صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
جمعه, 31 شهریور 1396 11:50

غصه ها هر لحظه نو اتمام لا

شعر معلم و خط فقر
می نویسم خسته لا از زندگی
همچو بیدی در عبادت بندگی
همچو بیدی با ریاضت روزگار
گر چه اشک آلود چشمانم نگار
غصه ها هر لحظه نو اتمام لا
با صبوری هان گذر ایام را
قسط و عدلی را رعایت گر غمین
بار مسئولیتی لا سهل بین
خط فقری را تحمل مردمان
آبرو را حفظ باید هر زمان
گر چه باشد وعده ها چشم انتظار
چون عمل لا طعنه فرضی ای نگار
ما کسی داریم بی کس لا دلا
علم را حرمت به حرمت اقتدا
بار مسئولیتی باشد چه سخت
همتی لازم به عدلی نیکبخت
گوش ها سنگین به سنگینی چو کوه
استواری کوه با علمی شکوه
شکوه دارم گر چه عالِم روزگار
با درایت عقل کاری لا چکار


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

شعر معلم و سخن از عشق بود  پای کلاس  درد و رنج دو طفل  سینه شکافت

اولین روزهای زندگی ام
درس ایمان و عشق بود و سکوت
روز آدینه قشنگ دلم
مکتب درس عشق بود و خلوص
پا پیاده به راه افتادم
از میان زمین ناهموار
روزها را به صبر
پیمودم
تا رسیدم
به دشت پر غوغا
سخن از عشق بود
پای کلاس
درد و رنج دو طفل
سینه شکافت
آه سردی
میان سینه دمید
اشک خون از ضمیر سینه
چکید
آری
ای مردمان
کجا رفتند
عارفان
عاقلان دشت حریر
با ندایی
سکوت سینه شکست
درس عشق و سرود بود و درود
گریه بچه ها و بغض گلو
یاد ایام دیرمینو بود
کودک بینوای
شهرآشوب
از میان کلاس
قد کشید
رو به من کرد و بچه ها را گفت
مادرم اشک ریز این قد بود
پیر گفتا که پیر کودک من
اشک ریزان مادران این بود
در چنین روز فقر و بیداری
عز فقر است آدم ثانی
فقر فخری از آن بگفت نبی
تا که بر خلق ها شود آگه
دست پیر فتاده بگرفتن
عشق ایمان وجود مردم بود


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
سه شنبه, 28 شهریور 1396 17:16

بعد یک روز درس بود و سکوت

شعر معلم در مورد بعد یک روز درس بود و سکوت

مرد تنها همیشه تنها بود
خواه در مکتب و خواه نماز
ورد و ذکرش همیشه بود خدا
همچو بویی نسیم مهر افزا
در چمنزار جاده های بهار
پا به پا سیر هر کجا می رفت
بعد یک روز درس بود و سکوت
درس روز و سجود روزه و جود
در سرش شوق دید بود و سرور
دوستان با وفا و دورا دور
بارش ابر و سیل جاری بود
پیر صوم از دعا کاری بود
بر زمین ذکر خیر راهی شد
راه دل را گرفت و راضی شد
از پل آب رفت آن سر رود
رود غران و غرشش سرود
هر قدم کرد راه را نزدیک
بر لب جو نشست پیر سلوک
در ته جوی دید سبزه چند
دست و صورت بشست و کُند دو چند
وقت موعد رسید و کلبه نشست
دوست خندان و دل به خنده گذشت
پیر صوم بعد شام سفره دل
کرد پهن و بگفت قصه دل
جمعه شب بود و ذکر بیداران
خنده ها بود و شکر دیداران
کلبه را صبح جمعه ترک بکرد
همره دوست شد روانه دشت
ذکر دل بود و ذکر صحبت یار
پیر بود و طریقتش به بار
همره هم به دشت ها ناظر
پرس پرسان نگاه شد خاطر
عزم دیدار دوستان کردند
عازم دشت بوستان کردند
منظره از قلل پدید آمد
راه صعب از قلل شدید آمد
پیر صوم هر دو روزه دوشا دوش
درد گویان به هم ز کوه عبور
برسیدند بر در کلبه
شاد کردند مونس کلبه
همرهان روز را سپر کردند
سر و دل را به ذکر پر کردند
صبح فردای روز روز وداع
سینه شان شاد و خنده ها در یاد
بعد یک سال گشت حادثه ای
در همان جای وقت تابستان
پیر صوم این چنین شنید ز دوست
غرق آب است پیکر یر دوست
ماجرا این چنین ببود و گذشت
غرق آن دوست قلب پیر شکست


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

شعر معلم برای دانش آموزان و کلاس و آغاز سال تحصیلی

اولین روزهای زندگی ام
درس ایمان و عشق بود و سکوت
روز آدینه قشنگ دلم
مکتب درس عشق بود و خلوص
پا پیاده به راه افتادم
از میان زمین ناهموار
روزها را به صبر
پیمودم
تا رسیدم
به دشت پر غوغا
سخن از عشق بود
پای کلاس
درد و رنج دو طفل
سینه شکافت
آه سردی
میان سینه دمید
اشک خون از ضمیر سینه
چکید
آری
ای مردمان
کجا رفتند
عارفان
عاقلان دشت حریر
با ندایی
سکوت سینه شکست
درس عشق و سرود بود و درود
گریه بچه ها و بغض گلو
یاد ایام دیرمینو بود
کودک بینوای
شهرآشوب
از میان کلاس
قد کشید
رو به من کرد و بچه ها را گفت
مادرم اشک ریز این قد بود
پیر گفتا که پیر کودک من
اشک ریزان مادران این بود
در چنین روز فقر و بیداری
عز فقر است آدم ثانی
فقر فخری از آن بگفت نبی
تا که بر خلق ها شود آگه
دست پیر فتاده بگرفتن
عشق ایمان وجود مردم بود


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

شعری به مناسبت 27 شهریور ماه روز شعر وادب و بزرگداشت استاد سیدمحمدحسین شهریار

راست هست شهر دلم یار نشد یار کسی
ریشه جامعه کن مهر نشد کار کسی
هر که از عشق من و دوست حسادت ها برد
در خودش هیزم تر سوخت به آزار کسی
شهر خالیست ز بد عهدی ایام فراق
غنچه وش هجر کشم همچو شب تار کسی
به در و دوست کنم روی ندایم ندهند
همچو یوسف شده بازار خریدار کسی
قیمتش عشق نه یک لق دهان کجروی
زرد صورت که ببیند کندم خوار کسی
رونق روح ندانند که در چهره من
"بخت خوابیده کس دولت بیدار کسی"
آن که در ظاهر هر چیز کند دولت فهم
راه کج رفته و آزار و گرفتار کسی
نشدم خوار چو الله مرا یاری کرد
بار الها قسمت داده نیازار کسی
ای که با غمز دلت وسوسه ها می بافی
منتظر باش که بینی تو ز کس خار کسی
به هوای تو نشد دلبرک سینه من
به اسیری ببری روح کنی بار کسی
من که در سختی ایام به دل بند زدم
عشوه ها دیده و خواندم نشوم نار کسی
والیا قصد از این شعر مجاز است محال
شهریارا نشدم ساکن دیوار کسی


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

ما مدیری مدبر، توانمند، هدایتگر، تصمیم گیر،برنامه نویس، ترکیب کننده تمامی عوامل تحت سرپرستی خودش را لازم داریم، نه فردی که صرفا باشد تا آب از آسیاب تکان نخورد/ اینجا مدیر کل منم ، همه آمدند و رفتند ، و من تمام تاریخچه این اداره را می دانم ، از من بپرسید تا بگویم چی به چی هست یا نیست. راست هم می گفت ، بارها تجربه کردم/ نیاز به اتاقی دارد که با چیدمان خودش ثابت کند که او متفاوت است/ نیاز به میزی دارد که ابهت آن ، مدیریت اش را ثابت کتد/ این ها همه از نظر یک ملتی که تاروپودشان با چشم و همچشمی ، عجین است لازمه ی مدیریت شناخته می شود/ ک مدیر باید از لحاظ روان شناسی آزمون گردد که آیا روح خودخواهی اش قوی است یا دگر خواهی اش/ در یک آتش سوزی اول عوامل تحت مدیریتی اش را نجات می دهد یا خودش را...

منتشرشده در یادداشت
یکشنبه, 26 شهریور 1396 16:15

هوای محیط زیست را داشته باشیم

سالهاست در کشورمان  زنگ خطر کم آبی ، خشک شدن  دریاچه ها و نابودی جنگل ها  به صدا درآمده است/ هر چند در کتاب های علوم ، زیست شناسی و جغرافیا ، موضوعات محیط زیستی به طور پراکنده آمده است اما  ورود کتاب انسان و محیط زیست پایه یازدهم ، حاکی از این است که توجه آموزش و پرورش به حوزه محیط زیست ، بیشتر شده است/ معرفی ماهنامه داروگ ( اولین نشریه نوجوانان دوستدار محیط زیست )/ در ادامه این فصل به مناسبت  یادآوری روز جهانی صلح  ( 21 سپتامبر ) ، مقاله ای با عنوان « برای صلح همیشه آماده باش » درج شده است . به اعتقاد نویسنده  لازمه حمایت از صلح ، کنار گذاشتن خشونت است و  با این باور نوجوانان را به  دوستی با همسالان  و دوستی با طبیعت تشویق می کند/ مطالعه این نشریه ، آگاهی نوجوانان را نسبت به طبیعت ، سیارات و راهکارهای حفاظت از محیط زیست  افزایش می دهد  با اشتراک سالانه این نشریه  در کتابخانه های مدارس و کتابخانه های عمومی ، می توانیم آن را  در اختیار نوجوانان قرار دهیم/ حفظ محیط زیست با تلاش فعالان حوزه محیط زیست به تنهایی میسر نمی شود . محیط زیست به همه تعلق دارد و همه ما در حفاظت از آن مسئول هستیم

منتشرشده در معرفی کتاب

شعری برای مهر آفرینان مهرپرور مهرورز که امر تعلیم و تربیت را محقق می سازند

معلم شیوه عدل الهی
معلم زینت روح خدایی

معلم نقشبند جام ایوان
معلم تربت خون شهیدان

معلم حرف توحید زمان هان
معلم خادم راه رسولان

معلم چشمه انوار رحمت
معلم شمع پر بار مروت

معلم بوده اول حمد رحمان
معلم رهنمای حی سبحان

معلم زینت خاک جهانی
معلم هسته کون و زمانی

معلم صاحب اسرار غیبی
معلم نایب مردان دینی

معلم لایق هر پست فاطر
معلم فاتح هر گنج نادر

معلم در قفس پرورده جان
معلم در نفس فرخنده جان

معلم روح و پیکر در زمانه
معلم ره برد اطراف خانه

معلم مالک علم پیمبر
معلم سالک حلم پیمبر

معلم خاطرات خاک توحید
معلم کائنات پاک توحید

معلم در دیارش زاهدانه
معلم در سرودش خاشعانه

معلم ربط هر چیز جدایی
معلم ضبط اسرار خدایی

معلم بلبل باغ بهاران
معلم نای هر درد جوانان

معلم خنده طفل یتیمان
معلم گریه طفل یتیمان

معلم شکر باغ نیستان
معلم تحفه شاخ گلستان

معلم پومی از ایام جاوید
معلم حری از احرار خالید

معلم می نویسد تحت فرمان
معلم می خروشد نیست عرفان

معلم رفته دنیای فانی
معلم خوانده عقبای باقی

معلم چلچراغ اهل بینش
معلم جان نثار آفرینش


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

 این توقع که مدیر یا کارمند روابط عمومی مثل یک خبرنگار مستقل عمل کند، وقع بینانه نیست/ روابط عمومی نباید تریبونهای خود را در اختیار منتقدان بگذارد/ یکی از مشکلات ما در همه حوزه ها "تداخل نقش" ها است/ کافی است روابط عمومی خبر دروغ منتشر نکند ، واقعیتها را پنهان نکند و سعی در اغوا و فریب مخاطبان نداشته باشد/ روابط عمومی موظف به انتشار مستمر اطلاعات و آمار غیر طبقه‌بندی‌شده است/  مدیران دولتی سعی می کنند روابط عمومی رابه ابزاری شخصی برای تبلیغ و ترویج خود تبدیل کنند/ روابط عمومی در بخش خصوصی در خدمت سازمان و در بخش دولتی در خدمت  مدیر است/ در برخی مناطق آموزش و پرورش نقش مسئول روابط عمومی تنظیم میکروفون برای سخنرانی رییس منطقه است/ در پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش به عنوان ویترین روابط عمومی تقریبا تمام خبرها "مدیرمحور" است/ اهمیت خبر در پایگاه اطلاع رسانی تابع مقام اداری افراد است / روابط عمومی در تنظیم خبر  از فرمول "ملوک الکلام کلام الملوک " پیروی می کند، در حالی که در علوم ارتباطات  ارزش خبر تابع مقام گوینده نیست/ عکس های وزیر با عکس های دوره معاونت او متفاوت است. عکس های جدید آقای بطحایی تمرین شده است و احتمالا کارگردان و مشاور عکس دارد/ در میان 8 خبر اصلی پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش ، خبرها به ترتیب در باره بطحایی ، الهیاری ، زینی وند ، مجید قدمی ، علی زرافشان و نظر پور است/ دیکتاتورها از مادر دیکتاتور زاده نمی شوند افراد و نهادها با ستایش های الکی  و کوتاه آمدن ها آدمهای خوب را دیکتاتور می کنند/  در پایگاه اطلاع رسانی وزارتخانه معلم، دانش آموز، اولیا و کارشناسان دیده نمی شوند / آموزش و پرورش، وزیر محور و مدیرکل محور است و حرفهایی که در باره اهمیت معلم و دانش آموز زده می شود نوعی تعارف در موقعیت های خاص و اقتضای حرف زدن پشت بلندگو  است/ مسئولان روابط عمومی مناطق آموزش و پرورش خبرهایی را به مرکز می فرستند که رییس را ارضا کند/ روسا و مدیرکل ها و معاونان وزیر و حتی وزیر از دیدن تصویر و اظهارات خود در رسانه ها به خصوص تلویزیون خوشحال می شوند/ روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در کشور هزار کارمند دارد که 95 درصد آنها زیادی هستند/ در مناطق آموزش و پرورش کار مسئول روابط عمومی را باید به مدیرِ دفتر رییس منطقه محول کرد / حقوق پرسنل روابط عمومی در ماه حدود 4 میلیارد تومان است/ با اجرای برونسپاری ،چند روزنامه نگار حرفه ای با یک درصد هزینه های روابط عمومی می توانند همین کارها را با کیفیت ده برابر انجام دهند

منتشرشده در یادداشت

شعر معلم و ای حاکم نائب حق فرمانده ما انسان

ای پیر تو را گویم اندیشه کنی پایان
از مسجد و دیری هان یادی بکنی هر آن
یاران طریقت را گویید دهند پندی
تدبیر طریقت را پیری بدهد شرحی
آن طور دهد شرحی یاران طریقت را
با شرع کند تطبیق ای پیر جمال آرا
ظاهر بکنی باطن رویت بشود حقی
در بین خلایق هان حقی بشود فهمی
از پیر کنم بحثی دانای علومی هان
اما چه کند گاهی در گیر خطاکاران
خوبان و خطاکاران منزلگه شان جانا
این خطه زمینی شد تقدیر چنین بادا
شب روز دلا دایم تاریک و یا روشن
این پند دهد بر ما آماده در رفتن
عمری گذرد از ما از بوته گلی گلشن
ای پیر چه فرمایی جان گشت جدا از تن
تفسیر چنین شد هان یادی کنی از خوبی
یعنی که به دور از بد کج خلقی و بد خویی
هر چند کند کاری مظلوم کشد آهی
دخلی است گران خرجی دخلی که نشد کافی
شرحی بده ای عارف تدبیر چه باشد هان
هر شغل در آمد زا تنظیم نه تطبیق آن
ای حاکم نائب حق فرمانده ما انسان
از تیر رها آهی پرهیز کنی هر آن
تدبیر چنان کن هان حق جلوه گری جانا
ای عارف ربانی حاکم که شدی بر ما


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور