صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

دولت پرداخت بدهی استقلال و پرسپولیس را متقبل می‌شود. نمی‌گذاریم این دو باشگاه دچار مشکل شوند. نگران نباشید/ تعلیم و تربیت و معضلات و مشکلات مربوط به آن یکی از بحث انگیزترین مسایل در جوامع مختلف بوده و هست . دلایل این اهمیت را نیز می توان به نکاتی چون لزوم تعلیم وتربیت صحیح نسل آتی ، حساسیت و شکنندگی کودکان ، نوجوانان وجوانان در تعامل مسائل مختلف دانست/ بسیاری از بزهکاران در طول سالهای تحصیل ، از مدرسه غیبت غیر موجه می کرده اند و همچنین این احتمال وجود دارد که بخش فوق العاده بزرگی از آنها به خانواده های از هم پاشیده تعلق داشته باشند/ کودکان در مدرسه یاد می گیرند که چگونه رفتار اجتماعی داشته باشند و نقش خود را در اجتماع ایفا کنند/ آموزش و پرورش می‌تواند پدر و مادرها را در قالب انجمن اولیا و مربیان جمع کند و برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی فرزندان‌شان، آگاه‌سازی داشته باشد....

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

موضوع  ادغام دو معاونت آموزش ابتدایی و متوسطه در وزارت آموزش و پرورش که طی فرصت 15 روزه سازمان امور اداری و استخدامی به  دستگاه ها و نهادهای دولتی صورت گرفته است چالش ها و بحث های فراوانی را ایجاد کرده است .

« صدای معلم » بر اساس مواضع کارشناسی خویش از همان ابتدا  مخالفت خود را با این نوع ادغام اعلام و دلایل خود را مطرح کرده است . ( این جا )

« علی زرافشان » معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت و گویی با صدای معلم نظر خویش را اعلام کرد . ( این جا )

سایر وزرای سابق آموزش و پرورش به جز « حسین مظفر » مخالفت قاطع و صریح خود را با این اقدام اعلام کردند . ( این جا )

پس از آن معاون توسعه مدیریت و پشتیانی وزارت آموزش و پرورش در اظهار نظری بر جایگاه مهم و بی بدیل این بخش از آموزش پایه تاکید کرد . ( این جا )

« صدای معلم » در گفت و گویی با « فاطمه سعیدی » عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نظر وی را در یک گفت و گو جویا شده است

مخالفت عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با طرح ادغام معاونت آموزش ابتدایی در آموزش متوسطه در وزارت آموزش و پرورش

صدای معلم :

اخیرا وزارت آموزش و پرورش در راستای مصوبه سازمان امور اداری و استخدامی کشور قصد ادغام معاونت ابتدایی در معاونت متوسطه را دارد .آیا شما از این موضوع اطلاع دارید ؟
اخبار و گزارش های ما نشان می دهد که این تصمیم در شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش در حال نهایی شدن است .

 

فاطمه سعیدی :
اين موضوع را ما هم جسته و گريخته شنيده ايم اما هنوز چيزي به صورت رسمي اعلام نشده است.

 

صدای معلم :

نظر شما به عنوان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چیست ؟

 

فاطمه سعیدی :
به لحاظ شخصي و به عنوان كسي كه سال‌ها در همين سيستم آموزشي فعاليت داشته اين اقدام را مناسب نمي دانم. مساله مهمي كه در صورت تصويب چنين اقدامي به عنوان تهديد محسوب مي شود تفاوت دغدغه‌ها، نيازها و چالش‌هاي دانش آموزان در اين دو مقطع تحصيلي است.

هر كارشناس تربيتي و آموزشي مي داند كه چالش‌هاي دانش آموزان ابتدايي به لحاظ آموزشي و تربيتي تفاوت هاي ماهوي و مهمي با دانش آموزان مقطع ابتدايي دارند ؛  در حالي كه سال ها اين دو معاونت با وجود تمام نقدها داراي ساختار شده اند و حالا با ادغام آنها در صورت تحقق مشخص نيست وضعيت به چه صورتي پيش مي رود.

 

صدای معلم :

آیا با این مصوبه جایگاه مهم آموزش ابتدایی در چرخه اصلی آموزش تضعیف نمی شود ؟

 

فاطمه سعیدی :
متاسفانه ما آموزش ابتدايي را جدي نمي گيريم. در حالي كه خشت اول آموزش دوره ابتدايي است و اگر كج نهاده شود مطمئنا خروجي قابل قبولي نيز نخواهد داشت.

 

صدای معلم :

جایگاه آموزش ابتدایی در سند تحول بنیادین در راهکار 2 – 12 مورد تاکید و تصریح قرار گرفته است . آیا این کار در جهت تضعیف سند و دور شدن از اهداف و حتی برنامه های وزیر آموزش و پرورش نیست ؟

 

فاطمه سعیدی :
براي هر اقدامي از اين جنس بايد تمامي اسناد بالادستي را در نظر گرفت. نمي شود به صرف يك مصوبه سازمان استخدامي دست به اقداماتي زد كه مغاير با اسناد بالادستي باشد.

البته خوشبختانه ارتباط بسيار خوبي ميان ما و دوستان سازمان امور استخدامي و شخص آقاي انصاري برقرار است. اگر استناد وزارت آموزش و پرورش به مصوبه اين سازمان باشد حتما از طريق آقاي انصاري و مديران و كارشناسان سازمان آن را بررسي مي كنيم.

پایان گزارش/

منتشرشده در گفت و شنود

برای آنکه سازمان بداند به کجا خواهد رفت باید بداند اکنون دقیقاً کجا قرار گرفته‌ است. پس از آن باید آنچه می‌خواهد باشد را به درستی تعریف کرده و چگونگی رسیدن به آن جایگاه را مشخص کند. مستندات حاصل از این فرایند را برنامه ي راهبردی سازمان می‌نامند/ برنامه‌ریزی راهبردی به نوعی تصویر رسمی آینده ي سازمان است/ فرهنگ ، زیستگاه استراتژی است که در آن استراتژی ِ مجموعه ي شما یا زندگی ‌می‌کند یا می‌میرد/ موفقیت در استراتژی نیاز به فرهنگ و زبان مشترک درک‌ شده دارد که اعضاء با آغوش باز ماموریت خود را با ارزش‌های مورد انتظار به انجام می‌رسانند/ مهم نیست که استراتژی شما چقدر خوب و دقیق طراحی شده باشد، مهم  آن است که همه اعضاء آن را همیشه با دل و جان انجام می‌دهند/ شاید بتوانیم با استراتژی قوانین بازی را تنظیم کنیم، ولی این فرهنگ سازمان است که باعث ‌‌می‌شود روحیه بازی ایجاد شود/ عملکرد مهر محمدي در زمان سرپرستي دانشگاه فرهنگيان : تشکيل تيم کارشناسي براي تدوين  پيش نويس ِ  چشم انداز و اعلام بيانيه مأموريت ، مشخص کردن چالش هاي پيش روي دانشگاه ، تعيين اهداف کلان ، مشخص نمودن راهبرد هاي کلان ، تعيين اهداف عملياتي ، استلزامات ، تعيين شيوه پذيرش /، روش ها  ، سياست هاي توسعه ، ترسيم مسير حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب ، ترسيم روند افزايش کمي ظرفيت بهسازي منابع انساني و ...وتلاش مجدانه گروهي جهت تغيير پيش نويس و تصويب نهايي برنامه راهبردي دانشگاه فرهنگيان/ مهر محمدي ، هيأت رئيسه دانشگاه ، هيأت امناي دانشگاه ، به ويژه کار گروه تخصصي ( تيم کارشناسي ) دانشگاه ِ فرهنگيان در فرآيند طولاني بيش از يک سال ( طي ده جلسه هيأت امناء از تاريخ  7 / 5 / 94 لغايت 10 / 6 / 95  ) با تدوين برنامه راهبردي دانشگاه فرهنگيان به جامعه نشان دادند که شيفته خدمت مي باشند/ شما هم مي توانيد همانند ِ همه شيفتگان خدمت براي اصلاح ساختار آموزش و پرورش يا بخشي از ارکان آموزش و پرورش نقش آفريني کنيد ؛ تا اولأ ساختار و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش 28 بار تغییر نکند ؛  زيرا تغييرات بدون کارشناسي طي کمتر از 15 روز ، هرگز نمي تواند  رضایت سازمانی را ایجاد کند ؛ این تعداد تغییر در واقع عدم پایداری سازمانی را القا می کند ؛ ساختارها باید" پایدار " باشند ...

منتشرشده در یادداشت

ماهانه حدود چهار ميليون نسخه نشريه كاغذي در آموزش و پرورش منتشر مي شود/ انتشار مجلات كاغذي و چاپي بايد توجيه داشته باشد/ با توجه به تنگناهاي مالي آموزش و پرورش، بايد در فهرست بزرگي از اقدامات و اقلام تبليغاتي مانند چاپ مجلات، نشريات، بروشورها و بنر هاي تبليغاتي وتشريفاتي تجديد نظر شود/ از اين پس مسئولان روابط عمومي در تمام ادارات آموزش و پرورش كشور جلوي هرگونه تبليغات در قالب اقلام چاپي و كاغذي، بنر، بروشور و مانند آن مگر در موارد خيلي ضروري را خواهند گرفت/ در معاونت ها و سازمان هاي ستادي، اشتياق زيادي براي چاپ بروشور و مجله در برنامه ها و فعاليت ها وجود دارد كه در عموم موارد شاهد انتشار تصاوير مديران در حالت‌هاي مختلف هستيم كه فاقد فايده  ملموس و مشخص است/ سايت ها ي ادارات آموزش و پرورش نيز بايد جريان خبر و اطلاع رساني را با محوريت عناصر معلم، دانش آموز و مدرسه و خانواده پيش ببرند و از راه انداختن آلبوم تصويري مديران بپرهيزند/ مقرر شد تمام دواير ستادي و استاني از تبليغات غير ضروري و استفاده از ادبيات ستايشگرانه و متملقانه و نيز ساير تشريفات زائد به ويژه در برنامه ها، همايش ها و سفرها جلوگيري كنند/ « صدای معلم » ضمن تشکر و قدردانی از سخنان علمی ، سنجیده و کاربردی آقای نظری ، امیدوار است که این موضوعات با پشتکار و جدیت پی گیری شده و تابع روزمرگی مزمن و مرور زمان نشود . »

گروه اخبار/ جمعی از نیروهای ستادی ادارات کل آموزش و پرورش استان ها در نامه ای که به « سیدمحمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش نوشته و برای صدای معلم ارسال کرده اند خواهان پایان دادن به  « تبعیض های درون سازمانی » و توجه به مطالبات خود شده اند .

متن کامل این نامه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است

اتلاف منابع دولتی در جایی اتفاق می افتد که بیشترین منابع دولتی در آنجا هزینه می شود/ 98 درصد منابع دولتی آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان می شود/ بطحایی در اولین پیام خود بعد از رای اعتماد وعده داد که دنبال ارتقای معیشت معلمان و بازنشستگان برود این یک شعار احساسی بود/ بطحایی در شرایطی این وعده را می دهد که از جذب اعتبار مصوب سرانه مدارس عاجز است/ وزیر آموزش و پرورش به رییس جمهور وعده صرفه جویی در هزینه ها و کشف منابع غیردولتی جدید در حد 6 هزار میلیارد تومان را داده است/ آموزش و پرورش اعتبارات مصوب خود را که باید در  12 ماه هزینه کند را در 9 یا 10 ماه هزینه می کند و همیشه کسری بودجه دارد/ آموزش و پرورش چگونه می تواند در هزینه های پرسنلی صرفه جویی کند/  کاهش حقوق و مزایای کارکنان ، رها کردن مهار تورم و اخراج 30 درصد کارکنان آموزش و پرورش راه های صرفه جویی در هزینه های پرسنلی است/ این راه حل ها اجرایی نیست و با موانع سیاسی و اجتماعی روبه رو است/ توسعه مدارس غیردولتی هم نیازمند گشایش فرهنگی است که  به دلیل سیاست تمرکز گرا و غلبه ایدئولوژی حکومتی امکان پذیر نیست / ایجاد تنوع در برنامه درسی ، حذف گزینش کارکنان ،گنجاندن موسیقی در برنامه مدارس، حذف حجاب اجباری و تشکیل کلاس های مختلط می تواند به گسترش مدارس غیردولتی منجر شود/ فروش زمینِ مدارس دارای موقعیت مرغوب یکی دیگر از  بدترین راه های درآمد زایی است که در دوره وزارت آقای فانی و معاونت آقای بطحایی در تهران اجرا شد/ این طرح تنها سرمایه آموزش و پرورش یعنی وجود 100 هزار ساختمان مدرسه را نشانه گرفته است/ جلوگیری از ورود نیروی جدید رسمی به جای بازنشسته ها و روی آوردن به استفاده از نیروهای خرید خدمتی یک راه حل ممکن برای صرفه جویی است/  هزینه یک معلم رسمی ( مرئی و نامرئی ) سه تا چهار برابر معلم خرید خدمت است/ معلمان در مقابل هر طرحی که سیستم کارمندی رسمی را حتی در آینده تهدید کند مقاومت می کنند/ جامعه ایران یک جامعه چپ زده و دولتگرا است. ایده آل این است که دولت نفت بفروشد و پول آن را مستقیم یا غیر مستقیم خرج رفاه جامعه کند/ چپهای سکولار و مذهبی هم به دلیل حمایت از نیروی کار طرح خرید خدمات را استثماری و ضدکارگری می دانند و با آن مخالفند/  مخالفان طرح خرید خدمات از خود سوال نمی کنند که چرا قیمت فروش کار یک معلم در بازار آزاد ، یک چهارم قیمت خرید کار معلم در سیستم دولتی است/ پیش بینی من این است که هیچ اتفاق جدی در دوره وزارت بطحایی نمی افتد/ تنها اتفاق ممکن همان عزل و نصب مدیران و احتمالا تغییر ساختار معاونتهای وزارتخانه است/ وزارت بطحایی ادامه وزارت فانی با عملگرایی بیشتر است/ هر  4 سال یکبار بودجه مصوب آموزش و پرورش دو تا سه برابر می شود/ دولت و سازمان مدیریت می پرسند که اختصاص  سالانه ده تا 15 درصد بودجه عمومی دولت به  سیستمی با بهره وری 30 درصد چه توجیهی دارد/  افزایش بودجه در شرایطی که تاثیری در افزایش کارآمدی و اثربخشی و حتی افزایش رضایت پرسنل نداشته است،  چه فایده ای دارد/ افزایش بودجه و افزایش حقوق پرسنل آموزش و پرورش ارتباطی با افزایش یا کاهش بهره وری ندارد و یک موضوع سیاسی است/ یک میلیون پرسنل آموزش و پرورش وزنه سیاسی مهمی هستند و رضایت و نارضایتی آنها موضوعی سیاسی و انتخاباتی است و البته دولت ها کم و بیش پوپولیستند

منتشرشده در یادداشت

سرطان تقلب و تنبلی و سودجویی در حال گسترش است .این عرضه قطعا تقاضایی داشته که بروی‌ آن شیشه چسبیده و‌ باقی مانده است/ هر جوابی که دارید به این فکر کنید که جوابتان نحوه نگرش شما به تربیت فرزندتان در آینده را شکل داده است/ پدران و مادران امروز دچار یک بیماری و‌ مشکل اساسی در تربیت فرزندان امروز، و‌ نقش آفرینان آینده هستند/ اولین آگهی ها را جدی نگرفتیم. باز نگشتیم به درونمان و‌ ببینیم چرا دانشجوهای ما به جای یادگیری “تلاش”، همه چیز برایشان در “مدرک” خلاصه شد/ سالهاست اجازه دادم فرزندانم خطا و اشتباه کنند تا تصورات واقعی از توانایی هایشان داشته باشند. در عین حال بتوانند رشد کنند

منتشرشده در یادداشت

خطاب قرار دادن معلمان و تحقیر تلویحی آنها  در  رسانه عمومی،  آن هم در زمانی که همه گوش ها برای شنیدن زنگ مدرسه و آغاز سال تحصیلی تیز شده است، حداقل نشانه بد سلیقگی است/ سخنان و مواضع رنانی دور از واقعیت های موجود نیست ولی هر راستی را نشاید گفت/ مواضع رادیکال دکتر رنانی و امثال ایشان می تواند سرمایه اجتماعی را تضعیف کند ؛ به تعبیر تولمن روانشناس آمریکایی،  نباید بچه را با آب لگن بیرون ریخت. منظور ایشان این است که دست آوردها را نفی نکنیم/ آستانه تحریک مسوولان به قدری بالا رفته که گوش های آنها به جز فریاد  و جیغ بنفش چیزی را نمی شنود و به انتقادهای ملایم کمترین توجهی نمی کنند

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور