صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه گزارش/

استفاده از واژه دکتر برای همه و فریب سازمان یافته در آموزش و پرورش

بارها و به کرات در نشست های رسانه ای مشاهده شده است که مسئولان وزارت آموزش و پرورش و حتی وزیر آموزش و پرورش زمانی که از پیشوند " دکتر " برای مورد خطاب قرار دادن آن ها استفاده می شود نه تنها واکنشی نشان می دهند بلکه حاضران با سکوت و حتی " لبخند رضایت " آنان مواجه می شوند .

حتی در دومین نشست رسانه ای وزیر آموزش و پرورش با خبرنگاران که روز شنبه 9 آذر 1398 برگزار گردید زمانی که یکی از خبرنگاران از واژه " دکتر " برای وزیر آموزش و پرورش استفاده کرد ؛ واکنش « محسن حاجی میرزایی » در برابر این مساله " سکوت " بود . ( این جا )

ممکن است این موضوعی پیش افتاده و یا غیرمهم برای بسیاری از مسئولان و حتی جامعه باشد.

استفاده از واژه دکتر برای همه و فریب سازمان یافته در آموزش و پرورش

ممکن است عنوان شود که این چیزها خیلی مهم نیستند و نباید خود را مشغول این حواشی و موضوعات دست چندم کنیم !

اما در وهله نخست باید به این موضوع مهم و راهبردی توجه داشت که هیچ فرد ، مقام و به ویژه " رسانه ها " حق عادی سازی  " انحرافات " و " فساد سیستماتیک " نهادینه شده را ندارد و نباید از کنار آن به راحتی گذشت .

صورت جلسه ای به دست صدای معلم رسیده است که برای تمام اعضای حاضر از واژه " دکتر " استفاده شده است . در حالی که واقعا چنین نیست .

در این مورد کافی است به یادداشت محمدرضا شفیعی کدکنی با عنوان " «شناور» شدن واژ‌ه‌های زبان و رابطهٔ آن با دموکراسی و استبداد " توجه کنیم .

شفیعی کدکنی می نویسد :

" اگر به محیط زندگی مردم جامعه و رسانه‌های کشور انگلستان دقت کنید مُحال است کسی را که «دکتر» نیست در خطاب -خواه کتباً و خواه شفاهاً- «دکتر» بخوانند یا کسی را که «مهندس» نیست مهندس بنامند.

غرض یادآوری این نکته است که در جامعۀ برخوردار از دموکراسی، کلمات را به‌راحتی نمی‌توان شناور کرد. کلمات مانند انسان‌ها حیثیتِ خاص خود را دارند و کل،ّ جامعه است که می‌تواند در باب سرنوشتِ مفهومی کلمات تصمیم بگیرد.

بنابراین اگر کسی «کشیش» است شما در چنان جامعه‌ای نمی‌توانید به‌راحتی او را «اسقُفِ اعظم» یا بالاتر خطاب کنید. هم او ناراحت می‌شود و هم جامعه شما را از بابتِ تجاوُز به حدود کلمات مورد شماتت قرار خواهد داد. بر همین قیاس کلماتی از نوع «استاد» و «دانشمند» و «فیلسوف» و امثال آن.

امّا در جامعۀ استبدادی مسائل برعکس جریان دارد.

شما جای هر کلمه را با همسایه‌های آن و با مدارجِ بالای آن به‌راحتی می‌توانید عوض کنید. نه مخاطب شما از این بابت احساس شرمساری خواهد کرد و نه جامعه شما را مورد انتقاد قرار خواهد داد که این کسی را که تو مثلاً فلان عنوان را به او داده‌ای، او دارای چنین مقامی نیست.

استفاده از واژه دکتر برای همه و فریب سازمان یافته در آموزش و پرورش

تجاوز در حریمِ کلمات در جامعۀ استبدادی چنان راحت انجام می‌شود که خیلی به‌آسانی می‌توان کلمۀ «پاپ» را -که مفهومی منحصر به فرد و هیچ‌گاه در تاریخ دو تا نبوده است- اندک‌اندک بر هر دربان و کشیشی، اطلاق کرد و این تجاوز به حدود کلمات را تا آن‌جا گسترش داد که در هر روستایی چندین پاپ در عرض هم وجود داشته باشند... .

همان‌طور که در جامعۀ استبدادی می‌توان به حقوق افراد تجاوز کرد به حدود کلمات هم می‌توان تجاوز کرد، و همان‌طور که در جامعۀ برخوردار از آزادی و قانون به حقوق افراد نمی‌توان تجاوز کرد، به حدود کلمات هم نمی‌توان تجاوز کرد.

از این روی زبان قلمروی است که از مطالعۀ در آن می‌توان به حدود رعایت حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی موجود در آن جامعه پی بُرد.

اکنون به یاد ندارم که در کجا خوانده‌ام ولی یقین دارم گفتار یکی از حکیمان بزرگ چین است که گفته است: «روزی اگر زمامِ اصلاح جامعه را به من بسپارند، نخست زبانِ ایشان را اصلاح می‌کنم.»

 گویا مقصود او نشان دادن همین رابطۀ استبداد اجتماعی و شناور شدن زبان است... هرقدر جوامع برخوردار از اندیشۀ دموکراسی باشند زبانشان از شناوری‌های تند بر کنار است و هرقدر استبدادی باشند به همان میزان زبان‌هاشان شناور است.

هرکس با شعر فارسی کوچک‌ترین آشنایی داشته باشد و مدایحِ رودکی را با مدایح فرّخی و مدایح فرّخی را با مدایح انوری سنجیده باشد، شناور شدن کلمات را از حوزۀ قاموسی آن‌ها در مسیر این سه دورۀ تاریخی آشکارا مشاهده خواهد کرد: در شعر رودکی تجاوز به حدودِ کلمات بسیار اندک است، زیرا جامعۀ سامانی جامعه‌ای است تا حدِّ زیادی برخوردار از قانون و آزادی... .

در تاریخ اجتماعی ایران، عصر سامانی و به ویژه در قلمروِ فرمانروایی سامانیان کمتر نشانه‌ای از زورگویی‌های اجتماعی دورۀ غزنوی وجود دارد و با همۀ استبداد غزنویان استبداد مذهبی سلاجقه بسی بی‌رحمانه‌تر از استبداد غزنویان است... . می‌توان با آمار نشان داد که شناوریِ کلمات در فاصلۀ عصر سامانی تا سلجوقی به اوج خود می‌رسد.

شناور بودن زبان هیچ ربطی به زایندگی زبان ندارد، شک نیست که زبان انگلیسی در عصر حاضر -به دلیل هزار عامل فرهنگی و سیاسی و اقتصادی- زاینده‌ترین زبان جهان است، ولی ممکن است به اعتبار عارضۀ «شناور بودن» با زبان فلان کشور عقب‌ماندۀ نیمه‌مُرده در زنجیر استبداد در اعماق قارۀ سیاه قابل مقایسه نباشد؛ یعنی زبان آن کشور از زبان انگلیسی شناورتر باشد. شناور شدن زبان اصلاً شاید یکی از دلایل نازایی زبان باشد. زیرا زایایی از خواص رشد اجتماعی و فرهنگی است و شناور شدن از لوازم عقب‌گرد و فروماندگی.

وقتی زبانی حرفی برای گفتن ندارد، با شناور کردنِ کلمات خود، خودش را گول می‌زند که من حرف تازه‌ای دارم می‌زنم در صورتی که هیچ حرف تازه‌ای ندارد.

شناور شدن نشانۀ فقدانِ اندیشه‌های فلسفی و عقلانی در زیربنای جامعه است و جامعه‌ای که در آن اندیشۀ حکیمان و فرزانگان نقشی نداشته باشد، به‌ناگزیر بازیچۀ خودکامگان و عوام‌فریبان است. "

استفاده از واژه دکتر برای همه و فریب سازمان یافته در آموزش و پرورش

جالب است که آقای حاجی میرزایی در همان نشست رسانه ای در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران در مورد " کلیشه ای بودن و تکراری بودن " پاسخ های وزیر آموزش و پرورش این گونه جواب می دهد :

" یکی از چیزهایی که در این مدت مسئولیت کشف کردم که ما به یک نوع فریب سازمان یافته عادت کرده ایم ! هیچ فرد ، مقام و به ویژه " رسانه ها " حق عادی سازی  " انحرافات " و " فساد سیستماتیک " نهادینه شده را ندارد و نباید از کنار آن به راحتی گذشت .

 ما چیزی به شما بگوییم ، شما هم یک چیزی به ما بگویید و بعد هم برویم !

من هم می خواهم قدری عمیق تر نگاه کنم و اعتقاد این است که باید مقداری جدی تر و عمیق تر مسائل جدی که پیرامون ما وجود دارند را فکر کنیم و برایش راه حل پیدا کنیم . "

حال پرسش این است که آیا این گونه اقدامات ترویج  و ادامه همان " فریب سازمان یافته " نیست ؟

آیا قرار است همچون زمان وزارت « سیدمحمد بطحایی » تنها به ابلاغ یک " بخشنامه " و یا " نامه اداری "  اکتفا شود اما " فرهنگ سازمانی غلط " و " تملق پرور" همچنان استمرار یابد ؟

پایان گزارش/


استفاده از واژه دکتر برای همه و فریب سازمان یافته در آموزش و پرورش

منتشرشده در گفت و شنود

گروه اخبار/

گروهی از نویسندگان ، روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای حوزه آموزش و پرورش در بیانیه ای صدور احکام قضایی برای معلمان خراسان شمالی را محکوم کرده و خواهان تبرئه آنان شدند .

متن کامل این بیانیه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است .

گروه گزارش/

قانون حمایت قضائی از کارکنان دولت و آیین نامه ی آن برای معلمان و کارکنان آموزش و پرورش

هنوز مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش و پرورش در مورد آخرین گزارش صدای معلم با عنوان : " آیا این گونه تعیین تکلیف ها برای اضلاع و ارکان تعلیم و تربیت - اگر واقعا کاری نمی توانند انجام دهند - مبتنی بر موازین حقوقی هستند ؟ "

مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش و پرورش قرار بود دستگاه‌های متصرف فضاهای آموزشی و پرورشی متعلق به آموزش و پرورش را اعلام عمومی کند ؟! " پاسخی ارائه نکرده است . ( این جا )

« صدای معلم » در ادامه به طرح موضوع و پرسش پرداخته و آورده بود :

" مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش و پرورش ابتدا به  بند "ع" تبصره 9 قانون بودجه سال 1398 کل کشور اشاره کرده که به موجب آن همه دستگاه‌های اجرایی که مستقر در فضاهای آموزش و پرورش هستند، مکلف‌ شده اند نسبت به تخلیه ساختمان و تحویل آن‌ها به آموزش و پرورش اقدام کنند.اما  سپس به ممنوعیت در ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 98 اشاره کرده و اعلام می کند از طرح شکایت یا دعوای حقوقی هم در مراجع قضایی منع شده‌ایم و امکان پیگیری برای ما از طریق مراجع قضایی وجود ندارد .

آیا این تعارض و یا تضاد نیست ؟

آیا مسئولان وزارت آموزش و پرورش آن زمان که این بودجه تصویب می شد متوجه نشدند که ضامن اجرایی این مصوبه چه باید باشد ؟

آیا تصویب این گونه موارد در تعارض و تضاد با اصول مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیست ؟

آیا مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون اساسی مُرّ قانون عمل کرده اند ؟

چرا آن زمان این موضوع رسانه ای نشد ؟

آیا مطابق بند 6 از وظایف و اختیارات شورای آموزش و پرورش استان ها این گونه موارد در گزارش عملکرد سالیانه شورا به دولت از طریق وزارت آموزش و پرورش اعلام شده است ؟

مطابق تبصره 4 از " قانون الحاق چهار تبصره به « ماده 18 » قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش استان ها ، شهرستان ها و مناطق کشور ؛ کلیه محاکم قضایی موظفند شکایت موضوع « تبصره های 2 و 3 » این ماده را خارج از نوبت بررسی و احداث کنندگان مجتمع های مشمول را که از انجام تکالیف خویش امتناع ورزیده اند علاوه بر انجام تعهدات قانونی موضوع ماده فوق به پرداخت جریمه ای معادل بیست و پنج درصد ( 25 % )ارزش آن محکوم نمایند و درآمد حاصله طی ردیف درآمدی جداگانه که در قانون بودجه هر سال مشخص خواهد شد به حساب خزانه واریز و معادل صددرصد ( 100 % ) آن در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت تا با نظارت شورای آموزش و پرورش استان و توسط ادارات کل نوسازی مدارس نسبت به احداث توسعه و تجهیز فضاهای آموزش و پرورش همان محل اقدام شود . "وقتی قانون گذار برای حفظ املاک  آموزش و پرورش و حتی توسعه آن چنین مواردی را تصویب می کند ؛ مگر می شود خلاف آن عمل کند ؟

« صدای معلم » به کرات خواهان اجرای کامل مفاد قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش و پاسخ گویی استانداران به عنوان روسای این شوراها گردیده است . "

امروز 20 بهمن مدیرکل حقوقی املاک وحمایت قضائی در آستانه فرا رسیدن 22 بهمن ماه گفته است : ( این جا )

" مشاوره و حمایت قضایی از فرهنگیان شامل ارشاد قضایی ، تنظیم شکوائیه ، دادخواست ، لایحه و شرکت در دادگاه از اولویت های کاری در دهه های پس از انقلاب اسلامی بوده است .

پرتال معاونت حقوقی و امور مجلس در ادامه گزارش می دهد : ( این جا )

منصور اردستانی  در ارائه عملکرد از دفتر حقوقی ، املاک و حمایت قضایی به مناسبت دهه مبارک فجر ضمن تبریک این ایام گفت : سالانه حدود 15 هزار نفر مشاوره و حمایت قضایی صورت می پذیرد.

وی از تعیین تکلیف بیش از 3500 مورد اوراق قضایی و شبه قضایی باهدف رعایت مواعد قانونی  و حفظ حقوق افراد و دولت خبر داد و گفت : انتظارات به این ترتیب نسبت به اصلاح رویه های اداری و مالی برای کاهش دعاوی مطرح شده علیه دستگاه اقدام شود .

مدیرکل حقوقی ، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش وپرورش گفت: سامانه املا و اراضی آموزش و پرورش مستقر و راه اندازی شده است . آیا معاونت حقوقی وزارتخانه که هیات های تخلفات اداری زیر نظر آن فعالیت می کنند نمی خواهد که در این موارد شفاف سازی نماید ؟

ماده 8 از آیین نامه اجرایی قانون حمایت قضایی از کارکنان دولت و پرسنل نیروهای مسلح اقرار می دارد : ( این جا )

" ماده -8 نوع خدمات حقوقی کارشناسان مشتمل بر موارد زیر است:

‌الف - انجام مشاوره و ارشاد قضایی.

ب - تنظیم شکایت ، دادخواست ، لوایح و دفاعیه های لازم.

پ - شرکت در جلسات دادرسی و پیگیری اجرای حکم.

ت - مراجعه به دستگاه های دولتی و غیر دولتی ذی‌ربط جهت حسن اجرای وظایف محوله.

ث- سایر خدماتی که وکلای دادگستری در مقام وکالت مجاز به انجام آن می‌باشند.

نخستین پرسش « صدای معلم » از مدیرکل حقوقی ، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش و پرورش آن است که تا چه میزان و در کدام موارد از این ماده 8 برای معلمان و یا کارکنان وزارت آموزش و پرورش اعمال گردیده است ؟

از حدود 2 دهه قبل و هم زمان با اعتراضات صنفی و طرح مطالبات مدنی معلمان ضمن آن که برای بسیاری از این معلمان منتقد و معترض در دادگاه های انقلاب پرونده تشکیل شده است به صورت هم زمان نیز پرونده هایی در هیات های تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش تشکیل گردیده است .

پرسش این است که آیا تشکیل پرونده برای این معلمان در هیات های تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش که غالبا به گزارش های حراست منضم است ، از وظایف ذاتی این وزارتخانه است ؟

قانون حمایت قضائی از کارکنان دولت و آیین نامه ی آن برای معلمان و کارکنان آموزش و پرورش

آخرین نمونه از این موارد محکومیت فعالان صنفی و معلمان استان خراسان شمالی است که هم احکام سنگین و نامتعارف از دادگاه انقلاب دریافته داشته اند و هم محکومیت در هیات های تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش !

آیا این با انصاف و عدالت می خواند در حالی که واقعا قصد این معلمان اصلاح وضعیت نظام آموزشی و ارتقای آن است ؟

مسئولان و مقامات از یک سو می گویند که معلمان حق انتقاد و اعتراض دارند اما مسیرهایی را برای این گونه کنش ها واقعا و به درستی تعریف و مشخص نکرده اند .

برداشت های اکثر مسئولان از این انتقادها و اعتراضات هم سیاسی است .

پاسخ رسانه ها را هم که نمی دهند !

قانون حمایت قضائی از کارکنان دولت و آیین نامه ی آن برای معلمان و کارکنان آموزش و پرورش

این مسئولان پاسخ دهند که کم هزینه ترین و منطقی ترین مسیر برای مطالبه گری و کنش گری موثر در حوزه " آموزش " چیست ؟

آیا معاونت حقوقی وزارتخانه که هیات های تخلفات اداری زیر نظر آن فعالیت می کنند نمی خواهد که در این موارد شفاف سازی نماید ؟

پرسش این رسانه آن است که این معاونت و زیرمجموعه های آن در « سامانه انتشار و دسترسي آزاد اطلاعات » فعال و به روز هستند ؟

« محسنی نیا » در نشست تخصصی " بررسی زمان آموزش در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران " در پژوهشکده تعلیم و تربیت « گروه پژوهشی اقتصاد و برنامه ریزی نیروی انسانی » پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش می گوید : ( این جا )

" ما معلم را نفر آخر در نیروی انسانی کشورمان تلقی کردیم. چرا به معلم توجه نکردیم برای این که به نسل مان توجه نکردیم. اگر جامعه ای به معلمانش توجه نکند یعنی به آینده اش توجه نکرده و به نسل آتیه اش. آموزش و پرورش معلم را تعریف کرده است. چون مدافع درست ندارد. چون وزارت آموزش و پرورش از معلمش دفاع نمی کند.

آیا شما دیدید که یک وزیر آموزش و پرورش در یک سخنرانی اش از یک معلمش دفاع کرده باشد ؟

شما در این چهل سال پیدا نمی کنید. چون آموزش و پرورش خودش به نیروی خودش توجه نمی کند. چرا یک بار نیامده معلمان را با نیروی انسانی دولت مقایسه کند. این کار آموزش و پرورش است. "

پایان گزارش/


قانون حمایت قضائی از کارکنان دولت و آیین نامه ی آن برای معلمان و کارکنان آموزش و پرورش

منتشرشده در گفت و شنود

گروه تشکل ها/

بازداشت محمدتقی فلاحی دبیر کل کانون صنفی معلمان

محمدتقی فلاحی دبیر کل کانون صنفی معلمان تهران امروز شنبه 19 بهمن بازداشت شد .

از دلایل این بازداشت اطلاعی در دست نیست .

پیش تر و در خبری دبیر کل کانون صنفی معلمان تهران به ۸ ماه حبس تعزیری و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شد.

در حال حاضر « اسماعیل عبدی » از اعضای کانون صنفی معلمان در زندان به سر می برد .

همچنین « محمود بهشتی لنگرودی » و « محمد حبیبی » نیز از اعضای این تشکل دوران حبس خویش را سپری می کنند .

پایان پیام/


بازداشت محمدتقی فلاحی دبیر کل کانون صنفی معلمان

گروه گزارش/

انتقاد صدای معلم از صدور احکام قضایی برای فعالان صنفی و معلمان استان خراسان شمالی

صدور احکام قضایی برای 7 نفر از  فعالان صنفی و معلمان استان خراسان شمالی و نیز اظهارات رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی پرسش ها و ابهامات فراوانی را برای جامعه فرهنگیان ایران ایجاد کرده است .

حجت‌الاسلام والمسلمین اسدالله جعفری با تشریح جزئیات پرونده انجمن صنفی معلمان گفته است :

 این افراد با سوء استفاده مالی اقدام به جمع‌آوری کمک برای زلزله‌زدگان کرده و مبالغ را در این ‌مورد خرج نکرده‌اند. اسناد این موارد ثابت شده و بررسی‌های لازم صورت گرفته و متوجه شدیم که این مبالغ تصاحب و به نفع شخص استفاده شده است.

این پرونده در مرحله بدوی است و محکومیتی که تا کنون قطعی شده، دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق برای توهین به افراد برای متهم ردیف اول و برای همدستان وی هم ۶ ماه حبس و شلاق و نفر سوم هم به دلیل فقد سابقه کیفری، حکم تعلیق تا سه سال گرفته است.

انتقاد صدای معلم از صدور احکام قضایی برای فعالان صنفی و معلمان استان خراسان شمالی

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی با تشریح جزئیات دیگر این پرونده٬ ادامه می دهد : این بُعد پرونده ۷ متهم دارد. در بُعد دیگر پرونده، جرم امنیتی رخ داده است. تحریک به آشوب، تحصن٬ تظاهرات و درگیری از طریق فراخوان در فضای مجازی و حتی برنامه‌ریزی برای تسخیر برخی مکان‌های نظامی، به ‌دست آوردن سلاح و اقدام مسلحانه از اقرارات صریح این افراد است.

تمام اقدامات این افراد رصد شده و قاضی دادگاه انقلاب این رأی‌ها را در مرحله بدوی صادر کرده است. هنوز این آرا قطعی نیست. وکیل این پرونده کاملاٌ در جریان بوده و قانون را می‌داند و افراد می‌توانند در مرحله تجدید نطر دادخواهی کنند. افراد نباید در این مورد فرافکنی کنند.

هم از رأی و حکم دفاع می‌کنیم و هم از صادر کننده حکم دفاع کرده و دستگاه قضایی تحت تأثیر هیچ فرد، رسانه و جو سازی‌های رسانه‌های ضد انقلاب قرار نمی‌گیرد. "

فرهنگیان در سال های 96 و 97 در جهت اعتراض نسبت به مطالبات قانونی و صنفی خویش اقداماتی را که به صورت مسالمت آمیز بود انجام دادند . « صدای معلم » از وزیر آموزش و پرورش می خواهد تا از مسیرهای قانونی پی گیر وضعیت این معلمان باشد .

تجربیات حداقل 2 د هه اعتراضات صنفی معلمان بر " غیرسیاسی بودن " و " غیرجناحی بودن " آن ها تصریح و تاکید دارد .

این گونه اظهارات یک مقام قضایی برای بسیاری از معلمان قابل پذیرش نیست .

« علی عسکری » معاون پیشین حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در  گفت و گو با صدای معلم در این مورد می گوید : ( این جا )

" مطالبات صنفی یک مطالبه معقول انسانی است. ما هم در جایگاه آنها باشیم مطالبه را خواهیم داشت. ما همیشه باید آن طرف میز را ببینیم. "

عسکری در بخش دیگری از این گفت و گو تصریح می کند :

" من می گویم افزون بر این آن چیزی که خیلی مهم است و شما باید دنبال کنید و ما و دولت و مجلس در چارچوب همان قانون شهروندی که فرمودید این است که ما مطالبات صنفی را در قانون بیاوریم و یک چارچوبی برایش تعریف کنیم که سیاسی برداشت نشود ، امنیتی برداشت نشود و حق هم به حق دار برسد . "

نخستین پرسش « صدای معلم » آن است که آیا آن گونه که معاون پیشین حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش تصریح می کند آیا خلاهای قانونی در مورد مطالبات صنفی احصا و یا تعریف شده است ؟

آیا می توان از این گونه اعتراضات صنفی که تفسیر موسعی از آن در جهت آسیب پذیر کردن امنیت و یا سیاسی کردن صورت می گیرد برداشت خاصی را معیار و ملاک نظر و عمل قرار داد ؟

آیا آن گونه که آقای عسکری می گوید مسئولان و مقامات قضایی نیز به مطالبات صنفی به عنوان مطالبات معقول انسانی می نگرند و مسائل این معلمان را که جنبه غیرشخصی داشته و سخن بسیاری از معلمان است را از آن سوی " میز " مشاهده و قبول دارند ؟

آیا مسئولان و مقامات در جهت احقاق حقوق مسلم قانونی در چارچوب قانون اساسی و آزادی های شهروندی و مدنی تلاش و اهتمام لازم را به عمل آورده اند ؟

پرسش مهم این رسانه از این مقام قضایی آن است که آیا واقعا در این گونه موارد تناسب " جرم و " مجازات " رعایت گردیده است ؟

آیا این مقامات وسایر مسئولان همان گونه که در مورد این گونه پرونده ها حساسیت های " ویژه " را به خرج می دهند در مورد سایر تجمعات و تحرکات که اکثرا سیاسی بوده و حتی معطوف به " منافع ملی " و " مصالح جامعه " نبوده و حتی در تضاد و تعارض با آن ها هستند پی گیر بوده و برخوردهای قانونی را انجام می دهند ؟

و اما بخش دیگر سخنان رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی در مورد اتهامات مالی است .

این فعالان صنفی در مورد اتهامات مالی می گویند :

" حمیدرضا رجایی ، سعید حق پرست و محمدرضا رمضانزاده در زمان زلزله استان کرمانشاه در آبان 96 حساب مشترکی برای کمک به زلزله زدگان افتتاح  و  مقداری کمک نقدی جمع آوری کردند. مجموع کمک جمع آوری شده کمی کمتر از 90 میلیون تومان بود که مطابق اسنادی  منتشر شده بیش از 87 میلیون تومان آن صرف خرید 8 کانکس برای ایجاد مدارس موقت و حمل به منطقه شده است.

مبلغ باقیمانده در حساب این سه نفر ،  دو میلیون  و سیصد و شصت و هشت هزار تومان بوده که ظاهرا همان را به حساب سوء استفاده مالی گذاشته اند . "

انتقاد صدای معلم از صدور احکام قضایی برای فعالان صنفی و معلمان استان خراسان شمالی

معلمان علی رغم تحمل سختی ها و رنج های فراوان که مهم ترین آن ها " تبعیض " است اما مخالف خشونت در همه ابعاد آن بوده و به اذعان مسئولان از سالم ترین و پاک دست ترین اقشار جامعه محسوب می شوند .

این اظهارات برای افکار عمومی معلمان قابل قبول و پذیرش نیست و افکار عمومی را جریحه دار کرده است .

« صدای معلم » از وزیر آموزش و پرورش می خواهد تا از مسیرهای قانونی پی گیر وضعیت این معلمان باشد .

پایان گزارش/


انتقاد صدای معلم از صدور احکام قضایی برای فعالان صنفی و معلمان استان خراسان شمالی

منتشرشده در گفت و شنود

گروه تشکل ها/

تشکیل شورای سازمان معلمان شهر ری و گزارش صدای معلم

امروز پنج شنبه صبح  نشست فرهنگیان شهر ری با موضوع " تشکیل شورای سازمان معلمان شهر ری " در مرکز آموزشی – فرهنگی شهر ری برگزار گردید .

در ابتدای این نشست ، « علی پورسلیمان » مدیر صدای معلم به ارائه دیدگاه های خویش در حوزه جامعه مدنی و نهادهای موثر آن یعنی " رسانه و تشکل " پرداخت .

پورسلیمان ضمن نقل قول از برخی سخنان مصطفی ملکیان و حسن قاضی مرادی خود انتقادی و فرآیند خودارزیابی ر ا لازمه اقتضائات جامعه امروز و به ویژه رسانه و تشکل دانست و تصریح کرد :

" اگر آموزش ما دچار چالش ها و آسیب های متعدد و فراوان است باید به دنبال " متعیرهای مستقل " باشیم و خیلی روی متغیر های وابسته نایستیم .

ما در این جامعه تجربه جنبش مشروطیت را داریم .

جنبشی که به بیش از 1000 سال دوران اقتدار ایلی پایان داد .

ترجیع بند و حرف اصلی و روح مستتر در این جنبش معطوف به " قانون " و روح آن بود .

اما چر ا پس از گذشت بیش از یک سده هنوز در جامعه رفتارهای ایلی و قبیله ای به عنوان هنجار و یا نرم مطرح است و حرف اول را می زند ؟

باید به این موضوع به صورت جدی اندیشید .

چرا هنوز به جامعه مدنی و حتی الفبای آن نرسیده ایم ؟

این جامعه مدنی توسط نهادهای مدنی بنا می شود .

در واقع اورلپ  ( Overlap ) دو حوزه شخصی و حکومتی و سیاسی ، نهادهای مدنی از جمله رسانه ها و تشکل ها هستند . "

در ادامه مدیر صدای معلم در فرآیند پرسش و پاسخ با فرهنگیان شهر ری شرکت کرد و به مدت بیش از 90 دقیقه به گفت و گو با همکاران پرداخت .

 در ادامه طاهره نقی ئی ، محمد داوری و برخی از اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان ایران که هم زمان " نشست فصلی استان ها " را در همین مکان برگزار کرده بودند در نشست فرهنگیان حاضر شده و از حرکت مسئولانه معلمان برای تشکل پذیری و تشکل یابی تشکر و قدردانی به عمل آوردند .

دبیر کل سازمان معلمان ایران گفت :

" ما معلم هستیم . من معلم هستم . و ما به توسعه کشور فکر می کنیم . می دانیم خیلی از مسائلی که باید حل شود از مسیر " آموزش " باید سازمان دهی شود .

می ایستیم تا این تلاش عظیم را به سامان برسانیم .

می خواهیم آموزش های کشوری مان را فعال کنیم .

ما معلمان باید سطح آموزش و تعاملات کشوری مان را باید ارتقا دهیم .

اگر فرهنگیان جامعه ای این کار را نکنند و مخصوصا آن هایی که کار مدنی را انجام می دهند نمی توانند از وقتی که می گذارند در جهت " آموزش بهتر " بهره بگیرند .

نقی ئی در ادامه به واقعه ی مهمی در کشور که جریان " انتخابات " اتفاق افتاده اشاره کرد و ضمن انتقاد از رد صلاحیت های صورت گرفته آن را " پایان انتخابات " نامید .

ایشان تصریح کرد این نظر افراطی نیست و حاضریم از آن دفاع کنیم .

دبیر کل سازمان معلمان ایران گفت 160 کرسی از الان تکلیفش مشخص است حتی بدون رای !

تشکیل شورای سازمان معلمان شهر ری و گزارش صدای معلم

در 70 کرسی رقابت بین اصول گراهاست و ما احتمالا در 30 کرسی احتمال انتخاب داریم . این رد صلاحیت ها به معنای حذف یک جریان ریشه دار تاریخی ایران بوده و یک " فاجعه " محسوب می شود .

سپس « محمد داوری » به عنوان عضو و سخنگوی شورای مرکزی سازمان معلمان ایران از انگیزه و حرکت معلمان برای تشکیل یک نهاد مدنی تشکر و عنوان کرد :

موسسان پیشگامان هر جریانی هستند . یکی از این تحلیل گران می گفت ما در تاریخ معاصر مدیون یک بخشی از تاریخ هستیم که ایده " تاسیس " خیلی قوی بود .

نهادهای مختلف تاسیس شدند و شرکت های اقتصادی و جریانات اجتماعی مختلف تاسیس و این آغاز " مدنیت " بود .

بذرهای مدنیت کاشته شد . شما امروز با هر انگیزه و دلیلی امروز به این جا آمدید و زمانی که این جا را ترک می کنید خیلی متفاوت تر باشید از آن کسی که صبح این جا آمده و گفته چون فلانی از ما خواسته ، چون رابطه دوستی داریم برویم یعنی ما  احتمالا با  انگیزه خیلی کمی آمدیم .

شاید نمی دانستیم کجا می رویم و برای چه می رویم ولی حالا که آمده و مهم ترین بخش زندگی که همان " زمان " است را در اختیار این جا گذاشته که قابل جبران هم نیست تا این جا برای یک جریان جدی و برای یک مسئولیت مشترک و برای سرنوشت مشترک نرسیدید این را رها نکنید .

داوری ریشه بسیاری از مشکلات و ناهنجاری ها را در " فرهنگ " نهفته دانسته و تصریح اگر از توسعه متوازن حرف می زنیم باید سنگ بنای آن را سنگ بنای فرهنگی بگذاریم . یعنی توسعه فرهنگی و فرهنگ توسعه باید محور اصلی فعالیت های ما باشد .

در ادامه کاندیداهای عضویت در شورای منطقه شهر ری به معرفی خود پرداختند .

یکی از کاندیداها دانشجو معلم پردیس شهر ری بود که تازه وارد دانشگاه فرهنگیان شده است .

وی در گفت و گو با  « صدای معلم » شرکت خود در این تشکل را با انگیزه " مسئولیت پذیری " خوانده و گفت که با علاقه و انگیزه وارد حرفه معلمی شده است .

وی از جریان و فضای روزمره موجود در آموزش و پرورش انتقاد کرده و تصریح کرد که بسیاری از افراد و حتی معلمان باسابقه به جای آن که به من و جوان ها انگیزه بدهند ما را متاسفانه ناامید می کنند .

پاسخ من دانشجو معلم با 18 سال سن به این گونه معلمان آن است که اگر شما این حرفه را نمی شناختید و یا ازآینده آن بی خبر بودید چرا خودتان " معلم " شدید ؟!

تشکیل شورای سازمان معلمان شهر ری و گزارش صدای معلم

یکی از معلمان بازنشسسته با 31 سال سابقه که کاندید ورود به شورای منطقه بود در معرفی خویش و برنامه های خود گفت :

امیدوارم بتوانم گامی حتی کوچک در جریان پرورش تفکر نقادانه در آموزش و پرورش بردارم .

از گام یکم نمی توان به گام دهم رفت .

ما باید بتوانیم جریان تفکر انتقادی را به تدریج و گام به گام در آموزش و پرورش نهادینه کنیم .

 از نکات مهم در برگزاری این نشست آن بود که معلمان شرکت کننده اکثرا جوان و نزدیک به 70 درصد آن را " بانوان " تشکیل می دادند .

گزارش مشروح این نشست در صدای معلم منتشر خواهد گردید .

تشکیل شورای سازمان معلمان شهر ری و گزارش صدای معلم

تشکیل شورای سازمان معلمان شهر ری و گزارش صدای معلم

تشکیل شورای سازمان معلمان شهر ری و گزارش صدای معلم

تشکیل شورای سازمان معلمان شهر ری و گزارش صدای معلم

تشکیل شورای سازمان معلمان شهر ری و گزارش صدای معلم

تشکیل شورای سازمان معلمان شهر ری و گزارش صدای معلم

پایان گزارش/


تشکیل شورای سازمان معلمان شهر ری و گزارش صدای معلم

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

انتقاد صدای معلم از تغییرات کتاب های درسی  در آموزش و پرورش و تطهیر روسیه و پاسخ علی ذوعلم

امروز دوشنبه 14 بهمن نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم با خبرنگاران در محل این سازمان برگزار گردید .

شاید ذوعلم از معدود مدیران ستادی در وزارت آموزش و پرورش است که به طور مرتب و منظم با رسانه ها نشست خبری برگزار می کند و هر چند در این مدت صدای معلم از بسیاری از پاسخ های ایشان با توجه به پرسش های خویش قانع نشده است اما این تعامل و پاسخ گویی در هر مرتبه و درجه ای قابل تامل و تقدیر است و می تواند سرمشق سایر مدیران در همه سطوح این وزارتخانه قرار گیرد .

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در ابتدا گفت :

" از همکاران رسانه ای خیلی تشکر می کنیم .

دهه ی فجر را خدمت شما تبریک می گویم و امیدوارم که تلاش رسانه ای همکاران ما در جهت تثبیت و پیشبرد اهداف بلند و آرمان های بلند انقلاب اسلامی در کنار بقیه بخش های جامعه روز به روز قوی تر ، اثرگذارتر و جامع تر  شود و ما به عنوان یک سازمانی که رسالت بسیار بزرگی بر عهده ماست بتوانیم در خدمت ملت عزیزمان باشیم و آن اهداف و آرمان ها را دنبال کنیم .

تا لیست را بیاورند در این مدتی که در خدمت شما نبودیم یعنی از فاصله نشست قبلی تا این نشست مجلس شورای اسلامی مصوبه ای داشت در باب مکلف کردن وزارت آموزش و پرورش و وزارت تحقیقات و علوم برای گنجاندن توطئه ها و جنایات امریکا نسبت به ملت ما که این مصوبه توسط رئیس جمهور محترم ابلاغ شد و وزیر محترم آموزش و پرورش این را به ما ابلاغ کرد .

قبلا در کتاب های درسی به این مساله پرداخته شده اما این مصوبه و ابلاغیه دولت محترم برای ما یک وظیفه بیشتری ایجاد و ایجاب می کند که بتوانیم یک سرفصل های گویا و جامع و متقنی را در این زمینه در کتاب هایمان اضافه کنیم .

انتقاد صدای معلم از تغییرات کتاب های درسی  در آموزش و پرورش و تطهیر روسیه و پاسخ علی ذوعلم

فکر می کنم حداقل 10 عنوان از عناوین مهم جنایات و توظئه های آمریکا علیه کشور خودمان را اگر بخواهیم به حساب بیاوریم باید به آن بپردازیم که از نظر تاریخی شاید مهم ترین و اولینش خیانت به دکتر مصدق در سال 1331 است در مقابله ای که دولت ملی مصدق با شرکت نفت انگلیسی داشت و آمریکایی ها به او کمک نکردند ، به او وعده دادند اما به وعده ها عمل نکردند .

در مقابله با خود انقلاب اسلامی و حرکت مردم جنایات 25 ساله در کشور ما از سال 1332 تا سال 1357 که ده ها هزار مستشار آمریکایی با پولی که از ملت ما می گرفتند منافع آمریکا را تامین می کردند و دنبال می کردند و نمونه های زیادی هست که من از آن می گذرم .

در واقع دولت آمریکا موجب یک تاخیر حداقل نیم قرنه در پیشرفت کشور ما متناسب با تمدن ، تاریخ و فرهنگ و نگاه خودش داشت که گناه نابخشودنی است .

توطئه حمایت از شاه در برابر انقلاب که 2 سال به خاطر پشتیبانی غرب به ویژه رژیم ایالات متحده آمریکا پیروزی انقلاب اسلامی به تاخیر افتاد و نهایتا با حضور قاطع مردم آن ها مجبور شدند که عقب نشینی کنند .

توطئه تفرقه میان مسلمانان که همچنان استمرار دارد به انواع و اقسام مختلف . تفرقه بین شیعه و سنی . ایجاد یک گرایش سنی آمریکایی و شیعه انگلیسی .

تفرقه بین حوزه و دانشگاه . تفرقه بین روشنفکران و مردم . تفرقه بین دولت و ملت که همچنان این توطئه ها از طریق ابزارها و در قالب های بسیار پیچیده ای ادامه و استمرار دارد .

جنایت آمریکا در حمایت همه جانبه از صدام حسین برای حمله به کشور ما و 8 سال دوره دفاع مقدس که اگر حمایت سیاسی و حمایت نظامی و اطلاعاتی و اقتصادی آمریکا نبود قطعا این جنایت رخ  نمی داد .

توطئه حمایت از یک کشور جعلی و یک رژیم کودک کش به اسم رژیم صهیونیستی که بیش از 70 سال است در جهان اسلام این توطئه همچنان استمرار دارد و آخرین قدمی که این ها برداشتند طرحی بود که به نام " معامله قرن " مطرح کردند که به خاطر هوشیاری و بصیرتی که در جهان اسلام و امت اسلامی شکل گرفته این طرح متولد نشده دچار مرگ مغزی شد و از صحنه سیاسی جهان خارج شد و هنوز هم عکس العمل ها در برابر این طرح بسیار خام و خائنانه را مشاهده می کنیم .

جنایت آمریکا در توطئه تجزیه کشورمان اوائل بعد از انقلاب که بسیار خطرناک بود و با طراحی های مختلفی سعی می کردند که کشور عزیز و بزرگ ما را به چند پاره کوچک تقسیم کنند تا بتوانند آن لقمه های کوچک تر را ببلعند و در واقع از امتداد انقلاب اسلامی پیش گیری کنند .

یک توطئه بسیار فرهنگی و عمیق و حساب شده و طراحی شده که جذب مغزهای کشور ما و جوانان ما و تلاش برای هویت زدایی از ملت ما هست که این هم همچنان ادامه دارد .

توطئه آمریکا برای اسلام ستیزی . بدنام کردن اسلام . نشان دادن یک چهره متحجرانه و بسیار عقب مانده از اسلام ناب با ایجاد داعش و حمایت از کشورهای دست نشانده و حکام وابسته .

این ها در واقع یک فهرست اجمالی است .

آخرین آن هم که صرحا علیه کشور ما اقدام تروریستی بسیار خشنی را انجام دادند که ترور شهید بزرگوار سردار سلیمانی بود که آن را بر عهده گرفتند .

اتفاقی که در تاریخ جهان بی مانند وبی سابقه است .

از طرفی این توطئه ها پایان نیافته است و از طرف دیگر نشان می دهد که ملت ما ، کشور ما و جامعه ما در حال رشد و تعالی است و آن ها چاره ای برای حفظ منافع خودشان جز مقابله با ملت ما نمی بینند .

امیدواریم ایستادگی و مقابله ملت ما و به خصوص جوان های ما و جبهه فرهنگی ما ، معلمان ما ، دانش آموزان ما و اساتید ما بتواند این توطئه ها را خنثی کند و آن جایگاه شایسته ملت ما را در سطح جهانی تثبیت کند و ما بتوانیم یک زمانی بدون این مزاحمت ها و موانع واقعا آن مسیر پیشرفت و حرکت خودمان را در حدی بسیار سریع تر و عمیق تر دنبال کنیم .

پس از این سخنرانی  رسانه ها پرسش های خود را مطرح کردند .

« صدای معلم » از 5 پرسش توانست 4 تای آن ها را مطرح کند .

انتقاد صدای معلم از تغییرات کتاب های درسی  در آموزش و پرورش و تطهیر روسیه و پاسخ علی ذوعلم

مدیر صدای معلم ابتدا ضمن انتقاد از تغییر و نیز حذف برخی بخش های کتاب های درسی که با عملکرد کشور " روسیه " در مورد تاریخ کشور ایران مرتبط است پرداخت و چنین پرسش کرد :

-آیا تغییراتی در برخی کتابها اعمال شده است؟

آیا برخی تغییرات در محتوای کتابها، مانند گنجاندن اسناد سفارت آمریکا، بدون اطلاع مولفان کتابها صحت دارد ؟

 این کار توسط چه بخشی از سازمان انجام می شود؟

شنیده ایم حتی در متن کتاب تاریخ بدون اطلاع دکتر ولایتی دست برده اند.

در فارسی 2 پایه یازدهم مواردی از حذف بخشی از عملکرد  نادرست و تجاوزکارانه کشور روسیه را شاهد بوده ایم .

به عنوان مثال ؛ چاپ اول (۹۷-۹۶): «تبریز، این شهر کهن، مرکز فرماندهی خطَ مقدمِ دفاع در برابر دست‌درازی‌های همسایه‌ی شمالی ایران، یعنی روسیه بود.»

 چاپ جدید: حذف

و سایر موارد .

خودتان مستحضر هستید سیاست اصولی و تعریف شده جمهوری اسلامی ایران در بخش سیاست خارجی عبارت از " نه شرقی و نه غربی " است .

به نظر می رسد این تعادل و توازن بر اساس سیاست های تعریف شده باید رعایت شود و نباید با حذف تاریخ جهت گیری خاصی به نفع طرفین انجام شود ."

عدم ارائه پاسخ های منطقی در این مورد موجب گردید تا بار دیگر خبرنگار روزنامه " آفتاب یزد " این پرسش را به صورت جدی تر و مفصل تری مطرح کند .

این نشست رسانه ای با آن که به مدت 90 دقیقه  اطلاع رسانی شده بود اما در کم تر از 40 دقیقه به پایان رسید .

برخی از خبرنگاران که برای طرح پرسش ثبت نام کرده بودند زمانی که نوبت شان شد بیان کردند که قصد دارند پرسش ها را به صورت " خصوصی ( اختصاصی ) " مطرح کنند .

مشروح پرسش و پاسخ صدای معلم با علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی منتشر خواهد شد.

پایان گزارش/


انتقاد صدای معلم از تغییرات کتاب های درسی  در آموزش و پرورش و تطهیر روسیه و پاسخ علی ذوعلم

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

هنوز هیچ یک از مسئولان گزینش در وزارت آموزش و پرورش به گزارش متعدد صدای معلم در مورد عملکرد  " گزینش ها " پاسخی نداده اند . ( این جا ) و ( این جا )

در پایان این رسانه پرسش هایی مطرح کرده بود :

" دستاورد گزینش در 40 سال گذشته چه بوده است؟

آیا سیستم جذب کارمند از طریق گزینش سیاسی و اعتقادی داوطلبان موفق بوده است؟

آیا تربیت معلم حرفه ای اساسا با کارکرد نهاد گزینش و رویکردهای آن قابل جمع است ؟

معیارهایی که گزینش گران برای خود تعریف کرده اند چه نسبتی با " تفکر انتقادی " و " پرسشگری " دارند ؟

آیا نشست های که در ادارات آموزش و پرورش با صفت " تخصصی " برگزار می شوند واقعا تخصصی بوده و با معیارهای مدیریت علمی و رفتار سازمانی تجانس و سنخیت دارند ؟

با توجه به نقش بی بدیل نهاد گزینش و هسته های آن در تولید و فربه شدن آموزش و پرورش ایدئولوژیک ؛ آیا برنامه ای برای تحول واقعی و غیرشعاری در این وضعیت و پیروی از تجارب کشورهای توسعه یافته در امر جذب و تربیت معلم پیش بینی شده است ؟

آیا وقت تغییر معیارهای گزینش معلم نرسیده است؟

محمد حیدری ورجانی دبیر شاخه جوانان مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و از دانش آموختگان دانشگاه شهید رجایی در یادداشتی از وضعیت گزینش دانشجو معلمان در آموزش و پرورش انتقاد کرده است .

« صدای معلم » همچنان آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .

منتشرشده در یادداشت
چهارشنبه, 08 بهمن 1398 18:26

قانون گذار یا قانون گریز ؟!

دخالت نمایندگان مجلس در امور آموزش و پرورش

بر اساس اصول 71، 87 و 113 قانون اساسی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو وظیفه قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای آن را بر عهده دارند، وظایفی که به صراحت بحث تفکیک قوا را مطرح می کند و به صورت مستقیم هرگونه دخالت در امور اجرایی دولت از سوی نمایندگان مجلس را خلاف قانون می داند به این معنا که هیچ نماینده ای حق سفارش و یا رد شخصیت ها را برای اعمال انتصابات گوناگون ندارد مگر آن که از وی به عنوان یک مشاور استعلام شود و نماینده، شخصی را با رزومه مناسب به مراجع ذیربط معرفی کند.

حال با توجه به اصول یاد شده دونوع نماینده را می شود تعریف کرد :

نماینده ی قانون مدار:

نماینده ای که بدون فشارهای سیاسی به عنوان یک مشاور می تواند اصلح ترین فرد را با توجه به کارنامه ی عملی به دستگاههای اجرایی معرفی کند و شایسته سالار است.


نماینده ی قانون گریز :

که با وارد کردن فشارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر یک سازمان سعی بر ایجاد تغییرات در آن مجموعه دارد تا شخصی که به وی نزدیک است را وارد آن سازمان یا اداره کند.
بدون شک یکی از وظایف اصلی نمایندگان مردم، نظارت بر عملکرد مدیران است ؛ حال در بین مدیران اجرایی شهرستان دلفان کارنامه ی عملی دستگاه آموزش و پرورش و وجود نیروهای جهادی که پاهایشان مناطق صعب العبور را لمس کرده است و دستانشان دست خیرین را به مهر فشرده است در راهروهای اداره کل مورد بی مهری قرار می گیرد و فشارهای سیاسی قانون گریزان که عملا نشان می دهند اصول قانون اساسی برایشان بیگانه است چهره ی پر از امید دستگاه تعلیم و تربیت دلفان را مشوش گردانده است .

دخالت نمایندگان مجلس در امور آموزش و پرورش

 آری ! تا بوده همین بوده دستگاه تعلیم و تربیت جولانگاه ویژه ای برای تشویق و تنبیه حامیان و مخالفان وکلای ملت بوده است اما این بار بیرق عدالت برافراشتن و نه گفتن قاطع به معاملات متعفن سیاسیون عرصه را بر قانون گریزان چنان تنگ گردانیده که پله پله تا ملاقات وزیر رفته اند تا شاید پیچ و خم راهروهای آموزش و پرورش برایشان هموار گردد.

دستهای پر از صداقت و عملگرا بودن دستگاه کنونی با مدیریت جهادی دست عده ای را خالی گذاشته است چنان که جز بر سر کوبیدن مجالی برایشان نیست و رخش از کمین نا برادران گریخته است.

جالب است ٰمخاطبان ارجمند بدانند  افراد غرض ورز و کسانی که تیرشان به سنگ خورده  و وعده و وعیدهایشان به هواداران معطل مانده ، از هیچ تلاشی  برا بازماندن آموزش و پرورش از مسیر اصلی، کوتاهی نکرده و  به انحاء مختلف بر سر راه کشتی متلاطم تعلیم و تربیت ، دست اندازهای گوناگون ایجاد کرده اند و همچنان از بد اندیشی و کج خلقی خود دست برنداشته و در حالیکه نفس های پایانی خود را می کشند، به دنبال استعمار مطلق آموزش و پرورشند

متاسفانه دخالت یدک کشان نام قانون گذار که قانون گریزی را عملا در راهروهای سیاست جار زده اند در عزل و نصب‌ها و توصیه‌های استخدامی، دستشان را در اصلی ترین وظیفه خود یعنی نظارت، می بندد.
به امیدی که رسد روزی که در سایه عدل گرگ گوید ندریم ...


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دخالت نمایندگان مجلس در امور آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

نقدی بر عملکرد سازمان دانش آموزی و خبرگزاری پانا

نام خبرگزاری پانا (PANA) مخفف عبارت Pupils Association News Agency به معنای "خبرگزاری انجمن دانش‌‌آموزان"  است .  صاحب امتیاز این موسسه ، سازمان دانش آموزی وابسته به وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است. کار این خبر گزاری بر اساس آنچه که در سایت خبرگزاری درج شده است : 

1- پوشش اخبار حوزه دانش‌آموزی و آموزش و پرورش.  من دقیقا نمی دانم که خبرگزاری پانا با تشکیلات استانی چند پرسنل و چه امکاناتی دارد اما می دانم که اداره سایتی مانند سایت این خبرگزاری نیاز به هزینه چندانی ندارد و برخی سایت های شخصی از جهت اخبار و گزارش غنی تر از سایت خبرگزاری پانا هستند.

2-  نگاه تحليلي و آسيب‌شناسانه به مسائل ايران 

3- کمک به آموزش دانش آموزان برای کار خبرنگاری است.

سازمان دانش آموزی در سال 78 تاسیس شد. احتمالا هدف از ایجاد آن پر کردن جای خالی سازمان پیشاهنگی بود که در سال 61 با رای مجلس شورای اسلامی منحل شد.

با نگاهی به سایت خبرگزاری پانا در می یابیم که این آژانس در پوشش اخبار واقعی دانش آموزی و نگاه تحلیلی و آسیب شناسانه به مسایل ایران موفق نبوده است.

تیترهای صفحه اول این سایت مانند همه سایت های دیگر دولتی است. در مورد کمک به دانش آموزان برای کار خبرنگاری قطعا آمارهای پانا حاکی از تربیت چند هزار دانش آموز- خبرنگار در سطح کشور است. اما راستی آزمایی این آمار قطعا نیاز به اطلاعات جزیی دارد از جمله اسامی اساتید برگزار کننده کلاس ها ، تعداد ساعات آموزش، محتوای آموزش و.... به نظر من این آمارها مثل آمارهای دیگر معاونت پرورشی تبلیغاتی و فاقد اعتبار است، مگر اینکه خبرگزاری پانا جزییات این آموزش ها را اعلام کند.

 

گفتم که احتمالا هدف از تاسیس سازمان دانش آموزی پر کردن جای خالی سازمان پیش آهنگی بوده است. سازمان پیش‌آهنگی که در سال 1304 شمسی در ایران تاسیس شد، می‌کوشید تا نوجوانان ایرانی را با مهارت‌های گوناگون آشنا کند از جمله : " کوهنوردی ، جنگل نوردی ، نحوه برپایی اردو ، بهداشت فردی و عمومی ، آشنایی با قوانین راهنمایی و رانندگی، کاردستی، بازی و نقاشی، حرکات ورزشی، کمک‌های اولیه، سرود و آداب معاشرت، شعر، استفاده از طناب و انواع گره ها ، بستن دو چوب، روشن کردن آتش ، عبور از رودخانه ، کار های گروهی و.... "  البته در رژیم سابق هم از پیشاهنگی سوء استفاده سیاسی مانند رژه در جشن تولد شاه (چهارم آبان ) می شد اما این استفاده مقطعی بود.

 نقدی بر عملکرد سازمان دانش آموزی و خبرگزاری پانا

اساسنامه سازمان دانش آموزی یک متن عمدتا عقیدتی – سیاسی  است که در آن اهداف حرفه ای سازمان تحت الشعاع عبارت پردازی های سیاسی – عقیدتی مانند : ...کمالات انسانی براساس تعالیم عالیه اسلام ناب محمدی (ص) ، بسط مشارکت فعال دانش‌آموزان در عرصه‌های مختلف انقلاب و پاسداری از حریم ولایت و قانون اساسی و... قرار گرفته است. یکی از مشکلات کشور  وجود دستگاه ها و نهادهای موازی با عملکرد تقریبا یکسان اما بودجه و تشکیلات جداگانه است. در واقع عملکرد سازمان دانش آموزی با عملکرد تشکیلات بسیج دانش آموزی و اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی و بخش های دیگر معاونت پرورشی و حتی فعالیت های عادی مدارس  همپوشانی دارد.  

 نقدی بر عملکرد سازمان دانش آموزی و خبرگزاری پانا

در کشوری که  سانسور و عدم امنیت روزنامه نگاران و فیلترینگ فضای مجازی عرصه را برای گردش آزاد اطلاعات تنگ کرده است افزایش تعداد خبرگزاری های وابسته به دولت (ایران و ایرنا و پانا و... ) و خبرگزاری ها و سایت های متعدد وابسته به نهادهای غیردولتی از جمله سپاه (تسنیم و فارس و...) و شهرداری و ...  کمکی به گردش آزاد اطلاعات نمی کند. تفاوت اینها در  وابستگی آنها به این یا آن نهاد و  تبلیغات به نفع  این یا آن نهاد و جناح حکومتی و تخریب همدیگر و دعواهای ساختگی  است. در واقع نهادهای مختلف از رسانه به عنوان ابزار تبلیغات علیه رقبا  استفاده می کنند. روزنامه های به ظاهر مستقل هم به عنوان  ارگان شخصیت ها و احزاب برای فصل انتخابات کاربرد دارند و معمولا به کپی برداری و ترجمه و یادداشت روی می آورند. در این میان خبرگزاری پانا هم زایده ای بر روابط عمومی وزارتخانه است.

 این آژانس در پوشش اخبار واقعی دانش آموزی و نگاه تحلیلی و آسیب شناسانه به مسایل ایران موفق نبوده است.

آموزش و پرورش ما با کثرت ماموریت ها و وظایف غیر مرتبط مواجه است که قدرت حرکت را از آن سلب کرده است. ماموریت های غیر مرتبط، آموزش و پرورش را از انجام وظایف اصلی خود باز می داردو باعث اتلاف بودجه و انرژی و نیروی انسانی در جهت هایی می شود که به ماموریت آموزش و پرورش ربط مستقیم ندارد. من قبلا هم نوشته ام که آموزش و پرورش بخش هایی از وظایف بیش از 10 نهاد و سازمان و وزارتخانه از جمله حوزه علمیه،  سازمان تبلیغات اسلامی،  وزارت مسکن ،  وزارت بهداشت ، سپاه پاسداران، شهرداری و.... را عهده دار است. آموزش و پرورش باید سبکبار شود.

بسیج دانش آموزی ، اتحادیه  انجمن های اسلامی دانش آموزان، سازمان دانش آموزی، بسیج معلمان نباید تعطیل شوند ، بلکه بندناف آنها با بودجه وزارت و تشکیلات اداری باید قطع و دفاتر آنها به خارج از ادارات و مدارس منتقل شود و حضور در آنها داوطلبانه و بدون رانت دولتی باشد.   

به بحث اصلی یعنی سازمان دانش آموزی برگردیم. ماده 14 اساسنامه سازمان دانش آموزی  استفاده از کمکهای مستمر دولت متناسب با رشد فعالیت و برنامه‌های سازمان را مجاز شمرده است . در تبصره همین ماده آمده است : " بخشی از نیروهای مورد نیاز سازمان از طریق مأمور نمودن کارکنان وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاههای دولتی تأمین خواهد شد. منابع‌ پرداخت حقوق و مزایای این گونه کارکنان از محل بودجه دستگاههای دولتی مربوط و به عنوان بخشی از کمک دولت به سازمان منظور و تأمین خواهد‌شد." همین تبصره راه را برای گسترش بی حساب تشکیلات این گونه نهادها که در اصل نهاد عمومی غیر وابسته به دولت هستند باز می کند. مثل همه نهادهای دولتی برای انجام کاری که در بخش خصوصی از یک نفر بر می آید ، چهار نفر مامور می شوند و کار را به بدترین نحو انجام می دهند و نهایتا کار نیمه تمام می ماند.

 

در سازمان دانش آموزی و زیرمجموعه های آن هیچ محدودیتی برای گسترش چارت سازمان وجود ندارد. افراد مامور می شوند و وزارتخانه حقوق آنها را می پردازد. همین دست و دلبازی  عامل اصلی ناکارآمدی سازمان دانش آموزی و موسسات وابسته به آن مانند خبرگزاری دانش آموزان است. علاوه بر تشکیلات ستادی در هرمرکز استان،  سازمان حداقل 8 کمیته دارد. هر کمیته چند عضو دارد را نمی دانم. وقتی هزینه را دولت می دهد و پشت بندش هم ماموریت ایدئولوژیک- سیاسی است  .کسی جرات مخالفت با گسترش این نهادها را ندارد و این نهادها به بهشت تنبل ها و از زیرکار در روها تبدیل می شود.

برون سپاری یکی از سیاست های آموزش و پرورش است که معمولا در مورد مدارس مناطق محروم اجرا می شود.  حالا که نمی توانید موسسات اضافی را منحل کنید لااقل موسساتی مانند خبرگزاری پانا را برون سپاری کنید. من مطمئنم که با هزینه بسیار کمتر در حد ده درصد هزینه های فعلی می توان پانا را با کیفیتی بالاتر اداره کرد. چرا برون سپاری را فقط در مدارس اجرا می کنید؟

 نقدی بر عملکرد سازمان دانش آموزی و خبرگزاری پانا

استفاده سیاسی - تبلیغاتی دولت ها از این موسسات تبلیغاتی ناپایدارو موقتی است. دیروز در خدمت دولت احمدی نژاد بودند و امروز در خدمت دولت روحانی هستند و فردا هم در خدمت دولت دیگری .

بنابر این اگر یک دولت نگاه استراتژیک داشته باشد سعی می کند که این موسسات را که فایده ای جز اتلاف بودجه و امکانات ندارند را منحل یا برون سپاری کند. وقتی هزینه را دولت می دهد و پشت بندش هم ماموریت ایدئولوژیک- سیاسی است  .کسی جرات مخالفت با گسترش این نهادها را ندارد و این نهادها به بهشت تنبل ها و از زیرکار در روها تبدیل می شود.

من دقیقا نمی دانم که خبرگزاری پانا با تشکیلات استانی چند پرسنل و چه امکاناتی دارد اما می دانم که اداره سایتی مانند سایت این خبرگزاری نیاز به هزینه چندانی ندارد و برخی سایت های شخصی از جهت اخبار و گزارش غنی تر از سایت خبرگزاری پانا هستند.

سایر فعالیت های این موسسه مانند تربیت دانش آموز - خبرنگار هم نیاز به فکت معتبر دارد. به نظر من وزیری موفق است که با جرئت بایستد و بگوید آموزش و پرورش باید سبکبار شود و زیر بار وظایف تحمیلی نرود.

گروه خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش


نقدی بر عملکرد سازمان دانش آموزی و خبرگزاری پانا

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور