صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

آموزش و پرورش ایدئولوژیک و شکاف میان نام گذاری مدارس دولتی و غیردولتی

دکتر حسین بشیریه، دولت در نظام جمهوری اسلامی ایران را در قالب دولت های ایدئولوژیک تقسیم بندی می کند. از نظر وی هدف اصلی این گونه دولت ها اجرای اصول ایدئولوژی کم و بیش فراگیر و همه جانبه به منظور ایجاد تحول در خودفهمی ها و کردارهای اجتماعی و فرهنگی مردم است. از نظر بشیریه در دولت های ایدئولوژیک، میان ایدئولوژی دولتی (هنجارهای رسمی) با کردارها و گرایش های عمومی (هنجارهای غیررسمی) شکاف فزاینده ای به وجود می آید. به عبارت ساده تر بین افکار، باورها و گرایشات مردم یا افکار عمومی با افکار، باورها، برنامه ها و گرایشات دولت، نوعی ناهمگرایی و ناسازگاری به وجود آمده و به تدریج موجب شکافی و فاصله ای فزاینده بین آن دو می گردد. بنابراین شکاف میان ایدئولوژی دولتی با کردارها و افکار عمومی می تواند دو پیامد مهم را در بر داشته باشد: نخست، ایدئولوژی گریزی فعال به شیوه ای که در انتخابات 1376 و 1378 در دوره اصلاحات رخ داد. دوم، ایدئولوژی منفعلانه که به بی هنجاری اجتماعی و انفعال سیاسی و یا پیدایش جامعه توده ای منتهی می شود.

آموزش و پرورش ایدئولوژیک و شکاف میان نام گذاری مدارس دولتی و غیردولتی

شکاف میان ایدئولوژی دولتی با کردهای مردمی را می توان در شکاف میان نام گذاری مدارس دولتی و غیردولتی در کشور مشاهده کرد. به این معنی که میان نام گذاری مدارس دولتی با مدارس غیردولتی در کشور، شکافی کاملا مشهود وجود دارد. چنان که می دانیم مؤسس یا موسسان مدارس غیردولتی، فرد یا افراد حقیقی و حقوقی هستند که بر طبق مفاد قانون اقدام به تاسیس واحد آموزشی می‌نمایند و طبق قوانین آموزش و پرورش به اداره آنها می پردازند. موسسان این مدارس از اختیاراتی چون انتخاب نام برای مدرسه خود برخوردارند. شکاف و فاصله بین نام هایی که توسط موسسان مدارس غیردولتی انتخاب می شود با نام هایی که توسط مسئولین آموزش و پرورش برای مدارس دولتی انتخاب می شود، مورد مقایسه قرار می گیرد. برای این منظور نام مدارس دولتی با نام مدارس غیردولتی در مقطع ابتدایی در یکی از نواحی شهر تبریز با یکدیگر مقایسه می گردد.

نام مدارس دولتی:

آيت اله كاشاني، ابن سينا، امام علی (ع)، حضرت ابوالفضل، حضرت امام حسین (ع) ، حضرت مهدی (ع)، رضوان، شهيد احمدی روشن، شهيد بهشتي، شهيد رحيمي، شهيد چمران، شهید شفیع زاده، شهيد محموديان، شهيد مدرس، شهيد هاشمي نژاد، شهیدان صبوری، صدوق ، علامه حلي، مسلم بن عقیل، ام ابیها، ام البنين، ايثار، حضرت سكينه، خديجه كبري، شهید باکری، شهيد حسين زاده، شهيد ستار داداشي، عفاف، علامه اميني، پروین اعتصامی، غزالي، فدک، ولایت و...

نام مدارس غیردولتی:

آرام خلاق، آزادگان، آفتاب مهر، ارسطو، ارمغان، امید آینده، امیدان فردا، پیام دانش، تمدن ، حكمت، دانش عصمت، دهخدا، ساعي، سامان، ستارگان، سحر، سرآمد، سما، شفق روشن، شفق مهر، طرح نو، عترت، فارابی، فرهنگ، گلستان فلق، گلستان کوثر، متفکران، معرفت، ستارگان منیر، مولود، نسیم، نورشهاب، نورفکور، نیایش، نیکو، يگانه، فراست، راه نور، اندیشه ناب، مبین، رهنمون، همام تبریزی، ترنم شادی، دانش مادر، سرزمین فرشتگان، مهر تابان، پدیده دانش، سپاس و...

با تامل بروی نام گذاری مدارس دولتی و غیردولتی مشاهده می شود که نام مدارس دولتی شامل نام امامان چون امام علی (ع) و حضرت امام حسین (ع)؛ نام شهدای انقلابی چون شهيد هاشمي نژاد و شهيد احمدی روشن؛ نام شخصیت های مذهبی چون علامه حلي و مسلم بن عقیل؛ واژه های انقلابی-اسلامی چون ولایت، فدک و ايثار می باشد. در مقابل، نام مدارس غیردولتی شامل نام مشاهیر و دانشمندان غیرحکومتی چون ارسطو، دهخدا و همام تبریزی؛ نام های مرتبط با علم و پیشرفت همچون پدیده دانش، اندیشه ناب، پیام دانش، تمدن، فرهنگ و متفکران می باشد.

بنابراین به وضوح مشاهده می شود که نام گذاری مدارس دولتی و غیردولتی بر اساس معیارهای کاملا متفاوتی انجام می گیرد که نشانگر شکاف بین ایدئولوژی دولتی با افکار مردمی در نام گذاری مدارس دولتی و غیردولتی در ایران است. این امر به قدری عیان است که افراد به راحتی قادرند با شنیدن نام یک مدرسه ناآشنا، دولتی یا غیردولتی بودن آن را تشخیص دهند.

کانال جامعه شناسی


آموزش و پرورش ایدئولوژیک و شکاف میان نام گذاری مدارس دولتی و غیردولتی

منتشرشده در یادداشت

انتقاد صدای معلم از اختصاص سهمیه به روحانیون و حوزوی ها در دفترچه آزمون استخدامی

زبور عشق نوازی نه کار هر مرغیست

یکی از مشکلات اساسی جامعه ما بیکاری است . در  بسیاری از خانواده ها حداقل یک جوان تحصیل کرده بیکار در رویای یافتن شغل ، به سر می برد. 

تورم و تحریم  نیز دست در دست همدیگر داده و موجبات تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی ، شرکت ها و کارخانه ها را  فراهم کرده اند. آن عده از فارغ التحصیلان هم که اصراری به مشاغل دولتی ندارند و حاضرند به مشاغل آزاد و کسب و کار  روی بیاورند ، به دلیل عدم سرمایه قادر به  ایجاد چنین شغل هایی نیستند . 

در چنین شرایطی برگزاری  آزمون استخدامی که در  شهریور ماه برگزار می شود ، روزنه امیدی برای فارغ التحصیلان بیکار محسوب می شود  تا شانس خود را در دستیابی به یک  شغل بیازمایند.  

با کمال تعجب ، در دفترچه آزمون استخدامی کشوری ، دارندگان مدارک سطح 2 و 3 حوزه برای احراز  شغل دبیری رشته زبان و ادبیات فارسی با دانش آموختگان کارشناسی و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی برابر دانسته شده اند !

این تصمیم غیرکارشناسی  ، اجحاف حق دانش آموختگان رشته زبان و ادبیات فارسی است و کاملا  نشان از  امتیاز دادن به کسانی است که پشتشان به قدرت حاکمه گرم است .

از کسانی که این پیشنهاد را ارائه کرده اند باید سوال کرد آیا برای فارغ التحصیلان  ادبیات فارسی هم این امتیاز را قائل شده اید که در حوزه ها تدریس کنند ؟

از کسانی که این پیشنهاد را ارائه کرده اند باید سوال کرد آیا برای فارغ التحصیلان  ادبیات فارسی هم این امتیاز را قائل شده اید که در حوزه ها تدریس کنند ؟

 آیا برای فارغ التحصیلان دانشگاه تهران ، صنعتی شریف  ،  شیراز ، اصفهان و.... هم امتیازاتی قائل شده اید ؟ 

این تصمیمات نابخردانه از کدام نهاد برخاسته است که آشکارا  حقوق  فارغ التحصیلان رشته زبان و ادبیات فارسی را در استخدام نادیده می گیرد ؟ فارغ التحصیلان حوزه چه تخصصی در تدریس زبان و  ادبیات  فارسی دارند ؟  ضعف  مدیریت ها در اداره امور کشور ، نابه سامانی های اقتصادی ، توسعه نیافتگی ،  اختلاس های بی پایان و ....   همه گویای این است که در اغلب موارد ، اداره امور کشور  را به دست متخصص و کارشناس آن حوزه  نداده اند.

چه تخصصی در تدریس دستور زبان فارسی و مهارت های نگارشی دارند ؟ با ادبیات حماسی ، غنایی و نمایشی چه قدر آشنایی دارند ؟ از تاریخ ادبیات  و سبک شناسی چه می دانند ؟ 

طلبه هایی که  در حوزه علوم قرآنی و علم حدیث و امور دینی را  می خوانند  و  رعایت  حق و عدالت را  برای مردم  تفسیر می کنند ،  چگونه به خود اجازه می دهند ، بی هیچ تخصصی در یک رشته جای فرد دیگری را در آزمون استخدامی بگیرند ؟  این حق کُشی با کدامیک از آموزه های دینی مطابقت دارد ؟

بدیهی است فارغ التحصیل حوزوی نمی تواند از  تدریس دستور زبان ، اسطوره شناسی  و شاهنامه ، از زیباشناسی متون نظم و نثر ، از ادوار مختلف ادبیات فارسی ، از مباحث زبان شناسی و تحلیل ظرافت های ادبی و نقد  متون کلاسیک و معاصر برآید.

 سیاست آموزش و پرورش در سالهای اخیر بر این گونه بوده است که در استخدام  نیرو ، فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان یا فارغ التحصیلان رشته های مورد نیاز پذیرفته می شدند. حال بر اساس کدام قانون حوزوی ها در استخدام دبیر ادبیات فارسی راه پیدا کردند ؟ 

از کسانی که این پیشنهاد را ارائه کرده اند باید سوال کرد آیا برای فارغ التحصیلان  ادبیات فارسی هم این امتیاز را قائل شده اید که در حوزه ها تدریس کنند ؟

استخدام حوزوی ها در جایگاه دبیر زبان و ادبیات فارسی ، بی توجهی به این رشته است و زمینه کم رنگ شدن  ذوق ادبی  در دانش آموزان و بی اهمیت شمردن ادبیات فارسی را فراهم می کند . نوجوانان وقتی ببینند حوزوی ها جایگاه  دبیران ادبیات فارسی را گرفته اند ،  با چه انگیزه ای در انتخاب رشته دانشگاهی متقاضی  رشته ادبیات فارسی  باشند ؟  از کسانی که این پیشنهاد را ارائه کرده اند باید سوال کرد آیا برای فارغ التحصیلان  ادبیات فارسی هم این امتیاز را قائل شده اید که در حوزه ها تدریس کنند ؟

 ورود غیر تخصصی ها  به هر شغلی چه در آموزش و پرورش  چه هر نهادی دیگری ، علاوه بر نادیده گرفتن قانون و محروم کردن متخصصان آن رشته ، نشان از عدم  مدیریت صحیح در این کشور است. 

این امتیاز غیر قانونی گواه آشکاری است که تصمیم گیران آزمون استخدامی  قادرند  به خاطر منافع گروهی خاص ،  قانون را زیر پا بگذارند  و هر گونه امتیازاتی برایشان فراهم کنند. . اما بهترست بدعت گذاران  این سهمیه ها بدانند که ورود روحانیون به حوزه های غیرمرتبط ، نه تنها به افزایش تربیت دینی جامعه کمکی نمی کند بلکه  انگیزه نقدها را بیشتر  می کند .

این تصمیم نامعقول  صدای اعتراض استادان و دبیران ادبیات و انجمن زبان و ادبیات فارسی را  بلند کرده است .

 اگر این صداها به گوش مسؤلین برسد !

 این سهمیه تبعیض آمیز  مشابه همان سهمیه بندی های غیرعادلانه کنکور  است که سالهاست دانش آموزان مستعد و نخبه را که توانایی تحصیل در رشته پزشکی و مهندسی  را  دارند ، از ورود به این رشته ها محروم  کرده اند و افرادی با رتبه های ضعیف صرفا  به خاطر استفاده از سهمیه ، صندلی های پزشکی و مهندسی را به خود اختصاص می دهند . 

سهمیه بندی های کنکور  که نمونه بارزی  از بی توجهی به معیارهای علمی است ، در طول این سالها بسیاری از  دانش آموزان مستعد را  ناامید  و افسرده  کرده است  و گاه مجبور به مهاجرت شده اند.  زیرا حاصل  سالها تلاش  و شب نخوابی های خود را  آن گونه که شایسته است ، نگرفته اند  در حالی که رتبه های پایین تر را در جایگاه رتبه های برتر  می بینند ، نتیجه  این تبعیض ها  این است که هیچ چیز سر جای خود نیست . 

ضعف  مدیریت ها در اداره امور کشور ، نابه سامانی های اقتصادی ، توسعه نیافتگی ،  اختلاس های بی پایان و ....   همه گویای این است که در اغلب موارد ، اداره امور کشور  را به دست متخصص و کارشناس آن حوزه  نداده اند. 

انتقاد صدای معلم از اختصاص سهمیه به روحانیون و حوزوی ها در دفترچه آزمون استخدامی

سالهاست  در حوزه  مسکن ، کشاورزی ، اقتصاد ، صنعت ، آموزش و پرورش و ....  شاهد مدیریت های ناکارآمد بوده ایم . 

 استخدام های سفارشی ، سهمیه بندی ها  و پشت پرده هایی که در تایید صلاحیت ها و گزینش ها  صورت می گیرد ، همه موجب روی کار آمدن افراد غیرمتخصص شده است که امروز بر مسندی تکیه زده اند .

ورود حوزوی ها به  عنوان دبیر آموزش و پرورش دقیقا  تکرار  اشتباهات گذشته است که کار را  به غیر متخصص بدهیم .حوزوی ها اگر چه در  دروس الهیات  و علم حدیث  و فقه ، اندوخته فراوانی دارند ولی در  زبان و ادبیات فارسی تخصصی ندارند . همان طور که  فارغ التحصیلان  زبان و ادبیات فارسی  در دروس حوزوی  تخصصی ندارند. 

سالهاست که نهاد روحانیت در اغلب  حوزه ها – حتی مهد کودک ها -  وارد شده است. ظاهرا  آنها نیز  خود را  در همه امور کارشناس و صاحب نظر  می دانند و با  حریم تقدسی  که برایشان ایجاد شده است ، کسی حق اعتراض ندارد. 

از کسانی که این پیشنهاد را ارائه کرده اند باید سوال کرد آیا برای فارغ التحصیلان  ادبیات فارسی هم این امتیاز را قائل شده اید که در حوزه ها تدریس کنند ؟

ورود  حوزوی ها  به کلاس های درس ادبیات ، کمکی به افزایش دانش ادبی  و التذاذ  ادبی مخاطبین نخواهد کرد و تنها  اثرش شاید تبدیل کلاس ادبیات فارسی به کلاس معارف دینی باشد. بهتر است متولیان  و برنامه ریزان  آموزش و پرورش به این نکته توجه داشته باشند که در مدارس  قرار نیست درس طلبگی تدریس شود برای تربیت این رشته دبیرستان های علوم اسلامی و معارف در حال حاضر مشغول انجام وظیفه اند .

در مدارس  آموزه های دینی علاوه بر کتاب های معارف و حتی کتابهای دیگر ، در  ساعات پرورشی ، مراسم صبحگاه ،پوسترهای روی دیوار مدارس و مسابقات فرهنگی ، به وفور  اجرا می شود . هر گونه افراط در این زمینه ها و برنامه های ایدئولوژیک محور ، موجب دلزدگی نوجوانان می شود . کودکان و نوجوانان  به ورزش ، هنر ، موسیقی و خلاقیت نیز نیاز دارند .  از مهد کودک تا دانشگاه را  نمی توان  با آموزه های صرفا ایدئولوژیک  پیش برد.

تجارب چهل سال نشان می دهد با این روش ها موفق نبوده ایم . « بگذاریم که احساس هوایی بخورد ... » 

 اگر  وزیر  یا متولیان آزمون های استخدامی  ناچارند  سفارش بالا دستی ها  را بی چون و چرا  اجرا می کنند و یا به دلیل ملاحظاتی همیشه باید به یک قشر خاص ،امتیازات خاص  بدهند، به یاد داشته باشند که  امروز فضای مجازی اخبار پشت پرده  را برملا می کند . بسیاری از جریانات اجتماعی و کمپین ها بازتاب اخبار مستند و واقعی – نه اخبار کذب – است که از طریق شبکه های مجازی به دست مردم می رسد . خبر  ورود طلاب حوزه علمیه  در آزمون استخدامی به عنوان دبیر ادبیات ، افکار عمومی را  به شدت تحت تاثیر  قرار داده است . جوانان تحصیل کرده و بیکار به اینگونه اخبار  واکنش نشان می دهند .

امروزه جوانان مطالبه گری  را  می دانند فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها می توانند ، مطالبه گر باشند  که تا کی باید شاهد سهمیه بندی های ناعادلانه در این کشور باشیم ؟ 

همچنین می توانند متولیان این تصمیم گیری را  به خاطر  اجحاف  به  فارغ التحصیلان  زبان و ادبیات  فارسی و اجحاف در حق رشته ادبیات فارسی ، مورد بازخواست قرار  دهند. 

فارغ التحصیلان بیکار چشم به راه آزمون های استخدامی هستند ، فرصت های شغلی را  از جوانان نگیریم و به عواقب این تصمیم گیری ها بیندیشیم. 

 آموزش و پرورش همین الان هم با مشکلات متعددی رو به روست پس بهتر است  با تصمیم گیری تبعیض آمیز و نابخردانه  ، مشکلات این وزارتخانه را  بیشتر نکنیم.

 

نخواهی که ضایع شود روزگار

 به ناکاردیده   مفرمای  کار 


انتقاد صدای معلم از اختصاص سهمیه به روحانیون و حوزوی ها در دفترچه آزمون استخدامی

منتشرشده در یادداشت

استخدام حوزویان و روحانیان در آموزش و پرورشمطابق آن چه در دفترچه های استخدامی جدید آمده است قرار است طلاب سطوح ۲ و ۳ حوزه به عنوان حائزین مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد ادبیات فارسی معادل سازی شده و از امکان به کارگیری به عنوان دبیران متوسطه برخوردار شوند. اقدامی که از سوی انجمن استادان ادبیات کشور محکوم شده و در راستای تضعیف زبان فارسی تلقی شده است.

درباره این موضوع چند نکته شایان ذکر است:

اگر عدالت را به معنای رالزی آن در نظر بگیریم همه افراد باید بتوانند از فرصت های مساوی برای بهره مندی در جامعه برخوردار باشند. از این منظر هیچ کسی نمی تواند بخشی از جامعه مانند حوزویان را از شرکت در آزمون های استخدامی دستگاه های اجرایی در صورت برخورداری از شرایط لازم محروم نماید.

حوزویان به دلیل اشراف بر زبان عربی که ارتباط وثیقی با زبان فارسی دارد می توانند از توانمندی اولیه نسبت به تدریس این درس برخوردار باشند ولی واقعیت این است که این آمادگی اولیه باید توسط آزمون های تخصصی آموزش و پرورش محک خورد. هیچ چیزی نباید موجب به حاشیه رفتن ضرورت تخصص به دلیل پاره ای نزدیکی های سیاسی به حکومت شود .

در دوران پیش از انقلاب هم برخی از روحانیان از جمله شهیدان مطهری، بهشتی و باهنر در عرصه آموزش و پرورش کشور حضور داشتند. حتی برخی توانستند دست اندرکار تالیف کتاب های درسی معارف اسلامی شوند، ولی واقعیت این است که این حضور به دور از رابطه سالاری و صرفا مبتنی بر شایستگی بود.

متاسفانه در دوران بعد از انقلاب این تصور نادرست رایج شد که دینی کردن جامعه منوط به حضور حداکثری روحانیان در همه عرصه هاست. این در حالی است که نتایج امر درست بر خلاف نیت تصمیم گیران بوده است. هر گونه حضور بی ضابطه و سلیقه ای می تواند در حکم ضربه ای مهلک به روحانیان تلقی شود. ضوابط معادل سازی هم نباید نزد افکار عمومی ناعادلانه و رانت جویانه قلمداد شوند.

واقعیت این است که حضور بی آمادگی روحانیان در بسیاری از عرصه ها به کاهش مرجعیت اجتماعی آن ها انجامیده است.

 آموزش و پرورش امروز ایران عرصه ای خطر خیز است. کاهش مرجعیت معلمان، بی انگیزگی دانش آموزان، افول توجه به ادبیات فارسی، در کنار پمپاژ داوری های پیشینی درباره نقش روحانیان در پیدایش وضع موجود به سختی پذیرش این معلمان جدید از سوی دانش آموزان خواهد انجامید. حضوری که اگر با تدبیر انجام نشود به کاهش منزلت بیشتر این قشر منجر می شود.

استخدام حوزویان و روحانیان در آموزش و پرورش

 هر گونه حضور بی ضابطه و سلیقه ای می تواند در حکم ضربه ای مهلک به روحانیان تلقی شود. ضوابط معادل سازی هم نباید نزد افکار عمومی ناعادلانه و رانت جویانه قلمداد شوند.

از همین رو پیشنهاد می شود که روحانیان علاقه مند با اعتماد به نفس کافی از شرکت در آزمون و مصاحبه های تخصصی آموزش و پرورش استقبال نمایند.

استخدام حوزویان و روحانیان در آموزش و پرورش

نکته پایانی:

در ایران امروز که کالایی شدن دانش و افول سرمایه اجتماعی، به گسترش مدرک گرایی، افول کیفیت آموزشی و کاهش تعهد علمی در همه عرصه های آموزشی انجامیده است حوزه و دانشگاه به یکسان از این انحطاط زیان دیده اند. از همین رو آینده نگری برای فرزندان ایران عزیز ایجاب می کند که بر لزوم احراز صلاحیت های لازم در این عرصه بیش از پیش اصرار ورزیم.

کانال مهران صولتی


استخدام حوزویان و روحانیان در آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

دخالت نمایندگان مجلس در آموزش و پرورش و عزل و نصب های مدیریتی  به گزارش خبرگزاری خانه ملت،  جعفر قادری در نشست علنی چهارشنبه ۱۹ شهریور مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به وزیر آموزش و پرورش  با بیان اینکه بحث تغییر و تحول در آموزش و پرورش استان فارس مورد توجه وزارتخانه قرار دارد، گفت: این وضعیت بلاتکلیفی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. از این رو  وزارتخانه باید هر چه سریع تر این مساله را تعیین تکلیف کند تا وضعیت ادارات شهرستان ها و  مدیریت از حالت تزلزل بیرون بیاید.
دکتر قادری منتخب تقریباً ۱۰ درصدی مردم شیراز با توجه به حضورش در مجلس نهم، قطعاً بخشهایی از قانون را می داند. او واقف است که رعایت قانون شرعا واجب است. به فرموده بنیان گذار انقلاب اسلامی همه باید تابع قانون باشیم. حال با هم  مروری بر قانون مدیریت خدمات کشوری و شیوه عزل و نصب مدیران می کنیم.

آیین نامه اجرایی بند ج و تبصره ۲ ماده ۵۴ قانون مدیریت خدمات کشوری به صورت زیر است:
 مدیریت حرفه ای چهار سال است. در صورت کسب شرایطی قابل تمدید نیز می باشد ، تغییر سمت مدیران حرفه‌ای قبل از انقضای مدت تعیین شده در ماده ۲  با توجه به  حالت ها و شرایط زیر مجاز است:
 الف) ارتقا به پست های مدیریتی در سطح بالاتر
 ب) انتصاب به پست‌های همسطح
 ج) عزل مدیر یا تنزل پست که به صورت زیر است:
 ۱- بر اساس حکم قطعی مراجع قضایی و یا هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری. فرد محکوم  به تنزل مقام و محروم از پست‌های مدیریتی در دستگاه های اجرایی شده باشد .
۲- دو سال متوالی امتیاز ارزیابی عملکرد مدیر کمتر از ۷۰ درصد کل  امتیازات ارزیابی عملکرد باشد.
 ۳- مدیر دوره های بدو انتصاب را بدون عذر موجه طی نکرده باشد.
 ۴- علاوه بر حالات و شرایط مندرج در ماده ۳ در صورت تحقق یکی از شرایط زیر نیز تغییر مدیران بلامانع است:
 الف) درخواست کتبی
ب) حذف پست مدیر  
ای کاش نمایندگان مجلس به دو وظیفه اصلی خود که همان قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون است می پرداختند و از دخالت در امور اجرایی خودداری می‌کردند. وقتی قانون صراحتاً پست مدیر کلی را به جز در صورت اثبات تخلف یا جرم، ۴ ساله می داند، چرا وزیر و استاندار نبایستی تابع قانون باشند و با زیاده خواهی های این چنینی برخورد کنند.

کاش فلک را سقف بگشاییم و طرحی نو در اندازیم.
 مطابق قانون ، استاندار می تواند با حکم هر وزیری مخالفت کند و این اختلاف به هیئتی در وزارت کشور ارجاع داده شود. کاش از یک جایی شروع می‌کردیم و قانون را رعایت می‌کردیم. بی شک  استاندار فارس  که خود در انتخاب  دکتر اسماعیلی  نقشی تاثیرگذار داشته است، آزمونی سخت  پیش رو خواهد داشت. تنها در صورتی می تواند  با رفتن اسماعیلی موافق باشد که در شش ماه گذشته  تخلفی آشکار  از وی سر زده باشد. شاید هم برای بقا تن به تغییر دهد.
 پس از انتصاب فرهاد اسماعیلی نوشتم؛ آیا وزیر پس از تشکیل مجلس جدید در برابر اصرار نمایندگان تازه به مجلس راه یافته مبنی بر برکناری فرهاد اسماعیلی مقاومت می کند یاخیر؟

جعفر قادری در مجلس خبر از عزم وزارت بر تغییر مدیر کلی آموزش و پرورش فارس می دهد. نمی‌دانم که این یک لابی نمایندگانی چون قادری جهت گرفتن پست برای اعضای ستاد خود و حکایت کهنه سهم خواهی یا واقعیت است.
 به عنوان یک معلم با ۲۷ سال سابقه خدمت معلمی و دور بودن از پستهای اداری معتقدم دکتر فرهاد اسماعیلی یکی از فرزندان توانمند آموزش و پرورش فارس است. او دانش آموخته رشته فیزیک است .  چهره ای علمی که تمامی سلسله مراتب اداری را طی کرده است. از مدیری مدرسه تا کارشناس مسئول و معاونت اداره و مدیریت اداره و معاون مدیر کل. بی شک  اسماعیلی در بین مدیران کل گذشته از ابتدای انقلاب علمی ترین چهره بوده است.

دخالت نمایندگان مجلس در آموزش و پرورش و عزل و نصب های مدیریتی

مخالفین برخی تخلفات را علت مخالفت با وی عنوان می کنند در صورتی که هیچ کدام از این تخلفات مربوط به دوره شش ماهه وی نمی باشد و همگی مربوط به زمان قبل  هستند. تنها ایرادی که می‌توان به اسماعیلی گرفت انتصاب دو معاون ایشان است که آن هم با فشار شدید پدر خواندگان اصلاحات بوده است.  این ایراد پر بیراه نیست. هر دو بدون سابقه و تخصص لازم و عدم توانایی در پستهای قبلی خود منصوب شده‌اند و آهسته آهسته می رود تا تبدیل به پاشنه آشیل مدیر کل شوند. یکی از آنها به تازگی از هیات‌ تخلفات استان فارس حکم تنزل یک طبقه به مدت یک سال دریافت کرده است که قطعاً بر روی این حکم اعتراض گذاشته شده است.
 در مورد دیگری حرف و حدیث هایی شنیده می شود مبنی بر واریز نکردن مبلغی حدود سه میلیارد ریال قبل از  ورود سازمان بازرسی منطقه ۳ کشور به پرونده سازمان تحت امر ایشان که خود آن را قانونی می داند.
بی ثباتی در مدیریت به هیچ وجه پذیرفته نیست اینکه مدیرکلی هنوز شش ماه نیامده نمایندگان جدید قصد تعویض آن را بدون هیچ مستند قانونی داشته باشند زیبنده نیست.

به نمایندگان محترم فارس پیشنهاد می کنم به جای پرداختن به انتصابات فکر مشکلات اساسی در آموزش و پرورش باشند.
مشکلات آموزش و پرورش مربوط به نقص قانون است و بخش دیگری قانون گریزی است. آموزش در کشور دچار بحران است  این بحران را می توان در معدل دانش آموزان دیپلم که بهترین ملاک ارزشیابی آموزش است به وضوح مشاهده کرد.

باید به دور از پرداختن به کمیت، فکر کیفیت آموزش بود و این محقق نخواهد شد مگر با برگزاری امتحانات نهایی در همه دوره های تحصیلی و این همان چیزی است که حل مشکل کنکور را نیز در پی خواهد داشت.

دخالت نمایندگان مجلس در آموزش و پرورش و عزل و نصب های مدیریتی

آقای قادری پیشنهاد می کنم یک بار دیگر قانون برنامه ششم توسعه را بخوانید چرا مطابق آنچه در این قانون گفته شده است رتبه بندی معلمان در سال آخر برنامه ششم هنوز اجرایی نشده است؟

قانون مدیریت خدمات کشوری در فصل دهم تمامی کارمندان دولت را در رتبه‌های پایه و ارشد و خبره و عالی طبقه بندی می کند اما مسئولین آموزش و پرورش  به غلط طوری القا می کنند که آنچه در برنامه ششم توسعه گفته شده است همان قانون مدیریت خدمات کشوری است که اجرا شده است و متاسفانه اعضای کمیسیون آموزش‌  مجلس نیز آن‌ را نمی دانند.
چه کسی پاسخگوی عدم تمکین دولت به قانون است ؟

قبل از ورود به تغییر مدیر کل لطفاً فریادهای معلمان به تنگ آمده از فقر و تنگدستی را بشنوید. قانون ششم توسعه را اجرایی کنید.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 دخالت نمایندگان مجلس در آموزش و پرورش و عزل و نصب های مدیریتی

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

پرسش صدای معلم از رییس سازمان بسیج فرهنگیان کشور در مورد کارآمدی آموزش و پرورش

پرتال اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نوشت : ( این جا )

« برابرگزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در جلسه شورای معاونین اداره کل که در محل باشگاه فرهنگیان تبریز برگزارشد عباس مطهری رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشورطی سخنانی با قدردانی از مدیران اداره کل آموزش و پرورش استان در جهت هماهنگی با بسیج فرهنگیان استان اظهار داشت:  دیدگاه مقام معظم رهبری به آموزش و پرورش بسیارعمیق و نقش این بخش در جامعه ازدیدگاه ایشان تعیین کننده است که در این زمینه رهبری توجه ویژه‌ای به سندتحول بنیادین داشته وبازنگری در آنرا ضروری دانسته اند.

پرسش صدای معلم از رییس سازمان بسیج فرهنگیان کشور در مورد کارآمدی آموزش و پرورش

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور در ادامه سخنان خود گفت: ماموریت بسیج فرهنگیان کمک به ارتقاء کارآمدی دستگاه تعلیم و تربیت است که در این زمینه  و در راستای ارتقاء، خود بسیجیان در بطن مجموعه و در سطح جامعه نقش تعیین کننده ای دارند. »

البته این سخنان رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور پیش تر و در پرتال این سازمان نیز منتشر گردیده است  . ( این جا )

نخستین پرسش " صدای معلم " از رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور آن است که معنا و مفهوم " کارآمدی " از نظر ایشان چیست ؟

ضمن آن که در نشست استان آذربایجان شرقی به صورت دقیق به مصادیق و فاکتورهای کارآمدی در آموزش و پرورش پرداخته نشده است .

البته در جلسه هم اندیشی رییس و مدیران سازمان بسیج فرهنگیان کشور با فرمانده و اعصای شورای پایگاه بسیج فرهنگیان شهدای معلم سه شنبه ۱۴ مرداد  به مواردی اشاره شده است .

در خبر مربوطه چنین آمده است :

« بر اساس این گزارش برخی از این نظرات  به شرح ذیل بوده است

-  تخصصی کردن پایگاه ها از طریق ساماندهی افراد در قالب اندیشه ورزی حقیقی

- استفاده از نظرات کاربردی عموم فرهنگیان در غنی سازی برنامه ها

- تقویت اخلاص، بصیرت روحیه جهادی و حضور به هنگام در صحنه ها به عنوان مهمترین مولفه های بسیجی گری

-تهیه نقشه راه بسیج با لحاظ نمودن عنصر زمان

-توجه بسیج به تربیت دینی دانش آموزان »

هر چند این محورها را نمی توان موضع نهایی این سازمان برشمرد اما پرسش آن است که آیا در یک محیطی با اصول نظامی می توان به " اندیشه ورزی حقیقی " پرداخت ؟

سازمان بسیج فرهنگیان چه ساز و کار و مکانیسمی برای پیاده کردن نظرات فرهنگیان در برنامه ها فارغ از ساز و کارهای رسمی و بوروکراتیک نظام اداری دارد ضمن آن که به محتوای برنامه ها هم اشاره نگردیده است ؟

پرسش صدای معلم از رییس سازمان بسیج فرهنگیان کشور در مورد کارآمدی آموزش و پرورش

در حال حاضر بحث های فراوانی در مورد میزان موفقیت و اثربخشی " تربیت دینی " در نظام آموزشی مطرح است .

این موضوع تاکنون به طور جدی و کارشناسی در نشست های رسمی وزارت آموزش و پرورش و حتی شورای عالی آموزش و پرورش مورد آسیب شناسی قرار نگرفته است .

عملکرد نهاد " امور تربیتی " به عنوان متولی رسمی تربیت دینی در مدارس قابل نقد است .

پرسش صدای معلم از رییس سازمان بسیج فرهنگیان کشور در مورد کارآمدی آموزش و پرورش

می باید کارآمدی این نهاد را با توجه به منابعی که در اختیار دارد مورد بحث و نقادی قرار گیرد .

آیا سازمان بسیج فرهنگیان به این مباحث نگاه ریشه ای و تعلیلی داشته است ؟

نظر سازمان بسیج فرهنگیان در مورد مساله " اشباع دینی " چیست ؟

این رسانه تاکنون و در گزارش های متعدد به مفهوم " مدرسه پادگانی " اشاره و آن را مورد نقد کارشناسی قرار داده است .

نظر آن سازمان در مورد کارکردهای " مدرسه مدرن " و الزامات آن با توجه به تجربیات جهانی چیست ؟

آیا رئیس سازمان بسیج فرهنگیان نشستی با حضور رسانه های مستقل و منتقد داشته است و یا آن که جلسات بیشتر درون سازمانی و با حضور مدیران و مقامات بوده است ؟

" صدای معلم " پیش تر و به دفعات خواهان برگزاری نشست رسانه ای نهادهایی مانند سازمان بسیج فرهنگیان ، گزینش ، ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش ،  صندوق ذخیره فرهنگیان و... به منظور پاسخ گویی به افکار عمومی و حوزه عمومی بوده است .

پایان گزارش/


پرسش صدای معلم از رییس سازمان بسیج فرهنگیان کشور در مورد کارآمدی آموزش و پرورش

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

اعتراض صدای معلم به تغییر جلد کتاب های درسی و حذف عکس دختران

جلد روی کتاب ریاضی سوم دبستان سال تحصیلی جاری ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با حذف تصویر دو دختر بچه منتشر شده است. ‌

پیش از این روی جلد کتاب در گوشه سمت چپ سه پسر بچه و در گوشه سمت راست دو دختر بچه با مانتو و مقنعه زیر درختی با اشکال هندسی بازی می‌کردند. ‌ ‌

این حرکت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با واکنش های گسترده کاربران شبکه های اجتماعی و معلمان رو به رو گردیده است .

هر چند چنین حرکات سخیفی در سازمانی که باید اتاق فکر و نیروی محرکه وزارت آموزش و پرورش برای نواختن تغییرات بنیادین متناسب با نیازهای روز جامعه ایرانی همگام با تجربیات موفق جهانی و الگو کشورهای توسعه یافته باشد امر تازه ای نیست اما جا دارد که پرسشی را از رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مطرح کنیم .

اعتراض صدای معلم به تغییر جلد کتاب های درسی و حذف عکس دختران

" صدای معلم " پیش تر در گزارشی با عنوان : " رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ماموریت های سازمانش تجدید نظر کند ! " نوشت : ( این جا )

« آیا قرار است " معنویت " مورد نظر رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی که آدرس آن را به " کتاب های درسی " موکول کرده است در سایه همان گونه تعاملات ، گفت و گوهای اقناعی و راه های میانه  که وصف آن رفت ؛ حاصل شود ؟

چه فرد و نهاد و مرجعی موجد " مرگ مدرسه " در این نظام آموزشی است ؟ ( البته اگر بتوان ویژگی های یک سیستم را بر آن اطلاق نمود ! )

آیا سازمان مذکور و وزارت آموزش و پرورش مسئولیت خود را در این چالش ها می پذیرد ؟

آیا بهتر نیست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به جای تفسیر خاص خودش از " معنویت " به فکر طراحی برنامه و فلسفه ای پایدار با در نظر گرفتن سه ضلع " اخلاق مداری ، خردگرایی و عمل گرایی " در تدوین کتاب های درسی و عینیت بخشیدن به برنامه درسی ملی با این رویکرد باشد ؟ »

پرسش " صدای معلم " آن است که آیا آن " معنویت " مورد نظر این مقام وزارت آموزش و پرورش قرار است با تغییر جلد یک کتاب که در تضاد با بدیهی ترین و ابتدایی ترین حقوق شهروندی است جامه عمل بپوشد ؟

اعتراض صدای معلم به تغییر جلد کتاب های درسی و حذف عکس دختران

از سوی دیگر ، جوابیه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به انتقادات و اعتراضات شهروندان به نوعی بازی کردن با شعور مخاطبان و به سخره گرفتن فهم آنان است . ( این جا )

پیشنهاد ما این است که خودتان یک بار دیگر با دقت و بدون تعصب این پاسخ خودتان را مرور کنید :

 2-  در ارتباط با تصویر روی جلد کتاب ریاضی سال سوم ابتدایی و ویرایشی که در این تصویر انجام شده است، از آنجا که تصویر قبلی بسیار شلوغ بود و تعداد مفاهیم ریاضی مطرح شده درآن تصویر بسیار زیاد بود، پیشنهاد دوستانی که از منظرهای هنری، زیبا شناسی  و روانشناسی بخش های مختلف کتاب را بررسی می کنند بر این بوده است که تصویر خلوت تر گردد. از آنجا که تصویر دو دانش آموز دختر که برخی شکل های هندسی در دستان آنهاست حذف شده است؛ برداشت‌هایی از قبیل حذف دستوری تصاویر دختران نتیجه گیری شده است. با بررسی صفحات دیگر کتاب و نیز جلد سایر کتاب های ریاضی مشاهده می‌شود که تصاویر متعددی از دختران دانش آموز در کتاب های ریاضی استفاده شده است و لذا موضوع حذف دستوری تصاویر دختران نمی تواند مد نظر باشد.... »

باوجود این، شایسته است به عمق فاجعه هم توجه داشته باشیم. ضعف اصلی سازمان پژوهش این است که در یک فضای انتزاعی به طراحی و تدوین برنامه درسی می پردازد و از پیامدهای طرح و برنامه خود بی خبر است. شایسته است رییس سازمان پژوهش به خاطر بی اطلاعی از ویژگی های برونداد نظام آموزشی استیضاح شود.

عذرخواهی نشانه ضعف نیست !

بلکه می تواند موید بالندگی روحی و معنوی در فرد و مدیر یک سازمان باشد . »

پایان گزارش/


اعتراض صدای معلم به تغییر جلد کتاب های درسی و حذف عکس دختران

منتشرشده در گفت و شنود

نتیجه جلسات دولت با تشکل های فرهنگیان مورد رتبه بندی معلمان و همسان سازی حقوق بازنشستگان چه شد  برخی تشکل ها ، نمایندگان مجلس و تعدادی از همکاران محترم چند ماه پیش در بحث " طرح رتبه بندی"، به عنوان نماینده معلمان با رئیس و مجموعه سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور استخدامی و اداری و مسئولین وزارت آموزش و پرورش جلساتی داشتند.

عضویت در انجمن، تشکل و احزاب همراه با علاقه، آگاهی و با هدف تاثیر مثبت در حوزه های مختلف است و می تواند برای اعضا هزینه و محدودیت هایی در بر داشته باشد؛ البته گاهی منفعت شخصی دنبال می شود؛ اما، اصل این است منافع کل جامعه دنبال شود.

این مطلب هرگز به دنبال مذمت تشکل یا حزب و... نیست چرا که وجود تشکل و احزاب و نهادهای مدنی نیاز جوامع برای رسیدن به توسعه و پیشرفت است و به ورود ایده ها و نظرات مختلف برای رفع موانع و جلوگیری از تک صدایی و خود محوری کمک می کند، اما باید توجه داشت برای ورود این گروه ها به موضوعات متنوع، علاوه بر نیاز به تخصص و آگاهی، شفافیت و اعلام نتیجه کار به جامعه هدف امری ضروری است که درغیر این صورت، تصویری منفی در ذهن جامعه هدف ایجاد خواهد شد.

ورود به هر حوزه ای، باید به دور از شعارزدگی و همراه با صداقت باشد و سکوت در برابر عدم حصول نتیجه پذیرفتنی نیست.
معلمان پس از تشکیل جلسات، بسیار امیدوار بودند که با وجود حضور این تشکل ها و افراد، کم و کاستی ها دیده شود و بودجه لازم برای اجرای طرح رتبه بندی اختصاص یابد.
خرداد ماه در بیانیه و مصاحبه های این نشست ها اعلام شد ظرف یک ماه رتبه بندی از طریق دولت به مجلس ارسال خواهد شد؛ اما، وزیر آموزش و پرورش آب پاکی را روی دست معلمان ریخت و در ماه جاری اعلام کرد رتبه بندی اجرا شده است.

دولت، افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را رتبه بندی به حساب آورده است؛ به همین راحتی...

نتیجه جلسات دولت با تشکل های فرهنگیان مورد رتبه بندی معلمان و همسان سازی حقوق بازنشستگان چه شد

هدف این مطب بررسی طرح رتبه بندی نیست چرا که عدم اجرای طرح مثل روز روشن است؛ بلکه، موضوع بررسی چگونگی ورود این افراد و تشکل ها در جلسات به عنوان نمایندگان معلمان و مقبولیت آنان نزد دولت در تصمیم گیری هاست؛ تصمیم گیری های بدون نتیجه و ابهام برانگیز...
آیا حضور تشکل ها و افراد خاص در این گونه جلسات، کاستی ها را رفع نموده است یا برعکس، سبب تعدیل فشار معلمان در دست یابی به مطالبات است؟
شرکت کنندگان در این جلسات آیا نظر معلمان در مورد نتیجه کار را جویا شده اند؟
آیا خود این افراد واقعا معتقدند از حق معلمان تمام و کمال دفاع کرده اند و هدف محقق شده است؟
آیا بدون ورود این افراد، افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برای معلمان اجرا نمی شد؟
با اعلام اینکه تعدادی از معلمان و تشکل ها جهت انعکاس و دفاع از خواسته های معلمان به جلسات تصمیم گیری دولت راه یافته اند همه منتظر بودند آنان در مقابل بهانه های دولت و مجلس، نظرات کارشناسی را مطرح نمایند تا موانع اجرای طرح برداشته شود که این چنین نشد و نکته تاسف بار اینکه بعد از این ماجرا، پاسخ و بیانیه ای در تذکر به دولت دیده نشد و آنچه کم و بیش شنیدیم سخنانی بود مبهم همراه با چاشنی پر رنگ سکوت، که نشان می دهد یا این افراد با هدفی متفاوت با خواسته های معلمان وارد این وادی شده اند یا شناخت جزئی از واقعیات حوزه آموزش و پرورش دارند یا اینکه جسارت لازم را جهت اعلام "عدم حصول نتیجه" ندارند. حساسیتِ تشکل ها، احزاب و نهادهای مدنی نسبت به مشکلات عدیده حوزه آموزش و پرورش ضروری است و بی شک، جامعه و فرهنگیان از آن استقبال می کند به شرطی که کاستی ها، قاطعانه و به دور از سیاسی کاری پیگیری شود.

نه به آن نماینده شدنتان و نه به این سکوت کردنتان!

شنیده می شود برخی افراد و تشکل ها به سان رتبه بندی بی فرجام، در حال شرکت در جلساتی دیگر و حل موضوعات جدید هستند! اما باید گفت اگر بناست نتیجه موضوعات دیگر مثل رتبه بندی باشد حضور شما هیچ تاثیر مثبتی برای معلمان به همراه نخواهد داشت و بهتر است با عدم صدور بیانیه و...احترام خود به معلمان را نشان دهید.

در گروه های تشکیل شده در فضای مجازی اخبار تلاش های آنان جهت پیگیری رتبه بندی، همسان سازی حقوق و مسائل صندوق ذخیره فرهنگیان بارگذاری می شوند؛ اخیرا به طرز عجیبی همسان سازی حقوق بازنشستگان در ماه آینده (مهرماه) را به نام و تلاش های خود گره زده اند؛ گویا دولت طبق نظر آنان همسان سازی را اجرا کرده است و اصلا قانون مصوب و زمین مانده ای در این زمینه وجود نداشته است...
همچنین در بحث صندوق ذخیره باید منتظر ماند که مثلا پرداخت سهم معوق شده دولت یا تجدید ارزیابی سرمایه صندوق و هر تصمیم دیگر توسط این عده مصادره شود یا...؟

جایی که باید حرف زد، سکوت می کنند مثل طرح رتبه بندی و جایی که نیاز به حرف زدن نیست و دولت خود مشکلات را پیگیری می کند با خبررسانی متوالی و "بیانیه وار" به میدان می آیند مثل موضوع همسان سازی حقوق که برای همه حقوق بگیران بازنشسته اجرا خواهد شد و فقط مختص فرهنگیان نیست.

نتیجه جلسات دولت با تشکل های فرهنگیان مورد رتبه بندی معلمان و همسان سازی حقوق بازنشستگان چه شد

آیا با وجود روشن بودن مطالبات معلمان و عدم اعتراض شما به برآورده نشدنشان، به امیدواری معلمان برای پیگیری ضربه وارد نمی شود؟ آیا اعتماد معلمان نسبت به افرادی که ممکن است در آینده بنا به ضرورت تحت عنوان " نماینده معلمان" در تصمیم گیری هایی حضور یابند، از بین نمی رود؟
وقتی دولت اعلام می کند موضوع با حضور نمایندگان بررسی شد و طرح را اجرا کردیم و سکوت شما چه معنایی دارد، جز این که شما حرف دولت را پذیرفته اید و معلم هم باید سکوت کند چرا که نماینده اش حرف دولت را تایید کرده است.
به نظر می رسد دولت برای برداشته شدن بار از روی دوش خود، با شیوه ای خاص و گزینشی دست به انتخاب و دعوت از افراد و گروه ها می زند و این گونه، مطالبات جامعه هدف تعدیل می شود و به اسمِ " تصمیم گیری با حضور نمایندگان...." توپ را به زمین ذی نفعان بر می گرداند. دولت و مجلس بدانند به صرف مصاحبه و جلسه، مشکلات حل نخواهد شد بلکه اگر در عمل اقدامی متناسب با انباشت کاستی ها صورت گرفت آنگاه جامعه فرهنگیان رضایت خود را اعلام خواهد کرد.

در پایان ذکر این نکته لازم است که حساسیتِ تشکل ها، احزاب و نهادهای مدنی نسبت به مشکلات عدیده حوزه آموزش و پرورش ضروری است و بی شک، جامعه و فرهنگیان از آن استقبال می کند به شرطی که کاستی ها، قاطعانه و به دور از سیاسی کاری پیگیری شود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نتیجه جلسات دولت با تشکل های فرهنگیان مورد رتبه بندی معلمان و همسان سازی حقوق بازنشستگان چه شد

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

استیضاح وزیر آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس و وضعیت مدارس تخریبی

مواضع و تصمیمات وزارت آموزش و پرورش در مورد اعلام اولویت بودن با " آموزش حضوری " در ابتدا با واکنش های فراوانی در جامعه رو به رو شد هر چند این چرخش های ناگهانی  و غیر قابل پیش بینی در اعلام مواضع از سوی وزارتخانه ای که باید الگوی سایر نهادها و دستگاه ها حداقل در حوزه " نظم و برنامه " باشد  پذیرفتنی نبوده و این حق جامعه به ویژه " ذی نفعان " آموزش و پرورش است که این موارد را مورد پرسشگری و نقد قرار دهند .

وظیفه مسئولان هم شفاف سازی و پاسخ گویی است .

اما آن چه موجب تعجب و پرسش است اعلام نظر ولی اسماعیلی، نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در مورد وزیر آموزش و پرورش است .

این نماینده مجلس با انتشاری پیامی در حساب کاربری خود در توییتر از استیضاح وزیر آموزش و پرورش این کشور خبر داد.

 نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس نوشت:

استیضاح وزیر آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس و وضعیت مدارس تخریبی

« استیضاح وزیر آموزش و پرورش کلید خورد.

امروز بعد از سوال از وزیر محترم آموزش و پرورش و اعلام وصول توسط هیات رئیسه برای بحث در کمیسیون تخصصی استیضاح وزیر هم کلید خورد و برای امضا در کارتابل نمایندگان محترم قرار گرفت.

مجلس انقلابی برای حفظ جان فرزندان ملت با احدی تعارف ندارد. »

در مناظره ای که با موضوع "  بازگشایی مدارس در بحران كرونا " در رادیو گفت و گو برگزار گردیدن خستین اعلام موضع از سوی عباس مقتدائی عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم بیان شد که مخالف تصمیم وزارت آموزش و پرورش بود . دور بودن از مدرسه خطر خشونت و سایر تهدیدات برای کودکان را نیز افزایش می دهد .

هر چند در آن مناظره رادیویی ، " مدیر صدای معلم " به تشکیک ها و مواضع این عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پاسخ داد که مهم ترین آن در مورد " تقویم آموزشی " بود اما پرسش صریح صدای معلم که البته در آن برنامه مجال طرح نیافت و اکنون بیان می کنیم آن است که آیا در میان اعضای 22 نفره کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس کسی نبود که بخواهد در مورد مسائل آموزش و پرورش اظهار نظر کند ؟

ممکن است بیان شود ایشان در مجلس پیشین عضو کمیسیون آموزش بوده است اما همچنان این پرسش مطرح است که آیا مرجع تخصصی و کارشناسی برای اظهار نظر در مورد مسائل آموزش و پرورش در حال حاضر کمیسیون آموزش است و یا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ؟!

آیا مسئولان صدا و سیما خواسته اند این موضوع را القا کنند که موضوع بازگشایی مدارس در عداد مسائل امنیتی طبقه بندی می شود ؟ و مخالفت جایز نیست ؟

استیضاح وزیر آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس و وضعیت مدارس تخریبی

همین وضعیت در مورد اظهار نظر آقای اسماعیلی نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مطرح است .

واقعا چرا در این جامعه و در بافت و ساختار مدیریتی افراد به راحتی به خود اجازه می دهند که خارج از حوزه " تخصص " خود اظهار نظر کنند و حکم دهند ؟

مانند همان موضعی که برخی از پزشکان ، کادر درمانی و به ویژه سازمان نظام پزشکی در مورد " تعطیل کردن مدارس " اتخاذ کردند ( این جا ) که هم در تباین با تجارب جهانی در مورد بازگشایی مدارس بود و هم با نظرات دبیر کل سازمان ملل ، یونسکو و یونیسف در تضاد کامل قرار داشت .

در آن گزارش آمده بود :

« پرسش " صدای معلم " آن است که آیا تاکنون وضعیت بهداشت مدارس در دو جنبه " جسمی " و " روانی " برای جامعه پزشکی کشور به عنوان یک علامت پرسش جدی و مسئولیت برانگیز مطرح بوده است ؟

آیا این متخصصان که خود را مجاز به دخالت در هر امری می دانند تاکنون از خود پرسیده اند در مدارس و مشخصا در مورد دانش آموزان آمار و کیفیت بهداشت در چه سطحی است و مهم تر از آن چه کاری را بدون چشم داشت برای دانش آموزان به ویژه مناطق محروم انجام داده اند ؟

چندی پیش " سالار قاسمی " مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز ضمن انتقاد از عدم احساس مسئولیت برخی دستگاه ها برای آغاز سال تحصیلی گفته است :

« در خصوص آغاز سال تحصیلی در استان هیچ تماسی از ارگان های دیگر برای همکاری نداشتیم و تمام کارها بر دوش آموزش و پرورش است. »

چه اشکالی دارد که این پزشکان و کادر درمانی و جامعه نظام پزشکی در این جهت و در مورد نظارت بر پروتکل های بهداشتی یار و همراه آموزش و پرورش باشند ؟

در بسیاری از کشورها و هم زمان با بازگشایی مدارس شنیده شده و گزارش داده اند که اولیای دانش آموزان ، دانش آموزان و حتی معلمان نسبت به این گونه تصمیمات اعتراض کرده و حتی تجمع اعتراضی برگزار کرده اند اما هیچ جا نشنیده ایم که وزیر آموزش و پرورش یک کشور را تهدید کنند که در صورت " بازگشایی مدارس " از ادامه کار انصراف خواهند داد .

آیا این با اخلاق پزشکی سازگار است ؟ » واقعا چرا در این جامعه و در بافت و ساختار مدیریتی افراد به راحتی به خود اجازه می دهند که خارج از حوزه " تخصص " خود اظهار نظر کنند و حکم دهند ؟

 مدیر صدای معلم در برنامه مناظره انتقادات صریح و کارشناسی را نسبت به مینو محرز عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا بیان کرد . ( این جا )

اکنون پرسش " صدای معلم " از کمیسیون اجتماعی مجلس آن است که آیا مطابق با اعلام نظر کارشناسی مراجع جهانی تاکنون به عوارض و آسیب های اجتماعی تعطیلی مزمن و طولانی مدت مدارس اندیشیده اند ؟

یک بار دیگر چارچوب پیبشنهادی یونسکو در مورد " بازگشایی مدارس " را مرور می کنیم :

« « انگیزه تدوین آن موضوع بازماندگی دانش آموزان از تحصیل در سراسر جهان است و از آن جا که باز شدن مدارس ضامن حق آموزش دانش آموزان در شرایط فعلی است ، سیاست گذاران باید شرایطی فراهم سازند که ضمن فراهم کردن حق سلامت و امنیت دانش آموزان ، حق آموزش کودکان و نوجوانان نیز تامین گردد .

علاوه بر این مختل شدن خدمات آموزشی پیامدهایی جدی و بلند مدت برای اقتصادها و جوامع دارد . از جمله افزایش نابرابری نزول بازده سلامت و همچنین کاهش همبستگی اجتماعی .

استیضاح وزیر آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس و وضعیت مدارس تخریبی

اخلال در زمان آموزش درس می تواند تاثیر شدیدی بر توانایی یادگیری یک کودک داشته باشد . هر چند کودکان به حاشیه رانده شده زمان طولانی تری به مدرسه نروند ، احتمال بازگشت آن ها نیز کم تر است . کودکان ، فقیرترین خانواده ها تقریبا پنج برابر بیشتر از کودکان خانواده های ثروت مند محتمل است که از آموزش ابتدایی محروم باشند .دور بودن از مدرسه خطر خشونت و سایر تهدیدات برای کودکان را نیز افزایش می دهد .

علاوه بر این ، تعطیلی طولانی مدت ، خدمات ضروری مدارس مانند امنیت بخشی ، تغذیه در مدرسه ، بهداشت روانی و حمایت های مشاوره ای و روان شناسی را مختل می کند .

همچنین به خاطر از بین رفتن تعامل با همسالان و اختلال در روال های روزمره ممکن است باعث ایجاد استرس و اضطراب شود . این تاثیرات منفی برای کودکان در حاشیه ، مانند آنانی که در کشورهایی تحت تاثیر درگیری و سایر بحران های طولانی مدت اند ، مهاجران ، آواره های اجباری ، اقلیت ها ، کودکان معلول و کودکانی که در موسسات حمایتی زندگی می کنند ، به طور قابل توجهی بیشتر خواهد بود . »

استیضاح وزیر آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس و وضعیت مدارس تخریبی

مطابق اعلام نظر مسئولان در حال حاضر بیش از یک سوم مدارس کشور " تخریبی " و " غیرمقاوم " هستند .

" مجلس انقلابی " که بیش از 3 ماه از عمرش گذشته اگر واقعا و از روی " صداقت " نگران جان فرزندان ملت است فکری بنیادین و باپشتوانه برای آن کند که سال هاست نظام آموزشی ما درگیر خود کرده است .

کرونا رفتنی است !

پایان گزارش /


استیضاح وزیر آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس و وضعیت مدارس تخریبی

منتشرشده در گفت و شنود

گروه استان ها و شهرستان ها/

اخیرا گزارشی از نخستین نشست دکتر مهدی عسکری با معتمدین استان البرز برگزار شد. ( این جا )

این مجمع جوابیه ای برای صدای معلم ارسال کرده است .

عین جوابیه به شرح زیر است .

گروه اخبار - رضا قاسم پور/

مقایسه حقوق معلمان با نمایندگان مجلس

سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ نخستین نشست دکتر مهدی عسکری با معتمدین البرز برگزار شد. این دیدار دو ساعته با نماینده در خانه ملت کرج برگزار گردید.

در ابتدا مهندس محسنی دبیر مجمع معتمدین ضمن معرفی اعضاء حاضر، فلسفه وجودی تشکیلات را جمع‌آوری، پردازش مشکلات محلات، اصناف و انتقال و پیگیری آنها از مسئولین عنوان نموده افزود: مجمع به ریاست دکتر زالی به عنوان پلی بین مردم و مسئولین، خدمات شایانی را در طول سالیان فعالیتش به مردم شریف استان ارائه نموده است.

دکتر زالی رییس مجمع نیز پس از گریزی به مشکلات ملی و استانی افزود:
امکانات و منابع و نیروهای استان البرز عالی است، ولی به خاطر برخی مشکلات نتوانسته‌ایم از نعمات موجود به نحو شایسته استفاده کنیم.

وی در حوزه مسائل فرهنگی مقایسه‌ای بین ایران و ژاپن انجام داده گفت: چابک‌سازی دولت با واگذاری امور به بخش خصوصی، از مسائل اولویت‌دار ماست.
زالی افزود: از عنوان (البرز استان علم و فناوری) به جز تولید مقالات توسط دانشگاه‌ها خروجی دیگری نداشته‌ایم.

دکتر مخبر به عنوان نماینده کادر بهداشت و درمان گزارشی از شیوع، کنترل و فعالیت‌های کادر پزشکی و کمک‌های مؤمنانه صورت گرفته توسط گروه‌های جهادی در دوران کروناویروس ارائه نموده افزود: ویروس کرونا در محیط‌های مختلف علایم متفاوتی بروز می‌دهد. دکتر مخبر در جمع‌بندی تلاش‌های استانی در خصوص کرونا گفت: آمار البرز با توجه به تراکم جمعیتی آن آبرومندانه می‌باشد.

آقای کمالی دهقان پدر شهید از روی کار بودن افرادی در استان که در خلاف جهت نظرات رهبری و نظام عمل می‌کنند شاکی بوده افزود: بهتر است به جای این افراد از جوانان مستعد و متعهد در مسئولیت‌ها استفاده گردد.

مهندس فلاح‌پور دبیر مجمع خیرین البرز ضمن معرفی و تشریح فعالیت‌های مجمع گفت: فعالیت‌های مجمع بیشتر در جهت جذب کمک‌های خیرین برای رفع مشکلات بیمارستانی استان بوده و علی‌رغم تلاش‌های مختلف، البرز همچنان ۱۸۰۰ تخت بیمارستانی کمبود دارد.

مادر شهید دکتر صدرا میرزاجانی نیز از شناسایی محرومین و بی‌بضاعت‌ها و ارائه کمک‌های مؤمنانه به آنها خبر داد.

مهندس دستغیب به عنوان نماینده بخش خصوصی، گزارشی از توانمندی‌ها و آمادگی بخش خصوصی برای تشکیل کارگروه‌های تخصصی، مشاوره اقتصادی ارائه نمود.

رضا قاسم‌پور به عنوان نماینده فرهنگیان ، گزارشی از آخرین وضعیت آموزش و پرورش استان ارائه کرده افزود: تراکم دانش‌آموزی، فرسودگی مدارس دولتی، نبود سرانه، سقوط آزاد معیشت و منزلت معلمان از مشکلات این حوزه می‌باشد.
وی خواستار ارائه گزارش فصلی نماینده شده افزود: بهتر است به شائبه مهندسی انتخابات آتی شوراها و میان‌دوره‌ای مجلس که بر سر زبان‌هاست پاسخ مناسبی داده شود.

در ادامه دکتر‌ هشترودی به (تشکیل کمیسیون اقتصادی)، دکتر شکرزاده (مقایسه قیام‌های کربلا، انقلاب اسلامی و ماهیت فرهنگی آن)، دکتر رضایی (الگوسازی از تلاش‌های انجام شده استانی در اشل ملی) و... پرداختند.

در پایان " مهدی عسگری"  ضمن تشریح فعالیت‌های سه ماهه مجلس گفت: وضعیت کشور قابل قبول نبوده و دولت در حال خراب کردن اوضاع است. مثال عینی این ادعا بورس و حواشی آن می‌باشد. مجلس با ورود به موضوع بورس، لایحه دو فوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های بزرگ را ارائه نموده است.
وی در ادامه به نوسانات بازار در خصوص خودرو و فولاد اشاره کرده گفت: نوسانات شدید قیمتی فولاد به دلیل چرخه معیوب بین بخشی است، چرا که فولاد تولید داخلی است و عامل بیرونی ندارد.
وی افزود: مجلس مجری نیست، بلکه ناظر بر اجرای قوانین مصوب و پیگیر مطالبات مردم می‌باشد.
عسگری افزود: مجلس با دولت فعلی هماهنگ نبوده و در تلاشیم دولت به بهانه گشایش اقتصادی، بدبختی برای مردم و زمین سوخته تحویل دولت انقلابی آتی ندهد.

مقایسه حقوق معلمان با نمایندگان مجلس

وی مسئله آب و حق‌آبه البرز را از مسائل اصلی استان عنوان کرده و گفت:
در حالی که ما ۴۰درصد از آب تهران را تأمین می‌کنیم، خود پنجاه میلیون متر مکعب آب کمبود داریم. با مجموعه تلاش‌های انجام شده در ماه‌های اخیر بخش زیادی از این مشکل مرتفع شده است.

عسگری در خصوص مسائل آموزش و پرورش افزود: سرانه آموزش و پرورش البرز پس از سیستان و بلوچستان از آخر اول بوده و ما در حال واقعی کردن مشکلات آموزشی استان هستیم. مشکل معلمان معیشتی و منزلتی نبوده و حقوق فرهنگیان رسمی افزایش خوبی داشته و با حقوق نماینده با این همه مسئولیت فاصله چندانی ندارد.

وی ضمن طرح مشکلات فضای مجازی و اختصاص ۵۰ درصد پهنای باند به آن گفت: در آموزش و پرورش؛ معلم، امکانات و کلیت سیستم روزآمد نیست.

عسگری با اشاره به مطالبه‌گری معتمدین و غیربومی بودن اکثریت مدیران افزود: یقه مدیران غیر بومی را بگیرید.

 

صدای معلم :

سایت تابناک - البرز چهارم اسفندماه 1398 در خبری نوشت :

«  مهدی عسگری به عنوان منتخب حوزه کرج، فردیس و اشتهارد در دور اول انتخابات راهی مجلس شورای اسلامی شد، متولد سال ۱۳۵۶ و صادره از کرج است.

وی کارشناسی خود را در رشته مهندسی متالوژی گرفته و در حال نگارش پایان‌نامه فوق لیسانس و دکتری در رشته  فلسفه و حکمت اسلامی است.

از جمله سوابق وی می‌توان به مشاور استاندار البرز در سال‌های ۹۱ و ۹۲، مؤسس و مدیر دانشگاه علمی_کاربردی مرکز فرهنگ و هنر البرز، مسؤول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج از سال ۸۷ تا ۸۹، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز از سال ۸۹ تا ۹۰ و دبیری شورای فرهنگ عمومی شهرستان کرج به مدت دو سال اشاره کرد.

وی که بر خلاف گمانه‌زنی‌ها پیروز انتخابات شد اخیراً لیست اموال خود را به شرح زیر اعلام کرده است:

یک باب واحد مسکونی در دهقان‌ویلای دوم، یک دستگاه خودرو ال ۹۰ ، یک باب واحد استیجاری برای فعالیت‌های کاری همسر و مبلغ مختصری پس انداز که بابت هزینه‌های تبلیغات منظور شده است.

پایان پیام/

مقایسه حقوق معلمان با نمایندگان مجلس


مقایسه حقوق معلمان با نمایندگان مجلس

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور