گروه اخبار/
رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم جشن شکوفهها با بیان اینکه امسال یک میلیون و چهارصد و چهارده هزار و ۱۹۵ دانشآموز کلاس اولی سال تحصیلی را آغاز میکنند و مجموعاً ۸ میلیون نوآموز پیش دبستانی و دانشآموز دبستانی، مهر را با شور و نشاط آغاز خواهند کرد.
وی خطاب به دانشآموزان افزود: حامل سلام گرم وزیر آموزش و پرورش برای شما هستم که به خاطر درگذشت مادرشان، امکان حضور در جمع شما را نداشتند.
حکیمزاده ادامه داد: شأن انسان حرکت برای رسیدن به مقام خلیفه اللهی است و نکته مهم این است که آغازگر این حرکت، معلمان هستند؛ معلمان، دانشآموزان را که افتخارآفرینان آینده این سرزمین هستند، یاری میکنند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اهمیت دوره ابتدایی و پیش دبستانی ادامه داد: مسیر مهم زندگی انسان از دبستان و پیشدبستانی شروع میشود و سهم معلمان در این مرحله بسیار بزرگ است.
وی بیان داشت: تمام کلمات و بازخوردهای معلمان در ساختن شخصیت دانشآموزان بسیار تأثیرگذار است.
حکیمزاده گفت: هدف جامع ما، تربیت همه بعدی دانشآموزان در یک مدرسه مطلوب برای رسیدن به حیات طیبه است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: هدف ما این است که بدون در نظر گرفتن زبان، جنسیت و قومیت، فرصتهای برابر برای دانشآموزان ایجاد کنیم و همه ابعاد تربیتی را در آنها بپرورانیم.
وی با بیان اینکه امیدواریم امکان کودکی و بازی کردن را در مدارس برای دانشآموزان فراهم کنیم، گفت: معلمان برای رسیدن به آموزش و پرورشی خلاق و کارآمد به ما کمک کنند و آموزش و پرورشی موفق است که معلمان، مدرسه را از آن خود بدانند و این احساس تعلق را در دانش آموزان هم ایجاد کنند.
حکیم زاده با بیان اینکه آموزش و پرورش به مشارکت همه اولیا نیاز دارد، تصریح کرد: اصحاب رسانه هم میتوانند سهم بزرگی در گفتمانسازی داشته باشند و آموزش و پرورش را به عنوان مسئله اصلی کشور مطرح کنند.
فارس
پایان پیام/
معلمان پس از هر دولت با امید و ذوق و شوق و بانیم نگاه به شعارهای کاندیداهای ریاست جمهوری برای تغییر در آموزش و پرورش پا به عرصه انتخابات میگذارند شاید فرجی شود/ این روزها سخن از " نبودن اراده و یا نخواستن حاکمیت برای تغییر در آموزش و پرورش" زمزمه میشود/ برون ده این سیستم با فلسفه وجودی آموزش و پرورش همخوانی ندارد و " پنجره آموزش و پرورشی که رو به جامعه باز نباشد باید درب آن را بست"/ دستگاهی که مربی و متربی از آن گریزاناند و به نظر میرسد هیچ برنامهای برای برونرفت از وضعیت نه موجود و نه در دست تدوین است و فرهنگیان ناراضیترین اعضای این سیستم هستند/ آنچه که رئیس جمهور بر اساس ضمایم احکام وزرا ( 1 ) اولویت و جهتگیریها برای وزیر آموزش و پرورش در دو بخش اولویتهای عمومی و تخصصی تنظیم و ابلاغ نموده حاکی از آن است که بههیچوجه ارتقای منزلت و جایگاه معلمان و وضع معیشتی آنان در اولویت ایشان نیست و حتی برنامه یا طرحی هم برای آن در نظر ندارد و سایر مفاد ابلاغی در بخش عمومی و اختصاصی نیز به نظر میرسد با ابلاغ و دستور به وزیر قابل اجرا نباشد ....
گروه اخبار/ صبح امروز در سانحه تصادف در استان خراسان جنوبی، دو معلم جان خود را از دست دادند و دو معلم دیگر نیز مجروح شدند.
اگر روزی در کشور خود جمله زیبای « قادر نیستم ، بلد نیستم ، علم اش را ندارم ، مهارت و فنون آن را نمی دانم » را از سوی مدیران رده پایین و بالای جامعه خود بشنویم ، قطع یقین بدانید که تغییرات مثبتی در کشور ما در حال صورت گرفتن است/ بررسی کارکرد مدیر و سنجش توانایی های او باعث تداوم مدیریتی او شود نه صلاحدید شخص یا اشخاص/ یکی از ویژگی های کشورهای پیشرفته ، " ثبات مدیریت" هاست، اما همکار محترم ،شما وقتی با تمام ناتوانایی هایتان هنگام قبول مسئولیت "نه " نگفته اید باعث می شوید که سال به سال و گاه ماه به ماه مدیریت ها عوض شود. و این یعنی سونامی
گروه اخبار/
« فخرالدین احمدی دانش آشتیانی » وزیر سابق آموزش و پرورش در یادداشتی که در کانال تلگرامی اش نوشته است به استقبال سال تحصیلی و تقارن آن با ایام محرم رفته است
گروه اخبار/
وزير آموزش و پرورش به مناسبت بازگشايي مدارس و آغاز سال تحصيلي جديد 97-96، پيامي صادر كرد.
گروه گزارش/
« خانه های معلم » و « مراکز اسکان فرهنگیان » در سراسر کشور گسترده اند.
« صدای معلم » بنا بر وظیفه رسانه ای خویش تاکنون گزارش های مختلفی را در این مورد تهیه کرده است . (کرمانشاه- رضوانشهر - سرعین - بانه - مرند و.... )
علی رغم جمعیت میلیونی فرهنگیان ( شاغلین و بازنشستگان ) متاسفانه گزارش هایی که در مورد وضعیت و امکانات این مراکز رفاهی در دست است بسیار اندک و ناچیز است .
تجارب نشان می دهند که انتشار این گزارش ها در بهبود کیفیت این مراکز در راستای " نظارت عمومی " تاثیر قابل ملاحظه ای دارند .
« صدای معلم » از همه معلمان به عنوان " شهروند - خبرنگار » دعوت می کند تا مطالب ، مشاهدات و عکس های خود را برای این رسانه ارسال کنند .
این بار تصمیم گرفتیم تا میزان تغییرات در « خانه معلم سرعین » و نیز وضعیت عمومی این شهرستان را به همراه گزارش تصویری پس از گذشت یک سال مورد بررسی قرار دهیم
می گوییم ؛ مفاهیم کتب درسی ما را نسبت به محیط زیست ،نسبت به حیوانات ، نسبت به زشتی ها و پلیدیهای پیرامون، نسبت به کاستی های محل زندگی و.... حساس و متعهد نماید وبی تفاوتی را تقویت نکنید/ می گوییم ؛ آموزش کلاس های درسی را با مسایل و واقعیت های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی کشورمان و.... عجین کنید تا دانش آموزان آنچه هست را بشناسند/ می گوییم ؛ سیستم نشخوار واژه ها را از نظام آموزشی حذف و انگیزه و انگیزش تفکر در رابطه علت و معلولی را جایگزین نمایید/ می گوییم ؛ اردو بردن همکار و دانش آموز ، تعهد و تعصب می خواهد/ می گوییم ؛آزمایشگاه و کتابخانه و اتاق تجهیزات رایانه ، در مدارس برای پُر کردن اوقات فراغت دانش آموزان و تقویت دانش و خلاقیت آنان است، چرا هر سه را قفل می نمایید؟ چرا با دانش آموز چنان برخورد می نمایید که باور دزد و دزدی را در او ایجاد می کنید؟ یا بی تفاوتش می سازید؟/ می گوییم ؛ همه دردها و رنج های ما را رسانه ای نسازید ، حرمت و اسرار شغلی ما را هم مثل سایر مشاغل حفظ نمایید/ می گوییم ؛حال که اکثر مدارس یک شیفته است چرا زنگ سیاحت دانش آموزان و معلمین ، به 10 دقیقه هم نمی رسد/ ما قاتلان خاموش خلاقیت و گرایشات تحصیلی دانش آموزان هستیم. اگر شما اعتماد کنید همه چیز خوب، فرهنگ رایج می شود و احساس مسئولیت ، هر گونه احتمال آسیب رسانی را از بین می برد . شما انتظار دارید چندین قرن دیگر در آموزش و پرورش کشورمان به فرهنگ قفل کردن استعدادها و تواناییهای فرزندان این مرز و بوم ادامه دهیم .....
گروه اخبار/ معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش از در دست بررسی بودن تغییر ساعت کار معلمان ابتدایی در شورای عالی آموزش وپرورش خبر داد.
گروه اخبار/
اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش، مهارت تفکر و اندیشیدن را به عنوان مهمترین شایستگی و پایه رشد انسان برشمرد و اظهار داشت: اهداف ساحتهای ششگانه تربیت در نظام تعلیم و تربیت از جمله ساحتهای تربیتی و اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حرفهای، زیستی و تربیت بدنی بدون وجود مهارت تفکر محقق نمیشود بنابراین مهمترین کاری که معلم باید به آن بپردازد، پرورش تفکر و اندیشیدن در دانشآموزان است.
وی افزود: اگر بخواهیم دانشآموزانی خلاق تربیت کنیم باید پرورش تفکر همواره در اولویت باشد و معلمان از روشهای تدریس فعال و خلاقانه استفاده کنند.
چهاربند ادامه داد: معلمی که میخواهد از روشهای تدریس خلاقانه استفاده کند باید خود دورههای مربوط به روش تدریس درس پژوهی و خلاقانه را گذرانده باشد و بتواند با به اشتراک گذاشتن تجارب حرفهای، زمینه استفاده سایر معلمان از تجربیاتش را نیز، فراهم کند.
وی تصریح کرد: مدیر مدرسه و شورای معلمان به عنوان 2 رکن اساسی مدرسه برای توسعه درس پژوهی و برنامهریزی نیازمند اختیارات کافی و قانونی هستند بنابراین با این رویکرد، مسئولیت اجرای دورههای توانمندسازی معلمان باید به مدارس واگذار شود.
رئیس مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش با اشاره به سیاست تمرکززدایی و مدرسه محوری، خاطرنشان کرد: تا آخر مهرماه دستورالعملی به مدارس ارسال می شود که طبق آن مسئولیت اجرای دورههای توانمندسازی معلمان تا سقف 30 ساعت بر عهده مسئولین مدرسه قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه ساماندهی، اجرا، نظارت و ارزشیابی دورهها بر عهده مدیر، نماینده معلمان و معاون آموزشی خواهد بود، گفت: اجرای این دورهها در مدارس باعث میشود تا گروههای آموزشی در مدارس شکل گیرد و با توسعه روشهای تدریس، زمینه استفاده همه معلمان از این روشها برای آنان فراهم شود.
فارس
انتهای پیام/