در هفته گذشته در فضای رسانه ای مجازی ؛ خبری مبنی بر استفساریه جدید قانون منع به کارگیری بازنشستگان؛ منتشر گردید که طی آن به دستگاه ها ابلاغ گردیده که تا ۱۰ روز آینده مقدمات ترک پست این بزرگواران را فراهم آورند/ در یک نظرسنجی تلگرامی مدیرکل اصلاح طلب قبل از ایشان با وجود اینکه بر مسند نبودند و در یک مدرسه به عنوان مشاور فعالیت داشتند ؛ حدود ۷۰ درصد و ایشان که در مجموعه حضور و بر کار سوار بودند ؛ حدود ۱۵ درصد مقبولیت افکار عمومی را به دست آوردند/ متاسفانه این اقدام بنا به اظهار نمایندگان با مخالفت یکباره جناب استاندار تحت عنوان این که زین پس خلیفه کشی با تکیه بر اعتراضات مردمی مرسوم نگردد ؛ تن به این اقدام و مطالبه عمومی ندادند/ همین ضعف مدیریتی و عدم مقبولیت عمومی به همراه عوامل دیگر موجب پایین آمدن رای دولت تدبیر و امید و پیشی گرفتن جناح مخالف در این استان که همیشه تمایل به اصلاحات داشته و دارد گردید/ در ماه گذشته دل نوشته یکی از همکاران که به تازگی در بجنورد به افتخار بازنشستگی نائل آمده بودند و برخورد مناسبی جهت این بزرگواران که قضا تعداد زیادی را نیز در سال جاری شامل می شد، انجام نشده بود ، و در صدای معلم نیز بازتاب و انعکاس گسترده ای یافته بود ؛ ( این جا ) موجب شد تا این بار خود استاندار شخصا در این حوزه ورود نمایند و در یک مراسم چند نفره نمادین به همراه بانی اصلی این ضعف و بی مدیریتی ، به دلجویی و تکریم این بازنشسته محترم ، بانو محبوبه صادقی بپردازند که این سبک کار موردی موجب دلخوری بیشتر فرهنگیان استان به ویژه پیش کسوتان عزیزی که به تازگی بازنشست شده بودند گردید/ یک تصمیم نادرست تا کجا می تواند آثار مخرب بسیاری داشته باشد و منافع عمومی جامعه خصوصا فرهنگیان عزیز را به خطر اندازد
گروه اخبار/
شهریه دوره دوم مدارس حلی ( استعدادهای درخشان ) در سال تحصیلی جدید حذف شده است .
به گفته یکی از اولیاء دانش آموزان در این مدارس 6 میلیون تومان بابت ثبت نام و 1 میلیون تومان بابت مشاوره و پشتیبانی اخذ می شود .
در سال تحصیلی 97 - 96 ؛ 30 درصد تخفیفی که به فرزتدان فرهنگیان داده می شد حذف شده است .
شایسته است که مسئولان وزارت آموزش و پرورش در این مورد پاسخ گو باشند .
پایان پیام/
فضاي امروز كشور با فضاي دوران دفاع مقدس متفاوت است. هر دوره اقتضائات خاص خود را دارد. بهتر است براي انجام چنين اموري با متخصصان روانشناس مشورت شود و ببينيم واقعا دادن چنين هديهاي به يك دانش آموز چه اثراتي بر فكر و روح او دارد/ سالهاست با دانش آموزانمان ديالوگ نداشته ايم و فقط ما گفه ايم و آنها شنيده اند. اين شيوه بايد تغيير كند/ صدای معلم : شما به عنوان فردی که برخاسته از دل همین آموزش و پرورش و از بین معلمان هستید مشکلات این دستگاه را درک می کنید . صبح گاه اکثر مدارس ما بیش از آن شبیه محیط آموزشی باشد بیشتر شبیه " پادگان " ها و محیط های نظامی است . این در حالی است که " مدرسه " بهترین محیط برای ساختن رفتار دانش آموزان ، گسترش فرهنگ مدارا و گفت و گو و پرهیز از خشونت است . آیا می توان این کارها را انجام داد و از آن طرف دائما بگوییم که چرا دوز خشونت در جامعه و مدارس بالاست ؟/ ما از فرصت هايي كه در اختيار داريم استفاده نمي كنيم/ دانش آموز را به صف مي كنيم و برايش سخنراني مي كنيم.بي آنكه بدانيم او چه دغدغه و خواسته اي دارد/ بايد از كنار هيچ موضوعي به سادگي نگذريم
در ماههاي پاياني دولت روحاني و خصوصاً در کوران رقابتهاي انتخاباتي، رسانههاي اصولگرا و فعالان سياسي مخالف دولت با طرح مطالب هنجارشکنانه در خصوص « سند 2030 يونسکو » و دستاويز قرار دادن موضوع « به يغما رفتن » اموال صندوق ذخيره فرهنگيان حمله بيسابقهاي نثار آموزش و پرورش کردند/ روحاني با انتخاب سيدمحمد بطحايي عملاً سياستهاي محافظه کارانهتري را نسبت به آموزش و پرورش در پيش گرفت/ سيدمحمد بطحايي در ماههاي گذشته عملاً در حل مشکلات اقتصادي و معيشتي فرهنگيان ناکام ماند تا يکبار ديگر عدم اهتمام دولت به حل مشکلات آموزش و پرورش و فراموشي وعدهها، ضربه سختي بر اعتماد رايدهندگان فرهنگي وارد کند/ بخش اعظمي از مشکلات کنوني آموزش و پرورش که دولتهاي مختلف وارث آن بودهاند، به نگاه سطحي و مقطعي به مشکلات اين حوزه بر ميگردد و براي برونرفت از مشکلات کنوني آموزش و پرورش بايد نگاه سنتي و هزينهاي سياستگذاران کلان و خصوصاً دولتمردان به مقوله آموزش و پرورش تغيير کند/ رويکرد کنوني دولت دوازدهم به مقوله آموزش و پرورش و عدم توجه به مطالبات و انتظارات فرهنگيان، موجب ترديد در اراده دولت براي حل مشکلات اين حوزه شده است
انسانها در طول تاریخ با مجموع تولیدات خود اعم از ابزار یا زبان و فرهنگ ، امکان برقرای ارتباط با همنوعان خود را به دست آورده است. انسانها به واسطه همه دستاوردهای مادی و معنوی اعصار مختلف توانسته است نسل به نسل و سینه به سینه آموخته های خود را افزوده و به دیگران بسپارد. فرهنگ عمومی شامل هنجارها ، نمادها ، نقش ها ، ارزشها، علوم و فنون و ساختارها مبنی بر ارتباط اجتماعی متقابل است.
فرهنگ عمومی با وجود این که از گذشتگان به میراث می رسد اما به طور تدریجی و آرام آرام در طول تاریخ تغییراتی نیز می یابد. ایران قبل از انقلاب و بعد انقلاب را اگر مقایسه کنیم این تغییرات را به خوبی حس خواهیم کرد ؛ مثلا:
حجاب زنان به عنوان یک هنجار که گاه مرز آن با ارزش ، حذف می گردد.( این که باید حجاب داشت یک هنجار است، اما وقار و عفت و تقوی فرد با حجاب ارزش شمرده می شود.)
یا شهادت و جهاد به عنوان یک ارزش معنوی . که اعتقاد به آن ارزش فردی را به یک ارزش اجتماعی تبدیل کرده است.
گسترش زندگی آپارتمان نشینی و خروج از شکل افقی خانه ها و مجموع ارزشها و هنجارها ی زندگی در واحدهای عمودی یا آپارتمانها.
از بین رفتن شکل گسترده خانواده و تبدیل شدن آن به خانواده هسته ای، که همزمان با آن مجموع نگرش زوج های جوان نیز به پدر و مادرخود یا همسر، نیز عوض گردیده است.
عوض شدن کانالهای جامعه پذیری کودکان از دامن مادربزرگ ها و آغوش پدربزرگ ها به مراکز مهدکودک و پیش دبستانی و رسانه های جمعی و فضای مجازی .
توسعه روزافزون دانش بشری و همراهی ما با جنبه های مثبت و منفی آن و مرسوم شدن شتابان استفاده های خوشایند یا ناخوشایند از فرآیند تکنولوژی و رشد سریع آن که در سایه این پدیده عادات مفید کتاب خوانی و مطالعه تحت الشعاع قرار گرفته است.
" فرهنگ عمومی culture Public " حوزه ای از نظام فرهنگی جامعه است که پشتوانه آن اجبار قانونی و رسمی نیست، بلکه تداوم آن در گرو اجبار اجتماعی اعمال شده از سوی جامعه و تشکل ها و سازمانهای غیردولتی (غیررسمی) است. بر خلاف حوزه فرهنگ رسمی که در نهایت اجبار فیزیکی از آن حمایت می کند ،حوزه فرهنگ عمومی عمدتا بر پذیرش و اقناع مردم استوار است و عدم پای بندی به آن مجازات به معنای حقوقی کلمه را در پی ندارد. به عبارت دیگر ، مفهوم فرهنگ عمومی در تقابل "مردم – دولت " نمود پیدا می کند.
مثلا خندیدن با صدای بلند زنان در معابر عمومی ، کسی به این جرم مجازات نمی شود اما نگاه های تند و تیز رهگذران یا "نظارت اجتماعی" ، آنان را متوجه می سازد که کار شایسته ای انجام نداده است.
یا با لباس راحت منزل بیرون آمدن مردان برای خرید نان از سر کوچه محل شان، حداقل در جامعه ما جرم نیست اما نگاه خیره رهگذران او را مقید می سازد که لباس مخصوص بیرون بپوشد.
فرهنگ عمومی بر نحوه رفتار ما در جامعه نظارت می نماید. اما همیشه چنین نیست که همگان از آن پیروی نمایند و اینجاست که شکل ناخوشایند و زننده ای برای خود می گیرد. منظور از فرهنگ عمومی وجوه یا ابعاد یا قلمروهایی از فرهنگ است که با فرهنگ عامه در ارتباط می باشد. در نتیجه، آن جنبه ها یا وجوهی که مرتبط با بخش های خاص یا اختصاصی است از مفهوم فرهنگ عمومی خارج است.
رعایت حجاب برای زنان جزو فرهنگ رسمی کشور است و گاه برخورد و مجازاتی صورت می گیرد اما عدم رعایت حدود آن توسط عده بیشمار زنان خصوصا در تهران، موجب می شود که به فرهنگ عمومی تبدیل شود و به نظر برسد که عدم رعایت حدود حجاب در جامعه، امری طبیعی است. البته اگر هدف از رعایت حجاب وقار افراد مد نظر است ، مردان نیز باید از آن پیروی نمایند. شاید بیشتر از حجاب ، برخوردهای اخلاقی و انسانی افراد مورد نظر فرهنگ عمومی باشد. پس فرهنگ عمومی به علت این که گاه رفتار غالب افراد جامعه می شود توانایی اش از فرهنگ رسمی بیشتر می گردد.
اگر رعایت حجاب را هنجار بدانیم ، خود حجاب ارزش محسوب می شود و اگر مفهوم حجاب را تعهدات اخلاقی و انسانی برشمریم ، زنان و مردان جامعه ما با داشتن حجاب نفس ، فرهنگ عمومی خوشایندی را برای تعامل اجتماعی به وجود می آورند.
فرهنگ عمومی بایدها و نباید های زندگی را به ما آموزش می دهد ؛ مثلا ما نباید دزدی کنیم یا ما باید بهداشت محیط را رعایت کنیم. افرادی که بایدها و نبایدها را رعایت نمی کنند در واقع همان خاطیانی هستند که مردم انتظار مجازات آنها را دارند ، اما چون مرز بین فرهنگ عمومی و فرهنگ رسمی درهم تنیده می شود ، تشخیص سره از ناسره دشوار می گردد.
فرهنگ عمومی بر نحوه رفتار ما در جامعه نظارت می نماید. اما همیشه چنین نیست که همگان از آن پیروی نمایند و اینجاست که شکل ناخوشایند و زننده ای برای خود می گیرد برای همین گاه دزدی از دیگران برای رسیدن به اهداف مالی شتابان ، تبدیل به یک رفتار غالب می گردد و حتی توانایی شمرده می شود. لذا افرادی که مدیریت می نمایند و در طول خدمت خود اصلا دزدی نمی نمایند به دلیل عدم سوء استفاده از موقعیت و قدرت شغلی ، از نظر فرهنگ عمومی افرادی قابل احترام هستند، به شرط آن که در جامعه دزدی های کلان را ناشی از هوش برتر و توانایی کارآمد ذهنی دزدان تلقی نکنیم !
برای نمادهای ایرانیان می توان از پرچم ، عید نوروز، شب یلدا، مراسم سوگواری محرم و نذرهای عاشورایی یا اربعین حسینی، ورزش زورخانه ای یا کشتی پهلوانی یا سیمرغ و.... اشاره داشت.لزوما همه افراد جامعه مقید به پیروی یا حرمت نهی به نمادها نیستند اما عِرق ملی یا مذهبی باعث ایجاد شعف و شور و نشاط در افراد جامعه می گردد ، لذا افراد خود را متعهد به رعایت آنها بعنوان فرهنگ عمومی می نمایند.
نحوه استفاده از وسایل و آلات تکنولوژی نیز با توجه به فرهنگ عمومی هرجامعه ، کارکرد متفاوتی دارد. استفاده های زشت یا ناخوشایند از اتومبیل های لوکس گران قیمت یا تلفن های همراه هوشمند آخرین مدل یا فضای مجازی یا حتی ره آورد صعنت درلوازم خانگی، نیز می تواند به کارکرد منفی تبدیل گردد. مثلا چشم و هم چشمی خانواده ها و تغییر شکل زندگی آنان ، فرهنگ عمومی را به سوی مصرف گرایی صِرف بدون ملاحظات توانایی مالی یا نیاز واقعی افراد کرده است.
آری !
فرهنگ عمومی در سایه رفتار همه گیر افراد جامعه ، به تدریج بوجود می آید و غرق شدن ما در محتوی مثبت یا منفی آن ، آن چنان ما را به خود مشغول می سازد که ما متوجه تغییرات رفتاری یا اخلاقی یا عاداتی خود نمی گردیم. فرهنگ عمومی باعث تعامل بین فرهنگ ها نیز می گردد، اثر می پذیرد و اثر می گذارد.
همه ما گاه به عنوان به وجود آورنده و گاه به عنوان تابع محتوی فرهنگ عمومی در ساختار آن می توانیم اثرگذار باشیم. آنچه در این میان مهم است خودآگاهی و خودباوری ماست که در پذیرش اثرات مثبت آن فعال و بر کاهش اثرات منفی ، مؤثر باشیم.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
فرستم نامه ای در قالب نظم
ز ایامی کنم صحبت چرا کظم
همان دوران خدمت در مناطق
میان معصوم تلمیذان که ناطق
میان خوبان افرادی صمیمی
به دور از هر ریایی بحث دینی
کلاسی را که محفل گرم آن روز
چه شوقی اشتیاقی با چه دلسوز
به تعلیمی گذر ایام خود را
صفا پاکی زبانزد بود آن جا
اوان خدمت ببود و اشتیاقی
به دور از شهر شهری آشنایی
به خدمت عشق می ورزم چه نعمت
حقیقت را بیان دوری ز نقمت
پذیرش شغل را با اشتیاقی
گزینش کرده فارغ از ریایی
چه شغلی برتر از علمی خدایا
که بنیان آدمی با علم احیا
به علمی عشق می ورزم خدایی
به علمی بین حق باطل جدایی
چه شغلی برتر از علمی تو دانا
به ما گویی معلم شغل زیبا
به زیبایی درون اندیشه زیبا
نهال علمی بکاری قلب برنا
نهال علمی به علمی بارور هان
شکوفایی چو گل هایی نمایان
نهال علمی به علمی آبیاری
ثمر ده آن نهال علمی چه باری
همان گل های زیبا دانش آموز
به تعلیمات علم آموز پیروز
معلم وارثی شد انبیا را
به وارث انبیا حرمت شما را
معلم را به حرمت انبیایی
که وارث انبیا در هر مکانی
مکان سنگر نشین یاد از جهادی
که اکبر اصغرش همسو نهادی
به حرمت این کسان باشید عزیزان
که هادی بین تلمیذان نمایان
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
سالی که صدها هزار نفر را به اسم حق التدریسی و آموزشیار و ... به استخدام بنگاه کارآفرینی آموزش و پرورش درآوردند/ مجلس شورای اسلامی به بهانه " تجمعات زنجیره ای این دسته از معلمان " اهرم فشار به وزارت آموزش و پرورش برای استخدام این دسته از معلمان شده است/ کیست که نداند که همه در کشور به آموزش و پرورش به عنوان یک بنگاه کاریابی و استخدام نگاه می کنند و هرکس از هرجا مانده باشد توقع دارد در آموزش و پرورش مشغول کار شود اما اشکال کار کجاست/ اگر آماری از استخدامی های سال 89 تهیه شود، خواهید دید که چه حجم گسترده ای از این عزیزان از روابط به نحو مطلوب بهره برده اند/ امروز نیز نمایندگان مجلس به جای رسیدگی به دغدغه های اساسی فرهنگیان شاغل در آموزش و پرورش مساله استخدام این نیروها را بُلد و پررنگ می کند و باید انگیزه نمایندگان مجلس از این اقدام نیز بررسی شود/ اما استخدام نیروهای حق التدریسی بی ضابطه در حکم استامینوفن کدئین هستند که به طور موقت سردرد نیروی انسانی را التیام می بخشد اما در دراز مدت اثرات آن را بر کل جامعه وارد می سازد
کنی حرمت به فرهنگ عمومی
چه شهری روستایی یا که بومی
به فرهنگی عمومی یاد مانی
به نظمی اجتماعی شاد مانی
به حُسن اخلاق آرایی خودی را
به تعلیمات آموزش هویدا
تو را نظمی است قانونی به احکام
رعایت نظم را دوری ز آلام
رعایت نظم قانون آشکارا
بگیری دست هر افتاده ای را
تو را بازو اگر گیری یدی را
چنان حرمت تسلی خاطری را
بشر خاکی به فرهنگی خود آرا
به فرهنگی که ایرانی خود احیا
بشر خاکی جهان کشور چو خانه
به هر یک احترامی لا بهانه
تعامل اجتماع حاصل ز فرهنگ
به آدابی مزین جلوه لا ننگ
بشر خاکی شنو پندی که امداد
عمومی فرّ فرهنگی کنی یاد
بشر را نقش هایی هست دانیم
محیطی اجتماعی را شناسیم
تمامی شغل با نقش آفرینی
میان خلقی شناسایی ببینی
بشر خاکی که ایرانی تو را پند
بگیری پند را گویی به فرزند
جهان را خانه ای فرضی نمادین
که صاحب خانه را حرمت هر آیین
به نظمی صلح در گیتی پدیدار
به افکاری که فرهنگی نمودار
به افکاری که فرهنگی عمومی
بباید احترامی کو به کویی
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید