صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

خوزستان / پرسش از  گروه سخن معلم

منتشرشده در نامه های دریافتی

نگاهی به فرهنگ سکوت سازمانی در آموزش و پرورش

یکی از بزرگ‌ترین مشخصه‌های عصر حاضر، اهتمام و توجه جدی مدیران سازمان ها به ارتقای بهره‌وری و کارایی اعضای سازمان است. با گذشت زمان اهمیت نیروی انسانی پویا و سرزنده بیش از پیش به اثبات رسیده است. تا آنجا که برخی معتقدند که سرمایه، همان نیروی انسانی‌است.

در کشورهای توسعه‌یافته نظر به نیروی انسانی و سلامت و رفاه و پیشرفت آن، جزو مسائل اصلی و خط مشی سازمان‌هاست. در آموزش و پرورش، بسته به اهمیت فوق‌العاده و نقشی که این سازمان در پیدایش و تربیت نیروی کارآمد برای آینده دارد، توجه به این مسئله ضروری‌تر به‌نظر می‌رسد. در صدر نیروهای فعال در هر سیستم آموزشی، معلمان قرار دارند که مستقیما در خط مقدم عرصه تعلیم و تربیت نقش ایفا می‌کنند. آنچه در اکثر کشورهای جهان به‌طور ملموس مشاهده می‌شود توجه ویژه به بالاتر بردن پیوسته کارایی معلمان است.

در واقع تمامی سیاست‌گذاری‌ها و راهبردها به سمت و سویی گرایش دارد که معلمان کم‌ترین دغدغه را دارا بوده و تمام هم و غم خود را معطوف به وظیفه و نقش حیاتی خود کنند.
اما آنچه در ایران می‌گذرد چیز دیگری‌است...

در کنار تمامی مسائل و مشکلات عدیده بر سر راه حیات حرفه‌ای معلمان، پدیده‌ای وجود دارد به نام « سکوت سازمانی » که به‌نظر می‌رسد روی فرسودگی شغلی معلمان تاثیر قابل‌توجهی دارد.

معلمان که یکی از اصلی‌ترین نیروی انسانی تاثیرگذار در فرآیند توسعه و پیشرفت هستند به علت فعالیت‌های شدید و مشکلاتی که در مدرسه با مدیر، والدین و همکاران پیدا می‌کنند و نیز به خاطر زحمت‌های فراوانی که در مدرسه برای کنترل رفتارهای نابه هنجار دانش‌آموزان صرف می‌کنند دائما در اضطراب و تنش به سر می‌برند.

افزون بر این، مشکلات محیط اجتماع و تامین مایحتاج زندگی نیز اضطراب و تنش را دوچندان می‌کند. در کنار همه اینها وقتی با بسیاری از معلمان هم‌کلام می‌شویم می‌بینیم که از نبود شرایطی که بتوانند به راحتی ابراز عقیده و نظرات خود را بیان کنند شاکی و گله‌مندند و طبیعتا همین امر هم روی آنها تاثیر نامطلوب می‌گذارد.
با توجه به آنچه گفته شد بررسی پدیده سکوت سازمانی در معلمان ضروری می‌رسد. یکی از موانع مهم بر سر راه موفقیت برنامه‌ها وجود پدیده‌ای است که پژوهشگران آن را سکوت سازمانی نام نهاده‌اند که عبارت است از عدم بیان ایده‌ها، نظرات و اطلاعات راجع به مشکلات سازمانی.

داشتن نیروی انسانی باکیفیت و نقش آن در دست یابی به اهداف سازمان در عصر رقابتی حاضر، ضرورتی انکار ناشدنی‌است.

سازمان‌ها باید بدانند اگر بر دهان‌های سازمانی مهر سکوت زده شود، اذهان سازمانی - که مولد دانش سازمانی‌اند- فسیل خواهند شد و علاوه بر آن، کاهش بهره‌وری، عملکرد، رضایت شغلی و تعهد در سرمایه انسانی روی خواهد داد.

بسیاری از کارکنان بر این باورند که سازمان‌هایشان از کانال‌های ارتباطی باز و تسهیم اطلاعات حمایت نمی‌کنند. در بسیاری از سازمان‌های معاصر، کارکنان از ارائه نظرات و نگرانی‌هایشان در مورد مشکلات سازمانی امتناع می‌ورزند که این پدیده جمعی سازمانی را سکوت سازمانی می‌نامیم. اگر زبان‌ها به حرکت در نیایند، دانشی برای سازمان تولید نمی‌شود.

زبان، ابزار تعامل انسان‌ها در سازمان‌هاست. وقتی سکوت، سازمان را فرا می‌گیرد، رکود و فتور در شبکه‌های فیزیکی و اجتماعی آن رسوب می‌کند و مزیت رقابتی سازمانی بی‌معنا می‌شود.

روزنامه قانون

منتشرشده در یادداشت

نگاهی به کمپین خودرو ایرانی نخرید از نوعی دیگر  از دروغ‌هایی که می‌شنوم و می‌خوانم، خسته شده‌ام.

این چه کمپین مردمی است که به من 50 میلیون تومان پیشنهاد کردند تا برای فراگیر شدن آن ایده بدهم ؟

کمپینی که رسانه‌ها به راه انداختند و نام مردم را بر آن نهاندند.

اکنون بعضی‌ها چنان صحبت می‌کنند، انگار خودروهای ساخت داخل کشور هوشمند هستند و کامپیوتر رانندگی می‌کنند و راننده کوچک‌ترین نقشی در وقوع تصادفات ندارد.

کاش رسانه‌ها همزمان با تلقین این دروغ که فقط خودروها مقصر هستند، مردم را نیز به رانندگی صحیح و استاندارد و بی‌خطر تشویق می‌کردند.

سال‌هاست که پلیس از کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی انتقاد می‌کند، اما خودش همان محصولات را از کارخانه‌ها می‌گیرد و سوار می‌شود و هیچ‌وقت هم توضیح نداده که تحت چه شرایطی این اتفاق رخ می‌دهد.

طبیعی است که همه ترجیح می‌دهند تا خودرو را مقصر بدانند، چون اگر روزی بگوییم بیشتر مردم رانندگی بلد نیستند، آن هنگام باید پاسخ دهیم چرا عبور از آزمون رانندگی و گرفتن گواهی‌نامه تا این اندازه آسان است. پس بهتر است تا مقصر دیگری را معرفی کنیم و روی حقیقت سرپوش بگذاریم.

وقتی سرویس رفت‌وآمد مهندس پالایشگاه که سرمایه ملی محسوب می‌شود و نمی‌توان روی ارزش دانش و تجربه او قیمت گذاشت را به یک راننده ناشی می‌سپارند، پس از وقوع فاجعه چه کسی تقصیر را به گردن می‌گیرد؟

 

هر کسی که از پرسپولیس ایراد بگیرد، از استقلال پول نگرفته.
هر کسی که منتقد قالیباف باشد، از محسن هاشمی پول نگرفته.
اگر کسی تلویزیون را دوست نداشته باشد، طرفدار ماهواره نیست.
وقتی کسی می‌گوید که نخست باید به مردم درست رانندگی کردن را یاد داد، از خودروسازان داخلی پول نگرفته.

 

خیلی از مردم از نظر سن، مهارت یا وضعیت روانی صلاحیت نشستن پشت فرمان اتومبیل و اتوبوس و تاکسی را ندارند، اما می‌نشینند و زمانی که حادثه‌ای رخ می‌دهد، همه خودرو را مقصر می‌دانند.

پذیرفتن این حقیقت تلخ است، ولی خیلی از ما وقتی پشت فرمان اتومبیل می‌نشینیم، مانند یک زامبی رانندگی می‌کنیم که هیچ چیزی و هیچ کسی برایش هیچ ارزشی ندارد.

تا زمانی که هنگام نشستن روی صندلی راننده، انسانیت را فراموش می‌کنیم، حوادث تلخ و جبران‌ناپذیر رخ می‌دهند، چه سوار پراید باشیم، چه مرسدس، خودمان و دیگران را به کشتن می‌دهیم.

اگر از فردا همه خودروهای ساخت داخل جمع‌آوری شوند و فقط اتومبیل‌های خارجی به مردم بدهند، آیا آمار تصادفات رانندگی با کاهش مواجه می‌شود؟!

خیر!

چون بیشتر تصادفات را خودش شخص راننده می‌آفریند، نه جاده و خودرو !

تا زمانی که برخی رسانه‌ها افکار عمومی ایران را به بازی می‌گیرند و حقیقت سانسور شده را به جامعه تقلین می‌کنند، ما یکی پس از دیگری در جاده و خیابان جان می‌دهیم و می‌میریم.

ایمنی خودرو مهم است، اما نحوه رانندگی بسیار مهم‌تر است.

تا وقتی فکر می‌کنیم گواهی‌نامه رانندگی ناجا، ترجمه گواهی فارغ‌التحصیلی از مدرسه فرمول یک Allen Berg است و خودمان را یک شوماخر کشف نشده می‌دانیم، وقتی پشت فرمان می‌نشینیم،‌ می‌میریم و می‌کشیم !

صفجه شخصی فیس بوک

نگاهی به کمپین خودرو ایرانی نخرید از نوعی دیگر

.

.

.

نگاهی به کمپین خودرو ایرانی نخرید از نوعی دیگر

منتشرشده در یادداشت

مدیریت مطالبات معلمان و مقایسه دولت احمدی نژاد و دولت تدبیر و امید  چندی پیش خبری در سخن معلم  خبری با عنوان " مطالبه مهم بازنشستگان در دولت تدبیر و امید محقق شد بازنشستگان فرهنگی از سال 88 به بعد حتما بخوانند ! " منتشر گردید .
در  یکی از نظرات ارائه شده در ذيل اين خبر آمده بود :

" برادر بزرگوار جناب حسينى
اولا كسى منكر زحمات مسولان محترم سايت سخن معلم و دست اندركاران آن نشده و قدردان زحمات اين عزيزان هميشه بوده و هستيم .
ثانيا پرداخت اين مبلغ در زمان همان احمدى نژاد مورد نظر شما به تعويق افتاده و قابل پيگيرى قانونى و حقوقى است و از اينكه دولت جديد به فكر زنده كردن آن افتاده ( اگر خبر مذكور صحت داشته باشد ) هم جاى تشكر و هم گله مندى است كه دولت فعلى هم دو سال اندى سر كاراست ولى حالا چرا و تا كى انجام آن طول مى كشد..."

بلافاصله بعد از خواندن اين پاسخ به ياد فرمايشات وزير محترم اطلاعات در يک برنامه تلويزيوني و چند گفتار ديگر  افتادم که در ذيل قسمت هاي از اين گزارش ها  را يادآوري مي کنم تا هم فرهنگيان فرهيخته با شرايط اقتصادي کشور آشنا شوند و هم مخاطب محترم سخن معلم بدانند که علت  و یا علل دو سال تأخير دولت تدبير و اميد در اين حق پرداخت نشده  از سال 88  تاکنون چه بوده است ؟


 
1. آنچه دولت تدبير و اميد تحويل گرفته است
براي تحليل موفقيت ها و ناکامي هاي عملکرد دولت تدبير و اميد  طي دو سال گذشته بايد بدانيم دولت يازدهم ميراث دار چه شرايطي بوده است .
از قبل همه مي دانستند که تورم 42%  ، رشد اقتصادي منفي شش و هشت دهم درصد ، خزانه خالي ، فساد مالي گسترده و بي سابقه تا حد معاون اول رئيس جمهور ، پرداخت يارانه نقدي به بيش از نفوس کشور ، برقراري تحريم هاي ناعادلانه ، انبوه طرح هاي عمراني نيمه کاره ، سايه جنگ بر سر کشور(منظور از سايه جنگ بر سرکشور، آن است که به دليل ريسک بالاي  سرمايه گذاري در کشور ،ميزان رغبت سرمايه گذران داخلي و خارجي کاهش يافته منجر به رکود اقتصادي مي شود .) ، تزريق نقدينگي سرسام آور در مسکن مهر ، خالي بودن سيلو گندم در برخي از شهر ها و....
امروز پس از دوسال تازه تر از تازه تري مي رسد .
سيد محمود علوي وزير محترم اطلاعات در شهريور  ماه سال جاري ( به مناسبت هفته دولت ) در يک برنامه تلويزيوني گفت : (1 )
" دولتي که خزانه اي به آن ارث رسيده بود نه تنها خالي بود است بلکه منفي هم بوده است از دولتي که بايد بدهي هاي فراوان روبه رو بوده است و سختي هاي زياد ."
وزير اطلاعات در همين مورد گفت :
" وقتي ابتداي کار دولت گفتيم خزانه را خالي تحويل گرفتيم ، به ما خرده گرفتند که چرا به مردم مي گوييد . اما نظر ما اين بود که دانستن اين شرايط خواست مردم  را کنترل مي کند . بعد از دو سال عرض مي کنم که خزانه دولت نه تنها خالي بود ، بلکه منفي هم بود .
 مشکلات دولت هم منشاء بيروني  و هم منشاء دروني داشت .
وقتي دولت در چنين شرايطي بر سر کار مي آيد انتظار دارد تا همه دست به دست هم دهند و به آن کمک کنند .
 مقام معظم رهبري بارها تأکيد کرده اند که همه بايد به دولت کمک کنند .اما از روز اول يک آتش رسانه اي عليه دولت شروع شد در حالي که هيچ يک از دولت هاي گذشته از روز اول آغاز به کارش با اين همه هجمه ها روبه رو نشده بود .
" بدهي حق التدريس فرهنگيان هشت هزار ميليارد تومان ، بدهي که به خانوادهاي شهدا وجود داشت شش ميليارد ، بدهي به سازمان تأمين اجتماعي و... وجود داشت و اگر بخواهيم همه بدهي هاي دولت قبل را جمع بزنيم تقريبأ به اندازه درآمد يک سال دولت مي شود که الآن  با تدبير بخشي از آن پرداخت شده است .

 

2.  دست آورد هاي دولت تدبير و اميد
حسن روحاني در شهريور جاري ( به مناسبت هفته دولت ) در همدان گفت : ( 2 )
" ما کشور را از تورم بالاي 40% به تورم 8 / 13 %  رسانده ايم و اين به معناي ايستادگي و حمايت شما مردم از دولت خدمتگزارتان است . ما به مردم وعده داديم که تمام مردم را زير پوشش بيمه درماني قرار خواهيم داد و در يک سال گذشته براي همه آنهايي که مشمول بيمه نبوده و دفترچه بيمه ندشتند 10 ميليون دفترجه بيمه جديد براي تحت پوشش قرار دادن همه ايرانيان صادر شد .

  3. در خبرگزاري دانشجويان ايران " ايسنا " در روز سه شنبه 25 فروردين آمده است :
"  چنان چه فرض کنیم صادرات نفت خام ایران در سال 94 در محدوده یک میلیون بشکه در روز ثابت باقی بماند در صورتی که قیمت نفت سال آینده در محدوده 40 دلار خرید و فروش شود، با احتساب صادرات فعلی، درآمد نفتی کشور به 14 تا 15 میلیارد دلار خواهد رسید. "
همان طور که همه مي دانيم ، قيمت نفت از 110 دلار در بشکه به 40 دلار کاهش يافت . اين به معني آنست که به دليل افت قيمت هر بشکه به يک چهارم قيمت قبل مي توان فرض کرد يک ميليون بشکه 40 دلاري تقريبأ معادل 250 بشکه 110 دلاري فروش نفت داشته ايم !
به عبارت ديگر در اين مدت دوسال که دولت تدبير و اميد بر مسند امور نشسته است  ، هم خزانه خالي بوده است و هم دولت معادل بودجه يک سال بدهي داشته است .

از جمله همين بدهي معوقات بازنشستگان آموزش و پرورش از سال 88 و هم درآمد ارزي ناشي از فروش نفت تقريبأ به يک چهارم کاهش يافته است .
با توجه به حقايق فوق الذکر مطمئن هستم ، همه فرهنگيان فرهيخته حتي جناب آقاي بهلول به بنده هم عقيده هستند که بايد :


*  با توجه به کاهش يک چهارمي درآمد ارزي ناشي از فروش نفت در دولت تدبير و اميد ، توقعات را مديريت نمود .
* با توجه به کاهش يک چهارمي درآمد ارزي ناشي از فروش نفت در دولت تدبير و اميد ، پرداخت معوقات بازنشستگان آموزش و پرورش را ( بدون قيد وشرط ) قدر بدانيم .
* با توجه به کاهش يک چهارمي درآمد ارزي ناشي از فروش نفت در دولت تدبير و اميد ، در دام جو سازي فرصت طلبان عوام فريب گرفتار نشويم و اجازه دهيم دولت تدبير و اميد با آرامش کامل اين پيچ خطرناک را طي کند .

منتشرشده در اقتصاد
شنبه, 20 شهریور 1394 19:01

کتاب درسی یا بولتن سیاسی

نقدی بر کتاب علوم اجتماعی سال چهارم رشته علوم انسانی  کتاب علوم اجتماعی سال چهارم رشته علوم انسانی یکی از سیاسی ترین کتاب هایی است که در طول سال های تدریسم مجبور به تدریس آن شده ام. این کتاب در راستای بومی کردن (اسلامی کردن) علوم انسانی و توسط یک روحانی دانشگاه دیده (حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا ) به نگارش در آمده است.

دانشجویان و اساتید علوم انسانی باید این کتاب را به عنوان یک پدیده مورد بررسی ویژه قرار دهند و بررسی كنند چگونه نوشته ای که در نهایت می‌توانست یک بولتن سیاسی باشد، سر از آموزش و پرورش در آورده و به عنوان یک کتاب درسی به جامعه عرضه شده است.

کتاب مسیری را انتخاب کرده که به بیداری اسلامی برسد و نوید یک امپراتوری اسلامی را می دهد ( پیش به سوی یک دولت اسلامی با جمهوری های آزاد و مستقل "ص 130")؛ نویسنده محترم در فضای گفتاری دولت نهم و دهم آماده می شود که مدیریت جهانی را به دست گیرد و تصویری که از غرب ارائه می دهد (‌حیوان فرتوتی که زمین گیر و آسیب پذیر است "ص99 ") می باشد. نویسنده با رگباری از فحش های سیاسی غرب را در خیال خود ضربه فنی كرده و پیروز از میدان مبارزه با غرب بیرون می آید. اصطلاحاتی همچون امپریالیسم ، استعمار، سکولاریسم، اومانیسم، دئیسم، آمپریسم، ناسیونالیسم، راسیونالیسم، ماتریالیسم، مارکسیسم، پروتستانیتسم، لیبرالیسم، فراماسونری، کمونیسم، سوسیالیزم،الحاد و .... در صفحات مختلف کتاب رژه می روند و دانش آموزان بی پناه مجبور به نوشیدن این شبه داروی تلخ و معلمان مجبورتر از آنان ، برای تدریس این توهمات ؛ تبدیل این امور پیچیده و مهم به امری ساده ، مهم‌ترین ویژگی این کتاب است .

غرب خلاصه می شود در چند اصطلاح و با چند جمله، باطل بودن آنان به راحتی غیر قابل تصور اثبات می شود. تئوری جامعه متوهم را شنیده‌اید؛ جامعه ای که در فضای ذهنی و غیر تاریخی می اندیشد و بر اساس قوه خیال حرکت می کند و از دریچه سیاست و ایدئولوژی با واقعیت ها روبه‌رو می شود ، جامعه ای غرق در سیاست زدگی.

کتاب فاجعه بار است از این جهت که به جای حرکت از واقعیت به سوی آرمان ها بالعکس از آرمان‌ها به سوی واقعیت ها می رود و بر اساس توهم ذهنی خود با واقعیات جهان مدرن ، علم جدید و خصوصا علوم انسانی مواجه می شود. طبیعی است که واقعیات را درک نکرده و بر اساس یک توهم در مقابله با غرب ، پیروز و سربلند بیرون می آید. برخورد کتاب با غرب و مدرنیته و حتی لایه های عمیق آن مانند علم جدید برخوردی کودکانه و متوهمانه است . با آرزو و آرمان نمی توان علمی را پایه گذاری کرد، قدرت سیاسی سعی در تبدیل یک پروسه طبیعی به پروژه داشته است در حالی که می‌دانیم یک نظام معرفت شناسانه بر اساس یک برنامه سیاسی شکل نخواهد گرفت.

درباره این کتاب و برادران دوقلوی آن (جامعه شناسی 1و2 ) باز هم خواهم نوشت ولی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش انتظار دارم بازنگری در این کتاب ها را هر چه سریعتر در دستور کار خود قرار دهند و ما در سال تحصیلی آینده شاهد این نوع کتاب ها در مدارس نباشیم.

مسئولان آموزش و پرورش باید به دیدگاه های رئیس جمهور منتخب التزام داشته باشند.

دکتر روحانی در مصاحبه ای که در پایگاه خبری آفتاب موجود است بیان می‌كند:

" من قبول دارم هر نظام سیاسی اجتماعی ، تاکیدات ایدئولوژیک و سیاسی روی آموزش و پرورش دارد ولی در کشور ما نگاه سیاسی و ایدئولوژیک به آموزش و پرورش خیلی شدید است. "

روزنامه قانون

منتشرشده در دیدگاه
شنبه, 20 شهریور 1394 18:35

معلمان و انتخابات مجلس

معلمان و انتخابات مجلس  به انتخابات که نزدیک می شویم از هر کوی و برزنی ، صدای تولد گروه و تشکلی جدید به گوش می رسد. گروه ها و تشکل هایی که در ایام نزدیک به انتخابات به صورتی خلق الساعه ، متولد می شوند و بعد از سرد شدن تنور انتخابات ، تاریخ مصرف آنها نیز به اتمام می رسد .

همکاران فرهنگی نیز ، کمر همت بسته اند که از این قافله عقب نمانند و با تشکیل گروه هایی ، تلاش می کنند تا با عالم سیاست و سیاسیون تعامل داشته باشند . از آنجا که همکاران فرهنگی ، جمعیتی محاسبه گر و منطقی هستند ، در رابطه با این " تعامل " نگاهی همه جانبه باید داشته باشند که خدای ناکرده نتیجه این تعامل ، تقدیم دودستی و با تکریم و تعظیم آموزش و پرورش به نمایندگان مجلس و سیاسیون نشود ، امری که مسبوق به سابقه بوده و تا به امروز گریبانگیر آموزش و پرورش بوده است .

در این رابطه ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد :
1- نمایندگان مجلس به کرات نشان داده اند که حامی جدی و دلسوزی برای معلمان نبوده اند و در موعد تصمیم گیری های مهم ، جانب معلم را رها کرده اند ؛ لذا بهتر است کاسه داغ تر از آش نشده و از حمایت بی چون و چرا از این عزیزان دست کشید و مشارکت منطقی تری در انتخابات داشت .
2- تعامل جامعه آموزش و پرورش با سیاست و سیاسیون فقط منجر به دخالت محض سیاسیون و نمایندگان مجلس در امور آموزش و پرورش شده ، تا جائی که بعضی از این نمایندگان پا را از بعضی حد و مرزها فراتر نهاده و در بسیاری از عزل و نصب های اداری و حتی مدرسه ای دخالت مستقیم دارند .
3- اگر نتیجه تعامل سیاسی دوستان فرهنگی ، وابستگی و بی ارادگی تمام عیار آموزش و پرورش در برابر نمایندگان مجلس باشد ، بهتر است که این شکل مشارکت کنار گذاشته شده و گونه دیگری از مشارکت در انتخابات را برگزید .


نتیجه :

تعامل آموزش و پرورش با سیاست و سیاسیون ، نسخه شفابخشی برای درمان دردهای آموزش و پرورش نیست و درد را حادتر و مزمن تر می کند . معلمان درد آموزش ، معیشت و فرهنگ دارند . آنها وصل شدن به این مقام و آن مقام سیاسی را راه درمان این دردها نمی دانند . آنها کسی را می خواهند که به قول معروف و به معنی واقی کلمه "خاک صحنه" را خورده و بر مصدر آموزش تکیه زده باشد نه اینکه با توصیه نمایندگان مجلس عهده دار مناصب آموزشی گردد و برای معلمان کسب تکلیف کند . 


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

داستان آمار دانش آموزان معتاد از این قرار است. ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده که یک درصد از دانش آموزان، معتاد وابسته هستند. با توجه به جمعیت بیش از 13 میلیونی دانش آموزان در کشور این آمار به این معنی است که حداقل 130 هزار دانش آموز معتاد در کشور وجود دارد. این آمار غیر از آنهایی است که سیگار می‌کشند یا تفریحی مواد مصرف می‌کنند. اما وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده که این آمار را قبول ندارد. فانی پذیرفته که دانش آموز معتاد در مدارس هست اما تعدادشان خیلی کمتر از این حرف هاست. البته وزرای قبلی آموزش و پرورش حتی تا این حد هم موضوع را قبول نداشتند و می‌گفتند دانش آموز معتاد نداریم. اما چرا خود آموزش و پرورش به جای تکذیب کردن آمار دیگران، آمار دقیق دانش آموزان معتاد را نمی‌دهد؟"آموزش و پروش نمی‌تواند آمار دقیقی از تعداد دانش آموزان معتاد بدهد. نه که نخواهد نمی‌تواند. ما از یک سری شاخص‌ها مثل وضعیت جسمی و روانی و خانوادگی دانش آموز باید تشخیص بدهیم که اعتیاد دارد یا نه. نمی‌توانیم که بچه‌ها را تفتیش کنیم. آزمایش اعتیاد هم خلاف قانون و حقوق فردی بچه‌ها است." اینها را محمد روزبهانی، جامعه شناسی می‌گوید که 20 سال در مدارس کشور تدریس کرده است. وی معتقد است آمار اعلام شده توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر وحشتناک است و این یعنی از هر صد دانش آموز یک نفر معتاد است. گفت و گوی روزان در مورد وضعیت اعتیاد دانش آموزان، روش‌های پیشگیری از اعتیاد در مدارس و. .. را با این عضو هیات مدیره انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش را در ادامه می‌خوانید: 

منتشرشده در آموزش نوین

وضعیت تعطیلی پنج شنبه ها و وضعیت معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش  گروه اخبار /

جبار کوچکی نژاد در گفت و گویی در خصوص تعطیلی روز پنجشنبه مقاطع مختلف مدارس سراسر کشور گفت: در دولت قبل بحث تعطیلی پنجشنبه مدارس عنوان شد که مخالف و موافقینی داشت لذا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به این امر ورود کرد و نتیجه نهایی بررسی ها این شد که پنجشنبه ها در صورت وجود برنامه های فوق آموزشی و پرورشی تعطیل شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: بعد از آن وزیر آموزش و پرورش وقت، قول تبیین سریع برنامه ای جهت پنجشنبه های مدارس و ابلاغ به سراسر کشور را داد بر این اساس که آموزش های فنی و حرفه ای و هنری در دستورکار مدارس قرار گیرد.

وی افزود: از این رو با طرح مجدد این مسأله مبنی بر تعطیلی رسمی پنجشنبه ها از سوی مدیران آموزش و پرورش وزارتخانه به صلاح کشور، دانش آموزان و خانواده های آنها نیست و اگر قرار باشد پنجشنبه ها نیز تعطیل رسمی شود مجلس با طرح دو فوریتی ورود پیدا می کند تا جلوی این نابه سامانی را بگیرد.

کوچکی نژاد در ادامه با بیان اینکه روزهای شنبه تا چهارشنبه فرصت خوبی برای فعالیت ها رسمی و روزهای پنجشنبه فرصتی برای فعالیت های پرورشی است، گفت: در برخی مقاطع مثل دبیرستان ها، به خصوص سال های آخر آن، دانش آموزان نیاز به آموزش بیشتری دارند که می توان پنجشنبه ها را به کلاس های آمادگی کنکور اختصاص داد.

وی در ادامه با آسیب زا دانستن تعطیلی رسمی پنجشنبه ها، یادآور شد: در دوره وزارت آقای نجفی نیز طرحی تحت عنوان طرح “پنجره باز” برای دانش آموزان تدوین شد مبنی بر اینکه روزی را بدون برنامه خاصی به مدارس بروند اما این طرح شکست خورد چرا که مردم سرگردان بودند برخی مدارس آن را اجرا می کردند و برخی دیگر ظرفیت های اجرا را نداشتند و مشخص نبود پنجشنبه دانش آموزان به چه شکل می گذرد لذا نباید مجددا صحبتی از طرح های شکست خورده به میان بیاید.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر لزوم فعالیت های پرورشی مدارس در روزهای پنجشنبه، خاطرنشان کرد: متأسفانه در حال حاضر معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش به صورت کاملا غیرفعال درآمده و آن خروجی را که باید داشته باشد ندارد از این رو بهتر است مسئولان وزارتخانه به جای طرح مسأله تعطیلی پنجشنبه مدارس، فعالیت های پرورشی را ارتقا دهند.

 اگرچه وزیر آموزش و پرورش سال گذشته اعلام کرده بود که در سال تحصیلی ۹۳-۹۴ تعطیلی پنج‌شنبه‌ها لغو خواهد شد و به جای آن یک روز جایگزین در هفته دانش آموزان بدون کیف‌وکتاب به مدرسه می‌روند و فعالیت می‌کنند؛ اخیرا یکی از معاونان وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده قرار است طرح تعطیلی رسمی پنجشنبه مدارس برای سال تحصیلی جدید بررسی شود.

خانه ملت

جایگاه آموزش و پرورش و معلمان  گروه اخبار /

عبدالکریم جمیری درجلسه شورای اداری شهرستان بوشهر افزود: همه موظف به توجه به آموزش و پرورش هستیم و باید برای تعالی آن اقدامات موثر را در نظر داشته باشیم.
وی اظهارکرد: پیشرفت جامعه درهمه زمینه ها مدیون آموزش و پرورش است و بی توجهی به نقش معلمان باعث زیان جامعه خواهد شد.
جمیری ادامه داد: توجه به کرامت و شخصیت علمی معلمان بیش از توجه مادی به آنها دارای اهمیت است که می تواند زمینه تامین شرایط مادی را نیز فراهم کند.
وی بیان کرد: باید بین دستگاه های اجرایی هماهنگی لازم وجود داشته و ازهمه امکانات و فرصت ها برای بهبود کیفیت آموزش و پرورش استفاده کرد.
جمیری گفت: همه دستگاه های اجرایی به منظور کارکرد بهتر آموزش و پرورش کمک کنند تا بتوانیم به تعالی مناسبی در این بخش دست پیدا کنیم.
وی افزود: رضایت مندی فرهنگیان به رضایت مندی جامعه منجر خواهد شد که به کارکرد آموزشی نیز کمک می کند.
جمیری اظهار کرد: توسعه و تجهیز هنرستان ها و آماده کردن نیروهای دانش آموز در آن برای اشتغال آینده به تامین نیروهای فنی در استان کمک خواهد کرد.

ایرنا

گروه گزارش / به سال تحصیلی جدید نزدیک می شویم .

پیش از انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رئبس جمهور ، ایشان در گفت و گویی با سایت آفتاب چالش ها و آموزه هایی را در مورد نظام آموزشی مطرح نمود .

شاید بهتر باشد مسئولان وزارت آموزش و پرورش در آستانه سه سالگی دولت تدبیر و امید نگاه و مروری بر میزان اجرای این منویات در وزارت تحت امرشان داشته باشند .

منتشرشده در آموزش نوین

نظرسنجی

آیا در مدرسه شما ماهی یک بار جلسه شورای معلمان تشکیل می شود ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور