صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

حسین میرزانیا/ همکار گروه صدای معلم

توران میرهادی ، مادر کودکان ایرانی

در مدرسه فرهاد مهارت یادگیری و زندگی توامان دنبال می شد بدین معنی که دانش آموز فقط دانش نمی آموخت بلکه زندگی واقعی را در کنار دانش می آموخت و می زیست یعنی درمدرسه باید همه چیز به طورتجربی عملی می شد و به منصه ظهور می رسید/ باید در نظام آموزشی ایران رقابت جای خود را به همکاری و همیاری بدهد/ چگونه می شود کودکان را بزرگ و تربیت کردکه انسان هایی اسیر نشوند؟ آزاده ومتکی به خرد و اندیشه خود باشند و پله پله از نردبان انسانیت بالابروند/ او منتقد سیستم اداری تحمیلی آموزش وپرورش بود و آن را به اژدهایی که اندیشه ها رامی بلعد تشبیه می کرد/ میرهادی تاکید می کرد که  خطری که ادبیات کودکان و نوجوانان کشور با آن روبه روست ، آموزشی شدن دید اکتیسم ( القایی شدن و شتاب زدگی ) است و با پند و اندرز و یا آثار تصنعی که بر پایه هدف های آموزشی به  وجود می آیند نمی توان به سراغ فرآورده های ضدفرهنگی رفت/ در کشوری که بسیار مناصب و معابر مردانه تقسیم می شود و مردانه نام گذاری می شود شایسته هست که به پاس خدمات این بانوی بزرگ و مادر کودکان ایران زمین مکانی درخور نام شایسته او به نام او مزین شود تا کودکان ایرانی بدانند که چه مادران پاک سیرتی برای آنان رنج ها به جان خریدند و عشق ها نثارشان کردند ....

زندگی نامه توران میرهادی و آموزش و پرورش نوین ایران

توران میرهادی پس از 89 سال زندگی در روز 18 آبان در یک هوای پاییزی چشم از جهان فروبست و برای همیشه خاموش شد.
توران میرهادی که از پدری ایرانی و مادری آلمانی زاده شد و تحصیلات عالیه را در پاریس گذراند فارغ التحصیل روان شناسی تربیتی و آموزش پیش دبستان از دانشگاه سوربون بود و ازنزدیک با استادان نامداری چون ، جان دیویی ، اویددکرولی، سلستین فرنه، فریدریش فروبل و...آ شناشد و از آنان بهره برد.
میرهادی که پس از پایان جنگ جهانی دوم به اروپا رفته بود با تمام مشقات و رنج های اروپای پس ازجنگ و علل این جنگ ویرانگر آشنا شد و راه خویش را برای ممانعت از تکرار چنین فجایعی در جهان برگزید و آن " آموزش بود " آن هم از "سنین کودکی".
او با پایان یافتن تحصیلات به ایران بازگشت تا آرزوهای خود را جامه ی عمل بپوشاند.


تاسیس مدرسه فرهاد: نخستین اقدام مهم میرهادی تاسیس کودکستان -دبستان و مدرسه فرهاد بود که بعدها مبدل به مجتمع آموزشی فرهاد شد .دراین مدرسه بود که او ایده های آموزشی خود را عملی کرد و روش آموزش "تجربی - الگو واره " را در این مجتمع آموزشی پیاده کرد . در مدرسه فرهاد مهارت یادگیری و زندگی توامان دنبال می شد بدین معنی که دانش آموز فقط دانش نمی آموخت بلکه زندگی واقعی را در کنار دانش می آموخت و می زیست یعنی درمدرسه باید همه چیز به طورتجربی عملی می شد و به منصه ظهور می رسید.
مدرسه فرهاد بامدیریت میرهادی مبدل به یک روش و مکتب آموزشی نوین در ایران شد به طوری که به او لقب "مادر آموزش وپرورش نوین ایران "عطا کردند .


تاسیس شورای کتاب کودک : ازدیگر اقدامات ماندگار او تاسیس شورای کتاب کودک بود تا از این طریق برنامه ها و اهداف و خواسته ها و آرزوهای  کودکان ایرانی در قالب یک گروه تخصصی و کارشناس پی گیری شود.


موسس فرهنگ نامه کودکان ونوجوانان : یکی ازبزرگترین صالحات باقیات توران میرهادی سرپرستی تدوین و تالیف فرهنگ نامه کودکان و نوجوانان بود که او بانی آن شد و این کارسترگ را به کمک همسر و دوستانش پی گرفت و اثری منحصر به فرد در حوزه کودکان از خود به یادگار گذاشت و خلا فقدان این نیاز مهم را در این عرصه برطرف نمود.
توران میرهادی آغازگر یا پوینده ی بسیار راه های نرفته در ایران می دانند که ازآن جمله می توان به : "استاد ادبیات کودکان " نویسنده متخصص در آموزش وپرورش ایران " از بانیان و مشوقان تاسیس کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان " سپاه دانش " پیک دانش آموز - پیک معلم - پیک خانواده " و مولف کتاب های تعلیمات اجتماعی دوره دبستان " از پیش قراولان تاسیس "دادگاه اطفال و کانون اصلاح و تربیت " بود و در طول بیش از شصت سال تلاش خستگی ناپذیر خود نهال نظام تعلیم و تربیت کودکان درایران را بالنده کرد و این چنین شد که او را به حق لقب مادری آموزش و پرورش نوین ایران دادند.
از جمله تفکرات ناب او درحوزه تعلیم وتربیت این بود که معتقدبود : « باید در نظام آموزشی ایران رقابت جای خود را به همکاری و همیاری بدهد ».

توران میرهادی معتقد هست : « چگونه می شود کودکان را بزرگ و تربیت کردکه انسان هایی اسیر نشوند؟ آزاده ومتکی به خرد و اندیشه خود باشند و پله پله از نردبان انسانیت بالابروند؟...

او منتقد سیستم اداری تحمیلی آموزش وپرورش بود و آن را به اژدهایی که اندیشه ها رامی بلعد تشبیه می کرد...

میرهادی تاکید می کرد که  خطری که ادبیات کودکان و نوجوانان کشور با آن روبه روست ، آموزشی شدن دید اکتیسم ( القایی شدن و شتاب زدگی ) است و با پند و اندرز و یا آثار تصنعی که بر پایه هدف های آموزشی به  وجود می آیند نمی توان به سراغ فرآورده های ضدفرهنگی رفت . بایدآثاری جالب توجه ،زنده ،ملهم از زندگی که تجربه زندگی واقعی را با همه جنبه های تاریک و روشن مطرح می کنند در برابر تهاجم کلیشه های بیگانه قرارداد.
او به شدت بر فرهنگ صلح و دوستی تاکید داشت و لحظه ای از این آرمان انسانی دست نشست .
در کشوری که بسیار مناصب و معابر مردانه تقسیم می شود و مردانه نام گذاری می شود شایسته هست که به پاس خدمات این بانوی بزرگ و مادر کودکان ایران زمین مکانی درخور نام شایسته او به نام او مزین شود تا کودکان ایرانی بدانند که چه مادران پاک سیرتی برای آنان رنج ها به جان خریدند و عشق ها نثارشان کردند.
نام و یاد و راهش مانا و جاودان باد.

زندگی نامه توران میرهادی و آموزش و پرورش نوین ایران


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

شنبه, 22 آبان 1395 22:15 خوانده شده: 1399 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +1 0 --
محمد باقر 1395/08/23 - 13:53
خدایش بیامرزاد.
پاسخ + 0 0 --
م.ع 1395/09/10 - 11:39
درود بی پایان بر روح بزرگ مرحوم سرکار خانم میر هادی فرهیخه ودانشمند بزرگ سرزمینم/یادش برای همیشه گرامی باد /خدمتگزار راستین فرزندان میهن/ فرهنگی بازنشسته/

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور