دیروز مطلبی از خانم افسانه معصوم مطلبی با عنوان "از نفی بطحایی تا نقد خویشتن " در صدای معلم ( این جا ) منتشر گردید .
آقای « محمدرضا خورشیدی پاجی » معلم نقدی بر این یادداشت ارسال کرده است .
شاید کلیدی ترین جمله آقای بطحایی در نطقی که در مجلس داشت، بیان این بود که" اگر به استقبال آینده نرویم غافلگیر می شویم."/ یکی از بهترین راه های رسیدن به پاسخ سرک کشیدن به گذشته است/ حال که آقای بطحایی به درستی می خواهند به استقبال آینده بروند کمی به گذشته برمی گردیم به حدود 10 تا پانزده سال اخیر که ایشان پست های مهمی در آموزش و پرورش داشته اند تا ببینیم در این سالها چگونه به استقبال آینده ای که هم اکنون در آن قرار داریم رفته اند/ اگر نگاهی به سمت های رنگارنگ و متنوع آقای بطحایی بیندازیم می بینیم که آقای بطحایی توانسته اند پله پله مدارج ترقی را طی نموده و به پست های کلیدی و حساس وزارت آموزش و پرورش تکیه زده و به فعالیت بپردازند و البته فقط تنها پست مهمی که ایشان هنوز به دست نیافته اند وزارت می باشد/ اگر بپذیریم آموزش و پرورش فعلی ما دارای نقصان است و نیاز به شفای عاجل دارد، چه کسانی در بیماری آن نقش ایفا نموده اند/ در یک سیستم معیوب همه مقصرند و در یک تشکیلات سالم و منظم ، همه به درستی به ایفای نقش می پردازند و همه در موفقیت آن شریک هستند ولی به هر روی نقش سیاست گذاران یک تشکیلات، تعیین کننده و چه بسا بسیار مهم تر از بدنه آن است/ شاید دوستانی بگویند آقای بطحایی وزیر نبوده اند و باید خط مشی ابلاغی از سوی وزیر را دنبال می نموده اند که این فروکاستن نقش ایشان در طی این سالها ،زیر سوال بردن رزومه ایشان و عدم تاثیرگذاری ایشان در آموزش و پرورش است/ آقای بطحایی در تصمیم گیری هایی که کمیته برنامه ریزی درسی و شورای عالی آموزش و پرورش داشته اند به استقبال آینده رفته اند/ آیا آقای بطحایی که دوازده سال معاونت شورای عالی آموزش و پرورش بوده اند و در کمیته برنامه ریزی درسی عضویت داشته اند با علم روز دنیا پیش می روند و به استقبال آینده رفته اند/ یکی از افرادی که در این سالها صاحب پست های کلیدی و عضو کمیته های تخصصی برنامه ریزی در وزارت خانه آموزش و پرورش بوده است آقای سید محمد بطحایی می باشد که برای پست وزارت به مجلس معرفی شده است/ بسیاری از مشکلاتی که گریبان آموزش و پرورش را گرفته است به سمت هایی که ایشان داشته اند مرتبط است و ایشان باید پاسخ گوی آنها باشند که چرا برای حل آنها اقدام ننموده اند....
آیا واقعا در عمل این ارگان ها سهم خود را در قبال این خدمت بزرگ نیروسازی و یا همان انسان سازی پرداخت می نمایند/ این که وقتی از معلمین در جایی صحبت می شود ، فورا به تعطیلات تابستانی آن ها که باید صرف دوره های ضمن خدمت و تجدید مهارت و تحقیق و تالیف در زمینه تخصصی و تدریس گردد، اشاره دارند ، نشان دهنده ی عدم فهم درست جامعه از جایگاه معلم و آموزش و پرورش در جامعه است/ مشکل آموزش و پرورش در درجه اول نوع نگاه مسئولین و مردم به این وزارتخانه مادر بوده و هست که هرگز به بعد سرمایه گذاری و تولید فکری آن توجه ندارند و تا زمانی که این نوع نگاه در خود وزارتخانه و وزیر مورد نظر و حتی نظام و مردم اصلاح نگردد شاید صحبت از تحول و توسعه در آموزش و پرورش ، آب در هاون کوبیدنی بیش نیست/ نمایندگان ما در مجلس شورای اسلامی در این روزهای حساس تعیین صلاحیت وزیران با هوشیاری کامل و توجه به مطالبات و خواست جامعه فرهنگیان ، مانع از ورود کسانی که از حلقه مدیران ناکارآمد آموزش و پرورش بوده اند ، به وزارتخانه گردند
سازمان نظام معلمی در سخنان بطحایی جایگاه ویژه ای داشت اما در برنامه نیامد/ در برنامه، مشارکت معلمان فقط در قالب شوراهای مدرسه و انجمن های صنفی و علمی دیده شده است/ بطحایی تیرماه امسال گفت سازمان نظام معلمی تشکلی با حضور معلمان برای دخالت در حوزه های تصمیم گیری تخصصی است / بطحایی گفت اکنون سازمان نظام معلمی مورد تایید همگان است / به گفته بطحایی عده ای نگرانند مبادا سازمان نظام معلمی پسفردا تظاهراتی را سازماندهی کند که نتوان آن را کنترل کرد/ به گفته بطحایی معلمان گلایه میکنند چرا هر فردی که مدرک لیسانس دریافت کرد «معلم» میشود و سر کلاس میرود/ بطحایی به درستی گفت: مجلس با تصمیمات هیجانی یکدفعه هزاران نفر را بدون شایستگی های لازم وارد آموزش و پرورش می کند/ بطحایی گفت : گروهی جمع می شوند در جایی و شعاری می دهند و تظاهراتی می کنند ، به یکباره مصوبه ای از یک جایی سر در می آورد و تکلیف می کند آموزش و پرورش این چند هزار نفر را با این شرایط جذب کند/ برخی مدیران در جمع معلمان قربان صدقه آنها می روند اما هنگام تصمیم گیری معلمان را فراموش می کنند/ بطحایی مدعی است که "اجراي متوازن سند تحول بنيادين آموزش و پرورش" را با استفاده از رهنمود های رهبری و رییس جمهور متناسب با شرایط نیازها و امکانات کشور تنظیم کرده است/ بطحایی در پیشگفتار برنامه 5 شرط را به عنوان استلزامات و زیر ساخت اجرای سندمطرح می کند/ از جمله این شرط ها ارتقاي جايگاه آموزش و پرورش در جامعه ،ايجاد عزم ملي و مشاركت تمام قوا، ارتقاي منزلت و تأمين معيشت معلمان،جذب و تربيت نيروي انساني باانگيزه و داراي شايستگی های حرفه اي و تأمين منابع مالي و امكانات مورد نياز کیفیت آفرینی است/ گذاشتن این شروط با این ادعای آقای بطحایی که برنامه را "متناسب با شرایط نیازها و امکانات کشور تنظیم کرده ام." ناسازگار است/ بعید است حتی یک شرط از این 5 شرط برآورده شود بنابراین این برنامه پا در هوا است و برای اجرا نوشته نشده است/ بطحایی هر زمان می تواند ادعا کند که به دلیل شکل نگرفتن عزم ملی یا کمبود منابع یا همکاری نکردن یکی از قوا نتوانسته برنامه را اجرا کند
گروه گزارش/
پس از انصراف « علی زرافشان » جدی ترین گزینه برای تصدی وزارت آموزش و پرورش ، بحث های مختلف و داغی در میان معلمان و شبکه های مجازی جریان داشته است .
با معرفی « سید محمد بطحایی » فضای دیگری در جامعه بزرگ معلمان گشوده شده است .
شاید در هیچ برهه ای این گونه فضا دو قطبی نبوده است .
برخی در موافقت و تعدادی دیگر نیز به عنوان مخالف وزارت بطحایی اقدام به نگارش مطالب نموده اند .
از سوی دیگر ؛ صحبت های نمایندگان مجلس در روز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بحث های فراوانی را در میان معلمان برانگیخته است .
« صدای معلم » در این مورد گفت و گویی با « فاطمه سعیدی » نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی انجام داده است که توجهخ شما را به مطالعه آن جلب می کنیم