صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار/

« نادر قاضی پور » نماینده مردم ارومیه در مجلس در نامه ای به وزیر آموزش و پرورش خواهان توضیح وی در مورد حذف تصویر دریاچه ارومیه از کتب درسی شده است . ( كمپين نجات درياچه اورميه )

حذف تصویر دریاچه اورمیه از کتب درسی و سوال قاضی پور نماینده مجلس

حذف تصویر دریاچه اورمیه از کتب درسی و سوال قاضی پور نماینده مجلس

حذف تصویر دریاچه اورمیه از کتب درسی و سوال قاضی پور نماینده مجلس

پایان پیام/

نابع انسانی ، معلم و دانش‌آموز در آموزش‌ و پرورش محور اصلی و کلیدی‌ترین مؤلفه‌ها به شمار می‌رود و عدم تعادل بین این دو مؤلفه در فضای جغرافیایی کشور و استان‌ها موجب ایجاد حفره‌هایی در وزارت آموزش‌ و پرورش شده است و اگر پیرامون این موضوع آسیب‌شناسی سطحی نیز انجام گیرد به‌وضوح به ضعف مدیریت در معاونت نیروی انسانی و عدم وجود آمایش سرزمینی نیروی انسانی خواهیم رسید/ ماتریس مهاجرت  مرکز آمار ایران، بر اساس نتایج سرشماری عمومی و نفوس و مسکن سال 1390 مهاجرت روستا به شهر، و مهاجرت  استان به استان می‌تواند مشکلات جدی را برای این وزارتخانه ایجاد کند و با کمبود کلاس و معلم، نارضایتی عمومی را در سطح جامعه گسترش دهد/ مسئله آمایش فضایی و سرزمینی نیروی انسانی  می‌بایست از اولویت‌های معاونت نیروی انسانی قرار گیرد و کلیه مؤلفه‌های اصلی و فرعی مداخله کننده در این معادله مدنظر قرار گیرد و با توجه به فرجه 6 ساله تولد تا دبستان برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت گیرد...

منتشرشده در یادداشت

ضرورت استفاده از مدیریت های جوان و خلاق در دولت دوازدهم  امروزه يكي از مهمترين دغدغه هاي تمامي مسئولين كشور به خصوص رياست محترم جمهور در مورد مديران ، كاهش دادن سن مديران مي باشد كه اين يكي ازبرنامه هاي آقاي دكتر روحاني در دوران تبليغات انتخابات رياست جمهوري بود .
لذا ابتدا بايد نقش مديران را در تصميمات خرد و كلان و اجراي درست آن دانست و سپس آن را در دستور كار قرار داد.
نقش مدیران برجسته در کسب درآمد، سود و موفقیّت سازمانی، امروزه به خوبی در بسیاري از سازمانهاي موفّق بارز و آشکار است. از سوي دیگر پاسخ سریع به تهدیدها و فرصتهاي عصر حاضر، مدیر را به عنوان منبعی حیاتی در حل مسائل در سازمانها مطرح ساخته که بر این اساس نیاز سازمانها به مدیران شایسته بیش از پیش آشکار شده است ؛ پس سرمایه گذاري در امر آموزش و توسعه مدیران امري ضروري است.

یکی از رویکردهاي نوینی که در زمینه آموزش مدیران مطرح شده است فرآیند طراحی برنامه هاي آموزشی توسعه مدیریت مبتنی بر شایستگی، شامل سه مرحله اساسی است که عبارتند از:

تعیین مدل شایستگی ها، تشخیص نیازهاي آموزشی و شناسایی و اجراي برنامه هاي توسعه مدیریت.
مديران در سازمان ها نقش اول را نسبت به ساير عوامل و اجزاء دارند و اين نقش در سطوح سه گانه عالي، مياني و اجرايي مديران از يک طرف و تعامل و تأثيرگذاري مستقيم و غيرمستقيم مديران در ترسيم استراتژي ها، سياست ها، هدف گذاري ها، خط مشي  گذاري ، روش ها، برنامه ريزي ها، طراحي ها، تصميم گيرها، جهت دهي و هدايت ها، نظارت و کنترل، کيفيّت و کميّت ها، تحقّق اهداف، ساختار و دهها وظيفه و نقش ديگر مديران از طرف ديگر مي تواند سازمان و افراد را در مسير و بزرگراه خلّاقيّت هدايت و يا به بن بست، تکرار مکرّرات، روزمرگي، بي تفاوتي، رکود و مانند آن سوق دهد.

مديريت مي تواند توانايي خلّاقيّت و نوآوري را در افراد ايجاد، ترويج و تشويق کند و يا رفتار و عملکرد او مي تواند مانع اين امر حياتي شود.
هنر مدير خلّاق عبارت است از استفاده از خلّاقيّت ديگران و پيدا کردن ذهن هاي خلّاق.
اكنون بعد از گذشت حدود يك ماه از اولين مصاحبه تلويزيوني دكتر روحاني ، رييس محترم جمهور دولت دوازدهم كه مجدد يكي ازمهترين رويكردهايشان را در دولت تدبير و اميد استفاده ازمديران جوان اعلام نمودند و بعد از آن نيز كاهش سن مديران را در دستور كار قراردادند و لذا بر اساس اينكه آموزش و پرورش ، مهمترين وظيفه را نسبت به ديگر ارگانها در مورد تربيت مدير و استفاده از مديران خلاق جهت  معرفي و استفاده در سایر دستگاهها دارد و با توجه به درايت و توانايي وزير محترم آموزش و پرورش جناب آقاي بطحايي  ، كه اين رويكرد از برنامه هاي اعلامي ايشان نيز به مجلس شوراي اسلامي در زمان كسب راي اعتماد بوده است و اكنون اين اتّفاق از همان روزهاي آغازين وزارت آقاي بطحايي از حرف تا عمل در دستور كار ايشان نيز قرار گرفته و بارها تاكيد داشته اند، اميدواريم اين رويكرد در كميته انتصابات با رهبري ايشان  با در نظرگرفتن توانايى هاي فرهنگيان در تمام استانها  تداوم يابد و با تشكيل كارگروه هاي مختلف از ستاد تا صف در تمام كشور با شناخت توانايي هاي نخبگان ، مديران جوان و كارآمد كه براي پيشبرد اهداف عالي كشور بسيار مشتاق  و پيگير مي باشند ،اين امر محقق گردد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

در تمام کارها افراط و تفریط می‌کنیم/ باید آموزش و پرورش هم قوانینی برای جذب نیرو داشته باشد/ فردی که لهجه دارد با تمام ابزارهای خود کنترلی، نمی‌تواند آن را مدیریت کند. مگر اینکه متوسل به نقاب‌هایی شود که عموماً در مکان‌های عمومی آن را بر چهره می‌زنیم. بعد از ریاکاری، تقلب، دورویی و اخلاقیات نادرست، باید تلاش در پنهان کردن لهجه نیز داشت/ باید ضوابط یا معیارهای مشخصی برای جذب معلمان در آموزش و پرورش داشته باشیم. مسیر یا راهی که غیرسلیقه‌ای بوده و افراد علاقه‌مند بتوانند جذب بدنه آموزش و پرورش شوند/ سازمان نظام معلمی که کلیات آن در دوره وزارت دانش آشتیانی تصویب و برای تأیید به هیئت دولت ارسال شده، مرجع و مقام خوبی برای احراز این اولویت‌هاست. مسئولان وزارت آموزش و پرورش باید خیلی در این مسائل وارد نشوند و سعی کنند همانطور که خود اعلام کرده‌اند، برون سپاری کنند/ با وجود اینکه عنوان می‌شود شتاب زده عمل نمی‌کنیم اما به وضوح این شتاب‌زدگی دیده می‌شود

منتشرشده در گفت و شنود

مرگ دختری را که شپش داشته و مادرش از سم کشاورزی برای درمان استفاده کرده است/ دلیل رسانه ای شدن مسأله هم، ظهورش در مدارس شمال تهران است و گرنه هر سال هست اما گزارشی نیست و چندین سال است که دو وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت و درمان، واقعیت وجود این بیماری مسری را مسکوت نگه داشته اند/ بررسی ها ی دو کشور آمریکا و روسیه نشان می دهد که وجود شپش در مدارس این کشورها به دلیل گرفتن عکس سلفی با تلفن همراه یا موبایل است/ محققان اعلام کرده اند که نوعی "شپش رسانه اجتماعی" در حال رشد است که با چسباندن سرها برای ثبت عکس سلفی ، گسترش می یابد/ بلند بودن موی سر و استفاده از مقنعه در مدارس دخترانه ، این بیماری را شدت می بخشد/ دو وزارت آموزش و پرورش و بهداشت و درمان، متولیان اصلی بررسی و حل و فصل این بیماری مسری اند و از آنان تقاضا می شود مسایل به این مهمی را از کسی پنهان نسازند که حتی از معلمین نیز با چه مهارتی پنهان می دارید/  مشارکت همگان و آگاهی عموم مردم از فقیر و غنی و از پیر و کودک ، همه و همه ، برای نابودی این بیماری لازم است

منتشرشده در آموزش نوین

دو بیتی های تعلیمی در مورد اهمیت قلم و کتاب

مادرا زیور تو تربیت فرزند است
زینت عقل تو با تحنیت فرزند است
آن محبت که تو داری به درون کودک
بهتر از صد گهر آن به صیت فرزند است

کتاب است آیین فرزانگان
که تا می توانی بخوان ای فلان
چو فردا بپرسند از تو سؤال
نگویی که فرصت نشد وقت دان

حاصل حب و بغض نادانی
آن یکی شرم و این پشیمانی
گر ادامه دهی دلا دانی
حاصلش مرگ و افت انسانی

مداد و خون چه گویم کدام یک برتر
شنیده ام که بگویند اولی بهتر
شما که دوست بدارید دانش و ایمان
به من بگو پسرم آشنای سیمین بر

پشیمانی چه سودی دارد ای دل
که دایم در بلا شرمنده باشی
به تدبیر عمل رو کن که شاید
بلا خیزد تو هم فرخنده باشی

مچاله کرد فلک قامت وجودم را
فلک چه شد دل بیمار را کنی سنجش
مگر چه گفت ولی زود خشم بگرفتی
تقابلش دل بیمار را دهی رنجش

کوته تر از دیوار ما دیوار کس یا رب مباد
تقوای دل را نرم کن ای گوهر پاکی نهاد
دیوانه زنجیری ام مجنون عشق سرمدی
از عشق آمد این سخن والی دلت را کن گشاد

چه دارم جز قلم در روی دفتر
نگارم نامه ها را من به اختر
که شاید بخت خفته یک زمانی
مرا یاد آورد در پای بستر

با مسخرگی علم و هنر هیچ نیرزد
ای خواجه چه گویی که هنر بیست می ارزد
این علم و هنر را که در این دوره فروشند
صد بار اگر مفت دهی هیچ نیرزد

قلم گفتا نویسی نامه من
قلم زن سینه دل داده من
کجا باید نویسم ناتوانم
قلم گفتا که دل ها خانه من

کلید درد نادانی کتاب است
امید راه شادابی کتاب است

طریق راه عرفان آدمی زاد
صدیق گنج تنهایی کتاب است


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

آشنایی با مقاتل و مقتل نگاری و امام حسین و واقعه کربلا

دوره چهارم، کتب مقاتل و تاریخی مربوط به دوره معاصر، پنجاه سال اخیر (بخش پنجم) کتاب ارزشمند و فاخر، آینه در کربلاست، پژوهش و نگارش نو در بازشناخت نهضت عاشورا از آثار ماندگار عاشورا پژوه معاصر ،  استاد دکتر محمد رضا سنگری است.این کتاب ارزشمند، ترکیبی است از روایت، تطبیق، تحلیل و تذکر، سیر تاریخی حوادث و رویدادها.
هم چگونگی واقعه را بیان می کند و هم چرایی آن را. دراین کتاب، سیر رخدادها دقیق و مستند بیان شده و زمینه ها و موقعیت های موثر در تکوین و شکل گیری حوادث تشریح شده است.
آینه در کربلاست ،مستند به منابع و مآخذ دوره های گوناگون است. هرچند نگارش اثر جلوتر رفته ،مباحث گسترش بیشتر یافته و بسط و تفصیل افزونی گرفته است .

در پايان هر بخش، نکته ها و آموزه ها، فرصتی برای عبرت آموزی و تنبه و تذکر است که این شیوه مبتنی بر روش قرآن کریم است. جداول و ساختار هندسی منحصر به فرد در این کتاب، تصویری هنجارتر و سهل تر در اختیار خواننده قرار می دهد.کربلا و عاشورا، عبرت گاه تاریخ، آینه همه زیبایی ها و عظمت ها و چراغ و سنگ نشان راه برای رسیدن به حیات طیبه اند.

بازخوانی عاشورا و کربلا، معرفی زیباترین، کاملترین و مناسبترین الگوی زندگی به انسانی است که در گذر از بحران ها و عقبه ها و رسیدن به ارزشها و فضیلت ها و بایستگی ها، نیازمند چراغ و راهبر و راهنماست. این اثر بی نظیر تکاپو و کوششی است دراین مسیر. مطالب جذاب کتاب در 41 مرحله ، از زمینه های نهضت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) آغاز شده و با بازگشت کاروان به مدینه پایان می یابد.این اثر گرانبها نزدیک به چهارسال،  نتیجه کار مستمر وتلاش عالمانه،  خالصانه وشبانه روزی، مولف محترم است که پنجره ای تازه برای فهم نو از این نهضت بزرگ به روی مخاطب می گشاید.

این مقتل روان و ادیبانه در 800 صفحه توسط انتشارات قدیانی در سال 1388 به چاپ رسیده است.

دوره چهارم، کتب مقاتل وتاریخی مربوط به دوره معاصر، پنجاه سال اخیر (بخش ششم) کتاب دوجلدی ارزشمند و فاخر،آینه داران آفتاب، پژوهش و نگارش نو از زندگی و شهادت یاران حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام، از آثار ماندگار عاشورا پژوه معاصر، استاد دکتر محمد رضا سنگری است.

مباحث تحلیلی و تبیینی در باره اصحاب، جایگاه و فضیلت آنان،قبایل، منازل و حوادث راه و ارتباطشان با امام، نخستین فصل کتاب است. فصل دوم کتاب به بررسی وضعیت یازده تن از شهیدان پیشاهنگ قبل از وقوع حادثه عاشورا می پردازد، و شناخت دقیقی از وضعیت آنان ارائه می دهد.

در فصل سوم کتاب پنجاه و دو تن شهید نبرد نخستین، تیرباران صبح عاشورا ،با مشخصات و ویژگی هایشان، معرفی شده اند. در فصل چهارم چهل و هفت شهید، نبرد تن به تن پیش از نماز ظهر عاشورا که از برجسته ترین یاران حضرت ابا عبدالله (ع) هستند، مورد بررسی قرار گرفته اند.

در فصل پنجم کتاب سرگذشت ایثارگری دوتن شهیدان هنگام نماز ظهر امام، و در فصل ششم، تبارنامه ایثار و اخلاص نه تن شهیدان پس از نماز، بیان شده است.

در فصل هفتم که از گسترده ترین فصول کتاب است، بیست و چهار تن از شهیدان مظلوم بنی هاشم، مورد واکاوی قرار گرفته اند .

فصل هشتم ،آخرین فصل کتاب به شهیدان پس از امام حسین علیه السلام می پردازد، که زندگی نامه پر افتخار هشت تن از شهدای کربلا و کوفه، در آن آمده است. در مجموع در این کتاب، با زندگی و افتخار آفرینی های صد و پنجاه وسه شهید، نهضت حسینی آشنا می شویم.این اثر بسیار گرانبها و منحصر به فرد، حاصل هفت سال، مطالعه و پژوهش و تلاش خالصانه ،استاد بزرگ کشورمان، دکتر محمد رضا سنگری است، که در دوجلد و 1500  صفحه،
 درسال 1386، توسط شرکت چاپ بین الملل سازمان تبلیغات اسلامی به زیور طبع آراسته و به علاقه مندان آن حضرت ،تقدیم شده است.

دوره چهارم ،کتب مقاتل و تاریخی مربوط به دوره معاصر، پنجاه سال اخیر (بخش هفتم) کتاب مقتل چهل منزل با حسین علیه السلام، (الاربعون منزلا فی رحاب الحسین (ع) ) ،نوشته حضرت حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی اکبر رنجبران تهرانی، از آثار ارزشمند ومعتبری است، که درسال 1392، توسط مجتمع فرهنگی عاشورا ، در تهران تدوین و منتشر شده است. چهل منزل، گزینشی علمی و پژوهشی از وقایع مهم عاشوراست، که از زمان تصمیم امام حسین (ع)، برای خروج از مدینه تا زمان بازگشت کاروان اسرا به مدینه را شامل می شود. یکی از ویژگی های این مقتل آن است که با نگاهی عالمانه، در آن :
کرامت معصوم، عزت معصوم ، غیرت معصوم ، مناعت طبع معصوم ،صبر معصوم و عصمت معصوم در نقل هایش رعایت شده است. ویژگی دیگر این مقتل، متن عربی سلیس و صحیح  به همراه ترجمه روان در مقابل آن و پاورقی ها و توضیحات لازم و روشنگرانه مستند، در ذیل صفحات می باشد. اهل منبر ، سخنرانان و مداحان به راحتی می توانند از روی آن مقتل خوانی کنند، و بنا به ضرورت توضیحات لازم رابدهند.

منزل اول این مقتل، با اولین مرثیه و اولین مرثیه خوان ، شروع می شود، در حدیث قدسی است، که خداوند متعال به کلیم خود حضرت موسی (ع)فرمود: ای موسی! برای هرکس طلب مغفرت کنی از او در می گذرم، مگر از قاتل حسین علیه السلام.
موسی عرض کرد: پروردگارا، حسین کیست؟ خداوند فرمود: هم اوست، که در کوه طور برایت یاد کردم ....و منازل دیگر به ترتیب:خروج از مدینه منوره ومکه مکرمه،--- مقتل مسلم بن عقیل و هانی بن عروه،
در مسیرکوفه وورود به کربلا ---بستن آب --- وداع شب عاشورا ---آزمایش اصحاب ---امان نامه---آغاز جنگ ومقتل حربن یزید ریاحی--- مقتل حضرت علی اکبر (ع)---مقتل فرزندان حضرت زینب (س) و....تا ...... پایان چهل منزل

آشنایی با مقاتل و مقتل نگاری و امام حسین و واقعه کربلا

دوره چهارم، کتب مقاتل وتاریخی مربوط به دوره معاصر، پنجاه سال اخیر ( بخش هشتم) امام سجاد (ع) می فرمایند: خداوند عموی ما عباس (ع) را بیامرزد که برای او نزد خداوند مقامی است که همه شهیدان در روز قیامت برآن غبطه می خورند. در این بخش، به معرفی دو مقتل خاص
 در مورد حضرت ابا الفضل (ع) می پردازیم:

 مرحوم سید عبدالرزاق موسوی مقرم، که پیشتر مقتل الحسین (ع) اورا معرفی کردیم،  زندگانی پرشور و شکوه بزرگ پرچمدار نهضت عاشورا ، را تحت عنوان العباس بن علی (ع) مشهور به مقتل العباس تدوین نموده اند.

این مقتل ارزشمند تحت عنوان زندگانی حضرت قمر بنی هاشم (ع) توسط آقای پرویز لولاور ترجمه، و انتشارات آرام دل در سال 1391 آن را در 400 صفحه منتشر نموده است.مرحوم آیت الله محمد ابراهیم کلباسی نجفی (متوفای 1363 هجری قمری)، زندگینامه وویژگی های قمر بنی هاشم علیه السلام را تحت عنوان : خصائص العباسیه،  در یک مقدمه وچهارده باب، تدوین و تالیف نموده است . در این کتاب معتبر و مستند، خصائص و امتیازات ،حضرت عباس (ع)، فضائل حضرت ام البنین (س)، برادران و خواهران و اولاد حضرت عباس (ع) و فضائل آنها، علم و کمال و شجاعت و نحوه شهادت و صفات و اخلاق حمیده آن حضرت، آورده شده است.
انتشارات صیام تهران درسال 1382 با ترجمه آقای محمد اسکندری این کتاب را در 240 صفحه منتشر نموده است.کتابهای مفید و روان دیگری به شرح ذیل برای مطالعه علاقه مندان به این موضوع توصیه می شود:

پرچمدار نینوا---محمد محمدی اشتهاردی
چهره درخشان قمر بنی هاشم (ع) ---علی ربانی خلخالی
زندگانی حضرت اباالفضل العباس (ع)---باقر شریف قریشی، ترجمه سید حسن اسلامی
همیاران حضرت ابا عبدالله (ع)---احمد سیاح
زندگانی حضرت ابوالفضل (ع) ---احمد صادقی اردستانی
شخصیت قمر بنی هاشم (ع)---عطایی خراسانی
قصه های حضرت ابوالفضل العباس (ع)-- علی اصغر همدانی

دوره چهارم، کتب مقاتل وتاریخی مربوط به دوره معاصر پنجاه سال اخیر (بخش نهم) 

معرفی کتاب شریف، خصائص زینبیه ( ویژگی های حضرت زینب علیها سلام ) اثر ماندگار  مرحوم آیت الله سید نورالدين جزائری ، مرحوم سید نورالدين از جمله علما و پژوهشگران چیره دست قرن چهاردهم هجری قمری است، که درخانواده مرجعیت در شوشتر به دنیا آمده و پس از یازده سالگی به نجف اشرف مهاجرت کرده و در طول حیات مبارکش از محضر اساتیدی همچون:آیات عظام ، کاشف الغطاء ،سید حسن صدر ،میرزا علی شهرستانی سید ابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاء الدین عراقی بهره برده و در نهایت پس از قریب به 72 سال حیات موثر و پربرکت درسال 1384 هجری قمری در کربلا وفات
و در جوار حضرت اباعبدالله به خاک سپرده شد، علاوه بر این کتاب از سید بزرگوار ده اثر ارزشمند دیگر نیز باقی مانده است. الخصائص الزینبیه ، آینه تمام نمای عشق زیاد سید به عمه بی همتای خویش حضرت زینب سلام الله علیه است. این کتاب، از معدود آثاری است که به تفصیل به بررسی ویژگی های حضرت زینب (س)، پرداخته و برای اولین بار در سال1341 هجری قمری در نجف اشرف به چاپ رسیده است. این کتاب دارای چند مقدمه، سی و نه گفتار تحت عنوان خصیصه های آن حضرت، و پایان بخش آن دوخطبه آن بزرگوار در کوفه وشام است. درخصیصه دوم سید در مورد نام حضرت زینب (س) ، می نویسند: زینب چهار حرف است، زا اشاره است به مادرش حضرت زهرا (س)، یا کنایه است از پدر بزرگوارش حضرت علی (ع) ،نون کنایه است از دو برادرش حسنین علیهما السلام ، و با کنایه است از جد بزرگوارش حضرت نبی اکرم (ص). 

بسیاری از مراجع وبزرگان در چند دهه اخیر بر این کتاب تقریظ نوشته اند. این اثر ارزشمند ، توسط محقق ارجمند  آقای ناصر باقری ید هندی در واحد تحقیقات مسجد مقدس جماران مورد بررسی و اصلاح قرار گرفته و در سال 1387 در سیصد وپنجاه صفحه چاپ و منتشر شده است.

پایان

بخش اول

بخش دوم

بخش سوم


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در پژوهش

شعر معلم در مورد حومه شهری و کلاسی در میان کوه فلک افلاکی

لحظه را یاد
کنم اندیشه
یاد آن لحظه
گذر ایامی
خاطراتی است
تداعی اذهان
از همان دوره خدمت
به میان
حومه شهری و کلاسی
یاران
در میان
کوه فلک افلاکی
بود
هان مدرسه ای
گل خاکی
پیر و فرسوده مکانی
مردم
تخته گچ پاک کنش
آماده
علم آموز تلامیذ دلا
منتظر
کار بلد بود
هر آن
منتظر
عالم علمی
جانا
عالمی
با هنری
با دانا
آن هنرمند
معلم
آری
هنرش
جلوه
تجلی
هر آن
چه
توان گفت
خدایا
چه کنم
جلوه شاگرد
برابر بینم
هر یکی
صاحب مکنت
جاهی
فارغ از
روز پسین
ایامی
حال
بحثی به میان
ای مردم
علم آموز جهان
سر در گم
در میان
لای کتابی
تفتیش
راه حل
مشکل خود
ای درویش
بس کلامی
نه هدایت
راهی
علم پویاست
نه کاری
آهی
گر چه ایام
به سختی بگذشت
خرم آن روز
که سیری در دشت


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

مدیریت تغییر و تحول در آموزش و پرورش  هر تغيير و تحولي در هر سازمان با مقاومت هايي مواجه است . تغيير باعث به وجود آمدن كنش ها و واكنش هاي بسياري مي شود كه در شروع امكان دارد خيلي واضح و مشخص نباشد اما درصورت تداوم اثرات خود را كه ايجاد نمود آن زمان است كه مقاومتها از طرق مختلف و از طرف افراد و يا حتي سازمانهاي وابسته به آن صورت مي گيرد و تا جايي پيش مي رود كه استرس ، نگراني را ايجاد نمايند و تهديدها را بيشتر از فرصت ها و مهم تَر جلوه دهد و نمايان نمايد .

البته اين مقاومتها از طرف افراد و سازمانهايي كه سابقه بيشتري در آن دستگاه حضور داشته و منافع خود را در خطر مي بينند يا روش سنتي را به روش نوين دراداره امور به دلايل مختلف كه قطعا راجع آن خواهيم گفت ترجيح مي دهند . هرچند نبايد از اين مسأله نيز غافل شويم كه حتما تغيير و تحول  مفيد خواهد بود بلكه  شايد در مورد يا مواردي به صلاح نباشد البته اين مسأله با تحقيق و بررسي قابل لمس خواهد بود . اما در نتيجه بررسي ها مي توان اذعان داشت كه انسان روحيه تغيير وتحول را به صورت ذاتي داراست اما هدف ، روش ونحوه ي اجراي تغيير و تحول بسيار مهم است و به ما در حصول نتيجه كمك مي نمايد .

مي توان از دلايل مقاومت در مقابل تغيير و تحول ؛ به عادت ، نياز به تلاش بيشتر و آموزش بيشتر، ترس و استرس از سرانجام ، دلائل مالي و اقتصادي و.. نام برد .

 مهمترين راه در جهت كاهش مقاومت در برابر تغيير و تحول و بي اثر كردن دلائل مقاومت به مديريت هوشمند و نوين ، آگاه با مشاركت گيري ، حمايت افراد و سازمانهاي خرد و كلان و نفوذ اين عزيزان است . همچنين در نظر گرفتن اين نكته كه تغيير نبايد عجولانه باشد بلكه با سعه ي صدر و به صورت تدريجي و متعارف مطابق با ارزش ها و هنجارها و در نظرگرفتن مزيتها و تاثير مزيتها بر معايب باشد .
براي ايجاد تغيير و تحول يكي ازموارد مهمي كه مي بايست درنظر داشته باشيم اين هست كه همراهان و ياوران ما نيز معتقد به تغيير باشند و اينكه افكارمان نزديك به هم بوده و يا آنها بتوانند افكارمان را تقويت نمايند . 

اينكه يك هدف داشته باشيم و ملاك يكي باشد حتي اگر در ايجاد تغيير روشها و نظرات متفاوت باشد مي توان با گفتمان آنها را نزديك نمود .
ما بايد در راه تغيير و تحول از لحاظ عاطفي و جسماني وقف چيز يا جايي نباشيم چون اگر چنين باشد تغيير دشوار مي شود  و راه برايمان نيز سخت مي گردد .

براي ايجاد تغيير و تحول يكي ازموارد مهمي كه مي بايست درنظر داشته باشيم اين هست كه همراهان و ياوران ما نيز معتقد به تغيير باشند و اينكه افكارمان نزديك به هم بوده و يا آنها بتوانند افكارمان را تقويت نمايند   بعضي اوقات با تغيير شايد چيزهايي را از دست بدهيم اما با كمي دقت و تأمل چيزهايي ديگر به دست خواهيم آورد كه قطعا جايگزين هاي خوبي خواهد بود  و در نهايت در مقايسه خواهيم يافت آورنده هاي ما بيشتر و با ارزش تر خواهد بود.
حال بايد پذيرفت با تغيير مي توان زمينه هاي مختلف را تجربه كرد و از آن بتوان سود و منفعت كسب كرد و به همگان سود و منفعت را گسترش داد .
متمرکز شدن و فکر کردن دائم به تغییر، امكان  تجربه چیزهای خوبی را به ما مي دهد . در آن هنگام ، یافتن چشم‌اندازی برای امید مجدد و امکان  ، باعث  خوشحالی دوباره  مي گردد.و زندگي كردن را برايمان آسان تر مي نمايد .
امروزه مهمترين عامل  تاثيرگذار درتغيير و تحول را براساس نياز آينده انسانها مي توان درنظر گرفت كه انسان نياز به رشد و ارتقاي ذاتي داشته و بر اساس آن ميل به حركت جهت تأمين احساس نياز خود پيدا خواهد نمود؛ حال اين نيازها امكان دارد مادي يا معنوي باشد اما يكسان و ثابت نخواهد بود.
بنا به همين نياز انسانهاست كه دستگاهها و سازمانهاي مختلف در جوامع نيز احساس نياز به رشد ، پويايي و ارتقا خواهندداشت و اين امر ميسر نخواهد بود مگر با تغيير و تحول آن هم با مهمترين محرك كه نيروي انساني كارآمد ، توانا ، پويا ، مبدع و هوشمند خواهد بود .
لذا سازمانها و دستگاههاي مختلف بااحساس نياز از طريق نيروي انساني مي توانند با مديريت  افراد بر تحولات بيش از پيش خود را به تعالي برسانند.
آنچه براي حصول به يك سازمان متحول نياز است، اينكه از نوآوري ها ، خلاقيت ، ابداع و ايده ها استفاده نمايد و اينجاست كه نقش نيروي انساني براي ايجادتغيير با داشتن دانش ، بينش و رفتارعملگرا و هوشمند مي تواند مشهود باشد .
اما سازمان يا هر دستگاهي چون آموزش وپرورش براي نمونه ،  بايد ضمن در نظر گرفتن موارد فوق بتواند با داشتن الگوهايي درست و علمي ، تربيتي ، گامهايي در تحول بردارد كه اين خود ابتدا نياز به آرامش و جوي صميمي با احساس و درك قابل فهم از تغيير خواهد داشت تا بتواند ضمن شناسايي مشكلات ، موانع ، مقاومتها و بحرانها با دقت و تفكر عميق اولويتها را در تغيير مشخص نمايد و رفتاردرست را خوب بسنجد .
همان طور كه اعلام نمودم نيروي انساني با ويژگيهاي ذكرشده مي تواند با روحيه مشاركت پذيري ، تشكيل گروهها و تشكل هاي از مديران و كاركنان با تفويض اختيار و روحيه تشويق در جهت همكاري بايك تيم منسجم و برنامه ريزي  دقيق و مدون و هدف گذار با تحليل محيط اطراف و استراتژي هاي خاص با دانش بتواند بينش تغيير را طراحي و براي اجرا ابلاغ نمايد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

جایگاه مدارس فنی و حرفه ای و کار و دانش در نظام آموزشی و بازار اشتغال  به گزارش اقتصادآنلاین، رئیس جمهور نوشت:" دانش‌آموزی که از دوره ۱۲ ساله تحصیلات ابتدایی و متوسطه فارغ‌التحصیل می‌شود باید حداقل یک کار و مهارت آموخته باشد تا اگر نخواست وارد دانشگاه شود، بتواند وارد بازار کار شود."

اشتغال جوانان کشور قبل از هر کس به نفع خود دولت است. با توجه به میزان سرمایه گذاری انجام گرفته در طی 12 سال تحصیل در دوره های مختلف آموزش و پرورش ، اگر فردی قادر به ادامه تحصیلات عالیه یا اشتغال نگردد ، دولت زیان می کند. هم از بابت کاهش نیروی کار جوان برای فردای کشور و هم هدر رفت عمر افراد جامعه و هم عدم بازدهی سرمایه های ملی.

جناب رئیس جمهور

مگر شما نمی دانید در سیستم آموزشی کشور ما محتوی کتب درسی و سیاست آموزشی ، اجازه فراگیری مهارت و حرفه را به دانش آموزان نمی دهد؟

مگر شما نمی دانید که طرح آموزشی فنی و حرفه ای و کار و دانش با حاکمیت حقارت رشته ای، هنوز در کشور ما فراگیر نشده است؟

مگر شما نمی دانید که فارغ التحصیلان مهارت های حرفه ای اگر خود سرمایه شخصی و آشنا و پارتی نداشته باشند قادر به ادامه فعالیت نیستند؟

مگر شما نمی دانید که سیستم آموزشی ما محکومیت کنکور برای جوانان این مرز و بوم را دارد؟

مگر شما نمی دانید که برای کنکور باید متخصص حفظیات و کارشناس ارشد تست زنی بود؟

مگر شما نمی دانید پشت کنکوری های لجوج، 4 -5 سال جوانی خود را برای قبولی در رشته مورد نظر خود می سوزانند و بهترین سن فعالیت اقتصادی و همچنین سن استخدام دولتی را از دست می دهند؟

مگر شما نمی دانید به دلیل همه این موارد سن ازدواج جوانان به تأخیر می افتد و کاهش امروز رشد جمعیت در آینده باعث سالخوردگی ساختار جمعیتی کشور خواهد شد که هزینه های بسیار بالایی نسبت به جمعیت جوان دارد؟

مگر شما نمی دانید که به دیپلم امروز یک بسته تره هم نمی دهند ( ضرب المثل ترکی).

مگر شما نمی دانید جوانان دانشگاه رفته ما بیکار بیکار بیکارند و همه سرمایه شخصی یا پارتی برای جذب و استخدام در مشاغل گوناگون را ندارند؟

مگر شما نمی دانید همین بیکاران جوان کشور ما دچار بیماریهای مزمن روحی - روانی یا اعتیاد به فضای مجازی و یا اعتیاد به ..... پیدا کرده اند؟

مگر شما نمی دانید که همه افراد در این کشور حق "برخورداری" از امکانات طبیعی و غیر طبیعی را ندارند؟

مگر شما نمی دانید آموزش های هنری دوران ابتدایی دیگر از سیستم حذف گردیده است و از هنر خوشنویسی و دوخت و دوز و نقاشی خبری نیست. همان مواردی که باعث شکوفایی استعداد کودکان و ایجاد گرایش در آنان می شد؟

مگر شما نمی دانید که مثل زمان تحصیل ما بازنشستگان ، دیگر دروس حرفه و فن ،به طور عملی آموزش داده نمی شود و فقط حفظ می گردد؟

مگر شما نمی دانید که فارغ التحصیلان دانشگاههای کشور ، امروز راننده تاکسی یا آژانس های هواپیمایی یا پستچی یا.... هستند؟ ( بیکار پنهان)

جایگاه مدارس فنی و حرفه ای و کار و دانش در نظام آموزشی و بازار اشتغال

جناب رئیس جمهور !

قبل از آن که از وزیر انتخابی خودتان برای یادگیری مهارت و حرفه دانش آموزان امروز و بلاتکلیفان فردا ، تقاضایی بنمایید یا دستوری صادر نمایید ؛ لطفا یک کار گروه حرفه ای از تمامی تخصص ها برای بازنگری کتب درسی در راستای اهداف ناپیدای امروز، تعیین نمایید تا خواسته و امید حضرتعالی جامه عمل بپوشد و گرنه با این ساختار بیمارگونه مستأصل بی ریشه و گسستگی آن با آموزش عالی و تضاد آن با نیازهای واقعی جامعه، ره به جایی نخواهیم برد. کاش می شد به جای زیبا و آرمانی سخن گفتن، عینی و واقعی عمل کردن را مزمزه کنیم.

ایراد امروز همه بخش های جامعه ما خصوصا آموزش و پرورش ، ادامه دادن به ساختار پوسیده و سنتی سیاست هاست. امروز ، ما به روح جدیدی برای کالبد فرسوده سیستم های کهن نیازمندیم و این مهم ممکن نیست مگر با ایجاد تغییرات و دگرگونی های بنیادی. و این نیز ممکن نیست:

مگر این که اول باور کنیم که وضع موجود مساعد رشد و توسعه نیست،

بعد باور کنیم که فرهنگیان تجارب ارزنده ای به عنوان خزائن کشور دارند،

بعد باور کنیم که برای ایجاد تغییر، بالاخره باید شهامت آغاز داشته باشیم،

بعد باور کنیم که توانایی پی ریزی ساختار جدید و سالمی برای آموزش و پرورش داریم،

بعد باور کنیم که از دو کانال مطمئن و مهم می توان برای ایجاد تحولات زیربنایی استفاده کرد، یعنی تربیت معلم و تدوین کتب درسی منطبق با نیازهای آموزش عالی و بخش های گوناگون اقتصادی اعم از کشاورزی و صنعت و معدن و خدماتی و تجاری و بازرگانی.

جناب رئیس جمهور

فردا دیر است ، همین امروز شما باید دستور بررسی چارچوب سیستم آموزشی کشور و تجزیه و تحلیل کتب درسی براساس نیازهای آموزش عالی و نیازهای فعالیت اقتصادی جامعه را صادر نمایید.

جناب رئیس جمهور

خدا را شکر که فقط ما فرهنگیان در تعطیلات تابستانی در حالت استراحت نیستیم و سیستم آموزشی نیز با ما به خواب می رود. عناصر تشکیل دهنده آموزش و پرورش نیاز به یک به هم پیوستگی عقلانی و منطقی برای باز سازی همه بخش های خود را دارد و بهترین کسانی که می توانند در این خصوص کمک حال باشند تجارب خود فرهنگیان است. اما ما و تجارب ما را کسی نمی بیند.

اشتغال جوانان درد عموم جامعه امروز ماست و از عواقب بیکاری همه مطلع هستند . تا کتب درسی و سیستم آموزشی به معنای واقعی کلمه دچار تحول و بازسازی نشود ، قصه ی پر غصه ی بیکاری فرزندان این مرز و بوم همچنان ادامه خواهد داشت.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور