صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

شعر معلم به مناسبت روز جهانی معلم

طفل آزاده دبیر معرفت را خواستار

در نیستان وفا عارف شبستانی کند
مجلس عشق خدا را نور افشانی کند

دفتر درس معلم آشنای پیر راست
آشنای پیر هر لحظه دبستانی کند

طفل آزاده دبیر معرفت را خواستار
زاده روز الست عرفان سخنرانی کند

با زبانی مکتب اهل هنر زیور شود
با هنر از خوف دل خود دشتبانی می کند

والی شهر طریقت رو به یاران کرد و گفت
هر که وحدت خانه شد بلبل زبانی می کند


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

" بر آوردهای وزارت آموزش و پرورش حداقل مشمولین این طرح را 121 هزار نفر تعیین کرده که 42 هزار نفر مربیان پیش دبستانی، 60 هزار نفر مربیان نهضتی و 18000 نفر در سایر بخش ها فعال هستند، اگر این 121 هزار نفر را بر اساس تصمیمی که احیانا مجلس بگیرد استخدام کنیم کلا 64 هزار نفر ظرفیت برای استخدام در وزارت آموزش و پرورش در بقیه سال های برنامه داریم" / ترکیب این 121 هزار نفر به این صورت است از این 121 هزار نفر، 94 درصد از بانوان هستند یعنی تقریبا غیر از 6 درصد آقا بقیه خانم هستند/ نخستین پرسش از نمایندگان مجلس آن است که علی رغم مخالفت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و کارشناسان دولت با استناد به کدامین دلایل کارشناسی شده  به این طرح رای داده اند/ به گواهی آمار و شهادت مدیران  هنرستان ها ، این بخش با " بحران نیروی انسانی آموزش دیده و حرفه ای " مواجه است/ وزارت آموزش و پرورش در هر سال رقمی بیش از 3000 میلیارد تومان برای معلمان مازاد هزینه می کند/ پرسش اساسی و راهبردی آن است در نظام آموزش و پرورشی که " دوره پیش دبستانی "  هنوز تکلیفش معلوم نیست و طبق طبقه بندی مسئولان وزارت آموزش و پرورش جزء دوره رسمی اما " غیراجباری " تعریف شده است اختصاص " 42 هزار نفر مربیان پیش دبستانی " بر کدام مبنای عقلی و منطقی استوار است/ در حالی که مرجع تخصصی برای مسائل و چالش های داخلی آموزش و پرورش در نهادهای فراسیستمی مانند " مجلس " کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تعریف و تبیین شده است ، اصولا چه ارتباطی باید با کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس داشته باشد/ باید بپذیریم که مشکل اصلی و عمده در بحث اقتصاد و بودجه آموزش و پرورش و بهینه سازی آن ، " مدیریت منابع انسانی " و " فرمول های چینش نیروهاست/ حال با این آشفتگی و هرج و مرج در جذب و گزینش نیروها و در حالی که بیش از 95 درصد بودجه آموزش و پرورش و به قولی دیگر 99 درصد آن صرف هزینه های پرسنلی مانند حقوق می شود آیا عملا می توان به بهبود امور در این وزارتخانه امیدوار بود/ تا زمانی که این وضعیت اصلاح نشود و هر گونه جذب و گزینش نیرو در آموزش و پرورش بر اساس " نیازهای واقعی " این وزارتخانه پردازش نشود هیچ امیدی به سامان دهی معیشت معلمان و اقتصاد آموزش و پرورش نخواهد بود/ تا زمانی که فرمول جذب و گزینش نیرو بر اساس " معادلات سیاسی " صورت گیرد و نماینده مجلس به جای آن که به فکر آینده آموزش و پرورش و مدیریت منطقی چالش های آن باشد صرفا به فکر رای آوری خود و آینده شغلی خویش باشد طبیعی است که  وضعیت در این دستگاه بدون برنامه و مدیریت قوی و منسجم دائما رو به افول و تنزل خواهد بود.....

منتشرشده در یادداشت

نظریه برنامه  پنهان در مدارس و اصلاحات در نظام آموزشی

هر سیستم آموزشی اهداف و اصول و برنامه هایی را در تدوین کتب و اساسنامه و مقررات و بخشنامه ها ، تعقیب می کند، اما در این میان ویژگی های رفتاری یا نگرش هایی است که در مدرسه فرا گرفته می شوند اما در برنامه آموزش رسمی گنجانده نشده اند، " برنامه پنهان " یا برنامه ی اعلام نشده ی مرتبط با آموزش است .

اصطلاح برنامه پنهان را اولین بار "جکسون" در کتاب "زندگی در کلاس درس" به کار برد و آن را استایدر رواج داد.
از نظر بنسون استایدر (1971) ، برنامه درسی پنهان اشاره می کند به فشارهایی که به طور ضمنی در مقابل الزامات صریح برنامه درسی آشکار  در هر مؤسسه آموزشی یافته می شود و دانش آموزان باید آنها را تشخیص داده ، بدانها واکنش نشان دهند تا بتوانند در آن مدرسه باقی بمانند.

بنیان های آموزشی کشور ما نیاز به احیا و بازنگری و بازسازی دارد  عناوین دیگری چون برنامه "درسی نانوشته" یا "پیرابرنامه درسی" نیز بر آن اطلاق می شود. برنامه درسی پنهان ، بخشی از کل نظام مدرسه است که می توان آن را با فهم زمینه هایی که در آن پدید می آید ،درک و شناسایی کرد.
برنامه درسی پنهان نه در جایی نوشته شده و نه هیج معلمی آن را درس می دهد بلکه محیط آموزشی مدرسه ، با تمام خصوصیاتش ، آن را آموزش می دهد.
دانش آموزان در معرض چیزی قرار می گیرند که هیچ گاه سخنی از آن در میان نبوده است. آنها به مرور ، تحت تأثیر برنامه درسی پنهان مدرسه ، رویکرد خاصی نسبت به زندگی و نگرش خاصی نسبت به تحصیل و یادگیری پیدا می کنند.


ایوان الیچ (1971) می گوید:
به نظر او در مدرسه بسیاری چیزها آموخته می شود که با محتوای رسمی دروس هیج ربطی ندارند، مدرسه با خصلت تأدیبی و نظم دهی ساختار و مقرراتش پذیرش بی تمییز( تشخیص) و چشم بسته نظم اجتماعی موجود را تلقین می کند. این درس آگاهانه تعلیم داده نمی شود ، رویه ها و سازمان مدرسه متضمن آن است. برنامه درسی پنهان به دانش آموزان می آموزد که نقش آنها در زندگی ، این است که موقعیت خود را تشخیص دهند و با آن بسازند.

آموزش و پرورش هر کشور یکسری اهداف آشکار برای دوام و بقای نظام اجتماعی و سیاسی خود دارد، اما در همراهی این هدف، اهداف نانوشته یا ناخواسته دیگری نیز توسط دانش آموزان استنباط ، کشف و ادراک می شود که آنها همیشه خوشایند و مفید نیستند و تسرّی آنها به جامعه بزرگتر ، در خود مدرسه یا خارج از مدرسه، مشکلات رفتاری را دامن می زند.

مثلا ، از مجموع رفتارهای دستوری حاکم در مدرسه ، دانش آموز لجاجت ، عناد و سرکشی را فرا می گیرد . از دوره ابتدایی به طور ضمنی و ناشناخته با او رشد می کند و دوران نوجوانی و جوانی با تیغ زدن مدیر ، ضرب و شتم او ، قتل معلم در کلاس و..... نمود عینی می یابد.

یا دیدگاه حقارتی به جنس مؤنث  ؛ از مجموع مفاهیم کتب یا مجموع برخوردهایی که با این جنس به عمل می آید و تحمیل نظر بر او یا به کارگیری شدت بر علیه آنان ، یا نداشتن حق برخورداری از زندگی مساوی با مردان ، به نحوی که حتی درآمد زنان شاغل را نیز حق حتمی خود می دانند و چه زنانی که حتی اجازه دریافت حضوری حقوق خودشان را ندارند یا حق برداشت ریالی از آن را ، یا حق برطرف کردن نیازها و حسرت های خودشان را.
این دیدگاهی است که برخی از مردان جامعه ما در دوران دانش آموزی جزو آموخته های پنهانشان بوده است.

نظریه برنامه  پنهان در مدارس و اصلاحات در نظام آموزشی

یا دیدگاه رشوه گرفتن و اختلاس و پولشویی، واقعیت نامیمونی که باز دانش آموز در طی برنامه ی پنهان مدرسه ای خود فرا گرفته است. هیچ کس مادرزادی این زرنگی ها را نیاموخته است. ناکافی بودن درآمدها، برابر نبودن درآمدها، ندادن حق و حقوق واقعی هر شغل، او را به این باور می رساند که برای عقب نماندن و جلو زدن دیگر همنوعان خود باید کاری خارق العاده ای کرد که همگان به انجام آن قادر نیستند. هدایت این چنینی ، حاصل مفاهیم کتب درسی و بحث ها و گفته های نابرابری اقتصادی و اجتماعی است.

یا تیغ زنی و خون بازی دختران برخی از مدارس کشور که اگر مطالعه و بررسی و تحقیق نشود و جلویش سد بازسازی اخلاقی صورت نگیرد ، تعمیم آن حتمی است. یک نوجوان یا جوان چرا باید به پدیده خودزنی با تیغ زنی روی بیاورد آن هم دختر؟! در حالت معمول ما تحمل زخم های ناخواسته چاقو و ابزار آلات دیگر را حین فعالیت خانگی یا اقتصادی نداریم ، پس چرا چنین نامهربانه خود را ریش ریش می کنند؟
غیر از این است که آنها یاد گرفته اند که برای دیده شدن باید شاخ و دُم داشت، باید پسران موی خود را دراز کنند یا آن را دُم اسبی ببندند، باید ابروهای خود را همانند زنان تمیز کنند، باید شلوار پاره پاره بپوشند ( کجاست زمانی که وصله شلوار دانش آموز ندار ، مسخره می شد؟!) یا دختران باید آرایش کنند یا دوست پسر بر گزینند، همه این رفتارها برای فریاد دو واژه هست " من هستم" !

آری ؛ ما اگر در مدرسه وجود او را باور نکنیم و او را نبینیم و آموزش های ما به چند معنی و ارزش ، محدود گردد ، چنین واکنش های خودآزاری یا خودنمایی هم رواج می یابد. آخر در چنین شرایطی ، معلم و معاون و مدیر او را می بینند و تذکر می دهند تا مرحله سرکشی مطلق و اشاعه رقتارهای ناهنجار به جامعه بزرگتر یعنی اجتماعات بیرون از مدرسه.

دانش آموزان ما از خفای آموزش های مدرسه ای و از صحنه هایی که می بینند در می یابند که کسانی که زیاد فعالیت می کنند بر خود ظلم می کنند ، چون آنانی که کم کارند یا همه وظایف خود را به خوبی انجام نمی دهند در قضاوت با یکدیگر ، عین هم اند، یا برای در آمد کم ، چرا باید بیشتر تلاش کرد، لذا فردا به هنگام اشتغال ، کم کاری می کند، وقت کشی می کند، ارباب رجوع را پاسکاری می کند ( بروکراسی یا کاغذ بازی) دیر سر کار حاضر می شود یا غیر لازم به بهانه هایی ، غیبت می کند. از برنامه پنهان مدرسه ، او یاد گرفته است که ضد ارزش را جایگزین ارزش نماید.

یا او از برنامه پنهان مدرسه ، یاد می گیرد چه درسی چه تحصیلی، مگر آنانی که خوانده اند صاحب کدام موقعیت و امتیاز شده اند؟ لذا به ترک تحصیل روی می آورد و از سنین16 - 18 سالگی خود را به تلاطم اشتغال جامعه می افکند . اگر سرمایه پدری هست با بوتیک و مغازه و یک ماشین آخرین مدل، و گر نه به کارگری و دستفروشی روی می آورد یا عاطل و باطل به خیابانگردی می پردازد.

برنامه های پنهانی که در نظام آموزشی کشور ناخواسته آموزش داده می شود، یعنی اصلا دیده نمی شوند که قصد هدایت و کنترل آنها را داشته باشیم. ویروسی ناشناخته هستند که نمود آنها را نمی دانیم به چه چیزهایی نسبت دهیم. به غفلت یا اهمال یا بی دقتی یا بی اطلاعی یا... به چه چیزهایی مربوطش کنیم.
چنین دانشی نیست ، از آن بی اطلاعیم. و باید آن را بدانیم و ببینیم. باید حواسمان جمع باشد. باید این خمیر بازی را به خوبی شکل بدهیم آزادانه و با احترام به روح مستقل او ، با یک نگرش انسانی . باید او را در امر آموزش دخیل و سهیم نماییم و گر نه شکل مورد نظر نظام اجتماعی و سیاسی را نخواهد گرفت. وگرنه او با نظام آموزشی بیگانه در گوشه ای غیر منفعل می ماند.
چرا کشورهای آموزشی برتر سیستم آموزشی خود را دانش آموز محور نموده اند؟ برای همین . برای کنترل و هدایت همه جانبه توانایی ها و استعدادهای کودکان و نوجوانان. برای این که هرز نروند. برای این که مفید بودن و مؤثر بودن را در عمل دریابند. تفاوت این است ما فرهنگ گفتن داریم و آنها فرهنگ عمل کردن دارند.آنها پویایی آموزشی دارند و ما ماند آموزشی. یک ماندگاری قرنی. تغییرات کتب درسی با قرار دادن مفاهیم آموزشی در داخل شکل های مربع و مستطیل و ابر گونه ، ما را به جایی نمی برد. یا قرار دادن فعالیت های عملی آخر فصل یا درس ، که معلم تدریس نکرده پاسخ آن توسط افراد غیر حرفه ای تدوین و چاپ گردیده است و کدام تفکر برای حل آنها؟ یا خود معلم فرصت بررسی آنها را نمی یابد.
  برنامه پنهان ویژگی های رفتاری یا نگرش هایی است که در مدرسه فرا گرفته می شوند اما در برنامه آموزش رسمی گنجانده نشده اند. برنامه پنهان ، برنامه ی اعلام نشده ی مرتبط با آموزش است.
برنامه درسی پنهان اشاره می کند به فشارهایی که به طور ضمنی در مقابل الزامات صریح برنامه درسی آشکار ، در هر مؤسسه آموزشی یافته می شود و دانش آموزان باید آنها را تشخیص داده ، بدانها واکنش نشان دهند تا بتوانند در آن مدرسه باقی بمانند. چون سلام دادن به اولیای مدرسه. چون پیچش عاطفی به دست و پای معلم برای اطمینان از نمره مستمر. یا صمیمیت با معاون برای گرفتن امتیازاتی. یا مبصر شدن برای بهانه داشتن پرش از کلاس درسی خسته کننده. دانش آموزان هم در حد سن و سال خودشان ، تجاربی کسب نموده اند که در کتب درسی آموزش داده نشده است.
برنامه پنهان ، روندی خوشایند یا ناخوشایند غیر قابل کنترل عوامل درگیر آموزشی است.ما هیچ گاه نخواستیم تا در مدارس خود ناهنجاری یا ضد ارزشی را تدریس یا القا و ابقا نمائیم، اما چه سود که به طور ضمنی و ناخواسته واکنش ها و نگرش هایی را در مدارس خود به دانش آموزان ، تلقین نموده و می نماییم که اختیار آن از قدرت ما خارج است.

در مورد چنین پدیده دو چیز گفتنی است :
1- نظریه در سال 1971 طرح گردیده است ، که اعتراف می کنم چیرهایی استنباط می کردم اما با این نظریه آشنا نبودم و حتی در دوران دانشجویی، اساتید اشاره ای به آن نکرده بودند.

2- اهمیت توجه به مفاهیم کتب درسی که باید بر اساس واقعیت ها به طور همه جانبه تدوین و به پی ریزی بنیادی اخلاق و تعهد بپردازد.

بار دیگر با استفاده از این نظریه ، و با رعایت نیازهای افراد جامعه ، لزوم بازسازی برنامه و سیاست های نظام آموزش و پرورش را اعلام و استفاده حتمی از متخصصان تعلیم و تربیت در همه رشته ها خصوصا جامعه شناسی و روانشناسی را یادآور می شوم.

بنیان های آموزشی کشور ما نیاز به احیا و بازنگری و بازسازی دارد.

فردا دیر است.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

شعر معلم و قلم

هنر که مدرک مکتب شده در این دوران
چه می توان نتوان گفتنم چه سود شهان

منی که جلوه توحید نقش جان من است
ز جان عزیز چه باشد شکست حرمت نان

نمک خورند نمکدان که هیچ حرمت می
شکست در شکن آمد که هست خوی ددان

قلم که حرمت مکتب نگه نداشت چه عذر
قلم نویس مقصر خدا شناس بدان

هنر وسیله امرار نیست مرد زبان
زمانه خوار ز دست هنروران زمان


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

« نادر قاضی پور » نماینده مردم ارومیه در مجلس در نامه ای به وزیر آموزش و پرورش خواهان توضیح وی در مورد حذف تصویر دریاچه ارومیه از کتب درسی شده است . ( كمپين نجات درياچه اورميه )

حذف تصویر دریاچه اورمیه از کتب درسی و سوال قاضی پور نماینده مجلس

حذف تصویر دریاچه اورمیه از کتب درسی و سوال قاضی پور نماینده مجلس

حذف تصویر دریاچه اورمیه از کتب درسی و سوال قاضی پور نماینده مجلس

پایان پیام/

نابع انسانی ، معلم و دانش‌آموز در آموزش‌ و پرورش محور اصلی و کلیدی‌ترین مؤلفه‌ها به شمار می‌رود و عدم تعادل بین این دو مؤلفه در فضای جغرافیایی کشور و استان‌ها موجب ایجاد حفره‌هایی در وزارت آموزش‌ و پرورش شده است و اگر پیرامون این موضوع آسیب‌شناسی سطحی نیز انجام گیرد به‌وضوح به ضعف مدیریت در معاونت نیروی انسانی و عدم وجود آمایش سرزمینی نیروی انسانی خواهیم رسید/ ماتریس مهاجرت  مرکز آمار ایران، بر اساس نتایج سرشماری عمومی و نفوس و مسکن سال 1390 مهاجرت روستا به شهر، و مهاجرت  استان به استان می‌تواند مشکلات جدی را برای این وزارتخانه ایجاد کند و با کمبود کلاس و معلم، نارضایتی عمومی را در سطح جامعه گسترش دهد/ مسئله آمایش فضایی و سرزمینی نیروی انسانی  می‌بایست از اولویت‌های معاونت نیروی انسانی قرار گیرد و کلیه مؤلفه‌های اصلی و فرعی مداخله کننده در این معادله مدنظر قرار گیرد و با توجه به فرجه 6 ساله تولد تا دبستان برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت گیرد...

منتشرشده در یادداشت

ضرورت استفاده از مدیریت های جوان و خلاق در دولت دوازدهم  امروزه يكي از مهمترين دغدغه هاي تمامي مسئولين كشور به خصوص رياست محترم جمهور در مورد مديران ، كاهش دادن سن مديران مي باشد كه اين يكي ازبرنامه هاي آقاي دكتر روحاني در دوران تبليغات انتخابات رياست جمهوري بود .
لذا ابتدا بايد نقش مديران را در تصميمات خرد و كلان و اجراي درست آن دانست و سپس آن را در دستور كار قرار داد.
نقش مدیران برجسته در کسب درآمد، سود و موفقیّت سازمانی، امروزه به خوبی در بسیاري از سازمانهاي موفّق بارز و آشکار است. از سوي دیگر پاسخ سریع به تهدیدها و فرصتهاي عصر حاضر، مدیر را به عنوان منبعی حیاتی در حل مسائل در سازمانها مطرح ساخته که بر این اساس نیاز سازمانها به مدیران شایسته بیش از پیش آشکار شده است ؛ پس سرمایه گذاري در امر آموزش و توسعه مدیران امري ضروري است.

یکی از رویکردهاي نوینی که در زمینه آموزش مدیران مطرح شده است فرآیند طراحی برنامه هاي آموزشی توسعه مدیریت مبتنی بر شایستگی، شامل سه مرحله اساسی است که عبارتند از:

تعیین مدل شایستگی ها، تشخیص نیازهاي آموزشی و شناسایی و اجراي برنامه هاي توسعه مدیریت.
مديران در سازمان ها نقش اول را نسبت به ساير عوامل و اجزاء دارند و اين نقش در سطوح سه گانه عالي، مياني و اجرايي مديران از يک طرف و تعامل و تأثيرگذاري مستقيم و غيرمستقيم مديران در ترسيم استراتژي ها، سياست ها، هدف گذاري ها، خط مشي  گذاري ، روش ها، برنامه ريزي ها، طراحي ها، تصميم گيرها، جهت دهي و هدايت ها، نظارت و کنترل، کيفيّت و کميّت ها، تحقّق اهداف، ساختار و دهها وظيفه و نقش ديگر مديران از طرف ديگر مي تواند سازمان و افراد را در مسير و بزرگراه خلّاقيّت هدايت و يا به بن بست، تکرار مکرّرات، روزمرگي، بي تفاوتي، رکود و مانند آن سوق دهد.

مديريت مي تواند توانايي خلّاقيّت و نوآوري را در افراد ايجاد، ترويج و تشويق کند و يا رفتار و عملکرد او مي تواند مانع اين امر حياتي شود.
هنر مدير خلّاق عبارت است از استفاده از خلّاقيّت ديگران و پيدا کردن ذهن هاي خلّاق.
اكنون بعد از گذشت حدود يك ماه از اولين مصاحبه تلويزيوني دكتر روحاني ، رييس محترم جمهور دولت دوازدهم كه مجدد يكي ازمهترين رويكردهايشان را در دولت تدبير و اميد استفاده ازمديران جوان اعلام نمودند و بعد از آن نيز كاهش سن مديران را در دستور كار قراردادند و لذا بر اساس اينكه آموزش و پرورش ، مهمترين وظيفه را نسبت به ديگر ارگانها در مورد تربيت مدير و استفاده از مديران خلاق جهت  معرفي و استفاده در سایر دستگاهها دارد و با توجه به درايت و توانايي وزير محترم آموزش و پرورش جناب آقاي بطحايي  ، كه اين رويكرد از برنامه هاي اعلامي ايشان نيز به مجلس شوراي اسلامي در زمان كسب راي اعتماد بوده است و اكنون اين اتّفاق از همان روزهاي آغازين وزارت آقاي بطحايي از حرف تا عمل در دستور كار ايشان نيز قرار گرفته و بارها تاكيد داشته اند، اميدواريم اين رويكرد در كميته انتصابات با رهبري ايشان  با در نظرگرفتن توانايى هاي فرهنگيان در تمام استانها  تداوم يابد و با تشكيل كارگروه هاي مختلف از ستاد تا صف در تمام كشور با شناخت توانايي هاي نخبگان ، مديران جوان و كارآمد كه براي پيشبرد اهداف عالي كشور بسيار مشتاق  و پيگير مي باشند ،اين امر محقق گردد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

در تمام کارها افراط و تفریط می‌کنیم/ باید آموزش و پرورش هم قوانینی برای جذب نیرو داشته باشد/ فردی که لهجه دارد با تمام ابزارهای خود کنترلی، نمی‌تواند آن را مدیریت کند. مگر اینکه متوسل به نقاب‌هایی شود که عموماً در مکان‌های عمومی آن را بر چهره می‌زنیم. بعد از ریاکاری، تقلب، دورویی و اخلاقیات نادرست، باید تلاش در پنهان کردن لهجه نیز داشت/ باید ضوابط یا معیارهای مشخصی برای جذب معلمان در آموزش و پرورش داشته باشیم. مسیر یا راهی که غیرسلیقه‌ای بوده و افراد علاقه‌مند بتوانند جذب بدنه آموزش و پرورش شوند/ سازمان نظام معلمی که کلیات آن در دوره وزارت دانش آشتیانی تصویب و برای تأیید به هیئت دولت ارسال شده، مرجع و مقام خوبی برای احراز این اولویت‌هاست. مسئولان وزارت آموزش و پرورش باید خیلی در این مسائل وارد نشوند و سعی کنند همانطور که خود اعلام کرده‌اند، برون سپاری کنند/ با وجود اینکه عنوان می‌شود شتاب زده عمل نمی‌کنیم اما به وضوح این شتاب‌زدگی دیده می‌شود

منتشرشده در گفت و شنود

مرگ دختری را که شپش داشته و مادرش از سم کشاورزی برای درمان استفاده کرده است/ دلیل رسانه ای شدن مسأله هم، ظهورش در مدارس شمال تهران است و گرنه هر سال هست اما گزارشی نیست و چندین سال است که دو وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت و درمان، واقعیت وجود این بیماری مسری را مسکوت نگه داشته اند/ بررسی ها ی دو کشور آمریکا و روسیه نشان می دهد که وجود شپش در مدارس این کشورها به دلیل گرفتن عکس سلفی با تلفن همراه یا موبایل است/ محققان اعلام کرده اند که نوعی "شپش رسانه اجتماعی" در حال رشد است که با چسباندن سرها برای ثبت عکس سلفی ، گسترش می یابد/ بلند بودن موی سر و استفاده از مقنعه در مدارس دخترانه ، این بیماری را شدت می بخشد/ دو وزارت آموزش و پرورش و بهداشت و درمان، متولیان اصلی بررسی و حل و فصل این بیماری مسری اند و از آنان تقاضا می شود مسایل به این مهمی را از کسی پنهان نسازند که حتی از معلمین نیز با چه مهارتی پنهان می دارید/  مشارکت همگان و آگاهی عموم مردم از فقیر و غنی و از پیر و کودک ، همه و همه ، برای نابودی این بیماری لازم است

منتشرشده در آموزش نوین

دو بیتی های تعلیمی در مورد اهمیت قلم و کتاب

مادرا زیور تو تربیت فرزند است
زینت عقل تو با تحنیت فرزند است
آن محبت که تو داری به درون کودک
بهتر از صد گهر آن به صیت فرزند است

کتاب است آیین فرزانگان
که تا می توانی بخوان ای فلان
چو فردا بپرسند از تو سؤال
نگویی که فرصت نشد وقت دان

حاصل حب و بغض نادانی
آن یکی شرم و این پشیمانی
گر ادامه دهی دلا دانی
حاصلش مرگ و افت انسانی

مداد و خون چه گویم کدام یک برتر
شنیده ام که بگویند اولی بهتر
شما که دوست بدارید دانش و ایمان
به من بگو پسرم آشنای سیمین بر

پشیمانی چه سودی دارد ای دل
که دایم در بلا شرمنده باشی
به تدبیر عمل رو کن که شاید
بلا خیزد تو هم فرخنده باشی

مچاله کرد فلک قامت وجودم را
فلک چه شد دل بیمار را کنی سنجش
مگر چه گفت ولی زود خشم بگرفتی
تقابلش دل بیمار را دهی رنجش

کوته تر از دیوار ما دیوار کس یا رب مباد
تقوای دل را نرم کن ای گوهر پاکی نهاد
دیوانه زنجیری ام مجنون عشق سرمدی
از عشق آمد این سخن والی دلت را کن گشاد

چه دارم جز قلم در روی دفتر
نگارم نامه ها را من به اختر
که شاید بخت خفته یک زمانی
مرا یاد آورد در پای بستر

با مسخرگی علم و هنر هیچ نیرزد
ای خواجه چه گویی که هنر بیست می ارزد
این علم و هنر را که در این دوره فروشند
صد بار اگر مفت دهی هیچ نیرزد

قلم گفتا نویسی نامه من
قلم زن سینه دل داده من
کجا باید نویسم ناتوانم
قلم گفتا که دل ها خانه من

کلید درد نادانی کتاب است
امید راه شادابی کتاب است

طریق راه عرفان آدمی زاد
صدیق گنج تنهایی کتاب است


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور