دانش آموز عزیز
من هم درد دل تو را شنیدم و هم فهمیدم.
در تمامی کلاس های درسم به خصوص کلاس اول دبیرستان دهه 80-90 را می گویم،به دانش آموزان دخترم همین درد شما را بیان می کردم ،جالب این که آنها از فرهنگ ابراز محبت خانوادگی ،شرم داشتند و می گفتند خجالت می کشیم !
یادش به خیر ...
سریال آقاتقی معتاد که وقتی زنش زندان برای ملاقات او می رود ،پس از آزادی به زنش می گوید:یعنی معصوم تو منو دوست داشتی و من خبرنداشتم!! و زنه جواب می داد:یک عمر با همه بدی هایت تو را تحمل کردم ، پس چی خیال کردی.
شاید آقاتقی قصه ما که ظاهرا معتادحقیقی بودند،اگر از عشق همسر خبر داشتند معتاد نمی شدند یا ترک می کردند.
آری !
یک جمله دو کلمه ای هم می تواند هستی را بر باد دهد و هم هستی را دوام بخشد.
والدین گرامی ،اولیای محترم
کوتاهی و قصور شما در این مهم ،مشکلات زیادی را در داخل و خارج کلاس و مدرسه به وجود می آورد ، مثل گرایش افراطی به دوست و انحرافات اجتماعی زاییده شده از این قِبل.
کودکان هم نیازمند آنند که مطمئن شوند پدر و مادرش یکدیگر را دوست دارد تا با خیال راحت درسش را بخواند و هم نیازمند آنند که بدانند والدین آنها،او را دوست دارد.
سرغذا از هم بیگانه، درتماشای تلویزیون لاکلامی،(حتی ثروتمندان درسرای خود هر کس جداگانه به تماشا می نشینند)
نه احوالی ،نه خسته نباشی ،نه نازی و نه نوازشی و....
سلامتی روح دانش آموزان برای یادگیری بهتر و عمیق تر مفاهیم درسی ، وظیفه اولیای دانش آموزاست .
تحقق این مهم هم جامعه ای سالم را نوید خواهدداد و هم به تلاش معلمین نتیجه ای مطلوب خواهد بخشید.
اولیای محترم
لطفا فرهنگ " دوستت دارم " را در منزل خودتان فرهنگ سازی کنیدکه کودکان باور داشته باشند پشت آنها چون کوه ایستاده اید.
محبت خود را فقط به وقت بیماری و گرفتاری ابراز نکنید.
هر دَم از آن سخن گویید تا این ارزش درونی شود.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
ماجرای انتخاب وزیر آموزش و پرورش در جامعه ما دقیقا همانند انتخاب مبصر کلاس است.
کسی باشد که تخته پاک کن در لای در بگذارد یا آن رابشوید یا تخته را خیس کند یا داد بزند یا وسط درس مدام چپ و راست خوانده شود.(نقش مسؤل را بازی می کند).
کسی را می خواهندکه فرهنگیان را مثل مبصر کنترل کند.
ما وزیری می خواهیم خردمند، ارزشمند، اهل فن ،خلاق و مبتکر ، مسلط به دانش روز، مطّلع از اوضاع آموزش و پرورش جهانی که هنگام تغییرات ما را مثل میوه درجه بندی نکند و.....
همان چیزهایی راکه برای فرهنگیان به زیبایی انشا می کنید ولی عملی نیست چون همه خلاق و نخبه نیستند اما باید وزیر باشد.
وزیر آن هم وزیر آموزش و پرورش باید تست هوش بدهد و IQ بالای 100 داشته باشد.
باید ، باید ، باید و باز باید .....
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
چرا این سابقه طویل را حسن وی باید تلقی کرد/ ایشان در این مدت خدمتشان چه گلی بر سر معلمان زدند که این چنین داعیه دار مدیریت درخشان شده اند/ همان قانون مدیریت خدمات کشوری را با کلی سانسور و بی شمار منت بر سر ماها اجرایی کردند/ می گوید همه سوراخ ها و کوچه پس کوچه ها را می شناسم/ در کدام پس کوچه رفتید و دیدید که باید جلوی ارتقای مدرک معلمان را بگیرید/ شما چرا اولین نهادی شدید که این را ابلاغ کردید با امضای همین وزیر معرفی شده/ آن موقع بودجه نویس خودتان بودید الان هم برنامه نویس ؛چرا به این کسری بودجه رسیدگی نمی کنید و یا نمی توانید/ در کدام کوچه پس کوچه با نوبخت آشنا شدید که در مدت 4 سال مسئولیتی که داشتین ثمره ای از دوستی تان به معلمان نرسید و الان می گوید با هم دوستید و نوبخت به شما قول داده است تا تنهایتان نگذارد و....
دیروز مطلبی از خانم افسانه معصوم مطلبی با عنوان "از نفی بطحایی تا نقد خویشتن " در صدای معلم ( این جا ) منتشر گردید .
آقای « محمدرضا خورشیدی پاجی » معلم نقدی بر این یادداشت ارسال کرده است .
شاید کلیدی ترین جمله آقای بطحایی در نطقی که در مجلس داشت، بیان این بود که" اگر به استقبال آینده نرویم غافلگیر می شویم."/ یکی از بهترین راه های رسیدن به پاسخ سرک کشیدن به گذشته است/ حال که آقای بطحایی به درستی می خواهند به استقبال آینده بروند کمی به گذشته برمی گردیم به حدود 10 تا پانزده سال اخیر که ایشان پست های مهمی در آموزش و پرورش داشته اند تا ببینیم در این سالها چگونه به استقبال آینده ای که هم اکنون در آن قرار داریم رفته اند/ اگر نگاهی به سمت های رنگارنگ و متنوع آقای بطحایی بیندازیم می بینیم که آقای بطحایی توانسته اند پله پله مدارج ترقی را طی نموده و به پست های کلیدی و حساس وزارت آموزش و پرورش تکیه زده و به فعالیت بپردازند و البته فقط تنها پست مهمی که ایشان هنوز به دست نیافته اند وزارت می باشد/ اگر بپذیریم آموزش و پرورش فعلی ما دارای نقصان است و نیاز به شفای عاجل دارد، چه کسانی در بیماری آن نقش ایفا نموده اند/ در یک سیستم معیوب همه مقصرند و در یک تشکیلات سالم و منظم ، همه به درستی به ایفای نقش می پردازند و همه در موفقیت آن شریک هستند ولی به هر روی نقش سیاست گذاران یک تشکیلات، تعیین کننده و چه بسا بسیار مهم تر از بدنه آن است/ شاید دوستانی بگویند آقای بطحایی وزیر نبوده اند و باید خط مشی ابلاغی از سوی وزیر را دنبال می نموده اند که این فروکاستن نقش ایشان در طی این سالها ،زیر سوال بردن رزومه ایشان و عدم تاثیرگذاری ایشان در آموزش و پرورش است/ آقای بطحایی در تصمیم گیری هایی که کمیته برنامه ریزی درسی و شورای عالی آموزش و پرورش داشته اند به استقبال آینده رفته اند/ آیا آقای بطحایی که دوازده سال معاونت شورای عالی آموزش و پرورش بوده اند و در کمیته برنامه ریزی درسی عضویت داشته اند با علم روز دنیا پیش می روند و به استقبال آینده رفته اند/ یکی از افرادی که در این سالها صاحب پست های کلیدی و عضو کمیته های تخصصی برنامه ریزی در وزارت خانه آموزش و پرورش بوده است آقای سید محمد بطحایی می باشد که برای پست وزارت به مجلس معرفی شده است/ بسیاری از مشکلاتی که گریبان آموزش و پرورش را گرفته است به سمت هایی که ایشان داشته اند مرتبط است و ایشان باید پاسخ گوی آنها باشند که چرا برای حل آنها اقدام ننموده اند....
آیا واقعا در عمل این ارگان ها سهم خود را در قبال این خدمت بزرگ نیروسازی و یا همان انسان سازی پرداخت می نمایند/ این که وقتی از معلمین در جایی صحبت می شود ، فورا به تعطیلات تابستانی آن ها که باید صرف دوره های ضمن خدمت و تجدید مهارت و تحقیق و تالیف در زمینه تخصصی و تدریس گردد، اشاره دارند ، نشان دهنده ی عدم فهم درست جامعه از جایگاه معلم و آموزش و پرورش در جامعه است/ مشکل آموزش و پرورش در درجه اول نوع نگاه مسئولین و مردم به این وزارتخانه مادر بوده و هست که هرگز به بعد سرمایه گذاری و تولید فکری آن توجه ندارند و تا زمانی که این نوع نگاه در خود وزارتخانه و وزیر مورد نظر و حتی نظام و مردم اصلاح نگردد شاید صحبت از تحول و توسعه در آموزش و پرورش ، آب در هاون کوبیدنی بیش نیست/ نمایندگان ما در مجلس شورای اسلامی در این روزهای حساس تعیین صلاحیت وزیران با هوشیاری کامل و توجه به مطالبات و خواست جامعه فرهنگیان ، مانع از ورود کسانی که از حلقه مدیران ناکارآمد آموزش و پرورش بوده اند ، به وزارتخانه گردند