صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

همه وظیفه داریم که جایگاه و نقش مطبوعات و رسانه را در اندازه واقعی خود بشناسیم/ باید با رسانه کار کرد حتی اگر زبان نقد او خیلی تند باشد. رسانه و مطبوعات محل آگاهی دادن و نقد صحیح و ترویج اخلاق و انصاف است نه میدان بی اخلاقی و بی انصافی و روزنامه مزرعه محبت است نه کشتزار نفرت/ دولت وجود رسانه های مستقل، حساس، سریع و شجاع را هم به سود جامعه و هم به سود خود می داند/ جامعه و نظام نیازمند مطبوعات، خبرگزاری و رسانه هایی است که مورد وثوق باشند و مرجعیت سیاسی و اجتماعی در جامعه داشته باشند.  همه به دنبال چنین مطبوعاتی حرکت خواهند کرد/ دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه در این چارچوب مهم ترین وظیفه بر عهده شان این است که تلاش کنند تا با قانون، مطبوعات در متن جامعه قرار بگیرند و سعی نکنند با استفاده از قانون، مطبوعات را از متن به حاشیه ببرند/ روزنامه نگار شجاع، آگاه، با اخلاق و متخصص نیاز امروز جامعه است و اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی باید در مطبوعات جدی گرفته شود/ جوان مرگی مطبوعات به هر دلیلی اعم از سیاسی، اقتصادی و قضایی علامت توسعه نیافتگی کشور است

شعر معلم

سلیمان با چنان حشمت ز جایی
گذر می کرد با لشکر کماهی

که زیر شاخه سنبل بلبلی را
بدید آواز می کردش چه نایی

که با خوانندگی صد صوت شیرین
چنان رقصان ز شاخی شاخساری

چنان چون نو عروسی تازه دوران
چه نازی غمزه ای می کرد باری

چه رازی گو تو بلبل پرده بردار
چو بینم این چنین بس شادمانی

سلیمان گوش کن بلبل چه گوید
به خرما نصف آن قانع چه دانی

به روزی دانه خرمایی رسیدش
پس اندازم دو روزی شد ندایی

نوا بس شادمانی پای کوبان
مهیا شد چو روزی روزه داری

تو را بینم سلیمان مست و هشیار
چنان قدرت به اعوان غمگساری

ببینم سلطنت مختل سلیمان
نظامی اجتماعی نیست باری

گواهی داد بلبل را سلیمان
که گفتارت حقیقی گفتمانی


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

اخبار و گزارش های رسیده به صدای معلم حاکی است که قرار است معاونت آموزش متوسطه و معاونت آموزش ابتدایی در یکدیگر ادغام شوند/ راهکار 2- 12 سند تحول بنیادین بر تخصصی بودن دوره ابتدایی و توجه ویژه به آن تاکید دارد/ اداره  7 میلیون دانش آموز و 330 هزار آموزگار شاغل در این دوره مهم ، حساس و سرنوشت ساز نیاز به یک مدیریت مستقل و مقتدر دارد و حتی واحدهای دیگر وزارتخانه هم باید به کمک آن بشتابند / آیا با توسل به این گونه اقدامات شتاب زده و غیرکارشناسی که نظایر آن به وفور در زمان دولت های قبلی به ویژه در زمان وزارت حاجی بابایی مشاهده می شد و مصداق واقعی آزمون و خطا است ؛ می توان امیدی به تعریف یک " هویت مستقل " در دوره مهم ابتدایی داشت/ آیا با این نگاه غیرتخصصی می توان نسبت به جذب و نگهداشت نیروهای کارآمد ، زبده و باسواد در مقطع ابتدایی دل خوش کرد/ شنیدن این گونه اخبار و نشست هایی که در این راستا به صورت مخفیانه و غیرعلنی برگزار می شود برای دست اندرکاران آموزش و کارشناسان آن بسی موجب تعجب و شگفتی است/ اگر قرار بر کوچک سازی ساختار و سبکبال کردن آن است ؛ چرا به سراغ معاونت تربیت بدنی نمی روید که فقط 14 هزار مربی دارد و با معاونت پرورشی و فرهنگی ادغام نمی شود/ « صدای معلم » بر اساس بارو عمیق خود نسبت به اهمیت " دوره ابتدایی "  و نیز مخالفت صریح و آشکار این تصمیم با مفاد " سند تحول بنیادین " مجدانه و مصرانه از وزیر آموزش و پرورش انتظار دارد تا ضمن " شفاف سازی " و  "پاسخ گویی " در این مورد فورا این موضوع را از " دستور کار " خارج کرده و اجازه دهند تا بحث " تغییر ساختار " در یک روند شفاف و کارشناسی شده و از مسیرهای دیگر پی گیری شود

منتشرشده در گفت و شنود

معرفی کتاب یادگیری تیمی رقابتی

این کتاب (یادگیری تیمی رقابتی) که آقای سید علی اصغر حسینی آن را ترجمه کرده است در واقع ترجمه ی بخشهایی از سیزدهمین کتاب اینجانب تحت عنوان ذیل می باشد که در سال 1390 توسط انتشارات جنگل جاودانه تهران چاپ شد.

این کتاب در دی‌ماه 1392 به مرحله نهایی جشنواره رشد راه پیدا کرد و جزو 3 کتاب برتر کشور شد (See http://samanketab.roshdmag.ir/fa/news/1375)  و نهایتا توسط وزارت آموزش و پرورش به تمام معلمان و دانشجو معلمان توصیه شد.

Beyond the Present Methods and Approaches to ELT/Education:

The Crucial Need for a Radical Reform

معرفی کتاب یادگیری تیمی رقابتی

البته در همین جا یاد آوری می نمایم که من این کتاب را که وزارت ارشاد مجوز انتشار آن را داد به مدیر کل آموزش و پرورش مشهد، معاونین آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه اول و دوم و مسیول گروههای آموزشی آنها ارایه دادم و از ایشان خواستم به واسطه بی نظیر بودن این روش تدریس و اهمیت فوق العاده آن برای تربیت نسل امروز و فردا اجازه دهند این کتاب را در دوره های ضمن خدمت، ورک شاپ ها، کارگاه ها و سمینارهای ویژه معرفی نماییم که همکاری نکردند! – البته من ایشان را درک می کنم! - از صحبتها و مقالات انتقادی من مبنی بر باند بازی و رانت خواری و فساد و اختلاس در آموزش و پرورش عصبانی هستند.

در هر صورت کار شکنی این افراد غیر متخصص و بی سواد در زمینه مسایل آموزشی در حالی است که دو پروفسور در دانشگاه مینه ستای آمریکا و نیز یک استاد در دانشگاه تل آویو که روش هایی از خانواده روش تدریس من دارند – و اتفاقا روشهایشان دارای نواقص جدی ای هم هستند -  با حمایت دانشگاه هایشان در حال برگزاری ورک شاپها و معرفی روش تدریس هایشان نه تنها در کشورهای خودشان بلکه در سطح بین المللی هستند.

لینک دانلود این کتاب (یادگیری تیمی رقابتی) که توسط انتشارات کتاب راه به صورت الکترونیکی در دسترس قرار گرفت:

http://ktbr.ir/b26640

درصورتی‌که ورژن انگلیسی این اثر را می‌خواهید با من تماس بگیرید یا تلگرام بزنید.

09153852599

معرفی کتاب یادگیری تیمی رقابتی


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در معرفی کتاب

محققان می‌گویند وقتی انسان فکر می‌کند که در حوزه‌ای تخصص زیادی دارد، فکرش بسته می‌شود و منجر به اثری می‌شود که نامش را «دگماتیسم اکتسابی یا به‌تعبیری «خشک‌اندیشی کسب شده» گذاشته اند/ ایده‌ها ممکن است از هر جایی برخیزند/ اتفاقاً هرچقدر باهوش تر باشیم یا میزان سطح تحصیلات، میزان آموزش‌های تخصصی، تجربه کاری، و سن مان بیشتر باشد، خطر ابتلا به این بیماری بیشتر می‌شود/ نخبگان و برگزیدگان قدرت و منزلت و ثروت هر کدام تصویری از آینده آرمانی جامعه در ذهن خود می پرورانند و دیگرانی که مانند آنان فکر نمی کنند را به صفاتی مانند خائن، وطن فروش، فریب خورده، غرب زده، شرق زده، سنتی و یا قدیمی نسبت می دهند/ زندگی، سازمان و کشور در «تفکر بسته»، می پوسد و مرداب می شود/ «تفکر باز» از شنیدن هرگونه ایده جدید و متفاوت، فارغ از منبع ایده آغاز می‌شود. در تفکر باز آنچه اهمیت دارد، کاربردی‌بودن آن ایده برای اهداف ماست نه اینکه چه کسی آن را گفته است

منتشرشده در یادداشت
چهارشنبه, 02 آبان 1396 18:20

رازهای سر به مُهر معلم و شاگرد

رازهای سر به مُهر معلم و شاگرد

من گرفتار مکتب و درس ام
چه کنم از چه چیز من پرسم

وقت کی می شود ببارانم
ابر علمم به ذهن یارانم

خنده در گریه گریه در شادی
که چه گویم من از خودم هادی

نیست در خاطرم ره تعلیم
تربیت چون کنم ضمیر سلیم

در ره علم مشتعل چو شمع ام
چون میان دار مرکز جمع ام

سمبل پهلوان خسته گرم
نیستم قهرمان و دوره گرم

ورد در ذکر یار می گویم
وَرد از بوته زار می بویم

من عاشق به عشق علم سرم
در چمنزار عشق نوحه گرم

عندلیب کلاس در گلزار
نغمه خوان در حریم و در نیزار

گه به بازی گرفتنم یاران
نیست اسرار فاش بر ناران

خسته ام از محیط علم عزیز
چه کنم نیست طاقت پرهیز

خط شاگرد بینم و گریم
فهم ناقص ببینم و سوزم

چه کنم چاره چیست ای ساقی
من که صادق به و عدم و شافی

نیست در عقل من ره تزویر
ای نگاه دو چشم عصمت پیر

در زمان و مکان و مافی ها
خط دل دارم همچو ماهی ها

بار الها به عصمت معصوم
به محمد علی و هر مسموم

ضامن عهد والی مِهرم
در عدالت سجود بر مُهرم

نکند خدمتش کنم رنج ام
خود ز کار خودی در رنج ام

عارف پیر رنج نیست تو را
خسته کار تو نیست ای شیدا

به مروت غلام درگهت ام
به سخاوت چو ابر مضطرب ام

گریه ام خنده بر چمنزار است
اشک چشمم چو ابر نا زار است

به نگاهت صفا سرشته مهر
به زبانت چه هاست خنده چهر

والی از درد روح می رنجد
چه کند عقل روح می سنجد

نکند مهر دوست برگردد
ز دلم عشق دوست برگردد


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

این افراد اشتهای سیری ‏ناپذیری برای تعریف ‏و تمجید دارند. در مقابل انتقاد و بازخورد منفی عصبانی شده و موضع ‏گیری می ‏کنند/ چنین مدیرانی پیامدهای مطلوب را به خود نسبت داده و پیامدهای نامطلوب را به عوامل بیرونی نسبت می دهند/ عقده های روانی و شخصیتی خود را با نگهداشتن ارباب رجوع پشت در اتاقشان به مدت طولانی نمایان می سازند/ به جای اینکه سعی کنند افراد منتقد خود را متقاعد کنند، با دلایل واهی آنها را به مخالفت غیر موجه متهم می کنند/ بسیاری از مدیران خودشیفته فکر می‌کنند همه برای آنها تهدید هستند و اگرچه اغلب می گویند کار تیمی می خواهند، اما در عمل یک گروه «بله قربان گو» را ترجیح می دهند و کسانی که مخالف آنها عمل می کنند را مخل در کار تیمی خود قلمداد می کنند/ عاشق عکس گرفتن از کوچکترین فعالیتهای خود هستند تا بیشتر دیده شوند. آنها شاید فقط زمانی از شما تعریف کنند که نیاز به چیزی از سوی شما داشته باشند/ بسیاری از افراد خودشیفته فکر می‌کنند که بالاتر از قانون هستند و خود را مستثنی از قوانین می‌دانند/ اندک زمانی است که شاهد تولد چنین مدیرانی در سطوح مختلف آموزش و پرورش نیز هستیم. مدیریتی که جنسش "تکبر سیاسی" و "خودشیفتگی" است/ " پاسخ ندادن " و خود را در مقام " طلبکار دانستن " از مختصات فرهنگی جامعه و نیز ادبیات مدیران ما شده است اما این افراد برای اطلاع فرهنگیان و معلمان باید بگویند که در طی سالهای  مدیریت شان در زمینه " پرسش گری " و " مطالبه گری "معلمان چه اقدامات راهبردی انجام داده اند/ پنجره ها را بگشایید که ما معلمان هوای تازه می خواهیم...

منتشرشده در یادداشت

بسیاری از اوقات از گوشه و کنار مفاهیم و کلماتی می شنویم که اگر چه در ظاهر زیبا و عامه پسند هستند اما فاقد مبانی و یا استدلال های قوی و قابل دفاع بوده و اکثرا ماهیتی سیاسی و پوپولیستی دارند/ يافته هاي پژوهش در خصوص رابطه ميان مديريت دانش و اثربخشي سازمان يادگيرنده، نشان داد؛ تأثير مشخصات فردي اجتماعي همچون سطح تحصيلات، سابقه كار و سمت شغلي در رابطه فوق بسيار چشمگير بود. وضعيت استخدامي و سن تأثير كمتر داشت و جنسيت بي تأثير بود/ بين سن، تحصيلات، سابقه خدمت و جنسيت با مولفه هاي هوش هيجاني و هوش شناختي در مديران راهنمايي و دبيرستان رابطه معناداري مشاهده نشد/ تجربیات نگارنده در حوزه آموزش و پرورش و مدیریت های آن مبین این گزاره است که اولا در این حوزه و علی رغم وجود آیین نامه طی مدارج و مراحل مدیریتی تابع یک مسیر مشخص و مدون شغلی ( کارراهه شغلی ) نیست و بیشتر تابع سلایق و خوشایند مقامات بالاتر می باشد/ فردی که به عنوان " یک مدیر " در سطوح پایین سازمانی مانند " مدرسه " مشغول به کار می شود به تدریج یاد می گیرد که لازمه پیشرفت در مدارج مدیریت عدم انتقاد از مقام بالاتر ، تعریف و تمجیدهای بی پایه و فراوان از مدیر مافوق و میزان سرسپردگی در برابر اشتباهات و خطاهای سیستم است/ به علت غلبه روزمرگی و فرهنگ غلط سازمانی " سفله پروری " در کنار فقدان نقد و فرهنگ پرسش گری ، افرادی می توانند اکثرا به مدارج بالای مدیریتی برسند که خود را هر چه می توانند شبیه " سیستم " کنند/ دیده شده است حتی این میزان سرسپردگی در مدیران جوان بالاتر است چون مدیر جوان رمز وضعیت ارتقاء را  در سیستم دریافته است و حاضر نیست که برای آینده شغلی اش حتی کوچک ترین ریسکی را متقبل شود و خود را احتمالا به دردسر بیندازد/ در این سیستم بیمار و روزمره اگر هم مدیری منتقد ، خلاق و تحول گرا وارد شود با مقاومت " همالان " و مدیران هم سطح و سپس مدیران بالاتر رو به رو می شود/ حذف سخنان بطحایی 54 ساله توسط مرتضی نظری " جوان " صورت گرفته است/ تنها راهکار این است که  شاخص ها و معیارهای تعیین مدیران بر اساس متغیرهایی مانند اثربخشی ، خلاقیت و نوآوری و تفکر انتقادی بازتعریف شوند/ کار به کاردان سپرده شود و " شهامت ایجاد تغییر " جزء  مهم فرهنگ سازمانی و از شاخص های مهم ارزیابی عملکرد شود

منتشرشده در پژوهش

شعر یک معلم برای نوکیسه ها

بین خلقی باکلاسی اختلاس
این چه ظلمی این چه ظلمی بین ناس

دست درازی علتی لا ای دلا
بر امانت مردمانی لا روا

بر چنین افراد خاطی افتخار
با درایت رأی مردم اعتبار

اعتباری لا به دنیا ای نگار
با بواطن ظاهر آدم آشکار

در لباسی میش گرگانی ببین
نرم خویانی خشن باطن همین

نرم خویانی زبانزد اجتماع
از ثمر افراد دیگر انتفاع

آری آری این چنین افراد هان
ادعایی مدعی نو کیسه دان

بر چنین نو کیسه ها باید سلام
جیب شان را پر ز محصولات عام

تا به کی سرکیسه مردم را دلا
این سرانی فتنه گر نو کیسه ها

مرگ بادا هر خیانتکار را
بین مردم اختلاسی ای خدا

در میان میشان چه گرگانی نهان
ظاهری آرا میان خلقی عیان

همچو ماهی گاه چون ماری همان
جلوه گر ما بین خلقی همچنان

از تو رسوایی کسان را خواستار
ای خدا ما بین جمعی افتخار

افتخاری هان به ظاهر ای خدا
با تظاهر زندگانی بین ما


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
جمعه, 27 مهر 1396 12:00

فردیت و رسالت شخصی مان

بدون شک اصلی ترین و مهمترین دلیل ما، نشناختن خود حقیقی عمق درونمان است/ درست زمانی که تصمیم می گیریم و می خواهیم که بر اساس همین هویت و فردیت ،  در تجارب روزمره زندگی  برای خودمان انتخابی داشته باشیم ، متوجه می گردیم که این هویت به ظاهر مستقل و غیر وابسته مان چقدر در ارتباط و وابسته و متکی به دیگران و چیزها و وسایل و لوازمی که ما را احاطه کرده اند بوده و هست

منتشرشده در دیدگاه

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور