صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مهدی خلیلی/ سردبیر صدای معلم

به بهانه ی برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات: مطبوعات مستقل ، این روزها حال و روز خوشی ندارند !

خبرنگاران می توانند به عنوان بازوان اجرایی فرهنگ ساز جامعه در کنار فرهنگیان و آموزگاران در راستای ارتقای فرهنگ جامعه بکوشند/ بی شک مسایل اجتماعی ، مشکلات اقتصادی ، معضلات زیستی و بحران های سیاسی ریشه های فرهنگی دارد و اگر فرهنگ به سامان شود، مسایل و مشکلات فوق نیز تا حدودی مرتفع می گردد. از سویی دیگر مشکلات مطبوعات و اطلاع رسانی نیز ریشه های فرهنگی دارد/ مردم با مطبوعات میانه ای خوبی ندارند/ به رغم اینکه کشور ما جزو سه کشور اول در آسیاست که روزنامه نگاری را تجربه کرده است،اکنون در همان وضیعت ابتدایی روزنامه نگاری به سر می بریم/ برای برون رفت از این وضیعت باید فضای باز رسانه ای ایجاد شود/ رسانه های دولتی که تربیون دولت و نهادهای حاکمیت اند که مهمترین وظیفه ی شان تبلیغات است.از رسانه ی ملی گرفته تاخبرگزاری ها و رسانه های خبری و روزنامه های دولتی.بسیاری از این رسانه ها خود تولید می کنند و خود توزیع می کنند و خودشان می خرند/  کلید پیشرفت در مطبوعات و رسانه ها ی مستقل است/ شعارهای شفافیت و صداقت رسانه ای شعارهای مقدسی است که تحقق آن منوط به وجود رسانه های مستقل و کارآمداست/ شفافیت و صداقت رسانه ای شو و نمایش رسانه ای نیست/  چرا مردم اعتمادی به رسانه های دولتی نداشته و اخبار و اطلاعاتشان را از رسانه های بیگانه دریافت می کنند و هراز گاهی اخباری چون اختلاس در سازمان های دولتی می شنویم/ حیات اقتصادی و فرهنگی و سیاسی منوط به کارآمدی رسانه ها و قدرتمند شدن رسانه های مستقل است


رسانه های مستقل و وظایف دولت  بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با شعار شفافیت و صداقت از تاریخ 14 آبان تا 21 آبان در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می شود. در این نمایشگاه 900 رسانه و پایگاه ها ی خبری و رسانه های مکتوب شرکت می کنند تا اهداف و فعالیت های خود را به نمایش بگذارند و برگزاری یک هفته ای این جشنواره منجر به رسانه ای شدن مشکلات رسانه ها که این روزها حال و روز خوشی ندارند،کمک می نماید.

واقعیت این است که رسانه ها؛ هم مساله و هم راه حل مساله ی زمانه ی ما هستند. مساله اند از این نظر که می توانند زندگی را به آوردگاهی از وقایع اجتماعی و نمایشگاهی از واقعیت های رسانه ای شده یا همان فرا واقعیت تبدیل کنند و راه حل اند از این منظر که زیر چشمان تیزبین آن ها پنهان کاری به امری تقریبا ناممکن تبدیل شده است.
با این نگاه زندگی در جمع رسانه ها ؛ آگاهی ها ؛ پیچیدگی ها و ظرافت های خاص خود را دارد و ظرفیت های مخصوص به خود را می طلبد که اطلاع از آن ها تخصصی چندوجهی را در عرصه های آکادمیک شکل می دهد.
اگر رسانه ها در تحلیلی اثربخش و پویا با بخش های اجرایی و سیاست گذار قرار گیرند، چرخ های توسعه ی متوازن را به حرکت در می آورند و چنانچه به تقابل با یکدیگر بیفتند ؛ چشم انداز توسعه را دست نیافتنی می کنند و زمانی که به عرصه ی زندگی روزمره و تعاملات اجتماعی وارد می شویم، این کارکرد مهم تر و نقش آفرین تر می شود.
خبرنگاران می توانند به عنوان بازوان اجرایی فرهنگ ساز جامعه در کنار فرهنگیان و آموزگاران در راستای ارتقای فرهنگ جامعه بکوشند.
بی شک مسایل اجتماعی ، مشکلات اقتصادی ، معضلات زیستی و بحران های سیاسی ریشه های فرهنگی دارد و اگر فرهنگ به سامان شود، مسایل و مشکلات فوق نیز تا حدودی مرتفع می گردد. از سویی دیگر مشکلات مطبوعات و اطلاع رسانی نیز ریشه های فرهنگی دارد.

مردم با مطبوعات میانه ای خوبی ندارند.مطبوعات و رسانه ها جدی گرفته نمی شود،به رغم اینکه کشور ما جزو سه کشور اول در آسیاست که روزنامه نگاری را تجربه کرده است،اکنون در همان وضیعت ابتدایی روزنامه نگاری به سر می بریم.

برای برون رفت از این وضیعت باید فضای باز رسانه ای ایجاد شود. رسانه ها رکن چهارم دموکراسی اند و فضای باز رسانه ای در تحقق مبارزه با فساد سیاسی و اقتصادی و در نهایت پیشرفت جامعه کمک می نماید. شفافیت و صداقت که شعار امسال جشنواره مطبوعات است زمانی ممکن و میسر می گردد که به عنوان یک مطالبه ی ی ملی مطرح شود و اگر این مهم اتفاق افتد همه برنده اند و قطعا جامعه پیشرفت خواهد نمود. شفافیت و صداقت زمانی نهادینه می شود که مسوولان مطبوعات از رسانه های مستقل حمایت نمایند.

واقعیت این است که در جامعه ایرانی ما با سه نوع رسانه روبه رو هستیم.رسانه های دولتی ،رسانه های حزبی و سیاسی و رسانه های مستقل . رسانه های دولتی که تربیون دولت و نهادهای حاکمیت اند که مهمترین وظیفه ی شان تبلیغات است.از رسانه ی ملی گرفته تاخبرگزاری ها و رسانه های خبری و روزنامه های دولتی.بسیاری از این رسانه ها خود تولید می کنند و خود توزیع می کنند و خودشان می خرند! این رسانه ها هیچ نوع دغدغه مالی نداشته و هیچ گونه پاسخی به افکار عمومی نداده و هیچ گونه تلاشی در راستای ارتقای کیفیت مطالب حتی یک نظرسنجی ساده انجام نمی دهند! تنها وظیفه ی شان تعریف و تعارف از مسوولان و مدیران است .

دسته دوم رسانه های حزبی و سیاسی است. این رسانه ها به تحلیلی از نوع سیاست حزبی دست می زنند. اگر اصولگرا باشند،از اصلاح طبان نقد می کنند و اگر از طایفه اصلاح طلب باشند،تمام مشکلات موجود جامعه ریشه در دوران احمدی نژاد دارد. رسانه هایی که نه برای مردم بلکه فقط برای حزب و جناح خود می نویسند و تنها وظیفه شان مانیفست حزبی و سیاسی است.

اما سومین گونه روزنامه نگاری ،روزنامه نگاری مستقل است. این رسانه ها نه از دولت تغذیه می شوند ونه از جناح و حزبی . این نوع رسانه ها برای مردم آمده اند و دغدغه ی مردم دارند! این گونه رسانه ها می خواهند هویت شان حفظ شود و استقلال رسانه ای داشته باشند و رکن چهارم دموکراسی باشند! این رسانه ها در سخت ترین شرایط موجود فعالیت دارند! این رسانه ها هم می بایست کار رسانه ای و فرهنگی انجام دهند و هم در شرایط رکود اقتصادی و وضیعت نابه سامان مالی ،فعالیت اقتصادی حداقلی داشته باشند!

اگر مسوولان جامعه چشم اندازی برای جامعه متصور می نمایند،قطعا کلید پیشرفت در مطبوعات و رسانه ها ی مستقل است. از سویی دیگر دولت مردان و مسوولان در رفع مشکلات اقتصادی رسانه ها تلاش نمایند. دولت باید همه ی تلاش خود را برای رفع هزینه های سرسام آور به کار گیرد. اهالی رسانه های مستقل توقع دارند حالا که عاشقانه و برای دل و عشق خود در در مسیر رسانه قرار گرفتند ،دولت بتواند این مسیرعشق و خدمت فرهنگی را آسان سازد.

برگزاری نمایشگاه مطبوعات فرصتی برای تحقق دغدغه های صنفی مطبوعات فارغ از سیاست زدگی و حاشیه زدگی و روزمرگی و کاربست آن در تحقق شعارهای جشنواره می باشد.شعارهای شفافیت و صداقت رسانه ای شعارهای مقدسی است که تحقق آن منوط به وجود رسانه های مستقل و کارآمداست.

شفافیت و صداقت رسانه ای شو و نمایش رسانه ای نیست. شفافیت و صداقت رسانه ای تزیینی و تجملی نیست. شفافیت و صداقت رسانه ای در ذات رسانه هاست. پرسش این است که اگر در فضای مطبوعات شفافیت و صداقت رسانه ای وجود داشته ،پس چرا مردم اعتمادی به رسانه های دولتی نداشته و اخبار و اطلاعاتشان را از رسانه های بیگانه دریافت می کنند و هراز گاهی اخباری چون اختلاس در سازمان های دولتی می شنویم !

و اگر این دوعنصر حیاتی در رسانه ها موجود نیست،چرا موجود نیست؟ مگر نه این است که رسانه های دولتی و حزبی نمی توانند در تحقق این شعار توفیقی به دست آورند!

حیات اقتصادی و فرهنگی و سیاسی منوط به کارآمدی رسانه ها و قدرتمند شدن رسانه های مستقل است. مسوولان فرهنگی ،رسانه ها را سیاسی نبینند !

مسوولان فرهنگی با سیاست رسانه ای در تحقق رکن چهارم دموکراسی تلاش کنند!

قطعا با نهادینه شدن شفافیت و صداقت در رسانه ها،بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی حل شده و جامعه در مسیر پیشرفت قرار می گیرد.

پنج شنبه, 20 آبان 1395 22:36 خوانده شده: 1171 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + 0 0 --
زعفرانی 1395/08/22 - 00:21
آقای استاد مهدی خلیلی بسیار متقن و مستدل شرا یط تحقق شفافیت وصداقت رسانه ای را بیان نمودید . متاسفانه به دلیل مشغله کاری موفق نگردیدم در این نمایشگاه حضور پیدا کنم و از دیدار شما وآقای پور سلیمان عزیز و ارجمند مستفیض گردم در پناه حق مستدام وپایدار باشید
پاسخ + 0 0 --
محمد باقر 1395/08/22 - 09:49
سلام
برادر عزیز اقای خلیلی ،اگر رسانهء مستقل بتواند کار خودش را و کارامدیش را بطور واقعی انجام دهد و به رسالت صادقانه و بیطرفانه خودش بپردازد، ایران اسلامی گلستان می شود. تا موانعی باشد همین است.با احترام

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور