به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، ظهر امروز سيدمحمد بطحايي در مصاحبه با اخبار ساعت 13 شبكه خبر با اشاره به مصوبه اخير شوراي عالي آموزش و پرورش، اظهار كرد: به دليل آثار بسيار مخربي كه برگزاري آزمون ها در روحيه دانش آموزان دوره ابتدايي دارد، برگزاري هر نوع آزمون از جمله تيزهوشان ، نمونه دولتي و ساير مدارس خاص، ممنوع است و مدارس مذكور در سال تحصيلي آينده مانند مدارس عادي دانش آموزان را ثبت نام مي كنند؛ بنابراين دانش آموزان ورودی پايه هفتم در هيچ آزموني شركت نخواهند كرد.
وزير آموزش وپرورش هدف ازاجراي اين طرح را كاهش استرس در دوره ابتدايي اعلام و عنوان كرد: براساس اين مصوبه ورود كليه مؤسسات علمي به بهانه برگزاري آزمون و همچنين تجويز و ارائه كتاب هاي كمك درسي در مقطع ابتدايي ممنوع است و آموزش و پرورش با همكاري ، هم سويي و هم گرایی خانواده ها تلاش خواهد کرد تا فضاي با نشاطي را بر مدارس ابتدايي حاكم كند.
وي ادامه داد: با حذف آزمون ورودی مدارس خاص، اجراي طرح شهاب در مدارس تقويت و در قالب این طرح ، دانش آموزان داراي استعدادهاي گوناگون ، شناسايي و متناسب با توانایی هایشان در همان مدارس تحت پوشش و هدایت قرار می گیرند.
بطحایی تاکیدکرد: این طرح از جدیدترین وموفق ترین طرح هایی است که در کشورهای توسعه یافته نیز اجرا می شود .
پایان پیام/
" آقای بطحایی در توئیتی عنوان کرده اند که دانش آموزان اسیر آزمون های مداوم هستند "
لازم است چند نکته ای را در این زمینه ارائه کنم .
جناب آقای وزیر ؛از اینکه به حساسیت این موضوع پی برده اید بسیار سپاسگزاریم.
چند سال پیش با جایگزینی "ارزشیابی توصیفی" که خاص مدارس ابتدایی است ، قرار بود اضطراب ناشی از برگزاری امتحانات و بازخوردهای عددی کاهش و یادگیری کیفیت بهتری داشته باشد. هر چند این شیوه یادگیری (با وجود معایب جزئی) با همراهی و مشارکت فعال معلم -دانش آموز و والدین بسیار بهتر از روش سنتی است اما هم چنان تب و تاب امتحانات بر روح و جسم ضعیف دانش آموز ابتدایی پا بر جاست.
البته این امر با شیوع و گسترش مدارس خاص دولتی و غیر دولتی از ابتدایی و متوسطه اول و در زمینه رقابت های ناسالم دانش آموزی و پرداختن به انواع و اقسام سوالات چند گزینه ای دلهره آور شروع می شود که در اینجا، مافیای موسسات تجاری آموزش غیر رسمی با تبلیغات فراوان تلویزیونی و ... ،باعث جذب دانش آموزان به این موسسات تجاری شده که هدفشان فقط کسب در آمد و کسب در آمد ! است.
بر طبق برخی گزارش ها ،گردش مالی این موسسات بالغ بر بیست هزار میلیارد تومان است یعنی بودجه ای بالاتر از بسیاری وزارتخانه ها!
والدین هم به جهت سرمایه گذاری آینده فرزندان ناچار به پذیرش و قبول هزینه های سر سام آور این موسسات می شوند .
سوال اینجاست که آیا این گردش مالی فراوان کمکی هم به توسعه و ارتقای علمی دانش آموزان این مرز و بوم کرده است یا اینکه فقط مهارت تست زدن و آمادگی برای کنکور را تقویت نموده است؟!
آقای وزیر ؛
به راستی گردانندگان اصلی این موسسات چه کسانی هستند؟
آیا شما به عنوان وزیر قادر به ایستادن در برابر مافیای این موسسات تجاری و اقتصادی هستید؟
باید قبول کنیم که آینده کشور در کنترل این قدرت های مافیایی است که از دبستان تا کنکور ،امنیت روانی و سلامت دانش آموزان ایرانی را تحت تاثیر قرار داده اند.
در همین راستا ،اقدام قابل تامل وزارت متبوع ،برگزاری آزمون های چند گزینه ای تحت عنوان "سنجش هدایت تحصیلی "در برخی استان هاست که شرکت دانش آموزان در این آزمون ها اجباری و همراه با هزینه هایی است.
آقای وزیر؛ برای شروع کاهش استرس و امنیت روانی دانش آموزان لطفا از خیر این آزمون ها در مدارس بگذرید !
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه رسانه/
انتشار یاداشت مدیر صدای معلم که در بخشی از آن به عملکرد « حمید رضا کفاش » اشاره شده بود ( این جا ) و نیز پاسخ معاون سابق پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش واکنش های متفاوتی را در بین فرهنگیان ایجاد کرده است .
« صدای معلم » بر اساس احترام به همه آراء و نظرات آن ها را منتشر می کند .
این دیدگاه ها نظر ات نویسندگان بوده و الزاما مورد تایید این رسانه نیست .
در این ارتباط « صدای معلم » در 10 / 10 / 96 پرسش های یک فرهنگی خوزستانی با عنوان " آیا جذب و به کارگیری و استخدام نیروها بدون هیچ آزمونی صحت دارد؟ " ( این جا ) را منتشر کرده و خواهان پاسخ گویی مسئولان شده بود/ اخبار شکایت مدیر آموزش و پرورش بناب از معلمان ، شکایت مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی از معلمان و در آخرین مورد تهدید صدای معلم به شکایت در محاکم قضایی توسط « علی الهیار ترکمن » معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بود که در پرتال وزارت آموزش و پرورش منتشر گردید