صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مادر اسماعیل می‌گوید که «پس‌ از این حادثه، مردم درِ خانۀ ما را شکستند. مردم ما را خیلی اذیت کردند»/ او می‌گوید «دلم می‌خواهد به منزل آتنا بروم و برایش گریه کنم، اما نمی‌دانم آن‌ها با من چه برخوردی می‌کنند»/بیایید از خودمان سؤال کنیم :وقتی فردی عملی شنیع انجام می‌دهد چرا ما باید پدر، مادر، برادر و خواهر او را مجازات کنیم؟ مگر آن‌ها شریک جرم او بودند؟ آیا ما این حق را داریم که خشم و ناراحتی‌مان را بر سر آن‌ها خالی کنیم/ هیچ‌کس به این موضوع توجه نکرد که اولین کسانی که شواهد قتل آتنا را فاش کردند و در اختیار پلیس قراردادند برادر و همسر اسماعیل بودند/ متأسفانه از کنار این موضوع به‌سادگی رد شدیم/ اگر این فشارها نبود روانکاوان، روان شناسان، جامعه شناسان، قضات و پلیس می‌توانستند زندگی اسماعیل را به شکلی جزئی بررسی کنند و درس‌هایی برای تکرار نشدن این‌چنین حوادثی در اختیار جامعه قرار دهند/ واقعیت آن است که واکنش به این نوع حوادث هم باید به ما آموزش داده شود/ متأسفانه برخی خانواده‌ها تخمه خریدند و در کنار کودکانشان به ثانیه‌شمار موبایل خیره شدند و در خصوص مدت جان دادنُِ قاتل پس از آویختن طنابِ دار بر دور گردنش با هیجان مسابقه گذاشتند/ آثار منفی اعدام در ملاء عام بیشتر از آثار مثبت آن بر جامعه است....

منتشرشده در یادداشت

لهجه غلیظ و آموزش و پرورش   ( پارگراف زیر د رمجلس مطرح گردیده که فیلم ویدئویی آن موجود می باشد )

"فعلا وزارت آموزش و پرورش به دنبال اصلاحاتی برای شیوه نامه جدید خود است اصلاحاتی که حداقل باید تعداد افرادی که در ایران لهجه دارند در نظر گرفته شود یعنی با تعریف لهجه می توان گفت همه.مسئله غلظت لهجه اما چطور این غلظت اندازه گیری می شود."

این موضوعی بود که  هفته آخر شهریور ماه در مجلس مطرح گردید.

در پژوهش مسایل اجتماعی ما مشکل مقیاس ها و وسایل اندازه گیری را داریم ، شما می توانید با یک ترازو یا یک سانتیمتر یا دستگاه لهجه سنج این امر را محقق سازید!

اگر قرار بر حذف لهجه آن هم از نوع غلیظ هست که در گزارش به زبان ترک و کرد، اشاره کرده اند:
باید دیگر هیچ شاغل در هیچ اداره ای از مناطق به اصطلاج لهجه دار استخدام نشود.
باید دیگر هیچ نماینده مجلسی از این مناطق نباشد.
باید هیچ وزیری از این مناطق نباشد.
باید هیچ مدیر رده بالایی از این مناطق نباشد.
باید......

جناب وزیر،
دست مریزاد ! همه مشکلات آموزش و پرورش را حل و فصل نمودید و فقط ماند امر لهجه زدایی!
واقعا کل معضلات نظام آموزش و پرورش امروز ما فقط همین امر است که با حل آن شما خشنود و ما راضی!
شاید این قدم شما برای عده ای فارس زبانان خوش آید اما سرآغاز فعالیت اصلاحی شما بسیار خطرناک است. شما فیتله ی دعوا که نه جنگ ترک و فارس را دوباره دارید روشن می سازید و باید تاریخ ایران را حداقل از زمان پهلوی به خاطر داشته باشید که اوج رگبار فحش و ناسزای این دو زبان در شعر مرحوم شهریار نیز با بیتی نمود پیدا کرد که به حرمت این فضا ذکر نمی کنم.

ساختار فرسوده و مستهلک آموزش و پرورش امروز با این شاخ و آن شاخ پریدن وزرا، فقط با تیرک های چوبی نگه داری می شود که 4 ریشتر زلزله برای ویرانی آن کافی است و شما به جای احیای این ساختمان و بازسازی آن نگران پاسداشت زبان فارسی هستید.

جناب وزیر،
زبان فارسی را ما لهجه غلیظ ها بی خانمان نساختیم که کتب بی محتوی و کم ارزش ادبیات زبان فارسی از بعد انقلاب سست نمود. ما هم با کتب فارسی قبل انقلاب از این زبان ملی شیرینی و بلاغت و فصاحت آموختیم.

جناب وزیر،
ره رفته شما جز ره آورد تفرقه و شدّت و حدّت، نتیجه ی دیگری نخواهد داشت. ما اقوام و آداب و فرهنگ گوناگون بعد یک دهه از انقلاب ، به زندگی مسالمت آمیز با آستانه تحمل بسیار بالا و حرمت و احترام عادت کرده بودیم و شما به بد نحوی این آتش زیر خاکستر را دارید شعله ور می سازید.

جناب وزیر،
از تاریخ آذربایجان یا کردستان یا بلوچستان یا لرستان و تاوان درگیری های آنان با فارس زبانان اطلاع دارید؟ بنده یک بار تبریز را به خاطر دارم که با ورود نیروهای امنیتی و فرمانداری به دانشگاه و دستگیری عده ای به پایان رسید. دانشجوی فارس زبانی فقط با طرح پرسش هایی مبنی بر این که با یک ترک ازدواج می کنید یا همسایه می شوید؟ آتش این جریان را روشن کرده بود. آری فقط با چند سئوال منظور دار جهت دار!

جناب وزیر،
آیا بهتر نبود شما که مطمئن بودید وزیر خواهید شد در طی این 5 - 6 ماه ، برنامه تحول آموزش و پرورش را از پایه زیربنا یعنی ابتدایی پی ریزی می کردید و سرآغاز معقول تر و عملی تری می داشتید؟ و شتاب زده از هر دری برای فعالیت خود پیکر فرسوده ی آموزش و پرورش را سست تر نمی کردید؟

جناب وزیر،
اکنون شما همه معلمین لهجه غلیظ! را منع تدریس نمایید یا بعد از این استخدام ننمایید تا فردوسی زمان خویشتن باشید. فردوسی بینوا سی سال زحمت کشید تا کلمات مخلوط زبان فارسی را بزداید که شما ها کل زحمت فردوسی را پنبه کردید.
انصاف داشته باشید شما مسئولین نظام امروز عربی سخن می گویید یا فارسی؟
بنده که با زبان شکسته و بسته مجریان و گویندگان صدا و سیمای کشورم از بی مقداری زبان ملی ام رنجورم ،یا از پاسداشت زبان عربی مقامات.
ما لهجه غلیظ ها نیستیم که زبان فارسی را به خطر می اندازیم ، شما مسئولین خیلی وقت است که ساختار این زبان را متزلزل نموده اید.گویش محاوره ای فارس زبانان کم از لهجه غلیظ ها به پیکر زبان فارسی آسیب نمی زند.

جناب وزیر،
به جای برهم زدن عادت مسالمت آمیز فرهنگ های گوناگون ایرانی ، کتب ادبیات فارسی دوره های مختلف آموزشی را نجات دهید و به هر رهگذری اجازه تدوین کتب زبان و ادبیات فارسی ندهید .

پاراگراف زیر جملات معترضه خواهند بود اما ذهنم را مشغول کرده است، یعنی:
اخیرا شاهد پدیده جدیدی در آموزش و پرورش هستیم و آن نظر دادن همه وزرای قبلی است از آقایان فانی تا احمدی و حاجی و زر افشان و....
خوب برای نظر دادن چه کسانی بهتر از این افراد. اما چون تا به امروز سابقه ای برای این روند به خاطر ندارم قدری غریب به نظر آمد . این از قوت شماست که وزرای قبلی به صف نظر دهندگان پیوسته اند یا از ضعف؟
این سروران در زمان وزارت خویش چرا چنین سربست نظر نمی دادند؟ شاید توسط گروههای فشار اجازه ی چنین کاری را نداشتند؟
به هر حال این پدیده ی نو حس می شود امید که خیر است و برکاتی در آن نهفته است!

در هر سرزمینی زبان مادری حاکمیت دارد و ما ترک و.... هم با زبان مادری خود تلاش برای انتقال کرسی های حروف و کلمات زبان فارسی داریم . در این مسیر زنان از مردان موفق ترند و حتی گاه به صورت مرضی از اواخر رژیم پهلوی تا به امروز خصوصا تا سال 70(فقط تجربه عملی است) گرایش شدید مادران به گویش فارسی با کودک یک ساله خودشان است. زمانی که ما ابتدایی می خواندیم قلکی در کلاس بود که هر کس در کلاس ترکی صحبت می کرد 2 ریال درون آن می انداخت و شما وزرای دیروز و امروز هستید که به معلمین اجازه دادید در کلاس درس تدریس با زبان محلی بلا مانع باشد، هیچ از این امر خبر دارید ؟ مسئولین کجا بودند زمانی که برخی دروس در همسایگی کلاس ما به ترکی تدریس می شد؟

جناب وزیر،
در ضمن مشکلات امروز دانش آموزان نیز فقط لهجه ی غلیظ معلمان و دبیران آنان نیست که ای کاش تنها این بود. امروز بحران های شدید تضاد فرهنگی و بی هویتی و باخت فرهنگی و سیر و سفر بی امان آنان در دنیای مجازی پدیده های شومی چون خون بازی و تیغ زنی دختران این کشور برای تجددنمایی نو و جلب توجه من و شما وجود دارد که با لاپوشی آن فقط به رواج پدیده شوم کمک می شود نه حل آن.(که در باور من ، ما مجازی هستیم نه آن دنیا ، چون حداقل این دنیا پاسخگوی نیازهای کودکان و نوجوانان و جوانان ما هست اما ما چی؟) یا پدیده مواد مخدر در مدارس پسران و شاید هم دخترانه! یا پدیده گرایشات غیر عرف و شرع به جنس مخالف و....البته پدیده خون بازی و تیغ زنی دختران خاص ایران است و از هیچ کشور خارجی کپی نشده است.
مشکلات و معضلات ساختار پوسیده و سنتی آموزش و پرورش امروز داد فرزندان این کشور را با به انحراف رفتن درآورده است.

جناب وزیر،
به مسایل آموزش و پرورش اگر هم از بیرون و هم از درون ننگرید ره به بیراهه خواهد رفت.یعنی بررسی و مطالعه ی مجموعه عوامل درونی و بیرونی مؤثر بر ساختار آموزش و پرورش. امروز بزرگ نمایی لهجه های غلیظ با دشمنان چپ و راست کشورمان به نفع هیچ کس نیست. فراموش نکنید که در کشور همسایه غرب مان عراق رفراندم استقلال کردستان در حال برنامه نویسی و اجراست که سیاستمداران دو کشور ایران و ترکیه به دلایلی که معلوم است از این امر خشنود نیستند.

جناب وزیر،
شما اگر قصد نجات زبان فارسی از دستان نا اهلان روز و روزگار را دارید با کارشناسان و تحصیل کردگان مجرب این رشته جلسات بی شماری بگذارید تا نتیجه گیری منطقی و عقلانی داشته باشید و گر نه یقین بدانید که بحرانهای جدیدی با این دیدگاه شما در ساختار سنتی در حال ریزش آموزش و پرورش به وجود خواهد آمد.

جناب وزیر،
حال ما بِه نیست بدتر از این نفرمایید !


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

آشنایی با مقاتل و مقتل نگاری

قرآن کریم، کتاب آسمانی ما،دربسیاری از آیات و سوره ها عبرت از حوادث تاریخی را گوشزد کرده است.
نخستین کتاب تاریخی که درعصر پیامبر (ص) تدوین شد،صحیفه امام علی (ع) در هفتاد ذراع بود که رسول خدا آن را بر حضرت علی (ع) املا کرده، که با همان خط در نزد امام حسن مجتبی (ع) نگهداری می شد.
نخستین نگارش تاریخ اسلام را نیز به عبداله بن ابی رافع دبیر وصحابی امیرالمومنین (ع) نسبت داده اند.
کتب تاریخی در صدر اسلام در موضوعات زیر بوده است:

1 - سیره نویسی (زندگی و خصوصیات رفتاری)  مشهورترین سیره نگاران در قرن اول، سعید مسیب مخزومی، و در قرن دوم و سوم، آبان بن عثمان، آبو عبداله واقدی وابن سعد مشهور به کاتب واقدی را می توان نام برد.

2 - منقبت نگاری ( تشریح کردار شایسته ورفتار بایسته)
که از مشهورترین، آنها می توان مناقب ابن شهر آشوب در قرن ششم را نام برد. 

3- مغازی ( شرح و بیان جنگ های رسول مکرم اسلام ص )
که از مشهورترین آنها می توان به مغازی موسی بن عقبه در قرن دوم ومغازی واقدی در قرن سوم اشاره کرد. 

4- رحله نگاری (سفرنامه وگزارش سفر به سرزمین ها)
که از جمله مهمترین آنها، مروج الذهب مسعودی در قرن چهارم و سفرنامه ابن بطوطه در قرن هشتم است. 

5- طبقات و تراجم ( شرح حال نسل ها و طبقات مختلف،گروه ها و اصناف )
تاریخ ابن عساکر در قرن ششم، و طبقات الکبری ابن سعد از جمله آنهاست


6- فتوح ( بیان پیروزی های مسلمانان)
فتوح البلدان بلاذری در اواخر قرن سوم وفتوح الشام محمد بن عبداله ازدی در اوایل قرن سوم از جمله آنهاست. 

7- انساب (شناخت قبایل، نژادها، تبارها و دودمانها)
ابونصر محمد بن سائب کلبی در قرن دوم علم نسب را تدوین کرد. 

8- رده (درباره ارتداد وبازگشت از دین)
کتاب الرده محمدبن اسحاق در قرن دوم در این زمینه نگاشته شده است. 

9- خراج و حسبه نگاری ( نظارت برامور اجتماعی ،اقتصادی و اخلاق عمومی)
از قرن ششم توسط شیزری با کتاب نهایه الرتبه فی طلب الحسبه ،شروع شد. 

10- خطط نگاری (ورود به سرزمینهای تازه با اجازه حاکم اسلامی)
فتوح البلدان بلاذری با اشاره به بصره کوفه از جمله خطط نگاری های مشهور است. 

11- مسالک و ممالک (تلفیق جغرافیا و تاریخ شهرها)
جعفربن احمد مروزی و ابواسحاق ابراهیم بن محمد فارسی در قرون سه و چهار مشهورترین تاریخ نویسان در این زمینه هستند. 

12- مقتل نگاری (بیان جریان و کیفیت شهیدان و مظلومیت آنها)
برخی مقاتل مانند:مقاتل الطالبین ،ابوالفرج اصفهانی درباره شهادت اولیای دین است و برخی مانند لهوف سید بن طاووس مختص عاشورا و مصائب حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) است.
که در قسمت های بعدی ،مشروح به معرفی مقاتل خواهیم پرداخت.
شاهد اصلی واقعه کربلا، حضرت زینب کبری سلام الله علیها است، که در خطبه ها و سخنرانی ها، ویژگی های آن نهضت الهی را تشریح می فرمود و پس از ارتحال جانسوزش سینه به سینه نقل می شد. (کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود).

به نقل شیخ طوسی اولین کسی که در اواخر قرن اول تاریخ کربلا را مکتوب کرد اصبغ بن نباته از اصحاب خاص امیرالمومنین (ع) بود ولیکن مشهورترین صحابی امام علی (ع) که وقایع کربلا را حفظ و مکتوب کرد، ابومخنف لوط بن یحیی درقرن دوم (157 ه ق) است.

آشنایی با مقاتل و مقتل نگاری

مقتل الحسین (ع) او که امروز در دسترس نیست بیش از دیگر مقاتل شهرت و تاثیر داشته ،مستند ترین و نزدیکترین مقتل به واقعه کربلا است.
ردپای مقتل ابو مخنف را می توان در کتب تاریخی زیر جست , جو کرد:

در تاریخ مشهور طبری 126 روایت درباره حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) هست که صد روایت آن مستقیما از مقتل ابو مخنف گرفته شده است.
ابوالفرج اصفهانی در مقاتل الطالبین ، محمدبن سعد در طبقات الکبری، بلاذری در انساب الاشراف، شیخ مفید در ارشاد، دینوری در اخبار الطوال، سید بن طاووس در لهوف، بهره های زیادی از مقتل ابو مخنف برده اند.

روایات منقول از مقتل ابومخنف تاکنون توسط آقایان محمد هادی یوسفی غروی (وقعه الطف لابی مخنف) توسط انتشارات اسلامی،  و حسن غفاری ( مقتل الحسین) توسط کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی به چاپ رسیده است.


دوره اول ،  کتب مقاتل و تاریخی مربوط به قرون دوم تا پنجم.

مقتل نویسی از واقعه عاشورا در قرن اول هجری تا اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم، توسط اصحاب اهل بیت (ع) صورت گرفته است.  بعد از آن مقتل نویسان کهن دیگری، به شرح ذیل اقدام به نوشتن مقتل الحسین (ع) کرده اند:

ابوعبدالله محمدبن عمر واقدی (207 هجری ق)نصربن مزاحم منقری (212 هجری ق) ابوعبیدقاسم بن سلام هروی (224 هجری ق) ابوالحسن علی بن محمد مدائن (225 هجری ق) ابوعبدالله محمدبن زکریا الغلابی (298 هجری ق)ابوالقاسم عبدالله بن محمد شاهنشاه نبوی بغدادی (317 هجری ق)جعفربن قولویه (367 هجری ق)شیخ صدوق (381 هجری ق)شیخ مفید (413 هجری ق)شخصیتی بنام عبدالله بن محمد ابی الدنیا (281 هجری ق)
 از دانشمندان اهل سنت نیز در تاریخ کربلا مقتل الحسین (ع) را نوشته است.

درمیان مجموعه ذکر شده، کتاب الارشاد شیخ مفید جایگاه ویژه دربیان زندگی امامان  علیهم السلام دارد، که به زندگانی و مقتل حضرت سید الشهدا (ع) نیز پرداخته شده و به نظر می رسد شیخ در این بخش از مقتل ابومخنف استفاده کرده است.

دوره دوم ،  کتب مقاتل و تاریخی مربوط به قرون ششم تا دهم. دراین دوره مقتل نویسی از مرحوم علامه طبرسی (548 هجری ق) صاحب مجمع البیان در کتاب اعلام الوری،  و ابن فتال(588 هجری ق) در کتاب  روضه الواعظين شروع و تا زمان موفق بن احمد ،مقتل خوارزمی (اواسط قرن ششم)، ابن شهر آشوب (588 هجری ق) وابن نما حلی (645 هجری ق) و سید ابن طاووس (664هجری ق) ادامه یافت. در این دوره، مقاتل خلاصه و با صبغه تاریخی نوشته شده و بیشتر عامیانه و مخاطب محور است.
از مشهورترین مقاتل این دوره (مثیرالاحزان ابن نما) و (لهوف سید بن طاووس) است.ابن نما انگیزه خودش از تالیف مقتل مثیرالاحزان را این گونه بیان می کند:

آنچه مرا بر تالیف مقتل برانگیخت، این بود که دیدم بعضی مقاتل مشحون زیاده گویی ها و اضافات است و بعضا هم مختصر و اندک.
پس این مقاتل یا طولانی و در هم ریخته و یا اندک و بلا استفاده و بدون ضابطه بودند و نکته هایشان کم و مواضع آنان، مشحون از مطالب و ناگفته های بی ثمر است.
من این مقتل را میانه بین مقاتل قرار دادم. در دسترس استفاده کننده است، به ملال و اباطیل نمی گراید و به دلیل کمی کوتاهی بی محتوا نیست و سید بن طاووس که از شاگردان ابن نما بوده است، انگیزه خود را از تالیف مقتل لهوف این گونه بیان می نماید:

از مهمترین مسائلی که باعث شد دست به تالیف این کتاب بزنم، آن است که پس از تالیف کتاب (مصباح الزائر وجناح المسافر ) دیدم که آن کتاب شامل معرفی بهترین مکانهای زیارتی و بهترین زیارات موجود برای آن مکانهاست.  
پس کسی که این کتاب را همراه داشته باشد، نیاز به هیچ کتاب زیارتی بزرگ یا کوچک دیگری برای آن وقت شریف ویا آن مزار شریف ندارد.
همچنین دوست داشتم حامل این کتاب دعا، بی نیاز از به همراه بردن مقتلی در روز عاشورا در زیارت امام حسین (ع) باشد.
پس تصمیم گرفتم این کتاب لهوف را تالیف کرده و ضمیمه آن کتاب قرار دهم ودر اینجا به تناسب تنگی وقت زائر، مطالبی جمع کردم و از اطاله کلام و قلم فرسایی پرهیز نمودم.

ادامه دارد


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
یکشنبه, 01 مهر 1396 17:23

زنگ ها به صدا در آمدند

بازگشایی مدارس و مطالبات معلمان  روز شنبه اول مهر ،  زنگ مدرسه ها به صدا در آمد و بیش از سیزده میلیون دانش آموز و حدود نهصد هزار معلم به سرکلاس ها رفتند.  در گذشته ای نه چندان دور که هنوز معمران و بزرگان به خاطر دارند ،دانش و آموزش شامل همه ی فرزندان این سرزمین نمی شد و حتا آموزش تفننی بیش نبود، آن هم ویژه ی جمعی از خواص و توانگران .

آن روزگار، چوب و فلک نماد راستین تهذیب و تربیت مکتب به شمار می آمد و خواندن و نوشتن فارسی و سپس " نصاب الصبیان " و نیز " سیاق الاعداد" مهمترین دستمایه ای که  به آدمی داده می شد.
اما امروز که سخن از میلیون ها دانش آموز است و قاعدتا هیچ قید و بندی چون داشتن و نداشتن و فرزند کدام بودن و نبودن مانع از تحصیل نمی شود، پرسش هایی مطرح می شود که به ظاهر ساده اما تامل برانگیز است .
بچه ها را به کی سپرده ایم؟ به آموزش و پرورش با همه ی پیچیدگی و نابسامانی هایش؟ معلم با همه ی مشکلات پیش رویش؟ کتاب درسی با همه ی نواقص محتوای اش ؟ به کی ؟
با فرا رسیدن مهر ، اسم فرزندانمان را با هزار مشکل در مدرسه ثبت نام می کنیم و چند قلم لوازم  و چند جلد کتاب برایش تهیه می کنیم .کتاب هایی که چندین سال از زمانه ما عقب تر است و لوازمی که مناسب برای آموزش نیست.

بازگشایی مدارس و مطالبات معلمان

قرار نیست فرزندان ما چند متن نارسا و گسسته از هم را به حافظه خویش بسپارند . آنها الفبای زندگی را باید در کلاس های درس  و با آموزش کتاب بیاموزند. آنچه نادیده گرفته شده  کمبودهایی است که در دوران تحصیل کودکان مان در آموزش وجود دارد .آنچه آنها می آموزند برای همیشه در ذهنشان می ماند و تا آخر عمر همراهشان است.
آیا نباید به کتاب های درسی بیشتر توجه کنیم ؟ آیا نباید به وضعیت معلمان فرزندانمان و وضعیت معیشتی آنها توجه کنیم؟ چقدر برای معلمان فرزندان مان ارزش قایلیم؟ اگر باور داریم که آینده بچه های ما در دستان معلمان است،باید باری از دوش آنها برداریم.
آنچه آنها می آموزند برای همیشه در ذهنشان می ماند و تا آخر عمر همراهشان است معلم امروز خسته  و مضطرب از آینده خود است و نمی تواند بر پای خود بایستد.آنچه او را به ادامه کار خود وا داشته است شرافت و عشق او ست. عشق به فرزندان ما.هم اوست که به اعتراف تاریخ بنیان عشق به تعلیم و تربیت را در کشور بنا نهاده است و با مشقت بسیار و محرومیت های بی شمار فرزندان متخصص و کارآمدی را به جامعه هدیه داده است.


آری !

زنگ مدرسه ها را به صدا در آوردند.تا دیر نشده  به یاری معلمان بپردازیم  و  به بازبینی کتاب های درسی و روش های آموزشی نوین توجه نماییم.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

آن چه می خوانید گفت و گوی صدای معلم با فاطمه سعیدی نماینده فعال و دلسوز مجلس در مورد دیدار اخیرش با حانواده های دانش آموزان متوفی و مصدوم هرمزگانی است .

« صدای معلم » از تلاش های این نماینده مجلس و نیز مسئولان آموزش و پرورش هرمزگان تشکر و قدردانی می کند .

منتشرشده در گفت و شنود

مسببین حوادث سرویس مدارس هم همانند تصادفات اردویی ، به یکدیگر پاس داده می شوند؟ یقه مدیر یا مسئول اداره یا راننده یا.... کدام را باید چسبید/ چرا سخت گیری های انضباطی در نظر نمی گیریم؟ چرا پلیس راهنمایی و رانندگی چنین سرویس هایی را شتر دیدی ندیدی می کند/ شما را به خدا قدری برای جان انسانها ارزش قایل شویم و امر سرویس مدارس را که در شهرهای بزرگ ،پدیده ای اجتناب ناپذیر است ، جدّی بگیریم/ ریاست اداره مدارس مربوطه شما اگر سخت بگیرید ، کسی قانون شکنی نمی کند/ وزیر محترم ! شما اگر پی گیر موضوعی به این حیاتی باشید، همه از حقوق انسانی برخوردار می گردند...

منتشرشده در یادداشت

به نظر می رسید که همه مدیران و مسئولان مناطق و نواحی آموزش و پرورش از آن اطلاع داشتند/ شاید یک دلیل این بود که حضور معلمان در این مراسم " حاشیه ساز " شود و احیانا تعدادی از معلمان بخواهند در مورد مطالبات خود پرسش هایی داشته باشند/ بسیاری از مدیران و مسئولان وزارت آموزش و پرورش از درون ستاد و نیز مناطق و نواحی مختلف کشور در آن شرکت کرده بودند/ قبل از ورود به صحن مسجد تعدادی از مدیران ستادی در یک ردیف ایستاده بودند و افرادی که وارد می شدند در یک " صف طویل " ایستاده بودند که مقصد نهایی وزیر آموزش و پرورش بود/ حتی در مراسم ختم نیز که با هدف تسلی خاطر بازماندگان و استماع سخنان خطیب مجلس به منظور انذار و عبرت و بیان نکات اخلاقی برگزار می شود سعی می شود تا " سلسله مراتب " به طور اصولی رعایت شود/ این گونه " ژست گرفتن ها " و " خط کشی ها "  به نظر می رسد مخصوص جوامعی مانند ماست و در اخبار و گزارش ها به کرات دیده و شنیده ایم که فلان نخست وزیر و یا وزیر و... در کسوت یک " شهروند معمولی " و درست مانند دیگران در اجتماع حضور می یابد/ " بسیاری از مردم در تاکسی عقاید و نظرات واقعی خود را بیان می کنند"/ حتی از حضور روحانیون نیز قدردانی شد اما به هیچ عنوان اسمی از " معلمان " برده نشد/ به نظر می رسد این گونه  اکثرا مجالس ترحیم بیشتر ویژه " مقامات " و به نوعی ابراز وفاداری و بیعت با همدیگر است/ ابتدا در مورد خانم گلاویژ ارژنگی، رتبە ۳۴۵ کنکور و نفر اول رشتە انسانی دختران شهرستان مریوان که به خاطر ورود سهمیه ها با رتبه چند ده هزار از ورود به دانشگاه فرهنگیان سنندج بازمانده  و  دست به اعتصاب غذا زده بود پرسش کردم/ در مدت حدود 28 سال معلمی ام ؛ نخستین بار بود که می دیدم یک روحانی به احترام " یک معلم " از جایش برمی خیزد  و این برای من جالب و البته قابل تامل بود/ از حاشیه های جالب و البته تاسف برانگیز این مراسم ارسال تاج گل هایی بزرگ و فاخر از طرف سازمان های دولتی بود/ دولتی که ادعای " متفاوت بودن " دارد باید آن  را از همین چیزهایی که به نظر " بی ارزش " است شروع کند/ این که این چیزها را کم اهمیت جلوه دهیم و فقط به فکر مسائل بزرگ تر باشیم نوعی انحراف از مساله است / همیشه انحرافات بزرگ و حیرت آور از چیزهای کوچک شروع می شوند ....

منتشرشده در یادداشت

گروه استان ها و شهرستان ها/

جمعی از مدیران مدارس شهرهای مختلف استان آذربایجان شرقی در نامه ای که برای صدای معلم ارسال کرده اند ضمن انتقاد از عملکرد و رفتارهای مدیریتی « جعفر پاشایی » مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی خواهان توجه و رسیدگی مسئولان به ویژه وزیر آموزش و پرورش گردیده اند .

لازم به ذکر است چندی پیش فرهنگیان شهر بناب این استان نیز از رفتار مدیر اداره آموزش و پرورش آن انتقاد کرده بودند .

« صدای معلم » ضمن تاکید بر « منشور حقوق شهروندی » و نیز موضوعاتی که در ضمیمه حکم رئیس جمهور به وزیر آموزش و پرورش  آمده است خواهان پاسخ گویی مسئولان می باشد .

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور