صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

بهره وری در صدا و سیما و مقایسه آن با بی بی سی

ظاهرا یکی از مسئولان صدا و سیما بیان کرده که این سازمان سالانه حدود سه هزار میلیارد تومان فقط حقوق پرسنلی پرداخت می کند! چند سال قبل هم در مجادله ای که بین علی لاریجانی و ضرغامی رییس بعدی این سازمان درگرفت، متوجه این نکته شدیم که این سازمان حدود ۳۵ هزار نفر نیرو استخدام کرده و به آنها حقوق می دهد.

برای درک بهتر موضوع مقایسه ای کوتاه انجام دهیم.

سرویس جهانی بی بی سی به ۲۹ زبان زنده دنیا برنامه پخش می کند و دایره وسیع مخاطبان، نفوذ و اعتبارش در گوشه و کنار جهان نیازی به تشریح و توصیف ندارد. کل کارکنان ثابت بی بی سی نزدیک به ۲۰ هزار نفر هستند و البته چند هزار نفری نیز نیروی پاره وقت دارد و بودجه این شبکه نیز کمتر از صدا و سیماست.

بهره وری در صدا و سیما و مقایسه آن با بی بی سی

صدا و سیما با این همه بودجه و پرسنل در نهایت چه دستاوردی دارد و تا چه اندازه توانسته است مخاطب، حتی مخاطب ایرانی را جذب برنامه های خود کند؟

این سوالی است که بنده پاسخی برای آن ندارم و امیدوارم صداوسیما آمار و ارقام و پژوهشهایی در این زمینه داشته باشد و منتشر کند.

در نهایت هم باید گفت این پول نفت همیشگی نیست که با آن دور هم بنشینیم و بخوریم و استخدام کنیم و در محیط کار تفریح و تفرج کنیم و انتظار هم داشته باشیم قله های پیشرفت و توسعه را فتح کنیم.

این هشداری است که ربطی به این دولت و آن دولت و فلان حکومت و بهمان حاکمیت ندارد. موضوعی بلند مدت و ملی است که باید نگران آن باشیم.

کانال شخصی نجات بهرامی


بهره وری در صدا و سیما و مقایسه آن با بی بی سی

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

اخراج و بازخرید محمد حبیبی معلم زندانی از آموزش و پرورش

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر بازخرید " محمد حبیبی "  معلم شهریاری و فعال صنفی معلمان و صدور حکم اخراج وی توسط هیات های تخفات اداری وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است .

این اقدام کمی مانده به " هفته معلم " صورت گرفته است .

در این مدت موضع « محسن حاجی میرزایی » وزیر آموزش و پرورش در برابر این واقعه تلخ و غیرقابل پذیرش سکوت بوده است .

پیش تر « صدای معلم » در گزارشی خطاب به " رئیس سازمان برنامه و بودجه " ضمن یادآوری " منشور حقوق شهروندی " و موادی از آن خواهان مطالعه دقیق و اجرای آن از سوی کسانی شد که خود آن را تصویب و به جامعه عرضه کرده اند . ( این جا )

مطابق ماده 28 این منشور ، شهروندان از حق نقد، ابراز نارضایتی، دعوت به خیر، نصیحت در مورد عملکرد حکومت و نهادهای عمومی برخوردارند. دولت موظف به ترویج و گسترش فرهنگ انتقادپذیری، تحمل و مداراست.

اخراج و بازخرید محمد حبیبی معلم زندانی از آموزش و پرورش

پرسش « صدای معلم » آن است که وزارت آموزش و پرورش از سال 1392 و خاصه در این موقعیت چقدر به مفاد این منشور که منبعث از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است ؛ عمل کرده و به آن پای بند بوده است ؟

البته در دوره مدیریت وزرای پیشین مانند آقایان فانی و دانش آشتیانی اقدامات مثبتی در مورد معلمان زندانی و کمک به آن ها صورت می گرفت اما در حال حاضر رویه وزارت آموزش و پرورش در این موارد محل پرسش جدی معلمانی است که قرار است وزیر آن نماینده آنان بوده و حافظ حقوق قانونی و مدنی آنان باشد .

اخراج و بازخرید محمد حبیبی معلم زندانی از آموزش و پرورش

در حالی که در وضعیت کنونی بحران کرونا جان شهروندان را در معرض تهدید قرار داده و با مرخصی محمد حبیبی نیز موافقت نشده است ؛ آیا صدور حکم اخراج آقای حبیبی از سوی وزارت آموزش و پرورش تحت مدیریت " دولت تدبیر و امید " که البته حقوق معلمی وی از مدت ها پیش نیز قطع گردیده است ؛ منصفانه و عادلانه بوده و اساسا تناسب جرم و مجازات رعایت گردیده است ؟

زیربنای همه امور در جامعه اعتماد و سرمایه اجتماعی است .

آیا این کارها به " حل مساله " در جامعه بحران زده ما کمکی خواهد کرد ؟

پایان گزارش/


اخراج و بازخرید محمد حبیبی معلم زندانی از آموزش و پرورش

منتشرشده در گفت و شنود
جمعه, 04 ارديبهشت 1399 09:02

آیا الفبای " آموزش " را می دانند ؟

جایگاه معلمان و مدیرانی که الفبای آموزش را نمی دانندحس بسیار بدی است وقتی می‌دانید کسانی برای امورات حیاتی در آموزش‌ و پرورش تصمیم می‌گیرند که حتی الفبای آموزش را نیز نمی‌دانند. به سال‌های آخر خدمت و موسم بازنشستگی نزدیک می‌شوم و هم‌چنان در تلاش برای تحقق اصل سی‌ام قانون‌اساسی، افسوس راهی پر درد در پیش است.

ز آز و فزونی، به یکسو شویم
به نادانی خویش، خستو شویم

ازین تاج شاهی و تخت بلند
نجوییم جز داد و آرام و پند

بسیار آزار دهنده‌ است اطلاع از پشت پرده انتخاب گزینه‌ها و انتصابشان در پست‌ها، آزاردهنده‌تر این‌که از سؤسابقه و ناتوانی بسیاری از آنان مطلع باشید و کاری از دستتان ساخته نباشد، به سابقه افراد پست گرفته در سال‌های اخیر و تجربیات و مدارکشان نگاهی بیندازیم تا دردمان بیشتر شود.البته سکوت هم چاره کار نیست، چون ندای وجدان بیشتر آزارتان می‌دهد.

اگر به عنوان یک معلم، مورد پرسش قرار گیرم که بدترین دوران خدمت شما در این سی سال، چه زمانی بوده‌ است، بدون هیچ تردید خواهم گفت دوران ریاست جمهوری روحانی بدترین زمان خدمتم بود که ما معلمان برای به قدرت رسیدن او، تلاش فراوان کردیم اما تنها قشری که هرگز و در هیچ برنامه‌ای دیده نشدند، معلمان بودند.

دلایل فراوان است اما فقط به یک مورد اشاره می‌کنم، تصمیمات غیر اصولی و به شدت مخالف مصالح عمومی فرهنگیان و دانش‌آموزان. فقط کافیست توجه کنید به هفت سال گذشته در استان فارس که آموزش‌ و پرورش پنج مدیرکل و سرپرست را به خود دیده و تقریبا در تمام این مدت، هیچ تصمیمی به نفع معلمان گرفته‌ نشد.

هرگاه فعالان رسمی و غیررسمی صنفی، خواستند براساس منافع عمومی معلمان موضوعی را مطرح و پیگیری نمایند، چالش‌هایی عجیب به‌وجود می‌آمد.موضوع کاملا روشن است، مشکلات معلمان و دانش‌آموزان واضح‌تر از روشنایی خورشید است، اما هیچ همت و اراده‌ای برای برطرف نمودن آنها نیست.راه‌حل‌ها و پیشنهادات بسیار ساده است، هرکسی نمی‌تواند در چارچوب قانون اساسی حرکت کند، باید پست خود را واگذار کند نه این‌که توجیه‌گر شرایط موجود شود.

در مورد استان فارس:
۱. کافیست درمانگاه فرهنگیان، مهمانسراهای تهران و مشهد و شمال، مجتمع‌های رفاهی فرهنگیان، املاک و مستغلاتی که در اختیار آموزش‌ و پرورش است، واقعا متعلق به فرهنگیان باشد نه در اختیار گروهی خاص که تا منافع خود را در خطر می‌بینند، به نام گروهی از معلمان و بدون ذکر نام خود، به زمین و زمان حمله می‌کنند. متاسفانه دین، مذهب، اعتقادات مردم و سیاست هم ابزار بسیار پرکاربردی هستند در قاموس این سواستفاده کنندگان از اموال و امکانات فرهنگیان. سکوت مرگ‌باری در جامعه معلمان می‌بینم نه به دلیل ترس یا ناتوانی بلکه این سکوت نتیجه ناامیدی مطلق از بهبود فرآیند انتخاب مسؤلین است، به راستی چرا معلمان نامحرم‌ترین قشر در سازوکار تغییرات اداری هستند؟

۲. قانون‌اساسی به وضوح و بدون هیچ ابهامی در اصل سی‌ام، تحصیل تا پایان متوسطه را رایگان اعلام کرده و هزینه‌های آن را بر عهده دولت قرار داده‌است اما کافیست با متولیان آموزش‌‌ و پرورش در این‌باره صحبت کنید، خیلی راحت خواهند گفت: قانون خیلی چیزها گفته!، در عجبم چگونه این‌هایی که هیچ اعتقادی به اجرای قانون‌اساسی ندارند، به بالاترین و حساس‌ترین پست‌ها می‌رسند!

۳. در یک برآورد میدانی، هزینه هر دانش‌آموز در استان فارس تعیین شد اما متاسفانه برخی مدارس تا ده برابر آن را از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند. در مورد مدارس غیردولتی این مصیبت چندبرابر است، اگر بخواهید از یکی از این دریافت کنندگان وجوه غیرقانونی شکایت کنید، در هزار توی کلاف درهم پیچیده اداری گم خواهید شد.

۴. در مورد سرویس مدارس و پوشاک دانش‌آموزی هم ناگفته پیداست که چه رانتی در این حوزه نهفته است و معلوم است که برای حفظ این حریم از ورود نامحرمان (شما بخوانید معلمان)، اقدامات بسیاری انجام شود.

۵. انتخاب و انتصاب در پست‌های خاص، آن‌چنان محرمانه و سری است که گاهی تعداد کسانی که از فرآیند تغییر رییس یک اداره اطلاع دارند، به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. یعنی فقط چند نفر در جریان تغییرات ریاست یک ناحیه هستند که بیش ده‌ هزار معلم دارد. آن ده‌هزار معلم نامحرمند و کارمند یک نهاد غیرفرهنگی و یک نفر بازنشسته، محرم راز؟!

جایگاه معلمان و مدیرانی که الفبای آموزش را نمی دانند

۶. سال‌هاست آموزش‌ و پرورش در سیطره عده‌ای است که به‌هیچ عنوان، نه دغدغه آموزش دارند و نه دغدغه تربیت، سخت نیست دانستن اهداف آنان. باید حساس شویم وقتی کسی املاک چندین میلیارد تومانی خریداری می‌کند در حالی‌که ده سال پیش، مانند ما از معلمان عادی بوده‌است.

۷. سکوت مرگ‌باری در جامعه معلمان می‌بینم نه به دلیل ترس یا ناتوانی بلکه این سکوت نتیجه ناامیدی مطلق از بهبود فرآیند انتخاب مسؤلین است، به راستی چرا معلمان نامحرم‌ترین قشر در سازوکار تغییرات اداری هستند؟

۸. در آموزش‌ و پرورش، آنها که لابی‌کردن را خوب می‌دانند غالبا افرادی ناتوان، ریاکار، بی‌سواد و منفعت‌طلب هستند و شوربختانه توانمندان این حوزه، نه اهل لابی هستند و نه علاقه‌ای به دیده‌شدن دارند.

راه‌حل اصلی برای این مشکلات ساختاری آزاردهنده در آموزش‌ و پرورش، بازتعریف تمام فرآیندهایی است که باعث ایجاد ناامیدی و نارضایتی شغلی شده‌اند ؛ تا زمانی که معلمان، به‌ طور مستقیم در تمام تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها دخالت نداشته‌ باشند، هر طرحی علاوه بر محکوم بودن به شکست، قطعا یک فکاهی است نه واقعیت.

اجرام، که ساکنان این ایوانند
اسباب تردد خردمندانند

هان، تاسر رشته خرد گم نکنی
کانان که مدبرند، سرگردانند


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

جایگاه معلمان و مدیرانی که الفبای آموزش را نمی دانند

منتشرشده در یادداشت

گروه تشکل ها/

همان گونه که در گزارش پیشین « صدای معلم » با عنوان :  ( این جا ) منشور حقوق شهروندی : شهروندان از حق نقد، ابراز نارضایتی، دعوت به خیر، نصیحت در مورد عملکرد حکومت و نهادهای عمومی برخوردارند. دولت موظف به ترویج و گسترش فرهنگ انتقادپذیری، تحمل و مداراست
پرسش های صدای معلم از نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه ؟!  آمد ؛ سازمان برنامه و بودجه از ورود نماینده سازمان معلمان ایران به این نشست ممانعت به عمل آمد .

این رسانه نوشت :

" اگر به روایت آقای نوبخت این " اشکالات " مورد نارضایتی معلمان شده است ؛ چرا از آنان " عذرخواهی " نمی کنید ؟

آیا عذرخواهی کردن از معلمانی که شما خاستگاه خود را در این نشست ها ، از معلمی معرفی کرده اید کار دشوار و طاقت فرسایی است ؟

« صدای معلم » از همان ابتدا  به عنوان " تنها رسانه ی حوزه آموزش و پرورش " به عدم دعوت از رسانه ها و خبرنگاران به منظور " شفاف سازی " انتقاد کرد .

چرا نباید رسانه ها در این گونه نشست ها حضور نداشته و اطلاع رسانی به صورت قطره ای و کانالیزه شده صورت گیرد ؟

و اما بخش مهم تر سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه که " منشور حقوق شهروندی " در این دولت تصویب و  ابلاغ شده است ؛ متهم کردن " منتقدان " و "مخالفان " به تشویش اذهان عمومی است .

آیا آقای نوبخت انتظار دارد در کنار بی اعتنایی به حضور موثر رسانه های منتقد و مستقل ، بازار شایعه قوت نگیرد ؟

آیا هر کسی می تواند به ایشان مراجعه کند ؟

اگر واقعا رئیس سازمان برنامه و بودجه به این حرف ها پای بند است ؛ به این پرسش مهم پاسخ دهد که چرا مانع حضور رامین کریمی نیا نماینده سازمان معلمان ایران در جلسه نمایندگان تشکل ها با مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت آموزش و پرورش شده اند؟

معلمان باید کدام یک را باور کنند ؟

پرسش « صدای معلم » از رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش آن است که آیا تاکنون " منشور حقوق شهروندی " را با دقت و کامل مطالعه کرده اند ؟

آیا ایشان و سایر مسئولان به عنوان زیرمجموعه این دولت خود را مکلف به تمکین از مکتوبات و مصوبات آن می دانند ؟ "

در این راستا ؛ دبیر کل سازمان معلمان ایران در اظهاراتی به این کنش سازمان برنامه و بودجه انتقاد کرده است .

متن کامل این اظهارات که در اختیار « صدای معلم » قرار گرفته است به شرح زیر است .

گروه گزارش/

پرسش های صدای معلم از نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه

پرتال معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش نوشت : ( این جا )

"رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اصلاح و ترمیم رتبه‌بندی معلمان گفت: صدور احکام رتبه‌بندی معلمان تا هفته گرامیداشت مقام معلم انجام می‌شود.

به گزارش روابط عمومی معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، محمدباقر نوبخت درباره نتیجه جلسات خود با تشکل‌های فرهنگیان اظهار کرد: رتبه‌بندی معلمان که از مهر سال 98 اجرا شد در 5 ماه نخست یعنی از مهر تا بهمن مورد رضایت بود اما در اسفندماه به‌دلیل همزمانی اجرای رتبه‌بندی و امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری اشکالاتی به وجود آورد که موجب نارضایتی فرهنگیان شد.

وی افزود: برای انجام وظیفه قانونی خود از همکارانم در سازمان اداری و استخدامی، وزارت آموزش و پرورش و نمایندگان تشکل‌های معلمان دعوت کردم تا رایزنی کنیم حال که قرار است اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد به‌نحو شایسته‌ باشد، باید از نمایندگان فهیم تشکل‌های فرهنگیان که طی 3 جلسه گذشته رایزنی و کمک فکری به ما انجام دادند تشکر کنم.

پرسش های صدای معلم از نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد رتبه بندی معلمان

 رییس سازمان برنامه و  بودجه گفت: با نکاتی که نمایندگان فرهنگیان گفتند، شرایطی را فراهم خواهیم کرد که قانون از اول فروردین 99 با ترمیم و اصلاح در قالب نظام رتبه‌بندی انجام شود البته آنچه آموزش و پرورش انجام داد اجرای قانون بود اما انتقاداتی که از سوی فرهنگیان مطرح شد قابل پذیرش بود به همین دلیل اصلاحیه صورت گرفت.

نوبخت ادامه داد: نظام رتبه‌بندی با مرمت و اصلاحی که در چارچوب قانون صورت گرفت از اول فروردین 99 لازم الاجرا است و تمام معلمان در 5 رتبه مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی از آن بهره می‌برند.

گلایه از افرادی که تشویش اذهان می‌کنند پرسش « صدای معلم » از رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش آن است که آیا تاکنون " منشور حقوق شهروندی " را با دقت و کامل مطالعه کرده اند ؟

رییس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: اگر فردی تصور می‌کند قانون اجرا نمی‌شود به ما مراجعه کند و نظرات آنها را می‌شنویم، 2 پیشنهاد دارم؛ به‌جای تشویش اذهان عمومی و انجام تحرکاتی در فضای مجازی که در راستای قانون هم نیست، نظرات خود را با سازمان برنامه و بودجه مطرح کنند و اگر احساس کردند در چارچوب قانون نیست برای استیفای حقوق خود به مراجع قانونی مراجعه کنند.

نوبخت گفت: تصمیماتی در راستای قانون برای ترمیم رتبه‌بندی فرهنگیان انجام شد و وزارت آموزش و پرورش تا هفته گرامی داشت مقام معلم آن را اجرا می‌کند."

نکته ی مهم آن است که تاکنون این نشست ها و نتایج آن در پرتال وزارت آموزش و پرورش انعکاسی نداشته است و این در حالی است اکثریت محتوای این پرتال را اخبار و گزارش های مربوط به شبکه شاد و آموزش مجازی را تشکیل می دهند .

رئیس سازمان برنامه و بودجه با استناد به کدام نظرسنجی و یا سند پژوهشی می گوید که اجرای رتبه بندی معلمان مورد نظر وزارت آموزش و پرورش " مورد رضایت " فرهنگیان بوده سپس معلمان ناراضی شده اند ؟

اگر به روایت آقای نوبخت این " اشکالات " مورد نارضایتی معلمان شده است ؛ چرا از آنان " عذرخواهی " نمی کنید ؟

آیا عذرخواهی کردن از معلمانی که شما خاستگاه خود را در این نشست ها ، از معلمی معرفی کرده اید کار دشوار و طاقت فرسایی است ؟

« صدای معلم » از همان ابتدا  به عنوان " تنها رسانه ی حوزه آموزش و پرورش " به عدم دعوت از رسانه ها و خبرنگاران به منظور " شفاف سازی " انتقاد کرد .

چرا نباید رسانه ها در این گونه نشست ها حضور نداشته و اطلاع رسانی به صورت قطره ای و کانالیزه شده صورت گیرد ؟

و اما بخش مهم تر سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه که " منشور حقوق شهروندی " در این دولت تصویب و  ابلاغ شده است ؛ متهم کردن " منتقدان " و "مخالفان " به تشویش اذهان عمومی است .

پرسش های صدای معلم از نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد رتبه بندی معلمان

آیا آقای نوبخت انتظار دارد در کنار بی اعتنایی به حضور موثر رسانه های منتقد و مستقل ، بازار شایعه قوت نگیرد ؟

آیا هر کسی می تواند به ایشان مراجعه کند ؟

اگر واقعا رئیس سازمان برنامه و بودجه به این حرف ها پای بند است ؛ به این پرسش مهم پاسخ دهد که چرا مانع حضور رامین کریمی نیا نماینده سازمان معلمان ایران در جلسه نمایندگان تشکل ها با مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت آموزش و پرورش شده اند؟

پرسش های صدای معلم از نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد رتبه بندی معلمان

معلمان باید کدام یک را باور کنند ؟

پرسش « صدای معلم » از رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش آن است که آیا تاکنون " منشور حقوق شهروندی " را با دقت و کامل مطالعه کرده اند ؟ ( این جا )

ماده 6 از حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی اذعان می دارد :

" شهروندان حق دارند از محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی و دینی و تعالی معنوی برخوردار شوند. دولت همه امکانات خود را برای تأمین شرایط لازم جهت بهره‌مندی از این حق به کار می‌گیرد و با مفاسد اخلاقی از جمله دروغ، ریا، تملق، نابردباری، بی‌تفاوتی، تنفر، بی‌اعتمادی، افراط‌گری و نفاق در جامعه مبارزه می‌کند. " آیا آقای نوبخت انتظار دارد در کنار بی اعتنایی به حضور موثر رسانه های منتقد و مستقل ، بازار شایعه قوت نگیرد ؟

ب- حق کرامت و برابری انسانی
ماده 7- شهروندان از کرامت انسانی و تمامی مزایای پیش‌بینی‌شده در قوانین و مقررات به نحو یکسان بهره‌مند هستند.

ماده 8- اعمال هرگونه تبعیض ناروا به‌ویژه در دسترسی شهروندان به خدمات عمومی نظیر خدمات بهداشتی و فرصت‌های شغلی و آموزشی ممنوع است.دولت باید از هرگونه تصمیم و اقدام منجر به فاصله طبقاتی و تبعیض ناروا و محرومیت از حقوق شهروندی، خودداری کند.

ث- حق اداره شایسته و حسن تدبیر
ماده 19- شهروندان از حق اداره شایسته امور کشور بر پایه‌ی قانون‌مداری، کارآمدی، پاسخ گویی، شفافیت،عدالت و انصاف برخوردارند. رعایت این حق توسط همه مسئولین و کارکنان الزامی است.

ماده 23- مقامات و مأموران اداری باید در روابط خود با شهروندان پاسخ گو و قابل‌دسترس باشند و چنانچه درخواستی را رد کنند باید حسب تقاضا،به‌ صورت مکتوب پاسخ داده و حداکثر راهنمایی را در چارچوب صلاحیت‌های خود ارائه نمایند.

ماده 24- حق شهروندان است که ازدولتی برخوردار باشند که متعهد به رعایت اخلاق حسنه، راست‌گویی، درستکاری، امانت‌داری، مشورت، حفظ بیت‌المال، رعایت حق‌الناس، توجه به وجدان و افکار عمومی، اعتدال و تدبیر و پرهیز از تندروی، شتاب‌زدگی، خودسری، فریبکاری، مخفی‌کاری و دست‌کاری در اطلاعات و پذیرفتن مسئولیت تصمیمات و اقدامات خود، عذرخواهی از مردم در قبال خطاها، استقبال از نظرات مخالفین و منتقدین و نصب و عزل بر مبنای شایستگی و توانایی افراد باشد.

ج- حق آزادی اندیشه و بیان
ماده 25- شهروندان از حق آزادی اندیشه برخوردارند. تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌ کس را نمی‌توان به‌صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مؤاخذه قرارداد. اگر واقعا رئیس سازمان برنامه و بودجه به این حرف ها پای بند است ؛ به این پرسش مهم پاسخ دهد که چرا مانع حضور رامین کریمی نیا نماینده سازمان معلمان ایران در جلسه نمایندگان تشکل ها با مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت آموزش و پرورش شده اند؟

ماده 26- هر شهروندی از حق آزادی بیان برخوردار است. این حق باید در چارچوب حدود مقرر در قانون اعمال شود. شهروندان حق دارند نظرات و اطلاعات راجع به موضوعات مختلف را با استفاده از وسایل ارتباطی، آزادانه جست و جو، دریافت و منتشر کنند. دولت باید آزادی بیان را به‌طور خاص در عرصه‌های ارتباطات گروهی و اجتماعی و فضای مجازی ازجمله روزنامه، مجله، کتاب، سینما، رادیو، تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی و مانند این‌ها طبق قوانین تضمین کند.

ماده 27- شهروندان حق دارند اندیشه، خلاقیت و احساسِ خود را از طرق مختلف آفرینش فکری، ادبی و هنری با رعایت قوانین و حقوق دیگران بیان کنند.

ماده 28- شهروندان از حق نقد، ابراز نارضایتی، دعوت به خیر، نصیحت در مورد عملکرد حکومت و نهادهای عمومی برخوردارند. دولت موظف به ترویج و گسترش فرهنگ انتقادپذیری، تحمل و مداراست.

ماده 29- دولت از آزادی، استقلال، تکثر و تنوع رسانه‌ها در چارچوب قانون حمایت می‌کند. هیچ مقامی حق ندارد برخلاف موازین قانونی برای انتشار یا عدم انتشار اطلاعات یا مطالب درصدد اعمال فشاربر مطبوعات و سایر رسانه‌ها برآید یا به سانسور یا کنترل نشریات و سایر رسانه‌ها مبادرت نماید.

و... "

آیا ایشان و سایر مسئولان به عنوان زیرمجموعه این دولت خود را مکلف به تمکین از مکتوبات و مصوبات آن می دانند ؟

پایان گزارش/


پرسش های صدای معلم از نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه

منتشرشده در گفت و شنود

گروه تشکل ها/

آخرین نتایج نشست مشترک تشکل های فرهنگیان با سازمان برنامه و بودجه به روایت دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

فرج کمیجانی دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در کانال این تشکل نوشت :

" امروز سومين جلسه مشترك نمايندگان تشكل ها با مديران سازمان مديريت ، سازمان امور استخدامي ، آموزش و پرورش و نمايندگان مجلس از ساعت ١٨ لغايت ٢١:١٥ برگزار شد
پس از بحث و تبادل نظر اعضاي حاضر در جلسه مقرر گرديد :
١- رتبه بندي معلمان اجرا شده در سال ٩٨ در احكام احيا گردد .
٢- به هر پنج گروه رتبه ای معلمان اعم از مقدماتي ، پايه ، ارشد ، خبره و عالي تعلق بگيرد .
٣- كارگروهي متشكل از آموزش و پرورش ، سازمان مديريت و امور استخدامي جداول تهيه شده توسط اعضا را بررسي و ميزان بار مالي را تهيه و براي جلسه بعدي كه در روز دوشنبه همين هفته برگزار خواهد شد ارائه دهند .
٤- جلسه به صورت مستمر تشكيل شود تا براي تهيه لايحه اصلي رتبه بندي جهت ارائه به مجلس اقداماتي را انجام دهد . "

همان گونه که پیش تر نیز « صدای معلم » گزارش کرد ؛ در این نشست از رسانه های حوزه آموزش دعوتی به عمل نیامده بود .

پایان پیام/


آخرین نتایج نشست مشترک تشکل های فرهنگیان با سازمان برنامه و بودجه به روایت دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

" اغلب بین افراد همه افراد و اراده عمومی تفاوت بسیار است . دومی فقط نفع مشترک را در نظر می گیرد ، لیکن اولی نفع خصوصی را می خواهد و حاصل جمع اراده های افراد است . حال اگر از این حاصل جمع منها و بعلاوه هایی که یکدیگر را خنثی می کنند حذف نمائید آن چه باقی می ماند اراده عمومی است . " ( 1 )

نشست تشکل های فرهنگیان با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد رتبه بندی معلمان و قانون مدیریت خدمات کشوری

پیش از نگارش این مطلب که یک باره عارض شد ، قصدم این بود که نگاهی بر پر رنگ شدن فرهنگ امنیتی به مناسبت تعطیلی کانال " حرف حساب " به مدیریت " رضا نهضت " داشته باشم اما خبر ناگهانی و بدون مقدمه نشست « محمدباقر نوبخت » رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تشکل های فرهنگیان موجب شد تا تحلیلی بر این رویداد به رشته تحریر درآورم  .

هر چند در مورد نخست موضوعات و مطالبی هست که باید هم یادآوری و هم تببین و تاکید گردد .

در این اوضاع و احوال کرونایی که مدارس تعطیل و ادارات آموزش و پرورش در حالت " نیمه تعطیل " به کار خود ادامه می دهند برگزاری نشست آقای نوبخت با نمایندگان تشکل های فرهنگیان تعجب برانگیز بود .

شاید " کرونا " برکاتی هم برای سیستم فشل و ناکارآمد اداری و ستادی هم داشته است که مهم ترین آن می تواند تعطیلی نشست های رسانه ای مسئولان این وزارتخانه با خبرنگاران و رسانه ها باشد هر چند همان گونه که صدای معلم پیش تر در گزارش های خود ذکر کرده است ؛ نشست های ستادی وزارتخانه ظاهرا با رعایت پروتکل های بهداشتی در جریان است .

نشست تشکل های فرهنگیان با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد رتبه بندی معلمان و قانون مدیریت خدمات کشوری

جالب است که جز « صدای معلم » تاکنون انتقاد و اعتراضی را از سوی خبرنگاران و رسانه ها به این عملکرد وزارت آموزش و پرورش ندیده و یا نشنیده ام .

شرم بر ما خبرنگاران و رسانه ها که حتی نمی توانیم از حقوق و مطالبات قانونی خودمان هم در این موارد دفاع کنیم و دل مان را به اخبار کانالیزه شده وزارتخانه و برخی مسئولان آن خوش کرده ایم .

همان گونه که انتظار می رفت رسانه های حوزه آموزش غایب این دعوت بودند .

این جاست که می توان گفت و با صراحت ادعا کرد که در این سیستم همه اجزای آن به یک نسبت و یا کمی فاصله دچار " فرسودگی " و " روزمرگی " شده اند و اراده ای هم برای برون رفت از این وضعیت " روزمره " مشاهده نمی شود .

به طور غیرمنتظره ، نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در یک برنامه زنده اینستاگرامی که به صورت پرسش و پاسخ انجام گردید اعلام کرد که نشستی را با تشکل ها و کانون های فرهنگیان برگزار می کند .

البته این گونه نشست ها پیش تر و در زمان وزارت فانی هم تحت عنوان " صبحانه کاری " برگزار گردید اما نتیجه و برآیند مشخصی از دل این جلسات بیرون نیامد . ( این جا ) و ( این جا )

نشست تشکل های فرهنگیان با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد رتبه بندی معلمان و قانون مدیریت خدمات کشوری

« صدای معلم » در انعکاس این نشست نوشت :

" سخنگوی دولت و ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی، در ابتدای جلسه ضمن خوش آمد گویی به میهمانان فرهنگی از سابقه ی کاری خود در دبیرستان های شهر رشت، مدیریت دبیرستان، مدیریت اداره آموزش و پرورش باختران اشاره نمود و گفت با شرایط فرهنگیان از گذشته تاکنون آشنا می باشد و جنس حرف و دغدغه ی آنان را می داند و به همین علت در دوره هایی که در مجلس نماینده بوده است دغدغه فرهنگیان را داشته است و برای حل این دست مشکلات نظام هماهنگ پرداخت را ایجاد کردند که متاسفانه نتوانست جوابگو باشد و مشکلات قبل همچنان ادامه داشت. به همین علت قانون مدیریت خدمات کشوری پیشنهاد شد که این قانون نیز به دلیل مستثنی کردن بسیاری از کارکنان دولت در حال حاضر انتظاری که از آن داریم را برآورده نمی کند و در حال حاضر تیمی برای مشکلاتی که در پرداخت های حقوق ها به وجود آمده است، تشکیل داده اند. زمانی که این تشکل ها در موضوع مورد نظر ، مطالبه گر نیستند کدام منطق می گوید که باید مورد مخاطب واقع شوند ؟

نشست تشکل های فرهنگیان با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد رتبه بندی معلمان و قانون مدیریت خدمات کشوری

ایشان ضمن اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی، پرداختی حقوق سازمان ها را در اختیار دارد و می داند هر سازمانی به کارکنانش چه میزان حقوق می دهد، به پایین و ناکافی بودن سطح حقوق معلمان میان سایر کارکنان دولت اشاره کرد و گفت تلاش بر این است تا این روند اصلاح گردد و به همین علت زمانی که لایحه رتبه بندی فرهنگیان از سوی وزیر آموزش و پرورش ارایه گردید، با همین دیدگاه، علی رغم، مشکلاتی که در بودجه و برآورده نشدن در آمدها وجود دارد، در سازمان مدیریت و برنامه ریزی با این لایحه موافقت شد .

نشست تشکل های فرهنگیان با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد رتبه بندی معلمان و قانون مدیریت خدمات کشوری

ایشان به مسایل اقتصادی کشور اشاره کردند و گفتند که کشور با کمبود درآمدها مواجه است و این باعث شده تا سازمان مدیریت و برنامه ریزی در بسیاری از موارد سازمان ها را دچار کسری بودجه و پرداخت ها کند، اما درآموزش و پرورش سعی کرده اند که این اتفاق نیفتاد."

نوبخت در اینستاگرام نیز دست از " هم ذات پنداری " با معلمان برنمی دارد و می گوید :

"  جمع جوانی که الآن به‌عنوان فرهنگی مشغول به کار هستند ممکن است از پیشینه و سوابق کاری بنده مطلع نباشند اما بنده سال‌ها در آموزش و پرورش به‌عنوان معلم حق‌التدریس، مدیر مدرسه و مدیرکل آموزش و پرورش فعالیت کردم بنابراین مسائل و مشکلات آن را درک می کنم البته بدین معنی نیست چون خاستگاه فرهنگی دارم عدالت و انصاف را به ‌نفع شما انجام بدهم و از سایر دستگاه‌ها می‌زنم، تلاش کردم نسبت به آموزش و پرورش احقاق حق صورت بگیرد و تلاش نکردم از سایر دستگاه‌ها عدول کنم."

با این حال کم تر معلمی پیدا می شود که دل خوشی از آقای نوبخت داشته و از عملکرد ایشان به عنوان " رئیس سازمان برنامه و بودجه و در حوزه آموزش و پرورش رضایت کافی و وافی داشته باشد .

نمی دانم تشکل های فرهنگیان که در نشست پنج شنبه 28 فروردین 1399 حضور پیدا کردند چه گفتند و چه شنیدند اما آیا کسی از آقای نوبخت پرسید که نتیجه فعالیت و عملکرد آن تیمی که قرار بود مشکلات به وجود آمده در حقوق ها را بررسی کند به کجا رسیده است ؟ " برخی مسوولان وزارت آموزش و پرورش از سر ناچاری و حتی در برابر فشار افکار عمومی معلمان برای پرداخت مطالبات آنان نشانی رتبه بندی معلمان را می دهند و این بزرگ ترین اشتباه در مورد طرحی است که قرار است روی معیارهای کیفی و درونی آموزش و پرورش متمرکز شود. "

نوبخت 5 سال پیش می گوید که لایحه رتبه بندی فرهنگیان را در سازمان برنامه و بودجه تصویب کرده است اما پرسش این است که چرا آیین نامه ای که به خاطر فقدان آن رتبه بندی معلمان ماه ها به تعویق افتاد و سرانجام با کش و قوس فراوان و با ایرادهای بسیار تصویب شد اما سرجمع و پیش از آغاز سال جدید از احکام معلمان حذف شد ؛ چرا در آن مدت مورد توجه کارشناسان آن سازمان و وزارت آموزش و پرورش مورد توجه واقع نشد ؟!

آیا نوبخت و همکارانشان مانند علی الهیار ترکمن از ظرفیت های قانون مدیریت خدمات کشوری بی اطلاع بودند که آن زمان لایحه رتبه بندی فرهنگیان را تصویب کردند اما زمانی که موضوع افزایش فصل دهم از این قانون پیش آمد ؛ به بهانه آن که در قانون مدیریت خدمات کشوری چیزی به نام " حق شغل حرفه ای " دیده و یا تعریف نشده است ؛ خیلی راحت آن را حذف کردند و اکنون دوباره آقای نوبخت در نشست تشکل های فرهنگیان می گوید که باید دوباره نظام رتبه بندی فرهنگیان احیا و اجرا شود .

رئس سازمان برنامه و بودجه می گوید :

از همین فروردین امسال آن نظام رتبه بندی را باید ادامه دهیم . به همین جهت این که با چه ساز و کاری در چارچوب قانون ما بتوانیم این کار را انجام دهیم که بهترین اثر و رضایت را در بین فرهنگیان محترم به عدالت و رفع تبعیض منجر شود و انصاف هم رعایت شود همین فردا نمایندگان محترم تشکل های فرهنگیان به سازمان تشریف بیاورند .

جمع بندی خودشان را بکند ، ساز وکار را ارائه بکنند . پس فردا دوباره با حضور خود بنده آن را نهایی بکنیم . بلافاصله آن را هم اجرایی بکنیم .

بنابراین همه آثار حقوقی و مالی او از یک فروردین 1399 ان شاء الله اجرایی خواهد شد و من بعد از نهایی شدن این را به اطلاع فرهنگیان شریف و عزیز خواهم رساند . "

جالب است که رئیس سازمان برنامه وبودجه در این نشست به مکانیسم اجرایی رتبه بندی معلمان انتقاد می کند و می گوید که آن رتبه بندی معلمان بر اساس مقدماتی ، پایه ، ارشد و خبره و عالی با این افزایش 50 درصدی به هم خورد و همه کسانی که در رتبه های پایین تر بودند به اندازه رتبه های بالا از این امتیازات استفاده کردند در حالی که نظام رتبه بندی معلمان برای ایجاد رقابت و آن جایگاه های رتبه بندی شده قانونی ایجاب می کرد که کسانی که در رده های بالاتر هستند باید از دریافت های بیشترس استفاده کنند ؛ بر عکس این اتفاق در این اقدامی که صورت گرفت به وجود آمد ...."

آیا رئیس سازمان برنامه و بودجه خود نمی داند که چه کسی مسبب و موجد این اقدام نادرست بوده است ؟

آیا آقای نوبخت اطلاع ندارد که چه مقامی با تعصب و سماجت ایده غلط خود را به مسند اجرا نشاند و هنوز هم از آن دفاع می کند ؟

نشست تشکل های فرهنگیان با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد رتبه بندی معلمان و قانون مدیریت خدمات کشوری

« شیرزاد عبداللهی » می نویسد :

" آقایان می گویند که از سال 94 تا 98، معلمان بخشی از مزایای فصل 10 قانون خدمات را در قالب رتبه بندی پیش خور کرده اند. اما کارمندان دیگر از جمله کارکنان اداری آموزش و پرورش در این مدت صبورانه انتظار کشیده اند و حالا عدالت حکم می کند که کارمندان از مزایای 50 درصد افزایش به طور کامل بهره مند شوند اما برای معلمان مبلع افزایش رتبه بندی در این 4 سال ، از مزایای 50 درصدی فصل 10 کسر شود و باقیمانده آن اضافه شود.

تامین اعتبار رتبه بندی از محل افزایش حقوق 50 درصدی فصل  10 قانون مدیریت خدمات دولتی از اول اشتباه بوده است. افزایش حقوق کارکنان اداری وزارتخانه را در این 4 سال با معلمان مقایسه کنید.  کارمندان دیگر بخش ها و کارکنان ستادی وزارت آموزش و پرورش در این 4 سال افزایش حقوقی به مراتب بیشتر از معلمان مشمول طرح رتبه بندی  در قالب  فوق العاده ها و عناوینی خارج از شمول ماده 10 قانون مدیریت خدمات کشوری داشته اند . ربط دادن افزایش حقوق ناشی از رتبه بندی و بخشنامه 50 درصد توجیه منطقی و قانونی ندارد. باید مسیر افزایش حقوق 50 درصدی فصل 10 را از مسیر رتبه بندی به کلی جدا کرد.

نوبخت می گوید حالا برگذشته صلوات! بیاییم و رتبه بندی را ادامه بدهیم. خواسته همکاران این است که افزایش 50 درصدی بدون اما و اگر و تبصره و کسری و.... شامل حال معلمان هم بشود. اگر سازمان برنامه اشتباه کرده و درقالب مزایای فصل 10 اعتبارات طرح رتبه بندی را تامین کرده ، اشتباه را اصلاح کنند. این کار از اول اشتباه بوده حرف خیلی ساده است . بیایید افزایش 50 درصد را مثل همه کارکنان دولت برای معلمان اجرا کنید. بعدا بنشینیم در باره ادامه رتبه بندی حرف بزنیم . رتبه بندی چه ربطی به افزایش حقوق دارد؟ مگر رتبه بندی معلمان طرح رفاهی است؟ قلب مفهوم رتبه بندی نوعی تقلب و فریب است.

الهیار پیشاپیش حرف نوبخت را زده است: "اجرای همزمان رتبه بندی و افزایش 50 درصدی امکان پذیر نیست"  به گفته الهیار " رتبه بندی رفته توی دل بخشنامه 50 درصد." به نظرم برای اینکه گول زبان چرب و نرم نوبخت را نخورید . به جای دردِ دل و مسابقه برای حرف زدن و.... یک نفر به نمایندگی از طرف معلمان بگوید : "لطفا برای اثبات حسن نیت اول افزایش 50 درصدی را بدون اما و اگر و ربط دادن به رتبه بندی اجرا کنید و مساله رتبه بندی و افزایش حقوق ناشی از فصل 10 قانون مدیریت را از هم تفکیک کنید. بعد از اصلاح و اِعمال افزایش 50 درصدی در احکام حقوقی معلمان می نشینیم و درباره ادامه رتبه بندی گفت و گو می کنیم.  اگر آقای نوبخت این پیش شرط را نپذیرد نمایندگان تشکل ها جلسه ترک کنند."

این نکته ای بسیار مهم و راهبردی است که نباید این دو موضوع یعنی بحث رتبه بندی معلمان و اجرای ظرفیت های مغفول قانون مدیریت خدمات کشوری ( البته پس از گذشت بیش از 10 سال از تصویب و ابلاغ ) با هم قاطی شوند اما پرسش این است که اولا سازوکار درست ، علمی و استاندارد شده جهانی و تطبیقی برای طراحی و اجرای رتبه بندی معلمان در صورت تحصیل بودجه و اعتبارات لازم چیست ؟

آیا با همان شیوه نامه ی من درآوردی  اجرای رتبه بندی معلمان که محصول اتاق فکر وزارت آموزش و پرورش بوده است می توان به اهداف اصلی دست یافت ؟

نشست تشکل های فرهنگیان با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد رتبه بندی معلمان و قانون مدیریت خدمات کشوری

تا جایی که می دانم نه آقای عبداللهی و نه هیچ یک از تشکل های فرهنگیان وارد مباحث بعدی نمی شوند .

تحلیل من این است که آقای عبداللهی بر اساس پیش داوری نادرستی که از ابتدا به ماهیت و کارکرد " سازمان نظام معلمی " داشته و البته با تعصب و سماجت غیرعلمی آن را استمرار بخشیده است حاضر به تغییر پارادایم های ذهنی و فکری خود نیست .

تشکل های فرهنگیان هم که به صورت ناخودآگاه شکل گیری چنین سازوکاری را به چشم " رقیب " می نگرند خیلی به صورت جدی وارد آن نمی شوند هر چند ممکن است به صورت " شفاهی " از آن دفاع کنند .

اگر این ذهنیت ساری و جاری باشد از اساس فاقد بنیان و منطق خردورزانه است چرا که تکثر و تعدد اتحادیه ها ( تشکل ها ) می توانند ضمن تشکیل " حوزه عمومی " ، اراده عمومی را در آن شکل دهند و البته نظرات روسو هم این نظریه را تایید می کند .

ابقا بر این منش و تفکر ، استمرار توهم سازمان یافته برای قلب واقعیت ها خواهد بود .

علي‌محمد مصلحي از اعضاي شوراي مركزي انجمن اسلامي معلمان ايران که در نشست 94 با نوبحت شرکت کرده بود چنین گفته بود :

" محوري‌ترين پيشنهاد ما تشكيل نظام صنفي معلمان است كه از طريق انتخابات نمايندگان معلمان ابتدا از مدرسه و سپس منطقه و استان انتخاب خواهند شد و در سطح كشور نظام معلمي شكل خواهد گرفت كه به صورت حرفه‌اي مشاركت معلمان را نهادينه مي‌كنند. "

هر چند سازمان نظام معلمی کارکردی فراتر از پرداختن محض به " مطالبات صنفی معلمان " را دارد اما به نظر می رسد ایشان در ذهنیت خویش هنوز تکلیف خود را با معلم حرفه ای و توسعه حرفه ای معلمان و تضاد و تعارض آن را با نظام ایدئولوژیک موجود مشخص و یا تبیین نکرده است .

آقای مصلحی در نشست 99 هم حضور داشته اما فعلا چیزی منتشر نشده است .

تکلیف مسئولان و مقامات هم بر حسب عملکردشان در مورد این " سازمان حرفه ای " مشخص است .

« محمود مهرمحمدی » مجری و از تدوین‌کنندگان اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و رئیس پیشین دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به پرسش " صدای معلم " می گوید : ( این جا )

" من جاهایی عرض کردم 60 تا 70 درصد پیشنهادات ما مورد توجه قرار نگرفت و در پرانتزی در خلال عرایضم گفتم علت اصلی آن چه بود .

ما گفتیم سازمان نظام معلمی راه بیفتد .

واقعا حاضر نیستند به سازمان نظام معلمی تن بدهند و یک جورهایی آن را "  مساله زا " می بینند .

نشست تشکل های فرهنگیان با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد رتبه بندی معلمان و قانون مدیریت خدمات کشوری

ما هم هر چقدر تلاش می کردیم توضیح بدهیم شما این را تصویب کنید لازم نیست فردا آن را اجرا کنید .

یک برنامه 20 ساله است .حالا آقای وزیر شما این را برای وزیر بعدی بگذارید . بگذارید تصویب بشود  اما نمی شد .

همان آقای وزیر می گفت اگر من را تصویب کنم از همان جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که بیرون بروم اگر خبرنگاری  یقه مرا گرفت من چه بگویم ؟

به همین راحتی من که نمی توانم توجیه کنم و نمی توانم توضیح دهم .

پس اصلا حذفش کنید !

دلایل مختلفی وجود داشت ..."

تا جایی که می دانم و افکار عمومی را هم رصد می کنم قاطبه معلمان و افکار عمومی فرهنگیان نگاهشان به " رتبه بندی معلمان " چیزی در حد افزایش حقوق است طوری که فاصله آن ها از خط فقر خیلی زیاد نشود و قدرت خرید آنان حفظ شود .

در گفت و گویی که با خبرگزاری ایرنا در سال 1393 داشتم گفتم : ( این جا )

" *منابع مالی تامین کننده نظام رتبه بندی معلمان مشخص نشده و یا شفاف نیست.

* احاله منابع مالی تامین کننده این موارد و حتی اجرای مصوبه فوق العاده شغل معلمان محل مناقشه میان وزارت آموزش و پرورش و دیوان عدالت به صرفه جویی در منابع ، اعتبارات و اصلاح ساختار نیروی انسانی واقع بینانه نبوده و تحصیل آن ها در کوتاه مدت امکان پذیر نخواهد بود.

 این در حالی است که هنوز مشکل کسری بودجه بالای آموزش و پرورش حل نشده است و معوقات بسیاری بر دوش ساختار اداری و مالی آن سنگینی می کند.

* اجرای نظام رتبه بندی معلمان اگر مطابق اصول و قواعد علمی و نیز آماده سازی زیرساخت های مربوطه صورت نپذیرد و در اجرای آن شتاب زدگی صورت گرفته و بدون کارشناسی و بازخورد اجرا شود به سرنوشت طرح های قبلی دچار خواهد شد.

*میراث این شتاب زدگی برای جامعه آموزش و پرورش جز سرخوردگی و بی اعتمادی بیشتر نخواهد بود.

 * پیشنهاد می شود قبل از تصویب و اجرای نظام رتبه بندی، مشکلات بودجه ای آموزش و پرورش به صورت ریشه ای و در یک فرآیند کارشناسی حل شود.

* اگر قرار است در مورد معیشت و اقتصاد معلمان کاری صورت گیرد بهتر است به همان قانون مدیریت خدمات کشوری و قوانین مصوب قبلی مراجعه شود.

نشست تشکل های فرهنگیان با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد رتبه بندی معلمان و قانون مدیریت خدمات کشوری

می توان موارد و فصولی که برای کارمندان دولت اجرا می شود از جمله بندهای 5 و 10 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری، تفاوت تطبیق، فوق العاده کلان شهرها، کمک های رفاهی کارمندان شامل کمک هزینه روزانه مستقیم یا غیرمستقیم غذا، مهد کودک، ایاب و ذهاب و بسیاری موارد دیگر را که اکنون برای معلمان اجرا نمی شود، مدنظر قرار داد.

*آموزش و پرورش در اردیبهشت سال 92 درباره جزییات نظام رتبه بندی معلمان اعلام کرد که برای رتبه بندی آنها به چهار مرتبه مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاداتی ارایه کرده که این امر در دست بررسی است.

برای نظام رتبه بندی معلمان اهدافی چون افزایش انگیزه و کارایی معلمان در انجام وظایف و اثربخشی فعالیت های آنها برای شکوفا سازی شایستگی های دانش آموزان، ارتقای منزلت اجتماعی و صلاحیت علمی و مهارت های حرفه ای معلمان و بالا بردن سطح معیشت آنها، توسعه مشارکت معلمان در فرآیند بهسازی برنامه های آموزشی، پژوهشی، تربیتی و فرهنگی و سنجش مستمر صلاحیت های تخصصی و حرفه ای معلمان در نظر گرفته شده است. آیا آقای نوبخت اطلاع ندارد که چه مقامی با تعصب و سماجت ایده غلط خود را به مسند اجرا نشاند و هنوز هم از آن دفاع می کند ؟

درست است که طراحی و اجرای نظام رتبه بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین صورت می گیرد اما ساز و کار اجرای این نظام قبلا از سند مذکور حذف شده است.

* " سازمان نظام معلمی " باید عهده دار اجرای نظام رتبه بندی معلمان و تنها مرجع صدور صلاحیت های حرفه ای و تخصصی برای تدریس و حرفه معلمی باشد.

سازمان نظام معلمی لازم است ساختاری مستقل و حتی غیردولتی داشته باشد تا بتواند به وظایف حرفه ای و ذاتی خود عمل کند و سپردن اجرای نظام رتبه بندی معلمان به گروه های آموزشی و حتی گروه های مشابه، فلسفه اجرای نظام رتبه بندی معلمان را با چالش های اساسی روبه رو کرده و در بهترین حالت سرنوشتی بهتر از طرح مسیر ارتقای شغلی معلمان نخواهد داشت.

* برخی مسوولان وزارت آموزش و پرورش از سر ناچاری و حتی در برابر فشار افکار عمومی معلمان برای پرداخت مطالبات آنان نشانی رتبه بندی معلمان را می دهند و این بزرگ ترین اشتباه در مورد طرحی است که قرار است روی معیارهای کیفی و درونی آموزش و پرورش متمرکز شود.

 

سخن آخر :

دو نکته در این گونه ماجراها همواره خودنمایی می کند .

نخست آن که اقرار و به عبارتی اعتراف به احیای مجدد رتبه بندی معلمان موید اشتباه بودن عملکرد و غلط بودن برنامه ریزی ها به ویژه از جانب وزیر آموزش و پرورش و به طور مشخص ، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارتخانه می باشد .

نگارنده از محتوای نشست اطلاع چندانی ندارد چرا که رسانه ها حضور نداشته و اطلاع رسانی قطره ای صورت گرفته است .

اما آیا بهتر نبود آقای نوبخت و یا دیگران در این مورد " عذرخواهی " می کردند .

البته از ایشان هم نباید خیلی متوقع بود چرا که فرهنگ عذرخواهی نه در وزیر ، نه مدیر کل و تقریبا همه سطوح مساله نامانوسی است .

در معلم ، دانش آموز ، اولیا ، استاد دانشگاه و اضلاع تعلیم و تربیت و...  هم اساسا این گونه واژه ها تعریف نشده و جایگاهی ندارند .

اگر رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر آموزش و پرورش قصدشان از این گونه نشست ها ، نمایش و تبلیغات و بازی کردن با افکار عمومی و اعتماد آنان نیست ؛ در نخستین گام برای جلب اعتماد معلمان ، ضمن عذرخواهی از معلمان ، علی اللهیار ترکمن را از مقامش عزل کنند .

این کم ترین کار برای اعتمادسازی است .

و اما نکته دوم حضور برخی تشکل ها در این نشست است . ( 2 ) اگر این ذهنیت ساری و جاری باشد از اساس فاقد بنیان و منطق خردورزانه است چرا که تکثر و تعدد اتحادیه ها ( تشکل ها ) می توانند ضمن تشکیل " حوزه عمومی " ، اراده عمومی را در آن شکل دهند و البته نظرات روسو هم این نظریه را تایید می کند .

تا جایی که می دانم و جست و جو کرده ام برخی از این تشکل ها حتی یک " سطر " هم در این موارد نه چیزی نوشته و یا انتقادی کرده اند .

زمانی که این تشکل ها در موضوع مورد نظر ، مطالبه گر نیستند کدام منطق می گوید که باید مورد مخاطب واقع شوند ؟

از سوی دیگر برخی تشکل ها مانند کانون صنفی معلمان ایران ( تهران ) که بیانیه می دهد در این نشست شرکت نمی کند و یا آقای ابراهیم سحرخیز که در این گونه مسائل حضور پر رنگ رسانه ای دارد چرا باید از حضور موثر استنکاف ورزد ؟

منطق این گونه برخوردها نمی تواند خیلی مقرون به عقلانیت ورزی و کنش گری آگاهانه باشد .

افراد و تشکل ها می توانند ضمن حضور در این گونه نشست ها ضمن آن که  سخن و منطق خود را از طریق گفت و گو و تضارب آراء به نمایش می گذارند در این زمینه ها می توانند و باید به افکار عمومی اطلاع رسانی و شفاف سازی  کنند .

در پس این رفتارها جز ریشه های تفکر و تربیت استبداد زده و خودمدار چیز دیگری نمی توان رویت کرد .

اگر رئیس سازمان برنامه بودجه و سایر مسئولان می خواهند با " معلمان " شفاف باشند چرا با رسانه ها و خبرنگاران نشست نمی گذارند و یا آنان را به این نشست ها دعوت نمی کنند .

اعتماد با سخنرانی و تبلیغات و نمایش حاصل نمی شود .

( 1 )

قرارداد اجتماعی ، تالیف ژان ژاک روسو ، ترجمه غلامحسین زیرک زاده ، چاپ چهارم ، انتشارات شرکت سهامی چهر ، 1341 ؛ صس 65 – 64 .

( 2 )

نشست تشکل های فرهنگیان با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد رتبه بندی معلمان و قانون مدیریت خدمات کشوری

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه/

تصویری عجیب از پرتال وزارت آموزش و پرورش به مناسبت روز ارتش

وزیر آموزش و پرورش با صدور پیامی، ۲۹ فروردین ماه روز ارتش جمهوری  اسلامی ایران را تبریک و تهنیت گفته است . ( این جا )

پرتال وزارت آموزش و پرورش بدون آن که مطابق معمول تصویر حاجی میرزایی را به عنوان وزیر منتشر کند ؛ تصویری قرار داده است که رژه نیروهای ارتش را به همراه " اسلحه " نشان می دهد .

این در حالی است که امسال به مناسبت شیوع کرونا هیچ خبری از " رژه " دسته جمعی نبوده است و به نقل از رویتر ، فرماندهان در حالی که ماسک بر صورت داشتند از خودروهای مخصوص میکروب‌زدایی، بیمارستان‌های سیار و سایر تجهیزات پزشکی بازدید کردند.

پیشنهاد « صدای معلم » به مسئولان روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش که بیشتر اوقات از تحولات روز عقب تر هستند این است که وقت و انرژی بیشتری را برای رصد عمیق اخبار و اندیشگی در حوزه تحولات بگذارند و ارتباط ارگانیک و دو سویه را جایگزین الگوهای سنتی و ناکارآمد کنند تا شاهد این گونه " گاف ها " در حوزه روابط عمومی نباشیم .

تصویری عجیب از پرتال وزارت آموزش و پرورش به مناسبت روز ارتش

تصویر واقعی :

تصویری عجیب از پرتال وزارت آموزش و پرورش به مناسبت روز ارتش

پایان پیام /


تصویری عجیب از پرتال وزارت آموزش و پرورش به مناسبت روز ارتش

پنج شنبه, 27 فروردين 1399 12:03

نمایندگان معلمان یا همنوردان سیاسی ؟

گروه تشکل ها/

همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در لایو ( برنامه زنده ) اینستاگرامی با فرهنگیان به سؤالات آنها در مواردی مانند حذف رتبه بندی معلمان ، افزایش فصل دهم از قانون مدیریت خدمات کشوری ، تبعیض شکل گرفته میان معلمان و اداری ها ، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان و...  پاسخ داد .

همچنین نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به همراه حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش قرار شد که امروز بعدظهر با تشکل های فرهنگیان نشستی بگذارند .

در این نشست از رسانه های حوزه آموزش دعوتی به عمل نیامده بود .

« کانون صنفی معلمان ایران ( تهران ) در اطلاعیه ای که صادر کرده چنین آورده است :

" پیرو نامه‌ی ارسال شده‌ی مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکل ها که بعد از ظهر روز گذشته به این تشکل صنفی معلمان ابلاغ شد، و با توجه به دعوت نشدن هیچ یک از تشکل‌های صنفی استان‌ها و نپذیرفتن دست کم یک نماینده دیگر از  کانون تهران که می‌توانست به نمایندگی از طرف مجموعه تشکل‌های استان‌ها ( شورای هماهنگی) در جلسه شرکت کند، همچنین با توجه به تهدیدات و احضارهای فعالان صنفی فرهنگی و نیز دیرهنگام بودن این دعوت، که پس از صدور احکام معلمان صورت گرفته و به نظر می رسد بیشتر برای توضیح و توجیه صدور احکام صادره همانند گذشته تضییع حقوق معلمان را به دنبال داشته باشد ؛ کانون صنفی معلمان تهران حضور در این جلسه را غیرضروری و فاقد هرگونه دست‌آورد ارزیابی نموده و از شرکت در جلسه مذکور خودداری می کند.

بیانیه تحلیلی حاوی نظرات کانون تهران پیرامون نحوه صدور و اجرای احکام جدید، متعاقباً، منتشر خواهد شد.

اسدالله حیرانی نقدی بر این رویداد نگاشته است .

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور