تاکنون و به صورت جسته و گریخته مطالبی را در مورد عدم تایید آقای مهرمحمدی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی شنیده بودم اما خود ایشان تاکنون و به صورت رسمی و صریح در این مورد توضیحاتی نداده بود ؛ شاید هم آقای مهرمحمدی تصور می کرد که با سکوت در این موارد نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مدت نسبتا به ایشان تغییر کند و آن ها مهر تایید را بر ریاست ایشان حک کنند/ اگر سخنان مهرمحمدی را معیار بگیریم و مطابق ماده 29 اساسنامه مسئول اجرای کامل این اساسنامه وزارت آموزش و پرورش باشد پس چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی با ایشان مخالفت کرده و حکم ریاست ایشان را فقط به همین دلیل تایید نکرده است/ اگر تخلفی در این زمینه رخ می داد قاعدتا وزارت آموزش و پرورش باید به صورت مستند آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر نهادهای مسئول گزارش می کرد/ آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد عدم تایید ریاست مهرمحمدی بر دانشگاه فرهنگیان ، غیرمستند و یا سلیقه ای برخورد کرده است/ « شورای عالی انقلاب فرهنگی » فارغ از اختلاف در " سلایق " و یا " نگاه سیاسی " باید به صورت شفاف و دقیق و کارشناسی شده موارد تخلف مهرمحمدی از " برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان " را به افکار عمومی توضیح دهد و در مورد آن پاسخ گو باشد/ " «متاسفانه نهادهای غیرکارشناسی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل به نهادهای قانونگذار شده اند. از طرف دیگر نمایندگان مجلس نیز بیش از این که بار کارشناسی داشته باشند بار سیاسی دارند.»" / در این فصل به طور مشخص از دو نهاد مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان نام برده می شود اما در هیچ کجای قانون اساسی نامی از " شورای عالی انقلاب فرهنگی " برده نشده است/ از سوی دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به " وجه تسمیه " خویش می تواند و باید سهم خود را در عرصه سیاست گذاری که مدتی است به " قانون گذاری " تبدیل شده است را برای " فرهنگ " بپذیرد و پاسخ گو باشد/ منطقی و البته قابل پذیرش نیست که در بسیاری مسائل شورای انقلاب فرهنگی سیاست گذاری کند اما نهادهای دیگر در مورد تبعات و یا پیامدهای آن پاسخ گو باشند/ در جریان کوچک سازی و اصلاح ساختار که از سوی دولت به همه دستگاه ها و وزارتخانه ها ابلاغ شده است ؛ چرا نباید این موضوع قابل تعمیم به شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد/ آیا افزودن فله ای و غیرکارشناسی بر تعداد پردیس های دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور که به شدت کیفیت و سطح علمی آن ها را کاهش داده است و یا تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در حالی که این دانشگاه تقریبا و به طور سالانه بیش از 40 درصد کسری بودجه دارد و مجبور است تا بخشی از آن را از طریق " کسر از حقوق دانشجو - معلمان " جبران نماید ؛ امری منطقی و عقلایی است/ چرا کار باید به جایی برسد که مسئولان وزارت آموزش و پرورش به فکر حذف معاونت آموزش ابتدایی به عنوان " رکن رکین آموزش " به این بهانه باشند/ پرسش این است این همه سخت گیری در مورد انتخاب روسای دانشگاه ها که خود دارای " هیات امنا " و ساز و کار مشخص هستند چه دست آوردهایی داشته است....
همه ی دولت ها برای دانش آموزان شان هزینه و برنامه ریزی لازم را انجام می دهند.پس از جنگ جهانی دوم و به یاد تمام دانش آموزانی که از همه کشورهای درگیر در طول جنگ کشته شدند،17 نوامبر هرسال به عنوان « روز جهانی دانش آموز » تعیین شد/ در مملکت ما، روز 13 آبان هرسال که مصادف با حضور و شهادت 56 تن از دانش آموزان در دانشگاه تهران بود، به عنوان " روز دانش آموز " اعلام گردید/ گرامیداشت این روز تنها به خاطر مناسبت های آن نیست، بلکه هدف یادآوری توانمندی های نسلی است که فردا را می سازند/ در حقیقت برای قدرشناسی از همین قدرت پنهان آنهاست که روزی به نامشان اختصاص داده شده است/ روزهای بعد، آنچه نمی بایست روی دهد، پیش آمد و آن تداوم همان نگاه انقلابی و نهایتا سیاسی به قضیه بود/ مشکل از وقتی شروع شد که با پایان یافتن جنگ تحمیلی، روحیه ی «دفاع»، جای خودش را به «رفاه »داد. عصر «حماسه» پایان پذیرفته بود و طوفان «توسعه» با شتاب بسیار در راه بود/ نسل فعلی چونان نسل سالهای انقلاب و جنگ، تشنه نیست و همین فرایند تربیت را دچار مشکل می سازد/ در ادامه این وضعیت، نگه داشتن دانش آموزان درصف های نماز جماعت و ترغیب آنها به شرکت در مسابقات چندگانه فرهنگی ، به راحتی گذشته نیست/با دانش آموزان امروز دیگر نمی شود و نمی توان به طور انفعالی برخورد کرد/ آنها ممکن است بیشتر از ما ندانند اما معلوم نیست که بهتر از ما هم ندانند/ دیگر دلسوزی صرف نسبت به آنها جوابگو نیست و به شدت منتظر احترام و توجه هستند/ صبح این روز، احساسات پاک میلیونها دانش آموز برانگیخته می شود و تا قبل از ظهر با قرائت بیانیه ای که لحنی خشک و رسمی دارد، دوباره به خواب می رود و ما در مقام مسئول اداره، مدیرمدرسه و حتی مربی، دانش آموزان را بچه هایی فرض می کنیم که همچنان باید بازی کنند و با چیزی سرگرم شوند/ ما کمتر به اندیشه های آنها، اندیشیده ایم و هیچ فکر نکرده ایم که ممکن است در سری کوچک، فکری بزرگ لانه کرده باشد....
دولت پرداخت بدهی استقلال و پرسپولیس را متقبل میشود. نمیگذاریم این دو باشگاه دچار مشکل شوند. نگران نباشید/ تعلیم و تربیت و معضلات و مشکلات مربوط به آن یکی از بحث انگیزترین مسایل در جوامع مختلف بوده و هست . دلایل این اهمیت را نیز می توان به نکاتی چون لزوم تعلیم وتربیت صحیح نسل آتی ، حساسیت و شکنندگی کودکان ، نوجوانان وجوانان در تعامل مسائل مختلف دانست/ بسیاری از بزهکاران در طول سالهای تحصیل ، از مدرسه غیبت غیر موجه می کرده اند و همچنین این احتمال وجود دارد که بخش فوق العاده بزرگی از آنها به خانواده های از هم پاشیده تعلق داشته باشند/ کودکان در مدرسه یاد می گیرند که چگونه رفتار اجتماعی داشته باشند و نقش خود را در اجتماع ایفا کنند/ آموزش و پرورش میتواند پدر و مادرها را در قالب انجمن اولیا و مربیان جمع کند و برای مقابله با آسیبهای اجتماعی فرزندانشان، آگاهسازی داشته باشد....
گروه گزارش/
موضوع ادغام دو معاونت آموزش ابتدایی و متوسطه در وزارت آموزش و پرورش که طی فرصت 15 روزه سازمان امور اداری و استخدامی به دستگاه ها و نهادهای دولتی صورت گرفته است چالش ها و بحث های فراوانی را ایجاد کرده است .
« صدای معلم » بر اساس مواضع کارشناسی خویش از همان ابتدا مخالفت خود را با این نوع ادغام اعلام و دلایل خود را مطرح کرده است . ( این جا )
« علی زرافشان » معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت و گویی با صدای معلم نظر خویش را اعلام کرد . ( این جا )
سایر وزرای سابق آموزش و پرورش به جز « حسین مظفر » مخالفت قاطع و صریح خود را با این اقدام اعلام کردند . ( این جا )
پس از آن معاون توسعه مدیریت و پشتیانی وزارت آموزش و پرورش در اظهار نظری بر جایگاه مهم و بی بدیل این بخش از آموزش پایه تاکید کرد . ( این جا )
« صدای معلم » در گفت و گویی با « فاطمه سعیدی » عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نظر وی را در یک گفت و گو جویا شده است
صدای معلم :
اخیرا وزارت آموزش و پرورش در راستای مصوبه سازمان امور اداری و استخدامی کشور قصد ادغام معاونت ابتدایی در معاونت متوسطه را دارد .آیا شما از این موضوع اطلاع دارید ؟
اخبار و گزارش های ما نشان می دهد که این تصمیم در شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش در حال نهایی شدن است .
فاطمه سعیدی :
اين موضوع را ما هم جسته و گريخته شنيده ايم اما هنوز چيزي به صورت رسمي اعلام نشده است.
صدای معلم :
نظر شما به عنوان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چیست ؟
فاطمه سعیدی :
به لحاظ شخصي و به عنوان كسي كه سالها در همين سيستم آموزشي فعاليت داشته اين اقدام را مناسب نمي دانم. مساله مهمي كه در صورت تصويب چنين اقدامي به عنوان تهديد محسوب مي شود تفاوت دغدغهها، نيازها و چالشهاي دانش آموزان در اين دو مقطع تحصيلي است.
هر كارشناس تربيتي و آموزشي مي داند كه چالشهاي دانش آموزان ابتدايي به لحاظ آموزشي و تربيتي تفاوت هاي ماهوي و مهمي با دانش آموزان مقطع ابتدايي دارند ؛ در حالي كه سال ها اين دو معاونت با وجود تمام نقدها داراي ساختار شده اند و حالا با ادغام آنها در صورت تحقق مشخص نيست وضعيت به چه صورتي پيش مي رود.
صدای معلم :
آیا با این مصوبه جایگاه مهم آموزش ابتدایی در چرخه اصلی آموزش تضعیف نمی شود ؟
فاطمه سعیدی :
متاسفانه ما آموزش ابتدايي را جدي نمي گيريم. در حالي كه خشت اول آموزش دوره ابتدايي است و اگر كج نهاده شود مطمئنا خروجي قابل قبولي نيز نخواهد داشت.
صدای معلم :
جایگاه آموزش ابتدایی در سند تحول بنیادین در راهکار 2 – 12 مورد تاکید و تصریح قرار گرفته است . آیا این کار در جهت تضعیف سند و دور شدن از اهداف و حتی برنامه های وزیر آموزش و پرورش نیست ؟
فاطمه سعیدی :
براي هر اقدامي از اين جنس بايد تمامي اسناد بالادستي را در نظر گرفت. نمي شود به صرف يك مصوبه سازمان استخدامي دست به اقداماتي زد كه مغاير با اسناد بالادستي باشد.
البته خوشبختانه ارتباط بسيار خوبي ميان ما و دوستان سازمان امور استخدامي و شخص آقاي انصاري برقرار است. اگر استناد وزارت آموزش و پرورش به مصوبه اين سازمان باشد حتما از طريق آقاي انصاري و مديران و كارشناسان سازمان آن را بررسي مي كنيم.
پایان گزارش/
برای آنکه سازمان بداند به کجا خواهد رفت باید بداند اکنون دقیقاً کجا قرار گرفته است. پس از آن باید آنچه میخواهد باشد را به درستی تعریف کرده و چگونگی رسیدن به آن جایگاه را مشخص کند. مستندات حاصل از این فرایند را برنامه ي راهبردی سازمان مینامند/ برنامهریزی راهبردی به نوعی تصویر رسمی آینده ي سازمان است/ فرهنگ ، زیستگاه استراتژی است که در آن استراتژی ِ مجموعه ي شما یا زندگی میکند یا میمیرد/ موفقیت در استراتژی نیاز به فرهنگ و زبان مشترک درک شده دارد که اعضاء با آغوش باز ماموریت خود را با ارزشهای مورد انتظار به انجام میرسانند/ مهم نیست که استراتژی شما چقدر خوب و دقیق طراحی شده باشد، مهم آن است که همه اعضاء آن را همیشه با دل و جان انجام میدهند/ شاید بتوانیم با استراتژی قوانین بازی را تنظیم کنیم، ولی این فرهنگ سازمان است که باعث میشود روحیه بازی ایجاد شود/ عملکرد مهر محمدي در زمان سرپرستي دانشگاه فرهنگيان : تشکيل تيم کارشناسي براي تدوين پيش نويس ِ چشم انداز و اعلام بيانيه مأموريت ، مشخص کردن چالش هاي پيش روي دانشگاه ، تعيين اهداف کلان ، مشخص نمودن راهبرد هاي کلان ، تعيين اهداف عملياتي ، استلزامات ، تعيين شيوه پذيرش /، روش ها ، سياست هاي توسعه ، ترسيم مسير حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب ، ترسيم روند افزايش کمي ظرفيت بهسازي منابع انساني و ...وتلاش مجدانه گروهي جهت تغيير پيش نويس و تصويب نهايي برنامه راهبردي دانشگاه فرهنگيان/ مهر محمدي ، هيأت رئيسه دانشگاه ، هيأت امناي دانشگاه ، به ويژه کار گروه تخصصي ( تيم کارشناسي ) دانشگاه ِ فرهنگيان در فرآيند طولاني بيش از يک سال ( طي ده جلسه هيأت امناء از تاريخ 7 / 5 / 94 لغايت 10 / 6 / 95 ) با تدوين برنامه راهبردي دانشگاه فرهنگيان به جامعه نشان دادند که شيفته خدمت مي باشند/ شما هم مي توانيد همانند ِ همه شيفتگان خدمت براي اصلاح ساختار آموزش و پرورش يا بخشي از ارکان آموزش و پرورش نقش آفريني کنيد ؛ تا اولأ ساختار و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش 28 بار تغییر نکند ؛ زيرا تغييرات بدون کارشناسي طي کمتر از 15 روز ، هرگز نمي تواند رضایت سازمانی را ایجاد کند ؛ این تعداد تغییر در واقع عدم پایداری سازمانی را القا می کند ؛ ساختارها باید" پایدار " باشند ...
ماهانه حدود چهار ميليون نسخه نشريه كاغذي در آموزش و پرورش منتشر مي شود/ انتشار مجلات كاغذي و چاپي بايد توجيه داشته باشد/ با توجه به تنگناهاي مالي آموزش و پرورش، بايد در فهرست بزرگي از اقدامات و اقلام تبليغاتي مانند چاپ مجلات، نشريات، بروشورها و بنر هاي تبليغاتي وتشريفاتي تجديد نظر شود/ از اين پس مسئولان روابط عمومي در تمام ادارات آموزش و پرورش كشور جلوي هرگونه تبليغات در قالب اقلام چاپي و كاغذي، بنر، بروشور و مانند آن مگر در موارد خيلي ضروري را خواهند گرفت/ در معاونت ها و سازمان هاي ستادي، اشتياق زيادي براي چاپ بروشور و مجله در برنامه ها و فعاليت ها وجود دارد كه در عموم موارد شاهد انتشار تصاوير مديران در حالتهاي مختلف هستيم كه فاقد فايده ملموس و مشخص است/ سايت ها ي ادارات آموزش و پرورش نيز بايد جريان خبر و اطلاع رساني را با محوريت عناصر معلم، دانش آموز و مدرسه و خانواده پيش ببرند و از راه انداختن آلبوم تصويري مديران بپرهيزند/ مقرر شد تمام دواير ستادي و استاني از تبليغات غير ضروري و استفاده از ادبيات ستايشگرانه و متملقانه و نيز ساير تشريفات زائد به ويژه در برنامه ها، همايش ها و سفرها جلوگيري كنند/ « صدای معلم » ضمن تشکر و قدردانی از سخنان علمی ، سنجیده و کاربردی آقای نظری ، امیدوار است که این موضوعات با پشتکار و جدیت پی گیری شده و تابع روزمرگی مزمن و مرور زمان نشود . »
گروه اخبار/ جمعی از نیروهای ستادی ادارات کل آموزش و پرورش استان ها در نامه ای که به « سیدمحمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش نوشته و برای صدای معلم ارسال کرده اند خواهان پایان دادن به « تبعیض های درون سازمانی » و توجه به مطالبات خود شده اند .
متن کامل این نامه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است
اتلاف منابع دولتی در جایی اتفاق می افتد که بیشترین منابع دولتی در آنجا هزینه می شود/ 98 درصد منابع دولتی آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان می شود/ بطحایی در اولین پیام خود بعد از رای اعتماد وعده داد که دنبال ارتقای معیشت معلمان و بازنشستگان برود این یک شعار احساسی بود/ بطحایی در شرایطی این وعده را می دهد که از جذب اعتبار مصوب سرانه مدارس عاجز است/ وزیر آموزش و پرورش به رییس جمهور وعده صرفه جویی در هزینه ها و کشف منابع غیردولتی جدید در حد 6 هزار میلیارد تومان را داده است/ آموزش و پرورش اعتبارات مصوب خود را که باید در 12 ماه هزینه کند را در 9 یا 10 ماه هزینه می کند و همیشه کسری بودجه دارد/ آموزش و پرورش چگونه می تواند در هزینه های پرسنلی صرفه جویی کند/ کاهش حقوق و مزایای کارکنان ، رها کردن مهار تورم و اخراج 30 درصد کارکنان آموزش و پرورش راه های صرفه جویی در هزینه های پرسنلی است/ این راه حل ها اجرایی نیست و با موانع سیاسی و اجتماعی روبه رو است/ توسعه مدارس غیردولتی هم نیازمند گشایش فرهنگی است که به دلیل سیاست تمرکز گرا و غلبه ایدئولوژی حکومتی امکان پذیر نیست / ایجاد تنوع در برنامه درسی ، حذف گزینش کارکنان ،گنجاندن موسیقی در برنامه مدارس، حذف حجاب اجباری و تشکیل کلاس های مختلط می تواند به گسترش مدارس غیردولتی منجر شود/ فروش زمینِ مدارس دارای موقعیت مرغوب یکی دیگر از بدترین راه های درآمد زایی است که در دوره وزارت آقای فانی و معاونت آقای بطحایی در تهران اجرا شد/ این طرح تنها سرمایه آموزش و پرورش یعنی وجود 100 هزار ساختمان مدرسه را نشانه گرفته است/ جلوگیری از ورود نیروی جدید رسمی به جای بازنشسته ها و روی آوردن به استفاده از نیروهای خرید خدمتی یک راه حل ممکن برای صرفه جویی است/ هزینه یک معلم رسمی ( مرئی و نامرئی ) سه تا چهار برابر معلم خرید خدمت است/ معلمان در مقابل هر طرحی که سیستم کارمندی رسمی را حتی در آینده تهدید کند مقاومت می کنند/ جامعه ایران یک جامعه چپ زده و دولتگرا است. ایده آل این است که دولت نفت بفروشد و پول آن را مستقیم یا غیر مستقیم خرج رفاه جامعه کند/ چپهای سکولار و مذهبی هم به دلیل حمایت از نیروی کار طرح خرید خدمات را استثماری و ضدکارگری می دانند و با آن مخالفند/ مخالفان طرح خرید خدمات از خود سوال نمی کنند که چرا قیمت فروش کار یک معلم در بازار آزاد ، یک چهارم قیمت خرید کار معلم در سیستم دولتی است/ پیش بینی من این است که هیچ اتفاق جدی در دوره وزارت بطحایی نمی افتد/ تنها اتفاق ممکن همان عزل و نصب مدیران و احتمالا تغییر ساختار معاونتهای وزارتخانه است/ وزارت بطحایی ادامه وزارت فانی با عملگرایی بیشتر است/ هر 4 سال یکبار بودجه مصوب آموزش و پرورش دو تا سه برابر می شود/ دولت و سازمان مدیریت می پرسند که اختصاص سالانه ده تا 15 درصد بودجه عمومی دولت به سیستمی با بهره وری 30 درصد چه توجیهی دارد/ افزایش بودجه در شرایطی که تاثیری در افزایش کارآمدی و اثربخشی و حتی افزایش رضایت پرسنل نداشته است، چه فایده ای دارد/ افزایش بودجه و افزایش حقوق پرسنل آموزش و پرورش ارتباطی با افزایش یا کاهش بهره وری ندارد و یک موضوع سیاسی است/ یک میلیون پرسنل آموزش و پرورش وزنه سیاسی مهمی هستند و رضایت و نارضایتی آنها موضوعی سیاسی و انتخاباتی است و البته دولت ها کم و بیش پوپولیستند