صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار /

استیضاح دوباره فانی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش را مجددا کلید زدند.

این طرح استیضاح تاکنون به امضای 25 نماینده مجلس رسیده و طبق گفته طراحان قرار است امضاهای آن افزایش یابد.

در همین زمینه حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: این استیضاح در دفعه گذشته حائزی رای مثبت نمایندگان نشد اما این بار مخالفان استیضاح ابراز پشیمانی کرده و آمادگی‌شان را برای انجام استیضاح اعلام کردند.

وی علت تغییر نظر برخی نمایندگان را این گونه عنوان کرد که عدم تحقق وعده‌های وزیر و ادامه یافتن مشکلات فرهنگیان از جمله دلایل تغییر رویکرد نمایندگان است.

این نماینده مردم در مجلس عدم درست گزینش نیروها، بیشتر شدن مشکلات و دغدغه‌های فرهنگیان و انتصاب مدیران سیاسی را از دیگر دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد.

انتهای پیام/

گروه اخبار / « مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری » طی نامه ای از « گروه صدای معلم ( سخن معلم ) » درخواست نموده است تا در نشست هم اندیشی این نهاد به منظور بررسی «  لایحه ی دائمی شدن قانون اصلاح قانون تاسیس و اداره مدارس ، مراکز آموزشی و مراکز پرورشی غیردولتی » حضور یابد .

متن این دعوت به شرح زیر است

شنبه, 31 مرداد 1394 17:51

دو نوع درد در جامعه امروزی

دو نوع درد در جامعه امروزی  "نخستین درد" را « اعتقاد » به « الگوی کامل» می دانم

تفکری که می گوید یک فرد یا باید از همه لحاظ الگو باشد یا اساساً الگو نیست. تفکری که انسان ها را « همه » یا « هیچ » می کند. تفکری که هرگز نمی پذیرد انسان ها، « مجموعه ای از خوبی ها و بدی ها» هستند و اساساً « انسان بودن » یعنی ترکیب این دو که اگر چنین نبود،‌ یا شیطان بودیم و یا فرشته.

این تفکر هزینه های زیادی را به جامعه ما تحمیل کرده است. برای جست و جوی الگو نیازمند باستان شناسی تاریخی هستیم. جست و جوی کسانی چنان دوردست، که بدی‌هایشان محو شده و تنها فسیلی از خوبی‌هایشان بر جای مانده باشد.

در اثر همین تفکر است که از انسان های زنده تقدیر و تجلیل نمی کنیم. چه آنکه می ترسیم امروز تحسینش کنیم و فردا حرفی بزند یا کاری بکند که به مذاق ما خوش نیاید. فقط وقتی مرد و مطمئن شدیم دیگر کاری نمی کند و حرفی نمی زند، او را – البته با یک زندگی نامه ی سانسور شده – به الگوی جامعه بدل می کنیم.

نیاموخته ایم که یک نفر می تواند معتاد باشد، اما فلسفه را خوب بفهمد.

یک نفر می تواند الکلی باشد،‌اما خوب شعر بگوید.

یک نفر می تواند خیانتکار باشد، اما ریاضی را خوب بیاموزد.

یک نفر می تواند نماز نخواند،اما اقتصاد را خوب بفهمد.

دلیل نمی شود « آنچه خوبان همه دارند » را « من و تو » یک جا داشته باشیم.

با تمام وجود بر این باورم که جست و جوی کسی که – به سلیقه ی ما – هیچ ایرادی ندارد و سراپا حسن است، ریشه ی « بت سازی » و « بت پرستی » است.

"دومین درد" را « ظاهربینی و کوته نظری » می نامم.

ایرادهای جزئی کوچک را « بزرگ » می بینیم و ایرادهای بزرگ پنهان را « کوچک » می پنداریم.

فرهنگی که در آن « دود سیگار را به حلق خود دادن » عیب است، اما « دود خودرو را به حلق خلق دادن » عادی تلقی می شود.

فرهنگی که در آن « مستی از شراب » جرم است، ولی « سرمستی از قدرت »، طبیعی است.

فرهنگی که در آن، « حفظ حجاب » اولویت است، اما « پاکدامنی » به فراموشی سپرده می شود.

فرهنگی که در آن، « کثیفی خانه » زشت است، اما بیرون ریختن زباله از خودرو، زشت تلقی نمی شود.

فرهنگی که در آن، برداشتن یک قطعه از یک کارخانه « دزدی » است، اما خریدن غیر قانونی مجوز یک کارخانه،‌ زیرکی است.

فرهنگی که در آن، اگر « نماز » نخوانی، از حوزه ی دین خارج هستی،اما اگر « غیبت » کردی، « تهمت » زدی و یا " مسخره کردی " همچنان مومنی.

فرهنگی که در آن،به روز « قضاوت »، ایمان داریم،‌ اما صبر نداریم تا « قضاوت در مورد دیگران » را به « روز قضاوت » موکول کنیم.

و بدتر از آن اینکه ،‌

جامعه، « ایرادهای کوچک آشکار » را تنبیه می کند و « سرطان های بزرگ پنهان » را تجلیل! 

چنینمی شود که « دختران با تار موی آشکار » دستگیر می شوند و دزدان، با « دم خروس آشکار » در میانه ی شهر آزادانه می گردند و قدرت نمایی می کنند.

چنین می شود که آن کس که یک نفر را کشته است،‌اعدام می شود و آن که هر روز صدها سال عمر مردم را در پای اینترنت، به دلیل کندی و کنترل محتوا، تلف می کند، آزادانه به زندگی اش ادامه می دهد.

به نظر می رسد این نگرش فرهنگی، ریشه ی تاریخی نیز دارد. چنانکه ظاهراً از زمان سعدی،عادت ما بر آن بوده که « سنگ ها » را می بسته ایم و « سگ ها » را رها می کرده ایم…

و در فرهنگی که مردم «به ظاهر» نگاه می کنند، « اشتباهات کوچک » را بزرگ می شمارند و « گناهان بزرگ » را نادیده می گیرند، فرهنگی که تو را معصوم می خواهد و به تو « حق خطا کردن » نمی دهد،باید هر روز یک «ماسک» بر چهره بزنی. 

هیچ کس واقعیت تو را نمی داند.

در خانه به شکلی زندگی می کنی و در بیرون شکل دیگر.

با هر گروه از دوستانت به شکلی حرف می زنی.

در رسانه ها یک حرف می زنی و در زندگی شخصی به شکل دیگری زندگی می کنی.

در ورود به سازمان خود، چادر بر سر می کنی و شب هنگام، در مهمانی ها پرسه می زنی…

گویی که بالماسکه ی بزرگی در کار است. 

بالماسکه ای که میلیون ها نفر در آن نقش ایفا می کند.

هر یک نقابی بر چهره،

نه برای یک شب؛

که تا لحظه ی مرگ.

" برگرفته از کتاب فرهنگ سنگ و سگ "

منتشرشده در دیدگاه
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

گلايه ازيك سفر

همدان

منتشرشده در نامه های دریافتی

سخنان وزیر آموزش و پرورش در مورد راهیان نور  گروه اخبار /

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در همایش قرارگاه مشترک راهیان نور که در سالن شهید فهمیده بسیج مستضعفین برگزار شد اظهار داشت: 650 هزار نفر از دانش آموزان را تا شهریور ماه به اردوهای راهیان نور خواهیم فرستاد و خوشبختانه تا کنون هیج حادثه دلخراشی برای کاروان‌های راهیان نور نیفناده است.

وی ادامه داد: امسال دانش آموزان قریب به 5 میلیارد تومان مشارکت در اردوهای راهیان نور داشتند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ترویج روحیه گذشت، انتقال فرهنگ ایثار رزمندگان، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تقویت زندگی دسته  جمعی از پیام‌های راهیان نور است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به دنبال وحدت در عین کثرت در آموزش و پرورش هستیم و چترهای مختلفی را در آموزش و پرورش باز کردیم تا سلایق مختلف زیر چتر جمهوری اسلامی جای بگیرند.
 
باشگاه خبرنگاران جوان
منتشرشده در دانش آموز

وضعیت مربیان پیش دبستانی و سیاست مجلس در مقابل آموزش و پرورش  روز یکشنبه ۲۵ مرداد بار دیگر گروهی از مربیان پیش دبستانی و معلمان شرکتی در مقابل مجلس تجمع کردند؛ گروه هایی از مربیان پیش دبستانی که تقریبا ۹۰ درصد آنها را زنان تشکیل می دهند و از فروردین ۹۴ تا کنون چندین بار در برابر مجلس تجمع کرده اند. تجمع کنندگان که از حمایت برخی از نمایندگان مجلس برخوردارند، به برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش که حدود ۱۸۰ هزار داوطلب در آن ثبت نام کرده اند معترضند.

آنها خواهان استخدام بدون آزمون و یا برگزاری آزمون ویژه مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی، برداشته شدن شرط سنی برای شرکت در آزمون و افزایش سهمیه جذب نیروی زن در برخی شهرها مانند تهران هستند. بر اساس برخی برآوردها تعداد مربیان پیش دبستانی متقاضی استخدام حدود ۴۰ هزار نفر است.

مشکلات مربیان پیش دبستانی از سال ۱۳۸۶ آغاز شد. در این سال آموزش و پرورش تصمیم گرفت که کلاس های پیش دبستانی در مدارس دولتی را برچیند. مديران مدارس ابتدايي معمولا با كسب مجوز از اداره، يكي از اتاق‌هاي دبستان را به كلاس آمادگي اختصاص مي‌دادند و با اخذ شهريه منصفانه‌ اي کلاسی در یکی از اتاق های مدرسه تشکیل می دادند و یک مربی را به صورت غیر رسمی سرکلاس می فرستادند. قسمتی از درآمد این کلاس را هم صرف هزینه های مدرسه می کردند.

شش ساله شدن دوره ابتدایی در سال ۹۱ ديگر فضايي براي تشكيل كلاس‌هاي پيش‌دبستاني ضميمه، باقي نگذاشت. مقامات آموزش و پرورش هم اعلام كردند كه پيش‌دبستاني يك دوره رسمی و غيرالزامی است و وظيفه آموزش و پرورش فقط تهيه محتواي آموزشي و صدور مجوز براي مراكز پيش‌دبستاني غيرانتفاعي است.به این ترتیب پیش دبستانی به مدارس غیر انتفاعی واگذار شد.

هفته گذشته عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از سوی اعضای این کمیسیون، پنج ایراد به آزمون جذب نیرو در آموزش و پرورش وارد کرد. نماینده نور درمجلس گفت: "در جلسه با معاونان آموزش و پرورش درباره استخدام ۵ هزارنفر معلم که قرار است اجرایی شود صحبت و ۵ ایراد به قوانین این استخدام و جذب نیرو وارد شد." مهم ترین ایرادهای کمیسیون به آموزش و پرورش، عدم رعایت اولویت استخدام مربیان پیش دبستانی و اعمال شرط سنی و جذب نیرو بدون توجه به نیاز مناطق بود.

بین مجلس و وزارت آموزش و پرورش بر سر تعریف اولویت استخدام مربیان پیش دبستانی اختلاف نظر وجود دارد و هرکدام از دو نهاد تفسیر متفاوتی از مصوبه مهرماه ۹۱ مجلس با موضوع تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی دارند. خود مصوبه هم دارای تناقض درونی است و مثل مصوبه های مشابه با عجله و بدون نگاه کارشناسی تهیه شده است.

در مصوبه مجلس، وزارت آموزش و پرورش موظف است در اجرای تبصره دو ماده ۵۱ قانون برنامه پنج ساله پنجم و بند ج ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوری، حداکثر ظرف دو سال تمامی مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای خرید خدمت آموزشی که با آموزش و پرورش همکاری داشتند را از طریق برگزاری آزمون و با در نظر گفتن شرایط مندرج در مواد دو و سه قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و... مدرک، رشته تحصیلی، جنسیت، نیاز منطقه‌ای و سنوات همکاری با آموزش و پرورش در اولویت استخدام قرار دهد.

جلسه مشترک معاونان وزیر آموزش و پرورش با کمیسیون آموزش بار دیگر روز یکشنبه ۲۵ مرداد برگزار شد. که باز هم به نتیجه مشخصی نرسید. علی اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش در پاسخ به انتقادهای مربیان پیش دبستانی و نمایندگان مجلس در باره شرایط برگزاری آزمون استخدامی گفت:‌ "متناسب با سنواتی که مربیان پیش‌دبستانی با آموزش و پرورش همکاری داشته‌اند، تا سقف ۲۰ درصد به نمره آنها اضافه می‌شود... مصوبه مجلس نیز همین است که در هر آزمون استخدامی که آموزش و پرورش برگزار می‌کند، مربیان پیش‌دبستانی در اولویت باشند و به وسیله درصد افزایش نمره در آزمون این اولویت را قائل شدیم."

سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش می گوید:‌ "مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای شرکتی که در آموزش و پرورش کار کرده‌اند و شرایط قانون مجلس را دارند، سنوات خدمت به شرط سنی آنها اضافه می‌شود. به‌عنوان مثال اگر فردی ۵ سال سابقه کار دارد و شرط سنی برای دارندگان مدرک لیسانس حداکثر ۳۰ سال است، سقف سنی برای این فرد ۳۵ سال لحاظ می‌شود و حداکثر سقف سن در این گونه موارد هم ۴۰ سال تعیین شده است".

محمدحسین سلیمی جهرمی رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش هم گفته است: "افرادی همچون مربیان پیش‌دبستانی هرچقدر سنوات داشته باشند از سن فعلی آنها کم می‌شود."

 مطابق قانون شرط سنی شرکت در آزمون برای فوق‌دیپلم ۲۵ سال، لیسانس ۳۰ سال و فوق‌لیسانس ۳۵ سال است و مدت خدمت نظام وظیفه افراد به آن اضافه می‌شود.

در قانون مدیریت خدمات کشوری، امور کشور به سه دسته تقسیم شده است : ۱- امور حاکمیتی. ۲- امور اجتماعی، فرهنگی و خدماتی. ۳- امور زیربنایی. در این قانون، آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای، جزء امور اجتماعی، فرهنگی و خدماتی طبقه بندی شده اند. مطابق ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری که در مصوبه مجلس به آن اشاره شده است، تعداد مجوزهای استخدامی...به نحوی تعیین گردد که تعداد کارمندان دستگاه‌های اجرائی که به هر نحو حقوق و مزایا دریافت می کنند و یا طرف قراداد می‌باشند هر سال یه میزان دو درصد در امور غیر حاکمیتی نسبت به سال قبل کاهش یابد.

به زبان ساده، اگر آموزش و پرورش را یک دستگاه غیر حاکمیتی بدانیم که در ماده ۹ قانون مدیریت خدمات کشوری صراحتا به آن اشاره شده است، سالانه باید ۲ درصد معادل ۲۰ هزار نفر از کارکنان آن کاسته شود. هرسال حدود ۳۰ هزار نفر از کارکنان آموزش و پرورش به طور طبیعی بازنشسته می شوند. طبق قانون مدیریت خدمات کشوری برای کاهش سالانه ۲ درصد، باید در مقابل خروج هر ۳ نفر، یک تن استخدام شود. اما برخی نمایندگان مجلس این فرمول را قبول ندارند. یک نماینده مجلس دوشنبه ۱۹ مرداد خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: "اعلام کسری شما به صورت رسمی حدود ۷۷۰ هزار ساعت است و این یعنی ۶۵ هزار معلم کم داریم."

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اکنون در حال تهیه طرح الزام آموزش و پرورش به استفاده از مربیان پیش دبستانی به عنوان معلم حق التدریس است. این طرح که یک فوریت آن تصویب شده قرار است تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید در صحن علنی مجلس مطرح شود. در حال حاضر آموزش و پرورش با استفاده از نیروهای بازنشسته و اضافه کار معلمان شاغل کمبود های خود را جبران می کند. مطابق این طرح که به گفته نمایندگان بارمالی برای آموزش و پرورش ندارد و خلاف ماده 75 قانون اساسی نیست، آموزش و پرورش ملزم می شود که از نیروهای پیش دبستانی به عنوان نیروی حق التدریس به جای بازنشستگان آموزش و پرورش استفاده کند.

اشتغال حق مربیان پیش دبستانی، معلمان شرکتی و همه شهروندان جویای کار است. میزان بیکاری در بین فارغ التحصیلان دانشگاه ها بر اساس برخی آمارها ده برابر افراد با تحصیلات پایین تر است. نمایندگان مجلس باید به فکر اشتغال شهروندان باشند، اما سیاستی که مجلس در ۱۱ سال گذشته در قبال آموزش و پرورش داشته و هنوز هم ادامه می دهد سیاست "درهای باز" است. به نظر می رسد تعدادی از نمایندگان، آموزش و پرورش را بنگاه کاریابی تصور کرده اند.

پرسش این است که چرا حل معضل بزرگ و پیچیده بیکاری را از ضعیف ترین و پر مساله ترین و عیالوار ترین وزارتخانه دولت انتظار دارند؟

آموزش و پرورش از عدم توازن نیرو رنج می برد. در برخی مناطق با کمبود شدید نیرو مواجه است اما در مناطق دیگر صدها نیروی مازاد دارد. دخالت های ریز مجلس در استخدام نیرو که از زاویه کمک به اشتغال فارغ التحصیلان بیکار صورت می گیرد، اشتباه است. مصوبه های استخدامی پی در پی و غیر کارشناسی مجلس از سال ۸۳ تاکنون، مشکلات نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش را پیچیده تر کرده است. نیروهایی که در این ۱۰ سال از مجاری مختلف جذب شده اند اغلب فاقد توان حرفه ای و تخصصی بوده و در برخی موارد افراد دارای مدرک تحصیلی غیر مرتبط و حتی کارکنان خدماتی و آشپز و راننده به عنوان آموزگار استخدام رسمی شده اند. استخدام های جدید عدم توازن نیرو را بیشتر می کند.

روز

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار / در نوزدهم تیرماه سال جاری ،  کلیپی از حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در سخن معلم با عنوان « شبکه 5 صدا و سیما و حقوق معلمان » منتشر گردید . ( این جا )  متعاقب آن یادداشت های مختلفی در این رسانه  و در نقد سخنان ایشان منتشر شد .

به تازگی حجه الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی درجمع دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان کرمان به این اعتراضات پاسخ گفته و از معلمان عذرخواهی نموده است .

« گروه سخن معلم »  از پاسخگویی و نیز عذرخواهی ایشان تشکر و قدردانی می کند .

وضعیت نیروهای مازاد واستخدام مربیان پیش دبستانی  گروه اخبار /

وزارتخانه آموزش و پرورش به دلیل عملکرد ضعیف دولت های نهم و دهم در حوزه آموزش وپرورش هم اکنون هم نیروی مازاد دارد و هم کسری نیرو. به نظر فانی و اشاره مستقیم او در نشست خبری اش در روز معلم، کمیت نیروی انسانی وزارت آموزش وپرورش، از چالش های این وزارتخانه به شمار می رود. اولین مساله به « توزیع نامتوازن معلم ها » برمی گردد، به نحوی که این وزارتخانه ۵۸۰۰۰ نیروی مازاد و  ۵۰۰۰۰ نفر کسری نیرو دارد. به عبارتی، آموزش و پرورش در برخی مناطق کشور با کمبود نیرو و در برخی مناطق دیگر با مازاد نیرو مواجه است. از این رو می توان گفت خبرهایی از توازن نیرو در وزارت آموزش و پرورش تاکنون نه به گوش رسانه ها رسیده و نه اثری از آن در ساختار مدارس یافت شده است.
از طرف دیگر عدم ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش پس از عملکرد ضعیف حاجی بابایی و تحمیل ١٢٠هزارمعلم جدید و حقوق بگیر به ساختار بزرگ آموزش و پرورش، در ابتدا باعث شد شمار حقوق بگیران و نیروهای مازاد این وزارتخانه بالارود و پس از آن منجر به این مساله شد که درصد سهم پرسنلی از کل بودجه وزارتخانه آموزش و پرورش به ویژه در سال های اخیر به شدت افزایش یابد و به عدد ٩٩درصد نزدیک شود.

بنابراین کار در سال جاری به جایی رسید که این وزارتخانه با یک درصد از اعتباراتش فعالیت ها، هزینه مدارس، هزینه آب و برق و گاز و هزینه ادارات را سامان دهی کند، اما راه حل فانی برای حل این میراث از دولت های گذشته چه بود؟

استفاده از ظرفیت بازنشستگی نیروها برای کاهش تعداد کارمندان و اضافه کردن معلمان جدید از طریق آزمون استخدامی در نقاطی که آموزش و پرورش با کسری نیرو مواجه است.

 

طرح الحاق یک تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در آموزش و پرورش:

مجلس شورای اسلامی طی مصوبه‌ای دولت را مکلف به جذب مربیان پیش دبستانی به صورت حق‌التدریسی کرد. اتفاقی که می توان آن را متاثر از ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش در هفته ی گذشته و اعتراضات مربیان پیش دبستانی نسبت به این آزمون دانست. این اقدام مجلس اما در شرایطی است که هم اکنون آموزش و پرورش با معضل نیروهای مازاد و عدم تناسب نیروی انسانی مواجه است.

براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، در جریان رسیدگی به جزئیات طرح الحاق یک تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در آموزش و پرورش این وزارتخانه را مکلف کرد تا مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزشی (گروه‌های تصریح شده با شرایط مندرج در تبصره ۹) را که در اولویت استخدام قرار دارند بدون رعایت ماده ۸ قانون مذکور تا زمان اجرای قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش به صورت حق‌التدریسی به کار گیرند.
همچنین بار مالی ناشی از این امر در حد سقف حق‌التدریس سالانه از محل حق‌التدریس کارکنان رسمی وزارت آموزش و پرورش تأمین می‌شود و این قانون از تاریخ 1 / 7 / 1394 لازم الاجرا است.
بر اساس این گزارش جزئیات این طرح از میان ۲۰۱ نماینده حاضر با ۱۱۳ رأی موافق، ۴۰ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

مجلس با وجود معضل نیروی تعادل نیروی انسانی و کمبود اعتبارات، مجددا وزارت آموزش را درگیر چالشی جدید برای استخدامی جدید کرد.

مشخص نیست مجلس چرا این همه تکلیف بار آموزش و پرورشی می کند که قرار است همه فکر و ذکرش آموزش و تربیت فرزندان ما باشد!؟

باور کنید وظیفه دولت استخدام کردن افراد و آحاد ملت نیست.

پاراف

  گروه اخبار / پس از برخوردهایی که با تجمع صنفی معلمان در سی و یکم تیرماه سال جاری انجام گردید ؛ تنها معدودی از نمایندگان مجلس نسبت به این برخوردها واکنش نشان دادند . علی مطهری  بلافاصله نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و چنین گفته بود :

« اگر به معلمان اجازه تجمع داده می‌شد٬ حداکثر اتفاقی که می‌افتاد این بود که آنها مطالبات خود را بگویند و بروند . هر تجمعی مادامی که منجر به آشوب،‌ بی‌نظمی و تخریب نشود باید ‌آزاد باشد و طبق اصل 27 قانون اساسی راهپیمایی اگر مخل مبانی اسلام نباشد٬ آزاد است و در این باره در قانون حتی اشاره به گرفتن مجوز نیز نشده٬ که البته در این میان بعضی معتقدند که بعدا در قانون قید شده که باید مجوز گرفته شود. .. ( این جا )

ابراهیم آقامحمدی در بهمن ماه سال 93 که انتقادات تندی را متوجه علی مطهری نمود در اظهاراتی نسبت به فانی واکنش نشان داده و چنین گفته است :

ظرفیت های اقتصادی ایران پس از تحریم و نقش مجلس  مقدمه :

در سايت وزين " گروه سخن معلم " پنج شنبه, 22 مرداد 1394 استاد دست به قلم جناب آقاي شیرزاد عبداللهی در مقاله ي کلاف پیچیده استخدام در وزارت آموزش و پرورش مي فرمايند :
"بیکاری گسترده فارغ التحصیلان و رکود کسب و کار در غیاب یک بخش خصوصی پر رونق در اقتصاد باعث شده که برای جویندگان کار استخدام در دستگاه دولتی مطلوب باشد. این تصور غلط عمومی که معلمی کاری آسان و غیر تخصصی است باعث شده که انبوه فارغ التحصیلان بیکار با هر مدرکی پشت دروازه های آموزش و پرورش تجمع کنند. در اقتصاد راکد و دولتی کنونی نمی توان متقاضیان کار را سرزنش کرد. به جای آن باید از دولت بخواهیم هر چه سریع تر قفل اقتصاد کشور را با برطرف کردن موانع سیاسی باز کند. با رونق کسب و کار تقاضا برای مشاغل دولتی و به خصوص معلمی کاهش می یابد."
"نمایندگان مجلس که برای رفع مشکل فارغ التحصیلان بیکار حوزه انتخابیه خود دیواری کوتاه تر از دیوار آموزش و پرورش نمی شناسند، بهتر است برای رفع تنگناهای اقتصاد کشور به یاری دولت بیایند. با برداشته شدن موانع سیاسی و لغو تحریم ها و ورود سرمایه های خارجی و سرمایه های ایرانیان خارج از کشور، اقتصاد ایران از رکود و تورم عبور می کند. صدها هزار شغل جدید به طور طبیعی ایجاد می شود. در چنین شرایطی فشار اجتماعی بر دولت برای استخدام در دستگاه های دولتی کاهش می یابد و حتی ممکن است شاهد روند خروج نیرو از دستگاه های دولتی باشیم.کشور ما عناصر و امکانات برای پیشرفت از جمله منابع زیرزمینی، نیروی انسانی متخصص و ماهر در همه سطوح و موقعیت جغرافیایی بی نظیر اقتصادی را دارد. مشکل، موانع سیاسی و ضعف مدیریتی و دخالت بی رویه حکومت در همه امور است."
"نمایندگان اگر دنبال رضایت مردم و خرید محبوبیت هستند به جای اقدامات کم دامنه عامه پسند، در مسیر توسعه کشور گام بردارند."( 1 )


براي روشن شدن موضوع ابتداء يک اخطار و يک چالش مهم  اقتصادي را مطرح نموده سپس به يکي از ظرفيت هاي اقتصادي اجتماعي جمهوري اسلامي ايران يعني صنعت گردشگري مي پردازيم .


1. اخطار و طرح يک چالش اقتصادي     
فرشاد مومنی: سرمایه گذاران خارجی متوجه می شوند در ایران سرمایه گذاری مهم تر است یا دلالی
" پس از توافق نامه لوزان و طی هفته های گذشته اطلاعات تازه ای در مورد حضور سرمایه گذاران خارجی در اقتصاد ایران منتشر شده است."
 "به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، اين موضوع در حالي اعلام مي شود که آخرين آمارهاي رسمي از حضور شرکت هاي خارجي در اقتصاد ايران به دهه 50 باز مي گردد. براين اساس در دوره سال هاي 1352 تا 1356 972 شرکت خارجي به اقتصاد ايران قدم گذاشتند. فرشاد مومني اقتصاددان محل سرمايه گذاري اين شرکت ها را چنين بيان مي کند: « در این دوره، در مجموع 972 شرکت خارجی در ایران به ثبت رسیده که از این میزان 371 شرکت در زمینه واسطه گری های مالی فعالیت می کردند. 251 شرکت در زمینه بازرگانی، رستوران و هتل داری و 206 شرکت خارجی در زمینه ساختمان.به این شرح بیش از 90 درصد شرکت های خارجی که تحت شرایط آن دوره به ثبت رسیدند، فعالیت شان را در حوزه های واسطه گری متمرکز کردند. فعالیت هایی که ناظر بر پر بازده ترین، کم ریسک ترین و ساده ترین مسیرها در دسترسی به درآمدهای سرشار بوده است. "
"  او به دولت مردان توصیه می کند: «دولت باید توجه داشته باشد سرمایه گذاران خارجی تیزهوش هستند. بنابراین وقتی با مطالعه وارد ایران می شوند، بررسی می کنند که در این کشور تولید بیشتر مورد توجه است یا دلالی. اگر دیدیند دلالی پاداش می گیرد، آن ها هم تمام استعداد خود را در همان زمینه صرف می کنند. همگان باید توجه داشته باشند که انگیزه سودجویی برای شرکت های خارجی به مراتب بیشتر از تلاش گران اقتصادی داخلی است. چرا که آن ها احتمال دارد انگیزه های دینی و اخلاقی هم داشته باشند. اما خارجی ها هیچ احساس تعهدی به مردم و توسعه ایران ندارند. آن ها فقط جست و جو می کنند که با کمترین زحمت بیشترین عایدی را به دست آورند. "
" در حال حاضر يکي از نگراني هاي کارخانه هاي داخلي ايراني به رقابت با خارجي ها در بازار پساتحريم مربوط مي شود. " ( 2 )


2. صنعت گردشگري فقط و فقط يکي از صنايع هر کشوري از جمله جمهوري اسلامي ايران است که به دليل ضیق وقت و گستردگي موضوع  در اين مقاله فقط به آن مي پردازيم .

I. علاقه شرکت‌های اروپایی به سرمایه‌گذاری در ایران تحلیل گاردین از شرایط پسا‌تحریم ایران؛ چشم‌انداز اقتصادی روشن

"سرمایه‌گذاران فرانسوی به شدت به دنبال سرمایه‌گذاری در صنعت هتل و گردشگری ایران هستند که بتوانند از افزایش ظرفیت توریسم ایران بهره‌مند شوند. البته شاید یک نوع نگاه اغراق‌آمیز نسبت به تاثیرات توافق هسته‌ای و برداشته‌شدن تحریم‌ها وجود داشته باشد. آن‌ قدر پیشینه این موضوع طولانی شده که حالا مردم نسبت به انتظاراتشان و آنچه حاصل خواهد شد مبالغه می‌کنند."
آفتاب :سرویس اقتصادی:
" روزنامه بریتانیایی گاردین، روز دوشنبه با انتشار گزارشی به وضعیت اقتصادی ایران پس از دوران رفع تحریم پرداخت. این روزنامه طی مصاحبه با مدیر سایت دیجی کالا مدعی شد که بازار ایران پس از رفع تحریم‌ها رونق بیشتری می‌گیرد. در این گزارش آمده که اقتصاد ایران از زمان روی کارآمدن «حسن روحانی» رییس‌جمهوری، با 2.8 درصد رشد مثبت در سال 2014 میلادی از بحران خارج شد."

"رونق اقتصادی ایران در حالی شکل می‌گیرد که صندوق بین‌المللی پول نیز برای سال‌های 2015 و 2016 به ترتیب 0.6 درصد و 1.3 درصد رشد اقتصادی برای ایران پیش‌بینی می‌کند؛ تورم نیز از 45 درصد در زمان ریاست جمهوری «محمود احمدی‌نژاد» اکنون به 15 درصد رسیده است." ( 3 )

 

II. "پیش از شدت گرفتن تحریم ها در سال 91، گزارشی از سوی مجمع جهانی اقتصاد منتشر شد که نشان می داد صنعت گردشگری حدود 6 درصد از اقتصاد ایران را در آن سال به خود اختصاص می داد. صنعت گردشگری ما از آن زمان با مشکلات زیادی روبرو شده است، اما باید توجه داشت که وضعیت لزوما چنین نخواهد ماند و این صنعت در دوران پساتحریم بیش از پیش در رشد اقتصادی کشور نقش خواهد داشت. مسعود سلطانی فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی اخیرا گفت که رفع برخی از تحریم ها به افزایش تعداد تقاضای ویزای گردشگری برای سفر به ایران انجامیده است. ...آقای سلطانی فر گفته است که بیش از چهار میلیون گردشگر در سال 92 به ایران سفر کرده اند که هر کدام از این مسافران هم تقریبا 1200 دلار برای کشور درآمد ایجاد کرده اند. "
" افزایش تعداد مسافران به کشور به معنی ورود ارز و رونق اقتصادی است و خوشبختانه در برنامه اخیر دولت برای تقویت رشد اقتصادی نیز به این ظرفیت توجه شده است. در همین راستا دولت دکتر روحانی تلاش هایی برای جذب گردشگران خارجی به کشور انجام داده است و خوشبختانه به نظر می رسد که این تلاش ها موفقیت آمیز بوده است. تنها در فروردین ماه امسال 4594 تور خارجی از ایران دیدن کردند.این رقم بیش از دو برابر تعداد گردشگران در فروردین ماه سال گذشته بود. بانک جهانی برآورد کرده که گردشگران خارجی در ایران بیش از 2 میلیار دلار پول خرج کرده اند. در ضمن مقام های دولتی هم گفته اند که امسال صنعت گردشگری می تواند حدود 5 میلیار دلار درآمد برای کشور ایجاد کند."( 4 )


III. دنياي اقتصاد شنبه 24 مرداد 1394
"معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌گوید: در کنار توافق هسته‌ای، امتیازهایی نظیر خرید هواپیما و صادرات فرش به کشورهای غربی که پیش از این وجود تحریم‌ها مانع از آن می‌شد، اتفاقات خوبی است که به‌زودی حوزه گردشگری و صنایع دستی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. "

" به گفته مسعود سطانی‌فر در سه ماه نخست سال‌جاری 5گروه سرمایه‌گذار یونانی، ترکیه‌ای، عرب، کره‌جنوبی و آلمانی نسبت به سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران ابراز علاقه کرده‌اند که بیشتر آنها منتظر رفع تحریم‌ها بودند. وی در حالی از فراهم شدن فرصت برای مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی در این حوزه خبر می‌دهد که پس از روی کار آمدن دولت دکتر روحانی، چشم‌های بسیاری انتظار رونق گردشگری را می‌کشند.
معاون رئیس جمهوری در گفت‌وگویی کوتاه با «دنیای اقتصاد»، به بررسی اثرات توافق تاریخی وین بر سه حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی پرداخته است:
"اکنون که توافق هسته‌ای انجام شده و قطع‌نامه شورای امنیت تحریم‌ها علیه ایران را ملغی کرده است، علاوه‌بر اینکه برخی دستاوردهای آن را در حوزه‌های مرتبط با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تشریح می‌کنید، بفرمایید برای دوره پساتحریم در حوزه گردشگری چه برنامه‌هایی دارید؟ "
" از سوی دیگر در زمینه جذب سرمایه‌های خارجی طی یک سال و نیم گذشته که بنده تصدی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را داشته‌ام، 14یا 15 گروه سرمایه‌گذار خارجی از کشورهای اروپایی، آسیای جنوب شرقی و عربی برای مذاکره به ایران آمدند و با توجه به رونق به‌وجود آمده، خواهان سرمایه‌گذاری در توریسم ایران بودند. برخی از سرمایه‌گذاران به‌ویژه اروپایی‌ها به ما می‌گفتند که مطالعات‌شان در بازار ایران جواب داده و تنها در انتظار توافق ایران و 1+5 و رفع تحریم‌ها بودند تا در کشورمان سرمایه‌گذاری کنند. اما برخی سرمایه‌گذاران عرب، خود را به تحریم‌ها محدود نکردند و سرمایه‌گذاری‌شان را در مشهد آغاز کردند و اکنون نیز پروژه‌های آنها بخش قابل توجهی از راه را پیموده است.

" نحوه همکاری و مشارکت گروه‌های هتل‌های زنجیره‌ای خارجی با ایران چگونه خواهد بود؟"
" سرمایه‌گذاران خارجی در این زمینه به دو صورت عمده با هتل‌های ایران همکاری خواهند کرد؛ یکی زنجیره‌های هتل‌سازی خارجی هستند که در امر اداره و بهره‌برداری خواهان همکاری مجزا یا مشارکتی با هتل‌های ایران هستند و می‌خواهند زمین را سرمایه‌گذاران خصوصی و دولتی داخلی تامین کنند و دیگر گروه‌ها نیز که از برندهای مهم هتل داری هستند، در بخش طراحی و مدیریت بهره‌برداری می‌خواهند همکاری کنند."

"دسته دوم از این جهت برای ما ارزشمند هستند که می‌توانیم از آنها برای افزایش سطح کیفی خدمات و آموزش نیروی انسانی بهره بگیریم؛ چه اینکه ما 70 رشته آموزشی برای تربیت نیروی انسانی در هتل‌ها نیاز داریم، ولی تنها حدود 30 رشته را در ایران داریم و حضور این گروه از هتل داران در ایران منجر به آموزش نیروی انسانی ماهر خواهد شد. در حال حاضر گروه‌های هتل داری معتبر دنیا، تنها برند خود را به یک هتل می‌برند و با روش خود از آنها بهره‌برداری می‌کنند؛ مثل هتل‌های هیلتون، شرایتون، روتانا و... که هرکدام استانداردهای خاص خود را دارند و صرفا‌ می‌خواهند در مرحله بهره‌برداری مشارکت داشته باشند. ما از هر دو گروه پیشنهاد خواهیم داشت و از هر دو گروه استقبال خواهیم کرد.

" توافق وین حوزه صنایع دستی را چگونه متاثر خواهد کرد؟"
" در بخش بازرگانی به‌خصوص بازرگانی خارجی محدودیت‌های ما برطرف خواهد شد. برنامه‌های خوبی برای صادرات صنایع دستی نفیس ایران به کشورهای غربی که پیش از این وجود تحریم‌ها مانع صادرات بود، خواهیم داشت. همچنین با حضور در نمایشگاه‌های صنایع دستی که هرسال در عرصه بین‌المللی برگزار می‌شود، سعی می‌کنیم ارزش افزوده هنرهای دستی را برای عموم مردم دنیا به نمایش بگذاریم و در سال 2016 در نمایشگاه‌هایی که به‌واسطه تحریم‌ها امکان حضور نداشتیم، حضور پیدا کنیم." ( 5 )


IV. خبر گزاري پانا :ايران یکی از جذاب ترین بازارهای هتل داری منطقه خواهد شد
   
" به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از پایگاه خبری عربین بیزنس، رئیس هتل های زنجیره ای کریستال هتلز امارات گفت، معتقد است ایران یکی از جذاب ترین بازارهای توسعه هتل داری منطقه خواهد شد."
" پیتر بلکبرن، رئیس و مدیر عامل کریستال هتلز، گفت، با توجه به هدف گذاری بلند پروازانه ایران برای دست یابی به 20 میلیون گردشگر در سال تا سال 2025، یعنی افزایش 5 برابری تعداد گردشگر، این شرکت به دنبال شراکت با شرکت های داخلی خواهد بود تا حضور خود در بازار گردشگری ایران را توسعه دهد."
"وی افزود: «صحبت هایی ( از سوی مقامات ایرانی) در مورد سرمایه گذاری 185 میلیارد دلاری در پروژه های نفت و گاز و همچنین توسعه بیشتر صنایع فلزات و خودروسازی کشور صورت گرفته در حالی که حجم کلی مبادلات تجاری مطمئنا افزایش خواهد یافت و موجب رشد قابل توجه در منطقه و دوبی به عنوان یک قطب مهم خواهد شد."
"ایران شاهد حضور پرتعداد هیئت های تجاری در این کشور بوده است و این موجب پررنگ شدن کمبود مراکز اقامتی در تهران شده که دارای 100 هتل است که بسیاری از آنها نیاز به بازسازی دارند."
"مهمان داری در سال های اخیر رشد داشته و گردشگران خارجی انتظار دریافت سطح مشخصی از خدمات، محصولات و ارتباطات را دارند که در حال حاضر در ایران موجود نیست."
"واردات خدمات اپراتورهای باتجربه در زمینه هتل داری که در این حوزه از دانش لازم برخوردارند بخش هتل داری ایران را قادر خواهد ساخت تا در کوتاه مدت خدمات خود را ارتقا ببخشدو این در شرایطی است که ما شاهد نقشی در این زمینه برای کریستال هتلز هستیم که در حال کار با شرکایی در ایران است." ( 6 ) 

3. نتيجه گيري :
ارائه و تصويب نقشه راه جامع اقتصادي براي توسعه اقتصاد پس از رفع تحريم ، برطرف کردن چالش هاي ذاتي اقتصاد ايران که هيچ ربطي به تحريم هاي ظالمانه ندارد و ... از وظايف قوه ي مقننه است .
نبايد اندک نمايندگان محترم اين نهاد قانون گذار که "مجلس در رأس همه امور است " براي رفع مشکل فارغ التحصیلان بیکار حوزه انتخابیه خودو ...در امور اجرايي کشور که قوه ديگري عهدار اين امور است ورود پيدا کنند .
هر نماينده محترم مجلس شوراي اسلامي برابر اصل 84 قانون اساسي در برابر تمام ملت مسئول است .  وظيفه نمايندگان محترم ملت است که مراقبت نمايند تا :
اولأ :برپايه اقتصاد مقاومتي ساختار غلط و ناکارآمد اقتصاد کشور اصلاح گردد زيرا حدودأ 30%مشکلات اقتصادي کشور به دليل تحريم هاي ظالمانه بوده و اگر در ساختار اقتصاد مقاومتي ، توليد ناخالص ملي رشد جدي و قابل توجه نداشته باشد فقط رفع تحريم ها ما را به اهداف سند چشم انداز نمي رساند .
ثانيأ  : سند چشم انداز داري بخش هاي مختلفي است که توجه به همه آن بخش ها وظيفه دولت مردان و نمايندگان محترم است . براي خروج از بحران رکود ناشي از کنترل تورم بايد همه بخش هاي اقتصادي به ويژه صنايعي که در کشور مزيت نسبي دارند وزير بنايي مي باشند رشد متوازن داشته باشند . صنعت گردشگري  فقط  يکي از آن بخش ها ي صنايع کشور است ، نه همه صنعت کشور !
ثالثأ :  مجلس نظارت داشته باشد تا دولت مردان به صنعت گردشگري به اندازه نياز کشور در سند چشم انداز بهاء بدهند نه کمتر و نه بيشتر .
رابعأ : " در حال حاضر يکي از نگراني هاي کارخانه هاي داخلي ايراني به رقابت با خارجي ها در بازار پساتحريم مربوط مي شود. "( 2 )

چه خوش گفت شيرزاد عبدالهي :
"نمایندگان مجلس که برای رفع مشکل فارغ التحصیلان بیکار حوزه انتخابیه خود دیواری کوتاه تر از دیوار آموزش و پرورش نمی شناسند، بهتر است برای رفع تنگناهای اقتصاد کشور به یاری دولت بیایند. با برداشته شدن موانع سیاسی و لغو تحریم ها و ورود سرمایه های خارجی و سرمایه های ایرانیان خارج از کشور، اقتصاد ایران از رکود و تورم عبور می کند. صدها هزار شغل جدید به طور طبیعی ایجاد می شود. در چنین شرایطی فشار اجتماعی بر دولت برای استخدام در دستگاه های دولتی کاهش می یابد و حتی ممکن است شاهد روند خروج نیرو از دستگاه های دولتی باشیم.کشور ما عناصر و امکانات برای پیشرفت از جمله منابع زیرزمینی، نیروی انسانی متخصص و ماهر در همه سطوح و موقعیت جغرافیایی بی نظیر اقتصادی را دارد. مشکل،موانع سیاسی و ضعف مدیریتی و دخالت بی رویه حکومت در همه امور است." ( 1 )
"نمایندگان اگر دنبال رضایت مردم و خرید محبوبیت هستند به جای اقدامات کم دامنه عامه پسند، در مسیر توسعه کشور گام بردارند." ( 1 )


 منابع :
( 1 ) سايت وزين " گروه سخن معلم " پنج شنبه, 22 مرداد 1394 شیرزاد عبداللهی :  مقاله ي کلاف پیچیده استخدام در وزارت آموزش و پرورش
( 2 ) خبر آنلاين  شنبه 29 فروردين 1394فرشاد مومنی: سرمایه گذاران خارجی متوجه می شوند درایران سرمایه گذاری مهمتر است یا دلالی
( 3 ) پايگاه اطلاع رساني آفتاب در 16 تير 1394 مقاله علاقه شرکت‌های اروپایی به سرمایه‌گذاری در ایران تحلیل گاردین از شرایط پسا‌تحریم ایران؛ چشم‌انداز اقتصادی روشن
( 4 ) خبر انلاين دوشنبه 15 تير 1394چشم انداز صنعت گردشگری در دوران پساتحریم ، پورمجدکارآفرینی
( 5 ) دنياي اقتصاد شنبه 24 مرداد 1394گروه گردشگری، پرستو فخاریان :
( 6 ) ۱۳۹۴دوشنبه ۱۲ مردادخبر گزاري پانا :ايران یکی از جذاب ترین بازارهای هتل داری منطقه خواهد شد .

منتشرشده در اقتصاد

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور