« گروه سخن معلم » هفدهم مرداد " روز خبرنگار " را به همه اهالی رسانه به ویژه خبرنگاران شجاع ، حرفه ای و اخلاق گرا تبریک می گوید .
هفده مرداد سال 77 اسلحه ی جهل و تعصب طالبان ، چند تن از خبرنگاران ایرانی را نشانه گرفت . محمود صارمی نیا خبرنگار ایرانی و همراهانش در این روز ، در افغانستان شهید شدند و نام شان در تاریخ ایران ماندگار شد . به منظور تکریم از خبرنگاران شهید ، این روز در تقویم ایران به عنوان « روز خبرنگار » ثبت گردید .
این روز فرصتی است تا از تمام کسانی که با سلاح قلم در تولید و نشر اخبار ، صادقانه فعالیّت دارند ، تقدیر به عمل آوریم .خبرنگاری حرفه ای است که در آن مسؤلیّت با عشق آمیخته می شود و رکن اصلی آن تعهّد ، احترام به آزادی بیان و داشتن صداقت است . صدای خبرنگار پژواک دردها ، رنج های و شادی های یک ملت است . هر چند که گاه نظام های سیاسی با انحصارطلبی ها برای خبرنگاران محدودیت هایی ایجاد می کنند و بر نشر اخبار نظارت های فراتر از قانون اعمال می کنند اما خبرسازان متعهد تسلیم نمی شوند و چه بسا برای حق گویی ، بهای سنگینی را بپردازند .
طبع انسان به گونه ای است که هرگاه چیزی را از او بگیرند ، بیشتر مشتاق آن می شود . در حوزه خبررسانی نیز هرچه تیغ سانسور برنده تر گردد ، انگیزه مردم برای دست یابی به اخبارِ صحیح نیز بیشتر می شود .
امروزه امکانات گسترده دنیای مجازی و شیکه های اجتماعی ، اطلاعات زیادی را در زمانی اندک در دسترس مردم قرار می دهند . صرف نظر از جنبه های مثبت و منفی این پدیده و وابستگی غیرمتعارف جوانان به این فضاها ، امروزه مردم راه دست یابی به اطلاعات را پیدا می کنند و حتی خبرهای ناگفته ی رسانه ها نیز به سرعت در جامعه انعکاس می یابد .
در دنیای امروز ، که حتی نوجوانان هم ، قادر به شکستن حصارهای ممنوعیت هستند ، نمی توان خبرنگاران را برای بیان اخباری که مطابق سلیقه گروهی نیست ، از حوزه خبر برکنار کرد .این انحصارطلبی ها گاه تا آن جا پیش می رود که رسانه ها از طرح بعضی خبرها نیز ، امتناع می کنند .
در چند ماه گذشته ، موضع گیری رسانه ها نسبت به حصر تعدادی از فرهنگیان و ممانعت از تجمع صنفی آنها ، بسیار کم رنگ و غیرمتعهدانه بود . در اوایل امسال خبر تجمع و بازداشت تعدادی از فرهنگیان ، بر سر زبان ها افتاد . با توجه به آنکه طرح مطالبات صنفی ، حق مسلم اقشار جامعه است ، ممنوعیت و بازداشت برای یک تجمع صنفی ،خلاف اصول دموکراسی است .این موضوع ، در رسانه های کشور ، بازتاب چندانی نداشت . در حالی که تجمع های صنفی در کشورهای بیگانه نسبت به کاهش دستمزدها ، افزایش مالیات و گرانی ، تیتر اول اخبار رسانه های ما می شود ؛ هنوز یک بار از خبرنگاران در بند و از معلمانی که برای مطالبات قانونی بازداشت شده اند ، نامی در رسانه ها برده نشده است . این سیاست ها جز بدبینی مردم به منابع رسانه ای پیامد دیگری نخواهد داشت .
تکریم خبرنگار در شعارهای رنگارنگ خلاصه نمی شود . حرمت نهادن به خبرنگار ، پاسداری از آزاداندیشی است .
خبرنگار ، یک راوی صرف نیست . تحلیل و بررسی اخبار و آگاهی بخشیدن به مخاطبان نیز بخشی از وظایف خبرنگاران است . از آنجا که نشر بعضی خبرها ، برای خبرسازان مشکلاتی را همراه دارد به همین دلیل ، این حرفه افرادی را طلب می کند که علاوه بر دقّت و پویایی اندیشه ، از گفتن حرف حق ، هراسی نداشته باشند .
این روز ، بر تمام کسانی که در عرصه ی حق و عدالت قلم فرسایی می کنند ، مبارک باد .
گروه اخبار /
قال حسین بن علی (ع):
«إِنّى لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى، أُريدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهى عَنِ الْمُنْكَرِ وَأَسيرَ بِسيرَةِجَدّى وَأَبى عَلِىِّ بْنِ أَبيطالِب»; يعنى: «من از روى خود خواهى و خوشگذرانى و يا براى فساد و ستمگرى قيام نكردم، من فقط براى اصلاح در امّت جدّم از وطن خارج شدم.
می خواهم امر به معروف و نهى از منكر كنم و به سيره و روش جدّم و پدرم على بن ابيطالب عمل كنم.»
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، وزیر محترم کشور،خانه ی احزاب، کانون های صنفی و همه ی فرهنگیان عزیز :
مطلع شدیم که در چند روز گذشته تجمع صنفی در مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شد که در این تجمع تعدادی از همکاران مان بازداشت شده و با پیگیری وزیر محترم آموزش وپرورش همه ی همکاران بازداشتی آزاد شدند ؛ با تشکر از زحمات مقام وزارت جهت رفع مشکل همکاران بازداشتی لازم دانستم مطالبی را به سمع و نظرتان برسانم .
در فصل سوم قانون اساسی اصلی وجود دارد که به صورت زیر می باشد :
اصل بيست و هفتم:
تشكيل اجتماعات و راه پيمايي ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن كه مخل به مباني اسلام نباشد آزاد است.
این اصل یک اصل مترقی مربوط به حقوق ملت است که تقریبا شبیه بند یک ماده ی بیست اعلامیه جهانی حقوق بشر منشور ملل متحد است ، جهت مقایسه با اصل بیست و هفتم قانون اساسی ماده ی فوق به شرح زیر ذکر می شود :
ماده بیست اعلامیه جهانی حقوق بشر :
١- هر شخصی حق دارد از آزادی تشكيل اجتماعات، مجامع و انجمنهای مسالمت آميز بهره مند گردد.
٢- هيچ كس را نبايد به شركت در هيچ اجتماعی مجبور كرد.
همه ی عزیزان با مقایسه ی این دو اصل نکات مشابه فراوانی را خواهند دید که تقریبا این دو اصل را به هم بسیار شبیه می کند ؛ حال سوال اینجاست که اگر قانون اساسی این آزادی ها را مشروع شمرده است چرا برخورد قهری صورت می گیرد ؟
برای جواب دادن به این سوال نکاتی را ذکر می کنم :
اول- قانون اساسی فقط دو شرط برای این گونه از تجمعات ذکر کرده است :(1- بدون حمل سلاح 2- مخل به مبانی اسلام نباشد)
غیر از این دوشرط طبق نص صریح قانون شرط دیگری وجود ندارد و حتی مانند اصول بیست ودوم –بیست وچهارم وبیست و پنجم قانون اساسی ازعباراتی مانند:( مگر در مواردي كه قانون تجويز كند - تفصيل آن را قانون معين مي كند - مگر به حكم قانون ) استفاده نشده است و جای تعجب اینجا ست که اصل بیست و هفتم حتی یک بار مورد تفسیر شورای محترم نگهبان قرار نگرفته است و این نشان از روشن و واضح بودن اصل بیست و هفتم دارد .
آیا معلمان هنگام تجمع سلاح حمل می کنند و یا تجمع آنها مخل مبانی اسلام است ؟
مبرهن و آشکار است که این تجمع کنندگان نه حامل سلاح هستند و نه تجمع آنها مخل مبانی اسلام ، اما چرا با آنها برخورد می شود ؟
جواب این سوال را باید در قوانین عادی جست و جو کرد و قانون عادی که مجوز این گونه برخوردها را صادر می کند قانون تشکیل احزاب مصوب سال 1360می باشد.
حال به بررسی بعضی از مواد قانون تشکیل احزاب می پردازم:
اول -طبق تبصره ی 2 ماده 6 قانون تشکیل احزاب، برگزاری اجتماعات و راهپیمایی را مشروط به رای اکثریت کمیسیون ماده ی 10 قانون تشکیل احزاب کرده است :
(تبصره 2 ماده 6 قانون تشکیل احزاب - برگزاري راهپيماييها با اطلاع وزارت كشور بدون حمل سلاح در صورتي كه به تشخيص كميسيون ماده 10 مخل به مباني اسلام نباشد و نيز تشكيل اجتماعات در ميادين و پارك هاي عمومي با كسب مجوز از وزارت كشور آزاد است). مشکلات ایجاد شده برای تجمعات صنفی بیشتر مربوط به ترکیب کمیسیون ماده ی 10قانون احزاب می باشد ؛ در این قسمت از بحث ماده 10قانون احزاب را ذکر کرده وبه بررسی آن می پردازم :
ماده 10 - به منظور صدور پروانه جهت متقاضيان و نظارت بر فعاليت گروه ها و انجام وظايف مصرحه در اين قانون كميسيوني به شرح زير در وزارت كشور تشكيل ميگردد:
1- نماينده دادستان كل كشور.
2- نماينده شوراي عالي قضايي.
3- نماينده وزارت كشور.
4- دو نماينده به انتخاب مجلس شوراي اسلامي از بين داوطلباني كه از داخل مجلس و خارج آن به معرفي يكي از نمايندگان حداكثر تا يك هفته قبل از انتخابات كتباً به كميسيون داخلي معرفي شده باشند، تاريخ انتخابات حداقل 15 روز قبل توسط رئيس مجلس در جلسه علني اعلام خواهد شد.
طبق اساسنامه تشکیل احزاب و ماده 18 – (مصوبات كميسيون با حداقل 3 رأي معتبر و قابل اجراء خواهد بود).
همان گونه که از ترکیب اعضا کمیسیون ماده 10 ذکر شده است 2 نفر از اعضا کمیسون از دستگاه قضایی می باشند و وظیفه ی ذاتی قوه ی قضاییه پیشگیری از جرم می باشد که اعضا دستگاه قضایی تقریبا جهت پیشگیری از جرم غالبا با تشکیل اجتماعات مخالفت می کنند ، حال از ترکیب کمیسیون به بررسی رفتار نمایندگان دولت و قوه ی مقننه میپردازم .
بر اساس ماده 10 دونفر از مجلس و یک نفر از دولت در این کمیسیون عضو می باشند که در رابطه ی بین دولت و مجلس چند حالت پیش می آید :
حالت اول – وقتی دولت و مجلس تشکیل شده از یک جناح سیاسی باشند ، اگر هدف از برگزاری تجمعات صنفی اعتراض به رفتار دولت یا مجلس باشد کمیسیون با اتفاق آرا مجوز راهپیمایی یا تجمع صنفی را صادر نمی کند (مانند دولت نهم و مجلس هشتم )
حالت دوم –اگر دولت و مجلس از دو جناح سیاسی مخالف باشند یا در ارتباط دولت و مجلس مشکلاتی پیش بیاید تشکل ها ی صنفی و انجمن ها برای گرفتن مجوز به مشکل بر می خورند .طبق آنچه گفته شد می توان نتیجه گرفت که یک امر ممکن مانند ماده ی 27 قانون اساسی مشروط به شرطی ناممکن مانند رای کمیسیون (ماده 10) احزاب می شود واین امر نشان می دهد که یکی از حقوق اساسی ملت مشمول بازی های سیاسی می شود حال جهت حل مشکل دولت چند را ه حل در اختیار دارد .
راه حل اول – دولت تفسیری از شورای نگهبان بخواهد که شروط ذکر شده در قوانین عادی کشور مانند ماده 10 قانون احزاب را به صورت واضح وآشکار تایید کند که این تفسیر نیز مخالف ماده 30 منشور ملل متحد می باشد :
ماده 30 اعلامیه حقوق بشر منشور ملل متحد- (هیچ یک از مقررات اعلامیه ی حاضر نباید چنان تفسیر شود که برای هیچ دولت،جمعیت یا فردی متضمن حقی باشد که به موجب آن برای از بین بردن حقوق و آزادی های مندرج در این اعلامیه فعالیتی انجام دهد یا به عملی دست بزند ). که همان گونه که از ماده ی فوق مستفاد می شود سازمان ملل متحد می تواند به بهانه ی این ماده مشکلاتی غیر ضرور برای دولت ها و حکومت ها ایجاد نماید .
راه حل دوم – همان گونه که مستحضرید قانون تشکیل احزاب در سال 1360تصویب شده است که حدود 3سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته و کشور با مشکل جنگ تحمیلی درگیر بود که طبیعی است قوانینی با شرایط سخت جهت جلوگیری از مشکلات جدید تصویب شود ، حال با گذشت نزدیک به چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و قدرتمند شدن کشور اسلامی مان و شرایط جدید دنیا بعضی از قوانین باید اصلاح شوند .
دولت تدبیر و امید می تواند با استفاده از یک لایحه جدید نسبت به تغییر قانون احزاب یا اصلاح آن مبادرت نماید ؛ ولی به نظر می رسد رییس جمهور این کار را به بعد از انتخابات مجلس و تعیین تکلیف این انتخابات موکول کرده که نشان از هوش و درایت رییس محترم جمهوردارد ، تا تعیین تکلیف انتخابات مجلس رییس جمهور می تواند براساس اختیارات اصل 113قانون اساسی با اخطار، بازرسی و تعیین هیئت های ویژه از تعدی دستگاه های دیگر به حقوق اساسی ملت جلوگیری نماید . خود ریاست جمهور محترم می داند که تجمعات و اعتراضات صنفی که به صورت غیر قانونی (عدم اخذ مجوزاز کمیسیون ماده ی 10احزاب و وزارت کشور ) چه عواقب خطرناکی برای مردم دارد .خود ایشان در جریان اخذ رای اعتماد وزرا از مجلس شورای اسلامی مشاهده می کرد که نمایندگان مجلس با استفاده از عکس های آرشیوی و فیلم های گرفته شده از اجتماعات و تحصن های سالهای گذشته قصد ایجاد مشکلات فراوان برای وزرای معرفی شده به مجلس داشتند ؛ حال اگر آن تجمعات به صورت قانونی (با اخذ مجوز از دستگاه های مربوطه ) برگزار می شد نمی توانستند این اسناد و مدارک را دستاویز قرار دهند.
همکاران عزیز و اعضای محترم کانون های صنفی قصدم از نگارش این جستار ذکر مطالب زیر است :
اول –همان گونه که در نوشته های گذشته اشاره کردم عده ای قصد بهره برداری سیاسی از تجمعات به حق صنفی شما را دارند .
دوم – گروهی قصد دارند این تجمعات را به سمت رفتار رادیکال سوق دهند.
سوم – در صورت سوق دادن رفتار شما به سمت حرکات رادیکال موجب بسته شدن فضای جامعه و از بین رفتن زحماتی که دولت تدبیر وامید و مردم جهت باز شدن فضای جامعه در مدت دوسال گذشته کشیده اند می شود .
چهارم – طبق شواهد موجود حتی اگر با این دسته از تجمعات برخوردی صورت نگیرد بعضی از نهادها مدارک و فیلم های موجود را بایگانی کرده ودر مواقع مورد نیاز از آنها استفاده می کنند .
همکاران عزیز دوستان محترم این بخشی از واقعیت جامعه ی ماست پس یا طبق قانون رفتارکنید یا به قول سعدی :
من آنچه شرط بلاغست با تومی گویم تو خواه از سخنم پند گیر وخواه ملال
دو پیشنهاد به سایت سخن معلم :
1- همان گونه که مستحضرید اغلب همکاران نسبت به حقوق خود اطلاع کافی ندارند با توجه به این که تعداد زیادی ازهمکاران فرهنگی دانش آموخته ی حقوق هستند پیشنهاد می شود که ستونی یا قسمتی از سایت را به حقوق شهروندی اختصاص داده و از همکاران دانش آموخته ی رشته ی حقوق بخواهید مطالب خود را در مورد حقوق شهروندی جهت اطلاع همکاران و سایر اقشار در آن قسمت قرار دهند .
2- با توجه به عدم حساسیت همکاران نسبت به تصویب قوانین وآیین نامه ها و دستورالعمل های اداری و با علم به اینکه تعدادی از اعضای شورای نویسندگان سایت سخن معلم مانند ( آقایان دکتر نهضت ،پورسلیمان ،شهسوارزاده ، روزبهانی ،مرادی و...) توانایی شرح و تفسیر این قوانین را دارند از این دوستان تقاضا داریم این قوانین وآیین نامه های اداری را برای همکاران تفسیر نمایند .
پاینده و پیروز باشید .
گروه اخبار /
آیتالله هاشمی رفسنجانی رئیس تشخیص مصلحت نظام امروز در سومین روز سی و دومین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این پرسش که نگاه شما به بهداشت دانشآموزان به ویژه در مقطع دبستان چیست، اظهار داشت: مهمترین موضوع برای بچهها بهداشت است.
آیتالله هاشمی افزود: بچه اگر جسم سالم نداشته باشد، روح سالمی هم نخواهد داشت.
رئیس تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا معلم اول دبستان خودتان را به خاطر دارید، گفت: بله، یک پیرمردی بود که جلوی کلاس مینشست و به ما درس میداد.
وی تصریح کرد: این معلم خیلی هم جدی بود و تمام دانشآموزان هم او را دوست داشتند، ضمن اینکه دخترخانم این معلم خط خوبی داشت و مشقها را به ما میآموخت.
آیتالله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سخنران ویژه سومین روز اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور بود.
فردانیوز
گروه اخبار /
مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در خبری که امروز و به نقل از یکی از مسئولان آموزش و پرورش منتشر کرده است حضور مسئولان ارشد نظام در جمع معلمان را ارزشمند دانسته است و این در حالی است که " معلم در آموزش و پرورش تعریف دارد " و در این جلاس نه معلمی حضور دارد و نه هیچ یک از رسانه های مستقل معلمی !
گروه اخبار /
حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش امروز در میزگرد پروژه مهر که در سی و دومین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور در برج میلاد در حلا برگزاری است، در سخنانی اظهار داشت: اول مهر جشن اول سال تحصیلی و باید فضای جشن در مدارس همراه با شادابی حکمفرما باشد تا روز شکوفهها و روز اول مهر خوشایند باشد.
وی ادامه داد: پرچم نشان استقلال و موجودیت، دوستی وطن و احترام به اصول و ارزشهاست و باید این نشان سه رنگ در تمامی مدارس در اول مهر حضور داشته باشد و نواختن سرود جمهوری اسلامی به شکل باشکوه و همخوانی توسط دانش آموزان همراه باشد.
کفاش افزود: دعوت از بزرگان و مسئولان با توجه به اینکه با هفته دفاع مقدس در ارتباط است مورد تأکید است و باید سخنرانان دعوتشده متناسب با فضای مدرسه بوده و جذاب باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش یادآورد شد: دولت تدبیر و امید برای حمایت از آموزش و پرورش و بهخصوص وزیر سنگ تمام گذاشت و رئیس جمهور و معاونان و هیأت دولت را دیده و شنیدیم و مهر امسال سومین سال دولت تدبیر و امید است و همه باید مدبرانه و نه شعاری و عاقلانه، نه احساسی و عمیق شعارهای دولت را تبیین کنیم و نگذاریم دولت تدبیر و امید در غربت برخی جاهلان و کسانی که نکات منفی را میبینند و بزرگ میکنند و جلوی مثبتها میایستند، میدان بدهیم.
وی تصریح کرد: حرکت هستهای و جملات زیبای دولتمردان نیز باید تحلیل و تبیین شود و فضای مدارس باید رنگ حمایت از سیاستهای دولت باشد.
کفاش بیان داشت: امسال سال حساسی است و ما در وزارت آموزش و پرورش تحت حمایت دولتی هستیم که برای حل مشکلات فرهنگیان وارد میدان شد و در اول مهر باید مراسم تجلیل از برگزیدگان تلیفقی فعالیّتهای آموزش و پرورش باشد و برگزیدگان ورزشی، فرهنگی و هنری نیز به این تجلیل اضافه شود و مراسم تجلیل از همه کسانی که در شهرستان شما عنواندار هستند، انجام شده و مراسم تفکیکی نداشته باشیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: شورای دانشآموزی و تشکلها را جدّی بگیرید و به آنها کار بدهید و حتی بیانیهها و مجالس را خودشان اجرا کنند و از ظرفیت دانشآموزی استفاده شود.
انتهای پیام/
فارس
گروه اخبار /
کانون تربیت اسلامی فرهنگیان که با مدیریت محمود فرشیدی ، وزیر سابق آموزش و پرورش اداره می شود طی اطلاعیه ای با محتوای زیر از فرهنگیان و معلمان برای حضور در چهارمین کنگره این تشکل دعوت به عمل آورده است
دعوت از فرهنگیان ارزشی برای حضور در چهارمین کنگره بزرگ کانون تربیت اسلامی!
5 شهریور ماه 94 از ساعت 7/30 صبح
مکان: مجتمع شهدای 7تیر سرچشمه تهران !
با حضور فرهنگیان ارزشی و ولایی سراسر كشور و مسئولان محترم نظام و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی!
در حاشیه مطلب « کلید تحول در دستان شماست »
هین بگو که ناطقه جو می کند
تا به قرنی بعد ما آبی رسد
گر چه هر قرنی سخن آری بود
لیک گفت سالفان یاری بود مولانا
می گویند حضرت پورسلیمان یک سال و نیم نخوابیده است ؛ او در سایت سخن معلم گلی کاشت که به باغبانی آن مشغول است ، سخن معلم را به مثابه کودک نوپای به پرستاری اش می پردازد و سامانش می دهد ، آنانی که دستی بر آتش دارند می دانند او چه می کند ، پورسلیمان مطالب ارسالی را صفحه به صفحه ، جمله به جمله ، خط به خط ، نقطه به نقطه می خواند و با اینکه اغلب صاحبان قلم اختیار اصلاح و ویرایش به او داده اند او کمتر به متن نیشتر می زند و خراش می دهد . از معدود باغبان قیچی به دستی ست که از سلاحش به صلاح نمی پردازد مگر به استثناء ترین مورد ، هرس گل ها را به حکم عقل و منطق واجب بشمارد.
پورسلیمان در باغ « سخن معلم » با تلاش و کوشش و درایت شبانه روزی به میان باغبانان تعلیم و تربیت آمده و فکر و اندیشه آنان را در دنیای مجازی در سفره سار بوستان قلم در معرض نمایش و همایش قرار داده است .
شاهزاده مومن و مقدس « سر سخن » اسرار قلم هویدامی کند و بساط بلاغت و فصاحت می گستراند تا حریف بلاهت ، هیجان ، تقلید ، تعصب و سفاهت شود تا ترازوی « ادب قدرت ، ادب عدالت » را شاید میزان نموده و به بار بنشاند .
هم ترازو را ترازو راست کرد هم ترازو را ترازو کاست کرد
شهسوار سخن ، معلمان ، فرهیختگان ، صاحب نظران و اندیشمندان را در دنیای مجازی به دور هم جمع می کند و سپس به میدان « درون کاوی » روانه می کند تا برای قضاوت، نقد و پردازش عرصه " عملکرد " ، " رفتار " و برنامه های آموزش و پرورش در کانون بی طرفی و صداقت دام و تور بیاندازند تا کلید کشف خفایا و زوایای " اختلال و بیماری " را بشناسند و بستانند .
سخن معلم ساحل آلوده می شوید و در این راه چه پیچش ها در اندامش می افتد و چه غبارها بر چهره اش می نشیند ؛
این جهان همچون درخت است ای کرام
ما براو چون میوه های نیم خام
سخت گیرد خام ها مر شاخ را
زآنکه در خامی نشاید کاخ را
چون بپخت و گشت شیرین لب گزان
سست گیرد شاخها را بعد از آن
چون از آن اقبال شیرین شد دهان
سرد شد بر آدمی ملک جهان مولانا
وقتی ساحل از تلاطم و تموج به آرامش می رسد ، از زلالی ، ذخایر ،معادن ومنابع نمایان می شود تا بهره برداران و بهره وران ساحل تعلیم و تربیت و آینده سازان ، بدون تعارض ، تنافض و تضاد غیر منطقی در کنار معلمان دلخوش ، مشتاق ، علاقمند و توانمند خوشه چین معرفت باغ و بوستان اندیشه های ناب و نبوغ آمیز باشند.
پورسلیمان معتقد است هم آوایی ، همدلی ، و همداستانی معلمان و فرهیختگان در شناسایی غده چرکین عدم باور و اعتماد به « توسعه انسانی » در ادب دولت مردان و قانون نویسان از هیچ نهاد، سازمان و شخصی بر نمی آید مگر خود معلمان با کمک رسانه و تعامل و تعاطی اندیشه ها در ساحل گفت و گو باید این مهم را به سر انجام برسانند و این مرض و بیماری را از ریشه بخشکانند.
به آرشیو سایت بنگریم ...
در این یکسال و اندی زمان ، چه بوستانی برا انداخت از این همه آثار گهر بار و گرانبها چشم ها خیره می شود ، هر کدام از مقالات ، نظرات و چالش ها می تواند یک کتاب باشد برای بهره وری آحاد جامعه و آموزش و پرورش .
می دانیم وزیر علاوه بر مدیران کل ، مشاوران زیادی دارد که همه نظرات آنان (ضمن احترام به حضرات ) در کارکرد و در ارتقاء سطح علمی و توانمندی معلمان به اندازه 30 در صد خروجی سایت سخن معلم را ندارد ، اگر الکسا درست گرا داده باشد که سایت سخن معلم روزی میانگین هشت هزار بازدید کننده دارد این پیروزی بر مدیر و همکاران شان مبارک باشد ، آیا وزیر ، مشاوری شفاف تر و امین تر از این می تواند سراغ داشته باشد که به روز با معلمان سرزمینش ارتباط بگیرد ؟
آقای فانی !
مگر پورسلیمان می خواست شما را ببلعد که به او اجازه ورود به بارگاه خود نداده اید ؟
پیشنهاد می شود آموزش و پرورش خسته و وزیر خسته تر ، اگر معلمان را تشویق کند که در چنین حوزه ای به ارتباط با یکدیگر ، همدلی ، مشارکت و مشاورت بپردازند به نظر می رسد هم آموزش و پرورش به پویایی مضاعف برسد و هم معلمان هشیارتر و آگاه تر خواهیم داشت ، اگر هدف ها ، تربیت نسلی باشد که بتواند خود را از افراط و تفریط مصون بدارد و چاره کار بداند و خلاقیت و زیستن با هم و ایده آل را در خروجی خود داشته باشد .
و دیگر اینکه شورای سخن معلم به مناسبت دو سالگی اش همایش و یا برنامه ای را در نظر بگیرد ؛ مثل جشن حافظ « برگزاری همایش صنعت فیلم » بهترین مقاله ، دیدگاه شعر،اندیشه ، پیشنهاد؛ نه مورد قضاوت بلکه مورد همایش قرار بگیرد ، آن هم نه به هدف برتری ، بلکه ایجاد شور و نشاط و توجه بیشتر به همکارانی که از چنین رسانه ای اطلاع ندارند را تدارک ببینند تا اطلاع رسانی کارکرد این رسانه در بین معلمان و فرهیختگان همه گیر شود .
خوشبختانه سایت سخن معلم توانسته است در اکثر حوزه های آموزش و پرورش ورود پیدا کند ، روز به روز پویاتر و کامل تر شود ؛به نمونه هایی از خروار خرمن اندیشه اشاره می کنیم وبدوا از معلمان و فرهیختگان که سرایش اندیشه قلم شان در صفحه سخن معلم آراسته شده است سهوا و به جهت جلوگیری ازدرازای کلام ، نام نبرده ایم پوزش می خواهیم :
اگر به دل نوشته های دانش آموز قدیمی سمیرمی دقت کنیم ما را از ترسیدن بر حذر می دارد پس به سان محمد زارع سمنانی باید بگوییم من یک معلم هستم و چه جالب گفته است علیرضا راه پیما تهرانی معلم ابر رسانه ای که خاموش نمی شود و بدون معطلی هادی فرج تبار سقزی پاسخ می دهد که معلم سقف و ستون جامعه است آن را خراب نکنیم ، البته مجید کاظمی اصفهانی تذکر می دهد که آهای مسئولین ، آموزش و پرورش زیر بنای رشد و توسعه است و محمد رستمان مازندرانی معلمان را مدافعان فراموش شده می نامد و محسن محمد زاده اهوازی اولویت های آموزش و پرورش و آینده جامعه را برمی شمارد ، محمد داوری معتقد است روابط عمومی آموزش و پرورش هنجارشکنی قابل ستایشی انجام داده است اما علیرضا جدایی مدیر کل حوزه وزارت ، روابط عمومی را در قالب سازمان های دانش بنیان محسوب می کند ، ولی قادر باستانی حراج علم در میدان انقلاب را فریاد می زند و عباس فرجی پاسخ وزیر دولت یازدهم به سبک دولت دهم را نمی پذیرد ، زهره روحی کتاب مطالعات اجتماعی را نقد و بررسی می کند و گروه اخبار به مصطفی رحماندوست از آوردن قلیان در کتاب درسی ایراد می گیرد.
شعر و شاعری در سخن معلم از« آرزو های یلدایی » فاطمه سادات اشرفی زاده تا فاطمه ایازی روز بهانی « سفره دل گسترانیدیم » و فرخنده قربانی مقدم از سروده ی «چون مهر» و علی افشاری سمیرمی «چه بی نشاط بهاری» تا «بهاریه» حامد سام دلیری و «خانه تکانی خشتی و قدیمی» فرزانه دشتی و «باد بهاری» مهدی احمدی و معصومه حدادی با شعر زیبای «دریا تو موج عشقی» و «حیات طیبه» مریم پورسلیمان ، نمونه های از سیلان احساس زلال معلمان سرزمین مان می باشد.
عبدالحسین برزگر زاده تبریزی وزیر ما ، وزیر شما را می نویسد ، علی بهشتی نیا در قالب طنزانه به ظریف نامه حواله می کند و محمدی از مازندران افت شدید اخلاقیات در جامعه ... و جایگاه آموزش و پرورش را پرسش می کند و مزبان حبیبی با ساکنین خانه ی ملت نجوا می کند و محمد رضا نیک نژاد امکانات و در آمد های آموزش و پرورش را مورد برسی قرار می دهد و کامل حسینی گیلانی غصه تابستان و فرصت تجدید قوا را می خورد و رضا نهضت اصل صلاحیت وزیر را زیر گیوتین نقد قرار می دهد و رضا مرادی جفای حاجی بابایی در حق آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار می دهد و دکتر محمد روزبهانی آموزش و پرورش ، معلمان و ترس از رسانه را می نویسد و مرتضی نظری داد می زند که نسل فردای ایران را فقیرتر تربیت نکنیم و دکتر زهرا بازرگان نقش مدرسه در پیشگیری از جرم را به روشنی تبین می کند ، میترا شکری سئوال می پرسد آیا ما تنبلیم ؟ و احمد حج فروش موانع خلاقیت در آموزش و پرورش را بر می شمارد ، طاهره نقی ئی بعضی اقدامات وزیر را با تدبیر و امید در تعارض می بیند و سعید شهسوارزاده چند روزی مانده به توافق ، جشن هسته ای را پیش بینی می کند و سعید دادرس از سردرگمی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر می نالد و کامل حسینی دغدغه معلمان را تنها مسائل مادی نمی داند ، ناصر طالبی هزار نکته باریک تر از مو در باره معلم را به سخن معلم ارائه می دهد و جواد بروجردی آرامش و دلدادگی ، عباس حاتمی ارزش و انسان ارزشی را می نویسند و عبدا... افراسیابی جستاری در اندیشه هگل ، جلیل از کارت های هدیه رمضانیه ، محمد رضا سرگلزایی از منطق نق زدن و نقد کردن ، رویا عبدا... پور فرآیند آموزش فلسفه به کودکان از تئوری تا عمل را عرضه می دارند ، هفت قانون معنوی موفقیت از علیرضا هاشمی سنجانی ، الهام شریفی شیرازی معلمان زن و کنش صنفی از جنس زنانه و شهیندخت میان دشتی زنان معلم و نقش های چند گانه را می نویسند ، استاد غلامعباس توسلی نقد اعزام معلمان به خارج از کشور ، سید رازی طبیب کج سلیقگی ، شیرزاد عبداللهی گشت تعزیرات در مدارس ، فاطمه علیزادگانی از نقش مشاور و فاجعه حذف آن و عبدالجلیل کریم پور فریاد سکوت ، صدای باور معلمان را می نویسند ، علی غیاث آبادی فراهانی پیامد های خروج نخبگان از کشور را تذکر می دهد ؛ اما سخن معلم ما را با یک وبلاگ نویس غیر فرهنگی که به کار فرهنگی می پردازد ؛ فرهاد داودوندی بروجردی آشنا می کند و حسین خسروی از نفت تر و بانک تر می نویسد و اسماعیل عبدی راهکارهایی را برای آموزش " مقابله با افراطی گری " به دانش آموزان را ارائه می دهد و بهزاد الهی نیا تاثیر ورزش بر بهداشت فرهنگی جامعه را ، احمد شبانی بانه ای دلائل نمایندگان برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش را تحلیل می کند و خالد توکلی یک بار دیگر فرهنگ را مورد توجه قرار می دهد و علی ترابیان زلیوا نورآبادی نقش بی بدیل فرهنگیان در سر نوشت انتخابات 94 را بررسی می کند و یعقوب رمضان زاده سیستم تبعیض زده را می نویسد و هادی ورمزیاری از اولین مدرسه زرتشتیان تهران یاد می کند ، فرشته آل حسینی " ما به سم رقابت تا مغز استخوان آلوده ایم " و رضا بصیری راد از صمد بهرنگی معلمی که قدر قلم را پاس می داشت ، فرخنده قربانی مقدم نسخه شفابخش اندیشه های شریعتی برای نسل جوان را ضروری می داند و ابوذر از تهران ، مجید کاظمی ، علیرضا سعید آبادی ، فرشاد علی یاری ، بهاء ساکت ، مهدیس مدنی ، سید مصطفی بیضایی یزدی ، مریم مهران راد ، محمد تقی سبزواری ، محمد عزیز مرزی سقزی ، سمیه جعفری ، شکرا... مسیح پور ، رضا خسروی بروجردی ، عزیز ا... بابلی ، منیژه غزنویان ، محمود جعفری ، علی محجوب ، اکبر رضا دوست ، کامیاب شرفشاهی ، منوچهر خدایی ، آزاد معلم ، علی افشارسمیرمی ، مهدی بهلولی ، حسین رفیعی زنجانی ، سید حسین موسوی و... وهمه کامنت نویس های خوش قلم و ده ها نوشته و اثر گهر بار و پند آموز که افتخار نامشان در این مقال نمی گنجد ، نمونه هایی از موفقیت چشمگیر در بوستان سایت « سخن معلم »و تعامل افکار و اندیشه های معلمان در یک دور هم نشینی مجازی به بار نشسته است را شاهدیم .
پورسلیمان با دقت و آگاهی عجیب مطلب « کلید تحول در دست معلمان است » را عنوان کرده است و به روشنی همکاری همه معلمان و اندیشمندان برای مشارکت بیشتر و تلاش برای آموزش و پرورش بهتر را در خواست نموده است شاید به قول سهراب " چشم ها را باید شست و جور دیگری باید دید "
به امید آینده ای درخشان برای مردم سرزمین مان
محمد رضا خورشیدی پاجی فعال فرهنگی مرداد نود و چهار
گروه اخبار /
یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به سخنان محمدباقر نوبخت مبنی بر اینکه میانگین حقوق معلمان یک میلیون و 770 هزار تومان است واکنش نشان داد.
کوچکینژاد در میزگرد هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که در سیودومین اجلاس روسا و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشورعنوان کرد: معلوم نیست این رقم از کجا آمده است؟ اگر پرداختی کارمندان را در دستگاه دولتی با فرهنگیان مقایسه کنند مشخص میشود فرهنگیان کمترین دریافتی را دارند.
وی با اشاره به اینکه در سند تحول 22 راهکار در حوزه پرورشی وجود دارد که هرکدام حدود 15 بند دارند، گفت: اگر بخواهیم دانشآموزی تربیت کنیم که تراز انقلاب اسلامی باشد، یک دنیا کار باید انجام شود.
وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش در برنامه پنجم توسعه بسیار کم رنگ دیده شده است و عمده فعالیتهای آموزش و پرورش در سایر فصول قرار دارد و بودجههای لازم آن چنان که باید برای اجرای این فعالیتها دیده نشده است.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در آستانه برنامه توسعه قرار داریم، گفت: اگر شما مدیران و روسای آموزش و پرورش نتوانید نمایندگان را توجیه کنید که در کمیسیون تلفیق به ما کمک کنند یقینا در اجرای این برنامه نیز با مشکل مواجه میشویم.
کوچکینژاد افزود: بودجه آموزش و پرورش حدود 24 هزار و 700 میلیون تومان است. ما در وزارت علوم حدود 2000 دانشگاه داریم که هرکدام یک ردیف بودجهای دارند و 7 هزار میلیارد تومان در دانشگاهها توزیع میشود اما مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور نمیدانند از ابتدای فروردین تا آخر اسفند چقدر بودجه دارند.
وی با تاکید بر اینکه اگر قرار است وزیر در مباحث روزمره خسته شود و به سند تحول متمرکز شود باید بودجههای آموزش و پرورش استانها و مناطق مشخص شود، گفت: تنها راه اصلاح ساختار همین است و باید سازمان مدیریت به آموزش و پرورش کمک کند تا یک بار این تحول اتفاق بیفتد و پس از آن اجرای سند سرعت بگیرد.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه به پرسشهای حضار پاسخ داد و درباره خرید خدمات آموزشی گفت: در بحث خرید خدمات آموزشی هنوز دولت و مجلس به تفاهم نرسیدهاند. وزیر دولت قبل خرید خدمات را این گونه تعریف میکرد که با نیروهای شرکتی قرارداد بندند و آنها را به آموزش و پرورش بیاورند. او 20 هزار نفر را به این سیستم وارد کرد اما وزیر بعدی همه آنان را اخراج کرد.
کوچکینژاد ادامه داد: طرح بسته حمایتی هم در زمان دکتر فانی به مجلس آمد ما سازمان مدارس غیردولتی را داریم و ورود بحث خصوصی به داخل آموزش و پرورش دارای تعریف مشخص است و اگر قرار است خصوصیسازی انجام شود باید از طریق سازمان مدارس غیردولتی انجام شود که آن را هم قانونگذار مشخص کرده است، انشاءالله این قانون هم اصلاح میشود.
وی درباره طرح رتبهبندی نیز گفت: باید طرح رتبهبندی معلمان به صورت قانون تصویب میشد تا برای همه دولتها قابلیت اجرایی داشته باشد و همه بتوانند از اثرات آن بهرهمند شوند.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره مطالبات فرهنگیان و چگونگی پرداخت آن نیز توضیح داد : استیضاح وزیر آموزش و پرورش یک کمیسیون مطالبات اقتصادی آموزش و پرورش در مجلس شکل بگیرد که تاکنون 5 جلسه برگزار شده است. باید اعتبار لازم برای مطالبات فرهنگیان محقق شود. اگر این مطالبات را نپردازیم، همه روسای آموزش و پرورش با مشکل مواجه میشوند.
انتهای پیام
ایسنا
ايام هفته معلم امسال به اعتقاد افراد منصف و بي طرف بسيار متفاوت، زيبا و باشكوه تر از سال هاي قبل برگزار شد كه به علت دور شدن از آن ايام نيازي به واكاوي آن در موقعيت كنوني احساس نمي شود.
ولي اين روزها كه با نزديك شدن به ايام انتخابات مجلس، نماينده محترم تبليغات وسيعي جهت نشان دادن اقدامات گذشته و پيش روي خود راه انداخته اند ، لازم دانستم خاطره اي از آن ايام نقل نمايم.
شبي كه جشن بزرگداشت ايام هفته معلم در چمن 13آبان برگزار شده و مجري توانمند اين مراسم ضمن اعلام حضور دكتر اسماعيل نيا آرزو كرد با تلاش ايشان جاده ي شادمهر تا بردسكن دوبانده شود پسر 12 ساله ام به تصور آن كه جناب ايشان قصد سخنراني دارند؛ خطاب به بنده گفت: حرف هاي آقاي نماينده را باور نكنيد! پرسيدم: چرا؟ توضيح داد كه چند ماه قبل ايشان به مدرسه ما آمده و در مراسم صبحگاه در حضور همه ي دانش آموزان با مدير دست داده و قول داد كه هزينه هوشمند سازي يك كلاس را بر عهده بگيرد ولي اكنون كه سال تحصيلي رو به پايان است هيچ اقدامي در اين زمينه انجام نشده است.
روز بعد با مدير مدرسه تماس گرفتم تا صحت و سقم موضوع را جويا شوم و ايشان ضمن تأييد اين مطلب از تماس هاي مكرر و بي شمار خود با جناب نماينده جهت دريافت مبلغ قول داده شده سخن گفت كه تا آن هنگام و همچنين زمان نوشتن اين مطلب راه به جايي نبرده است!
با مسوول دفتر نماينده محترم نيز درباره ي اين موضوع سخن گفتم ، ايشان نيز بيان داشت كه قرار نبوده ايشان اين مبلغ را پرداخت نمايند؛ ما مكاتباتي در اين زمينه براي مدرسه مذكور و ساير مدارس با اداره كل آموزش و پرورش داشتيم و وظيفه ديگري نداريم.
اين اتفاق بهانه اي شد تا مطالبي را حضور نماينده محترم عرض نمايم:
آقاي نماينده !
گرچه ممكن است جنابعالي به علت عدم حضور در منطقه در دوره هاي قبل و تجربه كوتاه يك دور نمايندگي از وجود واقعيت هايي بي اطلاع باشيد ولي لازم است به استحضار برسانيم مردم اين ديار خاطرات فراواني از وعده هاي نمايندگان مجلس در هنگام نزديك شدن به كارزار انتخابات دارند!
سال ها بود كه قول هايي نظير: احداث جاده ي سبزاوار-بردسكن ، شهرستان شدن بردسكن، گازرساني به اين منطقه، تنگ بودن لوله هاي گاز، احداث شهرك صنعتي و فرودگاه و ... دست مايه اي شده بود تا عده اي جهت جلوس بر كرسي هاي قرمز و اخيراً سبز مجلس به آن ها متمسك شده و در پي گرفتن رأي مردم باشند.
فراتر از اين مردم اين منطقه به ياد دارند كه بعضي نامزدهاي انتخابات لوازم و ادوات كارخانه هاي موهوم را بر تريلي سوار نموده و همچون جهيزيه در سطح شهر مي چرخاندند؛ آثار تابلوهايي كه محل احداث فرودگاه و كارخانه فولاد و ... را نشان مي داد هنوز هم در بيابان هاي اين سامان خودنمايي مي كند و وجودشان نمادي شده است براي اشاره به دروغگويي ها و نيرنگ هاي انتخاباتي ، ولي شعور بالاي سياسي آنان موجب شد كه كمتر فريب اين خيمه شب بازي ها را خورده و در دام صحنه سازي هاي انتخاباتي گرفتار نشوند.
اكنون نيز لطفا حضرتعالي آنچه را نقداً براي مردم انجام داده ايد رونمايي كنيد! وعده دادن، نصب بنرهاي رنگارنگ، بيان برنامه هاي آينده، گرفتن رديف بودجه براي فلان پروژه و ... حرف هاي آشنايي است كه مردم در هنگام نزديك شدن به انتخابات هر دوره بسيار شنيده اند و دردي از مشكلات آنان را دوا نمي كند.
به جاي اين به آن ها پاسخ دهيد براي كمك به دولتي كه آن را جهت بازسازي خرابي هاي دولت قبلي مورد حمايت جناحتان روي كار آوردند چه اقدامي انجام داده ايد؟
صادقانه به آن ها بگوييد يك نماينده مجلس چه سمتي در تعيين استاندار و مديران كل استان دارد؟
پاسخ دهيد كه چند نطق پيش از دستور جهت بيان مشكلات عديده ي مردمان اين ديار داشته ايد؟
چه مكاتباتي براي حل مشكل كم آبي و خشك شدن قنوات كوهپايه كه رشته ي تخصصي شما مي باشد انجام داده و نتايج آن چه بوده است؟ براي بيكاري جوانان كه در زمان كارزار انتخابات بارها به آن اشاره كرديد چه اقدام عملي انجام داده ايد؟
به جاي سرمايه گذار چيني كه حضور آن ها را يكي از معضلات بيكاري منطقه مي دانستيد چند سرمايه گذار ايراني جذب كرده و آنان چه تعداد از جوانان اين ديار را مشغول به كار كرده اند؟
آقاي دكتر !
سوالات از اين دست زياد است و احتمالا شما فرصتي جهت پاسخگويي به آن نخواهيد داشت ولي باور كنيد حتي بچه ها هم تفاوت قول و عمل را مي فهمند ...