کتاب علوم اجتماعی سال چهارم رشته علوم انسانی یکی از سیاسی ترین کتاب هایی است که در طول سال های تدریسم مجبور به تدریس آن شده ام. این کتاب در راستای بومی کردن (اسلامی کردن) علوم انسانی و توسط یک روحانی دانشگاه دیده (حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا ) به نگارش در آمده است.
دانشجویان و اساتید علوم انسانی باید این کتاب را به عنوان یک پدیده مورد بررسی ویژه قرار دهند و بررسی كنند چگونه نوشته ای که در نهایت میتوانست یک بولتن سیاسی باشد، سر از آموزش و پرورش در آورده و به عنوان یک کتاب درسی به جامعه عرضه شده است.
کتاب مسیری را انتخاب کرده که به بیداری اسلامی برسد و نوید یک امپراتوری اسلامی را می دهد ( پیش به سوی یک دولت اسلامی با جمهوری های آزاد و مستقل "ص 130")؛ نویسنده محترم در فضای گفتاری دولت نهم و دهم آماده می شود که مدیریت جهانی را به دست گیرد و تصویری که از غرب ارائه می دهد (حیوان فرتوتی که زمین گیر و آسیب پذیر است "ص99 ") می باشد. نویسنده با رگباری از فحش های سیاسی غرب را در خیال خود ضربه فنی كرده و پیروز از میدان مبارزه با غرب بیرون می آید. اصطلاحاتی همچون امپریالیسم ، استعمار، سکولاریسم، اومانیسم، دئیسم، آمپریسم، ناسیونالیسم، راسیونالیسم، ماتریالیسم، مارکسیسم، پروتستانیتسم، لیبرالیسم، فراماسونری، کمونیسم، سوسیالیزم،الحاد و .... در صفحات مختلف کتاب رژه می روند و دانش آموزان بی پناه مجبور به نوشیدن این شبه داروی تلخ و معلمان مجبورتر از آنان ، برای تدریس این توهمات ؛ تبدیل این امور پیچیده و مهم به امری ساده ، مهمترین ویژگی این کتاب است .
غرب خلاصه می شود در چند اصطلاح و با چند جمله، باطل بودن آنان به راحتی غیر قابل تصور اثبات می شود. تئوری جامعه متوهم را شنیدهاید؛ جامعه ای که در فضای ذهنی و غیر تاریخی می اندیشد و بر اساس قوه خیال حرکت می کند و از دریچه سیاست و ایدئولوژی با واقعیت ها روبهرو می شود ، جامعه ای غرق در سیاست زدگی.
کتاب فاجعه بار است از این جهت که به جای حرکت از واقعیت به سوی آرمان ها بالعکس از آرمانها به سوی واقعیت ها می رود و بر اساس توهم ذهنی خود با واقعیات جهان مدرن ، علم جدید و خصوصا علوم انسانی مواجه می شود. طبیعی است که واقعیات را درک نکرده و بر اساس یک توهم در مقابله با غرب ، پیروز و سربلند بیرون می آید. برخورد کتاب با غرب و مدرنیته و حتی لایه های عمیق آن مانند علم جدید برخوردی کودکانه و متوهمانه است . با آرزو و آرمان نمی توان علمی را پایه گذاری کرد، قدرت سیاسی سعی در تبدیل یک پروسه طبیعی به پروژه داشته است در حالی که میدانیم یک نظام معرفت شناسانه بر اساس یک برنامه سیاسی شکل نخواهد گرفت.
درباره این کتاب و برادران دوقلوی آن (جامعه شناسی 1و2 ) باز هم خواهم نوشت ولی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش انتظار دارم بازنگری در این کتاب ها را هر چه سریعتر در دستور کار خود قرار دهند و ما در سال تحصیلی آینده شاهد این نوع کتاب ها در مدارس نباشیم.
مسئولان آموزش و پرورش باید به دیدگاه های رئیس جمهور منتخب التزام داشته باشند.
دکتر روحانی در مصاحبه ای که در پایگاه خبری آفتاب موجود است بیان میكند:
" من قبول دارم هر نظام سیاسی اجتماعی ، تاکیدات ایدئولوژیک و سیاسی روی آموزش و پرورش دارد ولی در کشور ما نگاه سیاسی و ایدئولوژیک به آموزش و پرورش خیلی شدید است. "
به انتخابات که نزدیک می شویم از هر کوی و برزنی ، صدای تولد گروه و تشکلی جدید به گوش می رسد. گروه ها و تشکل هایی که در ایام نزدیک به انتخابات به صورتی خلق الساعه ، متولد می شوند و بعد از سرد شدن تنور انتخابات ، تاریخ مصرف آنها نیز به اتمام می رسد .
همکاران فرهنگی نیز ، کمر همت بسته اند که از این قافله عقب نمانند و با تشکیل گروه هایی ، تلاش می کنند تا با عالم سیاست و سیاسیون تعامل داشته باشند . از آنجا که همکاران فرهنگی ، جمعیتی محاسبه گر و منطقی هستند ، در رابطه با این " تعامل " نگاهی همه جانبه باید داشته باشند که خدای ناکرده نتیجه این تعامل ، تقدیم دودستی و با تکریم و تعظیم آموزش و پرورش به نمایندگان مجلس و سیاسیون نشود ، امری که مسبوق به سابقه بوده و تا به امروز گریبانگیر آموزش و پرورش بوده است .
در این رابطه ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد :
1- نمایندگان مجلس به کرات نشان داده اند که حامی جدی و دلسوزی برای معلمان نبوده اند و در موعد تصمیم گیری های مهم ، جانب معلم را رها کرده اند ؛ لذا بهتر است کاسه داغ تر از آش نشده و از حمایت بی چون و چرا از این عزیزان دست کشید و مشارکت منطقی تری در انتخابات داشت .
2- تعامل جامعه آموزش و پرورش با سیاست و سیاسیون فقط منجر به دخالت محض سیاسیون و نمایندگان مجلس در امور آموزش و پرورش شده ، تا جائی که بعضی از این نمایندگان پا را از بعضی حد و مرزها فراتر نهاده و در بسیاری از عزل و نصب های اداری و حتی مدرسه ای دخالت مستقیم دارند .
3- اگر نتیجه تعامل سیاسی دوستان فرهنگی ، وابستگی و بی ارادگی تمام عیار آموزش و پرورش در برابر نمایندگان مجلس باشد ، بهتر است که این شکل مشارکت کنار گذاشته شده و گونه دیگری از مشارکت در انتخابات را برگزید .
نتیجه :
تعامل آموزش و پرورش با سیاست و سیاسیون ، نسخه شفابخشی برای درمان دردهای آموزش و پرورش نیست و درد را حادتر و مزمن تر می کند . معلمان درد آموزش ، معیشت و فرهنگ دارند . آنها وصل شدن به این مقام و آن مقام سیاسی را راه درمان این دردها نمی دانند . آنها کسی را می خواهند که به قول معروف و به معنی واقی کلمه "خاک صحنه" را خورده و بر مصدر آموزش تکیه زده باشد نه اینکه با توصیه نمایندگان مجلس عهده دار مناصب آموزشی گردد و برای معلمان کسب تکلیف کند .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
داستان آمار دانش آموزان معتاد از این قرار است. ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده که یک درصد از دانش آموزان، معتاد وابسته هستند. با توجه به جمعیت بیش از 13 میلیونی دانش آموزان در کشور این آمار به این معنی است که حداقل 130 هزار دانش آموز معتاد در کشور وجود دارد. این آمار غیر از آنهایی است که سیگار میکشند یا تفریحی مواد مصرف میکنند. اما وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده که این آمار را قبول ندارد. فانی پذیرفته که دانش آموز معتاد در مدارس هست اما تعدادشان خیلی کمتر از این حرف هاست. البته وزرای قبلی آموزش و پرورش حتی تا این حد هم موضوع را قبول نداشتند و میگفتند دانش آموز معتاد نداریم. اما چرا خود آموزش و پرورش به جای تکذیب کردن آمار دیگران، آمار دقیق دانش آموزان معتاد را نمیدهد؟"آموزش و پروش نمیتواند آمار دقیقی از تعداد دانش آموزان معتاد بدهد. نه که نخواهد نمیتواند. ما از یک سری شاخصها مثل وضعیت جسمی و روانی و خانوادگی دانش آموز باید تشخیص بدهیم که اعتیاد دارد یا نه. نمیتوانیم که بچهها را تفتیش کنیم. آزمایش اعتیاد هم خلاف قانون و حقوق فردی بچهها است." اینها را محمد روزبهانی، جامعه شناسی میگوید که 20 سال در مدارس کشور تدریس کرده است. وی معتقد است آمار اعلام شده توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر وحشتناک است و این یعنی از هر صد دانش آموز یک نفر معتاد است. گفت و گوی روزان در مورد وضعیت اعتیاد دانش آموزان، روشهای پیشگیری از اعتیاد در مدارس و. .. را با این عضو هیات مدیره انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش را در ادامه میخوانید:
گروه اخبار /
جبار کوچکی نژاد در گفت و گویی در خصوص تعطیلی روز پنجشنبه مقاطع مختلف مدارس سراسر کشور گفت: در دولت قبل بحث تعطیلی پنجشنبه مدارس عنوان شد که مخالف و موافقینی داشت لذا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به این امر ورود کرد و نتیجه نهایی بررسی ها این شد که پنجشنبه ها در صورت وجود برنامه های فوق آموزشی و پرورشی تعطیل شود.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: بعد از آن وزیر آموزش و پرورش وقت، قول تبیین سریع برنامه ای جهت پنجشنبه های مدارس و ابلاغ به سراسر کشور را داد بر این اساس که آموزش های فنی و حرفه ای و هنری در دستورکار مدارس قرار گیرد.
وی افزود: از این رو با طرح مجدد این مسأله مبنی بر تعطیلی رسمی پنجشنبه ها از سوی مدیران آموزش و پرورش وزارتخانه به صلاح کشور، دانش آموزان و خانواده های آنها نیست و اگر قرار باشد پنجشنبه ها نیز تعطیل رسمی شود مجلس با طرح دو فوریتی ورود پیدا می کند تا جلوی این نابه سامانی را بگیرد.
کوچکی نژاد در ادامه با بیان اینکه روزهای شنبه تا چهارشنبه فرصت خوبی برای فعالیت ها رسمی و روزهای پنجشنبه فرصتی برای فعالیت های پرورشی است، گفت: در برخی مقاطع مثل دبیرستان ها، به خصوص سال های آخر آن، دانش آموزان نیاز به آموزش بیشتری دارند که می توان پنجشنبه ها را به کلاس های آمادگی کنکور اختصاص داد.
وی در ادامه با آسیب زا دانستن تعطیلی رسمی پنجشنبه ها، یادآور شد: در دوره وزارت آقای نجفی نیز طرحی تحت عنوان طرح “پنجره باز” برای دانش آموزان تدوین شد مبنی بر اینکه روزی را بدون برنامه خاصی به مدارس بروند اما این طرح شکست خورد چرا که مردم سرگردان بودند برخی مدارس آن را اجرا می کردند و برخی دیگر ظرفیت های اجرا را نداشتند و مشخص نبود پنجشنبه دانش آموزان به چه شکل می گذرد لذا نباید مجددا صحبتی از طرح های شکست خورده به میان بیاید.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر لزوم فعالیت های پرورشی مدارس در روزهای پنجشنبه، خاطرنشان کرد: متأسفانه در حال حاضر معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش به صورت کاملا غیرفعال درآمده و آن خروجی را که باید داشته باشد ندارد از این رو بهتر است مسئولان وزارتخانه به جای طرح مسأله تعطیلی پنجشنبه مدارس، فعالیت های پرورشی را ارتقا دهند.
اگرچه وزیر آموزش و پرورش سال گذشته اعلام کرده بود که در سال تحصیلی ۹۳-۹۴ تعطیلی پنجشنبهها لغو خواهد شد و به جای آن یک روز جایگزین در هفته دانش آموزان بدون کیفوکتاب به مدرسه میروند و فعالیت میکنند؛ اخیرا یکی از معاونان وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده قرار است طرح تعطیلی رسمی پنجشنبه مدارس برای سال تحصیلی جدید بررسی شود.
گروه اخبار /
عبدالکریم جمیری درجلسه شورای اداری شهرستان بوشهر افزود: همه موظف به توجه به آموزش و پرورش هستیم و باید برای تعالی آن اقدامات موثر را در نظر داشته باشیم.
وی اظهارکرد: پیشرفت جامعه درهمه زمینه ها مدیون آموزش و پرورش است و بی توجهی به نقش معلمان باعث زیان جامعه خواهد شد.
جمیری ادامه داد: توجه به کرامت و شخصیت علمی معلمان بیش از توجه مادی به آنها دارای اهمیت است که می تواند زمینه تامین شرایط مادی را نیز فراهم کند.
وی بیان کرد: باید بین دستگاه های اجرایی هماهنگی لازم وجود داشته و ازهمه امکانات و فرصت ها برای بهبود کیفیت آموزش و پرورش استفاده کرد.
جمیری گفت: همه دستگاه های اجرایی به منظور کارکرد بهتر آموزش و پرورش کمک کنند تا بتوانیم به تعالی مناسبی در این بخش دست پیدا کنیم.
وی افزود: رضایت مندی فرهنگیان به رضایت مندی جامعه منجر خواهد شد که به کارکرد آموزشی نیز کمک می کند.
جمیری اظهار کرد: توسعه و تجهیز هنرستان ها و آماده کردن نیروهای دانش آموز در آن برای اشتغال آینده به تامین نیروهای فنی در استان کمک خواهد کرد.
ایرنا
گروه گزارش / به سال تحصیلی جدید نزدیک می شویم .
پیش از انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رئبس جمهور ، ایشان در گفت و گویی با سایت آفتاب چالش ها و آموزه هایی را در مورد نظام آموزشی مطرح نمود .
شاید بهتر باشد مسئولان وزارت آموزش و پرورش در آستانه سه سالگی دولت تدبیر و امید نگاه و مروری بر میزان اجرای این منویات در وزارت تحت امرشان داشته باشند .
گروه اخبار /
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارسال نامهای به رئیس جمهوری، از وی خواستهاند وضعیت پرونده دو روزنامهنگار فعال حقوق مدنی و کارگری در منطقه کردستان را بررسی کند.
در این نامه که به امضای شش نماینده رسیده، از رئیس جمهوری خواسته شده است با توجه به درخواست و اظهارات این دو روزنامه نگار زندانی و به منظور اجرای عدالت، مساعدت لازم در خصوص پرونده برادران كردپور صورت بگیرد.
« عابد فتاحی » نماینده ارومیه، «محمد قسیم عثمانی» نماینده بوکان، « عبدالکریم حسینزاده » نماینده نقده و اشنویه، « حامد قادر مرزی » نماینده قروه و دهگلان، « امید کریمیان » نماینده مریوان و سروآباد و « سالار مرادی » نماینده سنندج، کامیاران و دیوان دره، این نامه را امضا کردهاند.
این دو روزنامهنگار در نامه تظلم خواهیشان به رئیس جمهوری، در تشریح روند بازداشت خود گفتهاند: دراواسط اسفند ماه سال ۹۱ در شهرستان مهاباد دستگیر شدهاند.
آنها در ادامه با تاکید بر التزامشان به قانون اساسی، کلیه فعالیتهای مدنی خود را در چارچوب اصول قانون اساسی دانسته و اشاره کردهاند در تمام دوران بازجویی و بازداشت، هیچ موردی خلاف قانون اساسی مطرح نشده است.
این دو فعال مدنی با اشاره به تنگ نظری، سخت گیری و کج سلیقگی که در دولت قبل وجود داشت، گفتهاند اظهارات و انتقاداتی که در آنها خواستار حل مشکلات منطقه در چارچوب قانون اساسی شده اند ملاک مجرمیت شان قرار گرفته است.
در پایان این نامه با اشاره به شعارهای آقای روحانی مبنی بر رعایت حقوق شهروندی، اجرای فصل سوم قانون اساسی و اداره کشور از راه تدبیر و امید و سخنان مقامات عالی نظام که بارها بر جذب حداکثری و دفع حداقلی، رعایت مر قانون و حفظ حقوق شهروندی تاکید کردهاند، از رئیس جمهوری خواسته شده است دستورات لازم را جهت بررسی پرونده شان به وزرای اطلاعات و دادگستری صادر کند.
ایلنا
گروه اخبار /
دال نیوز - گفت و گو با محمدتقی سبزواری، عضو کانون فرهنگیان شیراز، کارشناس مسایل آموزش و پرورش و فعال صنفی- آموزشی
گروه اخبار / خبر دیدار وزیر آموزش و پرورش با خانواده های معلمان زندانی در سخن معلم منتشر گردید . ( این جا )
برای نخستین بار پرتال وزارت آموزش و پرورش اقدام به انتشار این خبر در صفحه اصلی ( اسلایدر ) نموده است که موجب امتنان است .
« گروه سخن معلم » از اقدامات انسانی و معلم بنیان وزیر آموزش و پرورش تقدیر و حمایت می کند .