سازمان نظام معلمی در سخنان بطحایی جایگاه ویژه ای داشت اما در برنامه نیامد/ در برنامه، مشارکت معلمان فقط در قالب شوراهای مدرسه و انجمن های صنفی و علمی دیده شده است/ بطحایی تیرماه امسال گفت سازمان نظام معلمی تشکلی با حضور معلمان برای دخالت در حوزه های تصمیم گیری تخصصی است / بطحایی گفت اکنون سازمان نظام معلمی مورد تایید همگان است / به گفته بطحایی عده ای نگرانند مبادا سازمان نظام معلمی پسفردا تظاهراتی را سازماندهی کند که نتوان آن را کنترل کرد/ به گفته بطحایی معلمان گلایه میکنند چرا هر فردی که مدرک لیسانس دریافت کرد «معلم» میشود و سر کلاس میرود/ بطحایی به درستی گفت: مجلس با تصمیمات هیجانی یکدفعه هزاران نفر را بدون شایستگی های لازم وارد آموزش و پرورش می کند/ بطحایی گفت : گروهی جمع می شوند در جایی و شعاری می دهند و تظاهراتی می کنند ، به یکباره مصوبه ای از یک جایی سر در می آورد و تکلیف می کند آموزش و پرورش این چند هزار نفر را با این شرایط جذب کند/ برخی مدیران در جمع معلمان قربان صدقه آنها می روند اما هنگام تصمیم گیری معلمان را فراموش می کنند/ بطحایی مدعی است که "اجراي متوازن سند تحول بنيادين آموزش و پرورش" را با استفاده از رهنمود های رهبری و رییس جمهور متناسب با شرایط نیازها و امکانات کشور تنظیم کرده است/ بطحایی در پیشگفتار برنامه 5 شرط را به عنوان استلزامات و زیر ساخت اجرای سندمطرح می کند/ از جمله این شرط ها ارتقاي جايگاه آموزش و پرورش در جامعه ،ايجاد عزم ملي و مشاركت تمام قوا، ارتقاي منزلت و تأمين معيشت معلمان،جذب و تربيت نيروي انساني باانگيزه و داراي شايستگی های حرفه اي و تأمين منابع مالي و امكانات مورد نياز کیفیت آفرینی است/ گذاشتن این شروط با این ادعای آقای بطحایی که برنامه را "متناسب با شرایط نیازها و امکانات کشور تنظیم کرده ام." ناسازگار است/ بعید است حتی یک شرط از این 5 شرط برآورده شود بنابراین این برنامه پا در هوا است و برای اجرا نوشته نشده است/ بطحایی هر زمان می تواند ادعا کند که به دلیل شکل نگرفتن عزم ملی یا کمبود منابع یا همکاری نکردن یکی از قوا نتوانسته برنامه را اجرا کند
گروه گزارش/
پس از انصراف « علی زرافشان » جدی ترین گزینه برای تصدی وزارت آموزش و پرورش ، بحث های مختلف و داغی در میان معلمان و شبکه های مجازی جریان داشته است .
با معرفی « سید محمد بطحایی » فضای دیگری در جامعه بزرگ معلمان گشوده شده است .
شاید در هیچ برهه ای این گونه فضا دو قطبی نبوده است .
برخی در موافقت و تعدادی دیگر نیز به عنوان مخالف وزارت بطحایی اقدام به نگارش مطالب نموده اند .
از سوی دیگر ؛ صحبت های نمایندگان مجلس در روز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بحث های فراوانی را در میان معلمان برانگیخته است .
« صدای معلم » در این مورد گفت و گویی با « فاطمه سعیدی » نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی انجام داده است که توجهخ شما را به مطالعه آن جلب می کنیم
من مخالف شخصیت آقای بطحایی نیستم . من مخالف برنامه های ایشان برای سکان بزرکترین و حساس ترین (البته فقط در کلام) وزارتخانه کشور هستم/ آیا شما اطلاع دارید که همکاران شما به خاطر دریافتی ناچیز مجبور (تاکید می کنم مجبور ) به پذیرفتن ساعات اضافه تدریس می شوند و با گذشت ۷ ماه موفق به دریافت آن نشده اند/ چه برنامه ای برای پرکردن فاصله حقوق و مزایای فرهنگیان با سایر کارمندان دولت دارید/ چرا مزایایی که به سایر کارمندان می پردازند به همکاران ما نمی پردازند مثل حق مسکن، حق ایاب و ذهاب ،پاداش پایان سال،حق غذا،حق لباس و ده ها مزایای دیگر به فرهنگیان پرداخت نمی شود/ چه برنامه ای برای مدرسه های دوشیفت با کلاس های پر تراکم (بالای ۴۰ نفر) دارید/ ختم و جان کلام این است که نه در برنامه های جنابعالی و نه در برنامه های دولت آموزش وپرورش جایگاهی ندارد/ اگر توانایی انجام و حل این مشکلات نیستید عطای این مقام را به لقایش ببخشید در غیر این صورت دیر یا زود در گرداب استیضاح همه نمایندگان به به و چه چه گو امروزتان خواهید غلتید....
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، در متن خداحافظي دكتر دانش آْشتياني آمده است:
به نام خدا
همكاران فرهيخته فرهنگي؛
اولیا و دانشآموزان عزیز؛
مدیران و کارشناسان ارجمند؛
اعضای محترم شورای معاونان؛
با سلام و عرض ادب
خداوند بزرگ را به پاس توفیق خدمت در عرصه مسئولیت اجرایی وزارت انسانساز و اثرگذار آموزش و پرورش، که با اعتماد رئیسجمهور گرامی و رای نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی برای اینجانب فراهم گردید، شکرگزارم.
تربیت و رشد شایستگیهای دانشآموزان کشور در ساحتهای مختلف تعلیم و تربیت، محوریت دادن به معلمان و توجه به نقش کلیدی ایشان در مدرسه، قرار گرفتن مدرسه در جایگاه واقعی خود، مشارکت جدی خانوادهها در امور مربوط به مدرسه، رسیدگی به وضعیت حقوقی و معیشتی فرهنگیان، تمرکز زدایی از ستاد و چابک سازی وزارت آموزش و پرورش و همچنین به سامان درآوردن وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان بخشی از دغدغهها و اولویتهای همیشگی من برای تحقق بخشیدن به اهداف متعالی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده است.
در طی مدت کوتاه تصدی اینجانب به عنوان وزیر آموزش و پرورش در دولت یازدهم نیز تلاش خود را معطوف همین اولویتها قرار داده و خداوند را شاکرم که با همدلی و همکاری فرهنگیان عزیز و حمایتهای دولت محترم به توفیقاتی در این زمینهها از جمله تدوین لایحه سازمان نظام معلمی، تدوین طرح نظام تفکیک حقوقی معلمان از کارمندان، پرداخت هم زمان حقوق نیروهای قراردادی و حقالتدریس با کارکنان رسمی، پرداخت 11 هزار میلیارد تومان مطالبات انباشته شده سنوات قبل، اصلاح ساختار و رویکرد فعالیت های صندوق ذخیره فرهنگیان و تغییر جدی در شرکتهای زیر مجموعه آن به ویژه در بانک سرمایه که مشکلات فراوانی را به وجود آورده بود، اخذ حدود 20 حکم قانونی در قانون برنامه ششم و قانون بودجه سال 96، تفویض اختیارات گسترده مالی و اداری به ادارات کل استانها و مطالبی نظیر آن نائل آمدیم. اینجانب محقق شدن این اقدامات را مرهون زحمات فرهنگیان عزیز و همکارانم در شورای معاونان و مدیران و کارشناسان حوزه ستاد دانسته و از یکایک ایشان تشکر و قدردانی می نمایم.
تردیدی نیست که برای نشاندن آموزش و پرورش به جایگاه مطلوبی که آرزوی همه دوستداران نظام جمهوری اسلامی است و میتواند مسیر توسعه کشور را هموار سازد هنوز راه درازی در پیش رو است. راهی که جز در سایه وفاق ملی و مشارکت و تعامل آگاهانه تمامی نهادها و نیروهای تاثیرگذار بیرونی و داخلی و یکدل و یکصدا شدن آنها امکانپذیر نیست.
امیدوارم در پرتوی الطاف الهی، توجهات امام عصر(عج)، رهبری داهیانه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و مدیریت مدبرانه رئیس جمهور محترم، وزیر آینده این وزارتخانه بتواند این کشتی را به سرمنزل مقصود هدایت نموده و کماکان شاهد عزت و سربلندی نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف باشیم.