حق مطلب را ادا باید دلا
سایت ها بی حد رسالت پر بها
در میان سایتی معلم را صدا
مطلبی را انعکاسی بین ما
این چه توفیقی تعامل اجتماع
بین خلقی شد زبانزد انتفاع
بازگویی بس مطالب نقل قال
ارزیابی بین همکاران به حال
از مضی حالی مضارع گفتمان
بررسی هر گفته نقدی بین مان
مطلبی داری ادایی کن دلا
تا میان همکار پخشی عاقلا
با صمیمی مردمانی آشنا
بی ریا افراد خاکی حق نما
هر یکی اهدافشان اصلاح علم
با درایت عقل ها جویای حلم
چون به خدمت این کسان افراد را
ویژه تلمیذان مکتب پیشه ها
افتخاری بر چنین افراد هان
منطقی با بحث علمی ها عیان
شب نخوابی روزهایی در تلاش
خدمتی بر خلق فارغ از معاش
زندگی زیباست زیبایی حیا
با حیایی زندگانی پارسا
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
همین که شما مذکر باشید واجد ارزش هستید/ کودکی به عنوان یکی از مراحل زندگی افراد، پدیدهای متعلق به دنیای مدرن است/ هر چه جوامع به جلو میآیند و با وقوع تغییرات و تحولات اجتماعی و گسترش شناختهای علمی، مراحل مختلف طول عمر کوچکتر میشود/ جهان مدرن تلاش میکند تا همه « سالاریها» را حل کند/ در خانههای قدیمی ما اتاق کودک نداریم/ متأسفم این را بگویم که تا تجاوزی صورت نگیرد تحرکی ایجاد نمیشود/ ما چند سازمان غیردولتی داریم که درزمینه حقوق کودکان به معنای کلی آن فعالاند/ در زمینه کودکان ما یک جریان اجتماعی پررنگ نداریم/ هماکنون در امریکا قانونی داریم با عنوان « مگان لاو» megan law یا قانون مگان/ هنوز در کشور جزیرههایی داریم که گویی اصلاً تحت نفوذ آن جریان کلیِ به رسمیت شناختن کودکی و دنیای کودکی نیستند/ خیلی از والدینی که با کودکانشان به تماشای صحنه اعدام می روند قطعاً برای کودکانشان اتاق مستقل هم دارند، برای آنها جشن تولد هم میگیرند ولی نمیدانند که نباید با کودک به تماشای اعدام رفت
سنگ بنای یک فرهنگ و تمدن کارآمد و درخشان در خانواده گذاشته می شود/ به رغم اراده و نبوغ زائوالوصف "اسپیلبرگ" و نهراسیدن و ناامید نشدنش از مشکلات و سختی ها و سنگ اندازی ها در مسیر هنری اش به اعتراف خودش بخش قابل توجهی از جوهره و رنگ و بوی فیلم هایش متاثر از دنیای کودکی اش می باشد/ سفری که ما را وا می دارد تا هراسهایی را که روزی سراسر وجودمان را فرا می گرفت، دیگر بار تجربه کنیم و شادمانی وصف ناپذیری را نیز که در اعماق قلبمان خفته است بیدار کنیم/ " آنها نمی دانستند که با دقت کارهایشان را زیر نظر داریم و از احساس ناگوارشان آگاهیم"/ ترس و اضطراب نهفته در فیلم هایش از کابوس های دوران کودکی او سرچشمه می گیرد. به بیانی دیگر موجوداتی که زمانی عرصه تخیلات او را جولانگاه خود قرار داده بودند ، اینک در فیلم هایش به تاخت و تاز می پردازند
غزل 1
الا یا ایها الساقی بده شرب سماواتی
که از می خانه ها سازم برای روح جناتی
نبود عاشق که مشکل داشت جام شوکران در دست
به جای می چه خون افتاد از دست خراباتی
جرس فریادها کرده است دل بندید از دنیا
که دنیا عیش را از من ربوده هست درکاتی
به پیر می خوران گویید از من ظلم گرداند
در این راهی که افتادم ندانستم حکایاتی
نه سالک بودم و مرشد نه استا و نه خود عاشق
عبادت جذب دل بنمود این است عز ساداتی
شب تاریک را گشتم حیاتی گیرم از ظلمت
ولی را این چنین دیدم به دست ساز و چه اصواتی
به دورش انجمن دارد ز گل ها جوی می در پیش
به زیر لب سرودی خوش سرودی همچو بایاتی
چو بشنیدم دلم لبریز گشت از صوت قرآنی
بگفتم عاشق دانا مرا ده لحن آیاتی
غزل 2
الا یا ایها الساقی بزن ساز سماواتی
که در یک لحظه گیرم من رموزات نباتاتی
به جام ارغوانی رنگ سوگندی دهم جان را
بپیرایم به ایمان و به آیین کراماتی
خدایا عاشقم گردان به مستی عشق بازی را
از این جام آوران پرسم مراحل های آیاتی
به نوش نیش مه رویان به رقص آیند مخموران
که نیش از نوش می آید در این دیر خراباتی
به می مستور کن جان را ببینی جان جانان را
سرا پا خیز برداری بگیری عز ساداتی
به می خواران عالم ده سرور و نشئه می را
که ساقی باده گرداند بکوبد طبل ایلیاتی
غزل 3
الا یا ایها الساقی بده یک جرعه باقی
که در جنت نخواهم یافت از دست تو ای ساقی
دلت کن منظر چشمم ببینی جلوه ای تا من
صُراحی دست می آیم به هم سازیم آفاقی
به سجده جان دهم جان را مُرادم کو نگارم را
به یک جرعه کنم دعوت از آن ابروی مشتاقی
شباهنگام می گریم چو شمعی آتشین محفل
به حال مستمندان دل کنم غمخوار و عشاقی
از آن جام آوری پرسم ملامت های عاشق را
که در پستوی اسرارش ببندد عهد و میثاقی
من و ساقی و بوی گل نسیم زلف هر سنبل
به دستم نافه عطری بداده هست دُستاقی
به آن فرخ لقا گویید با والی کمی سازد
دل نازک ببین ای دل که دارد خوب اخلاقی
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
در تولد هادی ختم رسول
خشک شد دریای ساوه این قبول
چیست تدبیر ای مهندس گو به ما
با درایت عقل ها خشکی چرا
علتی شد خشک دریایی دلا
صحبت از دریاچه ارومیه ها
بحث از دریاچه ای با شور آب
بحث از دریاچه ای با جلوه ناب
این چه غوغایی حقیقی یا سراب
ته نشین آبی به خشکی منجلاب
این چنین خواندم مهندس کن تو گوش
یازده رودی مجهز سد خروش
سد بندی با دو هفتادی که سد
روی رودی یازده هان سد بند
با کدامین دانشی فناوری
خشک سالی آب دریایی همی
شد معما با کدامین علم ها
با کدام الگو به اجرا طرح را
گر چه بی حد مبلغی را خرج ها
تا که جبران طرح الگو را دلا
ما حصل این شد که خشکی آب را
رویتی همچون سرابی جلوه ها
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
یوهان فردریش هربارت (1776- 1841) اندیشمند بزرگ و نامی آلمانی که نظریاتی شبیه لاک داشت و گفته شده وی رئالیسم و فلسفه آموزش – پرورش جان لاک را تکمیل نمود کتابی تحت عنوان " کتاب درسی روان شناسی " را تالیف کرد.
تلفیق علم، تجربه، احساس، معنویت و فطریات و غرائز شاخصه ها و ساختار اصلی نظریه معروف هربارت را رقم می زند هربارت معتقد بود همه تصورات جدید انسان به وسیله تصورات قبلی و موجود در ذهن تعبیر و تفسیر می شوند ؛ بنابراین معلم و مربی به وسیله استفاده از معلومات قبلی دانش آموزان می توانند رغبت و دقت آنان را به معلومات و تصورات تازه و جدید جلب نمایند.
به نظر می رسد چنین نظریه ای شبیه یا متاثر از آثار و آراء افلاطون و ارسطو باشد و البته با غور و تفحص در نوشته ها و نظرات ایمانوئل کانت می توان گفت شباهتی فی مابین نظرات ایشان و کانت وجود داشته باشد.
هربارت طرفدار سیستم همبستگی و تمرکز یا ضرورت برقراری روابط میان موضوعات گوناگون از یک طرف و میان آنها و زندگی از سوی دیگر است.
در آغاز قرن بیستم هربارت گرایی نیروی چیره بر آموزش – پرورش بود. تربیت اخلاق و تکوین خصلت و سرشت کودک و نوجوان از جمله مواردی هستند که هربارت بدان ها توجه داشت و آنها را هدف نهایی و اصلی آموزش – پرورش قلمداد می نمود.
تلفیق علم، تجربه، احساس، معنویت و فطریات و غرائز شاخصه ها و ساختار اصلی نظریه معروف هربارت را رقم می زند.
از منظر "هربارتی" تربیت است که این امکان و توانایی را به عقل یا ذهن انسان می دهد که منظور نهایی و غایی و رشد و کمال پدیدار گردد و هضم افکار و تجارب و ارتباط دادن آنها فراهم شود. در قاموس تربیتی هربارت، صرف القاء معلومات از ناحیه معلمان و استادان مطرح نیست.
روش معروف هربارت در پروسه آموزش و تربیت عبارتند از :
1- مرحله آماده سازی : در این مرحله معلم می کوشد افکار و معلومات قبلی دانش آموزان را که با افکار یا درس تازه بستگی دارند به یادشان بیاورد و آنها را مرتب و منظم کند.
2- مرحله عرضه کردن : در این مرحله از تدریس، معلم افکار یا درس جدید را عرضه می کند.
3- مرحله ارتباط : بعد از عرضه داشتن افکار یا درس تازه، معلم باید میان مطالب قبلی و موضوع های جدید ارتباط واقعی به وجود آورد.
4- مرحله تنظیم : در این مرحله معلم فکر کلی مورد نظرش را به صورت واحد و مرتب در آورده تعمیم می دهد و معلومات دانش آموزان با همدیگر در آمیخته به صورت واحد کل در می آیند و نظام دار می شوند.
5- مرحله کاربرد : در این مرحله که برای دانش آموز بسیار اهمیت دارد معلم او را به موارد کاربرد آموخته هایش راهنمایی می کند به عبارت دیگر دانش آموز یاد می گیرد که از آموخته هایش در چه مواردی از زندگی می تواند استفاده کند.
( منبع : کتاب فلسفه جدید تربیت )
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
همان طور كه آقاي دكتر نجفي شهردار فعلي تهران و رئيس ستاد فرهنگيان رئيس محترم جمهور كه خود از محبوب ترين وزاري آموزش وپرورش بعد از انقلاب بوده اند در هفته گذشته " تربیت مدیران اصلاح طلب " برای آینده کشور را یک "ضرورت "دانستند و فرمودند ما در موقعیتی هستیم که باید درموضع گیریهای خود به دنبال تقویت گفتمان اصلاحات، حفظ سرمایه اجتماعی و ترجیح منافع عمومی بر منافع گروهی باشیم.
لذا به عرض مي رساند بايد قبول داشت آموزش و پرورش ما با روشهاي سنتي و قديمي موجود و با شعار و سخنراني ،نصايح ، وضع مقررات و ارسال دستور العمل و بخشنامه سرانجامي نخواهد داشت ؛ لذا براي شکوفا سازي اين نهاد و ايجاد تغييرات نوآورانه در آن، برنامه ريزي ، شناخت و آگاهي و حفظ تعادل اين سيستم با محيط اجتماعي در سایه یک مدیریت هوشمندانه امري تعيين کننده است.
مي دانيم که آموزش و پرورش زير بناي واقعي پيشرفت در هر جامعه اي است و نهادهاي هر کشوري مستقيما از آموزش و پرورش تغذيه مي شوند ؛ بنابر اين پيشرفت هر نهادي به پيشرفت آموزش و پرورش وابسته است.
هر سازمان مجموعه اي از عوامل انساني، ساختاري، فني، تكنولوژي، فرهنگي و ساير عناصر محيطي است كه جهت تحقق هدف هاي از پيش تعيين شده به صورت مشترك در تلاش و تعامل هستند. رشد سازمان و تداوم آن، ارتباط نزديكي با نيازها و خواسته هاي انساني و چگونگي برآورده شدن آنها دارد.
براي دستيابي به نو آوري در تعليم و تربيت بسياري از مديران کشوري بايد در شيوه هاي سنتي خود در اداره امور تجديد نظر و ادبيات رايج در نظام برنامهريزي و مديريت و فضاي افکار عمومي را دگرگون کرده و سعي کنند از روش هاي جديد و نو در حوزه تعليم و تربيت خود استفاده کنند و اين برنامهريزي بايد به گونهاي باشد که علاوه بر افزايش کارآيي دستگاه آموزش و پرورش ، زمينه حرکت کشور به سوي شکوفايي و نوآوري را فراهم کند.
یک مدیریت صحیح و موفق در تعليم و تربيت قبل از هر چيز نيازمند تغيير نگرشها و باورها و رفتارهاست، نيازمند مديران خلاق و نوآور است.
در راستاي توسعه منابع انساني، ارتقاي کيفيت آموزشي، تحقق اهداف، رشد فراگيران، ايفاي نقش و وظايف مديران آموزشي و به دست آوردن مهارتهاي لازم مديريتي مي طلبد براي اداره کردن اصولي، علمي و تخصصي مراکز و سازمان هاي آموزشي "مراکز تربيت مدير آموزشي "همچون مراکز تربيت معلم و يا مربي ايجاد گردد ، زيرا نقش مديران در روند تعليم و تربيت کمتر از معلمين نيست و تأثيرگذاري مديران بر تمام فعاليت هاي کوچک و بزرگ، کم و زياد، اداري يا آموزشي، و مانند آن در مراکز آموزشي نقش تخصصي است.
بنابراين ايجاد و راه اندازي مراکز تربيت مديران آموزشي مي تواند موجب توسعه کيفي منابع انساني را در عرصه تعليم و تربيت محقق ساخته و عاملي براي سازماندهي فعاليت ها و تأمين نيازهاي آموزشي را به صورت علمي فراهم سازد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
پنج اکتبر جهانی بنگر
روز علم نامگذاری شده است
روز فرخنده پویایی علم
روز ارزش به معلم یاران
روز امید عملکرد همان
روز آغاز چو ایام بهار
روز سرسبزی هر لیل و نهار
روز پیروزی دانشورها
روز نابودی جهلی جانا
حال بحثی به میان ای دانا
علم آموز چو پروانه رها
روز اندیشه وران شادی باد
روز ایثار معلم در یاد
همچو شمع گشت معلم سوزان
چه بسی شب پره دورش طیران
رقص رقصان همگی داخل نور
شادمانی ز جهالت که عبور
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
به بهانه هفته ملی کودک که از 15 الی 21 مهرماه و روز جهانی کودک 16 مهر ماه مطلبی با موضوع فوق جهت آشنایی مخاطبین با کنوانسیون حقوق کودک در جهان و ایران می پردازیم .
کودک کیست ؟
در فرهنگ لغت معین کلمه کودک را با کلماتي مانند : کوچک، صغير، فرزند دختر يا پسري که به حد بلوغ نرسيده باشد، طفل، دختر بچه يا پسر بچه خردسال و جوان مترادف مي کند .
کودک در منظر اسلام :
در قرآن کريم و متون فقهي و روايي کلماتي مانند طفل ، صبي ، صغير و... معادل با کلمه کودک مي باشند .
کودک از منظر قوانین جمهوری اسلامی ایران :
در قوانین ایران چون کشوری اسلامی است و تابع فقه جعفری پس قوانین بر اساس مراجع چهارگانه ( قرآن ، سنت ، اجماع و عقل ) وضع می گردد و از لفظ صغیر و بالغ در مفاد قانون استفاده نموده و برای آن حقوقی در نظر گرفته است .
صغیر در قانون به معنی کسی که نابالغ باشد و به سن بلوغ نرسیده باشد اطلاق می گردد که به 2 قسم تقسیم می گردد :
صغیر غیر ممیز : فرد نابالغی که دارای قوه درک و تمیز نیست , یعنی زشت و زیبای کار و یا سود و زیان را تشخیص نمی دهد .
صغیر ممیز : فرد نابالغی که دارای قوه درک و تمیز نسبی می باشد و زشت و زیبا و سود وزیان را از هم تشخیص می دهد .
سن بلوغ : در پسران 15 سال تمام قمری و در دختران 9 سال تمام قمری می باشد , که هر سال قمری 10 روز کمتر از سال شمسی و تقویم رسمی ایران است . (لشکربلوکی – مجتبی - مسئولیت مدنی مربی , معلم و مدرس در برابر متربی و دانش آموز)
کودک از منظر سازمان ها و قوانین بین المللی :
در کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد ، کودک به هر انسانی که زیر هجده سال تمام باشد گفته میشود ؛ مگر این که مطابق قانون حاکم بر آن شخص ، سن کمتری برای رشد او مقرر شده باشد . (کنوانسیون ۱۹۸۹ حقوق کودک سازمان ملل متحد. ماده ۱)
توجه و حمایت از کودک در جهان :
در مجموع مسأله کودک نسبت به مسائل بزرگسالان ، از اهمیت کمتری خصوصاً در بین مقامات سیاسی و نظامی و حتی جریانات سیاسی در جهان و حتی ایران برخوردار است و ما بیشتر شاهد حرکات نمادین در این بخش هستیم تا توجه به مسائل عمقی .
در سازمان های بین الملل شاید بتوان اولین حرکت رسمی در توجه به نیازهای کودکان را مربوط به سازمان ملل متحد دانست ، این سازمان در سال 1946 میلادی در دل خود انجمنی را تشکلیل داد به نام « انجمن بین المللی ویژه کودکان سازمان ملل » چرا که این زمان پس از اتمام جنگ جهانی دوم و خونریزی هایی که بر اثر خودخواهی و زیاده خواهی برخی کشورها بر ملت ها تحمیل گردید که در این میان کودکان بیشترین آسیب را دیدند و کمترین حق را برخوردار شدند .
در سال 1953 میلادی سازمان ملل این انجمن را یکی از بخش های دائمی خود کرد و نام آن را « یونیسف » گذاشت .
یونیسف برای توجهه همه جهانیان به کودکان و حقوق آنان روز 8 اکتبر را روز جهانی کودک نام گذاری نمود .( در برخی کشورها روز دیگری را به نام روز جهانی کودک نامگذاری کرده اند )
در همین راستا و با تلاش یونیسف در سال 1959 میلادی اعلامیه ای در مجمع عمومی سازمان ملل قرائت گردید که به نام «اعلامیه حقوق کودک » مشهور گردید که مورد توافق اکثریت مجمع قرار گرفته و تصویب گردید .
در نهایت پس از کار بر روی این اعلامیه و شرایط کشورها از نظام های حقوقی مختلف گرفته تا شرایط زندگی و پراکندگی جغرافیایی آنان در سال 1989 با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل « کنوانسیون حقوق کودک » را تصویب نمود .
این کنوانسیون در بین اسناد حقوق بشری دارای بیشترین تعداد دولتهای عضو است چرا که 193 کشور این سند را تصویب نموده اند.
کنوانسیون : به معاهدهای گفته میشود که با هدف تدوین قواعد حقوقی و مهم مابین کشورهای متعددی تنظیم و منعقد میگردد.
این کنوانسیون دارای یک مقدمه و 54 ماده می باشد که این 54 ماده در 2 بخش ؛ بخش اول تعاریف و حقوق کودک و وظایف کشورهای متعهد در این قشر و بخش دوم ساختار و چگونگی نظارت یونیسف بر مسائل کودکان کشورهای عضو می باشد .
این کنواسیون را می توان دارای 4 اصل دانست :
هیچ کودکی نباید از تبعیض رنج ببرد.
زمانی که در رابطه با کودکان تصمیمگیری میشود، باید منافع عالیه آنان در رأس قرار گیرد.
کودکان حق حیات داشته و باید رشد کنند.
کودکان حق دارند آزادانه عقاید و نظرات خود را ابراز کنند و این نظرات در تمامی اموری که به آنها مربوط میشود، باید مورد توجه قرار گیرد .
پس از این یونیسف گزارشی به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه و آن را منتشر نمود ؛ این گزارش بیان کننده آن بود که وضعیت کودکان در جوامع فعلی ، نگران کننده است که به طور خلاصه به شرح زیر است :
هر روز ، چهل هزار کودک زیر پنج سال ، به علت سوء تغذیه و بیماریهای قابل پیشگیری ، جان خود را از دست می دهند ؛ نزدیک به صد میلیون کودک از برنامه های تحصیلات ابتدایی محرومند ؛ نیمی از بچه ها در کشورهای در حال توسعه ، به آب آشامیدنی دسترسی ندارند ؛ سالانه نیم میلیون از مادران ، در حاملگی و زایمان جان خود را از دست می دهند ؛ بیش از صد میلیون کودک در جهان ، از طریق کارهای خطرناک و اغلب تحت شرایط کشنده ، امرار معاش می کنند ؛ بیش از یک میلیون از مردم ( که بیشتر آنها کودکان هستند ) از خانه و زندگی محرومند و مواردی دیگر .
نقض حقوق کودکان در کشورهای در حال توسعه ، بیشتر ناشی از فقر است ، در حالی که در غرب ، مشکل اخلاقی و ضعف بنیادهای خانواده ، ناقض حقوق کودکان است . با این حال ، همواره این کشورهای غربی هستند که کشورهای جهان سوم را در ارتباط با نقض حقوق کودکان ، تحت فشار قرار می دهند .
تصویب کنواسیون حقوق کودک در ایران :
جمهوری اسلامی ایران از جمله کشور های عضو سازمان ملل متحد است و همچنین از جمله کشورهایی است که کنوانسیون حقوق کودک را در 5 سپتامبر 1990 امضاء و در اگوست 1994 (اسفند ماه 1372) تصویب کرده است .
اما دولت ایران در زمان امضاء این سند شرطی را اعلام داشت و آن شرط عبارت است از :
در مجموع مسأله کودک نسبت به مسائل بزرگسالان ، از اهمیت کمتری خصوصاً در بین مقامات سیاسی و نظامی و حتی جریانات سیاسی در جهان و حتی ایران برخوردار است و ما بیشتر شاهد حرکات نمادین در این بخش هستیم تا توجه به مسائل عمقی « جمهوری اسلامی ایران نسبت به مواد و مقرراتی که مغایر با شریعت اسلامی باشد حق شرط می نماید و این حق را برای خود محفوظ می دارد که هنگام تصویب ، چنین حق شرطی را اعلان نماید .»
بر طبق اصل 177 قانون اساسی کشور ما تمام عهدنامه ها ، مقاوله نامه ها ، قراردادها و موافقت نامه های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد .
پس لایحه پیوستن به این کنواسیون از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردید که مجلس شورای اسلامی طی ماده واحده ای :
« کنوانسیون حقوق کودک ، مشتمل بر یک مقدمه و 54 ماده به شرح پیوست ، تصویب و اجازه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به آن داده می شود ؛ مشروط بر آن که مفاد آن در هر مورد و در هر زمان که در تعارض با قوانین داخلی و موازین اسلامی باشد ، لازم الرعایه نباشد .»
الحاق به کنوانسیون را با همین قید کلی ملزم نبودن به موارد مغایر با موازین اسلامی و قوانین داخلی تصویب نمود .
در تصویب نهایی که مصوبات مجلس باید پس از تصویب برای نهایی شدن به تصویب شورای محترم نگهبان برسد تا با بررسی از نظر عدم مغایرت با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی آن را تصویب نمایند این لایحه پس از تصویب مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان فرستاده و شورای نگهبان در نظریه شماره 5760 - 4/11/1372 خود به مجلس ، موارد مخالفت کنوانسیون با موازین شرع را مشخصاً اعلام داشته است ؛ موارد مشخص شورای نگهبان عبارت بود :
بند 1 ماده 12 ( آزادی عقیده)
بند 1 ماده 13 (آزادی بیان)
بنده 2 ماده 13 (محدودیتها نسبت به حق مذکور)
بند 1 ماده 14 (آزادی فکر و عقیده و مذهب)
بند 3 ماده 14 (محدودیتها نسبت به حق مذکور)
بند 2 ماده 15 (محدودیت نسبت به حق آزادی تشکیل اجتماعات و شرکت در آنها)
بند 1 ماده 16 (منع دخالت در امور شخصی و خانوادگی)
بند 1 قسمت 1 ماده 29 (جهت گیری آموزش کودک)
مجلس شورای اسلامی ، پس از دریافت نظر شورای نگهبان، به جای این که موارد مشخص شورای نگهبان را تامین کند ، با اصلاح یک عبارت کوچکی در متن ماده واحده (عبارت «باشد و یا» را بعد از کلمه «اسلامی » و قبل از کلمه «قرار گیرد» اضافه کرد) اکتفا کرد و آن را تصویب نمود و در واقع با این عبارت ، شورای نگهبان یک حق تحفظ کلی را پذیرفت و مصوبه مجلس را تایید کرد .
در نهایت شرط پیوست به این کنواسیون از طرف جمهوری اسلامی ایران به شکل زیر تغییر یافت :
« کنوانسیون حقوق کودک ، مشتمل بر یک مقدمه و 54 ماده به شرح پیوست ، تصویب و اجازه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به آن داده می شود ؛ مشروط بر آن که مفاد آن در هر مورد و در هر زمان که در تعارض با قوانین داخلی و موازین اسلامی باشد ، و یا قرار گیرد ، از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران لازم الرعایه نباشد .»
لازم به توضیح است که بسیاری از کشورهای اسلامی نیز در زمان الحاق یا تصویب کنوانسیون حقوق کودک برای خود شروطی با این مضمون مقرر نمودهاند و این مسأله فقط شامل ایران نمی شود.
اهمیت شرطی که ایران با توجه به شرایط دینی و قوانین داخلی خود برای پذیرش این کنوانسیون گذاشته زمانی مشخص می گردد که در بسیاری از معاهدات و اسناد بین المللی کشورهای دارای حق وتو , با توجه به نوع نگرش خود به این جهان و اهداف استراتژیک خود اگر در ماده ای مستقیماً مطلبی متضاد با هنجارهای کشورهای دیگر نمی نویسند اما در تفسیر ماده قانون با توجه به نوع جهان بینی خود تفاسیری می نمایند که در تضاد با جهان بینی اسلامی می باشد برای نمونه ماده 24 این کنوانسیون مقرر می دارد :
1. كشورهاي طرف كنوانسيون حق كودك را جهت برخورداري از بالاترين استاندارد بهداشت و از تسهيلات لازم براي درمان بيماري و توانبخشي به رسميت ميشناسند . آنان براي تضمين اين كه هيچ كودكي از رسيدن به اين حق و دسترسي به خدمات بهداشتي محروم نخواهد شد ، تلاش خواهند نمود .
2. كشورهاي طرف كنوانسيون موضوع را تا اجراي كامل اين حق دنبال خواهند كرد و خصوصاً در زمينههاي ذيل روشهاي مناسب را اتخاذ خواهند كرد.
الف) كاهش ميزان مرگ و مير نوزادان و كودكان
ب) تضمين فراهم نمودن مشورتهاي پزشكي و مراقبتهاي بهداشتي اوليه
ج) مبارزه با بيماريها و سوء تغذيه ، از جمله در چارچوب مراقبتهاي بهداشتي اوليه از طريق به كار بستن تكنولوژيهاي در دسترس و از طريق فراهم نمودن مواد غذايي مقوي و آب آشاميدني سالم و در نظر گرفتن خطرات آلودگي محيط زيست.
د) تضمين مراقبتهاي قبل و پس از زايمان مادران
ه) تضمين اين كه تمام اقشار جامعه خصوصاً والدين و كودكان از مزاياي تغذيه شير مادر ، بهداشت و بهداشت محيط زيست و پيشگيري از حوادث اطلاع داشته و به آموزش دسترسي داشته و در زمينه استفاده از اطلاعات اوليه بهداشت كودك و تغذيه مورد حمايت قرار دارند.
و) توسعه مراقبت هاي بهداشتي پيشگيرانه ، ارائه راهنمائيهاي لازم به والدين و آموزش تنظيم خانواده و خدمات .
3. كشورهاي طرف كنوانسيون تمام اقدامات لازم و مناسب را براي زدودن روش معالجاتي سنتي و خرافي در مورد بهداشت كودكان به عمل خواهند آورد .
4. كشورهاي طرف كنوانسيون پيشبرد و تشويق همكاريهاي بينالمللي براي دستيابي تدريجي به تحقق كامل حقوق شناخته شده در كنوانسيون حاضر را متقبل ميشوند . در اين ارتباط ، به نيازهاي كشورهاي در حال توسعه توجه خاصي خواهد شد .
در بررسی ظاهری این ماده شاید مطالب خوبی بیان شده باشد یا با شرع و قانون ما مغایر نباشد اما باید توجه داشت که مفسران این ماده مسلمان و با جهان بینی اسلام نیستند و باید دید تفسیر موسع کمیته حقوق کودک از این ماده چیست ؟
این کمیته در تفسیر برخی از بندهای ماده فوق بیان می دارد :
جواز سقط جنین برای نوجوانان
به رسمیت شناختن آموزش جنسی برای کودکان بدون توجه به حقوق والدین در این زمینه
دسترسی به خدمات پیشگیری از بارداری برای کودکان (همه افراد زیر 18 سال )
پس به اهمیت و درستی این شرط پی می بریم , این را هم باید در نظر گرفت مطابق بخش دوم این کنوانسیون (ماده 44) همه کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران باید :
الف) ظرف 2 سال پس از به اجرا درآمدن كنوانسيون در مورد كشور مربوطه
ب) و پس از آن هر 5 سال يكبار ؛ گزارش خود را از انجام این کنوانسیون به کمیته حقوق کودک ارائه دهند .
مرجع پیگیری کننده این کنوانسیون در ایران :
پس از تصویت نهایی پذیرش این کنواسیون که در اسفند ماه سال 1372 صورت پذیرفت وزارت امور خارجه به نمایندگی از دولت امور مربوط به اجرای مفاد کنوانسیون و وظیفه نظارت و تنظیم و ارسال گزارش ادواری آن را تا دی ماه سال 1388 بر عهده داشت و از دیماه ۱۳۸۸ با مصوبه هیئت دولت ، مسئولیت این کنوانسیون تا کنون به وزارت دادگستری واگذار گردید .
دستگاه های فعال در حوزه کودک :
با نگاهی به چینش قوای سه گانه و وظایف هر دستگاه و نهاد با توجه به حوزه کودک می توان بسیاری از دستگاه ها که عموم آنان هم دولتی می باشند را یافت که بخشی از فعالیت خود را به این حوزه مرتبط می دانند , اما دستگاه هایی که مستقیماً و تماماً در این حوزه کار می کنند آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می باشند .
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با داشتن قدمتی 52 ساله در ایران عزیز و با داشتن حدود 1000 مرکز در سرتاسر کشور به کار فرهنگ سازی , کشف و پرورش استعداد کودکان و نوجوانان می پردازد , این سازمان را می توان محوری ترین دستگاه فرهنگی در این قشر خواند و هر روزه با داشتن مربیان توانمند و آموزش دیده به کار فرایند محور با کودک و نوجوان سراسر کشور می پردازد و هرسال از 15 تا 21 مهرماه وظیفه بسیج دستگاه ها برای اجرای برنامه های متنوع هفته ملی کودک و روز جهانی کودک می پردازد تا همگان را به توجه هرچه بیشتر به کودک , نیازها و حقوق آنان معطوف می دارد .
لذا هر ساله پیش از شروع این هفته از دستگاه های مربوطه دعوت و برنامه ریزی جهت این مهم به عمل می آورد , این دستگاه ها که تحت عنوان شورای سیاستگذاری هفتهی ملی و روز جهانی کودک به دور هم جمع می گردند شامل :
معاونتهای پرورشی و ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، وزارت کشور ، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ، سازمان حفاظت از محیط زیست ، سازمان جوانان هلال احمر ، سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، معاونت امور زنان ریاست جمهوری ، سازمان آموزش و فرهنگ ترافیک تهران ، مرجع ملی حقوق کودک ، شهرداری تهران ، سازمان تبلیغات اسلامی ، شورای کتاب کودک و انجمن های نویسندگان و تصویرگران کودک و نوجوان و مدیران کل بخشهای مختلف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می باشد.
امسال وزارت کشور از استانداران محترم استان ها خواسته است که برای با شکوه تر برگزار کردن این هفته با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همکاری بیشتر از پیش را داشته باشند که این خود نشان از پر اهمیت تر شدن این قشر در بین مسئولان نظام می باشند .
در بیان اهمیت کار مربیان کانون پرورش فکری به این بیان از رهبری خطاب به آنان بسنده می کنم که ایشان فرمودند :
شما مربّی عزیز ، شما که در کتابخانه با کودک مواجه می شوید ، شما که قصّه می گویید ، شما که کتاب می فرستید ، شما که کتاب می خوانید و شما که در کار هنری و آفرینش هنری خودتان ، آن کودک را مخاطب قرار می دهید ، بدانید که الآن درست روی نقطهی اصلی و اساسی حرکت می کنید .
شما درست آن کاری را که باید انجام گیرد انجام می دهید . آن کسی می تواند از کار خود ، شاد و خشنود و از رضای الهی خاطرجمع باشد که خلأِ لحظه را پر کند . خلأِ لحظه این است و شما این خلأ را پُر می کنید.
با تصویب شورای سیاستگذاری هفتهی ملی و روز جهانی کودک در سال 96 روز شمار این هفته را به شرح زیر تعیین نمود :
شنبه 15 مهر با عنوان «کودک، زیر چتر ایمان»
یکشنبه 16 مهر همزمان با روز جهانی کودک با عنوان «کودک در پناه خانواده»
دوشنبه 17 مهرماه به نام «کودک، محیط زیست و میراث فرهنگی»
سه شنبه 18 مهرماه به نام «کودک سلامت و ایمنی»
چهار شنبه 19 مهرماه به نام «کودک و فنآوریهای نوین»
پنج شنبه 20 مهرماه به نام «کودک، کتاب و محصولات فرهنگی»
جمعه 21 مهر ماه به نام «مفهوم کودکی» نامگذاری شد .
هفته ملی و روز جهانی کودک امسال با شعار «هر کودک نشانی خداست...» طی روزهای 15 تا 21 مهر در سراسر ایران از سوی نهادها و سازمانهای مختلف با محوریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در چارچوب برنامههای ملی برگزار خواهد شد .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
روزگاری آمدم دیدم گرفتار ای قلم
دست خطی دیدم و گفتم به دادار ای قلم
علم امروزین مصیبت دارد و دشوارها
تا توانی دور شو از علم و هشیار ای قلم
ای قلم خطی کشیدی از ورا تا ماورا
حیف شهرت گیر باشد از سوا تا ماسوا
همچو مردان صبر کن با صبر کاری می شود
چون نبی ایوب شو در ضمن بیدار ای قلم
ای قلم راضی شوی واضح خیانت می کنند
شهر رندان را ببین راحت جنایت می کنند
هر که قدرت دار شد از یاد بردش افتخار
وای و صد افسوس این مرگ است تبدار ای قلم
حیف شاعر نیست غمگین زمانه گشته است
دیگران در خورد و خواب و شاعرانی خسته است
وقت شد دیدی مرارت های ایام ای قلم
دیده ات را گر نوشتی زهر کشدار ای قلم
ای قلم ایام دوران لایق مردان خود
مرد یعنی مردگی آزردگی در جان خود
دیگران گویند ما مشتاق مرد مرده ایم
ما بگوییم خاک بر سر این چه گفتار ای قلم
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید