گروه اخبار /
حسین ذوالفقاری در پاسخ به اینکه وزارت کشور برای برگزاری تجمعات و سخنرانیها تحت یک قاعده هماهنگ بین دستگاهها چه تدبیری دارد٬ گفت: هیات وزیران یک مصوبه قانونی دارد که در آن تعریفی از تجمعات قانونی و غیرقانونی آمده است و در آن تاکید شده که نیروی انتظامی مکلف به تأمین امنیت تجمعات قانونی است.
کسی صرفاً به دلیل تجمع و بیان مشکلاتش بازداشت نمیشود
وی ادامه داد: بر اساس آنچه که در این مدت یافتیم، به این نتیجه رسیدیم که نگاههای مختلفی در استانهای کشور وجود دارد، مثلا فردی در دانشگاه دعوت میشود، اما در بیرون دانشگاه مسئولان سیاسی و امنیتی معتقدند اگر وی سخنرانی داشته باشد به ایجاد تنش در جامعه منجر میشود. گاهی بین نظر شورای تامین استان و هیات سه نفره دانشگاهها اختلافنظرهایی بوجود میآید، لذا برای حل این موضوع جلسات متعددی برگزار شده و پیشنویس دستورالعمل اجرایی مصوبه هیات وزیران تهیه و در سیر مراحل تصویب قرارگرفته تا در صحنه عمل یک رویه منظم و قاعدهمندی را داشته باشیم و ردههای استانی و شهرستانی ما بدانند که در این ارتباط باید چه کاری انجام دهند تا در چارچوب قوانین و مقررات تعامل و هماهنگی ایجاد شود.
معاون وزیر کشور در پاسخ به این سوال که چرا این وزارتخانه قادر به کنترل حتی تعداد معدودی از سخنرانیها، تجمعات و مواردی از این قبیل نیست و در برابر تندروها عقبنشینی میکند٬ گفت: کسی در جریان تجمعات صنفی و صرفاً به دلیل تجمع بازداشت نشده است. اگر فکر میکنید موردی به این دلیل بازداشت شده اطلاع دهید. مطمئن باشید کسی صرفاً به دلیل تجمع و بیان مشکلاتش بازداشت و زندانی نمیشود؛ مگر آنکه در جریان تجمع، فرد یا افرادی به انجام اقدامات غیرقانونی نیز دست زده باشند.
زمانی به موضوع تجمعات ورود میکنیم که مشکل امنیتی در حال وقوع باشد
وی در خصوص تجمعات صنفی کارگران و تجمعات فرهنگیان در ماههای اخیر که گفته میشود با برخوردهای متفاوتی از سوی وزارت کشور روبرو شده؛ به گونهای که برخی از تجمعکنندگان حتی بازداشت شدهاند٬ تصریح کرد: همان طور که گفتم ما روزانه از این قبیل تجمعات صنفی بسیار داریم. هماکنون در مکانهای مختلف سخنرانیهای زیادی میشود٬ اما برخوردی صورت نمیگیرد. زمانی حوزه امنیتی و انتظامی به مسئله وارد میشود که یک مشکل امنیتی در حال وقوع باشد.
معاون امنیتی-انتظامی وزارت کشور در مورد تجمع مقابل وزارت ورزش و جوانان در اعتراض به ورود زنان به ورزشگاهها عنوان کرد: در این خصوص از چند روز قبل اقدامات مختلفی صورت گرفت و از افرادی دعوت به عمل آمد و ضمن توجیه، تذکراتی به آنها داده شد و تقریباً کسانی که به دنبال شکلدهی این تجمع بودند، بعد از این تذکرات تلاش کردند که دیگر تجمعی شکل نگیرد. در نهایت هم عده اندکی مقابل وزارت ورزش و جوانان تجمع کردند.
وزارت کشور از وظایف خود در مورد تجمعات غیرقانونی عدول نکرده است
وی افزود: تدبیر این بود که تلاش کنیم تجمعی صورت نگیرد و واقعاً تلاشها هم تاثیر خود را گذاشت. در غیر این صورت شاید شاهد شکل دیگری از تجمع بودیم. نیروی انتظامی هم تلاش کرد تا همین عده را نیز توجیه کند تا تجمع به پایان برسد که در نهایت موضوع بدون بروز حادثه خاصی فیصله داده شد. بنابراین در این مدت موردی را سراغ نداریم که وزارت کشور از حدود وظایف و اختیارات قانونی خود در مورد تجمعات و اقدامات غیرقانونی افراد عدول کرده باشد.
ایلنا
گروه اخبار / فرماندار بروجرد گفت: در سال جاری سهم هر یک از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از محل اعتبارات ماده ۱۸۰ به میزان هشت میلیارد تومان تعیین شده است
گروه اخبار /
آخرين روز تير ماه كه تجمع صنفي معلمان در برابر مجلس منجر به دستگيري عدهاي شد باز هم بحث معلمان بازداشتي مطرح شد. عدهاي از نمايندگان در برابر اين بازداشت موضع گرفتند و گفتند كه معلمان را نبايد به دليل مطرح كردن خواستههاي صنفي دستگير كرد. اينبار وزارت آموزش و پرورش هم به صورت رسمي وارد ميدان شد تا حمايت خود از معلمان را علنيتر نشان دهد. معاون امور حقوقي و پارلماني آموزش و پرورش روز گذشته گفت: «اگر برخورد خشن و ناملايمي در رابطه با فرهنگيان اتفاق افتاده ابراز تاسف ميكنيم و قبول نداريم.» مصطفي ناصري زنجاني از نقش وزير در آزادي معلمان بازداشتي خبر داد و اعلام كرد كه وزير در پي آزادي ساير معلمان در بند است: «همان روز ٣١ تيرماه وزير شخصا اقدام كرد و همه آنان كه دستگير شده بودند آزاد شدند. منتهي سه تن از همكاران فرهنگي كه طي سالهاي ٨٨ و ٨٩ محكوميتهايي داشتند اين اواخر آنها را براي اجراي احكام بردند و ما گفتيم كه زمان خوبي براي اجراي اين حكم انتخاب نكرديد؛ اين موضوع را به وزارت اطلاعات، امنيت سپاه و... هم منتقل كرديم و اميدواريم مورد عفو قوه قضاييه قرار بگيرند. ما درخواست عفو براي اين همكاران كرديم. اما اينكه قوانين قوه قضاييه اجازه عفو بدهد يا خير؟ ما نميتوانيم نظري بدهيم.»
اسماعيل عبدي دبير كل كانون صنفي معلمان ايران، علي اكبر باغاني عضو ارشد كانون و محمود بهشتي لنگرودي از اعضاي اين كانون، فرهنگياني هستند كه ناصري زنجاني به آنها اشاره كرد. اما به جز معلمان نام برده شده در نشست خبري معاون حقوقي آموزش و پرورش سازمان معلمان هم از دربند بودن دبيركل اين سازمان ياد ميكند.
مدير سايت سخن معلم در گفتوگو با «اعتماد» ميگويد: « عليرضا هاشمي كه ٣٠ فروردين امسال بازداشت شد حكم حبس پنج ساله دارد اما به دليل نواقصي كه در پرونده ايشان هست خانوادهاش تقاضاي اعاده دادرسي دادهاند و ما پيگير وضعيتشان هستيم. با كانون صنفي معلمان هم در تماسيم. باغاني حكم شش سال حبس و دو سال تبعيد به زابل دارد، آقاي عبدي بازداشت موقت است و حكم آقاي بهشتي هنوز اجرايي نشده.»
علي پورسليمان در خصوص اظهارنظر رسمي وزارت آموزش و پرورش و تلاش وزير براي آزادي معلمان ميگويد كه اصل اين اقدامات خوب است اما كافي نيست: «چند وقت پيش خانواده آقاي هاشمي با وزير ديدار داشتند و ايشان هم قول پيگيري داده است. آقاي فاني تاكنون دو نامه به رييس قوه قضاييه نوشته است اما متن نامه و اينكه آيا به صورت خاص از معلمان زنداني نام بردهاند يا نه مشخص نيست. اصل اين حركت كه در حال پيگيري هستند خوب است اما اين را مقايسه كنيد با اقدامات وزير بهداشت. همين چند روز پيش به دليل بازداشت يك خانم پزشك آقاي هاشمي اين همه پيگير شد و با مراجع مختلف رايزني كرد، انتظار بدنه آموزش و پرورش از وزير خودش هم اين است كه كمي فعالتر باشد و همسنگ وزير بهداشت اقدامات عمليتري انجام دهد.»
وزير بهداشت براي بخشي از بدنه فرهنگيان تبديل به نمونهاي شده است براي مقايسه ميزان و نحوه حمايت مديران از بدنه تحت مسووليت خود.
مشاور ارشد وزير: به آقاي فاني گفتم تبليغات شما كم است
مشاور ارشد وزير آموزش و پرورش در خصوص نحوه عملكرد وزيرنظري متفاوت با سازمان معلمان دارد. كاظم اكرمي در گفتوگو با «اعتماد» در خصوص عملكرد علياصغر فاني در حمايت از خواستههاي صنفي معلمان ميگويد: «روز سهشنبه با وزير ديدار داشتم و اتفاقا در مورد معلمان بازداشتي و كساني كه حكم برايشان صادر شده با ايشان گفتوگو كردم. بحث معلماني كه در جريان بيان خواستههاي صنفي دستگير شدهاند مطرح شد و ايشان گفتند كه مشغول مذاكره براي آزادي آنها هستند. اين افراد صرفا خواستههاي صنفي دارند و اين كار خلاف قانون نيست براي همين اميدواريم كه با پيگيريها زمينه عفو اين زندانيان فراهم شود.»
اكرمي كه در اوايل دهه ٦٠ تجربه نشستن بر صندلي وزارت آموزش و پرورش را هم داشته است در مورد مقايسه رفتار حمايتي فاني با وزير بهداشت ميگويد: «من به آقاي فاني گفتم كه تبليغات شما به نسبت كارهايي كه داريد انجام ميدهيد كم است اما اين از يك طرف برميگردد به ويژگيهاي فردي هر كسي. فاني شخصيت آرام و متيني دارد اما بهشدت پيگير مطالبات معلمان است. اين وزير همه عمرش را صرف آموزش و پرورش كرده و سخت به معلمي علاقهمند است. از طرفي ، خيلي از فرهنگيان عزيز از بحثها و اقداماتي كه در پشت پرده در جريان است اطلاع ندارند و يك سري كارها تا به نتيجه نرسند حرف زدن و اعلام كردنشان چندان مفيد فايده نيست، اين را نبايد به اين حساب گذاشت كه وزير از بدنه آموزش و پرورش حمايت نميكند.»
اكرمي معتقد است كه آموزش و پرورش در حمايت از معلماني كه خواسته صنفي دارند از هيچ تلاشي فروگذار نميكند اما به اين نكته هم اشاره دارد كه بخشي از حساسيت ايجاد شده روي حركات صنفي معلمان بازميگردد به برخي از كساني كه در پس خواستههاي صنفي اهداف سياسي را دنبال ميكنند: «بحث دلايل حساسيت روي معلمان برميگردد به مسائل سياسي و امنيتي كه من نميتوانم در مورد آن نظري بدهم اما از اين سمت هم بايد گفت كه بعضي وقتها، برخي تجمعها خيلي هم غيرسياسي نيست. براي همين اقداماتي در آموزش و پرورش در حال انجام است مانند بالا بردن بودجه و رفع نيازهاي معلمان كه با عملي شدن اين اقدامات ديگر دليلي براي تجمع نخواهد بود.»
گذشته از رويكردي كه نسبت به اقدامات حمايتي از جامعه فرهنگيان وجود دارد، اظهارنظر رسمي آموزش و پرورش در خصوص پيگيري وضعيت معلمان زنداني و نقش وزير در آزادي بلافاصله فرهنگيان بازداشتي در تجمع ٣١ تير گامي است كه از سوي اين وزارتخانه در جهت دفاع از معلمان برداشته شده است. هرچند همچنان نحوه درخواست وزير از قوه قضاييه يا چگونگي مذاكره با وزارت اطلاعات و امنيت سپاه مشخص نيست اما بيان همين نكات از زبان معاون حقوقي اين وزارتخانه شايد خيال فرهنگيان را كم راحتتر كند و البته به قول اكرمي بخشي از تلاش اين وزارتخانه دارد صرف اين ميشود كه همراه با عملي شدن برنامههاي آموزش و پرورش، ديگر دليلي براي تجمع صنفي باقي نماند.
گروه اخبار / محسن موحد درمراسم تکریم و معارفه رئیس اداره حراست آموزش و پرورش هرمزگان با اشاره به اینکه آموزش و پرورش گسترده ترین شبکه اجتماعی را در اختیار دارد، اظهارکرد: ظرافت کار و مدیریت در چنین مجموعه ای عظیمی که تقریبا به طور غیرمستقیم همه جامعه را در برمی گیرد از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
وی افزود: با در نظر گرفتن گستردگی جامعه هدف آموزش و پرورش ، رویکرد حراست در این مجموعه مبتنی بر علم آینده پژوهی است که این مجموعه را باید دانش بنیان نامید .
وی تصریح کرد: اگر سخن از علم آینده پژوهی و رویکرد دانش بنیان در اداره مجموعه حراست می شود بدین معناست که اقدامات و عمکرد این مجموعه مهم مبتنی بر یافته های پژوهشی در مسیر امنیت پایدار است که رویکرد های سلیقه ای و فاقد پژوهش درآن جایگاهی ندارد.
موحد تصریح کرد: در این راستا به جای برخوردهای سلبی و حذف معلول رویکردهای اثباتی ، دانش بنیان و شناسایی علت ها جایگزین شده است که نشان از جامع نگری در اهداف و برنامه دارد.
رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش پرهیز از تصمیم گیرهای عجولانه و همچنین واکنش های غیرعلمی را از دیگر رویکردهای مجموعه حراست وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: با حرکت در این مسیر که در چارچوب شرع، قانون و اخلاق است ،حراست آموزش وپرورش سال گذشته رتبه برتر کشوری را کسب کرد که بدون شک این مهم محصول تلاش، همدلی و نگاه مبتنی بر اهداف و برنامه های راهبردی کل کارکنان حراست آموزش و پرورش در سراسر کشور است.
موحد همچنین با اشاره به رشد شتابان تحولات علمی در حوزه تکنولوژی و فن آوری ،خاطرنشان کرد: تحولات اخیر در حوزه های مختلف علمی و تغییرات اجتماعی بیانگر این است که امروزه با دانش آموز منفعل روبه رونیستیم ، لذاباید همگام با این تغییرات و همسو با شتاب تکنولوژی، مجموعه حراست نیز به روز باشد و با نگاه دقیق و علمی مسیر صحیح را سریع تشخیص داده و بر مبنای آن عمل کند.
وی تاکید کرد: صیانت از سرمایه های آموزش و پرورش که علاوه بر معلم و دانش آموز، اولیا و مربیان و سایر بخش ها را نیز در برمی گیرد از جمله اهداف عملیاتی مرکزحراست است که باید کوشید انگیزه خدمت را برای هم افزایی در مسیر طرح ها و برنامه ها ارتقا داد.
موحد همچنین با اشاره به نقش حراست به عنوان امین مجموعه خاطرنشان کرد:بهره گیری از همه ی ظرفیت های موجود در آموزش و پرورش برای صیانت از دستاوردها باید راهبرد اجرایی حراست باشد .
گفتنی است ؛ درپایان این مراسم "علی ایرازه" به سمت رئیس جدید اداره حراست آموزش و پرورش استان هرمزگان معرفی شد.
يكي از مشكلات جوامع در حال توسعه، جهل و بيسوادي است، تعداد افراد تحصيل كرده و نسبت آن با افراد بيسواد و كمسواد يكي از معيارهايي است كه ميزان توسعه يافتگي و توسعه نيافتگي جوامع را مشخص ميكند. در جامعه ما در ميان دلايلي از جمله فقر كه منجر به ناهنجاريهاي اجتماعي و افزايش تعداد زندانيان ميشود، يكي از عوامل همين بيسوادي و كمسوادي است. حالا وزارت آموزش و پرورش و سازمان زندانها تفاهمنامهاي امضا كردهاند تا از ظرفيتهاي دو دستگاه براي ارتقا و گسترش فعاليتهاي آموزشي در كانونهاي اصلاح و تربيت زندانها، ارايه خدمات آموزشي و مشاورهاي به فرزندان در حال تحصيل زندانيان استفاده شود. بر اساس اين تفاهم نامه، آموزش و پرورش نيروي انساني و ابزار و اقلام آموزشي مورد نياز زندانها و كانونهاي اصلاح و تربيت را در حد مقدور فراهم كند و مشاورههاي لازم به همسران و فرزندان دانشآموز زندانيان ارايه دهد و سازمان زندانها هم مقدمات اين كار، از جمله آمادهسازي فضاي فيزيكي براي اين كار را فراهم كند.
امضاي چنين تفاهم نامهاي كاري است پسنديده كه توسط دو سازمان انجام شده است و اگر به صورت جدي اجرايي شود و در عمل بر اساس بندهاي تفاهمنامه پيش برود؛ زمينهاي است براي اينكه هيچ كدام از فرزندان اين سرزمين به خاطر شرايطي كه دارند از تحصيل سواد و آموزش بازنمانند. اما جداي از تعهداتي كه بر عهده دو سازمان است يك نكته مهم اين است كه ببينيم مثلا يك فرد زنداني بيسواد، كمسواد يا بازمانده از تحصيل چقدر در پشت ميلههاي زندان اين انگيزه را دارد كه سر كلاس درس بنشيند؟
اينجاست كه نقش مشاوره فرد به فرد و كلاسهاي آموزشي براي ايجاد اين انگيزه مشخص ميشود. بايد زندانيان را تشويق كرد تا با شروع يا ادامه تحصيل اين فرصت را براي خود فراهم كنند تا پس از آزادي از آنچه در مدت گذران حبس آموختهاند، بهره ببرند و خود را از آن سطحي كه هستند بالاتر بكشند.
از سوي ديگر بحث رسيدگي و مشاوره به خانواده و فرزندان دانشآموز زندانيان مطرح است، كودكان و نوجواناني كه با افتادن پدر به زندان و در اكثر مواقع به دليل داشتن مادران كمسواد خود را بيسرپرست مييابند و به همين دليل ديگر در پي ادامه تحصيل نيستند. مشاوره ارايه شده توسط نيروهاي آموزش و پرورش ميتواند براي بازگشت آنها به كلاس درس هم كارساز باشد تا هيچ يك از فرزندان زندانيان به خاطر وضعيت پدرانشان از تحصيل بازنمانند.
در ميان ١٠ ميليون نفر جمعيت كمسواد و بيسوادي كه در كشورمان هستند بخشي از آنها در پشت ميلههاي زندان هستند و افزايش سطح سواد آنها باعث بالارفتن شاخص توسعهيافتگي كشور ميشود و از سوي ديگر در كاهش ناهنجاريهاي اجتماعي موثر است.
فرد زنداني كه خودش در مدت زندان ميتواند از آموزش بهره ببرد يا پدري كه در داخل زندان خيالش راحت است كه در آن سوي ديوار، دولت و جامعه خانواده و فرزندانش را از ياد نبرده است، امنيت رواني خواهد داشت و آثار اين حس امنيت رواني را ميتوان در روزهاي پس از آزادي او هم در جامعه ديد.
روزنامه اعتماد
" « گروه سخن معلم » از همراهی و همدلی همه همکاران و معلمان گرامی به ویژه کسانی که این رسانه و خط مشی آن را منصفانه مورد نقد قرار می دهند تشکر و قدردانی می کند . "
گروه اخبار / یک نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از پیگیری مسایل مربوط به تجمع معلمان مقابل مجلس و موانع بوجودآمده برای آن در نخستین روز کاری مجلس در هفته آینده خبر داد.
سلام
جناب ظریف !
وزیر محترم امور خارجه ؛ حال تان چطور است؟ ان شاءلله که دماغ تان چاق است؟ بدون شک همه مردم قدردان زحمات بی حد و اندازه شما هستند و ملالی نیست جز دوری شما. ما معلمان کشور هم ضمن تشکر از جنابعالی و تیم مذاکره کننده همواره آرزوی دیدار شما را داشتیم. مذاکره با قدرت های زبان فارسی نفهم قابل تامل و وصف ناشدنی است. سحر و قدرت نافذ شما در مذاکره ما را برآن داشت به واسطه این نامه از شما خواهش کنیم به عنوان سر تیم مذاکره کننده معلمان با دولت و مجلس و ملت وارد مذاکره شوید.
جناب ظریف !
به خدا سوگند ما سال هاست می خواهیم با دولت و مجلس سر مشکلات عدیده معلمان و نظام آموزشی مذاکره کنیم اما نمی دانم چرا این ها سر میز مذاکره نمی آیند. من نمی دانم ما زبان دولت و مجلس را نمی فهمیم؛ آنها زبان ما را نمی فهمند؛ هردومان زبان همدیگر را نمی فهمیم.
خلاصه نمی دانیم مشکل از ماست یا خانواده عروس. مجلس می گوید مشکل از دولت است ؛ دولت می گوید مشکل از مجلس است؛ وزیر یک چیز می گوید فیل و اسب و رخ یک چیز دیگر؛ سرباز هم می گیرد و معلمان را به داخل ون می برد. خلاصه شلم شوربایی است که بیا و ببین .
جناب ظریف!
شما با این کشورهایی که زبان ما را نمی فهمند چه می گویید که ما نمی توانیم به این فارسی زبانان بفهمانیم که آقا معلمان کشور مشکل دارند؛ دانش آموزان و نظام آموزشی مشکل دارند مشکل، می فهمید مشکل. اصلا جناب ظریف چقدر می گیرید برای معلمان مذاکره کنید. از نظر مبلغ و پرداخت مشکلی نیست طرف حساب ما بانک ملی است و اگه ما هم حق الزحمه شما رو پرداخت نکنیم؛ بانک ملی بدون اجازه حق برداشت داره. مطمئن هم باشید حق الزحمه شما تو دیون و معوقات نمی ره اصلا شما که معلم نیستید که این اتفاقات برا شما بیفته.
جناب ظریف !
ما مثل کشور ایران نیستیم که هرچه تحریم مان کنند پیشرفت کنیم والله هرچه معلمان و دانش آموزان تحریم شوید عقب می مانند الان هم به اندازه کافی تحریم شدیم.
جناب ظریف !
ما معلمان کشور از شما و تیم مذاکره کننده خواهش می کنیم یا برای مذاکره با دولت و مجلس و هر نهاد و سازمان دیگر مرتبط با آموزش و پرورش وارد عمل شوید و یا فنون مذاکره را به ما آموزش بدهید .
به امید آن که ما هم مانند شما پیروزی تعامل بر تقابل را جشن بگیریم.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید