صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار/

ضرب و شتم یک مدیر مدرسه توسط یک دانش آموز

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، در پی ضرب و شتم مدیر دبیرستان امام صادق (ع) بلوک از توابع شهرستان جیرفت توسط یکی از دانش آموزان واحد حقوقی آموزش و پرورش استان کرمان حق و حقوق این معلم مضروب را از طریق مراجع قانونی پیگیری می کند.

در پی تذکرات مکرر انضباطی نسبت به رعایت ضوابط، قوانین و حفظ حرمت و حریم مدرسه یکی از دانش آموزان در محیط مدرسه با مدیر درگیر و وی را مورد ضرب و شتم قرار داد.

معلم مضروب بلافاصله توسط ارژانس ۱۱۵ به بیمارستان جیرفت منتقل شد و بعد از  انجام خدمات پزشکی و درمانی ترخیص شد.

مسئولان آموزش و پرورش شهرستان جیرفت ضمن پیگیری حق و حقوق این فرهنگی از طریق مراجع قانونی، در بیمارستان  و منزل از وی عیادت و دلجویی کردند.

اداره حقوقی آموزش و پرورش نیز در راستای حفظ حرمت، عزت، جایگاه و کرامت فرهنگیان به جدیت از طریق مراجع قانونی  پیگیر حق و حقوق این فرهنگی  است و نتایج حاصله به اطلاع مردم و فرهنگیان خواهد رسید.

پایان پیام/

چهارشنبه, 04 مهر 1396 18:52

پس انداز منفی فرهنگیان

پس انداز منفی فرهنگیان و مطالبات معلمان   عقل حکم می کند که بشر با فعالیت اقتصادی خود ، بخشی از در آمد به دست آمده را برای روز مبادا، پس انداز نماید. برای حوادث یا بیماریهای پیش بینی نشده ، که بر سر هر فرد در طول زندگی پیش می آید ؛ چون دندان درد، جراحی های آنی خود و اهل و عیال، خرابی یکی از لوازم برقی خانه، یا گرفتگی چاه و... و خوش ترین بلا ، مهمانانی که با دعوت یا بی دعوت از شهر خودمان یا شهرستانهای دیگر می آیند و لازمه پاسخ گویی به همه این موارد پس انداز است.
در تعریف پس انداز می توان گفت:

بخشی از درآمد که اضافه بر نیاز فعلی است و برای روزهای بعدی ذخیره می گردد. ما در آمدی نداریم که طبق عقل قصد پس انداز هم داشته باشیم. درآمد فرهنگیان همانند آسیتون است که تا سر کیسه را باز می کنی که مثلا گوشت یا برنج بخری ، می پرد و در می رود. سه روز بعد دریافت حقوق ، پول پَر. 27 روز را هم خدا می داند چگونه سپری می سازیم.قدری انصاف. بیایید همه شما وزرا و همه شما مسئولین بیایید و فقط یک ماه با دریافتی ما فرهنگیان شاغل و بازنشسته سپری سازید تابسوزید و بفهمید درد سوختن را.
باور ما این است که شما با پایین نگه داشتن درآمد ما فرهنگیان بر ما مستولی می گردید، اما فراموش نکنید که روز به روز انگیزه ها و انگیزش های شغلی ما را قربانی می کنید. دیگر همه ما از حضور در کلاس درس و از آموزش دادن به فرزندان این مرز و بوم خرسند نیستیم. جناب وزیر اگر قصد افزایش انگیزش معلمان را دارید فعلا فقط به سطح حقوق آنان بیندیشید.
اگر با درآمد فعلی ، معلمی را در نظر بگیریم که خانه از خود ندارد، سه فرزند دارد، تنها نان آور خانواده فقط پدر است، و همه یا برخی از این اتفاقات طی یک ماه دامنگیر چنین خانواده ای می گردد.


به نظر شما:
وزیر محترم آموزش و پرورش
و کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس
و ریاست محترم مجلس
و ریاست محترم جمهوری
امکان معجزه برای پاسخگویی به این موارد با این حقوق فعلی که شماها بر ما فرهنگیان لایق دیده اید، هست؟
یا باید اجاره منزل را سر وقت نداد.
یا باید بوی بد چاه را خود و همسایگان تحمل نمایند.
یا باید دندان درد را تا مرحله کشیدن آن تحمل نمود.
یا باید از پرداخت شهریه کودکان اجتناب کرد.
یا باید از خیر یخچال یا ماشین لباسشویی خراب در گذشت.
یا باید از جراحی زن یا فرزند یا خود انصراف داد تا بیماری به مرحله ناعلاجی برسد.
یا باید از مصرف خیلی چیزها چون برنج و انواع گوشت و میوه جات و.... گذشت.
یا باید....


آری !

ما فرهنگیان چنین زندگی می کنیم. مهر ماه 96 هم آمد و باز فرزند ما با کیف و کفش و بلوز و شلوار و مانتو چند ساله خود به کلاس رفت. ما از سفر و بوی شهرهای کشورمان بی خبریم. هی گردشگری را تبلیغ نمایید اما شما را به خدا هنگام تبلیغات بگویید که کدام قشر از مشاغل کشور را مد نظر دارید ؟
یعنی ما زیر این چرخ گردون کردکار حق حیات انسانی نداریم؟ تا کی از فروش اندک طلای همسر یا دختر ناز کوچکمان ، امروزمان را فردا کنیم؟

آری ؛ شما تمامی مسئولین امروز و دیروز و حتی فردا عامل محرومیت ما از حیات انسانی هستید. ما فرهنگیان با پس انداز منفی یعنی فروش اندک داشته ها روزها را سپری می کنیم.شما چطور؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

بررسي مشكلات آموزش‌ و پرورش در کمیته مشترک دولت و مجلس  گروه اخبار/ رئیس مجلس شورای اسلامی از تشکیل کمیته‌ای مشترک بین وزارت آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس جهت شناسایی و یافتن راه‌حل‌های مناسب برای رفع مشکلات این وزارتخانه خبر داد.

 علی لاریجانی در جلسه علنی روز سه‌شنبه  مجلس شورای اسلامی در توضیح تاخیر جلسه مجلس، گفت: در آغاز سال تحصیلی جدید لازم بود با حضور وزیر محترم وزارتخانه آموزش و پرورش، مشکلات این وزارتخانه را مورد بررسی قرار دهیم که در چند بُعد انجام شد.

نماینده مردم قم در مجلس از تشکیل  کمیته‌ای متشکل از وزارت آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات برای بررسی و پیگیری مشکلات وزارت آموزش و پرورش خبر داد.

خبرگزاري ملت

گروه استان ها و شهرستان ها/

جمعی از فرهنگیان ایثارگر شهر بروجرد در نامه ای که به صدای معلم ارسال کرده اند خواهان جلوگیری از دخالت عوامل غیرمسئول به ویژه برخی از نمایندگان مجلس توسط وزیر آموزش و پرورش شده اند .

متن کامل این نامه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است

کودکان بازمانده از تحصیل و و بیسوادی  در 96/6/15 مدیر کل آموزش و پرورش دزفول گفتند: "یک میلیون ریال جایزه جهت هر کودک باز مانده از تحصیل داده می شود.بیسوادی در دزفول زیاد هست و در ضمن هم جمعیت زیاد است و هم پراگندگی جمعیت. و زنان بیشتر از مردان تحصیل می کنند."

و در  29 / 6 / 96  :علیرضا نخعی‌ مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان‌ در گفت‌ و گو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد روند ساماندهی دانش‌آموزان در این استان، اظهار کرد:

"بر اساس بررسی‌ها 70 هزار کودکان‌ بازمانده از تحصیل هستند که البته‌ این روند نسبت به چهار سال گذشته‌ که 190 هزار بازمانده داشتیم کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: از این تعداد 60 درصد را دختران و 40 درصد را پسران تشکیل می‌دهند؛ بیشترین‌ ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل در مقطع متوسطه اول و دوم‌ بوده است و حدوداً 70 تا 80 درصد آمار مربوط به این مقاطع است.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم امسال 60 هزار نفر از بازماندگان‌ تحصیل کاهش یافته‌ و باید این روند را تداوم ببخشیم‌ تا آمار به صفر کاهش یابد‌ البته‌ این مسئله نیازمند‌ مشارکت‌ همه بخش‌ها است و تنها آموزش و پرورش در این زمینه دخیل نیست‌.
نخعی‌‌ با اشاره‌ به اینکه 68 هزار مدرسه در سطح استان وجود دارد‌، اظهار کرد: این تعداد بنا هزار و 800 فضا بیشتر از متوسط کشوری بوده البته این آمار به معنای وجود مدرسه در تمامی‌ روستاهای‌ استان نیست، چراکه‌ برخی از روستاها‌ جمعیتی‌ کمتر از 20 نفر دارند‌.
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، افزود: 40 درصد‌ کلاس‌های استان چند پایه بوده‌ که نشان از پراکندگی‌ استان‌ دارد، همچنین حدود 35 درصد از مدارس کمتر از 60 دانش‌آموز دارد‌."

بارها در مورد بیسوادی جمعیت در سن تحصیل یعنی کودکان و نوجوانان 6 -15 سال مطالبی نوشته شده است. اما خبری از حرکت هیچ مسئولی نیست. باز خدا مدیر کل آموزش و پرورش دزفول را خیر دهد که برای زیر پوشش در آوردن کودکان برای آموزش یک میلیون ریال تعیین نموده اند ؛ وزرای محترم دیروز و امروز ، شماها جه کرده اید؟ یا مدیر کل استان سیستان و بلوچستان به طرح آموزش خانه به خانه تصمیم گرفته اند تا بعد 38 سال همانند کشور کوبا ، بیسوادی را ریشه کن نمایند.

کودکان بازمانده از تحصیل و و بیسوادی

مدیر کل های محترم !

تلاش شما زمانی پاسخ می دهد که دیگر بازمانده از تحصیلی نباشد. این روند مثل یک چرخ از پی یکدیگر می چرخد و باز به همان نتیجه قبلی می رسد. یعنی شما از این طرف تلاش اندک و بیمارگونه و کم اثر برای حل مسأله بنمایید تا از طرف دیگر دوباره کودکان 6-15 ساله منطقه تان بیسواد به صف بایستند.


منبع روزافزون ورود کودکان بیسواد را بخشکانید تا در طی کوشش باری به هر جهت شما ، بیسوادی بیسوادان تحت کنترل در آید   جنابان !

بهتر نیست اول منبع روزافزون ورود کودکان بیسواد را بخشکانید تا در طی کوشش باری به هر جهت شما ، بیسوادی بیسوادان تحت کنترل در آید؟
جنوب کشور ویژگی های جغرافیایی خاصی دارد که اشتغال کودکان و نوجوانان را همانند مناطق روستایی می طلبد خصوصا برای امر صیادی.
اوضاع جغرافیایی از یکسو برای کشاورزی مساعد نیست و از سوی دیگر دولتمردان نیز خیلی کم به احداث واحدهای تولیدی و صنعتی در آن پرداخته اند. از سوی دیگر خصوصا سیستان و بلوچستان به دلیل هم مرزی با دو کشور افغانستان و پاکستان بیشتر در معرض قاچاق مواد مخدر است. این استان 11 درصد کل وسعت ایران را تشکیل می دهد و فقط 2 میلیون 775 هزار نفر جمعیت دارد.

در ضمن به دلیل عصبیت حاکم ، بر خلاف خیلی از استانها دختران کمتر از پسران قادر به تحصیل هستند. بیسوادی در این استان با همراهی نرخ بالای بیکاری یعنی 26 درصد در سال 95 ، گرایش به مصرف مواد مخدر و قاچاق آنرا افزایش می دهد.
نکته قابل تأمل در استان سیستان و بلوچستان این که فضای آموزشی بیشتر از متوسط کشوری است ، اما هم مناطق روستایی از آن بی نصیب اند و هم کودکان از جذب محرومند!

و باز در استانی دیگر یعنی دزفول نیز شاهد تحصیل دختران بیشتر از پسران هستیم و مسئولان کی می خواهند این خطر امروز و فاجعه فردا را بپذیرند؟

جناب وزیر !

بر فرض محال ،حال قبول نماییم که بیسوادی 30 سال به بالا ، امری طبیعی است ، اما بیسوادی جمعیت 6- 15 ساله کشور را چگونه بپذیریم؟ خود شما اشاره داشتید که در کل کشور 10 درصد جمعیت 6 سال به بالا ، تحت پوشش آموزشی نیستند، اما چه کردید و یا چه خواهید کرد؟ راستی به سازمان یونسکو چگونه گزارش می دهید که با ما کاری ندارند؟
با سیاست های فعلی ، هرگز بیسوادی در کشور ما ریشه کن نخواهد شد و فاجعه بیسوادی کودکان 6 سال به بالا ، هچ توجیه قانونی ندارد. محققین و پژوهشگران کشور کجایید تا اثرات تخریبی چنین پدیده شوم قرن سیزدهمی را خاتمه بخشید؟
آینده 20 سال دیگر ایران با بیسوادی جمعیت 6 - 15 سال امروز ، کاملا روشن نیست؟ مگر اقتصاد اسلامی ، نمی گوید: همه منابع انسانی و طبیعی موجود امروز، امانتی است در دستان شماها تا به نسل آینده نیز نگه دارید و چنان مصرف نمایید که اصراف ننمایید. پس ما چه می نماییم؟!


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

حکایت حضرت موسی با اسرائیلی و عبور حضرت موسی از کربلا

که اسراییل مردی در فلان راه
که موسی را بدیدش در گذرگاه

بدن لرزان و چشمانش به گودی
نحیف اندام تقوا دل سجودی

گناهی بس بزرگ آمد برایم
بخواه از خالفت عفوی مرا هم

تو دانایی اجابت کن دعایم
که هر چیزی ز من خواهی رسانم

گناهی کرده یا رب بنده ات هان
ببخش او را گناهش عفو گردان

که هر کس را ببخشم جز یکی هان
که الا قاتل مولا حسین جان

بگفتا ای خداوندا حسین کیست
لعین قاتل به هستی نام او چیست

حسین ذکرش به جانب کوه بگذشت
که قاتل باغیه آن فرد بد زشت

خدا لعنت کند بر آن کسانی
که کشتند پور دخت مصطفایی

که موسی را غم آمد کردگارا
که غمگین بر حسین ام پور زهرا

که بی غسل و کفن بر روی شن ها
که غارت می کنندش خیمه ها را

زنان را در اسارت هان محبّان
یکی بعد از دگر کشتند آنان

چه سرهایی به سرنیزه چه خونین
اسیران یک به یک نالان چه غمگین

صغیران از عطش لب تشنگی هان
یکی بعد از دگر مقتول میدان

نه یاری یاوری باشد هم او را
شما را پیروانی او که مولا

بگرید یا بگریاند هر آن کس
به دور از آتشی گردد عطا بس

چنین اخبار شد موسی به روزی
که با یوشع زمین را سیر کردی

رسیدند بر زمینی کربلا نام
که نعلین پاره پاره شد چه آلام

به پایش رفت سه پهلو خار جانا
روان شد خون ز پایش گفت خدایا

چه حادث شد ز من یا رب گناهی
گناهی مرتکب کیفر بدادی

ندا آمد نه ای موسی نگاهی
در این جا کشته گردد ابن خاکی

که مقتل گاه مولانا حسین جان
که خونش بر زمین ریزد چه نالان

که موسی عرض کردش این که ماتم
علی را ابن باشد سبط خاتم

که قاتل را لعین ماهی دریا
وحوشی را نگر نالند ز صحرا

هوا را همچنان ناظر که طائر
طبیعت را نگر هر جا که سائر

که لعنت آسمان ها این زمینی
هزاران بار بر قاتل حسینی

که موسی دست دعا شد گفت لعنت
که یوشع گفت آمین این جنایت

به سوی خضر رفت موسی عمران
که او را پیروی باشد عزیزان

به کاری من موکل لا تحمل
که من هم لا تحمل تو موکل

حدیثی گفت او را از محمد
مصیبت نامه ها از آل احمد

چنان گریان شدش هر یک به زاری
که موسی آرزو کردش چه رازی

که از امت محمد کاش بودم
مقابل دشمنان اوباش بودم

به تورات این چنین آمد که مردی
ز اولاد محمد کشته فردی

عرق مرکب نخشکیده به جنت
روند با حوریانی انس و خلوت

حسن برما گذشت گفتیم این آن
نه جانا او حسین ابن علی هان

سلیمان بر بساط اش در هوا سیر
به جایی او رسیدش دیده شد خیر

سه باری پیچ خوردش هان بساط اش
چنان ترسید افتد از سمایش

که ساکت باد شد آمد فرودی
بپرسیدش سلیمان لا صعودی

چه علت باد گفتا ای سلیمان
که اینجا قتلگاهی بر حسین جان

که او فرزند پاکان سبط مختار
علی را ابن باشد او که کرّار

سلیمان دست ها برداشت لعنت
که جن انسان به آمین بس جنایت


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

آشنایی با مقاتل و مقتل نگاری و واقعه کربلا و امام حسین

دوره دوم، کتب مقاتل و تاریخی مربوط به قرون ششم تا دهم.  (معرفی بیشتر مقتل لهوف)مقام معظم رهبری فرمودند:وقتی لهوف آمد تقریبا همه مقاتل تحت الشعاع قرار گرفت، مقتل بسیار خوبی است، چون عبارات بسیار خوب وسیع و خلاصه انتخاب شده است. شهید محراب آیت الله قاضی تبریزی می فرماید:
کتاب لهوف سید بن طاووس رحمه الله علیه، نقلیاتش بسیار مورد اعتماد است و در میان کتب مقاتل، کتاب مقتلی به اندازه اعتبار و اعتماد به آن نمی رسد.
لهوف سید بن طاووس در یک مقدمه و سه فصل تدوین، و در سه فصل آن: پیش از شهادت، شهادت و پس از شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش، تشریح شده است.


شهرت فراوان لهوف سید بن طاووس به چند عامل برمی گردد:
اول: شخصیت علمی،اعتقادی و اخلاقی نویسنده و جایگاه ممتاز او در میان دانشمندان علوم اسلامی
دوم: تکیه مقتل لهوف بربعد عاطفی، واقعه عاشورا
سوم: پاسخ به موقع سید بن طاووس به یکی از مهمترین نیازهای معنوی زمان
چهارم: استفاده از منابع معتبر و قابل اعتماد
پنجم: روان و مختصر بودن مطالب و دوری از حواشی

اولین ترجمه لهوف به قلم شیوای میرزارضا قلی تبریزی،به نام (لجه الالم ) صورت پذیرفت.
 بعد از وی، مترجم معروف عصر مشروطیت محمدطاهربن محمدباقر موسوی دزفولی درسال 13 21 هجری قمری، آن را ترجمه کرد که در سال 1378 هجری شمسی با ویرایش مجدد،باعنوان سوگنامه کربلا چاپ ومنتشر گردید.
لهوف سید بن طاووس به زبان اردو وآلمانی نیز ترجمه شده است.
در سال 1323هجری قمری محدث نامی، حاج شیخ عباس قمی رحمه الله علیه،بخش دوم لهوف را که درباره واقعه روز عاشورا است را ترجمه نمودند.پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تاکید رهبران و پیشوایان دینی مبنی برنقل وقایع کربلا، از مقاتل مشهور و مقتل خوانی مستند در جلسات، ترجمه های متعددی از لهوف، توسط مترجمان فاضل و خبره،چاپ ومنتشر شده است،
که از جمله ترجمه های روان و خوب، می توان به ترجمه مرحوم آیت الله فهری زنجانی، با عنوان: آهی سوزان برشهیدان کربلا و ترجمه های حجج اسلام  شیخ محمد عزیزی ،فرج الله الهی، علی کرمی،  اشاره کرد.

بیشترین مقتل نویسی در این دوره در عصر قاجار انجام شده است. نقل اخبار و اکاذیب و اعداد نجومی که با هیچ معیاری قابل اثبات نیست،در این دوران از این کتاب به آن کتاب منتقل شد  دوره سوم،  کتب مقاتل و تاریخی مربوط به قرن دهم به بعد (بخش اول)مشهورترین آثار این دوره، در هرات و در آغاز قرن دهم  با چاپ کتاب روضه الشهدای ملا حسین واعظ کاشفی شروع شد.
و به دلیل بافت ادبی زیبا، روایی و روان بودن، قلبها و ذهن ها را فتح کرد و به زبانهای مختلف اردو ، ترکی، عربی ترجمه و شهرت فراوان یافت تا آنجا که نام کتاب، عنوان محفل و مجلس وحتی محتوای مجالس قرار گرفت و اصطلاحات:  روضه خوانی، روضه خوان،کتاب روضه و مجلس روضه از همین عنوان برگرفته و متداول شد.

سنی بودن و یا شیعه بودن واعظ کاشفی به درستی معلوم نیست، نشست و برخاست او با عبدالرحمان جامی و امیر علی شیر و برقراری رابطه خویشاوندی او با جامی و ازدواج با دخترش و تسنن برخی از شاگردان او، قرائنی است که دلالت بر سنی بودن او دارد.
ولیکن بر مذهب حنفی بوده و گرایش به دوازده امام شیعه داشته و به آنها ارادت می ورزیده است.داستانی بودن ،سبک نو و فارسی بودن مقتل او سبب شد که اغلب وعاظ از روی آن مرثیه بخوانند، ورود این کتاب به مجالس سالار شهیدان، زمینه ساخته شدن داستانهای جعلی و نادرست و سبب نشر مطالب غیر واقعی در قالب زبان حال شد.
علامه سید محسن امین، علامه محدث نوری و استاد علامه شهید مطهری، این کتاب را بی اعتبار و دروغ پردازی های آنرا کاملا روشن می دانند.
نقد و نظر های عالمانه ای بر این کتاب نوشته شده است که از جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

لوءلوء ومرجان ، میرزا حسین نوری شهید جاوید، صالحی نجف آبادی ؛ حماسه حسینی، شهید مطهری مرحوم آیت الله ابوالحسن شعرانی، هم در مقدمه این کتاب: با حمل بر صحت فعل مسلم، و با نگاهی خوشبینانه می فرمایند:
از نقل ضعیف در روضه الشهدا عجب نباید داشت، چون در ادای مقصود واعظ، قوی است. اگر چه برای مقصود مورخ کافی نیست.

دوره سوم، کتب مقاتل و تاریخی مربوط به قرن دهم به بعد (بخش دوم) مقتل نویسی در این دوره، تا زمان مرحوم ابن ابی طالب حائری متوفای اواسط قرن دهم هجری قمری و مرحوم فخرالدين طریحی متوفای اواخر قرن دهم هجری قمری، و مرحوم علامه مجلسی، متوفای اوایل قرن دوازدهم هجری قمری و بعد از آنها تا قرن سیزدهم وچهاردهم ادامه داشت.
بیشترین ایرادات، مسائل و اخبار نادرست در این دوره وارد مقاتل گشت.

آشنایی با مقاتل و مقتل نگاری و واقعه کربلا و امام حسین

سید محمدبن آبی طالب موسوی حائری کرکی ملقب به زین الخطبا نویسنده کتاب، تسلیه المجالس و زینه المجالس، یا مقتل ابی طالب است.
ایشان کتاب را در زمان شاه اسماعیل صفوی نوشته و از خدمات وی در جهت نشر مذهب تشیع تقدیر می کند. این مولف مقتل خود را به تاسی از روضه الشهدا، در یک مقدمه وده مجلس تنظیم کرده است.
یکی دیگر از آثار مشهور این دوره کتاب المنتخب فخرالدين طریحی متوفای اواخر قرن یازدهم هجری قمری است.
که شبیه روضه الشهدا و به زبان عربی است.نام اغلب کتب این دوره به تناسب رویکرد سوک، از واژه هایی انتخاب شده است که بیشتر حزن واندوه را القا می کند:
بحر الدموع - طوفان البکاء  - مهیج الاحزان - مجمع المصائب  فی نوائب الاطائب - محرق القلوب-  مجالس الاحزان-  
اکلیل المصائب فی مصائب الاطائب - کنز الباکین به عنوان نمونه، داستان سرشکستن حضرت زینب سلام الله علیها، به هنگام دیدن سر برادر بر روی نی را طریحی در کتاب منتخب المرائی و الخطب خود به نقل از گزارش مسلم جصاص (گچ کار)   از کتاب نور العین فی مشهد الحسین (ع) ابو اسحاق اسفراین نقل کرده است که بدون سند و ماخذ ودور از عقل است.

با استناد  به کتابهای معتبر تاریخی، اسرای کربلا را بر ناقه های عریان و بی جهاز سوار کردند و محملی در کار نبود تا آن که حضرت سرش را به چوبه آن بکوبد.

از دیگر نقلهای ضعیف کتاب نور العین، که مخالف اعتقادات شیعه است، دفن شدن حضرت امام حسین علیه السلام به دست جنیان است.

دوره سوم، کتب مقاتل و تاریخی مربوط به قرن دهم به بعد (بخش سوم) از جامعترین و مشهورترین کتب مقتل این دوره، می توان به مقتل بحارالانوار علامه محمد باقر مجلسی متوفای اوایل قرن دوازدهم هجری قمری اشاره کرد.
مرحوم علامه مجلسی در ابتدای بحار هدف خود را جمع آوری همه اخبار و روایات واحادیث در باره اهلبیت علیهم السلام عنوان نموده و بررسی سره از ناسره را به آیندگان موکول نموده است و همین نگرش در تدوین آن دلیل بر آن است که اخبار این مقتل نیاز به اصلاح، نقد و بررسی دارد.
محن الابرار، ترجمه مقتل عاشر بحار الانوار، براساس کتب پانزده جلدی رحلی بحار توسط حجت الاسلام دکتر علی اکبر رنجبران بازنویسی، تحقیق و منابع آن استخراج شده است.
بیشترین مقتل نویسی در این دوره در عصر قاجار انجام شده است. نقل اخبار و اکاذیب و اعداد نجومی که با هیچ معیاری قابل اثبات نیست،در این دوران از این کتاب به آن کتاب منتقل شد.
در این دوره نقل روایی و معتبر جای خود را به ادبیات نقالی و شاهنامه ای داد.
اغلب نویسندگان مقاتل دراین دوره روضه خوان های عامی وکم اطلاعی بودند که فهم حدیثی و شم تاریخی لازم را برای تدوین مقتل نداشتند.
در قرن سیزدهم کتابهایی چون: اکسیر العبادات فی اسرارالشهادات یا اسرارالشهاده ، و تذکره الشهدا پا به عرصه مقتل نگاری گذاشت.
آغا بن عابد دربندی شیروانی مشهور به فاضل دربندی متوفای اواخر قرن سیزدهم هجری قمری، با جمع آوری اخبار ضعیف از منابع ضعیف کتابی غیر معتبر را تحت عنوان:اکسیر العبادات فی اسرار الشهادات تدوین و عرضه کرد.
مرحوم محدث نوری این کتاب را در زیادی اکاذیب واخبار واهیه، مسجل دانسته وآن را بسیار ضعیف ارزیابی می کند .
مرحوم شهید مطهری این کتاب را همان روضه الشهداء به اضافه چیزهای دیگری می داند و می گوید:

واقعا مطالب این کتاب انسان را وادار می کند که به اسلام بگرید.

دوره سوم، کتب مقاتل و تاریخی مربوط به قرن دهم به بعد (بخش چهارم) آنقدر این کتاب ،اکسیر العبادات فی اسرارالشهادات، دارای مطالب مجعول است که علامه سید محسن امین نیز اکثر مطالب آن را، ازغرایب و منقولات مورد اعتماد نمی داند.
مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی و حتی شاگرد مرحوم دربندی، میرزا محمد تنکابنی، به بی اعتباری کتاب ووجود اخبار جعلی و نادرست در آن تصریح کرده اند.
برای نمونه از جمله دروغ ها و خرافه ها که برای اسطوره سازی از امام حسین (ع) و توسعه زمان برای کشته شدگان به دست آن حضرت ایجاد شد.
ادعای هفتاد و دو ساعت بودن روز عاشورا توسط دربندی است.

از دیگر دروغ های بزرگ آمار نجومی است که دراین کتاب گزارش شده است.علی بن حسین مسعودی، نویسنده کتاب اثبات الوصیه که هم عصر مرحوم کلینی بوده، نهایت مبالغه را در عدد کشتگان به دست امام حسین (ع) به کار برده و آن را 1800 نفر ذکر نموده است، بعد از او ابن شهر آشوب و محمدبن ابی طالب این رقم را به 1950 نفر رسانده اند.
اما در کتاب دربندی که تقریبا هزار سال بعد ازمسعودی نوشته شده است،تعداد مقتولان به دست امام حسین (ع) به 300000 نفر می رسند. از این روناچار می شود ادعا کندکه روز عاشورا نیز هفتاد و دو ساعت بوده است.
واین درحالی است که کل جمعیت کوفه و شهرهای اطراف در آن زمان به این عدد نمی رسید و برفرض محال اگر هم می رسید زمان هفتاد و دو ساعت کفاف کشته شدن آن تعداد کوفی را دریک روز نمی داد.
(برای مثال اگر هر گردن زدن ده ثانیه طول بکشد در هفتاد و دو ساعت حدود بیست و پنج هزار نفر می شود) مگر اینکه دوباره به دروغ دخالت ملائکه و فرشتگان متوسل شود که البته راه این دروغ بزرگ را مرحوم شیخ صدوق در مجالس خود به نقل از ابان بن تغلب از امام صادق (ع) محکم می بندد. (چهار هزار ملک برای نصرت امام حسین (ع)آمدند ولی آن حضرت نپذیرفتند و ترجيح دادند نبرد در روز عاشورا با همان تعداد اندک یاران انجام شود تا خود ویارانش به فیض شهادت نائل شوند.)

دوره سوم، کتب مقاتل و تاریخی مربوط به قرن دهم به بعد (بخش پنجم)از دیگر مقاتل مشهور این دوره در قرن چهاردهم می توان به تذکره الشهدای مرحوم ملا حبیب شریف کاشانی، متوفای اواسط قرن چهاردهم اشاره کرد.
 این کتاب نیز مملو از مطالب ضعیف ونقل های خلاف عقل سلیم است.
با اینکه نویسنده از دانشمندان و ناموران عصر خود بوده ولیکن به دلیل عدم تبحر در تاریخ و مقتل نگاری دیدگاههای نادرستی را عرضه نموده است.این کتاب در افسانه سازی واسطوره پروری همتای کتاب روضه الشهدای کاشفی است که البته ارزش ادبی آنرا هم ندارد.
از عیوب دیگر این کتاب ذکر اعداد و ارقام نجومی است و از جمله جعلیات نامعتبر آن بیرون کشیدن پیکر حضرت علی اصغر (ع) از قبر و جداکردن سر وی از بدن مطهرشان است.

از دیگر کتب عصر قاجار کتاب ناسخ التواریخ است که توسط محمدتقی سپهر متوفای اواخر قرن سیزدهم هجری قمری مشهور به لسان الملک نگارش شده است. او از شاعران ومنشیان دربار قاجار بوده که در کنار کارش ماموریت یافت تا تاریخ جهان را از حضرت آدم (ع)تا عهد قاجار بنگارد.
در بخش کربلا نیز هر آنچه را دیده و به نظرش رسیده را جمع آوری کرده است.استاد شهید مرتضی مطهری هر چند مولف را فرد متدینی می داند ولیکن تاریخش را معتبر نمی داند ودر این مورد می گوید:

صاحب ناسخ التواریخ تا حدی که سراغ داریم مردمتدینی بوده، اما تاریخش زیاد اعتبار ندارد، چون یک تنه بوده و کار دیگر هم داشته، و این همه تاریخ نویسی کار یک نفر نیست که بخواهد تاریخ دنیا را بنویسد.

در مجموع مقاتل تالیف شده در این دوره، نسبت به دوره های قبل از اتقان کمتری برخوردار است. البته کار مرحوم علامه مجلسی، جمع آوری تمام آن چیزی بود که در مقاتل دوره های قبل نوشته شده بود، که زحمت تحلیل وغربالگری آن به آیندگان سپرده شد.

بخش اول

ادامه دارد


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه و تشکل /

به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید ، «  کانون صنفی فرهنگیان استان زنجان » از تشکل های فرهنگیان بیانیه ای صادر کرد .

متن این بیانیه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است

گروه استان و شهرستان ها/

بارها از وضعیت امنیتی در دانشگاه فرهنگیان انتقاد شده است و هر بار واکنش مسئولان سکوت بوده است .

این خبر را بخوانید

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور