چه بخواهیم و چه نخواهیم جبر جغرافیا ایران را بر روی نوار زلزله خیز جهان نشانده است و ایرانیان باید خود را با آن سازگار کنند ، وگرنه این زلزله خواهد بود که ایرانیان را با خود سازگار یا بهتر بگوییم معدوم خواهد ساخت ، و تمامی ساختارهای سرزمینی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی آن را با مشارکت آلاینده ها و ریزگردها به خاطره ای تاریخی برای عبرت آموزی آیندگان مبدل خواهد کرد .
برای مقابله با این پدیده ی همیشه ماندگار با زیست ایرانیان ، چندین سال است که مانوری با عنوان بزرگ " مانور زلزله " در مدارس کشور برگزار می شود . آن چه که در این دو دهه از مانور زلزله خود از نزدیک در مدارس متعدد شاهد بوده ام عبارت بوده است از :
به صدا در آوردن زنگ یا بوقی در چند لحظه و تقاضا از دانش آموزان مبنی بر اینکه زیر میز یا کنار آن پناه بگیرید . دانش آموزان هم با شوخی و خنده و جیغ و داد گویی که فرصتی برای تنوع و رفع خستگی به دست آورده اند ، جایی در زیر میز نشسته ، برخی نیم خیز و عده ای دیگر ایستاده ، معلمان هم اغلب با خنده یا لبخند روی صندلی خود نشسته اند و نظاره گر این مانور ! هستند . پس از چند دقیقه برهم خوردن نظم کلاس و همهمه ، کلاس به روال عادی خود برمی گردد و این گونه هست که مانور زلزله پایان می یابد و رفع تکلیف می شود .
اجرای مانور زلزله یکی از حیاتی ترین ، ضروری ترین و فوری ترین نیاز جامعه ی ایرانی است و هر گونه مماشات و یا تاخیر در اجرای درست آن خسارتی هنگفت و جبران ناپذیر و پشیمانی ابدی برای ایرانیان دارد .به دلیل بار سنگین مسئولیت های گوناگونی که بر دوش نهاد آموزش و پرورش از سوی نهادهای خارج از آموزش و پرورش نهاده شده است و همچنین به علت عدم تخصص یا دانش کافی اجراکنندگان این مهم ، که همان مدیران و معاونین و آموزگاران باشند این نیاز فوری و حیاتی آموزشی برای دانش آموزان و نوآموزان ایرانی ، به شوخی و تفریح و مزاح و خنده و رفع تکلیف برگزار می شود بدون آن که دانش آموزان ایرانی روش درست و راهکار عملی پناه گرفتن و حفظ جان خود در مقابل زلزله را بیاموزند .
اغلب دانش آموزان پس از سال ها برگزاری مانور زلزله در مدارس هنوز نمی دانند که در آپارتمان ها فرصت فرار از خانه ندارند ، نمی دانند در کدام بخش های خانه پناه بگیرند ، نمی دانند که از قبل جایی را برای خود و خانواده تدارک و مشخص کنند ، نمی دانند زیر میز یا تخت یا نیمکت پناه بگیرند یا در کنار آن ، نمی دانند دست ها را چگونه و بر روی چه عضوی از بدن نگاه دارند و علت آن چیست ، و یا چه وسایلی در خانه به صورت اورژانسی و آماده شده در دسترس داشته باشند .
برای اجرای درست چنین امر حیاتی باید جمعیت هلال احمر با مداخله و مشارکت فعال با نهاد آموزش و پرورش ، ضرورت و نحوه ی آموزش این مانور را به تمامی گردانندگان نظام تعلیم و تربیت ( مدیران ،معاونان و آموزگاران ) بیاموزد و سپس با پی گیری و ارتباط مستمر خود با نظام آموزش و پرورش بر اجرای کامل و درست آن با همراهی مدیران و مسئولان اداری و ستادی نظارت کافی داشته باشد و حتی در صورت لزوم نه چند دقیقه بلکه یک زنگ کامل در مدارس در روز برگزاری مانور به این امر اختصاص دهند تا گام نخست و فوری و عملی در مقابله و ایمنی سازی خود در برابر زلزله به اجرا درآید و یک ایده ی موفق جهانی در ایران نیز به نتیجه ای ملموس و عملی بیانجامد .
بزرگترین بیماری و ضعف و شکست همه ی برنامه های موفق تجربه شده در جهان برای ما ایرانیان ، در عدم اجرای درست و کاربردی و نتیجه بخش آن است که باعث می شود ، هر گونه برنامه ی موفقی از معنا تهی و لوث شود و در نتیجه با اعلام شکست آن برنامه عملا جامعه بر مدار توسعه نیافتگی خود و انهدام سرمایه ها و نیروی انسانی خویش بچرخد و امید برون رفت از درماندگی از جامعه ستانده شود .
گسل های فعال شده ی ایران در چند ماهه ی اخیر که پی در پی تمامی کشور را در می نوردد و سایه ی ارعاب و وحشت را بر خانواده های ایرانی افکنده است ، همتی از دل و جان می طلبد که مسئولان نهاد آموزش و پرورش و جمعیت هلال احمر و یا آتش نشانی نیز در یک همگرایی و همکاری تنگاتنگ به نتایج کاربردی امیدوارکننده ای دست یابند . نتایجی که برای زندگی واقعی فرزندان این کشور مفید فایده باشد و خروجی قابل ملموسی در پی داشته باشد .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
در كار با دانش آموزان كوچك يا دانش آموزاني كه در شرف رفتن به مدرسه هستند، مشاهده قواعد مشخص و ساده در باب مديريت كلاس يك عامل ضروري در كنترل موفق آن است . منظور از مديريت روش سازماندهي رهيافت هر معلم براي آموزش و نظام بندي كلاس به عنوان ابزاري براي يادگيري است. معلمان از طريق مديريت خوب ميتوانند خود را ارائه كرده و وظيفهي خود را به گونهاي ايفا كنند كه باعث برانگيخته شدن طرحهاي شناختي مطلوب در دانشآموزان شوند .
مديريت خوب اين امكان را براي دانشآموزان فراهم ميآورد كه تصوير روشني از فعاليتهاي جاري و انتظاراتي كه از آنها ميرود داشته باشند ، اين امكان را به آنها ميدهد كه عواقب رفتار خوب و بد خود را دقيق تر بشناسند.
مديريت خوب هم چنين به معلمين فرصت ميدهد تا درباره خويش دقيق تر بيانديشند ، فنون موفق و ناموفق روش تدريس خود را با دقت بيشتر شناسايي كنند، و اگر لازم ديدند تغييراتي در خود ايجاد كنند.
همچنين مديريت خوب كلاس به جاي اتلاف بيهوده وقت و صرفاً گرفتار شدن در نگهداري اوضاع در حد اعلا به معلمان كمك ميكند تا با دقت بيشتر به وظيفه اي كه بر عهده دارند دقت كنند، از اوضاع جاري كلاس تصوير دقيقتري داشته باشند و از لياقت و توانايي خويش تصوري مثبتتر داشته باشند.
« قواعد»اصلي مديريت موفق كلاس به قرار زيرند:
حضور به موقع: علت بسياري از مشكلات كلاس دير رسيدن معلم در كلاس يا آماده كردن ابزار و وسايل بعد از استقرار دانش آموزان در كلاس است. معلم ميتواند با شروع به موقع درس امكان بروز اين مشكلات را از ميان ببرد و علاوه بر آن شايستگي و كارايي فردي خويش و اهميت كاري را كه بايد انجام شود و به دانشآموزان نشان دهد.
به همين ترتيب وارد كردن نمرات درانتهاي وقت نيز باعث مزاحمت آنها ميشود و باعث ميشود كه دانش آموزان اجازه گرفته و از كلاس بگريزند . همچنين اين كار قوياً باعث ميشود تا تلاشهاي معلم براي ترغيب شاگردان به حضور در سروقت تضعيف شود.
آمادگي كامل: منظور از آمادگي تنها در مورد امور مهم مثل آمادگي در موضوع درس نيست، بلكه به امور جزئي هم نظر دارد ، كمبود صندلي يا كوچك بودن وسيله آموزشي به نسبت جمعيت دانش آموزان ، نبودن گچ هاي رنگي يا ماژيك وايت برد، نبودن وسايل نصب پروژكتور و .... دعوت مستقيم كلاس به رهایی و آغاز اذيت كردن است.
استقرار سريع كلاس براي شروع: همين كه معلم و دانش آموزان در كلاس حاضر شدند ، درس بايد سريعاً طبق برنامه آغاز شود . در اين حال توجه بچهها به معلم و يادگيري منعطف ميشود . درس ميتواند با چند دقيقه پرسش و پاسخ و مرور جلسه قبل يا با حضور يك وسيله آموزشي سمعي و بصري و يا هر فن مرتبط ديگر آغاز شود. ولي نكته مهم اين است كه اين فن بايد بلافاصله توجه كلاس را جلب كند و آنها را مشغول سازد . اغلب يك فعاليت عملي در دقايق اوليه بهتر از اين است که معلم صحبت خشك و بي روحي را آغاز كند. هر تدبيري كه به كار گرفته شود بايد به گونهاي طراحي شده باشد كه علاقهي بچهها را برانگيزد و آنها را براي مدت زيادي به حالت سكون نگه ندارد . اگر شاگردان مدت زيادي به حال خود واگذارده شوند، خود تصميم ميگيرند كار را آغاز كنند يا خير .
تأكيد بر همكاري كامل كلاس: حتي با وجود يك شروع خوب هميشه موقعيتهايي پيش ميآيد كه بعضي از بچهها مشغول صحبت بوده و متوجه شروع كار نميشوند . لازم است قبل از شروع كار همكاري كامل از جانب همه وجود داشته باشد .
داد زدن سر كلاس فايده چنداني ندارد !
يكي از روشهاي موفق براي ساكت كردن كلاس و جلب توجه ، صدا كردن نام دانشآموز يا دانشآموزان است. راه ديگر اين است دستها را محكم به هم بزند. از هر كدام استفاده شود . روش معلم بايد ، قاطع تند و مؤثر باشد.بچهها قطعاً بايد بفهمند كه منظور معلم از اين كار شروع درس است.
استفاده قاطع و مؤثر از صدا: وسيله عمده ارتباطي ميان معلم و كلاس ، صدا است. صدا وسيلهاي كه از طريق آن به يادگيري دانش آموزان كمك شده و معلم از طريق آن اكثر عوامل مديريت را تجربه ميكند اگر صدا به حالت رسا بكار برده شود حتي ميتواند به مطالب پيش پا افتاده و يكنواخت هم روح و علاقه ببخشد.
معلماني كه در رهيافت خود به برنامهريزي درسي، ارزيابي و ثبت نكات مورد توجه به نحو روشمندي عمل نميكنند براي خود و كلاس ايجاد اشكال ميكنند صدا بايد براي بچهها خوش آيند باشد و از گوش دادن به آن خوش شان بيايد و معلم بتواند در تمام طول روز بدون فشار زائد از آن استفاده كند.
هشياري نسبت به وقایع كلاس: معلمين موفق اين احساس را در كلاس به وجود ميآورند كه در پشت سر هم چشم دارند. آنها در طول كلاس راه ميروند ، از ارتباط چشمي استفاده ميكنند و جاهايي از كلاس را كه احتمال دارد منشأ بروز مشكل باشند را دقيقاً شناسايي كرده و نسبت به آنها توجه خاصي مبذول ميدارند . معلمين موفق خود را به گونهاي جلوه ميدهند كه در اعمال قاطعيت آزاد باشند . بدين ترتيب ميتوانند تصميم بگيرند كه حضور آنها در كدام نقطه كلاس لازم است در اين حال اين كلاس نيست كه آنها را به نقطهاي ميكشاند.
تجزيه و تحليل وقايع كلاس: معلم بايد مشاهده دقيق اشتباهي كه رخ داده و تجزيه و تحليل عوامل دخيل در آن را در نظر داشته و از خاطر نبرد . در گروه كوچك كار يك ضبط صوت همراه با استفاده از نوار پس از كار و گوش كردن به عملكرد خود ميتواند مفيد باشد ؛ راه ديگر استفاده از وجود يك همكار در جلسه درس و استفاده از ابزار تحليل تعاملي است كه اخيراً به كار رفته است . با استفاده از اين وسيله ، همكار مثلاً ميتواند يادداشتي از تعداد دفعاتي كه معلم بچهها را تحسين كرده ، تعداد دفعات قبول عقايد آنان يا پرسش مستقيم از آنها تهيه كرد.
داشتن فنون روشن و شناخته شده براي مقابله با بحرانها: موقعيتهاي بسياري وجود دارد كه بحرانهاي كوچكي پيش آمده و درس را در نظر بقيه افراد كلاس غير عادي جلوه می دهد . مثلاً شكستن شيشه، غش كردن دانشآموز، ريختن آب يا رنگ نقاشي در درس هنر و ... اگر معلم و شاگردان هر دو كاملاً آمادگي داشته و به درستي بدانند چه كاري بايدانجام شود ، ميتوان اين وقايع را به سادگي و بدون تهديد كنترل كلاس رفع كرد.
بذل توجه مناسب معلم: تحليلي از تعامل كلاسي نشان ميدهد كه معلمين مقدار نامتناسبي از وقت خود را صرف افراد يا گروههاي خاص ميكنند مثلاً بچههاي باهوشتر ميتوانند دوست داشتني و محبوب باشند در حالي كه افراد ضعيف به حال خود رها ميشوند تا از خود مراقبت كنند. معلم باز زمانبندي مناسب ميتواند رهنمودهاي مناسبي به تكتك بچهها داده و كمك كند تا احساس كنند وي مراقب كار آنها و پيشرفت ايشان است.
پرهيز از مقايسه: توجه به كار خوب بالاخص ( از ديدگاه كنترل كلاس) اگر دانشآموز منزلت و اعتباري كسب كرده و به الگويي براي ديگران مبدل شود راه مناسبي است. ولي مقايسه اينكه به برخي از شاگردان گفته شود كه عملكرد آنها در حد معيارهاي ديگران نيست مناسب نميباشد. اين كار نه تنها باعث ميشود كه افراد مورد مقايسه و مخالفت نسبت به معلم و دشمني و رنجش پيدا كنند بلكه باعث تقسيم شدن كلاس نيز ميشود. در اين حال يك گروه از شاگردان حس ميكنند كه معلم ديگران را بيشتر دوست دارد و اين رنجش و تقسيم كردن به بروز مشكلات زائد براي كنترل كلاس منجر ميشوند.
تدريس دقيق: يك رهيافت ارزشمند براي سازمان دادن و برنامهريزي درسي، تدريس دقيق است. اين رهيافت ميتواند به معلم كمك كند كه خود را در موقعيتي قرار دهد كه كنترل كلاس حداقل مشكل را داشته باشد.
معلماني كه در رهيافت خود به برنامهريزي درسي، ارزيابي و ثبت نكات مورد توجه به نحو روشمندي عمل نميكنند براي خود و كلاس ايجاد اشكال ميكنند. فقدان سازماندهي معلم ، همواره با بيتوجهي ها و تكرارهاي ناشي از فقدان سازماندهي مشكلاتي را در كنترل كلاس به وجود ميآورند .
* دانشجوی دکتری علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی ومدرس دانشگاه.
* ستوان دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی و مدرس دانشگاه.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
سوره اعراف
آیه 78
فرستاد خالق عذابش بدان
همان زلزله در گرفتند شان
زمین را تکانی مهیب آمدش
که در خانه هاشان هلاکت شدش
آیه 91
شب هنگام آغاز شد زلزله
سحر شد بدیدند مردم یله
که یک کافری در زمین ماند لا
به فرمان خالق هلاکت دلا
سوره هود
آیه 94
چو هنگام قهر الهی رسید
به اندک گروهی رهایی رسید
چه الطاف و رحمت خدا دادشان
شعیب را که بودش ز دین آوران
موحد کنان از عذابش رها
ستم کار مردم گرفتارها
به صیحه گرفتار عالم شدند
عذابی به آنان که ظالم شدند
سوره نحل
آیه 15
چه کوه استواری نهادش زمین
مهاری کند زلزله تحتِ کین
طبیعت چو قَهارگردد ولی
خطر را به دل راه لا با دلی
همان انبیا کوه را در مثال
که حامی انسان شدش آن رجال
زمین را به نهری و چشمه روان
چه بادی خنک از مسیری وزان
طبیت نگر تا ببینی چه فضل
تو احسان بَری آفرینش به بذل
سوره انبیا
آیه 31
نگر کوه ها را زمین استوار
که حافظ خدا شد سکون اختیار
که از اضطرابش بکاهد خطر
جماعت به آرامشی در ثمر
زمین را به جاده جبل را به راه
سفر را نظر هادی آمد نگاه
خدا این چنین نعمتی بر بشر
بدادش به راهی هدایت ثمر
سوره حــــــج
به رحمان رحیمی که توحید نام
بخوان آیه ها را که از او کلام
آیه 1
خدا ترس باشید و پرهزگار
حوادث بزرگ آیدش هوشیار
چو روز قیامت که بر پا شود
زمین آسمان بین چه غوغا شود
زمین لرزه هایی پدیدار بین
وقوع سخت آید زمین زار بین
آیه 2
همان روز بینید غوغای دهر
که شیرینی شیر مادر به زهر
چنان هول آید که هر مادری
فراموش سازد ز طفلان بری
هر آبستنی بار حملش زمین
بیفتد بترسد چه گوید غمین
چو آن روز آید ز وحشت چنان
شواهد ببینی که مردم زمان
چو مستی ز خود بی خودی گشته بین
حقیقت نه مست اند ظاهر همین
عذاب قیامت چه بسیار سخت
به خود بنگری از جهان بست رخت
سوره واقعه
آیه 4
زمین سخت لرزد به خود در نگر
چو سیماب گردد نه ثابت نظر
آیه 5
جبل ها ببینی زهم شد جدا
پراکنده در خاک یکسان دلا
آیه 6
چو ذرات گردی معلق فضا
سبک وزن بینی که ماند هوا
سوره مزمل
آیه 14
زمین کوه ها لرزد آن روز هان
چو تل ریگ چون موج گردد روان
سوره نبا
آیه 6
زمین همچو مهدی در آسایشی
که جنبندگانش در آرامشی
نهادیم ساکن شود روزگار
که سیر زمین، سی به سرعت شمار
آیه 7
زمین را چه کوهی عمادی وتد
نگهدار آن کرد خالق صمد
سوره نازعات
آیه 6
بدان نفخه صور الهی دمد
بلرزد جهان بس خرابی شود
آیه 7
دگر نفخه صوری پس از آن شود
نه آرام آسایشی هان شود
آیه 8
در آن روز دل ها هراسان شود
چه سخت روزگاری چه حیران شود
سوره زلزلـــــــت
به رحمان رحیمی که توحید نام
بخوان آیه ها را که از او کلام
آیه 1
زمان را نگر آن زمان زلزله
زمین را بلرزد نداری گله
چنان سخت تر زلزله در زمین
که تا حال دیدی ندیدی همین
آیه 2
برون افکند بارهایی گران
معادن ذخایر به حیرت همان
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
نظر به اینکه دروس دبیرستان ( دوره اول ) طبق برنامه آموزشی و جدول زمان بندی وزارتی به صورت پنجاه دقیقه ای برگزار می گردد علی رغم داشتن جنبه های مثبت اجرایی ٬ مدارس کشور را دچار نوعی پیامدهای منفی مدیریتی ٬ معضلات و نابه سامانی های متعدد تربیتی کرده و نارسایی هایی را در حوزه عمل و اجرای دقیق فرآیندهای آموزشی پدید آورده است - که ذیلأ به بخشی از آنها اشاره می شود - و در نهایت ماحصلی جز نارضایتی همزمان گردانندگان امور آموزشی معلمان و دانش آموزان نخواهد داشت .
اتلاف وقت و انرژی ٬ کاهش سطح انگیزه تحصیلی و سرمایه عظیم انسانی و مادی هم نباید در این مسیر به بوته فراموشی سپرده شوند .
انتظار می رود با منظور کردن شرایط خاص و اقتضائات ویژه دوران نوجوانی ٬ شورای عالی آموزش و پرورش کشور نسبت به تجمیع و تغییر ساعات آموزشی اقدامات عاجلی را مبذول دارند یا در صورت امکان شرایطی را فراهم نمایند که مدارس خاص ٬ از اختیارات کافی در جابه جایی و تغییرات زمان بندی لازم بر خوردار گردند .
پیداست بهبود کیفی فرآیندها و کسب نتایج مطلوب و پایدار علمی و عملی از اولویت های جدی و اساسی مدیران ستادی و اولیای محترم نیز می باشد .
* کثرت دانش آموزان اکثر مراکز آموزشی دولتی ( بالاتر از پانصد نفر در یک نوبت کاری ) نسبت به مدارس دیگر که زمینه ساز بسیاری از برخوردهای تنش زای فیزیکی ٬ کلامی و انواع خشونت های دوران کودکی و نوجوانی در فضای عمومی مدرسه یا کلاس است و صدمات جبران ناپذیر روحی و روانی زیادی از این رهگذر نصیب دانش آموزان و همکاران محترم فرهنگی می شود .
* ورود و خروج بیش از حد فراگیران در ساعات آموزشی نه تنها منجر به بی نظمی در کلاس و سردر گمی معلمان می گردد بلکه باعث تشویش خاطر عوامل اجرایی آموزشگاه و بروز حوادث و اتفاقات غیر منتظره و خظر آفرین می شود .
* ازدیاد اضطراب و ایجاد نگرانی های نونهالان به نحوی که در فرصت اندک زنگ تفریح ٬ دسترسی به آبخوری ٬ سرویس بهداشتی و تهیه خوراکی از بوفه مدرسه و گاهی تهیه و تنظیم تکالیف درسی هم برای علاقه مندان دشوار می شود .
* کسب اجازه متوالی و بی شمار فراگیران از معلمان جهت خروج از کلاس درس برای تأمین یا جبران نیازهای طبیعی زمان سیاحت از قبیل خوردن ٬ آشامیدن و....که خود عامل مهم و تعیین کننده ای در اختلال امر یادگیری و یاددهی محسوب می گردد .
* نواختن زنگ در فواصل زمانی کوتاه و متوالی و رفت و برگشت های متعدد در یک فرصت کوتاه نه تنها ازدحام و تراکم فوق العاده ای را در ورودی ساختمان پدید می آورد اتفاقات ناخواسته و ناخوشایندی را در فضای آموزشگاه دامن زده و در اکثر مواقع سبب نابه سامانی و آشفتگی مدت تدریس همکاران و قطع مکرر ارتباط سازنده فکری و تمرکز ذهنی فراگیران با مدرسان ارجمند می شود . رسیدگی به آسیب دیدگان احتمالی این لحظات و یافتن مقصرین و اتخاذ تدابیر سازشکارانه و صلح جویانه ٬ وقت زیادی می طلبد تا ختم به خیر گردد و در ساعات دیگری تداوم نداشته باشند .
* رسیدگی به تکالیف درسی و اجرای دقیق بودجه بندی دروس و اجرای دقیق پرسش و پاسخ با لحاظ کردن نمرات استاندارد در این زمان اندک امری دست نیافتنی و دشوار می نماید.
* مشکلات اخلاقی ٬ رفتاری ٬ انضباطی و آموزشی دانش آموزان به جهت ضیق وقت مورد تجزیه و تحلیل کارشناسی واقع نشده و چه بسا راهکار و راه حل مناسبی نیز ارائه نگردد . کثرت این اتفاقات سبب می شود که با تمرکز کافی هدایت و راهنمایی های اخلاقی و تربیتی سودمندی عملیاتی و اجرایی نگردند و این مشکلات در مراحل دیگری تکرارشوند .
* اخذ آزمون همراه با جابه جایی صندلی ها علاوه بر ایجاد سرو صدا و مزاحمت برای کلاسهای دیگر کاری طاقت فرسا و مشقت بار است . ناگفته نماند که نگرانی و دغدغه خاصی نیز از این رهگذر به دانش آموزان فعال منتقل کرده و اثرات نامطلوبی در روحیه ٬ انگیزه و تلاشهای آتی آنان بر جای خواهد گذاشت به طوری که با اتمام زمان أخذ آزمون ٬ دانش آموزان فرصت دیگری برای تکمیل اوراق امتحانی خود نداشته و چه بسا به صورت ناتمام به تحویل آنها اقدام نمایند .
* تهیه و تنظیم نمرات ماهانه و انتقال اطلاعات لازم به اولیای محترم به دلیل انبوه فراگیران تقریبأ غیرممکن بوده و نارضایتی ها و اعتراضات معلمان شریف را به دنبال دارد . گفتنی است که به دلیل مشغله های اداری و زندگی و کم توجهی های متفاوت ٬ بعضی از اولیا در زمان مقرر نسبت به دریافت آنها مراجعه نمی کنند .
*نظر به تعدد مراجعان ٬ فرصت کافی جهت پاسخگویی مناسب فراهم نمی گردد و اتخاذ شیوه های کارساز و راهگشا برای هماهنگی بین مدرسه و خانه مقدور نمی گردد و در مواردی هم ممکن است سبب نارضایتی خانواده ها شده و مجریان امور آموزشگاه متهم به کم کاری و بی اعتنایی به خواسته های مشروع و مطالبات قانونی آنها شوند .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
هرچه نظام آموزش و پرورش رسمی ضعیف تر باشد برنامه های پنهان آن بیشتر است/ برنامه های درسی پنهان تا زمانی که آشکار نشوند و شناخته نشوند جاودانه می مانند/ برنامه ی درسی پنهان مطالعه نشده، غیرصریح، نامعلوم، ناپیدا، غیرهدفمند و غیررسمی است/ دیوانسالاری اداری مدرسه غالباً همراه با مجموعه های فشردهی قوانین، مقررات، روشها و نظامهای مدیریت آن یک عنصر پراهمیت «برنامه ی درسی غیرمدون» محسوب می شود/ کارکنان مدارس ممکن است غالباً ناهشیارانه سعی در دگرگونی دانش آموزان براساس نوع زندگی و تفکر خود نمایند. در نتیجه کودکان گروههای خرده فرهنگی متفاوت در مواجهه با مشکلات سازگار می شوند/ اگر معلم در کلاس آزاد برخورد کند و فرصت کافی و مؤثر در اختیار فراگیر قرار دهد، تلاش، توانایی و حس اعتماد بهنفس را در او تقویت می کند. اگر امیال و خواسته ها و نظرات خود را محور قرار دهد و با روحیه ی سلطه گری با دیگران برخورد کند مانع بروز توانایی ها میشود و در دانش آموز گرایش سلطه گری به دیگران را پرورش می دهد
اگر قرار باشد زيرساخت توسعه انساني كشور توسط آموزش و پرورش به استحكام لازم برسد؛ نياز به همكاري نهادهايي مانند دانشگاهها است كه از محصول آموزش و پرورش در آينده بهرهبرداري خواهند كرد/ صاحب نظران شرط اصلي توسعه انساني پايدار را يادگيري مادامالعمر با هدف ايجاد اشتغال دانستهاند كه با تحريك نوآوري در نسل دانشآموختگان مدارس محقق ميگردد/ شرط لازم براي اثربخشي يادگيري مادامالعمر، اشتغال پايدار و كارآفريني و نوآوري و تحريك خلاقيت دانشآموختگان در نظام اقتصادي است/ به تعويق انداختن سرمايهگذاريهاي آموزشي در زمينه علم و فناوري به دوران دانشگاهي؛ موجب كوتاهتر شدن دوران بازده، و در نتيجه كاهش نسبي بازده سرمايهگذاري آموزشي خواهد شد/ براي تامين سرمايه انساني نياز به تربيت نيروي انساني كارآمد در زمينه علم و فناوري از سنين نوجواني وجود دارد. اين مهم نيز نياز به سيستم ارتباطي قوي آموزش و پرورش با دانشگاهها براي ايجاد مراكز رشد پاركهاي علم و فناوري دارد. ايجاد چنين سيستم ارتباطي قوي ميان سه ضلع آموزش و پرورش، دانشگاهها و پاركهاي علم و فناوري موجب بهرهبرداري همه جانبه خواهد گرديد....
1
آب شدن از خجالت (شرمگین و رفتن آبرو)
آتش آب و خجلت از مردم
آبرویم ببرد و همت کاست
2
آب خوش از گلو پایین رفتن (از مشقت محرومیتی رنج بردن)
آب خوش خواهی که پایین تر رود از حلق یار
سعی کن نیکی کنی از خود برانی عُجب خویش
3
آب شان به یک جوی نمی رود (با هم نمی سازند )
قطره ها در جوی جا گیرد روان در رود دوست
تو چرا با کفو خود یک جو شدی آبت به هرز
4
به پیری رسیدن (عمر طولانی کردن )
پیری ز ره رسید و جوانی ز سر گذشت
دور حیات بوده و ایام سرگذشت
5
به خدا سپردن (چیزی را به دیگری دادن تا آن را نگهداری کند )
به خدا سپردمت جان به کجا سفر توانی
ز درون شناخت باید که به ره تو در نمانی
6
بد تا کردن (بد رفتاری کردن )
از دست لجبازی تو اندیشه ام لجباز شد
ای اختر طالع چه شد با ما تو بد تا می کنی
7
بساط برچیدن (به هم ریختن دستگاهی )
دکان ما تخته کنی گیری بساطی معرکه
در پیش پای مشتری ما را تو رسوا می کنی
8
آب را گل آلود کردن (اختلاف انداختن )
کردن آب را به گل آلود
ماهی از دست تو به در بردن
9
آبرو از کف دادن (رسوا شدن )
از کف این آبرو نخواهم داد
بعد مرگم اگر برفت چه باک
10
آتش به جان افکندن ( ملول کردن دیگری )
مختاری ای جانان من بر جان من آتش زنی
اما به ایما گویمت آتش به دامانم مزن
11
آتش تر و خشک نمی شناسد (خطر برای همه یکسان است )
به اعمالت نظر افکن مسوزان نامه مردم
چو آتش از سما آید بسوزد خشک ها و تر
12
آرد بیختن و غربال آویختن (وظیفه را انجام دادن هوسی نداشتن )
با من ای یار کنایه سخنی می گویی
آرد را بیخته غربال برآویخته ای
13
آرزو به خاک بردن (برآورد نشدن آرزوها )
دیوار کسان بینم تا اوج سما رفته
ای کاش سمایی بود دیوار من مسکین
14
خُرد شدن (حقیر شدن )
ای روزگار خرد شوی طفل را ببین
در آرزوی مرگ من و مالک وطن
15
آفتاب لب بام (کسی که عمرش نزدیک به آخر رسیده )
آفتابی شده ای بر لب بام
همچو مهتاب بباید رفتن
16
آمدی که نسازی ( بنای ناسازگاری گذاشتن )
آمدی جانا نسازی با ولی
رو سفر کن روزگار آیینه کن
17
آن را که عیان است چه حاجت به بیان (امری واضح و روشن نیاز به استدلال ندارد )
به خدا نامه عیان است چه حاجت به بیان
شمس جاوید تویی ای گل دادار جهان
18
از این بادها نمی لرزم (از تهدید کسی نمی ترسم )
با هر نسیم و باد چو بیدی نیم نلرز
از کوه استوارترم بین که هست عشق
19
از پا در آمدن (درمانده و مستأصل شدن )
بد روزگار گفتن تو بدان نشان کفر است
تو ز پا در آمدی جان چه گناه روزگار است
20
آزگار (زمان ممتد )
در آرزوی لحظه دیدار جان ولی
چند روز آزگار گرفتار این جهان
21
زخم روزگار ( سختی ها و مشقت ها )
از شرارت های زخم روزگار
شرمگین جسم و روحم ای نگار
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
نشست " اصل کفایت و چالش تامین و مدیریت منابع مالی در آموزش و پرورش " برگزار می شود .
زمان : 28 آذر ماه 1396 ساعت 10 تا 12
مکان : شورای دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی
نشانی: تهران ، سازمان مرکزی - بلوار دهکده المپیک تقاطع بزرگراه شهیدهمت
پایان پیام/