قاسم جعفری نماینده خراسان شمالی در خصوص این موضوع اظهار داشت: معلمان برای اعتراض به به مجلس نیامده بودند، اینها عده ای بودند که برای تظلم خواهی از دولت به مجلس پناه آورده بودند و در واقع آمده بودند که به نمایندگان مشکلات شان را بگویند.
از بدو پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تاکنون دولت های مختلفی با گرایش های مختلف بر سر کار آمده اند که در زمینه های سیاسی ،فرهنگی و اقتصادی رویکردهای متفاوتی داشته اند و هریک ،دیدگاه ها و سلیقه های خاص خود را در امور اجرایی به کار بسته اند و بی شک نقاط قوت و ضعفی داشته اند اما به نظر می رسد همگی حداقل در یک موضوع تفاهم و وحدت نظر داشته اند و آن نیز کم توجهی به مطالبات و نقطه نظرات معلمان در خصوص معیشت شان بوده است .
الف: تلاش براي شناخت و نقد خلقيات ملي و تاريخي :
در اين امر مهم لازم است با نگاهي تاريخي و دقيق فراز و نشيبهاي تاريخ كشور را بررسي و سپس تأثير حوادث مختلف بر خلقيات و روشهاي زندگي مردم را آشكار كند. آنگاه راههاي برطرف كردن عيوب اخلاقي و شخصيتي در جامعه را بررسي كرده و پيشنهادهايي را به برنامهريزان و مجريان دستگاهها و نهادها ارائه داد.
اگر چه بسياري از تحليلها در اين مورد راه اغراق ميپيمايند، اما نميتوان بسياري از واقعيتهاي تلخ در مورد موانع تاريخي و شخصيتي توسعه را انكار كرد.
« مشكل ما تركيبي از بحران شخصيت و افكار غيرمنطقي است. بزرگترين خدمت يك مدير، يك انديشمند، يك رئيسجمهور و يك نماينده مجلس به ايران و ايراني اين است كه به متحول كردن شخصيتي ايرانيان اهتمام ورزد. ما به يك ايراني تازه نياز داريم. يك ايراني وظيفهشناس، مسئوليتپذير، حدشناس، منصف، پركار، متدين بدون هياهو، با حس وابستگي به سرزمين، قدرشناس، انتقادپذير، مطمئن از خود، متكي به خود، كم سخن، كم ادعا و خودشناس. افكار متعادل برآيند شخصيت متعادل است و شخصيت نيز مقدم بر افكار است. شخصيت، تربيت و اصالت ميخواهد، كاربردي شدن نظام آموزشي و پرداختن به خلق و خوي ايراني نه تنها مبناي شناخت مشكلات ماست بلكه مبناي برنامهريزي براي نسلهاي آينده است. ژاپنيها رهيافت كاربردي در كشورداري و تحول را از 1870 آغاز كردند و در نيمه دوم سده بيستم پاسخ آن را گرفتند. احاله مباحث فلسفي به دانشگاهها و تمركز بر تحول تربيتي و شخصيتي ايرانيان مهمترين وظيفه دولتها در ايران است.
بدون انسانهاي قاعدهمند، نميتوان ساختار برپا كرد. امروزه شخصيت ايراني غيرقابل پيشبيني است و چون شخصيت و رفتار او و افكار او قاعدهمند نيست، غيرقابل مديريت است. ثبات سياسي و اقتصادي و اجتماعي در قاعدهمندي است. اگر بخواهيم انسانها را در قالب ساختارهاي منطقي قرار دهيم و تربيت كنيم، آيا مبناي برنامهريزي «انسان» است يا «ساختار» يا هر دو و اولويت با كدام يك از اين دو اصل است؟ در واقع به هر دو نياز است. هم به انسانهاي منطقي و علمي و منصف و قاعدهمند و هم به ساختارهاي تعريف شده و نقدپذير و در حال تحول. اما بدون اولي نميتوان دومي را بنا كرد. (امروزه تنها راه) علاج هيجاني بودن، احساساتي بودن، دمدمي مزاج بودن، غيرقابل پيشبيني بودن و فردمحور بودن، ورود به عرصه تفكر و علم و عقلانيت است. در اين چارچوب كنشهاي ما مربوط به دوره پيش از مدرنيته است. از اين رو با اعتقاد پشت چراغ قرمز نميايستيم، دير رفتن به جلسات براي ما مهم نيست، پاسخ تلفن كساني را ميدهيم كه مقام مهمي دارند، پرچم كشورهاي خارجي را به پشت ماشين مان ميچسبانيم، احترام به رأي انسانهاي ديگر موضوعي جدي در بافت فرهنگي ما نيست، وقتي اشتباه ميكنيم، پوزش نميخواهيم، از كارها و دستاوردهايمان بيش از حد مغروريم و هيچ كس را قبول نداريم.
مجموعه اين رفتارها ريشه در فرهنگ قبيلهاي و استبدادي دارد. پيش از اصلاح اين فرهنگ رفتاري و مباني نادرست شخصيتي چگونه ميتوانيم سيستم بسازيم و پيشرفت كنيم؟»(2)
متأسفانه در چنين شرايطي گاه شاهد حركتهايي در جامعه هستيم كه نه تنها به ترويج عقلانيت رفتاري در جامعه كمك نميكند، بلكه در زنده كردن و تبليغ حركتهاي هيجاني، اصالت دادن به عياري و «لوطيگري» به جاي قانون مداري و ارزشي دانستن رسومات قبيلهاي و بدوي به جاي تلاش و تكاپو براي ساختن جامعه مدرن هستيم و همين امر وظيفه نهادهايي چون آموزش و پرورش و آموزش عالي را سنگينتر و دشوارتر ميسازد. اين نهادها بايد بتوانند به فردي كه بيش از 15 سال و در دورههاي مختلف زندگي خود تحت پوشش فرهنگي و علمي و تربيتي آنها بوده است ياد دهند كه احساساتي بودن، فداكاري و ديگر ويژگيهاي اخلاقي از اين نوع بسيار مثبت است اما براي توسعه و پيشرفت به چيزهاي ديگري غير از اينها نيز نياز داريم و يا ناسيوناليسم و وطنپرستي ما نبايد تنها جنبه احساسي داشته باشد، بلكه ناسيوناليست كسي است كه در هر مقامي كه باشد از مسئوليت و كار زياد شانه خالي نميكند. اگر جوان دانشجوي ايراني دوست داشتن وطن را تنها در ناسزاگويي به ملتهاي ديگر ميبيند و يا اگر كارگر ايراني دغدغهاش اين است كه هر چه كمتر كار كرده و حقوق بيشتري دريافت كند، اگر فروشندههاي ما مغازه خود را تميز ميكنند ولي آشغالها را در خيابان و جوي آب ميريزند، اگر روشنفكر و سياست مدار و روزنامهنگار ايراني تنها خودش را قبول دارد و حاضر به گفتگو با رقيب خود نيست و اگر شهروند ايراني در مقابل قدرتمندان و ثروتمندان تملق ميكند ولي همسر و فرزندان خود و يا همسايه فقيرش را مورد آزار و اذيت قرار ميدهد، همگي اگر ناشي از كمكاري ما در آموزش و پرورش نباشد، لااقل در اينجا قابل اصلاح و تربيت هستند ،به شرط آن كه فرد فرد ما نياز به اصلاح و توسعه را همچون نياز به آب و غذا از اولويتهاي اصلي و اساسي خويش قلمداد كنيم.
ب ـ تمرين دموكراسي و ترويج فرهنگ تشكلگرايي:
تشكلگرايي و تقويت فرهنگ مشاركت عمومي مخصوصاً در بين جوانان دانشآموز و دانشجو باعث رشد خلاقيتهاي فردي و گروهي در بين آنان شده و احساس مفيد بودن و تعلق داشتن به گروه و جامعه را در آنان بيدار ميكند. قرار گرفتن در يك ساختار دموكراتيك كه فرد آن را متعلق به خود ميداند باعث نظمپذيري و در نهايت جامعهپذيري وي ميشود و از قانونگريزي و رفتارهاي ضد اجتماعي در جامعه جلوگيري ميكند. از طرفي اين كار علاوه بر اين كه افراد را در يك فضاي عقلايي و منطقي قرار ميدهد و رابطه آنها با دولتها و برنامهريزان را سامان ميبخشد باعث رشد مهارتهاي علمي و تربيت افراد نخبه در درون يك تشكل نيز ميشود.
امروزه مهمترين آفتي كه جوانان را از مشاركت و فعاليت گروهي و شور و نشاط بازميدارد و آنها را به وادي انزوا، سكوت، هنجارشكني و مسئوليتگريزي سوق ميدهد اين است كه خود را بازيچه دانسته و اميدي به نقشآفريني و تأثير بر اوضاع اجتماعي نداشته باشند. توجه و احترام به ديدگاههاي جوانان در برنامهريزيهاي علمي و آموزشي گذشته از اين كه اين برنامهها را واقعيتر و كاربرديتر ميسازد، همچنين باعث ميشود كه جوانان در موفقيت و اجراي آن برنامهها نهايت تلاش و همكاري را از خود نشان دهند.
نكته قابل توجه در تشويق جوانان و كمك به آنان براي ساختن تشكلهاي صنفي، سياسي، فرهنگي و... اين است كه هرگونه قيم مآبي و تحديد اختيارات آنان، ميتواند فلسفه وجودي اين كار را زير سؤال برده و نقش آنها در تصميمگيري و ابتكار را خنثي سازد. ما نميتوانيم براي جوانان و نوجوانان تشكل بسازيم و آنگاه خود آن را اداره كنيم، به اعضاي آن امر و نهي كنيم و اين كار خود را نيز تمرين دموكراسي بدانيم .
تأسيس تشكلهاي واقعي و گسترش آنها در بين جوانان و در زمينههاي متعدد باعث ايجاد تحرك و پويايي در جامعه، جلوگيري از انزوا و سرخوردگي در بين جوانان، افزايش شعور سياسي، گسترش و تعدد نهادهاي متولي آموزش در جامعه و پويايي جامعه مدني ميگردد كه وجود آن سهم عمده اي در توسعه داشته و شاخص مهمي در ارزيابي توسعه فرهنگي و انساني در جهان امروز محسوب ميگردد.
پانوشت:
1ـ جورج سارتون، به نقل از صادق زيبا كلام، ما چگونه ما شديم، انتشارات روزنه 1378 صفحه 209
2ـ محمود سريعالقلم، اطلاعات سياسي ـ اقتصادي شماره 192 ـ 191 ص 18ـ17
پايان
مروری بر خاطرات دوره خدمت در آموزش و پرورش بدون نیاز به هیچ درایت سیاسی می تواند بسیاری از مسائل را روشن کند و گویای روشنی بر تفاوت دوره های مختلف باشد. جو سنگین سکوت و اطاعت و فرمانبری محض را در برخی دوره ها شاهد بوده ایم. آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
منتقدان این سند می گویند این آن سندی نیست که ما می خواستیم، و آنها قبل از سندتحول، سندی با عنوان" سند ملی " تهیه کرده بودند که در آن، درنظام جدید متوسطه هیچ کاری راجع به پرورشی نداشت/ دولت لایحه ای در جهت کمک به حل معیشت معلمان به مجلس نیاورده است،در حالی که مجلس مایل به حل مشکلات معلمین است/ سخنران بعدی « رییس سازمان بسیج فرهنگیان »بود. ایشان نیز ضمن نگرانی از جنگ نرم بر لزوم آمادگی فرهنگیان ولایت مدار برای مقابله با آن سخن راند/ عده ای می خواهند معلمان را تحریک کرده و با نام مشکلات معیشتی مقابل نظام قرار دهند/ کسانی که وقتی سابقه آنان را بررسی می کنید معلوم می شود چه سابقه ای دارند می خواهند معلم ها را برای اغتشاش تحریک کنند/ مگر نه اینکه از معلمین به عنوان مجریان انتخابات استفاده کرده و در همه راهپیمایی های مهم و تظاهرات دفاع از نظام در صف اول است،پس چرا به حقوقش رسیدگی نمی شود/ می گویند معلم که همیشه تعطیل است و سه ماه تابستان و تعطیلات عید رامطرح می کنند/ مگر نه اینکه معلمین دهه فجر را برگزار می کنند ولی چرا فجرانه اش را دیگران می گیرند/ آقای فرشیدی تا کنون و پس از گذشت چندین سال در برابر این سرکوب گسترده سکوت کرده است
گروه گزارش / تحرکات اخیر و به ویژه تجمع و یا تحصن و پرسش های فراوان فرهنگیان و همکاران موضوعی شد تا این بار با آقای" علیرضا هاشمی سنجانی " به گفت و گو بنشینیم .
متن گفت و گو را می خوانید
پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران - تهران
سازمان معلمان ایران با صدور بیانیه ای، ضمن بر حق دانستن اعتراضات صنفی معلمان ، تحصن و تجمع در شرایط کنونی را زمینه ساز بازگشت تفکرات احمدی نژادی بر عرصه کشور دانستند. در بخشی از این بیانیه خطاب به معلمان کشور آمده است :«می دانیم مطالبات انباشته شده ی معلمان سال هاست همراه ماست. از اولین تجمع معلمان در 25 دی ماه 1380 که سازمان معلمان ایران آن را شکل داده بود تا امروز پی گیر جدی و صادقانه مطالبات بر حق تان بوده و هستیم .»
به گزارش جماران، سازمان معلمان ایران با بیان این که تجربه فعالیت صنفی - مدنی در سال های گذشته ، این درس را آموزانده است که در مسائل اجتماعی الزاما کوتاه ترین فاصله میان دو نقطه ، خط مستقیم نیست می افزاید :« تجمع و تحصن تنها راه پی گیری مطالبات انباشته شده مان نیست .»
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است :«« قدرت را قدرت تغییر می دهد » تا زمانی که « قدرت اجتماعی » حامی دولت منتخب ، بسیج نشود و در عرصه حیات اجتماعی حضور نداشته باشند و رویکردها تغییر نکند ، به صرف جا به جا شدن یک مدیر ( حتی در حد ریاست جمهوری ) اتفاق مهمی رخ نخواهد داد .ما با مشارکت سازمان دهی شده ی خود باید اوضاعی را رقم بزنیم که مسئولان در نهاد آموزش و پرورش و فراتر از آن ناگزیر به تغییرات و اصلاح شوند .»
این بیانیه می افزاید :«ما در سازمان معلمان ایران آهسته اما پیوسته حرکت می کنیم زیرا می خواهیم به دور دست ها برسیم ، مسائل اجتماعی را پیچیده تر از آن می دانیم که با راه حل های ساده و کوتاه بتوان آن ها را حل کرد ، تجربه شکست خورده ی گذشتگان را تکرار نخواهیم کرد ، رویکردمان اصلاح طلبانه است و تغییر گام به گام و اصل مشارکت جویی را پذیرفته ایم .»
سازمان معلمان خطاب به معلمان و فرهنگیان کشور می گوید :«ما نیک می دانیم در جوامعی چون ایران که نهادهای مدنی ضعیف بوده و سنت گفت و گو میان مردم و حکومت و مرجع قضاوت کننده مستقل وجود ندارد ، متاسفانه سرنوشت مطالبات در " خیابان ها " تعیین می شود و راه گفت و گو برای سازش و تفاهم دشوار یاب است ، بنابراین گروه ها مطالبات خود رابه سطح خیابان می کشند و برای رسیدن به اهداف خود نیازمند افراد و حامیان بیشتری هستند و البته آن ها که شعارهای رادیکال تری بدهند پذیرفتنی تر خواهند بود .با توجه به این شرایط طبیعی است که اجازه ی برگزاری تجمع داده نشده و نمی شود .»
این بیانیه می افزاید :«ما حق اعتراض را برای همه ی اقشار از جمله معلمان فرض مسلم می دانیم و لیکن در شرایط کنونی که اقتدار طلبان با تکیه بر امکانات عمومی ، در مسیر حرکت دولت منتخب مردم ناهمواری هایی ایجاد کرده و می کنند ؛ تحصن و تجمع نه تنها گره از کار آموزش و پرورش نمی گشاید که زمینه را برای بازگشت امثال " معجره هزاره ی سوم " فراهم خواهد نمود .»
در پایان این بیانیه از فعالان صنفی و فرهنگیان کشور خواسته شده است با نهادینه کردن مشارکت درسرنوشت خود ، فضای عمومی و رسانه ها را از حضور خود لبریز نمایند و با معلمان سایر نقاط جهان ارتباط برقرار کرده و از تجارب آن ها جهت تعالی تعلیم و تربیت استفاده کنند و با حضوردر تشکل های موجود و یا تشکل های جدید سازمان دهی شوند و با بهره گیری از « منطق و عقلانیت » و با اولویت بندی خواسته ها و تحلیل شرایط کشور آینده ی بهتری را برای خود و آینده سازان این مرز و بوم رقم بزنند .
گروه اخبار /
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، گردهمایی فرهنگیان تهران با عنوان «تربیت اسلامی و جنگ نرم» به مناسبت 8 اسفند روز امور تربیتی و تربیت اسلامی با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس برگزار میشود. این مراسم با همكاری كانون تربیت اسلامی، سازمان بسیج فرهنگیان، جامعه اسلامی فرهنگیان، جمعیت اسلامی فرهنگیان و سازمان بسیج دانشآموزی برگزار خواهد شد.
گردهمایی فرهنگیان تهران ساعت 14 روز پنجشنبه 7 اسفند در سالن ورشو واقع در خیابان طالقانی، خیابان استاد نجاتاللهی شمالی، قبل از خیابان ورشو برگزار میشود.
حضور كلیه فرهنگیان و معلمان كشور را گرامی می داریم .
سخن معلم :
همایش بزرگ فرهنگیان استان تهران به به مناسبت 8 اسفند روز امور تربیتی و تربیت اسلامی و با هدف "بررسی مشکلات معیشتی معلمان " !!
بدون شرح !
گروه اخبار /
سید حسین نقوی حسینی درخصوص وضعیت بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۴ اظهار داشت: هماكنون شرایط معیشتی و اقتصادی آموزش و پرورش خوب نیست و فرهنگیان از دو جنبه نارضایتیهایی را دارند كه به حق نیز است.
وی افزود: وجه نخست نارضایتی فرهنگیان درخصوص میزان دریافتی آنهاست به گونهای كه یك معلم با مدارك لیسانس و فوق لیسانس دریافتی مناسبی در حد تامین زندگی ندارد به عنون مثال یك فرهنگی با حقوق یك میلیون تومان در ماه برای اداره زندگی دچار مشكلاتی است و اگر این فرد مستاجر هم باشد گذران زندگی دشوارتر میشود.
رئیس فراكسیون فرهنگیان مجلس ادامه داد: تبعیض موجود میان معلمان و كاركنان سایر دستگاهها نیز مورد اعتراض است، یك نیروی لیسانس یا فوق لیسانس در وزارتخانههای دیگر چند برابر یك فرد لیسانس و فوق لیسانس در آموزشوپرورش حقوق دریافت میكند.
نقوی حسینی گفت:زمانی كه طرح تحول سلامت اجرا شد و شاهد تحولاتی اساسی در حوزه بهداشت و درمان بودیم این انتظار وجود داشت كه چنین تحولی را نیز برای نظام آموزش و پرورش كشور مدنظر داشته باشیم و آن را عملیاتی كنیم.
وی ادامه داد:این تصور وجود داشت كه دولت برنامههای ویژهای را برای فرهنگیان دارد و اگر در سال ۹۳ طرح تحول سلامت در نظام بهداشت و درمان اجرا شد در سال ۹۴ نیز طرح خاصی برای آموزش و پرورش اجرا خواهد شد اما پیشنهادات خاصی از سوی دولت به مجلس نیامد و گام بلندی در راستای تحول در آموزش و پرورش برداشته نشده است.
رئیس فراكسیون فرهنگیان مجلس در پاسخ به این پرسش كه مجلس برای حل مشكلات آموزشوپرورش و معلمان چه تدابیری دارد؟گفت: در سال ۹۳ تحولاتی را در بحث بودجه آموزش و پرورش شاهد بودیم به گونهای كه در سال ۹۲ بودجه این وزارتخانه ۱۶ هزار میلیارد تومان بود كه با افزایش در نظر گرفته شده از سوی دولت و مصوبات مجلس بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۳ به بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان رسید اما این افزایش بودجه نیز به لحاظ كیفی در وضعیت فرهنگیان تغییراتی ایجاد نكرد.
نقوی حسینی بیان كرد: طبق قانون اساسی مجلس نمی تواند از درآمد دولت کم یا به هزینهها اضافه كند. مجلس نهایتا میتواند ۵ تا ۱۰ درصد در ردیفهای دریافتی و پرداختی تغییراتی ایجاد كند اما با وجود این محدودیتها چند پیشنها خوب در بودجه سال ۹۴ برای آموزش و پرورش به تصویب رسیده است اما برای تحول در آموزش و پرورش و تغییر اساسی در وضعیت فرهنگیان نیاز داریم تا دولت لایحهای را به مجلس ارائه كند.
انتهای پیام/
تسنیم

در خبرها آمده بود که مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر توسط آقای فانی برکنار شده است .
هنوز توضیحی در مورد علت این برکناری توسط مسئولان وزارت آموزش و پرورش منتشر نشده است اما خبرها حاکی از این است که عزل آقای اصغر حصیری با فشار برخی از نمایندگان مجلس صورت گرفته است .
مدت هاست که خبر استیضاح وزیر آموزش و پرورش در رسانه ها تکرار می شود .
این نمایندگان با تابلوی احیا و پی گیری " مطالبات معلمان " علم استیضاح را برافراشته اند اما به نظر می رسد بیشتر به دنبال منافع و آینده کاری خویش هستند و دیواری کوتاه تر از " مطالبات معلمان " برای خالی نبودن عریضه در گفتمان این نمایندگان یافت نمی شود .
فانی دومین کارت زرد را نیز از دست همین نمایندگان دریافت نمود و آن ها با این عمل نشان دادند که به هیچ وجه میدان را به نفع رقیب خالی نخواهند کرد .
اما نکته ای مهم و راهبردی که از دید این نمایندگان دور مانده است این است که این نمایندگان تصور می کنند با تعویض مدیر یک ناحیه ، منطقه و یا حتی یک مدیر کل می توانند تمام نقشه راه را برای تجدید حیات سیاسی خویش طراحی و سپس اجراء نمایند در حالی که از این نکته غافل هستند که اکنون عصر ، عصر رسانه است و کوچک ترین کنش و یا حتی اظهار نظر از دید افکار عمومی جامعه پنهان نمی ماند و در موقع مقتضی بازخوردی مناسب دریافت خواهد کرد .
فرهنگیان و معلمان خود می توانند مسائل را تشخیص دهند و هرگز برای « انتخاب » منتظر نظر و یا چراغ سبز کسی نمی مانند !
از نظر بسیاری از فرهنگیان و معلمان کارنامه این مجلس و به ویژه فراکسیون فرهنگیان و کمیسیون آموزش و تحقیقات حداقل در موضوع " مطالبات آموزش و پرورش و معلمان " درخشان و قابل دفاع نیست و اظهار نظر برخی از نمایندگان که پس از مدت زمان طولانی به یک باره به فکر آموزش و پرورش و معیشت معلمان افتاده اند نمی تواند تغییر خاصی در صورت مساله ایجاد کند ؛ به ویژه آن که این مواضع و دل سوزی ها در فاصله کم تر از یک سال به زمان انتخابات روی می دهد ...
و اما در مورد موضوع اصلی که برکناری مدیر کل استان بوشهر است ذکر چند نکته مهم است :
1-با برکناری این مدیر ، نمایندگان به احتمال خیلی زیاد به سراغ گزینه های بعدی خواهند رفت .
فانی و حلقه ی اطرافیان ایشان چه تدابیری برای زیاده خواهی احتمالی این نمایندگان دارند ؟
تا کجا و تا چه زمانی این پروسه امتیازدهی و بازی برد – باخت ادامه خواهد یافت ؟
2-درست است که برخی از نمایندگان خود را پشت مطالبات معلمان پنهان کرده اند اما همه قضایا را نمی توان در چهار دیواری مجلس خلاصه کرد !
استراتژی رسانه ای وزارت آموزش و پرورش برای مدیریت افکار عمومی و شفاف سازی عملکرد افراد و پویایی شناسی گروه ها چه بوده است ؟
به عنوان مثال ، آیا در پرتال وزارت آموزش و پرورش نقدی در مورد عملکرد این نمایندگان صورت گرفته است ؟
سخنان، مواضع و نقطه نظرات معلمان حامی دولت تدبیر و امید که از مجاری غیردولتی و فرضا روزنامه ها و سایت های مستقل بیان می شود تا چه حد در این رسانه انعکاس دارد ؟
آقای دکتر اکرمی به عنوان مشاور آقای فانی اخیرا انتقاداتی را در یکی از روزنامه ها در مورد عملکرد برخی از نمایندگان مجلس بیان نمود . این در حالی است که تاکنون این گونه اظهار نظرها هیچ انعکاسی در رسانه وزارت آموزش و پرورش نداشته است .
خط مشی روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در این گونه موارد چگونه تعریف و تببین می شود ؟
3-اساسا کارکرد و یا رویکرد معاونت پارلمانی و حقوقی وزارت آموزش و پرورش چیست ؟
بدون تردید اگر در قضایای اخیر این معاونت می توانست تعامل منطقی ، سازنده و مستمری را با کلیت مجلس برقرار نماید ، به احتمال زیاد چنین وضعیتی اتفاق نمی افتاد و یا شدت آن کاهش می یافت .
نمی توان همه تقصیرها و اشتباهات را به گردن مجلس نشینان انداخته و از خود مسئولیت زدایی نمود !
شاید این معاونت برای حل این مشکل ساده ترین و کوتاه ترین راه حل را پیشنهاد نموده و صورت مساله را پاک کرده است !
آقای فانی باید با تامل بیشتری با این گونه مسائل برخورد کند .
4-در وقایع اخیر اظهار نظرهای شفاف و مستدل و یا حتی دفاع از عملکرد آقای فانی و نیز انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس در گفتمان رسمی حلقه ی اطرافیان فانی مشاهده نمی شود .
به عنوان مثال از حدود بیست مشاوری که آقای فانی را احاطه نموده اند تنها آقای دکتر اکرمی است که به نقد منطقی عملکرد مجلس پرداخته و از فانی دفاع می کند !
دلیل سکوت سایر مشاوران ایشان چیست ؟
کثرت این همه مشاور با توجه به برون داد ضعیف آن ها و نارضایتی بدنه معلمان از عملکرد وزارت آموزش و پرورش چگونه باید مورد تفسیر و یا تحلیل قرار گیرد؟
البته این وضعیت در مورد سایر مسئولان ستادی وزارتخانه نیز صادق است .
در مدیریت رفتار سازمانی ، مدیر موفق با مشاوران و معاونین کارآمد و قوی شناخته می شود .
مگر آن که بپذیریم آقای فانی فردی فراتر از خود را تحمل نمی کند !