معلمانی که پرینت قبولی در دانشگاه فرهنگیان را در دست دارند و مقابل اتاق کارگزینی و ریاست قدم می رنند تا بلکه بتوانند جواب قانع کننده ای برای عدم دریافت فرم 2 و 3 ادارات برای ثبت نام پیدا کنند/ دانشگاهی که به نام فرهنگیان است ولی اجازه ورود به آن را ندارند/ درست از زمان صدور بخشنامه دو سال و اندی می گذرد ؛ چه اقداماتی انجام شده است/ کدام یک از شما جلسه نشینان آستین بالا زده اید و شخصا پیگیر شده اید/ شما برادران و خواهرانی که نام نماینده ی مردم را یدک می کشید و زمان انتخابات، معلمان گلهای سرسبد مجالس شما هستند و از هر تعریف و تمجیدی کم نمی گذارید ! در این دوسال چه کاری برای این قشر فرهیخته انجام داده اید/ دو سال از زمان صدور بخشنامه گذشت ،ولی ما هنوز امیدواریم تا این مشکل هر چه زودتر حل شود...
جای دختران هرمزگانی که در سانحهای جاده ای از دست رفتند را خالی و یادشان را گرامی می داریم و برای خانواده هایشان آرزوی صبر جمیل داریم/ اولین بذرها را در خانه در ذهن کودکان می کاریم اما آنچه که این بذر را رشد می دهد نظام آموزش و پروش است. باید در سن کودکی ادب و رفتار،قانون، مفاهیم صلح و حقوق شهروندی را بیاموزیم. قطعا اگر این تلاش را انجام دهیم جامعه ای خواهیم داشت که نیازی به هزینه های گزافی مثل ساخت و حفظ بیمارستان، زندان و تیمارستان ها ندارد/ شوراهای دانش آموزی،پارلمان های دانش آموزی و طرح هایی از این دست ، تمرین مردم سالاری بود که شروع شده اما چگونه ادامه پیدا کردنش مهم است/ : اخیرا رئیس جمهور برای اولین بار پیوستی را به وزارت خانه ها ارائه دادند. برای آموزش و پروش هشت بند در نظر گرفته شده است.هر شش ماه از طریق سازمان برنامه و بودجه گزارش این پیوست ها باید به رئیس جمهور ابلاغ شود. یکی از موارد ذکر شده رعایت حقوق شهروندی، اعمال شایسته سالاری، ارتقای نظام اداری،توجه به محیط زیست و استفاده از زنان و جوانان است/ همه ارکان نظام باید کنار آموزش و پرورش باشند، تا صرفا انسان های دانشمند هدف ما از آموزش دادن نباشد؛ چرا که ما به انسان های توانمند بیشتر نیاز داریم
وظیفه می دانم به نمایندگی از ۱۳ میلیون دانش آموز ایران اسلامی از جنابعالی به خاطر صدور دستور تشکیل کارگروه بررسی علل تصادفات جاده ای تقدیر و تشکر نمایم/ از جمله وظایف اساسی قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم است/ در ذهن ما نوجوانان علامت سوالی وجود دارد که نصب بنرهای تبلیغاتی با حجم سنگین در اتوبان ها و بزرگراه های کشور چه ضرورتی دارد ؟ آیا جاده ها می تواند محل مناسبی برای تبلیغات کالا و خدمات باشد/ این سوال متصور است که چرا کارشناسان تصادفات تاکنون به این موضوع توجه نداشته اند و اگر توجهی نموده اند چرا همچنان مدیریت جاده ای کشور مدیریت تبلیغاتی– مادی است/ گواهی سلامت رانندگان و کمک رانندگان حمل مسافر باید هفتگی باشد نه این که گواهی سلامت سالانه صادر شود/ علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد نه این که پس از بروز تصادف به فکر تست مرفین و الکل بیفتیم...
گروه اخبار/
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح شنبه در آیین آغاز سال تحصیلی 97-1396 در هنرستان دخترانه شهید مدرس منطقه پنج تهران یاد و نام شهیدان کربلا و سالار شهیدان را گرامی داشت و اول مهر را به دانش آموزان، معلمان و مسئولان آموزش و پرورش تبریک گفت.
وی اظهارکرد: زنگ مدرسه در روز اول مهر به معنای شروع حرکت به سمت پله جدید است و اگر 12 سال تحصیلی را به منزله 12 پله در نظر بگیریم، هر سال پله ای را می یابیم تا در سال دوازدهم به سکویی برسیم که از آن یا برای دانش بالاتر یا برای فعالیت در جامعه خود را آماده کنیم.
رییس جمهوری گفت: سوال اول مهر امسال این است که تلاش کنیم محیط کلاس و مدرسه، محیطی این چنین باشد و در محیط مدرسه یکدیگر را تحمل کنیم.
روحانی افزود: وقتی کسی را هو می کنیم یعنی نظرش را تحمل نمی کنیم و وقتی به او اخم می کنیم یعنی افکار دیگری را تحمل نمی کنیم، در محیط مدرسه باید افکار دیگران را تحمل کنیم و به فکر دیگران احترام بگذاریم و این به دست معلمان و دانش آموزان است.
وی اضافه کرد: چه اشکالی دارد اگر پاسخ سوالی در کتابی آمده و دانش آموز با روش دیگری جواب داد به جای این که نمره منفی بدهیم او را تشویق کنیم چرا که خلاقیت به خرج داده است.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: محیط مدرسه باید محیط اخلاق و ادب باشد، بنابراین سوال این است که در محیط مدرسه افکار دیگران را تحمل کنیم و به آن احترام بگذاریم و این که چگونه اخلاق و ادب را تمرین کنیم.
روحانی در ادامه طرح سوال امسال گفت: با چه سبک می توانیم اخلاق و ادب بالاتر و تحمل بالاتر داشته باشیم؟
وی با بیان این که امیر المومنین (ع) در این زمینه سه جمله دارد، یادآور شد: اگر کسی سوالی بلد نیست، نباید خجالت بکشد و باید بگوید نمی دانم، دانش آموز نباید خجالت بکشد و نباید او را تحقیر کنیم و در جامعه اگر موردی را بلد نیستیم، بگوییم بلد نیستیم. دوم این که اگر چیزی بلد نیستیم خجالت نکشیم و بپرسیم. یاد گرفتن و سوال کردن حسن و راه پیشرفت است.
رییس جمهوری اضافه کرد: باید در زندگی تحمل داشته باشیم و افکار و نظرات دیگران را تحمل کنیم و اگر بتوانیم محیط مدرسه و کلاس را بهتر بسازیم، می توانیم عالم تر، اندیشمندتر، خلاق تر و ماهرتر برای کار و فعالیت در جامعه بعد از دوران تحصیل باشیم.
روحانی خطاب به دانش آموزان گفت: بی تردید در طول زندگی که امیدوارم زندگی طولانی و پربرکتی داشته باشید، در آینده خواهید دید که هیچ دورانی زیباتر و لذت بخش تر از دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه نبوده است.
وی ادامه داد: در حالی که در مدارس مشغول درس بوده، ممکن است فراز و نشیب و سختی هایی در زندگی تحصیل ما وجود داشته باشد یا برخی بگویند دو مرتبه اول مهر رسید و چه می شد یکی دو هفته دیگر به تعطیلات اضافه می شد که این ظاهر کار است و با گذشت زمان وقتی به گذشته بر می گردیم، حس می کنید که بهترین روزهای زندگی شما دوران تحصیل بوده است.
رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: برای این که مدرسه، هنرستان و دبیرستان بهترین باشد و بتوانیم در سال پایانی وقتی دوران متوسطه را ترک می کنیم، احساس کرده شرایط بهتری را برای حضور در جامعه داریم، به خیلی موارد از جمله برنامه ها، تلاش ها و کمک های دولت، تلاش های پدران، مادران، خانواده ها و معلمان وابسته است.
وی یکی از عوامل مهم رابطه معلم و دانش آموز، روابط دانش آموز در محیط کلاس و مدرسه با یکدیگر دانست و تاکید کرد محیط کلاس اگر امن نباشد، امن به معنای این که در یک کلاس مبادا یک دانش آموز مورد حمله جملات و سخنان دیگر دانش آموزان قرار بگیرد و محیط امن نیز به این معنا که دانش آموزی استعداد بیشتری دارد در محیط کلاس به دیگران فخر فروشی نکند و آن که درس را بهتر می فهمد احساس کند به شاگردی که به هر دلیل حرف استاد را به درستی نمی گیرد، کمک کند.
رییس قوه مجریه افزود: محیط امن به این معنا که به شکل، قیافه، نحوه حرکت، لهجه یکدیگر،نحوه سخن گفتن و راه رفتن یکدیگر خدایی ناکرده ایراد نگیریم یا چند دانش آموز یک دانش آموز را دست نیندازند.
روحانی ادامه داد: اگر چنین شد دانش آموز غم زده و تحت فشار روحی قرار می گیرد و دیگر محیط کلاس امن نیست و اگر خدایی ناکرده رفتار معلم ناصحیح باشد و اگر مسیری که از خیابان تا به منزل می رود، امن نباشد، و اگر در خانه رفتار پدر و مادر محبت آمیز نباشد، ناامنی دیگری به وجود می آید و درس خواندن برایش سخت و مشکل خواهد شد و نمی تواند این فرصت برای یادگیری بهتر استفاده کند.
رییس جمهوری تصریح کرد همه می دانیم که در کشور ما در بسیاری از زمینه ها جوانان، دانش آموزان و دانشجویان قدم های خوبی برداشته و در بسیاری از المپیاد ها برنده طلا شده اند و در بسیاری از مسابقات دانش آموزان جزو رتبه های برتر بودند و در دانشگاه های برتر، دانشجویان کشور مشغول تحصیل هستند و در مراکز مطرح علمی دنیا بسیاری از ایرانیان به عنوان نخبگان تلاش می کنند.
روحانی افزود: در عین حال وقتی به صد سال پیش کشور بر می گردیم و با کشورهای پیشرفته خود را مقایسه می کنیم، می بینیم نقایصی هم در کشور وجود داشته و ما بهترین استفاده را از سرمایه ها و منابع نکردیم.
وی اضافه کرد: دانش آموزان در کشور ما بعد از گرفتن دیپلم با فاصله دو سال بعد اگر دانشگاه نروند و مشغول کار عادی شوند، با دانش آموزی که در کشور پیشرفته درس خوانده و دیپلم گرفته مقایسه کنیم، می بینیم آن دانش آموز بعد از چند سال داشته هایش بیشتر از دانش آموز ایرانی است، چرا؟
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: برای این که ما در کلاس عمدتا به غیر از هنرستان ها که کار و فعالیت و مهارت وجود دارد، کمتر در دبیرستان ها می بینیم و بیشتر می خوانیم و حفظ می کنیم تا در امتحان نمره خوب بگیریم یا تست را خوب بزنیم.
روحانی تاکید کرد: عملکرد ما حفظی است و به حافظه متکی است و با گذشت زمان همانند یخ در آب می ماند که «حفظیات» ما کاسته می شود بنابراین اگر به خلاقیت جوانان و نوجوانان تکیه کردیم، به جای این که مطلبی را بخوانیم تا حفظ کنند، به صورت سوال مطرح کنیم تا دانش آموز با فکر خود پاسخ دهد. چه بسا دانش آموز بهتر از کتاب جواب دهد و این باید نویسندگان کتاب درسی آموزش و پرورش باورشان شود که از آن ها بهتر در پاسخ سوال ممکن است تعدادی از دانش آموزان بهتر بیان کنند.
رییس جمهوری گفت بگذاریم بخش بزرگ کتاب درسی توسط دانش آموزان در طول سال های آینده نوشته شود و بگذاریم خلاقیت و مهارت در دانش آموزان زنده شود تا بعد از 12 سال یک کاغذ دست دانش آموز به عنوان مدرک ندهیم بلکه مهارتی یاد دهیم که هر جایی برود مهارت خود را به عنوان رشد و دوران متوسطه در محیط کار عرضه کند.
روحانی اضافه کرد ما دانش آموز را علاقه مند به کار در پایان 12 سال تحصیل، تحویل جامعه بدهیم و دانش آموز را یک جوان مهار و حداقل در یک رشته آماده کنیم و این اولین خواسته من از وزیر آموزش و پرورش بود که پایان 12 سال دانش آموز یک کار بلد باشد که اگر ادامه تحصیل نداد، بتواند وارد فعالیت اجتماعی شود.
وی تصریح کرد این مسئله به عنوان رسالت همه معلمان و مسئولان آموزش و پرورش و نویسندگان کتاب های درسی است.
رییس جمهوری همچنین ضمن عذر خواهی اظهار کرد: ممکن است قضاوت من تند باشد، دهه هایی که ما در دبستان و دبیرستان بودیم، در دهه 30 و 40، کتاب های درسی ما با امروز به غیر از آنکه جلد آن عکس و فونت آن عوض شده یا برخی عبارات آن تغییرکرده، چقدر تغییر کرده است.
وی اضافه کرد ماه محرم است و ماه سادگی و فداکاری و این را به فال نیک می گیریم که اول مهر امسال آغاز روزهای یادآوری ایثار و فداکاری سرور و سالار شهیدان توام شده است و باید خود را به گونه ای تربیت کنیم که برای کشور و اهداف و آرمانهایمان فداکار باشیم و از زندگیمان برای جامعه بگذاریم.
رییس جمهوری در پایان این مراسم از هنرستان دخترانه شهید مدرس به همراه وزیر آموزش و پرورش و مسئولان این وزارتخانه بازدید کرد.
( ایرنا )
پایان پیام/
گروه رسانه و تشکل/
« کانون فرهنگیان استان اصفهان » از تشکل های فرهنگیان به مناسبت فرارسیدن سال تحصیلی جدید بیانیه ای صادر کرد .
متن کامل این بیانیه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است
ما معلمان که خود اولیای بخش بزرگی از دانش آموزان این آب و خاک هستیم ، همصدا با دیگر اولیا و دانش آموزانی که مهرماه امسال را با هزاران امید و آرزو آغاز می کنند ، با وجود تمام بی مهری هایی که متوجه این مجموعه بوده ، شروع مدارس را با امید به تغییر و تحول آغاز می کنیم/ امیدواریم با مشارکت فعال تمام ارکان اداری و آموزشی ،معضلات گذشته و فاصله ایجاد شده بین ستاد و صف و به عبارتی دیگر شعارها و واقعیات را کاسته و به سمت و سوی واقع بینی و شفافیت گام برداریم/ در پایان بر انتظارات به حق جامعه فرهنگی از دولت برآمده از مردم سالاری دینی تاکید نموده و بر مصادیق آن همچون تخصیص بودجه عادلانه جهت این ارگان، آموزش و پرورش رایگان و با کیفیت طبق اصل 30 قانون اساسی برای همه ، برداشته شدن نگاه امنیتی از فعالین صنفی و تدریس آزادانه و معلم محور در جهت توانمند سازی هرچه بیشتر معلمان و برچیده شدن بساط موسسات غیر استاندارد علمی ،تاکید ویژه داریم
گروه استان ها و شهرستان ها/
عصر دیروز مدیر مدرسه ابتدایی روستای صفا ایشان شهرستان گمیشان بعد از ساعت اداری مدرسه در محل کارش خود را به دار آویخت.
مدیر مدرسه ابتدایی روستای صفا ایشان بعد از پایان ساعت کاری و تعطیلی مدرسه خود را به دار آویخت و به زندگی اش پایان داد.
گفته می شود دلیل خودکشی مدیر ، مشکلات شخصی بوده است.
توماج فرماندار شهرستان گمیشان این خبر را تایید کرده و گفته است: موضوع در دست بررسی است.
پایان پیام/
تمران خبر
تفاوتهای فردی در بین افراد، امری بدیهی است ؛ تا حدی که به تبعیت از آن ما سایر تفاوتها را نیز می پذیریم، همچون تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و......این تفاوتها آنقدر حساس و پیچیده است که حتی در دوقلوهای همسان نیز دیده می شود ؛ مثلا اگر یکی از دوقلوها درطرف پنجره و دیگری کنار دیوار بخوابد ،یکی بانشاط و برون گرا و دیگری منزوی و درون گرا بار می آید و..
با قبول این مهم ، اما باز بنا به شرایط خاص حاکم، وزرات آموزش و پرورش سالهاست که تبعیض هایی را به عناوین گوناگون رقم زده است که به برخی از این موارد اشاره می کنم ، مابقی به عهده همکاران محترم که نظرات خودشان را مرقوم خواهند فرمود:
1) تبعیض بین دبیران جذب شده رشته دبیری با سایر دبیران. این عزیزان کسانی هستند که :
هم فوت و فن تدریس را فرامی گیرند.
هم حین تحصیل ، ماهانه مبلغی دریافت می دارند.
هم استخدام شان تضمین شده است.
هم چهار سال آنها سابقه خدمتشان محسوب می گردد.
منظور نظرم مورد آخر است و مابقی را امتیازات خاص آنها در نظر می گیریم. ما دبیران دانشگاههای مختلف نیز 4 سال از عمرمان را برای تحصیل ، سپری ساخته ایم و انتظار داریم که برای همه دبیران سنوات تحصیل ، بر مدت سابقه شان اضافه گردد.
2) تبعیض بین معلمین و دبیرانی که به طور ضربتی و استثنائی بازنشست شدند.خیل عظیم فرهنگیان با5 سال ارفاق در سال 88 یا 89به خدمت خود پایان دادند که اثرات تخریبی آن هنوز با عدم کفایت معلمین نسبت به تعداد دانش آموزان داغی است بر پیشانی آموزش و پرورش و برای جبران دست به دامن حق التدریس و معلم آزاد و... شدند که امروز نیز آنان را فرزند خوانده اعلام کرده و ولی نعمتی ئی خویش را به جا نمی آورند.
3) تبعیض برای اِعمال افزایش حقوق سروران جبهه رفته و فرزند شاهد و..... در این که این اشخاص ، حقی بر گردن ملت و دولت دارند و باید قدردانی شوند ، جای بحث ما نیست. تبعیض در این خصوص اعمال می گردد که ما زنان چه گناهی کرده ایم که هر جا این بند به عنوان امتیاز ذکر می گردد، بی نصیب می مانیم ؛ یا گناه همکارانی که زمان جنگ به دنیا نیامده بودند،چیست؟ یا گناه افراد بیمار که اگر هم می خواستند اجازه حضور در جبهه های جنگ را نداشتند. اگر شرایط خاصی قرار است امتیاز داده شود باید خارج از چارچوب شرایط عمومی ، منظور شود. یعنی بنا به حساب مسئولین خارج از بندهای امتیازآوری برای گرفتن رتبه یا حقوق و..... که همه فرهنگیان را شامل می شود. به آنان حق مسکن یا حق الویت وام و.... اختصاص دهند اما در کفه ترازوی ارزیابی همگان قرار ندهند که نتیجه ، واضح است.
4) تبعیض برای اِعمال دوره سربازی آقایان به عنوان سابقه خدمت شان. باز تقصیر ما زنان چیست که واقعیتی به نام سربازی زنان وجود ندارد.
همیشه یک قانون بد است و یک قانون بد بد. همیشه زمان عامل مؤثر برای تصمیمات استثنائی است. همیشه یک عده از برخورداران شرایط برتر، نسبت به دیگرانند.
اما این مدیران لایق و کارآمد هستند که با ایجاد شرایط متعادل ، همسان سازی منطقی و عقلانی را در رأس اهداف مدیریتی خویش قرار می دهند. علت این همه ایجاد و تداوم تبعیض ها، عدم ثبات مدیریت کارآمد هست.
اگر انتخاب و انتصاب های ما از معیارهای بدون حبّ و بُغض ، تبعیت نماید ما عناصر تشکیل دهنده وزارت نیز محروم از حق و حقوق خویش نمی مانیم. عملکرد سلیقه ای مدیران با عدم ثبات خود ضربه ای مهلک بر پیکر ساختار نظام آموزش و پرورش وارد می نماید و لطمات جبران ناپذیر آن نصیب ما معلمین خارج از مشمولیت دایره برخورداری از امتیازات خاص می گردد.
هر نوع تبعیض یا محرومیت ، مایه دلسردی و بدبینی به شرایط شغلی است.
این مدیران لایق و کارآمد هستند که با ایجاد شرایط متعادل ، همسان سازی منطقی و عقلانی را در رأس اهداف مدیریتی خویش قرار می دهند تفاوت ها در آموزش و پرورش عبارتند از:
مدرک تحصیلی و سطح آن، سنوات خدمت، منطقه خدمت (شهری یا روستایی که از حق محرومیت برخوردار است)، اگر بر اساس این موارد تفاوت دریافتی باشد عین عدالت است اما مابقی ، تبعیضی است که ما را از عدالت دور می سازد. نظام آموزش و پرورش جامعه ما ابتدا باید به تثبیت قوانین و مقررات برسد تا با هر تعویض سالانه یا 4 ساله وزیر و معاونان ایشان و سیاست مدیریتی آنان ،متزلزل نگردد. ما به پایداری و ثبات در تفکر نحوه ی اداره آموزش و پرورش نیازمندیم.
تصور نشود اگر اصلی تا حال پا بر جا مانده به دلیل درستی آنست ، بلکه به دلیل حس نشدن و اندیشه نکردن ، ماندگار گردیده است.
بیاییم بار دیگر مفاهیم حاکم بر آموزش و پرورش را تجزیه و تحلیل و بازسازی نماییم. یا به عبارتی دیگر حیاتی تازه به نظام آموزش و پرورش کشورمان بدهیم. آنچه هست را دوباره بررسی کنیم و به نتایج مطلوب عام المنفعه برسیم.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید