صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

 اعتبار طرح رتبه بندی در بودجه 97 پیش بینی نشده است/بخشنامه جهانگیری معاون اول رییس جمهور راه را بر عوام فریبی مدیران دولتی در موضوع بودجه بست/ نمایندگان دستگاه های اجرایی مجاز به طرح پیشنهادِ تغییر در تبصره ها ، بندها و جداول و یا موافقت با پیشنهادهای مغایر با مفاد لایحه بودجه نیستند/ الهیار ترکمن در روز تقدیم لایحه بودجه به مجلس، از شروع "راند دوم" کار خود برای "استفاده از فرصت افزایش ظرفیت " بودجه در مجلس خبر داده بود/ بخشنامه جهانگیری با دعوت رییس جمهور از مردم برای انتقاد از همه زوایای بودجه ، تناقضی ندارد/ بطحایی می گوید: به صورت خاص،بحثی برای افزایش حقوق معلمان و فرهنگیان وجود ندارد/ آموزش و پرورش اولویت 7 و 8 نظام است/امکان ندارد که مجلس از بودجه بخش های نظامی،امنیتی،بهداشت،آب و فاضلاب،رفاه اجتماعی، کشاورزی، فرهنگی ، مذهبی و... کسر و به بودجه آموزش و پرورش اضافه کند/ جست و جو برای کشف منابع درآمدی جدید برای آموزش و پرورش مانند جست و جوی حیات در کراتِ دیگرِ منظومه شمسی است/ فاز اول رتبه بندی در سال 94 مدلی برای افزایش حقوق معلمان بود که با بودجه ای حدود 1500 میلیارد تومان اجرا شد/ علی اصغر فانی و معاونش بطحایی و وعده دادند که فاز دوم رتبه بندی با بودجه 3500 میلیارد تومان سال 95 اجرا می شود که تاکنون اجرا نشده است/ در بودجه 97 هم برای اجرای طرح رتبه بندی و دیگر احکام برنامه توسعه ششم، بودجه ای پیش بینی نشده است/ الهیار می گوید  که رتبه بندی از سوی دولت به صورت لایحه تقدیم مجلس می شود، اما زمان تقدیم لایحه به مجلس معلوم نیست/ دولت دوم احمدی نژاد در تابستان سال 92  نظام رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان را تصویب و وزارت آموزش و پرورش را موظف به اجرای آن طی سه سال کرد/ مطابق این مصوبه حقوق معلمان نباید از ۸۰ درصد میانگین حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه ها کمتر باشد/  این مصوبه بار مالی سنگین داشت و در آخرین ماه دولت احمدی نژاد و در شرایطی که معلوم بود آقای حاجی بابایی شانسی برای بقا در پست وزارت ندارد، به تصویب رسید/ چرا چنین امر مهمی را آقای حاجی بابایی به آخرین روزهای حضور خود در دولت موکول کرده بود / لایحه همترازی در دولت روحانی هم احتمالا سال 1400 به مجلس برده می شود که تعهدات مالی آن گردن دولت بعدی بیفتد/ با تصویب رتبه بندی، معلمان هم از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری خارج می شوند و مانند هیات علمی دانشگاه ها قانون خاص خود را خواهند داشت/ تبصره طلایی لایحه بودجه 97 ، اختصاص یک میلیارد دلار (سه هزار و 500 میلیارد تومان) از محل صندوق ذخیره ارزی برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان در سال 97  است/ الهیار ترکمن دنبال محاسبه قیمت تمام شده اقدامات آموزشی و تربیتی است  تا از کنار آن به اقدامات اصلاحی برسد/ در وزارتخانه ای که بین 95 تا 110 درصد بودجه مصوب، صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان می شود، تنها راه کاهش هزینه ها، کاهش هزینه های پرسنلی است/ برخی دستگاه‌ها حق بیمه تکمیلی را از بودجه خدمات رفاهی دستگاه تخصیص می‌دهند اما آموزش و پرورش اعتبارات رفاهی ندارد/ در سال 97 نباید انتظار تغییری جدی در حق بیمه و خدمات بیمه تکمیلی یک میلیون و 600 هزار فرهنگی و خانواده هایشان داشته باشیم/ به گفته علی لاریجانی میزان تحقق بودجه 429 هزار میلیاردی عمومی  دولت در سال 97 ، 300 هزار میلیارد تومان (معادل 70 میلیارد دلار ) است/  ترکمن می خواهد  5 هزار میلیارد تومان کمک مالی از اولیا بگیرد تا کیفیت مدارس دولتی را بالا ببرد/ با حذف یارانه نقدی و افزایش قیمت حامل های انرژی افزایش ده درصدی حقوق کارمندان خنثی و تراز درآمد ها منفی می شود/ علی لاریجانی میزان تحقق بودجه 429 هزار میلیاردی عمومی  دولت را 300 هزار میلیارد تومان (معادل 70 میلیارد دلار ) پیش بینی کرده است. فقط بودجه دفاعی آمریکا در سال جاری به عنوان رقیب اصلی ایران، 700 میلیارد دلار  یعنی ده برابر کل درآمدهای دولت است

منتشرشده در اقتصاد

ضعیف ترین دانش آموز کلاس نیز راجع به کنکور ، شرایط اجرایی آن ، شرایط قبولی و انتخاب رشته ، سئوالاتی از معلم خود می پرسد، علیرغم این که امکان قبولی او خیلی ضعیف است ، اما معلم او از سر سوز ، راهنمایی لازم را می نماید/ اعتقاد به حذف کنکور ناشی از برنامه ریزی نادرست ما به عنوان پیش زمینه آن است/ کودکان ما از همان دوره ابتدایی افیون تست زنی را می چشند و با اعتیاد بدان ماه به ماه و سال به سال ، با بهانه های ورودی مدارس تیزهوشان یا نمونه دولتی یا برخی مدارس غیردولتی، نهایت خود را به پایان خط تحصیلات متوسطه و شرکت در کنکور می رسانند/ ما با ترویج واژه هایی به عنوان پیشوند اسامی اشخاص چون دکتر و مهندس در خطاب به شخصیت ها و مقامات ، مدرک گرایی را مهم ساختیم/ کنکور برای آزمون آموخته های دوران دانش آموزی جهت ورود به دانشگاه های کشور است، پس نفس کنکور روندی مشکل زا نیست ، اما برای جریان این مهم نیز ما درست برنامه ریزی نکردیم/ ما قدرت توصیف و مهارت تجزیه و تحلیل و نقد و بررسی و خلاقیت و اندیشه را از دانش آموزان خود گرفتیم و به جای آن قرص پاسخ سئوال دادیم/ مشکل امروز ما کنکور نیست. مشکل امروز ما نبودن پلی منطقی و عقلانی مابین آموزش و پرورش و آموزش عالی است....

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 04 دی 1396 08:05

پرسش مهر در باز !

پرسش مهر و نامه یک معلم به حسن روحانی رئیس جمهور

بسم الله الرحمن الرحیم
رئیس جمهور محترم آقای حسن روحانی
سلام علیکم
من یک معلمم.ساده و مظلوم و قدرشناس و منعطف !

 

اگر بنا باشد دشمن به مملکتم هجوم بیاورد هیچ چیز نمی تواند جلوی مرا بگیرد. عرض می کنم که بدانید ماها یعنی معلمها و قاطبه ملت ایران خیلی با شما فرق می کنیم.شما اگر ایران و اسلام خدای ناکرده طوری بشوند ، می میرید اما ما می میریم و نمی گذاریم اسلام و ایران طوری شان بشود! جفتشون یکیه فرقشون هم بینشونه؟

مثل یک بچه کلاس پنجم دبستان که دارد در مقابل معلم کوهی از سوادش یک انشای دست و پا شکسته می خواند و در مقابلش احساس کوچکی می کند،  متاسفانه من در مقابل تان احساس کوچکی نمی کنم چون نه انشایم دست و پا شکسته است و نه خودم تازه چشم واکرده ام.

من هم مثل شما همه جورش را دیده ام!

می پرسید  اینها چی است که من می گویم؟ مگر رئیس جمهور گوش مفت دارد یا وقت رایگان که به این مهملات و پرت وپلاها گوش بدهد؟ نه ندارد. اما اگر اندکی صبر کنید شاید بفهمید که چرا معلمتان امسال نرفته مثل بچه آدم از طریق همان شیوه نامه! پرسش مهرش را بنویسد و برگزیده منطقه ای و استانی هم بشود یک تقدیرنامه هم بگیرد؟

راستی می شود بگذارید حسن آقا صدایتان کنم؟ آخر هر چی باشد هم سنیم. هر چی باشد هر دو یک اندازه درس خوانده ایم. اما هر چی باشد شما  رئیس جمهورید و علاوه بر اعتبار و آبرو و احترام ملی و بین المللی و زر و و بالتان هم  بیشتر از من است.

حسن آقا جان ؛ ظهر که می روم خانه گوشی تلفن همراهم که مال 20 سال پیش است را خاموش می کنم و شما  هم زنگ بزنید جواب نمی دهم وزیر عزیزمان که جای خود دارد! می دانید چرا؟

چون می دانم که فردا باز هم آخرین مرتبه و سلسله مراتب اداری و مالی و رانت خواری یعنی کلاس درس برویم باز است.اما حسن آقا جان خدا وکیلی تا حالا شده یک روز گوشی تان را بیندازید دور؟ یا هر لحظه منتظر آشوب و بحرانید که وزرا و معاونانتان با کج سلیقگی براه انداخته اند؟

شاید این حرفها را بشنوید و  بگویید برو بابا  معلم ساده زبان نفهم!!! یک بلایی سرت بیاورم که  در کلاس درس هم برویت بسته شود! عیبی ندارد حسن آقا من خودم سال دیگر می روم فقط بگذارید این تتمه سال را بمانم خدمتم تمام شود!

حسن آقا ! من نمی دانم کدام شیر پاک خورده ای بود که این پرسش مهر را علم کرد که راستی برای معلمها و دانش آموزها و خانواده ها خیلی چیزها را  علم کرد!

هیچ شده یکبار بهترین و زبده ترین پاسخ پرسش مهر معلمان یا دانش آموزان یا اولیا را بخوانید و ببینید آیا مطلبی دارد که یک دردی از جامعه بردارد؟و با روی باز بگویید آفرین! این را فردا اجرا خواهم کرد؟ یا اینکه هر ساله این همه کاغذ تایپ می شود و این همه مطلب کپی پیست می شود و یک عده ای که جایی برایشان نبوده و مازاد بوده اند پشت میزهای بزرگ این کاغدها را به صورت انانیموس( ناشناس!!!) می خوانند و نمره می دهند و هی از استان برگزیده می شود و یک برگ کاغذ گلاسه پانصد تومنی جوهر آلوده می شود و در یک پاکت سر بسته مثل حکم اعدام تحویل معلم و دانش آموز می شود و بعد هیچ؟ آخرش هم یک برگ از همون کاغذ های پانصد تومنی که وزیری لای هزار و یک کاغذ باطله دیگر امضا می کند و باز هم همان پاکت و سربستگی پاکت و تحویل و تحول؟


حسن آقا جان من ! هر سال در این برنامه پرسش مهر شرکت کرده ام و یکی دو گونی از این کاغذ های پونصد تومنی جوهر آلوده دارم که زنم گاهی می گوید اینها چیست به دور خودت می ریزی؟ ببر بریز بیرون و گاهی دعوایم می کند که اینها جز جاگرفتن و خانه را شلوغ کردن آخر چه فایده ای دارد؟

بابا حسن آقا جان ؛ زنم نمی داند که روی هر کدام از اینها امضای افرادی است که در روزگار خودشان با  یک نیش قلم می توانستند بهترین اقوام و دوستان و همالکی هایشان را در بهترین مناصب جا بدهند و بدترین دشمنان و غیر همپالکی هایشان را با همان نیش قلم از هستی ساقط بکنند! اما من که می دانم!


حسن آقا ! زنم فقط می بیند که شما که نه اسلاف شما  و حالا شیعیان شما  یک بیمه طلایی درست کرده اند که هر وقت می رویم دکتر، در برابر منشی دکتر باید از خجالت آب بشویم بگوییم هولوگرام داریم! و منشی جلوی زن من بگوید ما از این چیزا! قبول نمی کنیم. اگه میخوای فاکتور میدیم! و زنم می بیند که شوهرش یعنی من بینوا فاکتور را می گیرم ، به دقت تا می کنم و می گذارم توی جیبم و بعد می رویم داروخانه  می گوییم هولوگرام داریم و دارو خانه محترم می گوید این نسخه همه اش تعدیل قیمت دارد با هولوگرام چیزی کم نمی شود مثلا 500 تومن و باز می بیند که من مثل یک موجود قابل ترحم ایستاده ام می گوید برو یک کپی از صفحه اول و نسخه دکتر بگیر  و بیاور تا 500 کم شود و من نادان  دست زنم را مثل دو تا کور که یکی عصا کش دیگری است می گیرم  و می رویم کپی می گیریم و 600 می دهیم تا 500 کم  شود.

حسن آقا جان ! اما فکر کنم نمی دانید که بابت این خفت ها و خواری ها جلو سر  و همسر  و بچه  و اولاد برجی نفری 28000 تومن ناقابل جلو جلو از حقوقم کسر می شود و ما که 4 نفریم میشود 108000 برجی و من همچنان در حال ذلت پذیرفتن هستم؟

حسن آقا ! از شما  و زیردستان مطیع تان متشکرم که وزارتخانه آموزش و پرورش ( دیگر اینقدر خوار و خفیفش کرده اید که از آن آموزش و پرورش یال و کوپال دار فقط  همین آپ هم به زور مانده!!!) دارد به همین مبلغ برجی می دهد بیمه یعنی در واقع از طرف من گردن شکسته که از بی کفنی است اگر هنوز راه می روم، 216000 تومن برجی می دهیم بیمه و منشی دکتر  آن طور می گوید و داروخانه این طور آورد(order) می دهد!!!
حسن آقا فکر کنم تا حالا بیمار نشده اید! خدا نکند بیمار بشوید درد  و بلایتان بخورد به جان من. چون هیچ وقت شما را ندیده ام که در صف دوا باشید و صف دکتر و هولوگرام و این چیزها؟

حسن آقا ؛ می شود بگویید فرق یک کارمند دولت که رئیس جمهور است با یک کارمند دولت که معلم است چیست که اصلا شما از این دردهای ما بی خبر و مبرایید؟

مگر هر دوی ما تابع سازمان امور اداری و استخدامی نیستیم؟ چرا شما هولو گرام ندارید؟ آقازاده ایت نکند بیمار نمی شوند؟ مثل آن آقازاده عزیز که می گفت من ژن خوب دارم؟ اوه اوه راستی نکند ما ژنمان بد است؟ یا که شعور زندگی و کسب  و کار نداریم؟

تازگی ها شنیده ایم که یکی از وزرایتان بدجوری به پرسش مهر  امسالتان که در مورد تحمل عقاید یکدیگر و احترام به عقاید همدیگر است جواب داده و خطاب به یک بینوایی گفته یه کمی از آن سبوس ها بدهید بخورد!

خداوکیلی حسن آقا جان ؛ چرا این پرسش مهر را در کابینه نهادینه !!نکردید تا وزرا و معاونانتان یاد بگیرند از این وزیر با کیاست و زرنگ و طرار؟ والله اگر در ولایت کفر بود این وزیر را مجبور به عذر خواهی می کردند. اما گویی که مجموعه تان  آن کشاورز بدبخت را با بی تفاوتی  از نظر روحی و روانی کشته است!
حسن آقا جان ! فدای چینهای پیشانی تان!یک فکری هم به حال این کتابهای درسی بکنید! تابستان هنوز سه ماه مانده به بازگشایی مدارس و طرح پرسش مهرتان این بنده حقیر سراپا تقصیر همین طوری اتفاقی چشمم افتاد به صفحه اول کتاب های درسی فرزندم و گفتم ای بابا این چیه اینجا نوشته؟
 به زبان خودمانی عرض کنم که نوشته بود که هرکی به این کتابا نیگای چپ بکنه با قانون طرفه!!!! دیدیم بابا تنها کسی که به این کتابا نیگای چپ نمیکنه خواجه حافظ شیرازی است اونم شاید به این دلیل که مرده است.
 ای بابا حسن آقا ! دیگه این آخر عمری اعصابمون خراب شده. ما که تابستان گفتیم و داد زدیم و نشد حتی به کمیسیون اصل 90 مجلس هم نوشتیم و نشد. دیگه چیکار کنیم که بشه؟ گفتیم این بار دیگه پرسش مهر نانازی نمی نویسیم.بچه مثبت بازی در نمی آوریم! مستقیم درد و بلا  رو می آوریم توی جلوی چشم شما ببینیم بالاخره می شود کاری کرد یا نمی شود.

 

بسمه تعالی
کمیسیون اصل 90
با سلام
احتراما به استحضار می رساند اینجانب رضا هاشمی دبیر آموزش و پرورش ...... در مورد سوء استفاده یعضی ناشران از کتب درسی که خلاف ضوابط  سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی است و سالها گریبان قشر دانش آموز از کودکستان تا دانشگاه را گرفته است بعد از مدتها اعلام و اعتراض و بحث با مولفان کتب درسی و البته نتیجه نگرفتن از آنها شکایت خود را در سازمان بازرسی کل کشور طرح کردم که در زیر این سطور متن کامل آن ارائه می گردد. در واقع شکایت اینجانب به اعلام تبدیل شد و دیگر امکان پیگیری این موضوع از دست من خارج شد. خوف من این است که باز هم بعد از ده روز که مدارس باز می شود دوباره همان آش باشد و همان کاسه. از این رو صلاح بر این دیدم که کل ماوقع را با استحضار اعضای محترم کمیسیون برسانم شاید که با پیگیری نمایندگان ملت و خانه ملت بتوان  دست این نابودکنندگان سیستم آموزش و پرورش کشور را از سر کودکان و نوجوانان کوتاه کرد و بیش از این با سرنوشت 14000000 دانش آموز و تعداد زیادی معلم و بالطبع خانواده های آنان بازی نشود.قبلا از بذل عنایت تان سپاسگزارم-

با احترام 

رضا هاشمی


استعلام آخرین وضعیت
شماره پیگیری
 
رمز عبور
 
استعلام فراموشی رمز عبور
استعلام آخرین وضعیت
کارهای شما
عنوان    زمان ایجاد    مهلت اقدام    
            
آخرین رویدادسابقه رویدادها سابقه رویدادها آخرین رویداد
در حال حاضر، رویدادی ثبت نشده است.
اعلام 4882903 توسط سازمان مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
از طرف: سامانه زمان ثبت: 1396/05/28 - 11:22

پرسش مهر و نامه یک معلم به حسن روحانی رئیس جمهور


خلاصه اطلاعات درخواست
نام
رضا
نام خانوادگی
هاشمي بني
کد ملی
.......................
شماره پیگیری
نوع درخواست
اعلام
موضوع
دستگاه اجرائی
سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي
شرح
سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي متولي چاپ و نشر كتب درسي است و هر ساله مبالغ هنگفتي را صرف مولفان كتب درسي در همه مقاطع مي كند و در ابتداي همه كتابهاي درسي اين مطلب آمده است كه كليه حقوق مادي و معنوي اين كتاب متعلق به سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش است و هر گونه استفاده از كتاب و اجزاي آن به صورت چاپي و الكترونيكي و ارائه در پايگاههاي مجازي،نمايش، اقتباس و تلخيص تبديل و ترجمه و عكسبرداري نقاشي تهيه فيلم و تكثير به هر شكل و نوع بدون كسب مجوز ممنوع است و متخلفان تحت پيگرد قانوني قرار مي گيرند.

اما متاسفانه هر ساله شاهديم كه منابع  عظيم صرف شده در تاليف و تهيه كتب درسي هنوز كتاب به دست دانش آموز نرسيده كتابهاي راهنما و حل المسائل تدوين مي گردد و البته بدون هيچ مجوزي از آن سازمان.

در بسياري موارد اهداف مولفان و دوره هاي برگزار شده و كتابهايي راهنماي تدريس با وجود اين گام به گامها در دست دانش آموز هبط شده و نتيجه آموزشي اسف باري از اين امر ناشي مي شود كه دامن همه را مي گيرد چون 14 ميليون دانش آموز تحت تاثير اين سموم واقع مي شوند و زحمات معلمان و دبيران در مدارس به كلي هدر مي رود.

پرسش مهر و نامه یک معلم به حسن روحانی رئیس جمهور

بنده سي سال است كه دبيرم و هيچ سالي نشده كه دانش آموز بدون گام به گام و رونويسي از آن در كلاس حاضر بشود و بهتر از هر كسي به ضررهاي بي توجهي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش به سرنوشت كتب درسي و دانش آموزان واقفم و داد و فرياد خود را در هر جلسه اي كه مولفان كتب حضور داشته اند اعلام كرده ام و آنان نيز  در كمال حيرت حاضران ناتواني خود را در جلوگيري از نابودي منابع آموزشي اعلام كرده اند.

من اكنون در آستانه بازنشستگي هستم و از شما كه با جديت مراقب رعايت قانون و موازين اداري مي باشيد تقاضامندم از سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش سوال فرماييد چرا به مطلبي كه در آغاز همه كتب درسي به درستي آورده وقعي نمي نهد و اين همه باعث ويراني در امر آموزش كشور مي گردد.

شما عزيزان خود كودكي مدرسه اي داريد. كافي است برويد منزل و ببينيد كه كتاب حل المسائل و گام به گام و منتشران در دست وي است و جواب سوالاتي را كه براي تنوير فكر و ورزش قوه ابتكار كودكتان مولف كتاب با هزار وسواس آورده است با رونويسي جوابها و حل مسئله ها از روي گام به گام باعث كوري فهم و نابودي استعداد وي مي شود. خواهشمندم با بررسي موضوع لااقل از امسال كودكتان را از معرض اين تباه كنندگان منابع آمورشي دور نگاهداريد شايد كه بفضل الله تعالي موجبات خيري بشويد كه كل دانش آموزان آسوده از اين بلايا بشوند. و من الله التوفيق و عليه التكللان.
زمان ثبت
1396/05/25 - 22:45خوب .

اکنون که ریاست محترم جمهور جناب آقای حجه الاسلام و المسلمین حسن روحانی ماوقع را می دانند استعای عاجزانه این است که این مسئول عالی مقام در مورد مشکل مطروحه که الحق تصدیق بفرمایید مشکل کل مملکت است یک فکری بکنند و این مرقومه را که علنی و باز و منبسط ارائه شده به دیده ترحم ننگرند و بعد از خواندن نوچ نوچ از روی تاسف نگویند.

همه به خوبی می دانیم که دوران یکطرفه حرف زدن و نسخه واحد پیچیدن و خود دانشمند نشان دادن،سالهاست چار تکبیرش گفته شده  است. دوران دوران جولان خرد جمعی است. بیایید با هم یک پرسش مهری درست کنیم که برای سال بعد جواب مهر باشد!
با تشکر یک معلم ساده مظلوم خیلی منعظف! که دیگر تقدیرنامه 500 تومنی توی پاکت که آهسته و در خفا داده می شود که دیگران یک وقتی نفهمند دلشان آب بشود، خوشحالش نمی کند!


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ سه شنبه نشست" اصل کفایت و چالش تامین و مدیریت منابع مالی در آموزش و پرورش " در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران برگزار گردید .

در این نشست تخصصی دکتر ابوالقاسم نادری ( استاد دانشگاه تهران ) ؛ دکتر صمد برزویان ( دبیر نشست و استادیار دانشگاه علامه طباطبائی ) ؛ دکتر حمید رحیمیان ( دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی تهران ) ؛ دکتر عباس عباس پور ( دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی تهران ) ؛ دکتر برجعلی رئیس دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران و نیز علی اللهیار ترکمن ( معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ) به ارائه دیدگاه های خود پرداختند .

در پایان نیز دانشجویان و حاضران پرسش های خود را مطرح کردند .

« صدای معلم » در این بخش سخنان « دکتر احمد برجعلی » رئیس " دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی " دانشگاه علامه طباطبائی را منتشر می کند .

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

 

همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ روز دوشنبه آیین تکریم مهرمحمدی و معارفه حسین خنیفر با حضور وزیر آموزش و پرورش در محل سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار گردید .

در این مراسم  سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان ، سرپرست جدید ، وزیر آموزش و پرورش ، نماینده نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان و تعدادی دیگر به ایراد سخن پرداختند .

« صدای معلم » پس از انتشار متن کامل سخنان « محمود مهرمحمدی » ( این جا ) و ( این جا )  در این بخش متن کامل سخنان « سیدمحمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش را منتشر می کند .

آذربایجان غربی

منتشرشده در نامه های دریافتی

فرسودگی مختص جنبه ظاهری و سخت‌افزاری نظام آموزشی نیست. در زمینه ساختار و محتوای برنامه‌های آموزشی و درسی، روش‌های پیاده‌سازی این برنامه‌ها، سیستم مدیریت منابع انسانی، اقتصاد آموزش و… یا به بیان دیگر بُعد نرم‌افزاری نظام آموزش نیز وضعیت چندان مساعد نیست/ فعالیت‌هایی که توسط معلمان انجام می‌شود در جهت حافظه محوری بوده و برای ساختن یا تربیت و پرورش شهروند مسئول نیست/ روحی که باید به عنوان موتور محرکه نظام آموزشی باشد، وجود ندارد/ مسئولان حرف از هوشمند سازی مدارس می‌زنند، اما حتی مدارس غیرانتفاعی، مدارسی فرسوده با نیمکت‌هایی غیراستاندارد هستند که با تخته هوشمند و ویدیو پروژکتور تناسبی ندارند. علت آن است که طرح‌هایی مانند مدرن‌سازی آموزش را ابتدا به صورت الگو و برنامه تعریف کرده‌ایم و بحث سخت‌افزاری مسئله از دید مسئولان و سیاست‌گذاران آموزش و پرورش کشور پنهان مانده‌اند/ به تنها چیزی که توجه نمی‌شود، ساختن روح، پردازش فکر، تربیت شهروند مسئول و پرسشگر است که اگر به این مسائل توجه شود، بحران‌های اجتماعی کمتری را در جامعه شاهد خواهیم بود/ آن‌ها به فکر ارائه و بیان آماری غیر واقعی هستند. ارقامی که هیچ سودی برای نظام فرسوده آموزش و پرورش ندارد

هوشمندسازی مدارس و رسالت و ماموریت آموزش و پرورش

قدس آنلاین- هوشمند سازی مدارس،تبلت دانش‌آموزی، ایزایران و بسیاری دیگر را امروز تنها نامی از طرح‌هایی می‌دانیم که روزگاری نه چندان دور، چشم و دلمان را برای ایجاد تحولی در نظام آموزش و پرورش روشن کرده بودند. طرح‌هایی که مطرح شدند، حتی چند سالی هم در برخی نقاط اجرایی شدند، اما ادامه نیافته و با عوض شدن مدیران به فراموشی سپرده شدند.

 

طرح‌هایی که کپی می‌شوند

یک کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه بسیاری از طرح‌ها در آموزش و پرورش مطرح شده، اما پیگیری نمی‌شود، به خبرنگار ما می‌گوید: این کار می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. مهم‌ترین آن کپی بودن این طرح‌هاست. مسئولان ارشد آموزش و پرورش به کشورهای دیگر، به خصوص کشورهای اروپایی رفت و آمد داشته و با این شعار که جهانی فکر کنید و بومی عمل کنید، این طرح‌ها که کپی‌برداری محض از آن کشورهاست را در کشور اجرایی می‌کنند. اما این طرح‌ها در کشور با اقبال خوبی روبه رو نمی‌شود؛ چرا که به گرفتاری‌ها و مسائل بومی توجه چندانی نمی‌شود.

محمدرضا نیک‌نژاد اضافه می‌کند: بیشتر مدیران مایل هستند تغییراتی شکیل داشته باشند. این تغییرات به اسم آن‌ها ثبت و برند آن‌ها شود.

 

این طرح‌ها فقط برای سرکیسه کردن خانواده‌هاست

وی با بیان اینکه فناوری بخشی از زندگی همه انسان‌ها شده است، توضیح می‌دهد: وقتی ضریب نفوذ اینترنت در کشور ۴۵ میلیون نفر است، نمی‌توان تأثیر آن را نادیده گرفت، اما این کار زیرساخت‌های لازم را نیاز دارد. وقتی طرح هوشمند سازی مدارس مطرح می‌شود، باید از مسئول مربوطه پرسید که آیا برای این کار زیر ساخت‌های لازم وجود دارد؟ آیا امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن وجود دارد؟ وقتی مدارسی داریم که ۶۰ سال بیشتر از ساخت آن‌ها می‌گذرد، می‌توان انتظار هوشمند کردن آن‌ها را داشت؟

بیشتر کلاس‌ها امکان هوشمندسازی ندارند، علاوه بر آن بودجه و پول هم وجود ندارد. به نظر می‌رسد این طرح‌ها با هدف سرکیسه کردن خانواده‌ها و جذب کمک‌های آن‌ها عنوان می‌شود و بازدهی دیگری ندارد. وقتی ۳۰ درصد مدارس تخریبی کامل و ۳۰درصد نیاز به بازسازی و نوسازی دارند، هوشمند سازی معنایی ندارد. وقتی زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این طرح مهیا نیست، این طرح‌ها فراموش می‌شوند. چند درصد معلمان ما هوشمند هستند؟ اصلاً آموزش و پرورش چه کاری برای هوشمند کردن معلمان انجام داده است؟ در گذشته کلاس‌های آموزش ضمن خدمت داشتیم، اما برای کم کردن هزینه‌ها چند سالی است که این دوره‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود که بازدهی چندانی به همراه ندارند. این طرح‌ها خیلی خوب است، اما زیر ساخت‌های لازم آن در کشور وجود ندارد. طرح‌هایی که هزینه بر دار است و مانند موجی می‌آید و می‌رود.

 

کمبود بودجه بلای جان آموزش کشور است

نیک‌نژاد مشکل دیگر این طرح‌ها را نبود نظارت می‌داند و توضیح می‌دهد: باید از آموزش و پرورش تمرکز زدایی شده و بخش زیادی از کارها به مدرسه و معلمان واگذار شود. پیش از اینکه مدرسه یا نیروهای ستادی و سیاست‌گذاران دخالت کنند، باید پایشی نیز وجود داشته باشد.اما وقتی مدرسه‌ها گرفتاری و کمبود نیرو دارند، این طرح‌ها باری اضافه بر عهده مدیر بوده و طبیعی است که آن هم دنبال فرصتی برای شانه خالی کردن از این طرح‌ها باشد. پایش لازم در این طرح‌ها از نکاتی اصلی است که باید به خود مدرسه سپرده شود.

وی تصریح می‌کند: اتکای مادی این طرح‌ها بر خانواده‌هاست و آموزش و پرورش برای این طرح‌ها هزینه نمی‌کند.مدارس هم مجبور می‌شوند با خواهش، زور، تمنا یا تهدید از خانواده‌ها پول گرفته تا مدارس را بچرخانند. رایگان بودن آموزش و پرورش در کشور، به طور کلی زیر سؤال رفته است. وقتی همه می‌دانیم که شرایط اقتصادی خانواده‌ها هم خوب نیست، پس بر این باور هستیم که این طرح‌ها باری بر دوش‌ خانواده‌هاست. طرح‌هایی که موجب به وجود آمدن شکاف طبقاتی شده و آن‌ها که پول بیشتری دارند، می‌توانند از خدمات پیشرفته‌تری حتی در آموزش و پرورش برخوردار باشند.

نیک‌نژاد در پایان به بودجه آموزش و پرورش نیز اشاره کرده و عنوان می‌کند: مدیرهای رده بالا با وجود اینکه می‌خواهند کار مثبتی انجام دهند، اما کمبود بودجه همانند هیولایی بالای سرشان است. درگیری‌های اقتصادی سبب شده است که وزیر آموزش و پرورش تنها وزیر نهادی آموزشی نباشد. در عمل باید همیشه چرتکه داشته باشد، التماس کرده و کسر بودجه این نهاد را دنبال کند. کسر بودجه ۵۰۰۰ میلیاردی در آموزش و پرورش و بسیار مشکلات دیگر که با خود به همراه دارد، موجب می‌شود طرح‌های آموزشی در کشور همانند موجی بیاید، عده‌ای از آن‌ها استفاده سیاسی کرده و پس از مدتی هم دیگر پیگیری نشود.

 

طرح‌هایی که همراه هر وزیر می‌آید و می‌رود

یوسف نوری، رئیس اسبق مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش که طرح‌ مدرسه هوشمند در دوره وی، پیشنهاد و تدوین شد، نیز می‌گوید: با وجود تلاش‌هایی که در نظام آموزشی برای تعلیم و تربیت شده است، این تلاش‌ها از دید صاحبنظران و ذی‌نفعان این نهاد مانند دانش‌آموزان و معلمان قابل قبول نیست؛ چرا که ما قصور کرده‌ایم. بحث هوشمندسازی مدارس هم از جمله این اقدامات و کاستی‌هاست.

وی ادامه می‌دهد: سال ۸۹ مطالعه این موضوع را آغاز کردیم. سال ۹۰ مطالعه به سرانجام رسید و سال ۹۱ طرح بیرون آمد. کل فرایند در یک سند به نام هوشمند سازی مدارس تعریف شد. اما عمر مدیریتی در این کشور که تمام می‌شود، برخی طرح‌ها هم به اتمام می‌رسد. شاید یکی از دلایل متوقف شدن طرح‌ها این باشد که وزرا دوست دارند در دوره مدیریت خود بِرند خودشان را داشته باشند.

هوشمندسازی مدارس و رسالت و ماموریت آموزش و پرورش

آموزش و پرورش شهروند مسئول تربیت نمی‌کند

بر اساس اعلام مسئولان ۵۰ هزار کلاس درس خشت و گلی در کشور وجود دارد و دانش‌آموزان بسیاری نیز در جای‌جای کشورمان در کانتینرها، کپرها و ساختمان‌هایی با کاربری غیر آموزشی درس می‌خوانند. اما انگار فرسودگی مختص جنبه ظاهری و سخت‌افزاری نظام آموزشی نیست. در زمینه ساختار و محتوای برنامه‌های آموزشی و درسی، روش‌های پیاده‌سازی این برنامه‌ها، سیستم مدیریت منابع انسانی، اقتصاد آموزش و… یا به بیان دیگر بُعد نرم‌افزاری نظام آموزش نیز وضعیت چندان مساعد نیست.

علی پورسلیمان، فعال در حوزه آموزش و پرورش کشور نیز با بیان اینکه قالب و ساختار آموزش و پرورش کشور سنتی است، به خبرنگار ما می‌گوید: دلیل این به روز نبودن، حافظه محوری در آموزش و پرورش است. فعالیت‌هایی که توسط معلمان انجام می‌شود در جهت حافظه محوری بوده و برای ساختن یا تربیت و پرورش شهروند مسئول نیست. تمام امکانات در آموزش و پرورش دست به دست هم داده‌اند تا بتوانند فردی مطیع و غیر مطالبه‌گر تربیت کنند.

وی در ادامه اضافه می‌کند: روحی که باید به عنوان موتور محرکه نظام آموزشی باشد، وجود ندارد. فناوری‌ آموزشی که در قالب طرح‌های مختلف عنوان می‌شود نیز به همین صورت است. بحثی به نظام آموزشی تحمیل می‌شود بدون اینکه در داده‌ها و روح اصلی نظام آموزشی تغییری به وجود بیاوریم. باید نگاهی بالاتر از بحث‌های روزمره یا سیاسی داشته باشیم که متأسفانه این طور نیست. باید نوع نگاه به آموزش و پرورش و کارکرد آن را تغییر دهیم که بعید است در این زمینه کار خاصی انجام شده باشد.

 

مسئولان آموزش و پرورش با طرح‌ها «شوآف» می‌کنند

این کارشناس آموزش توضیح می‌دهد:مسئولان حرف از هوشمند سازی مدارس می‌زنند، اما حتی مدارس غیرانتفاعی، مدارسی فرسوده با نیمکت‌هایی غیراستاندارد هستند که با تخته هوشمند و ویدیو پروژکتور تناسبی ندارند. علت آن است که طرح‌هایی مانند مدرن‌سازی آموزش را ابتدا به صورت الگو و برنامه تعریف کرده‌ایم و بحث سخت‌افزاری مسئله از دید مسئولان و سیاست‌گذاران آموزش و پرورش کشور پنهان مانده‌اند.کمیت‌گرایی به جای کیفیت‌گرایی مشکل عدیده نظام آموزشی است. از طرح‌هایی مانند هوشمند سازی مدارس حرف می‌زنیم اما به آورده‌های این طرح توجهی نمی‌کنیم.

پورسلیمان تشریح می‌کند: طبق آنچه مسئولان اعلام کرده‌اند سالانه ۱۳۸میلیون جلد کتاب چاپ و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. اکثر این کتاب‌ها یک بار مصرف بوده و با پایان سال تحصیلی راهی سطل‌های زباله شده یا در بهترین حالت بازیافت می‌شوند. در حالی که برای چاپ این کتاب‌ها سالانه ۲۵ هزار تُن کاغذ مصرف می‌شود. آن هم در شرایطی که کاغذها و ملزومات چاپ آن عمدتاً از کشورهای دیگر وارد می‌شود.

با یک حساب ساده، اگر مبلغ پرداختی هر دانش‌آموز برای خرید کتاب‌های آموزشی را فقط ۳۰ هزار تومان در نظر بگیریم، جمع پرداختی برای 5 / 13 میلیون دانش‌آموز افزون بر ۴۰۰ میلیارد تومان است. اما وقتی برای جلوگیری از این هزینه‌ها، تبلت دانش‌آموزی مطرح می‌شود، کلی دغدغه و نگرانی عنوان می‌شود.

هوشمندسازی مدارس و رسالت و ماموریت آموزش و پرورش

آموزش و پرورش تبدیل به تجارتخانه شده و از مسیر، کالبد و وظیفه اصلی خودش جدا شده است. حالا به تنها چیزی که توجه نمی‌شود، ساختن روح، پردازش فکر، تربیت شهروند مسئول و پرسشگر است که اگر به این مسائل توجه شود، بحران‌های اجتماعی کمتری را در جامعه شاهد خواهیم بود.

پورسلیمان به واژه تازه وارد در ادبیات جامعه نیز اشاره کرده و می‌گوید: این روزها در ادبیات جامعه کلمه‌ای به نام «شوآف» را زیاد می‌شنویم.

وقتی فرهنگ نمایش با ظاهر سازی قاطی شود، می‌شود پُز دادن یا همان شوآف.

به نظر می‌رسد در این طرح‌ها افراد، مسئولان یا حتی برنامه‌ریزان کشور شوآف می‌کنند. آن‌ها به فکر ارائه و بیان آماری غیر واقعی هستند. ارقامی که هیچ سودی برای نظام فرسوده آموزش و پرورش ندارد.

منتشرشده در گفت و شنود

گروه اخبار/

تسلیت صدای معلم به عبدالرسول عمادی

با خبر شدیم  خانم  « مهناز دهقانی » همسر گرامی آقای « عبدالرسول عمادی »  ( رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش ) دار فانی را وداع گفته اند .

« صدای معلم » درگذشت این فرهنگی دلسوز  و پرتلاش را تسلیت می گوید .

مراسم ختم  آن مرحومه مغفوره روز دوشنبه چهارم دی ماه از ساعت ده تا یازده و نیم در « مسجد نور  »واقع در میدان فاطمی تهران برقرار است .

پایان پیام/

آذربایجان غربی

منتشرشده در نامه های دریافتی

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور