صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه رسانه/

 « محسن رنانی » به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید یاداشتی را تقریر کرد .

این یادداشت انعکاس های فراوان و بعضا متفاوتی را در بین اقشار مختلف ایجاد کرد .

« صدای معلم » بر اساس اصل " تفکر انتقادی " و " تاسیس و تثبیت فرهنگ گفت و گو » یادداشتی را از احد نویدی ( دانشیار و پژوهشگر تعلیم و تربیت  ) منتشر کرد . ( این جا )

« بنفشه امیری اسفرجانی » نقدی بر نقد «  محرم آقازاده » نگارش کرد .

پس از انتشار یادداشت خانم امیری ؛ آقای آقازاده نقدی کوتاه بر  آن به رشته تحریر درآورد .

« احمد شبانی بانه » از دبیران آموزش و پرورش بانه نقدی بر یادداشت « محرم آقازاده » نگاشته است .

منتشرشده در یادداشت

 گروه گزارش/

امروز شنبه به مناسبت " هفته سوادآموزی " نشست رسانه ای با حضور «  علی باقرزاده » معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی برگزار گردید .

در این نشست که در ساختمان شماره 1 این سازمان برگزار شد رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در مورد روز شمار این هفته و نیز عملکرد آن توضیحاتی ارائه کرد .

پس از آن نمایندگان رسانه ها پرسش های خود را مطرح کردند .

متن کامل  پرسش و پاسخ صدای معلم با رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به شرح زیر است:

منتشرشده در گفت و شنود

گروه رسانه/ در پی درج نامه ای از سوی  « جمعی از معلمان آموزش و پرورش استثنایی استان لرستان و نیز اولیاء دانش آموزان » در صدای معلم ( این جا ) ، مدیر کل آموزش و پرورش استان لرستان به  آن پاسخ داد .

ضمن تشکر و قدردانی از پاسخ گویی مدیر کل و مجموعه ایشان ؛ عین پاسخ که از سوی اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش این استان در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است

تغییرات نظام آموزشی و راهکارها  تقریبا همگان از اوضاع نامطلوب و نامتعارف آموزش و پرورش کشور مطلع هستیم. ادامه روند فعلی بدون هر نوع تغییر و اصلاح نگرش و بینش سیستماتیک ، موجب عدم رشد آموزشی و فرهنگی کشور خواهد شد.

تغییر در تعریف عبارتست از حرکت از یک وضعیت به وضعیت دیگر.
در فرهنگ لغت وِبستر، تغییر چنین تعریف شده است: "حاصل یک اصلاح و تبدیل به یک وضعیت متفاوت" *

ما طی تغییر باید از وضع نامطلوب فعلی به وضعی خوشایند و پویا برسیم، یا وضع موجود را اصلاح کنیم. ایجاد هر نوع تغییر مثبت و کارآمد در یک جز یا بخشی از نظام آموزشی بر سایر اجزا و بخش ها نیز مؤثر خواهد بود. رابطه متقابل به وجود آمده بر تمامی ابعاد اجتماعی و فرهنگی و حتی اقتصادی و سیاسی اثر خواهد گذاشت.

تغییر نیازمند فعل مشخص است
تغییر نیازمند فرآیند سازمان یافته است.
تغییر نیازمند سیاستگذاری و برنامه ریزی است.

با توجه به دور باطل معضلات موجود در نظام آموزشی کشور، انتخاب درست در آغاز تغییر، مهم می باشد. قبل از هر تغییری در وزارت آموزش و پرورش همانند تمامی وزارتخانه ها، بهتر آن است که تصمیم گیرنده و اجرا کننده شخص وزیر باشد و ضروری است از دخالت سایر اشخاص یا سازمانها یا قوا در امور این وزارتخانه جلوگیری به عمل آید.

تغییراتی که می توان ایجاد کرد:

1- مهمترین حرکت، پیوند دو رسالت خطیر منفک شده نظام آموزشی در اوایل انقلاب یعنی " آموزش" و "پرورش " کشور با غنای فرهنگ رسمی کشور است و مطلوب تر آن است که ارتباط آن با سیاست قطع گردد. دخالت سیاست در نظام آموزش و پرورش یعنی مقیّد کردن آن به محدودیت ها و محرومیت ها.

2- جایگاه و منزلت علمی و معیشتی معلمان را حیاتی دوباره بخشیم. رسانه ها و سایت های گوناگون تخصصی و غیر تخصصی به نقش کلیدی معلمان در باروری دانش و توانمندی آینده سازان مکرر قلمفرسایی نمایند و برنامه های شاد و جذابی در حیطه محتوی و نحوه آموزش تهیه کنند. امروز ما چرا باید شهرک الفبایی استاد گرانمایه دکتر فردوس حاجیان را فراموش کنیم و آن را در برنامه های آموزشی تلویزیون نداشته باشیم؟

3- حذف روز معلم ملی و پیوستن به روز جهانی معلم برای اثبات وجود معلمان کشور در سطح جهان، برای هم عهدی همه معلمان بدون در نظر داشتن مرز و حدود.

4- جلوگیری از رسانه ای کردن اوضاع معاش فرهنگیان و پایان بخشیدن به دروغ های افزایش حقوق آنان توسط اشخاص مسئول و غیرمسئول.

5 - آموزش و پرورش به ولی نعمتی ثروتمند چون وزارت نفت یا صنعت و معدن نیازمند است تا هیچ گاه ناله کسری بودجه، سر ندهد.

6 - ممانعت از به کار گیری نیروهای دوره متوسطه در ابتدایی . مدرسین دوره ابتدایی باید به طور تخصصی برای اهداف همین دوره تربیت شوند.

7 – ایجاد تغییرات اساسی و منحصر به فرد برای جذب و استخدام هدفمند معلمان با انگیزه و اشتیاق در آموزش و پرورش. باید تصور شغل ناچاری بودن را از جامعه معلمان بزُدائیم یا بُن بست بیکاری، معلمی است را از اذهان جامعه پاک نمائیم. اصلاح نگرش بهترین راه کار است.

8 - تفکیک بودجه پرداخت حقوق و مزایا از سایر مخارج وزارت آموزش و پرورش.

9- افزایش بودجه آموزش و پرورش برای هزینه های جاری و عمرانی از تولید ناخالص داخلی به میزان 3 تا 4 برابر فعلی. (در سال 92 این میزان 3/7 % بوده است) . هم زمان با این افزایش باید قدرت خرید معلمان را نیز افزایش داد، و گرنه صِرف افزایش بودجه ، نفعی به حال معلمان نخواهد داشت ، همانطور که تا حال نداشته است. (در لایحه بودجه سال 96، بودجه وزارت آموزش‌ و پرورش معادل 31 هزار و 681 میلیارد و 562 میلیون تومان است که این رقم در بودجه سال 95 معادل 28هزار و 690 میلیارد تومان بود)**

اما به دلیل وجود تورم ، این افزایش بهبودی در اوضاع زندگی معلمان نداشته است.

10- تغییر افراد ناشایست یا ناتوان به عنوان مدیران مدارس ، مدیر کل ها و معاونان آنان و انتخاب بر اساس مدیریت ضابطه مند و علمی نه بر اساس جناح و حزب و....... و قطع نفوذ آرای نمایندگان مجلس برای مدیران سطوح مختلف.

11 - یکسان سازی مدارس در نظام آموزشی کشور ( با اختصاص ارزش افزوده تولیدات و بخشی از مالیات های مستقیم و غیر مستقیم و حمایت وزارت نفت و صنعت و معدن کشور از آموزش و پرورش. همه خانوارهای این وزارتخانه ها به نوعی با آموزش و پرورش در ارتباط هستند و باید مالیات این وابستگی را بپردازند. آموزش و پرورش مُلک خصوصی وزیر یا فرهنگیان نیست که آنها را تنها بگذاریم . 39 سال ملت این وزارتخانه را مدیریت مالی کرده است و امروز وظیفه هیئت دولت است که سنگینی این بار را برای 40 سال آینده بر دوش بگیرد.)

12 - هماهنگی سیستم ارزشیابی دوره های آموزشی کشور (یا توصیفی یا سیستم نمره دهی . سیستم ارزشیابی منقطع از هم ترکیب واحد را از بین می برد و موجبات سر درگمی می گردد.)

13 - ایجاد تغییرات در مفاهیم و محتوی کتب درسی با مؤلفان جدیدتر برای دمیدن روح و نگرش نویی در آنها.

تغییرات نظام آموزشی و راهکارها

اگر دقت کنید شماره بندی روی اصول اجرای کوتاه مدت و بلند مدت تنظیم گردیده است.

شماره 1 تا 5 ، فقط تصمیم وزیر را می طلبد کافی است عزم را جزم کنند یا بخواهند عمل کنند.

شماره 6 و7 باز مربوط به تصمیم گیری شخص وزیر است منتهی با عملیاتی کردن آنها.

شماره 8 و 9 مربوط به تصمیم شخص رئیس جمهور و تأیید مجلس شورای اسلامی است.

شماره 10 تا 13 سیاست گذاری بلند مدت است.

اما همه این موارد همانند حلقه های زنجیر به یکدیگر پیوسته اند. اجرای همه این تغییرات یک شبه و فی الحال مقدور نیست. اما با سیاستگذاری و برنامه نویسی و هدایت فاکتورهای تغییرات می توان طی یک دوره 5 ساله شاهد کلی اصلاحات در نظام آموزش و پرورش کشور گردید. مهم باور مسیر و آغاز حرکت است. ما به تغییرات فرهنگی جدیدی در وزارت آموزش و پرورش نیازمندیم. و اساس این تغییرات حتما باید از دوره ابتدایی آغاز و به سایر دوره ها سرایت نماید.

شاید برخی از این موارد یا همه در سند بنیادین تحول نظام آموزشی کشور آمده باشد، اما مهم احساس ضرورت برای شروع شروع حرکت است. جسارت و شهامت ایجاد تغییر از ویژگی های یک وزیر است.

کل برنامه های تغییرات باید همسو ، پایدار و منضبط پی گیری شوند و مهمتر از هر چیز هیچ وزیر آموزش و پرورش یا مقام دیگری سعی در توقف آن یا اِعمال نظر شخصی خود نداشته باشد. یعنی تغییرات منوط به شخص یا جناح بندی و سلیقه ای نباشد. هر وزیری مکلف به ادامه مسیر تدوین شده باشد، مثل خیلی از وزارتخانه های دیگر.

ما به جای آغاز حرکت، در نقطه ای ایستاده ایم و با وجود این که می دانیم با شرایط فعلی ناتوانیم اما باز در جا می زنیم. باید تغییرات یا اصلاحات لازم را وزیر آموزش و پرورش شخصا تدوین و اجرا نمایند و مجلس شورای اسلامی فقط در تصویب بودجه دخالت نماید و شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اجرای وظایف نظارت داشته باشد. در غیر این صورت وفاق اجتماعی برای اجرای تغییرات با دخیل بودن سایر عناصر شدنی نخواهد بود. ما فقط زمان را از دست نمی دهیم، شعور و تفکر و خلاقیت و پتانسیل های نیروی انسانی و اذهان بِکر و بایر دانش آموزان را نیز از دست می دهیم. ما قابلیت های بالقوه فرهنگ کشور را به سیر قهقرایی وا می داریم. ما بِستر آموزشی کشور را در خلاء اداره می نماییم. برای همین دخول هر نوع دشواری و نابایستگی در مسیر مان اجتناب ناپذیر گردیده است.

*منبع : پایگاه اطلاعات صنعتی ایران

**نمایش خبر : 785 | تاریخ انتشار : 2 دی 1395 (فراهان خبر)


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

سالمرگ میرزا حسن رشدیه و در صد و بیست سالگی مدرسه‌ رشدیه

شاید دیگر بر این تُشَک مندرس و در میدان دلالانِ آزادکار فرهنگی و مدرسه‌بازانِ فرنگی‌کارِ این مرز پُرگهر، گفتن و نوشتن از تو، شوخیِ کهنه‌ای‌ بنماید که در بازارِ سودا و سود آموزش، بیش‌تر مایه ارجاع نوستالژیک دارندگان ژن مرغوب و کلیدداران دلیر اعتدال باشد، تا نقبی خونین و پردرد به زایمان طبیعی‌ات در گیرودارِ سقط جنین مشروطه‌.

با این همه برای تو می‌نویسم میرزا حسن خان، برای تویی که در صد و بیست سالگی مدرسه‌ات، شریف و استوار ایستاده‌ای و هیچ به روی خودت نمی‌آوری آن همه زخم را که از سلطه و سلطان، از جهل و جمود، از مکتب و مکتب‌دار ‌رسید.

برای تو می‌نویسم که روح سرگردانت را از تبریز به استانبول و بیروت می‌فرستی و از دارالمعلمین‌ها «الفبای صوتی» سوغات می‌آوری؛ برای تو که به امین‌السلطان لبخند می‌زنی و امین‌الدوله‌ را دلداری می‌دهی.

سالمرگ میرزا حسن رشدیه و در صد و بیست سالگی مدرسه‌ رشدیه   برای تو می‌نویسم که محبس ناصری را مدرسه می‌کنی، برای تو که بوی باروت و زرنیخ می‌دهی و انفجار مدرسه‌هات را به هیچ می‌گیری.

برای تو می‌نویسم که هنوز «حبل‌المتین» می‌خوانی، «اختر» می‌خوانی، «ثریا» می‌خوانی که «بدایت‌التعلیم» بنویسی و رئیس‌السادات هنوز تکفیرت می‌کند.

برای تو می‌نویسم که با آن سماجت دیریاب، روح محتضر مشروطه‌ را احضار می‌کنی و خاطر پُردرد کوهستانی نیما را به «یاد بعضی نفرات» می‌بری و روشنش می‌داری.

نوشتن برای تو اما از سرِ مدحت نیست میرزا حسن خان، من با نوشتن برای تو، به رنج پدران و مادرانم تعظیم می‌کنم.

پس برای تویی می‌نویسم که هر روز دور و برِ مدرسه‌های کپری بلوچستان پرسه می‌زنی و برگ «داز» می‌چینی که «سواس» بدوزی؛ برای تویی که همین چند روز پیش، با آن همه درد، به بهارستان آمده بودی و ایستاده بودی، درست روبه‌روی مجلس، در تجمع معلمان بازنشسته، و آن نامه‌ هشتاد ساله را چنان در مشت می‌فشردی که انگار همان روز نوشته باشی:

 

مجلس شورای ملی شیداله ارکانه

با این همه برای تو می‌نویسم میرزا حسن خان، برای تویی که در صد و بیست سالگی مدرسه‌ات، شریف و استوار ایستاده‌ای و هیچ به روی خودت نمی‌آوری آن همه زخم را که از سلطه و سلطان، از جهل و جمود، از مکتب و مکتب‌دار ‌رسید  در سنه 1298 شمسی، هیأت دولت ماهی هفتصد ریال برای من از مجلس گذرانیده حواله بمالیه گیلان کردند تا سنه 1303 می گرفتم در اواخر آنسال به طهران آمدم که این مبلغ کفاف به معاشم نمی کند از یکطرف مالیه از پرداخت آن در طهران تعلل پیش آورد که از عواید پوطی پنجشاهی پرداخت می شد.

از طرف دیگر وزارت فرهنگ با مالیه به مکاتبه افتاد که مساعدت کند از مجلس یکصد و پنجاه تومان شهریه برای من بگذراند وزارت مالیه از من مدرک استحقاق خواست جز سکوت جواب نیافته به ماهی پنجاه و سه تومان حقوق مدت خدمت قانع شده معرض از طهران به قم رفتم یکی از فقهای قانون گفت حقوق عنایتی دولت که از مجلس چندین سال تصویب گذشته است حق مطالبه داری در آذرماه 1315 به محاکمات مالیه عریضه دادم متن قانون خواندند که حقوق ماهانه سه سال مطالبه نشود دعوی باطل است به حرمت قانون از سنوات صرف‌نظر کرده از تاریخ عریضه در آذرماه 1315 اصل حقوق را مطالبم هیأت وزرا جواب لا یا نعم نمی دهد از مجلس شورای ملی دادخواهم.    

پیر معارف رشد

امضاء

(مهر ورود نامه به دفتر نماینده مجلس شورای ملی، به شماره 4361، مورّخ 13 / 9 / 1317 )

..........................................................................................................................................................

 * نمایشنامه‌نویس و عضو گروه مطالعات آموزشی انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات؛ دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

 

انتشار: روزنامه جامعه فردا، چهارشنبه 29 آذر 1396 - شماره 41، صفحه 16

https://jameefarda.com/page/1396/9/29/16

پروفایل نویسنده در بانک اطلاعات هنرمندان(مرکز هنرهای نمایشی):

http://theater.ir/fa/artists/2939


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه/

 « محسن رنانی » به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید یاداشتی را تقریر کرد .

این یادداشت انعکاس های فراوان و بعضا متفاوتی را در بین اقشار مختلف ایجاد کرد .

« صدای معلم » بر اساس اصل " تفکر انتقادی " و " تاسیس و تثبیت فرهنگ گفت و گو » یادداشتی را از احد نویدی ( دانشیار و پژوهشگر تعلیم و تربیت  ) منتشر کرد . ( این جا )

« بنفشه امیری اسفرجانی » نقدی بر نقد «  محرم آقازاده » نگارش کرد .

پس از انتشار یادداشت خانم امیری ؛ آقای آقازاده نقدی کوتاه بر  آن به رشته تحریر درآورده است که تقدیم مخاطبان محترم صدای معلم می گردد .

 نقد محرم آقازاده بر یادداشت  بنفشه امیری اسفرجانی در مورد مقاله محسن رنانی برای آموزش و پرورش و معلمان " به نام خدا

سلام

سرکار خانم بنفشه امیری

یادداشت پر از مهر شما را در دفاع از استادتان دیدم. دوستی زحمت همرسانی آن را کشیدند. از ایشان برای اطلاع رسانی و از شما برای دفاع از عملکرد و نیک اندیشی و مهرورزی استاد رنانی ممنونم.

امیدوارم روزی، به حضور سرکار و جناب دکتر رنانی بتوانم برسم و ادای ادب و احترام بکنم.

باری، دوست مشترکی از جناب دکتر رنانی تقاضا فرمودند جوابیه ای به یادداشت من بنویسند. تاکنون این کار نشده است. به هر دلیلی است نمی دانم و بنای ذهن خوانی هم ندارم.

پاسخی به یادداشت شما هم نخواهم نوشت. چون یادداشت شما را نه یادداشتی تحلیلی بر یادداشت خودم بلکه یادداشتی برای نشان دادن ارادت و مودت به استادتان می دانم.  با این همه، از شما که دانشجوی جامعه شناسی هستید و ان شالله در اندک زمانی دیگر جامعه شناس می شوید، پرسش می کنم، آیا واقعاً فضای اخلاقی دانشگاه های ایران را نمی شناسید؟ اگر می شناسید و اطلاعات آن را در اختیار دارید، چرا بر آن سرپوش می گذارید؟

نقد محرم آقازاده بر یادداشت  بنفشه امیری اسفرجانی در مورد مقاله محسن رنانی برای آموزش و پرورش و معلمان

خواهش می کنم. پاسخ این پرسش ها را فقط به خودتان بدهید.  

در پایان، همچنان بر این باور هستم که جناب دکتر رنانی فاقد صلاحیت حرفه ای برای اظهار نظر در تعلیم و تربیت هستند. ایشان به مثابه یک شهروند می توانند و باید مطالبه گر باشند هم از آموزش و پرورش و هم از هر جای دیگر. آن چنان که من به مثابه یک شهروند حق خود می دانم پرسشی از اقتصاد توسعه داشته باشم. "

ارادتمند

محرم آقازاده


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

استمداد غیبی برای معلمان

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

خودگردانی مدارس

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور