به جهت اهمیت روزافزون نقش روابط عمومی (Public relations) در مناسبات سازمانها و موسسات دولتی و خصوصی روز ۱۷ ماه می (مصادف با ۲۷ اردیبهشت) از طرف مجمع عمومی سازمان ملل به روز جهانی روابط عمومی تخصیص یافته است.قدمت روابط عمومی به بیش از یک قرن رسیده و خاستگاه آن کشور آمریکاست.
در ایران روابط عمومی پیشینه هفتاد ساله داشته و پدر روابط عمومی ایران دکتر حمید نطقی (متولد ۱۲۹۹ تبریز) شاعر و نویسنده دو زبانه (ترکی و فارسی) است. کتاب ارزشمند *مدیریت روابط عمومی* زاییده فکری بنیانگذار روابط عمومی ایران است.
جمله معروف وی در خصوص تعریف روابط عمومی هنوز هم بدیل ندارد:
"روابط عمومی وکیل مدافع سازمان در بیرون و مدعی العموم در درون سازمان است".
بایستههای یک روابط عمومی پویا:
از روابط عمومی به عنوان چشم و گوش مدیریت و آیینه تمام نمای یک مؤسسه یاد میشود.
روابط عمومی ترکیبی از علم، فن و هنر است:
منظور از علم، مهارتهای اکتسابی علمی، احساس مسئولیت، ایمان به حقانیت، آشنایی با شاخه های مختلف علوم انسانی (روانشناسی، مدیریت، علوم اجتماعی، ادبیات، مردم شناسی و...) است.
منظور از فن، آشنایی با فنون روزنامه نگاری، سخنراتی، مصاحبه، تهیه گزارش و رموز و مهارتهای اطلاعرسانی است.
منظور از هنر نیز، آشنایی و به کارگیری هنرهای هفتگانه شعر، موسیقی، نقاشی، مجسمه سازی، نویسندگی و ... برای اقناع مخاطب است.
بهرهمندی از مثلث علم، فن و هنر ضامن کارآمدی یک روابط عمومی بذله گو، شاداب، خلاق و روزآمد میباشد.
آفتهای روابط عمومیها در جهان سوم:
در دول مونوپولی تمام فعالیتهای اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم معطوف به دولتهاست. این نظامها معمولا پایبندی خاصی به لوازمات دموکراسی همچون توجه به نظرات مخالف و شنیدن انتقادات و سعی در رفع عیوب از خود نشان نداده و عدم توجه لازم و بایسته به افکار عمومی و خرد جمعی، حلقه مفقوده چنین نظامهای بسته و انعطاف ناپذیر میباشد. در چنین سیستمهایی اغلب روابط عمومیها توجیهگر رفتار و تصمیمات (درست و یا نادرست) مدیران خودرأی بوده و عملاً نقش اطلاعرسانی روابط عمومی ها به نقش توجیهی و تبلیغی سیستم تنزل می یابد و مسئول روابط عمومی بیشتر نقش تشریفاتی داشته و بعضا به درج آگهیها و اعلامیههای مناسبتی پرداخته و خلاصه به خاطر نداشتن استراتژی منسجم و مدون، در حواشی روزمرگی سیر می کند و به دلیل فقدان استقلال و اقتدار لازم، به جای رفتن به سمت حرفهای گری، سمت و سیاق پاچهخواری و تبلیغ عملکرد مدیران پیش میگیرد.
علاوه بر آفتهای مذکور، استیلای نگرش جناحی و باندی در انتخاب مسئول روابط عمومیها، فقدان استراتژی راهبردی و افتادن در ورطه روزمرگی، نبود شناخت دقیق مدیران از کارکرد روابط عمومیها و انتظار تبلیغاتچیِ مدیر بودن از یک روابط عمومی نیز از آسیبهای جدی روابط عمومیهاست.
لوازمات روابط عمومی پویا و کارآمد:
در موسسات غیردولتی کار ویژه روابط عمومیها بیشتر در جهتدهی به افکار عمومی، بازاریابی و پرداخت عالمانه به توسعه و تحول سازمانی است.
در نظامهای مدرن، مستندسازی نظام پاسخگویی به مشتریان به عنوان عنصر اصلی مشتری گرایی تلقی میگردد.
دهکده جهانی به واقع عصر انفجار اطلاعات و فوران ارتباطات میباشد. در هزاره سوم، بهره گیری از سیستم روابط عمومی های سنتی، عامل واپسگرایی سیستم و اغفال مدیران از تحولات و واقعیات پیرامونی بوده و خروجی آن ناکارآمدی تشکیلات و دِمده شدن سیستم خواهد بود.برای ایجاد تفاهم بین سازمان و مخاطب، تبیین اقدامات سازمان متبوع، تولید رضایت حداکثری در ارباب رجوع، پاسخگویی به هنگام و عالمانه به پیشنهادات و انتقادات درون و برون سازمانی نسبت به عملکرد موسسه، بررسی بازخورد اقدامات سازمان و انتقال بی کم و کاست آن به مدیران، آماده کردن اذهان عمومی برای اقدامات جدید و تحولات احتمالی در سازمان و... خلاصه برای #امین مدیر و چشم و گوش سازمان بودن از یک طرف و همچنین جلب رضایت نسبی مخاطبان و متقاعد کردن اکثریت، بدون شک کاری هنرمندانه و خلاقانه میباشد و چنین توانایی مختص کسانی است که علاوه بر مهارتهای اکتسابی، واجد مهارتهای ذاتی و انواع هوشها از هیجانی گرفته تا هوش رسانه ای و ... است و بالانس مثلث علم، فن و هنر لازمه موفقیت یک روابط عمومی کارآمد و تمام عیار در سه حیطه اصلی اطلاعرسانی، پاسخگویی و ایجاد و تداوم تفاهم درون و برون سازمانی میباشد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
اردیبهشت همواره نامی خاطرهانگیز و پر از یادها و مناسبتها برای گرامی داشت است.
مقدمه
در روزهاي امتحان، زمان براي معلمان، اولياء و دانش آموزان به نحوي خاص سپري مي شود . اين زمان، روزهايي است همراه با تلاش، بيم و اميد و بالاخره مراقبت هاي خاص، در اين ايام همه ي دانش آموزان خود را براي آزموده شدن آماده مي كنند.
معلمان شرايط رابراي آزموني دقيق به اميد توفيق دانش آموزان فراهم مي آورند، پدران و مادران هم ضمن تشويق و ترغيب فرزندان در جهت آمادگي براي امتحان تلاش مي كنند كه به سهم خود، در توفيق فرزند خويش موثر واقع شوند.
شكي نيست كه اگر نكاتي را دراين روزها مورد توجه قراردهيم، مي توانيم تلاش انجام گرفته در روزهاي امتحان را با شادماني موفقيت پس از آن عجين كنيم و خاطره اي خوش بر روح خويش به جاي گذاريم، به همين خاطر نكاتي چند را جهت برگزاري هرچه بهتر آزمون يادآوري مي كنيم.
قبل از هرچيز تعاريف و تفاوت هاي نگراني و استرس و اضطراب را بيان كرده و دانش آموزان را به امتحاني بدون اضطراب راهنمايي مي كنيم، هرچند كه نگراني به ميزان كافي مي تواند موتور محركه تلاش و كوشش در راه رسيدن به موفقيت ها باشد.
نگراني: ديويي و ولز (2006) نگراني را نوعي دلواپسي از آينده و وقايع منفي تعريف كردهاند كه يك فعاليت فكري-كلامي شديد را راه اندازي مي كند(ادريسي و همكاران،1394).
استرس: مجموعه فشارهاي وارد بر انسان كه منجر به برهم خوردن تعادل رواني او مي باشد (ذاكر،1391 :958).
اضطراب (anxiety): نوعي احساس بيمناكي، نگراني و ترس كه بدون محرك آشكار مي باشد و اغلب با علايم جسمي هم چون افزايش تعداد ضربان قلب، تعريق، لرزش دست ها، گر گرفتگي، سردي دست ها و پاها و ... همراه است. هم چنين ممكن است با علائم ذهني مثل گيجي، سردرگمي و احساس دوگانه و يا علائم رفتاري مثل برقراري ، تحريك پذيري يا پرخاشگري همراه باشد (ذاكر،1391 :958).
علل اضطراب امتحان:
نداشتن اعتماد به نفس كافي، عدم آمادگي لازم براي امتحان و يا نوع سؤالات، عدم تسلط بر موضوع مورد امتحان، مؤثر بودن آزمون در سرنوشت فرد، تجربه ي امتحاني مشابه، اضطراب والدين و سطح بالاي انتظارات آن ها ، ترس از مقايسه شدن با هم شاگردي ها، ترس از معلم مربوطه، جو رقابتي ناسالم بين دانش آموزان، داشتن تشخيص ضعيف و منفعل، عدم فرهنگ سازي لازم از سوي معلمان، مشاوران و والدين، از مهم ترين علل اضطراب امتحان در دانش آموزان مي باشد (ذاكر،1391 :962).
نقش و وظيفه اولياء در روزهاي امتحان
-اوليــاء در روزهاي امتحان وظايف و نقش هاي خاص بر عهده دارند . آنان ضمن آماده كردن شرايط رواني ، اجتماعي و فيزيكي مناسب ، نبايد اضطراب و هيجان زدگي فرزندان خود را افزايش دهند . اولياء بايد به گونه اي رفتار كنند كه ضمن اينكه نشان مي دهند روزهاي امتحان بايد با تلاش و كوشش مضاعف همراه باشد ، به هيچ وجه نبايد آن را با اضطراب و نگراني و دستپاچگي همراه كنند. والدين بايد با خونسردي و آرامش ، لكن با عزمي راسخ و مصمم، با مسئله ي امتحانات فرزندان خود مواجه شوند، از پرسش هاي مكرر و تذكرات زياد نيز بايد اجتناب نمايند .
-در روزهاي امتحان بايد برحفظ جوّ ملاطفت آميز خانواده تاكيد بيشتري شود . از طريق ابراز لطف نسبت به يكديگر و به خصوص اظهار محبت پدر و مادر نسبت به هم مي توان جوّ عاطفي خوبي را بر خانه حاكم كرد. برخي از همسران اظهار محبت نسبت به يكديگر را مقابل فرزندان خلاف ادب و تربيت مي دانند ، درحالي كه چنين كاري نه تنها تاثير سوء بر تربيت فرزندان ندارد ، بلكه موجب گرمي عاطفي در خانه و اميدواري فرزندان به استحكام پايه هاي خانواده مي شود .
-رفت و آمدهاي خانوادگي و فاميلي نيز در هنگام امتحانات بايد كنترل شود . حتي المقدور بهتر است از رفتن به مهماني يا مهماني دادن ، اجتناب كنيم. در ضمن نبايد به انگيزه امتحان ،فرزندان خود را تنها بگذاريم .
-در مورد غذا، دما، هوا و نور بايد مراقبت هايي داشته باشيم . اتاق ها بايد به گونه اي باشند كه ضمن داشتن دما و نور مناسب، به حدّ كافي در معرض جريان هوا ي تازه نيز قرار بگيرند. گاه كمبود اكسيژن در اتاق ، موجب خواب آلودگي و يا حداقل موجب افت عملكرد مغز ي دانش آموز مي شود .دانش آموزان بايستي صبحانه اي كامل ، رژيم غذايي حاوي لبنيات، به خصوص شير در صورت امكان كشمش و عسل را درتمام فصول سال مخصوصاًفصل امتحانات تجربه نمايند.
نقش و وظيفه ي دبيران و ستاد اجرايي
اگر دبيران محترم و ستاد اجرايي مدارس توصيه هاي زير را مدنظر داشته باشند،
به آرامش بيشتر دانش آموزان در جلسات امتحاني كمك مي نمايند.
- هدف امتحان بايد ارزيابي دانسته هاي دانش آموزان باشد ، نـه نادانسته هاي آن .
- قبل از امتحان اصلي از امتحانات فرضي و آزمايشي به منظور آشنا سازي دانش آموزان با سئوالات و نحوه ي امتحان استفاده كرد.
- بايد از برگزاري امتحانات بسيار سخت اجتناب كرد و در طراحي سئوالات ، متوسط دانش آموزان را در نظر گرفت .
- از برگزاري امتحان با وقت بسيار اندك اجتناب كنيد .
- سؤالات دشوار را بايد در شماره هاي آخر قرار داد .
- نوع و تعداد سئوالات مي بايست با توان ذهني دانش آموزان و مدت زماني كه در اختيار آن قرار داده مي شود، متناسب باشد .
- بايد ترس از شكست را از دانش آموزان دور ساخت .
- از ايجاد رقابت ناسالم در ميان دانش آموزان بايد اجتناب كرد .
- فضا و جوّ حاكم بر جلسه ي امتحان را بايد خيلي دوستانه ، غير رسمي و طبيعي جلوه داد .
- برخورد معلمان و مراقبان با دانش آموزان در كلاس درس و جلسه ي امتحان بايد درست، اطمينان بخش و اميدوار كننده باشد.
- از آنجايي كه اضطراب امتحان با عزت نفس رابطه ي معكوس دارد ،بايد عزت نفس دانش آموزان را افزايش داد .
-بايد ارزيابي شناختي و تصوير ذهني داشن آموزان از خود و توانمندي هايشان را از طريق ارائه ي بازخوردهاي درست ، واقع گرايانه ساخت.
-بايد به دانش آموزان توصيه كرد كه با آمادگي بيشتري در جلسه ي امتحان حاضر شوند ،كمتر به اهميت امتحان فكر كنند و امتحان را صحنه ي مبارزه و جنگ در نظر نگيرند .
- انتظارات و توقعات والدين و معلمان از دانش آموزان بايد متناسب با توانايي ها و استعداد هاي آنها باشد .
- از مقايسه كردن دانش آموزان با همديگر بايد اجتناب كرده در صورت لزوم هر فرد با خودش مورد مقايسه قرار بگيرد .
- از مدرك گرايي و ارزشهاي بيش از اندازه قائل شدن براي نمره بايد اجتناب كرد .
-ب ايد همواره تفاوت هاي درون فردي و بين فردي دانش آموزان را مد نظر قرارداد.
- سرانجام بايد روشهاي درست مطالعه ي هر درس را به دانش آموزان آموزش داد.
نقش و وظيفه ي دانش آموزان و دانش پژوهان
دانش آموزان عزيز، نكات زير را مورد توجه قرار دهند.
پيش از امتحانات بايستي :
- اميدوار و با روحيه باشيد .
- براي مطالعه جايي آرام و با نور كافي انتخاب كنيد .
- "نـه" گفتن را بياموزيد .(به طورقاطع و با خوشرويي به ميهمانان و تلفن كنندگان بفهمانيد كه گرفتاريد )
- توجه خاصّي به مفاهيم اصلي و جزئيات ،نمودارها ، نقشه ها ، جداول و مطالب مهم داشته باشيد و آنها را مورد ارزشيابي قرار دهيد.
- مطالب به ياد سپردني را به چند بخش تقسيم كنيد .
-در هنگام مطالعه يادداشت برداري كنيد .
- از معلم خود بپرسيد كه چه انتظاري از شما دارد؟ (سؤال هاي چهارجوابي ، پاسخ كوتاه يا تشريحي )
- سؤال هاي امتحاني سال هاي پيش را بررسي كنيد .
- سؤال هاي امتحاني را حدس بزنيد و يادداشتهاي خود را مرور كنيد .
- در بارهي آنچه ياد گرفته ايد بينديشيد.
- شب پيش از امتحان خوب بخوابيد .
وقت امتحان :
1- به خداوند توكل كنيد و اعتماد به نفس داشته باشيد .
2- دستورالعمل ها را به دقت بخوانيد .
3- ابتدا سئوالات ساده تر را پاسخ دهيد.
4- همه سئوالات را بخوانيد و پيش از شروع به نوشتن ، پاسخ را در ذهن خود تنظيم كنيد .
5- ابتدا نكات اصلي و برجسته را بنويسيد .
6- فراموش نكنيد كه درك سئوال نصف جواب است .
« هيچ گنجي بدون تحمل رنج و سختي به دست نمي آيد »
منابع:
ادريسي، فروغ و همكاران(1394). مدل ساختاري نظم بخشي هيجاني و علائم اختلال اضطراب فراگير در دانشجويان، فصلنامه مطالعات روان شناسي باليني، شماره20، سال پنجم، پاييز 94،صص226-203.-
ذاكر، محمدرضا (1391). دايره المعارف مشاوره تحصيلي مشاورين،تهران:پليكان.-
كريمي ، عبدالعظيم ؛ " امتحان بدون اضطراب" ، فصلنامه پیوند؛ انتشارات : انجمن اولیاء و مربیان
*مدرس دانشگاه و مشاور خانواده - رئيس اداره مشاوره تربيتي آموزش و پرورش شهر تهران
گروه رسانه/
در روزهای گذشته سِرور صدای معلم از سوی منابع ناشناس مورد حملات شدید و بی سابقه سایبری قرار گرفته و موجب اختلالاتی در فعالیت های این رسانه شده است .
بر این اساس و به منظور افزایش ضریب ایمنی سایت تصمیم گرفتیم تا ورود به رسانه دو مرحله ای شود .
بنابراین بارگذاری کامل سایت مدتی کوتاه طول خواهد کشید ( حدود 5 ثانیه ) اما این روند در مراحل بعدی تکرار نخواهد شد .
از وقفه ای که پیش آمده عذرخواهی می کنیم و امیدواریم وضعیت هر چه زودتر عادی گردد .
پایان پیام/
گروه رسانه/
نمی گویم که صرفا از فردا تفکر انتقادی را اجرا کنید ولی تقاضا دارم توانایی های تفکر انتقادی را در قسمتی از تمام دروس و سرفصل های مدرسه قرار دهیم تا در این همه یورش اطلاعات در عصر حاضر شاهد یورش عصر حاضر بر اطلاعات نباشیم.
توانایی های تفکر انتقادی شاگردان طی تحصیل بدون کمک استادان و صرفا با گوش دادن به سخنرانی ها و خواندن کتب درسی و امتحان دادن به وجود نمی آیند.
استادان آشکارا باید بدانند که منظورشان از تفکر انتقادی در چارچوب رشته خود چیست.هم چنین باید فرصت هایی را برای تمرین مهارت ها و روش های تفکر انتقادی برای شاگردان تدارک ببینند.استادان تمام رشته ها باید از طریق مجسم کردن چارچوب های تحلیلی ، در میان گذاشتن روش های حل مساله خود با شاگردان ، صحبت با همکاران و شرکت در سمینارهای آموزشی ، مسئولیت آموزش مهارت ها و روش های تحقیق و بررسی انتقادی را بپذیرند.
علاوه بر آموزش مهارت های واضح و چارچوب های تحلیلی، استادان باید جنبه های رفتاری تفکر انتقادی ، مانند منابع فطری علاقه، اعجاب و کنجکاوی شاگردان را پرورش دهند.
نظریه وایتهد در مورد شرط لازم بودن علاقه شاگرد در یادگیری ،حقیقتی است که کمتر کسی می تواند منکر آن شود.تحریک علاقه شاگرد از مهارت های یک استاد است.
ایجاد محیط های درسی که باعث تشویق بحث ، پرسش و تعمق شود ، تفکر انتقادی را پرورش و رشد می دهند.چنین محیط هایی را می توان با تنظیم وقت کلاس بر پایه بحث بیشتر و یا طرح تکالیف نوشتاری صریح و اثربخش ایجاد کرد. تلفیق مطالب خواندنی که مطابق کتب درسی سنتی نباشد و شاگردان را خسته نکند در این رشد و توسعه استاد نوپا ولی قدرتمند در تدریس تفکر انتقادی را یاری خواهد کرد.
در کتاب آموزش تفکر انتقادی ،نوشته چت مایرز با ترجمه خوب دکتر خدایار ابیلی نکات قابل توجه زیادی را برای تمام راهنمایان آموزشی که تعامل سازنده و موثری در بستر سازی تفکر انتقادی در جامعه دارند فراهم می کند.این کتاب که دربرگیرنده مفاهیم روشها و فنون تدریس است، برای دانشجویان رشتههای علوم تربیتی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به عنوان یکی از منابع درس «روشها و فنون تدریس» ترجمه شده است.
پیشگفتار مترجم
پیشگفتار مؤلف
بخش اول: درک تفکر انتقادی
فصل اول: مفهوم تفکر انتقادی در رشتههای مختلف چیست؟
فصل دوم: بررسی فرایند تفکر انتقادی
بخش دوم: مراحل آموزش تفکر انتقادی
فصل سوم: پرورش استعدادهای شاگردان برای تفکر انتزاعی
فصل چهارم: پرورش علاقه و انگیزش در شاگردان
فصل پنجم: سازماندهی کلاس درس به منظور تشویق تفکر انتقادی
فصل ششم: طراحی تکالیف نوشتاری اثربخش
فصل هفتم: اشتراک، چالش، حمایت: جنبه شخصی آموزش تفکر انتقادی
بخش سوم: ایجاد تعهد نسبت به تفکر انتقادی در دانشگاه
فصل هشتم: روش آموزش تفکر انتقادی (یک مدل سمینار)
فصل نهم: چرا تفکر انتقادی باید قسمتی از تمام دروس باشد؟
منابع و مآخذ
امید است که تنوع الگوها و روش های این کتاب باعث تشویق بحث و تبادل وفکری بیشتر استادان درباره آموزش تفکر انتقادی گردد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
یکی از بهانه های سازمان سنجش در اجرا نکردن قانون حذف کنکور این است که مدعی است سئوالات امتحانات نهائی که آموزش و پرورش در سال سوم متوسطه و پیش دانشگاهی برگزار می کند استاندارد نیست.
در پاسخ این ادعا باید گفت اولا- مرجع تصویب استاندارد بودن سئوالات امتحانات نهائی مطابق ماده یک قانون، بر عهده شورای عالی آموزش و پرورش است؛ بنابراین، اظهار نظر رئیس سازمان سنجش یا هر مقام دیگر در این زمینه نظر شخصی محسوب می شود و توجیه قانونی ندارد.
ثانیا- با این که خانه از پای بست ویران است ، خواجه در بند نقش ایوان است، آزمون های چهار گزینه ای کنکور از کمترین ویژگی استاندارد های آموزشی برخوردار است؛ با این حال سازمان سنجش و مافیای کنکور هر روز به امتحانات آموزش و پرورش و سابقه تحصیلی می تازند و از استاندارد نبودن این سئوالات دم می زنند.
برای روشن شدن بیشتر موضوع، لازم است ابتدا تعاریف، مفاهیم، مزایا و معایب هر یک از دو نوع آزمون (چهار گزینه ای و تشریحی) را از دیدگاه متخصصان مختلف (به ویژه نظرات بنجامین بلوم و ریچارد شیولسون که همراه نظرات دکتر علیرضا کیامنش توسط ایشان ترجمه شده) و برای تطبیق با حوزه بحث، نگارنده آن را ویرایش کرده است، مرور می کنیم:
1- آزمونهای چهارگزینهای (عینی) پیشرفت تحصیلی (مثل: کنکور سراسری در ایران ):
این آزمونها همان گونه که در عنوان آمده به آزمون های عینی مشهور اند و در کنکوری که همه ساله در ایران برگزار می شود از محتوای آموزشی کتابهای درسی دوره متوسطه تهیه و تدوین میگردد و همواره با چهار پاسخ ارائه میشود که معمولاً یک پاسخ آن صحیح است.
الف - مزایای آزمونهای چهارگزینهای(عینی)
ب –معایب آزمونهای چهارگزینهای (عینی)
2- آزمونهای تشریحی (ذهنی) پیشرفت تحصیلی (که در امتحانات نهایی دوره متوسطه استفاده میشود):
این آزمونها همان گونه که در عنوان آمده متکی به ذهن مخاطب است و در امتحانات نهائی پایه سوم متوسطه و پیش دانشگاهی که همه ساله در ایران برگزار می شود از محتوایآموزشی کتابهایدرسی دوره متوسطه تهیه و تدوین میگردد و بدون پاسخ است. بنابر این داوطلب بایستی پاسخ هر سؤال را با استفاده از فعالیتهای ذهنی خود کشف، خلق و تشریح نماید.
الف - مزایای آزمونهای تشریحی
ب - معایب آزمونهای تشریحی
توضیح: یادآوری میشود: «امروزه با استفاده از روشهای نوین و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات میتوان دخالت انسان و خطای تصحیح اوراق امتحانی اینگونه سؤالات را به حداقل ممکن کاهش داد.»
پس از آشنائی با تعاریف، مفاهیم و مزایا و معایب آزمون های چهار گزینه ای (مشهور به تستی و عینی) و آزمون های تشریحی (مشهور به ذهنی)، اکنون توجه مخاطبان این یادداشت را به ویژگی های سئوال استاندارد و میزان برخورداری هر یک از دو نوع آزمون از این ویژگی ها جلب می نماید:
از دیدگاه علم سنجش آموزش و ارزشیابی آموزشی، سئوال استاندارد سئوالی است که قبلا در باره گروه نمونه افراد مورد نظر آزمون شده باشد و با دو مشخصه علمی: 1- روایی (Validity) و 2- اعتبار (Reliability) معرفی شود. این نوع سئوال بر اساس دستورالعمل خاص و به شیوه یکسان اجرا، نمره گذاری و تفسیر می شود. برای تفسیر نمره آزمودنی در آزمون استاندارد شده لازم است هنجار هایی بر اساس عملکرد گروه وسیعی از آزمودنی ها فراهم شود. بدیهی است چنین آزمونی با آزمون های معلم ساخته که فاقد هنجار محاسبه شده برای مقایسه عملکرد آزمودنی ها است، تفاوت دارد.
در حال حاضر آموزش و پرورش بانک سئوالات استانداردی دارد که بارها برای دانش آموزان پایه سوم و پیش دانشگاهی اجرا و هنجار یابی شده است. البته در امتحانات نهائی دیده شده از آزمون های معلم ساخته نیز استفاده شده است، علت این است که آموزش و پرورش این نگرانی را دارد که اگر تنها از آزمون های استاندارد استفاده کند، نمرات امتحانی دانش آموزان کاهش می یابد و سبب اعتراض افراد زیادی خواهد شد، اما اگر سابقه تحصیلی محور ورود به دانشگاه باشد دیگر نباید از آزمون های معلم ساخته استفاده کند.
در چنین شرایطی لازم است :
اولا – برای جلوگیری از افت تحصیل، 10 تا 12 نمره در مقیاس 20 نمره از سئوالات امتحانات نهائی در سطح دانش آموزانی که دارای بنیه علمی ضعیف یا متوسط هستند طراحی شود و بقیه سئوالات از نوع آزمون های استاندارد نظیر TIMSSوPIRLS و آزمون های المپیاد های بین المللی در امتحانات نهائی مبتنی بر ذهن داوطلبان استفاده شود تا به ندرت دانش آموزی بتواند به معدل 19 دست یابد چه رسد به معدل 20. البته استفاده از آزمون های معلم ساخته به این معنی نیست که مثلا به یکی از دبیران در هر رشته مثل: شیمی، فیزیک و یا ادبیات بگویند سئوال امتحان نهائی درس ... را تهیه کند و عین همان سئوال در امتحان نهائی ارائه شود، بلکه از تعداد زیادی از دبیران با تجربه در هر رشته نمونه سئوال دریافت می شود و در نهایت ترکیبی از سئوالات چند نفر که به سئوال استاندارد نزدیک است، به عنوان سئوال امتحان نهائی در آن درس انتخاب می شود.
جالب اینجاست سازمان سنجش در حالی انگ غیر استاندارد بودن سئوالات امتحانات نهائی را بر وزارت آموزش و پرورش وارد می کند که آزمون های عینی چهار گزینه ای کنکور متکی بر حافظه و سطوح نازل یادگیری است و غالبا از کمترین ویژگی سئوال استاندارد برخوردار است (به خاطر ایجاد رقابت سخت میان داوطلبان، با توجه به چهار پاسخ آماده شده، از محتوای مبهم و تردید آمیز برخوردارند و به منظور گمراه ساختن داوطلب طراحی می شوند، لذا کمترین درجه روائی و اعتبار را دارند) و در بسیاری از موارد می توان از طریق ترفند های گوناگون بدون خواندن سئوال، پاسخ صحیح را از میان چهار گزینه تشخیص داد (که این ویژگی اعتبار سئوالات را مورد تردید قرار می دهد). اما سئوالات تشریحی امتحانات نهائی سطوح مختلف یادگیری را در بر می گیرد و پاسخ آن متکی به ذهن افراد است، زیرا بایستی پاسخ توسط داوطلبان خلق شود بنابراین ترفند ناپذیر است.
سازمان سنجش و مافیای کنکور هر روز به امتحانات آموزش و پرورش و سابقه تحصیلی می تازند و از استاندارد نبودن این سئوالات دم می زنند با توجه به توضیحاتی که در ماهیت دو نوع سئوال دادم، در اینجا لازم است به نکته مهمی اشاره شود؛ با این که در سنجش پیشرفت تحصیلی داوطلبان، سئوالات چهار گزینه ای کنکور از نظر علمی دارای ارزش پائین تر از سئوالات تشریحی امتحانات نهائی است ولی سازمان سنجش هم اکنون به سئوالات کنکور ضریب 70 تا 100 می دهد و به سئوالات سابقه تحصیلی ضریب 30 یا صفر (غالبا صفر، زیرا به خاطر شرط تأثیر مثبت به ندرت از سابقه تحصیلی استفاده می شود). که این تبعیض فاحش و استفاده ناصحیح از قانون مغایر روح و محتوای قانونی است که هدفش کاهش ضریب تأثیر کنکور بوده است.
متأسفانه همه این ناروائی ها در حالی رخ می دهد که از لحاظ زمان، کنکور چهار ساعته معادل زمان دو درس در امتحانات نهائی است؛ در حالی که سئوالات امتحانات نهائی همه سالهبرای 15 درس (11 درس پایه سوم و 4 درس پایه چهارم (پیش دانشگاهی)) طراحی و در مدت حدود دو هفته برگزار می شودو در مقایسه با سئوالات کنکور از ویژگی های استاندارد بالاتری برخوردار است.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
دسترسی به تلگرام از صبح یکشنبه 9 اردیبهشت مختل شده است/ حتی با فیلترشکن هم نمی شود وارد تلگرام شد/ تلگرام ۲۰۰ میلیون کاربر در جهان دارد که ، ۴۰ میلیون کاربر آن ایرانی است/ پاول دورف، مدیر تلگرام در توییتی در تایید کرده که تلگرام در اغلب کشورها از جمله روسیه، عراق، ایران، از کار افتاده و تلاش میکنند اشکال را برطرف کنند/ اگر اشکال از مدیریت مرکزی تلگرام باشد،در ساعات آینده برطرف خواهد شد/ کاربران ایرانی از ساعات اول روز یکشنبه 9 اردیبهشت از عدم اتصال به این پیام رسان خبر داده بودند/ چند روز پیش استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام رسان تلگرام (CDN) در ایران لغو و باطل شد/ بعد از این اتفاق عکسها و فیلمها در تلگرام دانلود نمیشد و این فعالیتها تنها با استفاده از فیلترشکن میسر بود/ بهزودی شبکههای پیامرسان دیگری جایگزین تلگرام خواهد شد که غیرقابل فیلتر است/ شاید پاول دورف، مدیر رسمی تلگرام، نسخهای از این اپلیکیشن را برای ایرانیان طراحی کند که دیگر قابل فیلتر نباشد/ آن روزی را ببینید که اینترنت رایگان وارد شود و شرکتهایی مثل گوگل، ماکروسافت، یاهو و شرکتهای ارائهکننده تلفن همراه اینترنت را هم همراه تلفن به کاربر بفروشند/ مردم برای روزنامه 5 هزار تومان نمیپردارند. وقتی میتوان با همین مبلغ تلفن همراه را شارژ کرد و به محتوای بیشتری دسترسی داشت، چرا باید به سراغ مطبوعات بروند/ قبلا هم زمانی که شبکه پیامرسان کُند شد مردم به سمت تلگرام آمدند، فردا ممکن است برنامه بهتری به نسبت تلگرام عرضه شود و بنابراین از آن استقبال شود/ اختلال در گردش اطلاعات قطعا هزینههایی برای جامعه خواهد داشت/ زادگاه تلگرام روسیه است و امروز خود روسیه تلگرام را فیلتر کرده است/ آقای روحانی به مسئولان ذیربط ازجمله وزارت ارتباطات تأکید کرده است که مواضعشان مخالفت با فیلتر کردن تلگرام باشد/ پیامرسانهای داخلی توانایی مقابله با تلگرام را ندارند؛ چرا که زیرساختهای لازم برای توسعه و گسترش آنها فراهم نیست/ روحانی :با گرفتن یقه مردم و جنگ و دعوا که امر به معروف نمیشود. موبایل راه امر به معروف و نهی از منکر است / روحانی : این که شبکهای در کشور انحصار نداشته باشد حرف درستی است ولی بگذارید مردم زندگی کنند/ سیاستگذاری فضای مجازی در اختیار شورای عالی فضای مجازی است/ کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه زیر نظر دادستان کل کشور فعالیت میکند که ۱۳ عضو دارد/ دادستان کل کشور (رئیس کارگروه)، رئیس یا نماینده سازمان صدا و سیما، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، نماینده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزرای اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دادگستری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، علوم تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش یا نمایندگانی از این وزرا از جمله اعضای این کارگروه هستند/ در کمیته فیلترینگ ، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با احتساب وزیر و شخصی که به مسائل مربوط به فناوری آشنا باشد، نهایتا دو عضو حاضر دارد / تصمیمات کارگروه با اکثریت نسبی حاضران معتبر خواهد بود/ آیا دولت می تواند به تعهدات رییس جمهور و وزیر ارتباطات در رابطه با فضای مجازی پای بند بماند
به بیان دیگر آن را بهعنوان مهارت در زندگی دیجیتال می توان نامید. آموزش سواد رایانهای به کودکان امروزی که از کودکی با فناوری آشنا میشوند نیز حائز اهمیت است. یادگیری و آموزش سواد رایانه ای در ارتباطات روزمره و در محیطهای مختلف برای کودکان اتفاق میافتد. برای شناخت بهتر از محیطها میتوان آنها را به دو بخش آموزش رسمی و غیررسمی تقسیم کرد. محیط رسمی شامل محیط مهدکودک یا پیشدبستان میشود و محیط غیررسمی که شامل خانه و همه فضای غیررسمی آموزشی است. ارتباط بین آموزش سواد رایانه ای در محیطهای یادگیری رسمی و غیررسمی برای توسعه مهارتهای سواد دیجیتالی کودکان ضروری است.
اکنون پرسش این است که کودکان در سالهای اولیه کودکی به چه مهارتهایی نیاز دارند تا سواد رایانهای در آنها شکل بگیرد.
متأسفانه هیچ دستورالعمل مدونی که مشخص کند که کدام مهارتها برای تحقق سواد رایانهای در سن پیشدبستانی ضروری است، وجود ندارد. از مدارس پیشدبستانی و مهدکودکها انتظارات متفاوتی در این زمینه وجود دارد زیرا برخی از مربیان نسبت به برخی دیگر مهارت بیشتری در بهکارگیری فناوری دارند و همچنین فناوری موجود در دسترس مربیان نیز از منطقهای به منطقه دیگر متفاوت است.
کودکان پیشدبستانی برخوردار از سواد رایانه ای غالبا قادر به بروز توانایی و مهارتهای مختلفی هستند که در زیر فهرستی از این مهارتهای اصلی که کودکان میتوانند (یا باید) پیش از ورود به دبستان به منظور تأمین سواد رایانهای با آنها آشنا باشند، به اختصار ذکر میشود :
۱. کنترل نشانگر روی صفحه رایانه ۲. کلیککردن و جابهجاکردن اشیا روی صفحه رایانه ۳. تککلیک و دابلکلیک روی آیکنها ۴. استفاده از کیبورد برای واردکردن متن ۵. توانایی شناسایی کلیدهای برگشت، اعداد و... 6. استفاده از نرمافزارهای نقاشی یا ویرایشگرهای متن. همچنین کودکان باید نام سختافزارهای اولیه رایانه را بدانند. بهعنوان مثال آنها باید بتوانند اقلامی مانند: ماوس، کیبورد، رایانه، پرینتر، اسپیکر، میکروفون، صفحهنمایش، وبکم، هدفون، دوربین دیجیتالی و... را به محض دیدن شناسایی کنند. همینطور باید حس اهمیتدادن و مواظبتکردن از تجهیزات رایانهای در کودک شکل گرفته شود و بداند که می بایست با دقتی بیشتر از دیگر اسباببازیها، از این تجهیزات استفاده کند.
سواد رایانه ای در آموزشهای سالهای اولیه کودکی میتواند مسئله ای ذهنی و شخصی باشد. برخی کودکان ممکن است مهارتهایی بیش از فهرست بالا بیاموزند و برخی دیگر ممکن است مهارتهای کمتری بیاموزند. بههرحال مهم آن است که قابلیتهای کودکان در یادگیری مهارتهای رایانهای را دستکم نگیریم و همینطور والدین و مربیان به اهمیت آموزش این سواد، آگاه باشند .
روزنامه شرق