دوره چهارم، کتب مقاتل و تاریخی مربوط به دوره معاصر، پنجاه سال اخیر (بخش پنجم) کتاب ارزشمند و فاخر، آینه در کربلاست، پژوهش و نگارش نو در بازشناخت نهضت عاشورا از آثار ماندگار عاشورا پژوه معاصر ، استاد دکتر محمد رضا سنگری است.این کتاب ارزشمند، ترکیبی است از روایت، تطبیق، تحلیل و تذکر، سیر تاریخی حوادث و رویدادها.
هم چگونگی واقعه را بیان می کند و هم چرایی آن را. دراین کتاب، سیر رخدادها دقیق و مستند بیان شده و زمینه ها و موقعیت های موثر در تکوین و شکل گیری حوادث تشریح شده است.
آینه در کربلاست ،مستند به منابع و مآخذ دوره های گوناگون است. هرچند نگارش اثر جلوتر رفته ،مباحث گسترش بیشتر یافته و بسط و تفصیل افزونی گرفته است .
در پايان هر بخش، نکته ها و آموزه ها، فرصتی برای عبرت آموزی و تنبه و تذکر است که این شیوه مبتنی بر روش قرآن کریم است. جداول و ساختار هندسی منحصر به فرد در این کتاب، تصویری هنجارتر و سهل تر در اختیار خواننده قرار می دهد.کربلا و عاشورا، عبرت گاه تاریخ، آینه همه زیبایی ها و عظمت ها و چراغ و سنگ نشان راه برای رسیدن به حیات طیبه اند.
بازخوانی عاشورا و کربلا، معرفی زیباترین، کاملترین و مناسبترین الگوی زندگی به انسانی است که در گذر از بحران ها و عقبه ها و رسیدن به ارزشها و فضیلت ها و بایستگی ها، نیازمند چراغ و راهبر و راهنماست. این اثر بی نظیر تکاپو و کوششی است دراین مسیر. مطالب جذاب کتاب در 41 مرحله ، از زمینه های نهضت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) آغاز شده و با بازگشت کاروان به مدینه پایان می یابد.این اثر گرانبها نزدیک به چهارسال، نتیجه کار مستمر وتلاش عالمانه، خالصانه وشبانه روزی، مولف محترم است که پنجره ای تازه برای فهم نو از این نهضت بزرگ به روی مخاطب می گشاید.
این مقتل روان و ادیبانه در 800 صفحه توسط انتشارات قدیانی در سال 1388 به چاپ رسیده است.
دوره چهارم، کتب مقاتل وتاریخی مربوط به دوره معاصر، پنجاه سال اخیر (بخش ششم) کتاب دوجلدی ارزشمند و فاخر،آینه داران آفتاب، پژوهش و نگارش نو از زندگی و شهادت یاران حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام، از آثار ماندگار عاشورا پژوه معاصر، استاد دکتر محمد رضا سنگری است.
مباحث تحلیلی و تبیینی در باره اصحاب، جایگاه و فضیلت آنان،قبایل، منازل و حوادث راه و ارتباطشان با امام، نخستین فصل کتاب است. فصل دوم کتاب به بررسی وضعیت یازده تن از شهیدان پیشاهنگ قبل از وقوع حادثه عاشورا می پردازد، و شناخت دقیقی از وضعیت آنان ارائه می دهد.
در فصل سوم کتاب پنجاه و دو تن شهید نبرد نخستین، تیرباران صبح عاشورا ،با مشخصات و ویژگی هایشان، معرفی شده اند. در فصل چهارم چهل و هفت شهید، نبرد تن به تن پیش از نماز ظهر عاشورا که از برجسته ترین یاران حضرت ابا عبدالله (ع) هستند، مورد بررسی قرار گرفته اند.
در فصل پنجم کتاب سرگذشت ایثارگری دوتن شهیدان هنگام نماز ظهر امام، و در فصل ششم، تبارنامه ایثار و اخلاص نه تن شهیدان پس از نماز، بیان شده است.
در فصل هفتم که از گسترده ترین فصول کتاب است، بیست و چهار تن از شهیدان مظلوم بنی هاشم، مورد واکاوی قرار گرفته اند .
فصل هشتم ،آخرین فصل کتاب به شهیدان پس از امام حسین علیه السلام می پردازد، که زندگی نامه پر افتخار هشت تن از شهدای کربلا و کوفه، در آن آمده است. در مجموع در این کتاب، با زندگی و افتخار آفرینی های صد و پنجاه وسه شهید، نهضت حسینی آشنا می شویم.این اثر بسیار گرانبها و منحصر به فرد، حاصل هفت سال، مطالعه و پژوهش و تلاش خالصانه ،استاد بزرگ کشورمان، دکتر محمد رضا سنگری است، که در دوجلد و 1500 صفحه،
درسال 1386، توسط شرکت چاپ بین الملل سازمان تبلیغات اسلامی به زیور طبع آراسته و به علاقه مندان آن حضرت ،تقدیم شده است.
دوره چهارم ،کتب مقاتل و تاریخی مربوط به دوره معاصر، پنجاه سال اخیر (بخش هفتم) کتاب مقتل چهل منزل با حسین علیه السلام، (الاربعون منزلا فی رحاب الحسین (ع) ) ،نوشته حضرت حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی اکبر رنجبران تهرانی، از آثار ارزشمند ومعتبری است، که درسال 1392، توسط مجتمع فرهنگی عاشورا ، در تهران تدوین و منتشر شده است. چهل منزل، گزینشی علمی و پژوهشی از وقایع مهم عاشوراست، که از زمان تصمیم امام حسین (ع)، برای خروج از مدینه تا زمان بازگشت کاروان اسرا به مدینه را شامل می شود. یکی از ویژگی های این مقتل آن است که با نگاهی عالمانه، در آن :
کرامت معصوم، عزت معصوم ، غیرت معصوم ، مناعت طبع معصوم ،صبر معصوم و عصمت معصوم در نقل هایش رعایت شده است. ویژگی دیگر این مقتل، متن عربی سلیس و صحیح به همراه ترجمه روان در مقابل آن و پاورقی ها و توضیحات لازم و روشنگرانه مستند، در ذیل صفحات می باشد. اهل منبر ، سخنرانان و مداحان به راحتی می توانند از روی آن مقتل خوانی کنند، و بنا به ضرورت توضیحات لازم رابدهند.
منزل اول این مقتل، با اولین مرثیه و اولین مرثیه خوان ، شروع می شود، در حدیث قدسی است، که خداوند متعال به کلیم خود حضرت موسی (ع)فرمود: ای موسی! برای هرکس طلب مغفرت کنی از او در می گذرم، مگر از قاتل حسین علیه السلام.
موسی عرض کرد: پروردگارا، حسین کیست؟ خداوند فرمود: هم اوست، که در کوه طور برایت یاد کردم ....و منازل دیگر به ترتیب:خروج از مدینه منوره ومکه مکرمه،--- مقتل مسلم بن عقیل و هانی بن عروه،
در مسیرکوفه وورود به کربلا ---بستن آب --- وداع شب عاشورا ---آزمایش اصحاب ---امان نامه---آغاز جنگ ومقتل حربن یزید ریاحی--- مقتل حضرت علی اکبر (ع)---مقتل فرزندان حضرت زینب (س) و....تا ...... پایان چهل منزل
دوره چهارم، کتب مقاتل وتاریخی مربوط به دوره معاصر، پنجاه سال اخیر ( بخش هشتم) امام سجاد (ع) می فرمایند: خداوند عموی ما عباس (ع) را بیامرزد که برای او نزد خداوند مقامی است که همه شهیدان در روز قیامت برآن غبطه می خورند. در این بخش، به معرفی دو مقتل خاص
در مورد حضرت ابا الفضل (ع) می پردازیم:
مرحوم سید عبدالرزاق موسوی مقرم، که پیشتر مقتل الحسین (ع) اورا معرفی کردیم، زندگانی پرشور و شکوه بزرگ پرچمدار نهضت عاشورا ، را تحت عنوان العباس بن علی (ع) مشهور به مقتل العباس تدوین نموده اند.
این مقتل ارزشمند تحت عنوان زندگانی حضرت قمر بنی هاشم (ع) توسط آقای پرویز لولاور ترجمه، و انتشارات آرام دل در سال 1391 آن را در 400 صفحه منتشر نموده است.مرحوم آیت الله محمد ابراهیم کلباسی نجفی (متوفای 1363 هجری قمری)، زندگینامه وویژگی های قمر بنی هاشم علیه السلام را تحت عنوان : خصائص العباسیه، در یک مقدمه وچهارده باب، تدوین و تالیف نموده است . در این کتاب معتبر و مستند، خصائص و امتیازات ،حضرت عباس (ع)، فضائل حضرت ام البنین (س)، برادران و خواهران و اولاد حضرت عباس (ع) و فضائل آنها، علم و کمال و شجاعت و نحوه شهادت و صفات و اخلاق حمیده آن حضرت، آورده شده است.
انتشارات صیام تهران درسال 1382 با ترجمه آقای محمد اسکندری این کتاب را در 240 صفحه منتشر نموده است.کتابهای مفید و روان دیگری به شرح ذیل برای مطالعه علاقه مندان به این موضوع توصیه می شود:
پرچمدار نینوا---محمد محمدی اشتهاردی
چهره درخشان قمر بنی هاشم (ع) ---علی ربانی خلخالی
زندگانی حضرت اباالفضل العباس (ع)---باقر شریف قریشی، ترجمه سید حسن اسلامی
همیاران حضرت ابا عبدالله (ع)---احمد سیاح
زندگانی حضرت ابوالفضل (ع) ---احمد صادقی اردستانی
شخصیت قمر بنی هاشم (ع)---عطایی خراسانی
قصه های حضرت ابوالفضل العباس (ع)-- علی اصغر همدانی
دوره چهارم، کتب مقاتل وتاریخی مربوط به دوره معاصر پنجاه سال اخیر (بخش نهم)
معرفی کتاب شریف، خصائص زینبیه ( ویژگی های حضرت زینب علیها سلام ) اثر ماندگار مرحوم آیت الله سید نورالدين جزائری ، مرحوم سید نورالدين از جمله علما و پژوهشگران چیره دست قرن چهاردهم هجری قمری است، که درخانواده مرجعیت در شوشتر به دنیا آمده و پس از یازده سالگی به نجف اشرف مهاجرت کرده و در طول حیات مبارکش از محضر اساتیدی همچون:آیات عظام ، کاشف الغطاء ،سید حسن صدر ،میرزا علی شهرستانی سید ابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاء الدین عراقی بهره برده و در نهایت پس از قریب به 72 سال حیات موثر و پربرکت درسال 1384 هجری قمری در کربلا وفات
و در جوار حضرت اباعبدالله به خاک سپرده شد، علاوه بر این کتاب از سید بزرگوار ده اثر ارزشمند دیگر نیز باقی مانده است. الخصائص الزینبیه ، آینه تمام نمای عشق زیاد سید به عمه بی همتای خویش حضرت زینب سلام الله علیه است. این کتاب، از معدود آثاری است که به تفصیل به بررسی ویژگی های حضرت زینب (س)، پرداخته و برای اولین بار در سال1341 هجری قمری در نجف اشرف به چاپ رسیده است. این کتاب دارای چند مقدمه، سی و نه گفتار تحت عنوان خصیصه های آن حضرت، و پایان بخش آن دوخطبه آن بزرگوار در کوفه وشام است. درخصیصه دوم سید در مورد نام حضرت زینب (س) ، می نویسند: زینب چهار حرف است، زا اشاره است به مادرش حضرت زهرا (س)، یا کنایه است از پدر بزرگوارش حضرت علی (ع) ،نون کنایه است از دو برادرش حسنین علیهما السلام ، و با کنایه است از جد بزرگوارش حضرت نبی اکرم (ص).
بسیاری از مراجع وبزرگان در چند دهه اخیر بر این کتاب تقریظ نوشته اند. این اثر ارزشمند ، توسط محقق ارجمند آقای ناصر باقری ید هندی در واحد تحقیقات مسجد مقدس جماران مورد بررسی و اصلاح قرار گرفته و در سال 1387 در سیصد وپنجاه صفحه چاپ و منتشر شده است.
پایان
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
لحظه را یاد
کنم اندیشه
یاد آن لحظه
گذر ایامی
خاطراتی است
تداعی اذهان
از همان دوره خدمت
به میان
حومه شهری و کلاسی
یاران
در میان
کوه فلک افلاکی
بود
هان مدرسه ای
گل خاکی
پیر و فرسوده مکانی
مردم
تخته گچ پاک کنش
آماده
علم آموز تلامیذ دلا
منتظر
کار بلد بود
هر آن
منتظر
عالم علمی
جانا
عالمی
با هنری
با دانا
آن هنرمند
معلم
آری
هنرش
جلوه
تجلی
هر آن
چه
توان گفت
خدایا
چه کنم
جلوه شاگرد
برابر بینم
هر یکی
صاحب مکنت
جاهی
فارغ از
روز پسین
ایامی
حال
بحثی به میان
ای مردم
علم آموز جهان
سر در گم
در میان
لای کتابی
تفتیش
راه حل
مشکل خود
ای درویش
بس کلامی
نه هدایت
راهی
علم پویاست
نه کاری
آهی
گر چه ایام
به سختی بگذشت
خرم آن روز
که سیری در دشت
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
هر تغيير و تحولي در هر سازمان با مقاومت هايي مواجه است . تغيير باعث به وجود آمدن كنش ها و واكنش هاي بسياري مي شود كه در شروع امكان دارد خيلي واضح و مشخص نباشد اما درصورت تداوم اثرات خود را كه ايجاد نمود آن زمان است كه مقاومتها از طرق مختلف و از طرف افراد و يا حتي سازمانهاي وابسته به آن صورت مي گيرد و تا جايي پيش مي رود كه استرس ، نگراني را ايجاد نمايند و تهديدها را بيشتر از فرصت ها و مهم تَر جلوه دهد و نمايان نمايد .
البته اين مقاومتها از طرف افراد و سازمانهايي كه سابقه بيشتري در آن دستگاه حضور داشته و منافع خود را در خطر مي بينند يا روش سنتي را به روش نوين دراداره امور به دلايل مختلف كه قطعا راجع آن خواهيم گفت ترجيح مي دهند . هرچند نبايد از اين مسأله نيز غافل شويم كه حتما تغيير و تحول مفيد خواهد بود بلكه شايد در مورد يا مواردي به صلاح نباشد البته اين مسأله با تحقيق و بررسي قابل لمس خواهد بود . اما در نتيجه بررسي ها مي توان اذعان داشت كه انسان روحيه تغيير وتحول را به صورت ذاتي داراست اما هدف ، روش ونحوه ي اجراي تغيير و تحول بسيار مهم است و به ما در حصول نتيجه كمك مي نمايد .
مي توان از دلايل مقاومت در مقابل تغيير و تحول ؛ به عادت ، نياز به تلاش بيشتر و آموزش بيشتر، ترس و استرس از سرانجام ، دلائل مالي و اقتصادي و.. نام برد .
مهمترين راه در جهت كاهش مقاومت در برابر تغيير و تحول و بي اثر كردن دلائل مقاومت به مديريت هوشمند و نوين ، آگاه با مشاركت گيري ، حمايت افراد و سازمانهاي خرد و كلان و نفوذ اين عزيزان است . همچنين در نظر گرفتن اين نكته كه تغيير نبايد عجولانه باشد بلكه با سعه ي صدر و به صورت تدريجي و متعارف مطابق با ارزش ها و هنجارها و در نظرگرفتن مزيتها و تاثير مزيتها بر معايب باشد .
براي ايجاد تغيير و تحول يكي ازموارد مهمي كه مي بايست درنظر داشته باشيم اين هست كه همراهان و ياوران ما نيز معتقد به تغيير باشند و اينكه افكارمان نزديك به هم بوده و يا آنها بتوانند افكارمان را تقويت نمايند .
اينكه يك هدف داشته باشيم و ملاك يكي باشد حتي اگر در ايجاد تغيير روشها و نظرات متفاوت باشد مي توان با گفتمان آنها را نزديك نمود .
ما بايد در راه تغيير و تحول از لحاظ عاطفي و جسماني وقف چيز يا جايي نباشيم چون اگر چنين باشد تغيير دشوار مي شود و راه برايمان نيز سخت مي گردد .
براي ايجاد تغيير و تحول يكي ازموارد مهمي كه مي بايست درنظر داشته باشيم اين هست كه همراهان و ياوران ما نيز معتقد به تغيير باشند و اينكه افكارمان نزديك به هم بوده و يا آنها بتوانند افكارمان را تقويت نمايند بعضي اوقات با تغيير شايد چيزهايي را از دست بدهيم اما با كمي دقت و تأمل چيزهايي ديگر به دست خواهيم آورد كه قطعا جايگزين هاي خوبي خواهد بود و در نهايت در مقايسه خواهيم يافت آورنده هاي ما بيشتر و با ارزش تر خواهد بود.
حال بايد پذيرفت با تغيير مي توان زمينه هاي مختلف را تجربه كرد و از آن بتوان سود و منفعت كسب كرد و به همگان سود و منفعت را گسترش داد .
متمرکز شدن و فکر کردن دائم به تغییر، امكان تجربه چیزهای خوبی را به ما مي دهد . در آن هنگام ، یافتن چشماندازی برای امید مجدد و امکان ، باعث خوشحالی دوباره مي گردد.و زندگي كردن را برايمان آسان تر مي نمايد .
امروزه مهمترين عامل تاثيرگذار درتغيير و تحول را براساس نياز آينده انسانها مي توان درنظر گرفت كه انسان نياز به رشد و ارتقاي ذاتي داشته و بر اساس آن ميل به حركت جهت تأمين احساس نياز خود پيدا خواهد نمود؛ حال اين نيازها امكان دارد مادي يا معنوي باشد اما يكسان و ثابت نخواهد بود.
بنا به همين نياز انسانهاست كه دستگاهها و سازمانهاي مختلف در جوامع نيز احساس نياز به رشد ، پويايي و ارتقا خواهندداشت و اين امر ميسر نخواهد بود مگر با تغيير و تحول آن هم با مهمترين محرك كه نيروي انساني كارآمد ، توانا ، پويا ، مبدع و هوشمند خواهد بود .
لذا سازمانها و دستگاههاي مختلف بااحساس نياز از طريق نيروي انساني مي توانند با مديريت افراد بر تحولات بيش از پيش خود را به تعالي برسانند.
آنچه براي حصول به يك سازمان متحول نياز است، اينكه از نوآوري ها ، خلاقيت ، ابداع و ايده ها استفاده نمايد و اينجاست كه نقش نيروي انساني براي ايجادتغيير با داشتن دانش ، بينش و رفتارعملگرا و هوشمند مي تواند مشهود باشد .
اما سازمان يا هر دستگاهي چون آموزش وپرورش براي نمونه ، بايد ضمن در نظر گرفتن موارد فوق بتواند با داشتن الگوهايي درست و علمي ، تربيتي ، گامهايي در تحول بردارد كه اين خود ابتدا نياز به آرامش و جوي صميمي با احساس و درك قابل فهم از تغيير خواهد داشت تا بتواند ضمن شناسايي مشكلات ، موانع ، مقاومتها و بحرانها با دقت و تفكر عميق اولويتها را در تغيير مشخص نمايد و رفتاردرست را خوب بسنجد .
همان طور كه اعلام نمودم نيروي انساني با ويژگيهاي ذكرشده مي تواند با روحيه مشاركت پذيري ، تشكيل گروهها و تشكل هاي از مديران و كاركنان با تفويض اختيار و روحيه تشويق در جهت همكاري بايك تيم منسجم و برنامه ريزي دقيق و مدون و هدف گذار با تحليل محيط اطراف و استراتژي هاي خاص با دانش بتواند بينش تغيير را طراحي و براي اجرا ابلاغ نمايد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
به گزارش اقتصادآنلاین، رئیس جمهور نوشت:" دانشآموزی که از دوره ۱۲ ساله تحصیلات ابتدایی و متوسطه فارغالتحصیل میشود باید حداقل یک کار و مهارت آموخته باشد تا اگر نخواست وارد دانشگاه شود، بتواند وارد بازار کار شود."
اشتغال جوانان کشور قبل از هر کس به نفع خود دولت است. با توجه به میزان سرمایه گذاری انجام گرفته در طی 12 سال تحصیل در دوره های مختلف آموزش و پرورش ، اگر فردی قادر به ادامه تحصیلات عالیه یا اشتغال نگردد ، دولت زیان می کند. هم از بابت کاهش نیروی کار جوان برای فردای کشور و هم هدر رفت عمر افراد جامعه و هم عدم بازدهی سرمایه های ملی.
جناب رئیس جمهور
مگر شما نمی دانید در سیستم آموزشی کشور ما محتوی کتب درسی و سیاست آموزشی ، اجازه فراگیری مهارت و حرفه را به دانش آموزان نمی دهد؟
مگر شما نمی دانید که طرح آموزشی فنی و حرفه ای و کار و دانش با حاکمیت حقارت رشته ای، هنوز در کشور ما فراگیر نشده است؟
مگر شما نمی دانید که فارغ التحصیلان مهارت های حرفه ای اگر خود سرمایه شخصی و آشنا و پارتی نداشته باشند قادر به ادامه فعالیت نیستند؟
مگر شما نمی دانید که سیستم آموزشی ما محکومیت کنکور برای جوانان این مرز و بوم را دارد؟
مگر شما نمی دانید که برای کنکور باید متخصص حفظیات و کارشناس ارشد تست زنی بود؟
مگر شما نمی دانید پشت کنکوری های لجوج، 4 -5 سال جوانی خود را برای قبولی در رشته مورد نظر خود می سوزانند و بهترین سن فعالیت اقتصادی و همچنین سن استخدام دولتی را از دست می دهند؟
مگر شما نمی دانید به دلیل همه این موارد سن ازدواج جوانان به تأخیر می افتد و کاهش امروز رشد جمعیت در آینده باعث سالخوردگی ساختار جمعیتی کشور خواهد شد که هزینه های بسیار بالایی نسبت به جمعیت جوان دارد؟
مگر شما نمی دانید که به دیپلم امروز یک بسته تره هم نمی دهند ( ضرب المثل ترکی).
مگر شما نمی دانید جوانان دانشگاه رفته ما بیکار بیکار بیکارند و همه سرمایه شخصی یا پارتی برای جذب و استخدام در مشاغل گوناگون را ندارند؟
مگر شما نمی دانید همین بیکاران جوان کشور ما دچار بیماریهای مزمن روحی - روانی یا اعتیاد به فضای مجازی و یا اعتیاد به ..... پیدا کرده اند؟
مگر شما نمی دانید که همه افراد در این کشور حق "برخورداری" از امکانات طبیعی و غیر طبیعی را ندارند؟
مگر شما نمی دانید آموزش های هنری دوران ابتدایی دیگر از سیستم حذف گردیده است و از هنر خوشنویسی و دوخت و دوز و نقاشی خبری نیست. همان مواردی که باعث شکوفایی استعداد کودکان و ایجاد گرایش در آنان می شد؟
مگر شما نمی دانید که مثل زمان تحصیل ما بازنشستگان ، دیگر دروس حرفه و فن ،به طور عملی آموزش داده نمی شود و فقط حفظ می گردد؟
مگر شما نمی دانید که فارغ التحصیلان دانشگاههای کشور ، امروز راننده تاکسی یا آژانس های هواپیمایی یا پستچی یا.... هستند؟ ( بیکار پنهان)
جناب رئیس جمهور !
قبل از آن که از وزیر انتخابی خودتان برای یادگیری مهارت و حرفه دانش آموزان امروز و بلاتکلیفان فردا ، تقاضایی بنمایید یا دستوری صادر نمایید ؛ لطفا یک کار گروه حرفه ای از تمامی تخصص ها برای بازنگری کتب درسی در راستای اهداف ناپیدای امروز، تعیین نمایید تا خواسته و امید حضرتعالی جامه عمل بپوشد و گرنه با این ساختار بیمارگونه مستأصل بی ریشه و گسستگی آن با آموزش عالی و تضاد آن با نیازهای واقعی جامعه، ره به جایی نخواهیم برد. کاش می شد به جای زیبا و آرمانی سخن گفتن، عینی و واقعی عمل کردن را مزمزه کنیم.
ایراد امروز همه بخش های جامعه ما خصوصا آموزش و پرورش ، ادامه دادن به ساختار پوسیده و سنتی سیاست هاست. امروز ، ما به روح جدیدی برای کالبد فرسوده سیستم های کهن نیازمندیم و این مهم ممکن نیست مگر با ایجاد تغییرات و دگرگونی های بنیادی. و این نیز ممکن نیست:
مگر این که اول باور کنیم که وضع موجود مساعد رشد و توسعه نیست،
بعد باور کنیم که فرهنگیان تجارب ارزنده ای به عنوان خزائن کشور دارند،
بعد باور کنیم که برای ایجاد تغییر، بالاخره باید شهامت آغاز داشته باشیم،
بعد باور کنیم که توانایی پی ریزی ساختار جدید و سالمی برای آموزش و پرورش داریم،
بعد باور کنیم که از دو کانال مطمئن و مهم می توان برای ایجاد تحولات زیربنایی استفاده کرد، یعنی تربیت معلم و تدوین کتب درسی منطبق با نیازهای آموزش عالی و بخش های گوناگون اقتصادی اعم از کشاورزی و صنعت و معدن و خدماتی و تجاری و بازرگانی.
جناب رئیس جمهور
فردا دیر است ، همین امروز شما باید دستور بررسی چارچوب سیستم آموزشی کشور و تجزیه و تحلیل کتب درسی براساس نیازهای آموزش عالی و نیازهای فعالیت اقتصادی جامعه را صادر نمایید.
جناب رئیس جمهور
خدا را شکر که فقط ما فرهنگیان در تعطیلات تابستانی در حالت استراحت نیستیم و سیستم آموزشی نیز با ما به خواب می رود. عناصر تشکیل دهنده آموزش و پرورش نیاز به یک به هم پیوستگی عقلانی و منطقی برای باز سازی همه بخش های خود را دارد و بهترین کسانی که می توانند در این خصوص کمک حال باشند تجارب خود فرهنگیان است. اما ما و تجارب ما را کسی نمی بیند.
اشتغال جوانان درد عموم جامعه امروز ماست و از عواقب بیکاری همه مطلع هستند . تا کتب درسی و سیستم آموزشی به معنای واقعی کلمه دچار تحول و بازسازی نشود ، قصه ی پر غصه ی بیکاری فرزندان این مرز و بوم همچنان ادامه خواهد داشت.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
ارزش حمایت نی هر که مانع رشد است
رو سفر گزین جانا در سفر هنر باشد
از زندگی افتاده ام از بس ریاها دیده ام
مردان روز اف بر شما از زندگی رنجیده ام
سکوت کن چو ببینی که نیست سمع قبول
بهای عقل قوی کن سکوت عین رضاست
هنر طلیعه نور است و تابش خورشید
هنر ورا هنر عشق از هنر جوشید
خروس را تو ببینی که تاج دارد و طوق
به عاریت بگرفتی مقام غیر تُتق
ترجمال دل نگاه آمد نگاه
رو تقرب پیشه کن تا صبحگاه
به مه دو هفته مانی صنما حجاب بردار
که منیر بدر کامل به تقیه آفتاب است
به ذوالفقار علی افتخار باید کرد
که حکم فاق قلم دارد آشکار شود
اندیشه درونی تصویر چهره گشته
ای عارف سمایی احوال ما چه پرسی
کاسه لیسی که بخیلان زمان را گل بود
به صدا آمد و گفت غیر طمع بخل نبود
هر کجا سایه گلی جلوه خاری پیداست
هر مکان را که دفائن سر ماری پیداست
فرصت از دست که رفت نوبت مهلت تضمین
حیف در مهلت خویشیم نداریم تسکین
آرزو سرمایه ای بر روی آب
در پی جویای نان در ناز خواب
آه سردی می کشم آهی که در سنگی اثر
سنگ دل آهم که بینی آه دارد صد خطر
فضل پدر ببین که پسر سایه پدر
خوشبخت آن پدر که خطا نیست از پسر
آرزوهایی که مدفون زیر خاک
زیر خاکی گشته پنهان در مغاک
دردهایی که به خنده التیام
غم چرا ای دوست مرهم ناتمام
جایی که درد نیست هزاران طبیب هست
نازم به عشق پاک به دردم حبیب هست
نان فرومایه مخور ای عزیز
تا که به خوردش نشوی سر به زیر
خلق زمانه را که ببینی گمان مبر
دنبال نام و نان به هر در زنند سر
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
دوره سوم، کتب مقاتل و تاریخی مربوط به قرن دهم به بعد (بخش ششم)
معرفی کتاب شریف الخصائص الحسینیه، مرحوم آیت الله حاج شیخ جعفر شوشتری ، مرحوم شیخ جعفر، فرزند مولی حسین، سال1230 هجری قمری،در شوشتر متولد و پس از خواندن مقدمات و ادبیات در دوران کودکی، به نجف اشرف مهاجرت کرد.
مراتب علمی خود را درحضور اساتیدی همچون فرزند مرحوم کاشف الغطا،حاج شیخ مرتضی انصاری و صاحب جواهر طی کرد.آیات عظام شیخ عبدالکریم حائری،و شیخ محمدعلی اراکی از منبر او بهره برده اند.
قریب به ده اثر فاخر از ایشان به یادگار مانده است که یکی از آنها، خصائص الحسینیه میباشد.
مرحوم شیخ جعفر بیش از سیصد خصیصه حضرت سید الشهدا (ع) را احصا نموده و آن را درسی بخش به رشته تحریر درآورده است.
دوازده بخش آن را به عنوان جلد اول به پایان رسانیده و از هیجده بخش جلد دوم آن هیچ گزارشی در کتاب نامه ها و فهرستها به دست نیامده است .
شیخ جعفر در 28 صفر 1303 هجری قمری درسن 73سالگی،در نجف اشرف ،وفات و مدفون گردید.
ترجمه های متعددی از کتاب خصائص در دسترس می باشد که البته جامع ترین و کامل ترین آن ترجمه (اشک روان برامیر کاروان) است که توسط علامه نامدار آیت الله سید محمد حسین شهرستانی انجام شده است.
علامه شهرستانی نسب شریفش با 31 واسطه به امام سجاد (ع)می رسد.ایشان از نوابغ روزگار بوده و در اکثرعلوم متداول عصر خود یکصد کتاب ماندگار نوشته است.مرحوم شهرستانی پس از 60 سال عمر باعزت در سوم شوال 1315هجری قمری در کنار حرم مطهر حضرت سیدالشهدا (ع) دیده از جهان فرو بست و در رواق مطهر در ایوان متصل به قبور شهدا مدفون گردید. اشک روان بر امیر کاروان ترجمه الخصائص الحسینیه توسط موسسه مطبوعاتی دارالکتاب (جزایری) قم منتشر شده است.
دوره سوم،کتب مقاتل وتاریخی مربوط به قرن دهم به بعد (بخش هفتم)
معرفی مقتل نفس المهموم ،مرحوم حاج شیخ عباس قمی،معروف به محدث قمی ؛ مرحوم حاج شیخ عباس قمی 65 سال عمر پربرکت خود را در راه گسترش فرهنگ اهل بیت علیهم السلام سپری کرد و در سال 1359 هجری قمری در نجف اشرف دیده از جهان فرو بست و در کنار استادش مرحوم محدث نوری در صحن مطهر حضرت علی (ع)،مدفون گردید.کتاب نفس المهموم که اصل نام آن : نفس المهموم فی مصیبه سیدناالحسین المظلوم علیه صلوات الله، است درسال1330 هجری قمری توسط ایشان تالیف شده است.
مرحوم محدث قمی در مقدمه کتاب نفس المهموم می نویسد : در زمره مجاورین روضه شریفه حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام، دست سوال به سوی حضرتش دراز کرده و با تضرع و ابتهال از آن حضرت خواستم تا مرا موفق کند به مراد خود که منتهای آرزوهایم بود برسم.سپس از خدای کبیر متعال طلب خیر کرده و با عجله شروع به تالیف این کتاب نمودم و آن را جمع آوری کردم از کتابهای معتبری که می توان برآنها اعتماد و استناد نمود، مانند: ارشاد شیخ مفید - لهوف سید بن طاووس- تاریخ طبری
تاریخ ابن اثیر- مقاتل الطالبین ابوالفرج اصفهانی
مروج الذهب مسعودی- تذکره خواص الائمه ابن جوزی
مناقب آل الرسول، کمال الدین محمد بن طلحه شافعی
فصول المهمه فی معرفه الائمه ابن صباغ مالکی
کشف الغمه ؛ ابوالحسن علی بن عیسی اربلی
العقد الفرید، شیخ شهاب الدین- المناقب ابن شهر آشوب
روضه الواعظين ،ابن فارسی- مثیرالاحزان، ابن نما
کامل، شیخ بهایی- روضه الصفا، محمدبن خاوند شاه
و تسلیه المجالس، محمد بن ابی طالبکتاب نفس المهموم به سبب ویژگی ها و مزایای خاصی که دارد علیرغم گذشت بیش از یک قرن، متن عربی و فارسی آن چندین بار منتشر شده است. از بین ترجمه های آن ،ترجمه آقای علی نظری منفرد تحت عنوان :مقتل امام حسین (ع) ویاران، از انتشارات سرور قم مناسب تر به نظر می رسد.
دوره چهارم ، کتب مقاتل و تاریخی مربوط به دوره معاصر، پنجاه سال اخیر (بخش اول)
در پنجاه سال اخیر، تحول ورویکردی نوین در تاریخ نگاری و نگارش آثار عاشورایی دیده می شود.
تحقیق و پژوهش در ابعاد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، روانشناختی و جامعه شناختی و فلسفی عاشورا، زمینه بسیار خوبی برای ارائه آثار در این حوزه شده است.مقتل مقرم، اثر ارزشمند سید عبدالرزاق موسوی مقرم یکی از این آثار ارزشمند است.
استاد سید عبدالرزاق مقرم از دانشوران فعال اواخر قرن چهاردهم نجف اشرف است.
از این استاد 43 اثر مفید و ماندگار به یادگار مانده است که یکی از آنها مقتل مقرم است.
او پس از یک عمر تلاش علمی در 17 محرم سال 1391 هجری قمری وفات یافت.مقتل مقرم یکی از پرماخذترین کتابهای مقتلی می باشد که در تالیف آن به بیش از 500 عنوان، منبع معتبر،تاریخ ،مقتل، و سیره استناد شده است.
کتاب مقتل مقرم، نوادری از اقوال در جریان کربلا را هم در خود دارد، وی معتقد است:درکربلا، امام حسین (ع)یک خواهر بیشتر نداشته است و آن حضرت زینب کبری (س) است که ام کلثوم کنیه وی می باشد و دیگر آنکه حضرت ام البنین مادر حضرت ابوالفضل (ع) در کربلا درقید حیات نبوده است و آن اشعار معروف زبان حال وی می تواند باشد.
و دیگر اینکه حضرت علی اکبر (ع) فرزندی به نام حسن داشته و کنیه اش ابوالحسن است. مقتل مقرم به علت صراحت و وثاقت آن، همواره مورد توجه اهل فضل و علم بوده است. ترجمه های زیادی از مقتل مقرم تا کنون انجام شده است ولیکن ترجمه استاد عقیقی بخشایشی که توسط دفتر نشر نوید اسلام (قم) منتشر شده است مناسب تر از بقیه ترجمه هاست.
از عبدالرزاق مقرم کتب تاریخی وسیره نویسی دیگری نیز به یادگار مانده است، از جمله :
زید شهید - مختار ثقفی-مسلم بن عقیل-قمربنی هاشم و...
دوره چهارم، کتب مقاتل و تاریخی مربوط به دوره معاصر، پنجاه سال اخیر (بخش دوم) ؛ از دیگر آثار مهم وموثر، دراین دوره می توان به کتابهای ارزشمند ذیل اشاره کرد:
-کتاب لوءلوء ومرجان ، محدث نوری
-شهید جاوید، نعمت الله صالحی نجف آبادی
-شهادت، حسین وارث آدم، دکتر علی شریعتی
حماسه حسینی ، شهید مطهری
-پس از پنجاه سال، دکتر سید جعفر شهیدی
-امام حسین (ع)شهید فرهنگ، پیشرو انسانیت، علامه محمد تقی جعفری این کتابها که با نگرشی نقادانه به مسائل و منابع عاشورا و کربلا پرداخته اند، خود نیز مورد نقد دیگر صاحب نظران قرار گرفته اند، که البته کتاب شهید جاوید بیش از دیگر کتب،نقد شده است.
در دیگر کشورها نیز در این زمینه کتابهایی نگاشته و عرضه شده است، که می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
-مع الرکب الحسینی من المدینه الی المدینه ، در شش جلد، توسط محققین بزرگوار، نجم الدین، محمد جواد، محمد جعفر
طبسی، عزت اله مولایی، محمد امین پور و.......که باعنوان کاروان حسینی از مدینه تا مدینه با ترجمه عبدالحسین بینش، توسط پژوهشکده تحقیقات اسلامی به چاپ رسیده است .
-برترین هدفدربرترین نهاد، شیخ عبدالله علایلی
-عاشورا فی الاسلام، عبدالرزاق مقرم
-ابو شهدا، عباس محمود عقاد
-امام حسین وایران، کورت فریشلر آلمانی ( فاقداعتبار واستناد) ازدیگر کارهای عظیمی که دراین زمینه صورت گرفته است،تدوین دایره المعارف الحسینیه است که در المرکز الحسینی للدراسات،درلندن از سال1414هجری قمری شروع شده و قرار است به نزدیک 500 جلد برسد. مشابه این کار را در ایران، انتشارات مدرسه برهان وابسته به سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در 20 مجلد تحت عنوان تاریخ امام حسین (ع) انجام و منتشر نموده است.
دو اثر فاخر و ارزشمند در زمینه فرهنگ عاشورایی منتشر شده که از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است:
-فرهنگ عاشورا، حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی
فرهنگ جامع سخنان امام حسین (ع)، گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم (ع)
دوره چهارم، کتب مقاتل و تاریخی مربوط به دوره معاصر، پنجاه سال اخیر (بخش سوم)معرفی دانشنامه امام حسین علیه السلام:
این دانشنامه، مجموعه چهارده جلدی کتابی است با موضوع و محوریت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) که در طول ده سال با حضور یک گروه پنج نفره پژوهشی خبره و توانمند با سرپرستی سید محمود طباطبایی نژاد، زیر نظر محقق و پژوهشگر ودین پژوه برجسته کشورمان حضرت حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری شهری رییس دانشکده علوم حدیث، با استفاده از 4200 متن کهن و بیش از500 مصدر تاریخی، حدیثی ،فقهی تفسیری و کلامی در چهارده جلد، پانزده بخش وصد وسی و هشت فصل و6600 صفحه تدوین شده است.
گزیده ای از مباحث این چهارده جلد در کتابی با عنوان شهادت نامه امام حسین علیه السلام، نیز منتشر گردیده است.این مجموعه بی نظیر به زبان فارسی و عربی نگاشته شده و تا کنون به زبانهای اردو، ترکی و انگلیسی نیز ترجمه شده است.
موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث که ناشر این مجموعه در سال 1388 میباشد، تاکنون نرم افزارهای چند رسانه ای آن را نیز تهیه و عرضه نموده است.
ویژگی های خاص دانشنامه امام حسین (ع) که آن را به یک اثر ماندگار تبدیل کرده بشرح ذیل می باشد:
--بازنگری تاریخ زندگی امام حسین (ع)
--استناد به منابع کهن ومعتبر
--بهره گیری از منابع شیعی واهل سنت
--جامعیت همراه با گزیده نگاری
-- نقد بخشی از مطالب منابع کهن ومعتبر
-- تبیین وتفصیل وقایع در کنار گزارش
-- بررسی تفصیلی مسائل مرتبط با حادثه عاشورا
--جمع بندی وتحلیل روایات متعارض
-- تنظیم منطقی وآسان یاب
-- فراهم ساختن نیازهای پژوهشی فرعی
-- ارائه نرم افزارهای چند رسانه ای
دوره چهارم، کتب مقاتل وتاریخی مربوط به دوره معاصر، پنجاه سال اخیر (بخش چهارم) در زمینه عاشورا و کربلا در دوره معاصر پژوهش های مفیدی انجام گرفته که اهم آنها عبارت است از:
-انصارالحسین (ع)، سید مهدی شمس الدین
-سیر حرکت امام حسین (ع)، علی بن الحسین الهاشمی
-اولین اربعین حضرت سیدالشهدا (ع)، شهید قاضی طباطبایی
-کربلا وحرمهای مطهر، سلمان هادی آل طعمه
-ادب الطف، ده جلدی ، شعر عاشورایی، جواد شبر
-البکاء للحسین علیه السلام، حسن میرجهانی طباطبایی
حدیث عاشورا، علامه سید محمد حسین فضل الله
علاوه بر این آثار در چهار دهه اخیر پژوهشهای دیگری در زمینه های:
زنان در کربلا، تاریخ تعزیه، اسرای کربلا، محل دفن سر مبارک امام حسین (ع)،
یاران شهید آن حضرت، آداب سوگواری، کتابشناسی امام حسین (ع) و .....
انجام و منتشر شده است.
درپنجاه سال اخیر به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آثار فراوانی درحوزه اشعار عاشورایی، نثر ادبی داستانهای عاشورایی و.... تولید و منتشر شده است که از مهمترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
درحوزه شعر:
- خط خون، دکتر سید علی موسوی گرمارودی
-گنجشک وجبرییل، دکتر سید حسن حسینی
-منظومه روز دهم، دکتر قیصر امین پور
-منظومه باران تشنگی، جلیل واقع طلب
- مقتل گل سرخ، عبدالرضا رضایی نیا
-- این حسین کیست؟ ، محمد جواد غفورزاده (شفق)
-دل سنگ آب شد، علی انسانیدرحوزه نثر ادبی:
-آنجا که حق پیروز است وبرزیگران دشت خون، پرویز خرسند
-فتح خون، شهید سید مرتضی آوینی
-سیب وخنجر، سید ضیاء شفیعی
-حسین احیا گر آدم، ابوالقاسم حسین جانی
-نوحه باران، سید محمد سادات اخوی
-چهل روز عاشقانه- سیب وعطش - سوگواری سرخ ، دکتر محمد رضا سنگری-درحوزه داستان:
-آفتاب در حجاب -- از دیار حبیب ، سید مهدی شجاعی
-یاران خورشید ، ابوالفضل موسوی گرمارودی
و آثار ارزشمند، داوود غفارزادگان، ابراهیم حسن بیگی و حمید گروگان
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گزارش آتي بانک جهاني که در مهر 1396 منتشر مي شود در مورد بحران آموزشي ( چالش گسترش تحصيل در جوامع و پرهيز از آموزش ) مي باشد/ مخاطب اول اين گزارش ، سیاستگذاران اقتصادی در سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی کشورند که غالباً آموزش و پرورش و سایر دستگاههای آموزشی را هزینهبر و مصرفکننده بودجه میبینند/ توسعه ، داستان ̗حل مسائل زندگی جمعی انسانهاست/ تجهیز سختافزاری مدارس و توسعه ابنیه و تجهیزات، کمک زیادی به توسعه آموزش نمیکند. در عوض تامین سلامت جسمی و روانی دانشآموزان، انگیزهبخشی به معلمان، تمرکزبخشی مدارس بر آموزش و خلوت کردن سر مدیران مدارس از مسائل غیرآموزشی و همافزایی نظام آموزش در جهت ارتقای مستمر یادگیری، بهترین اقدام برای بهبود آموزش است/ تحصیل شرط لازم برای آموزش است نه کافی. فاصله میان تحصیل و آموزش زیاد است و با سطح درآمد سرانه رابطه آماری عکس دارد؛ هرچه درآمد سرانه کشوری بالاتر است، فاصله بین تحصیل و آموزش در آن کشور کمتر است/ عزم ملي در هدايت تحصيلي ايجاد نشده است ! يا به عبارت ساده تر خانواده ها با اهميت ِ مهارت آموزي و نياز کشور و فرزندانشان در آينده آشنا نشده اند/ آگاه شدن سياستگذار مهم است ولي مهمتر از آن آگاهي و نقش آفريني آحاد جامعه نسبت به آموزش و پرورش است . زيرا تا عزم ملي جهت اصلاح ساختار آموزش و پرورش ايجاد نشود چالش ها آن همچنان باقي مي مانند/ کافی است این مدیران واقعاً متوجه شوند که تمام این تشکیلات برای آن است که دانشآموزان چیز مفیدی یاد بگیرند و دریابند که مدرسه واقعاً مکان یادگیری است/ این گزارش برای مهار بحران آموزشی دو راهکار توصیه میکند؛ اول بها دادن به سنجهها و تعیین آنها و سپس اندازهگیری بر اساس سنجههای معتبر/ مشکل اصلی ما این است که سنجههایمان اشتباه است. رتبه در کنکور، نمرات پایان سال و معدل تحصیلی مترهاییاند که دانش کودکان و جوانانمان را بر اساس آنها میسنجیم. مساله این است که این سنجهها ایراد دارند/ گزارش برای فراگیری بر سه عرصه انگشت میگذارد: مهارتهای کمّی مبتنی بر ریاضیات، مهارت خواندن یا ادبیات و سوم مهارت استدلال و متصل کردن چیزها به همدیگر....
پیمبر در جمعی بنشسته بودش
که با اصحاب خود خلوت نمودش
فرشته از سما بر روی دستش
چو یک طائر هم او بودش نشستش
سلامی بر نبوت کرد طائر
که اصحابش به حیرت بود ناظر
نشست دست علی او را سلامی
وصی را حرمتی کردش کلامی
دگر باری به دست نور عینان
بر آنان هم سلامی جانشینان
چرا در دست دیگر لا نشستی
به دیگر مردمان هان دل نبستی
به دستی که چهل سالی گناهی
ستمگر بوده بنشینم سلامی
در آنجایی که ظلمی لا نشینم
همان جایی که پاک آنجا نشینم
به معصومین عالم پاکبازان
درودی شد تحیت از سما هان
شنیدم از پیمبر گفت یاران
که ما معصوم دورانیم دوران
علی من نور عینانم و زهرا
که نه تن از حسین پورم که طاها
بری ما از گناهان ابن عباس
که ما پاک ایم پاک ای ایها الناس
که نورعین ام حسین او شد امامی
که اخ أب نور عینانش همانی
نهم قائم ز فرزندان ایشان
هم او شد منتقم مهدی دوران
جوانان بهشتی را شما سر
دو معصوم اید عرشی را برابر
که بعد از من امامانید معصوم
جدا از سر یکی دیگر که مسموم
خدایا دشمنانش دشمنانم
حفاظت کن هم آنان ای خدایم
فصاحت حسینی
کنم شکری به ایزد حمد رحمان
خدایی را ستایم خالق جان
درودش بر رسولش خواجه لولاک
محمد مصطفی محبوب افلاک
که عبدالله ماییم ما که غالب
کتاب الله را ماییم طالب
که ما از آل طاهاییم مردم
مبلغ دین اسلامیم مردم
بدان تفسیر هر آیات ماییم
میان حق باطلی حق را بخواهیم
که ما طالب کتابیم ای خلایق
که از ما پیروی ماییم لایق
که واجب شد اطاعت ای خلایق
مسلمانان شما دور از منافق
اطاعت از خدا تحت امر رهبر
نبی صاحب قرآن سردار حیدر
خدا را فضل و احسانی و رحمت
به ما بخشیده خالق هان چه نعمت
به جز اندک گروهی حزب شیطان
شما را برحذر دوری مسلمان
که شیطان دشمنی شد آشکارا
که هر لحظه فریبد هان شما را
درون را دور دور از نفس شیطان
شما را او بخواهد از محبان
شما را هان پناهی ای مسلمان
نه جانا لا پناهی عقل حیران
که بیزار از شما شد هان فراری
شما را همرهی کردش نه یاری
به شمشیری چه تیغی نیزه داران
چه گرزی آهنین حربی مسلمان
یقین ایمان ندارند این جماعت
که هان از اولیا لا شد اطاعت
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
در مدرسه کلی کتاب خواندیم، شعر حفظ کردیم، تست زدیم، املا نوشتیم، انشا نوشتیم، اما کسی یادمان نداد که گفت و گو کنیم. ما با مساله فقر روبه رو هستیم/ ما حرف می زنیم اما گفت و گو نمی کنیم/ گاهی مدیران به جای اینکه مستقیم و در جلسات داخلی تفاهم کنند در تریبون ها با یکدیگر صحبت می کنند/ در ضمیر ناخودآگاه مونولوگ جسورانه به دیالوگ عزت مندانه ترجیح دارد/ اولی گفت و گوست. ولی اگر به نتیجه نرسیدیم دو راه بیشتر باقی نمی ماند دومین راه خشونت است یعنی یک نفر/نهاد باید به زور متوسل شود و راه سوم این است که ممکن است خشونت هزینه اش بالا باشد، باب گفت و گو نیز بسته است پس تنها راه دروغ گویی برای فریبکاری است/ قضاوت خود را معلق کنیم و فعالانه گوش کنیم (یعنی در حین گوش دادن سعی نکنیم که دنبال جواب باشیم و باید یادبگیریم پیش فرض های خود را معلق کنیم. گفت و گو با شنیدن آغاز می شود. در حالی که ما از گفت و گو، گفتنش را بلدیم نه شنیدن)/ جسارت سه کلمه ای داشته باشیم! شجاعت فقط فریاد کشیدن نیست/ ساده (به دور از پیچیده گویی و قلنبه سلنبه گویی)، محترمانه (به دور از توهین و تحقیر و تهمت) و عقلایی (همراه با محاسبه و دلایل روشن و استدلال های مشخص) صحبت کنیم/ یا به هم نزدیک می شویم یا نمی توانیم همدیگر را قانع کنیم. هر دو صورت ما برنده ایم. اگر همگرایی ما بیشتر شود یعنی به «توافق جمعی» رسیدیم و این یعنی میتوانیم اقدام مشترک را آغاز کنیم. اما اگر نتوانستیم همدیگر را قانع کنیم، «تواضع جمعیمان» بیشتر می شود یعنی میفهمیم که استدلال ما آنقدر قوی نیست که بتوانیم طرف مقابل را همراه و قانع کنیم و نیازمند اطلاعات، مدارک، شواهد و یا قدرت استدلال بیشتر هستیم/ اگر بخواهیم مانند دیگران باشیم هیچ گاه از دور باطل فقر گفت و گو بیرون نخواهیم رفت....
مديران در سطوح عالي، مياني و اجرايي مسؤوليت دارند. زمينه ها، شرايط، عوامل و ملزومات موردنياز و حتي کافي را براي خلاقيت مربيان، معلمين، فراگيران، مجريان آموزشي و همه عوامل اثربخش ديگر فراهم می سازند.
لذا جهت تغيير و تسهيل در خلاقيت مراکز آموزشي توسط مديران ، پيشنهاد مي گردد، با تفويض اختيار به سطوح پايين تر در مراکز آموزشي، استفاده از توان تفکر، خلاقيت و برنامه ريزي همه نيروها به خصوص مربيان، اساتيد و فراگيران صورت پذيرد.
توجيه و آماده سازي همه کارکنان آموزشي به ويژه معلمين براي ايجاد تغيير و تحول در روش هاي معمول و تقويت باور آنها از امور با اهمیتی است که می توان با انجام آن به تعالي رسيد .
در همین راستا واگذاري اختيارات لازم به مراکز آموزشي جهت تطبيق امور آموزشي، تأمين منابع انساني و مادي با توجه به شرايط و نيازهاي منطقه، با رعايت استانداردهاي علمي پيشنهاد مي گردد و همچنین حمايت همه جانبه عملي (نه گفتاري) از نوآوريهاي مراکز آموزشي، معلمان و فراگيران بافراهم سازي بازديد از نمايشگاهها و تغييرات و نوآوري ها در ساير مراکز آموزشي براي کارکنان آموزشي بهتر است صورت گيرد.
همچنين امروزه با تشويق افراد خلاق و نوآور به صورت عملي و گفتاري زمينه ميل ورغبت را در كاركنان ايجاد نموده و با آموزش شيوه هاي جديد و استفاده از روش هاي ایجاد خلاقیت در میان فراگيران، کارکنان، مربيان و مديران در سطوح مختلف ضمن انتخاب مديران خلاق و شايسته در جایگاه های متفاوت مديريت مراکز آموزشي و غير آموزشي مرتبط بتوانيم بهينه از توان آنها استفاده كنيم و آنها نیز با مشارکت دادن همه عناصر و کارکنان آموزشي در برنامه ريزي ها و تصميم گيري ها زمينه خلاقيت را در آموزش وپرورش إيجاد نمايند و با ايجاد نمايشگاه هايي از خلاقيت و نوآوري مرکز آموزشي خود و تشکيل جلساتي با حضور مديران، مربيان، معلمان و فراگيران در مورد معرفي ابتکارات خود و ديگران ، بتوانند با مديريت هوشمندانه و نوين زمينه تغيير و تحول كه لازمه بهبود كيفيت درآموزش و پرورش است را ايجاد نمایند .
اميد كه آموزش و پرورش ما كه وظيفه انسان سازي و معرفي انسانهاي كارآمد و توانا به تمام دستگاهها را دارد ضمن دقت نظر ، با درايت و سرعت بيشتر زمينه معرفي مديران خلاق را در دولت دوازدهم و با شعار تدبير و اميد كه شايسته سالاري و اعتدال را با رويكرد همسويي و همگرايي با دولت مهمترين ملاك انتخاب مديرانش می داند ايجاد نمايد و به محقق شدن يكي ازمهمترين وعده هاي رئيس محترم جمهور جناب آقاي دكتر روحاني که همان تحول عملی در رشد فرزندان خلاق و کارآمد در آموزش و پرورش است كمك شايسته نمايد.
آرمان البرز
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید