صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

حسین میرزانیا/ همکار گروه صدای معلم

" انتظارت جامعه فرهنگیان از وزیر جدید "

قاطبه آموزگاران انتظار اقدامات انقلابی برای بهبود شرایط موجود ندارند/ فرهنگیان انتظاردارند به جای وعده برنامه های طول و دراز و ناممکن که بیشتر جنبه تبلیغاتی می تواند داشته باشد و یا حداکثر آرزوها و آرمان های فرد را نشان می دهد، چند راهکار مشخص و کاربردی و عملی که در حیطه اختیارات و توان وزیر می باشد انجام گیرد که این به ثواب نزدیک تر هست/ برای سال جاری جهت ارزیابی امتیاز فرم فرهنگیان جهت برخورداری از طرح رتبه بندی (با فرض صحت و قطعیت این بخشنامه) میزان حداقل امتیاز را 105 از 120 اعلام کرده اند/ این فرم در صورت عملیاتی شدن ( گفته می شود که به سال قبل هم تسری می یابد ) درصورت صحت از حقوق همه همکاران کسر شود و این با هیچ معیاری همخوانی ندارد/ چرا همکار شاغلی که اینک از این طرح استفاده می کند به محض بازنشستگی از مزایای طرح رتبه بندی محروم می شود/ .صندوقی که همه تصمیمات آن پشت درهای بسته و بدون هیچ نظارت یا پاسخ گویی طی سال ها فعالیت مبدل به یک رانت چرب و شیرین برای عده ای شده است و نابه سامانی اوضاع آن در دولت سابق و بی تفاوتی و محافظه کاری مدیران آن در دولت جدید مانع از شفاف سازی در این صندوق اقتصادی بزرگ شد/ سر و سامان دادن به تالیف کتب درسی و خروج آن از سایه سنگین تصمیمات سیاسی و ایدئولوژیک (با روایت جناحی و متصلب و ایستا) که با انتخاب معاونین جدید تا حدودی امکان پذیر هست ( اگرچه به طور کامل تقریبا غیرممکن هست)/ سامان دادن به وضعیت آزمون های ضمن خدمت فرهنگیان که بسیار دردناک و حزن انگیزشده است.اغلب این آزمون های ضمن خدمت هیچ ارتباطی با رشته تحصیلی یا تخصصی یا نیاز کاری ومعلمی همکاران ندارند/ از وزیر جدید انتظار می رود همکاران و معاونین و مشاورین خود را از شخصیت های مومن به برنامه های خود برگزیند/ .معیشت نه همه مشکل فرهنگ اما بخشی مهم و موثر در نظام تعلیم و تربیت هست/ رایزنی و گفت و گو با فرهنگیان را زینتی و تزیئنی تلقی نکنیم و با مشارکت معلمان و مدیران تصمیم گیرستادی به هم افزایی و توان کارشناسی تصمیمات بیفزاییم


انتظارات و مطالبات فرهنگیان و معلمان از وزیر آموزش و پرورش  دیر یا زود وزیر جدید (حال آشتیانی یا فرد دیگری) از مجلس رای اعتماد می گیرد ،همچنین وزیر منتخب جدید به احتمال بسیار زیاد نه فقط در عمر باقیمانده دولت یازدهم که برای دولت بعد نیز ( که باز احتمالا همین دولت روحانی هست) دارای برنامه هست و درحقیقت وزیر منتخب عملا برای پنج سال آینده رای اعتماد می گیرد (مگر اینکه امر غیرمترقبه ای روی دهد خارج از شرایط طبیعی).
حال جامعه معلمان که انباشتی ازمطالبات مواجه هستند در انتظار شروع به کار وزیر می باشند.قطعا قاطبه آموزگاران انتظار اقدامات انقلابی برای بهبود شرایط موجود ندارند ( که عملا خارج از توان و اختیارات وزیر می باشد) بلکه فرهنگیان انتظاردارند به جای وعده برنامه های طول و دراز و ناممکن که بیشتر جنبه تبلیغاتی می تواند داشته باشد و یا حداکثر آرزوها و آرمان های فرد را نشان می دهد، چند راهکار مشخص و کاربردی و عملی که در حیطه اختیارات و توان وزیر می باشد انجام گیرد که این به ثواب نزدیک تر هست .
 دراین یادداشت به مطالباتی اشاره می شود که نه برای ایده آل فرهنگیان که جهت تحقق عملیاتی آن وزیر می تواند اقدام کند :


1- برای سال جاری جهت ارزیابی امتیاز فرم فرهنگیان جهت برخورداری از طرح رتبه بندی (با فرض صحت و قطعیت این بخشنامه) میزان حداقل امتیاز را 105 از 120 اعلام کرده اند ،با توجه به اینکه مجموع ضمن خدمت و تشویقی همکاران در یکی دوسال اخیر بسیار کم بوده است عملا با حذف 30 امتیازی که همکاران باید از ضمن خدمت و تشویقی دریافت کنند اکثریت همکاران از دریافت مزایای رتبه بندی محروم می شوند.


2 - این فرم در صورت عملیاتی شدن ( گفته می شود که به سال قبل هم تسری می یابد ) درصورت صحت از حقوق همه همکاران کسر شود و این با هیچ معیاری همخوانی ندارد.


3 -  طبق مصوبه دولت به جای امتیاز یک سال آخر برای برخورداری از طرح رتبه بندی میانگین سه سال آخر جایگزین می شود و این نیز خود سنگ دیگری می تواند باشد برای طرح رتبه بندی.


4 -  طرح رتبه بندی اینک برای شاغلین اجرا می شود فارغ از اینکه این طرح شامل فرهنگیان بازنشسته نشده است ؛ سوگ مندانه جای تامل دارد که چرا همکار شاغلی که اینک از این طرح استفاده می کند به محض بازنشستگی از مزایای طرح رتبه بندی محروم می شود یعنی نوعی مجازات برای بازنشسته نگون بخت اعمال می شود.


5 - وضعیت بیمه طلایی فرهنگیان قصه پرغصه ای هست که وزیر باید بدان سر و سامانی دهد ؛ تعویض های مکرر شرکت های طرف قرارداد بیمه طلایی فرهنگیان و نه تنها افزایش خدمات و کیفیت نداشتن این بیمه که بلکه در مواردی با کاهش خدمات مواجه بوده ایم باعث دلسردی و سرخوردگی فرهنگیان از این بیمه شده و فشارمضاعفی بر فرهنگیان وارد کرده است.

6  - تعیین تکلیف وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان اکنون مهمترین مطالبه همکاران شده است .صندوقی که همه تصمیمات آن پشت درهای بسته و بدون هیچ نظارت یا پاسخ گویی طی سال ها فعالیت مبدل به یک رانت چرب و شیرین برای عده ای شده است و نابه سامانی اوضاع آن در دولت سابق و بی تفاوتی و محافظه کاری مدیران آن در دولت جدید مانع از شفاف سازی در این صندوق اقتصادی بزرگ شد .

فرهنگیان بی صبرانه منتظر تعیین تکلیف سرمایه های به غارت رفته خود و ایجاد ترتیباتی برای ممانعت ازتکرار این گونه اختلاس ها و فسادهای ظالمانه هستند.


7 -  از وزیر جدید انتظار می رود همکاران و معاونین و مشاورین خود را از شخصیت های مومن به برنامه های خود برگزیند .شخصیت هایی که دارای سابقه ای خوش و توسعه باور و متخصص و شجاع در تصمیمات خود باشند و توان عملیاتی کردن برنامه های وزیر راداشته باشند نه آنکه خود مبدل به مانعی بشوند.


8 -  سر و سامان دادن به تالیف کتب درسی و خروج آن از سایه سنگین تصمیمات سیاسی و ایدئولوژیک (با روایت جناحی و متصلب و ایستا) که با انتخاب معاونین جدید تا حدودی امکان پذیر هست ( اگرچه به طور کامل تقریبا غیرممکن هست). گرچه دردوره وزارت آقای فانی گام های خوبی در تالیف کتب زیست محیطی و ارتباط بیشتر آموزش وپرورش و سازمان حفاظت ازمحیط زیست برداشته شد که باید ادامه یابد.


9 -  پی گیری و به سرانجام رساندن وضعیت معلمان زندانی یا تبعیدی یا منفصل از خدمت که اغلب هیچ جرمی جز دفاع ازحقوق حداقلی فرهنگیان نداشته اند و رایزنی با مقامات مسئول جهت تخفیف یا پایان دشواری ها برآنها و خانواده هایشان از الویت های وزیر باشد.


10 -  سامان دادن به وضعیت آزمون های ضمن خدمت فرهنگیان که بسیار دردناک و حزن انگیزشده است.اغلب این آزمون های ضمن خدمت هیچ ارتباطی با رشته تحصیلی یا تخصصی یا نیاز کاری ومعلمی همکاران ندارند و برخی از این آزمون ها از فرط تکرار باعث دلزدگی همکاران شده و جز برخورداری از امتیاز آن دیگر هیچ انگیزه و هدف دیگری برای همکاران فرهنگی ندارد . در کلاس های حضوری ضمن خدمت نیز از مدرسین متخصص و باتجربه استفاده ای نمی شود .


11 -  تلاش مستمر وزیر برای افزایش بودجه آموزش وپرورش در برنامه ششم توسعه و همچنین در بودجه سال آینده از دیگر مطالبات همیشگی فرهنگیان می باشد که نیاز به قدرت رایزنی و توان وا بتکار شخص وزیر دارد .معیشت نه همه مشکل فرهنگ اما بخشی مهم و موثر در نظام تعلیم و تربیت هست چرا که از آموزگار مایوس وسرخورده و ضعیف و ناتوان که توان حل حداقل ضروریات زندگی خود را ندارد نمی توان انتظار حل گره های آموزشی و پرورشی را داشت .


12 -  ایجاد شرایط مساعد و همکاری باتشکل های فرهنگی و کانون های صنفی فرهنگیان جهت بازگشایی بازسازی و شروع به کار آنان که نقش موثری در تربیت نیروی انسانی مسئول و هدایت مدنی خواسته ها ی آنان دارد و همچنین کاستن از سنگینی بار مسئولین آموزش وپرورش و حل بهتر و کم هزینه تر مشکلات فرهنگیان.


از بندهای دوازه گانه می توان  بند8 و بند 11 را منوط به همکاری سایر بخش های حاکمیتی تعلیم و تربیت دانست که وزیر در حیطه اختیارات خود باید تلاش لازم را انجام دهد اما در سایر حیطه ها وزیر از قدرت و اختیارات خود می تواند به درستی استفاده کند و ازخود کارنامه قابل قبول و خاطره ای خوش نزد فرهنگیان به جا گذارد .
نظام تعلیم و تربیت و آموزگاران این مرزوبوم می توانند بهترین الگوهای نونهالان کشور برای ساختن آینده بهتر باشند به شرط آنکه خود نیز از امنیت روانی و معیشتی و کرامت برخوردار باشند.نظرات و تجربیاتشان را مدیران آموزش وپرورش خریدار باشند و حاصل عمرشان مایه افتخارشان شود.
رایزنی و گفت و گو با فرهنگیان را زینتی و تزیئنی تلقی نکنیم و با مشارکت معلمان و مدیران تصمیم گیرستادی به هم افزایی و توان کارشناسی تصمیمات بیفزاییم .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

یکشنبه, 09 آبان 1395 13:47 خوانده شده: 1698 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +16 0 --
ناشناس 1395/08/09 - 15:10
فقط مال ما را ندزدند دیگر ما هیچ چیز دیگری انتظارنداریم و خودمان با توکل بر خدا از پس زندگیمان بر می آییم
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/08/09 - 16:26
بحث همینه که چی کار کنیم مال ما رو ندزند.
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/08/09 - 18:05
تعداد ما زیاده ، یک زد وبند کوچک میشود یک سرمایه کلان برای برخی ناپاک دستان .باید حواسمون جمع باشد .
پاسخ + 0 0 --
حسن 1395/08/09 - 18:42
اگه مال ما را ندزن ۳۰۰۰نجومی بگیر و چند نفر اختلاسگر شغلشونا از دست میدن و امار بیکاری زیاد میشه
پاسخ + +7 0 --
معلم ناامید 1395/08/09 - 17:37
عالی بود کاش گوش شنوایی برا شنیدن صدای معلملن هم باشد

چرا در ادارات دیگر اینقدر با پرسنلشان سختگیری نمیکنند؟؟!!تا کی تبعیض و....؟؟!!
پاسخ + +5 0 --
محمد باقر 1395/08/09 - 17:59
بند 11 را باید تسریع بخشید بقیه اش درست می شود.با احترام
پاسخ + +4 0 --
محمد باقر 1395/08/09 - 18:35
فرهنگیان باید به دنبال ، انگاره های ناگفته شده و سری و پنهانی وزرا باشند و گر نه این برنامه ها و ان انگاره های گفته شده چیزی جز ظاهر قضیه نیست.با احترام ارشد فرهنگی
پاسخ + +5 -1 --
ابوالفضل 1395/08/09 - 19:34
اگه قرار امروز دزد بگیرن و فردا یک دزد دیگه بگیرن که ملت فقط باید منتظر دزد جدید باشن
چرا دنبال پیشگیری واقعی نیستن؟
پاسخ + +6 0 --
عارف 1395/08/09 - 19:49
جناب میر زانیا در یک جمله می فرمودید فرهنگیان انتظار دارند وزیر جدید باید همه چیز را اصلاح یا تغییر یا خذف کند وخودتان را راحت می کردید چون در آ. پ هر چقدر فکر و نگاه کنیم یک مورد مثبت را بسختی می توان یافت. البته از اینکه ازبین صدها مشکل 12مورد را بیان کردید متشکریم.
پاسخ + +8 -1 --
ناشناس 1395/08/09 - 20:17
باید تبعیض از بین بره.
یا باید دریافتی ما به کارکندان دیگه برسه و از همه امتیازات مانند وام مسکن, امتیاز زمین و.... بهره مند بشیم.
یا باید دریافتی اونها برگرده و در حد ما بشه.
خیلی شفاف و روشن.
پاسخ + +5 -3 --
ناشناس 1395/08/09 - 20:49
برای اینکه دزدی نشه
1 حکم قران اجرا بشه بریدن دست دزد!!!!!
2 هزینه صرف تربیت دانش اموزان شودتا والدین متعهد ودرستکار برای اینده باشند چون احتمالا مدیر دزد از تربیت نادرست خانواده نشأت میگیره !!!
وشاید اندکی تاثیر جامعه
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/08/09 - 23:11
تو دیگه کی هستی.
امروز جلوی دزدی رو میگیرند و به اصطلاح پیشگیری میکنند. خیلی هم سخت نیست.
اگر قانون درست اجرا بشه و همه چیز شفاف باشه
پاسخ + +4 0 --
معلم 1395/08/09 - 21:19
چرا در ارزشیابی جدید ارزشیابی ما پیمانی های بدبخت رو جدا کردند؟ 7 ساله هنوز پیمانی هستیم؟ هدفشون از این کارا چیه واقعا؟
پاسخ + +7 0 --
معلم ناجی 1395/08/09 - 22:22
هفت میلیون کارمند که یه ملیونش فرهنگی اگه نظام واقعا بخواد مشکل آپ حل بشه برای هفت میلیون کارمند طبق مدرک وسابقه حقوق تعریف میکرد وبوجه جداگانه در نظر گرفته وازخزانه پرداخت میکرد ومابقی را طبق نیاز هرارگان بدون احتساب حقوق پرسنل اختصاص می دادند تاهمه یک جورباشند و نابرابری درکارنباشد
پاسخ + +6 0 --
شهاب 1395/08/10 - 04:58
عالی گفتیداین مسئولان چه خدمتی به کشور می کنند جز دزدی وگرفتن حقوق های نجومی واین هم وضع فلاکت بار آ .پ با نارضایتی بالای فرهنگیان ودانش آموزان اگر یک معلم کوچکترین نارضایتی به بار بیاورد بااوبرخورد می شود ولی این مسئولان با ایجاد مشکلات بزرگ محکم به صندلی خود چسبیده اندوکسی نگاه چپ به آن ها نمی کند

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور