صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

همیشه در کلاس خود به دانش آموزان خصوصا لژنشین ها می گفتم که میوۀ خورده شده خود را از روی صندلی به طرف سطل آشغال پرتاب نکنید دیوار کنار آن کثیف می شود یا زباله های خود را زمین نریزید ، با این که دانش آموزان متوسطه بودند اما با استدلال این که خانم مستخدم وظیفه اش است و حقوق می گیرد ، متأسفانه به فهم مسأله نمی اندیشیدند. یعنی چون وظیفه یک سرایدار یا مستخدم مدرسه تمیز کردن فضاهای آن است ما باید آشغال خود را زمین بریزیم/ بزرگترها اگر تربیت اولیه را با منطق و استدلال متعهدانه آموزش می دادند ما شاهد چنین رفتارهای زشتی نبودیم/ انسانهای قدرشناس شتاب زده و عجول نیستند، صبور و فکورند/ قدرشناسی یک انتخاب، یک گزینش اصلح و یک توانایی اکتسابی است/ قدرشناسی موجب کمرنگ شدن خشم و حسادت در بین افراد می گردد. یکی از دلایل عدم قدردانی از دیگران، خصیصه حسادت است/ ما هنوز اندرخم اوضاع معیشتی مانده ایم و به افق روشن و شفافی نرسیده ایم/ هنوز این شکم بی هنر پیچ پیچ ، درد اُولی و مشترک معلمان محسوب می شود یعنی ما با گرسنگان کشورهای آفریقایی چون اتیوپی هیچ تفاوتی نداریم/ بیایید برای وجود سایتی چون صدای معلم قدرشناس و شکرگزار باشیم چون با گفتن دردها برای خود و تکرار آنها بدون مستمعِ همدرد، موجب شدت بیماریهای روحی و روانی می گردد/ حتی نوشتن نظر بر زیر یادداشت ها نیز باعث سبکبالی معلمین می گردد/ امروز اگر ما معلمینی نعمتی به نام سایت صدای معلم را نداشتیم از اخبار و حوادث و تفکرات سیستماتیک بطن آموزش و پرورش چگونه مطلع می شدیم؟ کجا چنین قدرت و نفوذ تبادل افکار آن هم با آزادی و وارستگی و سرعت داشتیم/ گاه خوانندگان جدیدی به سایت می پیوندند و چون با منش آن نا آشنایند سخن به تلخی و ناسپاسی می گویند که موجب رنجوری عوامل آن می گردد. اما نه سانسوری و نه تنگ نظری هیچ کدام در این سایت حاکم نیست/ ما معلمین خیلی دلمان می خواهد قدردان وزیر آموزش و پرورش هم باشیم اما طی 40 سال ما هیچ وزیر توانمند حلّال مشکلات تا امروز ندیده و نداشته ایم....

منتشرشده در یادداشت

نظام آموزشی، کسری بودجه و مدیران دلال مسلک  نگاه ابزاری، مصرفی و کوتاه مدت به نظامِ آموزشی و راندن آن به انتهای اولویت های برنامه نویسی و بودجه ریزی و تنگناهای مالی و کسری بودجه دائمی و فزاینده و مضایق و مصائب ناشی از آن ... ، سامانه ی مزبور را به یک دستگاه مصرفی و هزینه‌ای همیشه بدهکار تقلیل داده است.
با توجه به رسالت خطير و سنگين نظام آموزشي و گستره تحت پوشش آن، اکنون تقریبا کل بودجه نظام آموزشی صرف هزينه‌هاي جاري و پرسنلي – آن هم در نازل ترين سطوح – مي شود و قاعدتاً ديگر چيزي جهت ارتقاء و اعتلای كيفي و به روز كردن معلمان و سيستم آموزشي و تجهيز مدارس و نوسازي آن ها (كه اغلب فرسوده و غير استاندارد بوده و بدون نياز به حوادث طبيعي در حال فروريزي هستند)، باقي نمي‌ماند.
در چنین وضعیتی اکثر مدیران، با تقلیل به نقش یک تدارکات چی صِرف و حتی آچار فرانسه، باید اغلب فکر و وقت  خویش را صرف تأمین مالی و رفع مشکلات و نیازهای اولیه ی  محیط آموزشی خود بنمایند و این مسئله علاوه بر آن که باعث تغییر و تنزّل شدید معیارها و استانداردهای مدیریتی و استیلای مدیران و معاونین به اصطلاح زِبل و زرنگ و اهل رابطه و زد و بند و مسلط به فنون جذب کمک های مالی و جنسی گردیده است، موجب شده تا به تدریج رهبری و هدایتِ مراکز تعلیم و تربیت از دست چهره های فرهنگی/آموزشی و افراد عمیق و در چنین شرایطی ما سیستم آموزشی خود را گرفتار یک پارادوکس درونی و تناقض رفتاری کرده ایمنجیب و با سواد و دور اندیش به چنگ عناصر سطحی و بی سواد و چرب زبان و دلال صفت و همه فن حریف و عاری از دور اندیشی و فاقد بینش و منشِ فرهنگی/ آموزشی بیافتد و این جماعت نیز با شبیه سازی و تکثیر و تعمیم آداب و عادات و اخلاق خود و طرد و حذف و منزوی ساختن و بی انگیزه کردن افراد دلسوز و فرهیخته، رفته رفته دستگاه تعلیم و تربیت کشور را به مسیر قهقرایی سوق داده و گام به گام بستر پیدایش و گسترش انواع انحطاط و زوال فرهنگی و ظهور اقسام فسادهای مالی و اداری و اخلاقی را هموار سازند که افزون بر نابودی اهداف و رسالت های خطیر و بنیادین نظام آموزشی، کیان و اعتبار مدرسه، مدیر و معلم و دستگاه تعلیم و تربیت کشور(به عنوان یکی از اساسی ترین و اثربخش ترین مراجع ذی نفوذ اجتماعی، و متولی و متکفل تربیت و پرورش نسل کنونی و آینده)را نیز نزد اولیا و دانش آموزان و جامعه  مخدوش و تخریب می نماید ... ؛

نظام آموزشی، کسری بودجه و مدیران دلال مسلک

به عبارتی، در چنین شرایطی ما سیستم آموزشی خود را گرفتار یک پارادوکس درونی و تناقض رفتاری کرده ایم زیرا در حالی که برای تأمین منابع لازم جهت تحقق اهداف خود ناگزیر از سرکار آوردن و  میدان دادن به چنین عناصری شده ایم(مدیران و بلکه نامدیران دلال صفت، رابطه گرا، سطحی نگر و زبان باز که به جای تورق و مطالعه کتاب در شمارش پول و جذب امکانات مادی مهارت دارند)، اما، این سنخ افراد اغلب فاقد درایت و کفایت و عمقِ لازم برای درک و تعقیب و تحققِ اهداف والای فرهنگی/ آموزشی هستند و، چه بسا ناخواسته و نادانسته، فرایند نیل به این اهداف را لوث و به بیراهه می کشانند و مآلا به ضد خود بدل می کنند ... ، در واقع بعید می نماید تحت هدایت و رهبری چنین عناصری ساختار و سامانه مزبور قادر به پیشبردِ  اهداف طراحی شده خود باشد و سرانجام نه از تاک نشانی مانَد و نه از تاک نشان ... ،
 از این رو، در کنار ضرورتِ میدان ندادن به چنین عناصری و خلع ید از ایشان، تأمین نیازهای اولیه سامانه آموزشی و زیر ساخت های ضروری و اساسی آن و پایان دادن به تراژدی کسری بودجه (همزمان با اصلاح و بهبود مدیریت منابع) امری بدیهی می نماید.

کانال سرمشق

منتشرشده در یادداشت

در حین برگزاری این اردوها بود که شورای عالی وزارت آموزش‌ و پرورش در سال ٩٠ تصویب کرد بخشی از نمره درس آمادگی دفاعی که بین هشت تا ١٠ متغیر است- به شرکت در اردوهای راهیان نور تعلق گیرد. این طرح با هدف ترغیب دانش‌آموزان برای شرکت در این اردوها مصوب شد و وزارت آموزش‌ و پرورش با همکاری ستاد مرکزی راهیان نور، برگزاری این اردوها را برای دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه آغاز کرد/ افتتاحیه اردوها با کشته‌شدن سه دانش‌آموز از استان خراسان‌رضوی و زخمی‌شدن ١٣ نفر دیگر در مسیر برگشت در حوالی بروجرد در پانزدهم بهمن سال ٩٠ رقم خورد؛ این تصادف سرآغاز پدیده تصادف اتوبوس‌های دانش‌آموزی در اردوی راهیان نور شد/ دستگاهی که تجربه چندانی در برگزاری اردوهای بزرگ ملی نداشت، ناگهان وارد فضایی شد که خیلی‌ها معتقد بوده و هستند در توانش نیست/ پیگیری‌هایی که البته نتایج آن هیچ‌گاه مشخص یا حداقل از سوی مراجع مربوطه گزارش نشد/ با تمام این اوصاف نه انتقادهای منتقدان و نه وعده‌های مسئولان به تغییر ویژه‌ای در روند برگزاری اردوهای راهیان نور منجر نشد و این اردوها بدون بازنگری و با همان کیفیت قبلی برگزار شد....

منتشرشده در دانش آموز

گروه استان ها و شهرستان ها/

«جمعی از معلمان آموزش و پرورش استثنایی استان لرستان و نیز اولیاء دانش آموزان مشترکا در نامه ای که برای صدای معلم ارسال کرده اند خواهان رسیدگی به وضعیت مدیریتی آموزش و پرورش لرستان و نیز پاسخ گویی مدیر کل آموزش و پرورش استان لرستان به مطالبات خود شده اند .

لازم به ذکر است « زهرا نظری » در تابستان امسال در پاسخ به شایعات انصراف خود از شورای شهر خرم آباد  تاکید کرده بود که " اولویت اولش حضور در شورای اسلامی شهر خرم‌آباد خواهد بود " ( این جا )

لازم به ذکر است " منع قانونی برای شاغل بودن اعضای شورای اسلامی شهر به عنوان کارمند دولت در ارگان‌های دیگر وجود ندارد و  دو شغله بودن برای اعضای شورای شهر تنها در زمانی مطرح است که هم‌زمان در شهرداری شاغل باشند که این حالت خلاف قانون است."

با این حال و علی رغم نداشتن منع قانونی ؛ « اعلام در اولویت بودن آموزش و پرورش در دولت دوم روحانی » از مطالبات جدی و اساسی معلمان و مردم است که باید به آن پاسخ منطقی و در خور داده شود .

منتشرشده در یادداشت

متاسفانه این سنت حسنه (تفکر انتقادی) به برخی از مدیران میانی انتقال پیدا نکرده؛ به طوری که پس از شکایت اداره کل آموزش و پرورش از معلم اصلاح طلب صادق و پاکدست جناب حسن فیضی و احضار ایشان توسط پلیس فتا؛ امروز بنده نیز با عنوان آموزش و پرورش شهرستان بناب  مورد احضار واقع شدم/ همواره سوگند خورده ام در مسیر پرورش مهارت های تفکر به خصوص تفکر انتقادی در فراگیران از هیچ کوششی دریغ ننموده و نیز به عنوان فردی که از هیچ تلاشی در جهت پیروزی گفتمان تدبیر و امید دریغ نموده و نیز دریغ نخواهد کرد/ بنیان اصلی حقوق شهروندی بر تفکر انتقادی استوار است

منتشرشده در یادداشت

انواع مدارس از نظر تحمل و احترام به افکار دیگران

تحمل، احترام به افکار دیگران، رعایت اخلاق و ادب در محیط مدرسه پرسش مهر ۹۶-  ۹۷ رییس جمهور محترم می باشد. موضوع سال پیش نیز پرخاش در مدارس بود. این دو موضوع دقیقا دو روی یک سکه می باشند.
می دانیم انسانها از لحاظ فکری و اعتقادی متفاوت هستند. حتی دوقلوهای همسان نیز تفاوتهای ملموسی دارند. دقیقا نقطه آغازین تقابل، پرخاش و تعارضات همین تفاوتهای فردی بین انسانهاست.در حقوق بین الملل حل و فصل تعارضات بین دو کشور متخاصم عموماً مشمول سه روش برد - برد، برد- باخت و باخت- باخت می باشد.


رعایت کنوانسیونهای حقوق بشری در خصوص کودکان و نوجوانان، کم کردن شکافهای طبقاتی، حذف تدریجی مدارس رنگارنگ تبعیض آمیز، توجه به فدرآلیسم فرهنگی و ... از وظایف حاکمیت در مددرسانی به تعالی اخلاق، تعاملات اجتماعی، مدارا و تخفیف پرخاش می باشد  از این منظر می توانیم مدارس را نیز به سه گروه تقسیم بندی کنیم:

الف: مدارسی با جو باز و دموکراتیک (برد- برد)
اساس این مدارس بر مبنای مشارکت دانش آموزان در سرنوشت کلی مجموعه بوده و دانش آموز شریک در تصمیم سازی و بعضا تصمیم گیری می باشد. لذا تعلق خاطر ویژه و احساس آزادی و مشارکت خواهد داشت. این حس سازنده ضمن جلوگیری از تعارضات احتمالی بین خود دانش آموزان، ضریب تعارض بین دانش آموزان و اولیای مدرسه را نیز به شدت پایین می آورد. محصول این مدارس عموماً صمیمیت و جو همکاری و پشتیبانی از مجموعه بوده و به شکوفایی استعدادهای بالقوه و خلاقیتهای مجموعه دامن خواهد زد.

 

ب: مدارس با جو بسته و ناسالم (برد- باخت)
در این مدارس برخوردها انقباضی بوده و مدیر و معاونان به اجرای بی و کم و کاست بخشنامه ها مشغولند. در نتیجه تحمل روح حاکم بر  قوانین خشک توسط دانش آموزان منجر به سرکوب استعدادها و خلاقیتها و نوآوریهای احتمالی شده و اگرچه ظاهراً کادر مدرسه به دلیل آرامش نسبی حاکم بر محیط حس برد و چیرگی دارند، ولی در واقع وضعیت شکننده و ناپایدار است.

انواع مدارس از نظر تحمل و احترام به افکار دیگران

ج: مدارس با جو مسموم و امنیتی (باخت- باخت)
روح حاکم در چنین مراکزی عدم اعتماد عمومی و پایش متقابل بین اعضاست. تحمل وحشت از حضور در محیط آموزشی، برچسب زنی و تهمت، منجر به آسیب پذیری عاطفی شده و فرسودگی و بیزاری از مجموعه را به همراه خواهد داشت.

روانشناسان پرخاش را محصول استرس می دانند. پرخاش رفتاری است تهاجمی که دارای دو نوع تقسیم بندی (خصمانه و ابزاری) و همچنین (پرخاش بیرونی و درونی) می باشد.پرخاش می تواند حاصل ناکامی ها، وراثت، عوامل جنسیتی، دیکتاتوری خانوادگی، تنبیه (جسمی و روحی)، نابه سامانی های خانوادگی، تبعیض و ... باشد. راه های تخفیف و کنترل پرخاش متنوع بوده و بیشتر متناسب با خاستگاه رفتار تهاجمی و خشونت می باشد.
روی دیگر سکه و نقطه مقابل پرخاش، تعامل اجتماعی است.

نحوه مواجهه با تهدید (پرخاش) و تبدیل آن به فرصت (تعامل اجتماعی و تحمل افکار و عقاید مختلف) را می توان از سه منظر خانواده، مدرسه و حاکمیت نگریست:

نقش خانواده در تعامل اجتماعی
فرزندان خانواده های مشکل دار (طلاقی، تک والد، معتاد، دیکتاتور، ناسازگار و ...) عموما مشکلات خانوادگی خود را خواسته و ناخواسته به مدرسه و جامعه منتقل می کنند. خانواده های با فقر اقتصادی و فرهنگی نیز بستر مناسبی برای مشکلات یاد شده می باشد.

 

مدرسه
عوامل اجرایی و معلمان هرکدام به نوعی دخیل در موضوع هستند. رعایت تعادل و پرهیز از تنبیه، پمپاژ روحیه اعتماد به کلاس درس، آموزش هنجارها و ناهنجارها، خروج از نمره محوری، توجه به آموزه های دینی و مهارتهای زندگی و ... بخشی از وظایف اولیاء مدرسه در تعالی بخشی به تعاملات اجتماعی است.

انواع مدارس از نظر تحمل و احترام به افکار دیگران

وظایف حاکمیتی
رعایت کنوانسیونهای حقوق بشری در خصوص کودکان و نوجوانان، کم کردن شکافهای طبقاتی، حذف تدریجی مدارس رنگارنگ تبعیض آمیز، توجه به فدرآلیسم فرهنگی و ... از وظایف حاکمیت در مددرسانی به تعالی اخلاق، تعاملات اجتماعی، مدارا و تخفیف پرخاش می باشد.

برای کنترل پرخاش، خشونت و استرس و تبدیل آن به فرصتی برای تعامل اجتماعی علاوه بر موارد فوق می توان چند مورد دیگر نیز اضافه کرد:
- احترام به تفاوتهای فردی
- ارتباط موثر اولیا و مربیان
- آموزش مهارتهای زندگی
- مسئولیت درمانی و توجه به مشاوره
- هدایت تحصیلی صحیح و متناسب با نیازهای جامعه و علایق دانش آموزان
- تربیت شهروند به جای شهرنشین توسط معلمان حرفه ای

 

زمان از زمانه جا مانده است!
امروزه سرعت رشد تکنولوژیها سرسام آور است. با ورود اینترنت و ظهور شبکه های اجتماعی ذائقه مردم ما تغییر کرده است. اینترنت با درنوردیدن مرزهای جغرافیایی بر چهار محدودیت بزرگ ( زمان  ،مکان ، زبان ، امکان) فائق آمده است.
تکنولوژی های جدید و فناوری های نوین به مثابه چاقوی دو لبه ای هستند که هم می توان از آنها در رشد و بهبود سیستم آموزشی و همچنین کنترل خشونت و پرخاش بهره جست و هم در صورت استفاده افراطی و بدون نظارت می توانند ویرانگر بوده و با درنوردیدن حریمهای اخلاقی و هنجارهای اجتماعی خود باری بر دوش نحیف سیستم آموزشی باشند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

در لایحه فوق سهم بودجه آموزش و پرورش  000/ 000/ 047 / 847 / 359 ریال است که حدود 3% از کل بودجه کشور و 8% از بودجه عمومی دولت  می باشد و به دو شکل اعتبارات ملی و اعتبارات استانی تخصیص می یابد/ با اینکه ما افزایشی در بودجه سال آتی نسبت به سال جاری داشته ایم اما در نهایت نسبت بودجه این وزارت خانه به بودجه عمومی دولت حدود 5 / 1 % نسبت به سال گذشته کاهش داشته است/ در بررسی بودجه آموزش و پرورش کشورهای عضو GPE ( مهم‌ترین ائتلاف‌ جهانی در زمینه آموزش‌ و پرورش با عضویت 60 کشور جهان ) در می یابیم که درصد بودجه اختصاص داده به آموزش و پرورش به نسبت بودجه عمومی دولت بسیار بیشتر از ایران و در حدود 16 الی 20 درصد می باشد/ این امر با لحاظ کسری شدید وزارت آموزش که سال ها گریبان گیر آن است و تا حدود 20 % بودجه خود می رسد ؛ این وزارتخانه را با بحران جدیدی روبه رو می سازد ؛ به موارد فوق این نکته را هم باید اضافه نمود که آموزش و پرورش یک دستگاه آموزشی ، پژوهشی است و درآمد خاصی از خود ندارد

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور