آموزش و پرورش تنها رکن پایه نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور است و از طرفی این نهاد زیربنای آموزش عالی است و چنانچه استقلال تصمیمگیری در سطوح مختلف این سیستم دچار خدشه شود باید شاهد آنارشی در تمام سطوح از کلاس درس تا وزارتخانه بود.
با بررسی سطحی دخالتها مختلف در آموزش و پرورش در ششماهه اخیر موارد زیر از طرف همکاران و فرهنگیان و حتی نمایندگان مجلس به صدای معلم گزارش شده است.
1- اعتراض نماینده کاشمر به مداخله برخی نهادها در آموزش و پرورش
2- چتر سوء مدیریت بر سر مدارس بندر خمیر
3-نمایندگان مجلس، نظارت یا دخالت؟! و نقش معلمان در کنترل رفتار آنان
4- بیشتر شعار میدهیم تا عمل کنیم؛ مدیرکل باید مجری سیاستها و برنامههای وزارت آموزش و پرورش باشد نه دیگران
5- روسا و وکلای مارکوپولو
6- شيوه كنوني فرايند انتخاب و انتصاب مديران مدارس (شيوه شايسته گزين و يا رویکرد توجیهگر)
7- دوره الگوی کلیشهای «روابط عمومیها چشم و گوش سازمان هستند» به سر آمده، کارکرد جدید روابط عمومیها؛ نقش مشاور، تحلیلگر روندها و آیندهنگری در کنار سازمان است
8- آقای عباس گودرزی، نماینده محترم ملت! کار شما قانونگذاری و نظارت است
9- درخواست جمعی از فرهنگیان رزمنده و ایثارگر شهرستان بروجرد از " عباس گودرزی" نماینده مجلس
10-فرهنگ تخریب یا تخریب فرهنگ؟
11- باز هم حکایت کهنه دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصبهای آموزش و پرورش: این بار استان فارس؟
12- واکاوی یک اقدام شنیع توسط یک معلم نما از منظر مسئولیت، مسئولیتپذیری و نحوهی انتصاب مدیران
13- نالیدن و احساس مظلومیت دو پدیده یا نتیجه ناخوشایند ساختار فعلی نظام آموزشی؟
14-انتصابی از جنس سیاست در آموزش عشایر لآلی؟
15- تأخیر در انتصاب نیرویی شایسته از جنس عشایر برای مجموعهی ادارهی آموزش عشایر شهرستان لآلی؟
16- نمایندگان مجلس و اخلال در گفتمان تعلیم و تربیت؛ مقصر کیست؟
17- کاش نمایندگان مجلس در مدرسه کمی کار گروهی و احترام به منافع جمعی را یاد گرفته بودند.
18- سخنی با وزیر آموزش و پرورش در باب " فرهنگسازمانی "
19- نامه میر حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس به رئیسجمهور
20- آقای وزیر؛ لطفاً به وعدههای قبل از رأی اعتمادتان پای بند باشید و اجازه ندهید سیاسیون در امور آموزش و پرورش دخالت نمایند
21- آیا آموزش و پرورش لرستان به ساحل آرامش و نجات خواهد رسید؟ آیا بطحائی برای ارتقای لرستان دغدغه دارد؟
22- بهار؛ نو شدن و آموزش و پرورش لرستان.
23- نقدی بر نامه فرماندار کاشان به مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان
در موارد بالا که کلیدواژه یادداشتها " دخالت" است و بیشتر موارد دخالتها در رده مدیران مناطق توسط افراد و نهادهای غیرتخصصی میباشد زنگ خطری برای وزارت آموزش و پرورش و دستگاه تعلیم و تربیت کشور است که میتوان علت اصلی آن را ضعف مدیران کل و در ردهبالاتر ضعف وزیر در قاطعیت و برخورد با این دخالتها دانست.
( کمالی مدیر کل در کنار بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه دبستان شهید بدیهی ناحیه ۴ اصفهان )
بنابراین قطعاً در سال تحصیلی پیش رو دخالتها بهصورت گستردهتر و همهجانبهتری این دستگاه زیربنایی را مورد هجمه و سونامی قرار دهد و احتمال میرود با توجه به عدم وجود تصمیمی قاطع و ارادهای محکم از سوی وزارتخانه و وزیر این موضوع دخالتها در سطوح بالاتر در رده مدیران کل در استانها و مدیران کل در وزارتخانه را نیز شامل شود و این مسئله یا به استعفای مدیران مستقل یا به سرسپردگی مدیران ضعیف خواهد انجامید و لذا عملکرد وزیر را بهشدت تحت تأثیر قرار دهد و وزیر محترم بهجای پرداختن به وظایف ذاتی خود تمام انرژی خود را معطوف به رفع و فصل اینگونه منازعات خواهد نمود و چنانچه اوضاع بر همین منوال بچرخد باید چرخ مدیریتی آموزش و پرورش را به دست تصمیمگیرندگان غیرمتخصص در خارج از سازمان داد و چنانچه وزیر نتواند از مدیران منتصب خود دفاع کند و پشت آنان را بهواسطه دخالتها خارج از سیستم خالی کند نباید انتظار داشت که آموزش و پرورش برمدار نظم خود بچرخد.
به هر صورت وزیر محترم، معاونین، مشاورین ایشان میبایست برای این معضل تدابیری بیندیشند و هر چه سریعتر فکری برای این قضیه نمایند و برای یکبار هم که شده به وضعیت دخالتهای غیرتخصصی فیصله دهند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/
امروز شنبه 31 شهریور ماه ، وزیر آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی در دبستان پسرانه شهید امیری کیا واقع در منطقه 12 تهران حضور یافت و به ایراد سخن پرداخت .
این مراسم حاشیه هایی را نیز به دنبال داشت .
گزارش اختصاصی صدای معلم تقدیم مخاطبان محترم خواهد شد .
یکی از فرهنگیان حاضر در این مراسم به این مناسبت یادداشتی را ارسال کرده است .
رویش تشکل ها در این دولت ، نشان وجود فضای نسبتا بازی برای توسعه سیاسی است . تا اینجای کار نه تنها عیبی بر آن مترتب نیست که در دراز مدت ، نوید جامعه دموکراتیکی با وجود سلایق مختلف را نیز می دهد .
تعریف متفاوت از رسالت احزاب و تشکل ها ، نوع مواجهه آنها را برای ورود به قدرت تعیین می کند . پذیرش قواعد تحزب و تمکین در مقابل حزب برنده ، کمترین انتظار از برخورد حرفه ای با کارکرد این ظرفیت اجتماعی است . در این میان احزاب و تشکل هایی به وجود می آیند که بدون داشتن حرف تازه و راهبرد مشخص در پازل قدرت ، تنها به طمع تصاحب موقعیت های اداری و پست های مدیریتی ، آن هم جهت تامین مطامع و منافع شخصی افراد شکل می گیرند .
از طریق نیت خوانی و پیش گویی نمی توان هیچ تشکلی را به این اشکال متهم نمود . تنها راه شناسایی آنها بررسی و رصد عملکرد آنهاست . با شرایط موجود در وضعیت احزاب در کشور ، انتقال قدرت از دولتی به دولت دیگر را نمی توان منتسب به یک حزب دانست ، پس ژست طلبکارانه برخی از این احزاب نه تنها موجب جذابیت آنها نخواهد شد ، بلکه موجب می شود که تشکل های همسو نیز که در تحقق یک هدف کلان هم صدا بوده اند ، در ادامه مسیر به جان یکدیگر افتاده و بیش از جریانات مخالف ، موجب تضعیف یکدیگر شوند .
گاهی آسیب وارده به احزاب همسو در تقسیم قدرت ، صدمات جبران ناپذیری به اصل مشترک آنها می زند که ضربات مکرر مخالفین آنها ، هیچ گاه توان وارد نمودن چنین آسیبی را ندارد .
به نظر می رسد ، تشکل های فعال در حوزه فرهنگیان دچار چنین آفتی شده است . در این میان ، آنچه تشکل ها باید انجام دهند ، معرفی نیروهای توانمند خویش به وزیر محترم و قائل شدن حق انتخاب بر اساس قواعد مدیریتی برای انتخاب اوست .
اگرچه برای تحقق این مهم ، افزایش ظرفیت درونی این تشکل ها و تلاش برای جذب اعضای توانمند از یک سو و تعیین شاخص های روشن و مکانیزم انتخاب و انتصاب افراد بر اساس صلاحیت های حرفه ای و ظرفیتهای اجتماعی آنان توسط وزیر محترم از سوی دیگر ، از لوازم ضروری است .
بنده به عنوان یک معلم که به جهت استقرار این دولت فرصت مدیریتی استانی داشته ام و نیز به عنوان عضو یکی از همین تشکل ها فعالیت اندکی نموده ام ، خطر آسیب کلی به جریانات فرهنگی همسو با دولت را در این ایام کاملا حس می کنم .
آنچه مهم است ، قضاوت مردم در مقایسه کیفیت عملکرد منتسبان به این دولت در مقایسه با دولت های قبل است وگرنه اغلب مردم علاقه ای به بازیهای سیاسی نداشته و عهد اخوت با هیچ طیف سیاسی نبسته اند و در صورت عدم تامین اتظار مردم در دریافت خدمات مناسب ، تمام تشکل های منتسب به دولت با انتخاب جریان مخالف ، گزیدن انگشت حسرت برای همه آنها را رقم خواهند زد .
خوب است بدانیم ، معلمان این کشور ، بهانه شکل گیری چنین ظرفیتهایی برای همه این تشکل هاست . حزب و تشکلی که در نمایندگی گروههای بیشتری از معلمان مدعی تر است ، قاعدتا ظرفیت بیشتری باید به نمایش بگذارد .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
۱ - کل این برنامه لشکر کشی و حرکات نمایشی بی حاصل برای آموزش و پرورش استان است که این روزها برای تبلیغات کاذب و پوشاندن نقاط ضعف عملیاتی می شود و کارهای اصلی و حیاتی مغفول مانده اند .
۲- فلسفه این برنامه برای سه منظور یعنی بردن استاندار و ایجاد منبر و جلب نظر ایشان ، دکتر پزشکیان و نماینده ولی فقیه در استان و استفاده ابزاری آموزش و پروش طراحی و اجرا شده است .
۳- رفتن آقای استاندار به این برنامه موجی از یاس و نا امیدی حامیان دولت از استاندار را در خصوص واقع بینی و فریب تظاهر و حرکات نمایشی نخوردن را ایجاد کرده است و شرکت کنندگان در برنامه هم ضمن اظهار نارضایتی از کل جریان و حرکات نمایشی اداره کل از حضور استاندار در چنین برنامه ای اظهار تعجب کرده اند .
۴- محتوای جلسه با این گستردگی شرکت کنندگان که از چار اویماق گرفته تا خدا آفرین و از میانه تا تسوج از همه مناطق دعوت شده بوده است حسب بررسی های به عمل آمده ۱۰ دقیقه سخنرانی استاندار ، ۱۰ دقیقه سخنرانی مدیر کل ۵ دقیقه معاون آموزشی و سه دقیقه معاون پژوهشی و سخنران به اصطلاح ویژه هم با کلی مشکلات حدود بیست دقیقه صحبت و در آخر گفته است سخنرانی من بگیر نگیر دارد و امروز روز نگیر و بد بود و برای شما خوب نبود و اعتذار و ...
۵ - این برنامه با احتساب حداقل ۵۰۰ نفر صبحانه و نهار و هزینه ایاب و ذهاب و خطرات راهها و صرف بیش از حداقل ۵ هزار ساعت وقت متولیان آموزش و پرورش استان در آستانه بازگشایی مدارس توجیه منطقی و اداری و اجرایی نداشته و به دلیل علت و نیت برگزاری هم مشروعیت نداشته است .
۶- انتخاب عنوان غلو آمیز « سازه های نرم اثر بخش رهبری » برای فریب افکار مدعوین و عدم ارتباط عنوان و محتوا موجب ناراحتی و گلایه شرکت کنندگان شده و تاخیر بیش از یک ساعته در شروع برنامه و سایر مشکلات آن نشان از نگاه صرفا ابزاری برگزار کنندگان این نمایش بوده است .
۷- انتظار می رود مدیر ارشد اجرایی استان و نماینده عالی دولت در شرکت خود در برنامه های مختلف نسبت به نیت دعوت کنندگان و زاویه متولیان از محور و مدار خدمت رسانی صادقانه توجه و با انحراف و چند گانگی در رفتار و عمل دستگاههای اجرایی برخورد مناسب داشته باشد .
۸- از وزیر محترم ، معاونین و مشاورین انتظار می رود به ادارات کل و مدیران کل و برنامه های ابلاغی توجه کافی و وافی داشته و نظارت مستمر توام با واقع نگری داشته باشد تا عوامل زیر مجموعه بیرون از دایره استبداد و نقش بازی به فکر مجموعه آموزش و پرورش باشند و از استفاده ابزاری از حریم تعلیم و تربیت برای حال و آینده سیاسی خود پرهیز نمایند تا تقدس دستگاه و شان معلمی ملکوک نشود .
آقای استاندار باید بدانند که جناب مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی علاوه براینکه برای خود آموزشگاه در بهترین نقطه تبریز راه اندازی کرده برای خانم محترمه اش نیز یک مدرسه ابتدایی بنام تابنده در ولی عصر تبریز درناحیه 1 مجوز دادند و دانش آموزان دیگر مدارس به این مدرسه سوق داده می شوند ؛ علاوه بر آن بعضی از معاونین محترم مدیر کل دارای مدارس غیرانتفاعی بوده و از موقعیت خود بهترین استفاده را می کنند.
استاندار عزیز!
در آموزش وپرورش استان ما رانت خواری با شدت تمام دراین دولت رسوخ پیدا کرده و از هر موقعیت به دست آمده استفاده بهینه هم خودشان و اقوام شان می برند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
نظام آموزشي ما نهايتاً بر قدرت پرستي بنياد شده است. اينها همه دست به دست هم داده و مسأله تربيت انسان را براي اينكه بتواند عاقلانه اهميت خويش را نسبت به ديگر افراد بسنجد، به كلي مغشوش كرده است.
به جاي اينكه اعتقاد به فرديت به طرز سنجيده با ديگرخواهي تأليف شود- يعني به جاي اينكه كسي بگويد: آنچه به راستي اهميت دارد افراد آدمي هستند، ولي غرض اين نيست كه خود من چندان اهميتي دارم-آميزه اي از خودخواهي و اعتقاد به مسلك جمعي مبناي كار قرار گرفته است. چنان بر پايه بعضي تصورات رمانتيك، در اهميت دادن به خود و حيات عاطفي خود و فراتاباندن خود و كشاكش (شخصيت) فردي با گروه و جمع زياده روي شده كه ديگر جايي براي سايرين نمانده و ايجاد مناسبات شخصي خردمندانه از دايره ي امكان بيرون رفته است.
چنين طرز فكري متضمن اين معناست كه يا سلطه برانيد يا گردن بنهيد؛ يا به مقام رجل كبير برسيد و قهرمان شويد و با تقدير دست و پنجه نرم كنيد و نامور شويد به قول هراكليتوس (هرچه از بالاتر فرو بيفتيد، بلندآوازه تر مي شويد) يا به توده ها بپيونديد و قيادت رهبر را گردن بنهيد و خويشتن را در راه آرمانهاي والاي جمع فدا كنيد. در اين تكيه مبالغه آميز بر اهميت كشاكش بين فرد و جمع، عنصري از روان نژادي و هيستري وجود دارد و من شك ندارم كه راز اقبال مبتني بر قهرمان پرستي و چيرگي و تسليم،در همين هيستري و همين واكنش به فشار تمدن نهفته است...
سياستمدار بايد به جاي پيكار در راه تحقق ارزشهای مثبت و والا (از قبيل خوشبختي و مانند آن) مساعي خويش را به مبارزه با بديها و آفات محدود كند.اما معلم اصولاً در وضع ديگري است، زيرا اگر چه نبايد ارزشهاي والايي را كه خود بدأنها معتقد است به شاگردان تحميل كند، بدون شك بايد علاقه ايشان را به آن ارزشها برانگيزد.
معلم بايد غمخوار روح شاگردانش باشد (وقتي سقراط به يارانش مي گفت روح خود را تيمار بداريد، غم آنان را مي خورد).
پس عنصری هنري و رمانتيك در آموزش و پرورش وجود دارد كه بايد از سياست دور نگاه داشته شود...
از اين رو، سعي در تحميل ارزشهاي والا نه تنها با شكست روبه رو مي شود ،بلكه مسلماً به شاگردان آسيب مي رساند و نتيجه اي كه از آن به دست مي آيد، برخلاف آرمانهاي مورد نظر، هم كليت و هم جنبه خصوصي خود را از دست مي دهد...
هدف نظام آموزشي ما بايد اين باشد كه آسيب نرساند و بنابراين آنچه را که كودكان و نوجوانان بيش از هرچيز بدان نيازمندند تا مستقل از ما شوند و خود راه خويش را برگزينند، به ايشان بدهد.
جامعه باز و دشمنانش
جامعهشناسی علامه
پی مصلحت مجلس آراستند
نشستند وگفتند و برخاستند
در خبر ها آمده بود:"هیات های اندیشه ورز در وزارت آموزش و پرورش تشکیل می شوند " ( این جا )
آنچه از هیأت اندیشهورز یا اتاق فکر استنباط می شود،هم اندیشی نخبگان و صاحب نظران و منتقدانی است که در عرصه علم و عمل، قدرت برنامهریزی و تجزیه و تحلیل مسائل برخوردار باشند، و با تدبیر و برنامهریزی کنند و پیشرفت و پس رفت امور را رصد و ارزیابی کنند و بر تقویت و تشویق عوامل پیشرفت و ایجاد زمینه ی کارایی، استحکام و برطرف شدن موانع و به حداقل رساندن اشتباهات تأثیرگذار باشند و علاوه بر تولید فکر و اندیشه، راهکار ارائه دهند.
اقدام به ظرفیت سازی و تشکیل هیأت های اندیشه ورز گام خوبی از سوی وزیر محترم آموزش و پرورش است و شرط لازم است و کافی نیست،و اگر قرار است که به گفته ی وزیر محترم :
"آموزش و پرورش ما با یک جهش از مسائل مزمن و قدیمی خود رهایی یابد و اگر قرار است این هیات ها زمینه را برای استفاده از نظرات بیش از یک میلیون نفر از همکاران ما فراهم کند"
محدود نمودن این ظرفیت به حضور نام های تکراری در عرصه ی تشکل های موجود نمی تواند چندان راهگشا باشد و به نظر می رسد که اگر این هیأت های اندیشه ورز به صورت مدنی و از پایین به بالا شکل بگیرد فارغ از محدود نمودن به قشرخاصی و بدون اعمال سلایق و بدون دخالت و مهندسی مسوولین سیستم آموزش و پرورش و صرفا با تسهیل گری ایشان شکل بگیرد، می تواند زمینه ایجاد و شکل گیری فراگیر ترین و شفاف ترین تشکل در حوزه ی تعلیم و تربیت را در سراسر کشور را فراهم نماید .
با توجه به فضای غالب تشکل های موجود که یک حلقه ی بسته و انحصاری در رأس هرم آنها همانند پدرخوانده ها ایفای نقش می کنند و ارتباط و وابستگی و چسبندگی اعضای ارشد تعدادی از این تشکل ها به مناصب دولتی و هرم قدرت، قاعدتا از کوزه ی این هیأت های اندیشه ورز با این مظروف نباید انتظار تراوش فکر و ایده ی تحول گرایی را داشت و هر میزان که اعضای این هیأت های اندیشه ورز منافع شخصی کمتری در حوزه ی آموزش و پرورش داشته باشند قاعدتا می توانند به دور از یار و یار کشی های رایج و سهمیه طلبی ها و غنیمت خواهی ها،دلسوزانه موثر واقع شوند و در غیر این صورت همان داستان تکراری و بده بستان های رایج تداوم خواهد داشت.
قبل از هر اقدامی بهتر بود با دعوت از صاحب نظران و منتقدان، اساسنامه و شیوه نامه ای جهت شکل گیری این هیأت های اندیشه ورز به رشته ی تحریر در آید و در همان اساسنامه با پیش بینی انحراف هایی که به واسطه ی دخالت مسوولین و یا اعضای تشکل ها می توانند در مسیر تحقق اهداف هیأت های اندیشه ورز ایجاد کنند، بندهایی بازدارنده گنجانده می شد و علاوه بر آن زمینه برای مشارکت دغدغه مندان غیرفرهنگی،از جمله اولیاء دانش آموزان ،صاحب نظران سازمان های مردم نهاد در حوزه تعلیم و تربیت و سایر اقشار مرتبط لحاظ می شد و البته شکل گیری این هیأت های اندیشه ورز زمانی می تواند استحکام و دوام و قوام داشته باشد که از پایین ترین بخش ها شکل بگیرد و نه اینکه در بخش ستادی مرکز با حضور تعدادی از افراد همیشه حاضر در همه ی مناسبت های مشابه!
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
ظاهرا یکی از بستههای حمایتی که در نهادهای زیرمجموعه دولت تهیه شده، با محوریت افزایش حقوق کارمندان دولت است. مساله افزایش حقوق کارمندان در مقطع کنونی از ابعاد مختلف قابلبررسی است. ابتدا باید مشخص شود افزایش حقوق کارمندان از چه محلی تامین خواهد شد. آیا دولت قرار است بدون افزایش سقف مخارج خود، از محل صرفهجویی در سایر هزینههای جاری، اقدام به افزایش حقوق کارمندان کند.
یا قرار است این افزایش حقوق از محل کاهش اعتبارات عمرانی یا از محل برداشت ریالی از منابع صندوق توسعه ملی یا فروش اوراق و ایجاد بدهی جدید تامین شود. هر یک از شیوههای مذکور عوارض متفاوتی خواهد داشت. افزایش حقوق کارمندان دولت از محل برداشت ریالی از صندوق توسعه ملی، به معنی افزایش خالص داراییهای خارجی بانک مرکزی و افزایش پایه پولی است و به سرعت آثار تورمی دارد.
اگر افزایش حقوق کارمندان از محل ایجاد بدهیهای جدید دولتی و فروش اوراق تامین شود، عوارضی مانند افزایش نرخ سود و همچنین مشکلاتی مانند انباشت بدهیهای دولت و مشکل بازپرداخت بدهیها در دورههای بعد را خواهد داشت. اگر افزایش حقوق کارمندان از محل کاهش اعتبارات عمرانی باشد، این مساله منجر به کاهش تشکیل سرمایه اقتصاد و عمیقتر شدن رکود میشود.
این مساله، بعد دیگری نیز دارد. از نیمه دوم سالجاری به بعد، کاهش معنیداری در درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت رخ خواهد داد. در این شرایط هرگونه افزایش در مخارج دولت همزمان با کاهش درآمدهای دولت، منجر به افزایش کسری بودجه خواهد شد. حتی بدون فرض افزایش حقوق کارمندان نیز بهنظر میرسد کسری بودجه سالجاری و سال آینده رقم قابلتوجهی خواهد بود. افزایش حقوق کارمندان این کسری را افزایش خواهد داد. در نهایت تشدید کسری بودجه از کانالهای مختلف به منابع بانک مرکزی منتقل میشود و منجر به افزایش نقدینگی و افزایش تورم خواهد شد. این نکته را نیز میتوان افزود که در شرایط تورمی، افزایش حقوق کارمندان بر افزایش تقاضا اثر میگذارد و از این مسیر نیز اثر تورمی خواهد داشت.
افزایش حقوق کارمندان دولت، مطالبات مشابهی را بین کارکنان شرکتها و بنگاههای خصوصی نیز ایجاد خواهد کرد. در شرایط رکودی، بهطور طبیعی امکان افزایش حقوق کارکنان بخش خصوصی وجود نخواهد داشت. در نتیجه ایجاد انتظار افزایش عمومی دستمزدها، نارضایتی عمومی را در جامعه تشدید خواهد کرد. آنچه را که گفته شد، میتوان به بیان سادهتر اینگونه جمعبندی کرد که در شرایط فعلی، افزایش هزینههای جاری دولت به ویژه افزایش فراگیر حقوق کارمندان دولت، منجر به افزایش تورم و بیثباتی اقتصاد و در نهایت کاهش بیش از پیش قدرت خرید شهروندان خواهد شد.
برنامههای حمایتی مختلفی در دستور کار دولت قرار دارد که هنوز اعلام عمومی نشده است. در طراحی این برنامهها از جمله موردی مانند افزایش حقوق کارمندان، لازم است ملاحظاتی مدنظر قرار بگیرد که در اینجا به سه مورد مهم اشاره میشود:
اول آنکه، لازم است شرایط فعلی برای مردم تشریح شود. دولت باید صادقانه، ناممکن بودن افزایش هزینههای جاری و افزایش حقوق کارمندان را برای مردم تشریح و از ایجاد تعهدات غیرممکن یا پرهزینه اجتناب کند.
دوم آنکه، دولت ضمن اجتناب از ایجاد تعهدات جدید، باید در اسرع وقت اقدام به اصلاح سیاستهای مالی و بودجهای خود کند.
طی سالهای گذشته، تعلل و کوتاهی فراوانی در اصلاح سیاستهای اقتصادی دولت رخ داد. بودجه عمومی و سیاستهای مالی دولت بسیار ناکارآ است و اتلاف منابع و ناکارآیی گستردهای در تخصیص منابع عمومی وجود دارد. لازم است در اسرع وقت، ساختار مخارج دولت اصلاح شود و کارآیی تخصیص منابع عمومی افزایش یابد. سیاستهای مالی نادرست و ناکارآمد مانند فروش ارزان حاملهای انرژی، توزیع یارانه نقدی بین اقشار غیرنیازمند، تعهد به فروش ارز ارزان برای فهرست گستردهای از اقلام وارداتی، تعدد دستگاهها و نهادهای وابسته به بودجه عمومی و نظایر آن، منجر به ناترازی گسترده بودجه شده است.
در شرایط فعلی، مدیریت مخارج دولت بیش از همیشه از اهمیت حیاتی برخوردار است. البته مدیریت بودجه در شرایط کاهش درآمدهای عمومی و رکود اقتصادی، به کارآیی و هوشمندی بالای دستگاه متولی بودجه نیاز دارد. هرگونه بیتدبیری در سیاستگذاری یا ناکارآیی در اجرا، میتواند بر ابعاد مشکلات اقتصادی کشور بیفزاید و کشور را با چالشهای جدید مواجه کند.
سوم آنکه، لازم است از اقشار آسیبپذیر جامعه به شکلی موثر و کارآمد حمایت شود. همزمان شدن رکود اقتصادی و تورم بالا، دامنه فقر را گسترش خواهد داد. گسترش فقر و بیکاری بین برخی اقشار حتی میتواند تبعاتی مانند تغذیه ناکافی، بهداشت نامناسب، ترک تحصیل و آسیبهای اجتماعی بهدنبال داشته باشد.
لازم است دولت با یک طراحی دقیق، از محل صرفهجویی در مخارج جاری خود، برنامههای هدفمند و موثری برای حمایت از اقشار آسیبپذیر به اجرا درآورد. بهعنوان مثال، بخشی از منابع حاصل از اصلاح نرخ ارز دولتی و اصلاح بازار انرژی میتواند منابع کافی برای حمایتهای اجتماعی را فراهم آورد.
در پایان لازم به تاکید مجدد است که در شرایط فعلی امکان اجرای برنامههای حمایتی گسترده و با پوشش همگانی وجود ندارد و به ناچار برنامههای حمایتی دولت باید منحصرا دهکهای درآمدی پایین و گروههای آسیبپذیر را هدف قرار دهد.
روزنامه دنیای اقتصاد
گروه رسانه/
سایت « رسانه معلم » که اخبار و دیدگاه های محمود فرشیدی و اعضای کانون تربیت اسلامی را منتشر می کند در یادداشتی از تشکیل هیات های اندیشه ورز و با به عبارت دیگر « خانه تشکل ها » با عنوان " آموزش و پرورش در تقویت خانه احزاب از وزارت کشور سبقت گرفت " انتقاد نموده است .
شنبه هفدهم شهریور ماه هیات های اندیشه ورز در محل " ساختمان قدیمی دفتر تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش " با سخنرانی وزیر آموزش و پرورش و فعالان تشکل ها افتتاح گردید . ( این جا )
گفتنی است در دولت های نهم و دهم و وزارت فرشیدی ، حاجی بابایی و علی احمدی پست « مشاور وزیر در امور تشکل ها » که از زمان وزارت « مرتضی حاجی » شکل گرفته بود به حالت تعلیق درآمد .
همچنین در آن 8 سال ؛ فعالیت تشکل های فرهنگیان با محدودیت ها و موانع بسیاری رو به رو شد و برای بسیاری از فعالان صنفی و تشکل ها پرونده های مختلفی در حراست ها و هیات های تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده و احکام صادر گردید .
« صدای معلم » تاکنون انتقادات قابل توجهی را نسبت به عملکرد و رویکرد تشکل های فرهنگیان داشته است اما این حرکت وزیر آموزش و پرورش گامی رو به جلو محسوب می گردد .
گروه استان ها و شهرستان ها/
چندی پیش گزارشی با عنوان : " دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی در بلاتکلیفی ؟! ( اعتراض دانشجو معلمان ) " ( این جا ) در صدای معلم منتشر گردید .
متاسفانه مسئولان مربوطه هیچ پاسخی نسبت به این گزارش ندادند .
یکی از فرهنگیان تبریز با ارسال نامه ای برای صدای معلم از وضعیت دانشگاه فرهنگیان تبریز انتقاد کرده است .
« صدای معلم » کماکان آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
گروه تشکل ها /
امروز شنبه هفدهم شهریور ماه هیات های اندیشه ورز در محل " ساختمان قدیمی دفتر تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش " با سخنرانی وزیر آموزش و پرورش و فعالان تشکل ها افتتاح گردید .
وزیر آموزش و پرورش در این مراسم گفت : ( 1 )
" آموزش و پرورش ما می تواند با یک جهش از مسائل مزمن و قدیمی خود رهایی یابد ؛ این هیات ها می تواند زمینه را برای استفاده از نظرات بیش از یک میلیون نفر از همکاران ما فراهم کند .
وي در بخش ديگري از سخنان خود افزود: چرا نتوانستیم مسائل قدیمی و تکراری سی ساله آموزش و پرورش را حل کنیم ؟ همه باید به این مسئله با جدیت فکر کنیم .
اگر بخواهیم مسائل مزمن و معیشتی را با همان روش های چهل ساله ( مثل سخنرانی ) حل کنیم نخواهیم توانست . شما اشتباهات ما را بگویید و گوشزد کنید . شما کمک کنید تا راههای جدید را پیدا کنیم .
وظیفه اصلی این هیات ها همین است .
بطحايي در بخش ديگري تاکید کرد: اینکه ما دور هم بنشینیم و از مشکلات حرف بزنیم و همه هم تایید کنند مشکلات حل نمی شود ؛ باید این جلسات منظم و با دستور مشخص با تحمل انتقادها و با حضور وزیر و معاونین تشکیل و پیگیری شود . "
در این مراسم عادل عبدی مشاور وزیر در امور تشکل ها نیز هدف از تاسیس این مرکز را همفکری برای حل مشکلات آموزش و پرورش برشمرد و اظهار امیدواری کرد تشکل ها جلساتی با مدیران وزارت خانه و صاحب نظران داشته باشند و در حل و فصل مسائل به مسئولان امر کمک کنند.
در نشست امروز نمایندگانی از کانون صنفی معلمان، سازمان معلمان ایران، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، انجمن اسلامی معلمان، جامعه اسلامی فرهنگیان و کانون صنفی مدرسان تربیت معلم حضور داشتند و هریک به مدت 5 دقیقه به ارائه نظرات و دیدگاه های خود پرداختند .
تاکنون اختصاص دفتری برای تشکل های فرهنگیان در وزارت آموزش و پرورش سابقه نداشته است .
نشست امروز هیچ انعکاسی در پرتال وزارت آموزش و پرورش نداشته است .
پایان پیام/
( 1 ) این بخش از خبر از سایت سازمان معلمان ایران اقتباس گردیده است .