شکر خدا که مسئولین حداقل در روز جهانی معلم ، نه در عمل اما با گفته شفاهی یا خبر خوشی وعده هایی دادند که نشان می دهد تمامی مطالب سایت صدای معلم را به نیکی مطالعه می نمایند/ اشتباه شما مسئولین انطباق افزایش حقوق فرهنگیان با نرخ تورم است . این قرابت و همراهی را چه کسی بدعت نهاده است/ راستی برای انتخابات ، چگونه شبانه روز همه عوامل را به کار می گیرید حتی این معلمان را نیز! یعنی متون کتب درسی در کشور ما به اندازه تعیین یک رجل سیاسی ارزش ندارد/ در عمل برایمان چه طرح و برنامه ای دارید/ یک معلم واقعی، مغز یک کالبد است که هر لحظه نیاز به اندیشیدن دارد و همچنین نیاز به واداشتن دانش آموزان به اندیشه/ معلم حقیقت آموزش کشور است . آنچه که امروز ما را بی مقدار می سازد محتوی کتب و سیستم سنتی آموزشی است. برای گداختگی دانش معلمان کوتاهی نکنید
لحظه ای را یاد کن در فکر هان
ترک دنیایی کنی ای مهربان
بیم از این دنیای فانی آدمی
در تعلق جیفه دنیا ماندنی
آن زمان رویت ملک موتی همان
کالبد خالی ز روحی ای جوان
نامه اعمالی اگر باشد تو را
جان کنی آسان به دور از این سرا
ضربه ای سیصد به شمشیر ای رهی
هان تحمل آن کسی جان کندنی
یا که چون خاری که آویزان ز پشم
مرگ آسانی رها از جلوه خشم
مرده ام پنجاه سالی پیش از این
تلخی جان کندنی با من همین
حق تعالا خوب داند جان ما
مومنی کافر چسان گیرد خدا
حق تعالا گفت ای موسی بگو
ده به ما شرحی ز مرگت ای نکو
همچو مرغی زنده بریانم دلا
بین مرگ و زندگی پرواز لا
جامه ای بینی درونش خار شاخ
همچو سوزن کی تحمل درد آخ
در رگی آویز خاری ای رها
می کشد آن را قوی هیکل ز جا
درد دارد بی کران بی انتها
لا تحمل رنج و سختی را دلا
مرگ چون آید نه تأخیری در آن
لحظه ای پیشی پسی لا ای جوان
شاه باشی مومنی یا کافری
مرگ چون آید دلا جان کندنی
هر زمان آید سراغت مرگ هان
با تبسم ترک دنیا ای جوان
روح و جسمی را عذابی ای رها
خوش به احوال آدمی آدم دلا
لوح محفوظی نگارش نامه ها
نامه اعمالی که ثبت آمد تو را
ظاهر آرا آدمی را باطنی
حزن و شادی هر بشر را عالمی
معرفت حاصل کنی گر ای رهی
از تغافل گمرهی دوری همی
خیر دنیا آخرت بر زاهدان
رحمتی از خالقی دان مهربان
بین خلقی اهل دین انگشت نما
از هوا نفسی به دور ای رهنما
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
کارشناسان بارها اعلام کرده اند که اگر چند برابر کل بودجه کشور به سوي آموزش و پرورش جاري شود( چه برسد بودجه آموزش و پرورش 1.5 برابر شود ) ولي ساختار آن اصلاح نگردد بازهم چالش هاي آموزش و پرورش باقي خواهد ماند و براي اصلاح ساختار آموزش و پرورش نياز به عزم ملي داريم/ متأسفانه شاهد هستيم که انرژي و توان مسئولين به جاي ترميم ، اصلاح و تقويت پايه هاي آموزش و پروش ، صرف تزئين نقش ايوان به تاراج مي رود و سرنوشت فرزندان اين مرز وبوم ، اقتصاد کشور ، ابر چالش هاي جامعه از جمله اصلاح بودجه سمي کشور و... به کلي در حاشيه قرار دارد/ در ماده ۶ اساسنامه نهضت سوادآموزی مصوب سال ۱۳۶۶، استخدام آموزشدهندگان پیشبینی شده بود اما این مصوبه بعدها لغو شد/ آموزش و پرورش برخلاف آنچه عدهای میپندارند بنگاه کاریابی نیست و فقط بايد براساس “نیاز” بهترين ها را توسط نهاد تخصصي مانند" سازمان نظام معلمي "استخدام کند/ مجلس نقش برنامه ريزي و ريل گذاري دارد نه نقش اجرايي ، دولت اجازه استخدام این افراد را دارد ولي نمايندگان محترم مجلس به امور اجرايي وارد شده اند و دولت را ملزم مي نمايند که حداکثر تا يک سال آينده بدون نياز ، بدون توجه به صلاحيت هاي تخصصي و بدون ...121 هزار نفر را که با بخش خصوصي همکاري مي کنند و در آزمون هاي تخصصي آموزش و پرورش شرکت کرده اند ولي قبول نشده اند را به استخدام آموزش و پرورش در آورند/ مغایرت طرح مذکور با سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش به ویژه در موضوع بهسازی و اعتلای منابع انسانی، از طریق دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی، مخالفت صریح مراجع علمی – فرهنگی، حقوقی و پژوهشی با این طرح و مغایرت آن با قانون برنامه پنج ساله ي ششم توسعه در زمینه مهندسی نیروی انسانی و ساقط شدن طرح تحول بنیادین، از جمله ضروریات تصویب نشدن این طرح در مجلس شورای اسلامی است/ در صورتي که تصویب طرح ِ استخدام 121 هزار نفر، آموزش و پرورش را متکفل هزینه هایی مانند حقوق فوق العاده شغل، حق بیمه و حق سنوات می کند که این امر نه تنها معلم مورد نیاز آموزش و پرورش متناسب با جنسیت، رشته تحصیلی و محل خدمت را تامین نمیکند، بلکه ده ها هزار نیروی مازاد بر نیاز همراه با بار مالی سنگین بر آموزش و پرورش تحمیل خواهد کرد که عمدتا باید از منابع مالی مربوط به رتبه بندی، رفاهی و حق التدریس کسب شود ؛ بنابراین اجرای این طرح آثار منفی بر معیشت معلمان خواهد داشت/ بیش از ۴۰۰ هزار نیروی قراردادی در بدنه دولت مشغول به کار مي باشند ولي نمايندگان محترم مجلس بر 121 هزار نيروي قراردادي آموزش و پرورش متمرکز شده اند/ فانی وزیر پیشین آموزش و پرورش : " آموزش و پرورش برخلاف آنچه عدهای میپندارند بنگاه کاریابی نیست و فقط براساس “نیاز” استخدام میکند "
گروه اخبار/
در پی درج مطلبی با عنوان " آیا جواب حتی یک نامه را به مردمان رنجیده و حارس و نگهبان مرزی که هر از چند گاهی جنازه ای را در راه کسب نانی تقدیم می نمایند و آن قدر سخت است که ما نزدیک به دو سال منتظر نگه داشته ید ؟ " ( این جا ) وزارت آموزش و پرورش جوابیه ای برای صدای معلم ارسال کرده است .
ضمن تشکر و قدردانی از پاسخ گویی وزارت آموزش و پرورش ؛ متن کامل این جوابیه به شرح زیر است
گروه استان ها و شهرستان ها/
« خانه های معلم » و « مراکز اسکان فرهنگیان » در سراسر کشور گسترده اند.
« صدای معلم » بنا بر وظیفه رسانه ای خویش تاکنون گزارش های مختلفی را در این مورد تهیه کرده است . (کرمانشاه- رضوانشهر - سرعین - مرند و.... )
علی رغم جمعیت میلیونی فرهنگیان ( شاغلین و بازنشستگان ) متاسفانه گزارش هایی که در مورد وضعیت و امکانات این مراکز رفاهی در دست است بسیار اندک و ناچیز است .
تجارب نشان می دهند که انتشار این گزارش ها در بهبود کیفیت این مراکز در راستای " نظارت عمومی " تاثیر قابل ملاحظه ای دارند .
« صدای معلم » از همه معلمان به عنوان " شهروند - خبرنگار » دعوت می کند تا مطالب ، مشاهدات و عکس های خود را برای این رسانه ارسال کنند .
این بار گزارشی از " مجموعه فرهنگی رفاهی رشد تنکابن " که توسط آقای " سینا سلیمی " از استان البرز برای صدای معلم ارسال شده است تقدیم شما می گردد .
باز اجتماعی شدن فقط برای بزهکاران و مجرمان اجتماعی فرصت اصلاح و بازنگری در باورها و اعتقادات و نگرشها را نمی دهد، بلکه همه ما می توانیم با قدری درایت ، دوراندیشی و تفکر عمقی و منطقی و عقلانی ، عادات رفتاری نامناسب یا نادرست خود را اصلاح کنیم/ وقتی خواست و اراده هست ، بشر قادر به انجام هر کاری هست/ چه تعدادی از ما بزرگسالان به الگوي تغيير شخصيتی یا "باز اجتماعی شدن" نیازمندیم تا به واسطه ی آن بتوانیم شيوه هاي رفتاري جدیدتر و مناسب تری را که متفاوت با شيوه هاي رفتار قبلي ماست، جایگزین نماییم/ ما پیوند منطقی بین انسانها را گم کرده ایم و برای یافتن حلقه مفقوده بهتر است دامن "باز اجتماعی شدن "را محکم بگیریم. فرصتی ناب برای تولدی دیگر....
گروه رسانه و تشکل/
هم زمان با " روز جهانی معلم " ؛ کانون فرهنگیان استان اصفهان قطعنامه ای صادر کرد .
متن کامل این قطعنامه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است
برای بیان نسبت سخنرانیهای فوق با وضعیت فعلی آموزش و پرورش می توان آموزش و پرورش را مانند بیماری دانست که بسیاری بر بالین او حاضر میشوند و او را بزرگ میدارند و در مدحش سخن سرایی میکنند اما هیچ کس حاضر نیست برای این بیمار قدمی بردارد، دارویی برایش تهیه کند واو را تیمار کند/ به درستی مشخص نیست که آموزش و پرورش اولویت چندم کشور است اما آنچه به وضوح مشخص است در حال حاضر از امور اساسی کشور محسوب نمیگردد/ از سوی دیگر آموزش و پرورش از مشکلات درونی نیز رنج میبرد و از مهمترین آنها معضل نیروی انسانی در این ساختار است/ بوروکراسی وسیع و تنومند آموزش و پرورش نیز اجازه هر نوع تحول در این ساختار را کسب کرده است/ دخالتهای نهادهای متفاوت در سطح ملی و محلی برای انتخاب مدیران همسو با خود در راس سمتهای مدیریتی بر مشکلات فعلی افزوده است/ میتوان این سوال را از رئیس جمهور محترم پرسید که وزارت آموزش و پرورش معلم اهل اندیشه را تحمل میکند؟ آیا با معلمی که با تحقیق و اندیشه به نتیجهای متفاوت برسد برخوردی صورت نمیگیرد/ استفاده از ظرفیت بالای معلمان از طریق تشکیل سازمان نظام معلمی، تقویت نقش نمایندگان معلم، تشکیل شوراهای منتخب معلمان در سطح مناطق، حضور نمایندگان معلمان در شوراهای آموزش و پرورش و صندوق ذخیره فرهنگیان و وجود گفت و گوی دو طرفه نهاد اجرایی با معلمان از جمله نیازهای اساسی امروز آموزش و پرورش است/ بیتردید اصلاح شرایط معیشتی و منزلتی معلمان نیازمند راهکارهای مناسب و کارآمد است که منجر به تحول وضعیت فعلی گردد و آثار و نتایج محسوس کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشد/ تحول در وضعیت منزلت و معیشت معلمان نیازمند نگاهی سیستمی و کارشناسی است...