صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

دکتر محمدعلی نجفی و مشکلات و چالش های آموزش و پرورش و معلمان  برادر گرامی

جناب آقای محمد علی نجفی

با تقدیم سلام

وجدان های منصف شما را مدیری توانا، علم محور، خوش فکر، استراتژیست، اخلاق مدار و البته پاکدست می دانند.

فرهنگیان کشور نیز از دوران وزارت شما در زمان ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی خاطرات خوبی دارند. در دوران وزارت شما اقدامات بنیادی بسیار خوبی در جهت ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت و بهبود معیشت فرهنگیان صورت گرفت و شما توانستید ارکان نظام مدیریتی کشور را قانع کنید که رویه مثبت تر و سازنده تری نسبت به آموزش و پرورش اتخاذ کنند. جزاک الله خیرا.

 اگر چه متاسفانه 4 سال پیش، بازی های چناحی و خلاف منافع ملی مانع ورود مجدد شما به این وزارت استراتژیک  و البته پر دردسر و پر مسئله شد اما خانواده بزرگ آموزش و پرورش همیشه شما را از خود دانسته ، احترام فوق العاده ای برای شما قائل بوده اند. زمانی که  چند روز پیش از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری طی نامه ای از فرهنگیان کشور خواستید  که به جناب آقای روحانی رای دهند و به آن ها وعده دادید که حل مشکلات فرهنگیان و به ویژه معلمان در راس اولویت های دولت دوازدهم قرار خواهد گرفت، بسیاری از فرهنگیان به اعتبار سخن و وعده شما و البته در نظر گرفتن منافع  ملی، در انتخابات شرکت کرده و بار دیگر جناب روحانی را راهی پاستور کردند.

اکنون به اعتبار احترام و ارادتی که جامعه فرهنگیان برای شما  و صدق سخنتان قائل شد از شما می پرسم که " معنی در اولویت قرار گرفتن حل مشکلات فرهنگیان این بود؟" در همین چند ماه جز اخبار ناامید کننده به گوش نرسیده است.

نه تنها انتخاب مدیریتی این وزارت خانه تا تصمیمات وزارتی و دولتی گرفته، جز بر یاس و افسوس ما نیفزوده است، بلکه بیم آن هست که اقدامات مثبت سال های پیش نیز بر باد روند.نه تنها مشکلات به جای خود برقرارند که مشکلات بسیار دیگری هم بر آن ها افزوده شده اند که تازه ترین شاهکار دولتی ها هم تقدیم « اصلاح  و دائمی نمودن قانون مدیریت خدمات کشوری » از سوی دولت به مجلس است که بر خلاف تمامی وعده ها و حتی اصول شرعی و اخلاقی، دوره تحصیل و ماموریت تحصیلی را از سابقه معلمان استخدام شده حذف کرده است و تازه این هنوز از نتایج سحر است. باید منتظر بود و دید که در چهار سال آتی چه در دمیدن صبح این دولت، برای آموزش و پرورش رخ خواهد داد.

ظاهراً معنای در اولویت قرار گرفتن حل مشکلات فرهنگیان، حل بنیادی مسئله یعنی نابودی خود آن هست نه مشکلاتشان.

دکتر محمدعلی نجفی و مشکلات و چالش های آموزش و پرورش و معلمان

جناب آقای نجفی

شما از معتمدان و مشاوران نزدیک ریاست جمهوری هستید. اگر می خواهید که خدای نکرده به صدق سخنان شما شک نکنیم وهم چنان شما را سیاستمداری اخلاق گرا بدانیم که به خاطر کسب آرای بیشتر اصول اخلاقی را زیر پا نمی گذارد و وعده های خلاف واقع نمی دهد، به صراحت به ریاست محترم جمهور وعده هایشان را یادآوری کنید و تاکید نمایید که این اقدامات در میان فرهنگیان بازتابی جز  یاس و خشم نداشته است.

اگر هم نمی توانند به هر دلیلی در جهت حل مشکلات اقدامی نمایند، لطفاً هیچ اقدام دیگری هم نکنند و دردی به دردهای دیگرمان اضافه نکنند. اگر هم مجموعه دولت نمی خواهد و یا نمی تواند کاری در این باره انجام دهند، شما به نوبه خود در شهرداری تهران پیشقدم شده وبه وعده اتان عمل کنید و با توانایی مدیریتی که در شما می شناسیم در بهبود شرایط زندگی فرهنگیان عزیز تهرانی و البته استفاده از پتانسیل فکری و انسانی آن ها تلاش نمایید. این گوی و این میدان. منتظر می مانیم.

ایام سلامت، عزت و خدمت مستدام


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 08 بهمن 1396 06:11

افسانه سلطان و شبان

چه شب ها که به انتظار دیدن قسمت بعدی سریال،  به رختخواب می رفتیم و در عالم نوجوانی در آرزوی آن " عقاب" ( باز) شاهی لحظاتی قبل از خواب را سپری می کردیم که مثلاً/ آن عقاب کجاست؟ آن چوپان چقدر خوش شانس بود! یعنی چنین شانسی نصیب ما هم می شود/ همان موقع با خودم می گفتم که چرا این سریال را برای پخش به ژاپن یا آلمان نمی فرستند؟ هم درآمد زاست و هم برای مردم آنجا  می تواند جذاب باشد/ سالها طول کشید تا متوجه شدم که " بازِشاهی" مختص فرهنگ ما و یکی از نشانه های هویت ماست/ جذابیت این نوع فیلم ها، یک فرهنگ خاص را می طلبد که افسانه " هزار و یک شب" و داستان های " چراغ جادو" و " پرِ سیمرغ" و  " همای سعادت" در میان آنها محبوبیت دارد/ نقطه اشتراک تمامی این داستان ها این است: "یک شبه ره صد ساله را پیمودن".در تمام این داستان ها اثری از کار و تلاش و پله پله پیمودن مشاهده نمی شود/ به نظر شما او می توانست بی تحقیق و شفاف سازی در کشوری مانند " سوئد" جلوی دوربین برود/ این قبیل داستان ها حاصل گذر ملتی در پیچ و خم های سخت گذر تاریخ است که به واسطه نوع حکومت های خود، تلخ و شیرین های بسیاری را تجربه کرده اند اما هنوز در گذر محتوم از سنت به مدرنیته، توان فراموش کردن آن رویاهای شیرین را ندارند/ رویاهایی که در جهان امروز " سم مهلک" و افیون ملت ها تلقی می شوند و حتی از نظر جامعه شناسی و به دلیل " دور زدن" مسیر های درست، نوعی تقلب هم به حساب می آیند

منتشرشده در دیدگاه

گروه گزارش /

گزارش نشست استودیو الفبا با حسین خنیفر و صدای معلم و رسانه ها

امروز یکشنبه برنامه استودیو الفباء با حضور « حسین خنیفر » سرپرست دانشگاه فرهنگیان ، مرتضی نظری رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، نجات بهرامی معاون رسانه ای و جمعی از نمایندگان رسانه ها ( صدای معلم ، روزنامه همشهری ، خبرگزاری مهر و باشگاه خبرنگاران جوان ) برگزار گردید .

در این نشست رسانه ای نماینده خبرگزاری فارس بدون هیچ گونه دلیل و یا ارائه توضیحی از حضور در این گفت گوی صریح و شفاف خودداری کرد .

« صدای معلم » و سایر رسانه ها در این گفت و گو پرسش های مهمی را مطرح کردند .

این گفت و گوی چالشی 39 : 13 : 1  طول کشید .

« صدای معلم » گزارش مشروح این نشست را منتشر خواهد کرد .

پایان پیام /

منتشرشده در گفت و شنود

مهمترين عامل در هويت بخشي بر هر نظامي مانند نظام آموزش و پرورش هر كشوري، مشخص بودن صريح فلسفه آموزش و پرورش آن كشور است/ در اظهار نظرهاي افراد متخصص در حوزه فلسفه تعليم و تربيت و نيز فلسفه اسلامي يا فلسفه تعليم و تربيت اسلامي، هيچ ردپايي مشخص از ارتباط دقيق و نظام مند بين نظام آموزشي كشور با فلسفه مشخص خاصي وجود ندارد و شواهد عيني و پژوهشي خاصي نيز در اين ارتباط ديده نمي شود/ چارچوب مشخص و مدوني براي انتخاب مديران وجود نداشته و عمده مديريت ها از مدار شايستگي، توانمندي و پاسخگويي خارج شده و صرفا از طريق سياسي بازي ها، رايزني هاي معامله گرانه و نيز رابطه هاي دوستانه و طايفه اي و قومي شكل مي گيرند/ محوري ترين عنصر نظام آموزشي (معلم) در حاشيه قرار گرفته و همواره درگير مسايل و مشكلات معيشتي خود واقع شده و از نقش هاي اصلي خود فاصله مي گيرد و روز به روز دچار اختلال در هويت حرفه اي خويش مي شود/ آموزش و پرورش گروگان نمايندگان مجلس و برخي از صاحبان قدرت قرار گرفته و مجالي براي رشد و تنفس پيدا نمي كند/ مشكلات مربوط به مسايل مالي و اقتصاد آموزش و پرورش، همواره به صورت داستان دامنه دار و تمام نشدني ادامه مي يابد/ موسسات اقتصادي خارج آموزش و پرورش تعيين كننده اصلي جهت گيري آموزش و پرورش قرار مي گيرند/ محتواي آموزشي صرفا از زاويه كمي ديده مي شود و كيفيت واقعي محتوا مورد فراموشي قرار مي گيرد و درصدهاي قبولي غيرواقعي به عنوان ابزار عملكردي و كارآمدي مديران واقع مي گردند/ روش هاي ياددهي – يادگيري عمدتا نتيجه محور مي گردند تا فرايند محور/ با توجه به فقدان برنامه هاي شاد و اثربخش، مدارس تبديل به محيط هاي كسالت آور و بي خاصيت مي شوند و تعلق خاطري نسبت به مدرسه در دانش آموزان ايجاد نمي شود......

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش /

امروز نشست  خبری « اصغر حصیری » رئیس ستاد راهبردی انتخابات نمایندگان منتخب فرهنگیان در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد .

بنا بر گفته این مسئول مرحله اول انتخابات به صورت الکترونیک است و سهمیه هر استان تعیین شده است که در نهایت 83 نفر به مرحله دوم راه خواهند یافت و یک روز فرصت تبلیغات به آنها در تهران داده می‌شود و انتخابات در مرحله دوم به صورت حضوری خواهد بود.

رئیس ستاد راهبری انتخابات نمایندگان منتخب فرهنگیان در هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: از 11 بهمن ماه ثبت نام کاندیداها شروع می‌شود و تا 17 بهمن ادامه دارد و در تاریخ 18 تا 20 بهمن انتخابات برگزار شده و در همان شب نتایج اعلام خواهد شد.

وی گفت: معلمانی که 12 سال سابقه کار دارند و افرادی که 5 سال عضو صندوق ذخیره و مدرک کارشناسی یا معادل آن داشته باشند می‌توانند ثبت‌نام کنند و معاونان وزیر, مدیران کل, معاونان آنها و روسای مناطق نمی‌توانند ثبت‌نام کنند.

رئیس ستاد راهبری انتخابات نمایندگان منتخب فرهنگیان در هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان بیان کرد: کاندیداها می‌توانند در سامانه و فضای مجازی ثبت‌نام کنند و اجازه تبلیغات محیطی ندارند.

حصیری گفت: آدرس سامانه انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان عبارت است از: entekhabat.medu.ir.

در این نشست « صدای معلم » پرسش هایی را خطاب به ایشان و نیز مسئولان وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد که توجه شما را به مطالعه آن ها جلب می کنیم .

منتشرشده در گفت و شنود

چرا کیارستمی این قدر ، موضوعات پیش و پا افتاده ، ابتدایی ، کوچک ، و بی اهمیت ! را موضوع ساخت فیلم قرارداده و دیگران را به تماشای آن دعوت کرده است/ راهبردی که آن بزرگ نزدیک به پنج دهه پیش بدان واقف بود و زنده یاد مهندس بازرگان نیز پیش از او با کتاب " بی نهایت کوچک ها " آن را گوشزد کرده بود/ چرا به چنین بینش کاربردی محتاجیم/ تفکر انتزاعی - ذهنی ، خطر تخیلی - توهمی شدن انسان را نیز به همراه دارد ، از این رو این گونه افراد به طور معمول سخنان ، ادعاها و شعارهای بزرگ و آرمانی سر می دهند ، و با واقعیت ها چندان نسبتی ندارند و یا اصولا به تحقق مدعیات خود نمی اندیشند ، در نتیجه شعارها و آرزوهای آنان به علت غیر عملی - غیر کارکردی و غیر کاربردی بودن ، صورت واقعیت به خود نمی گیرد و حاصل ملموسی برای جامعه ندارد/ نظام تعلیم و تربیت در ایران به طور معمول از کسر بودجه مزمن ، فقدان زیرساخت های لازم جهت روزآمد کردن آموزش ، عدم آمادگی مدیران برای همکاری و همراهی با بدنه ی فرهنگیان ، بوروکراسی پیچیده ، قوانین و بخشنامه های متصلب و دست و پاگیر ، و حاکمیت روزمرگی و گذران زمان و سپردن اوضاع به آینده ای نامعلوم و بدون برنامه  رنج می برد ؛  از همین رو نظام آموزش و پرورش بیش از پیش به راهبردهای کاربردی - کارکردی کوچک و عملی و واقعی نیازمند است/ به تاء سی از آموزگار هنرمند و بزرگ ، عباس کیارستمی در دومین یادداشت خود در باب راهبرد " کوچک های بزرگ " آموزش " مسواک زدن " را برای دانش آموزان و کودکان عزیز وطن در مدارس کشور پیشنهاد می کنم/ ساعت های بسیاری در کلاس های مدارس صرف آموختن مطالب انتزاعی می شود که به دلیل غیر کاربردی - غیر ضروری بودن ، هیچ نتیجه و تاثیری در زندگی روزمره آنان نداشته و ندارد/ نگارنده پیش از این ضرورت آموزش مقابله و محافظت از زلزله را به طور کاربردی و نه نمایشی - تفریحی را طی یادداشتی به مسئولان ستادی وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد داده بودم و اینک آموزش این مهم را نیز برنامه ای " کاربردی - کم هزینه یا حتی بدون هزینه ، برای نظام تعلیمی کشور می دانم

منتشرشده در آموزش نوین

گروه استان ها و شهرستان ها/

مدتی است که برخی از کلاس های آموزش دهندگان سواد آموزی به دلایل نامشخصی منحل شده است .

در نشست رسانه ای اخیر ( این جا ) ، صدای معلم پرسید :

" آقای باقر زاده !

پرسش این است که چرا انحلال کلاس های آموزش دهندگان فقط باید منحصر به کسانی باشد که در تجمعات و اعتراضات شرکت کرده اند ؟

چرا شما به عنوان یک " مقام مسئول " از مطالبات قانونی این معلمان مانند آن چه گفته شد و نیز بحث " بیمه و سوابق آموزش دهندگان دفاع منطقی و شفاف انجام نمی دهید ؟

چرا « منشور حقوق شهروندی » توسط شما و مجموعه شما رعایت نمی شود ؟

پاسخ رئیس این سازمان چنین بود :

".... قبلا هم در آن پاسخ عرض کردم و گفتم شما کد ملی آن آموزش دهنده هایی را ادعا کردند به خاطر تجمع کلاس های ما را منحل کردند بدهید .

بگویید : این ! این فرد !

سیستم هست . آقای دکتر ... بررسی می کند و می گوید کدام آموزش دهنده ؟...."

با این حال و علی رغم تاکید چند باره مسئولان سازمان نهضت سوادآموزی پاسخ مشخصی به دلایل انحلال برخی کلاس ها از جمله خانم " نرگس کارگری " ارائه نشده است .

« صدای معلم » همچنان آمادگی خود را برای شفاف سازی و پاسخ گویی مسئولان این سازمان اعلام می کند .

قصور یا ضعف این وزارتخانه همیشه مورد انتقاد فرهنگیان برجسته کشور بوده است اما ارائه نظرات غیر تخصصی و متهم کردن این وزارتخانه آن هم در شرایطی که تلاش نموده تصمیم درستی اتخاذ نماید جای بسی تأسف و نومیدی است/ بخشنامه وزارت آموزش و پرورش : "بازدید از مراکز بهداشتی و درمانی ،عیادت از جانبازان و بیماران ،مراکز انتقال خون ،گلزار شهدا و آرامستان ها در دوره های متوسطه اول و دوم با رعایت نکات تربیتی، ایمنی و بهداشتی بلامانع است ،ولی این قبیل برنامه ها برای دوره های پیش دبستانی و کلاس اول و دوم ابتدایی ممنوع است."/ تمامی حساسیت های وجود کودکان باید سنجیده شود. یک جمله ناصواب ما یا یک کرده عجولانه ما ، می تواند تمامی سرنوشت زندگی او را زیر و رو سازد/ شما جناب حجت الاسلام پناهیان با توجه به فضایی که بدان تعلق دارید هیچ نیازهای سنین کودکی را به خاطر می آورید؟ از کابوس ها یا شب ادراری ها یا ترس آنان هیچ مطلع هستید؟ وقتی علوم مختلف از جمله جامعه شناسی، روانشناسی و علوم تربیتی برای سنین 5 - 8 سال بازدید آنان را از مراکز بهداشتی و درمانی ،عیادت از جانبازان و بیماران ،مراکز انتقال خون ،گلزار شهدا و آرامستان ها مصلحت نمی داند ، فقط برای سلامتی روح و روان آنان است نه شادمانی شیاطین یا صهیونیست ها/امروز مگر در کشور ما موسیقی حرامی هم وجود دارد؟ مگر فیلتر وزارت ارشاد اسلامی تیزی خود را از دست داده است که یقه آموزش و پرورش را گرفته اید/ از ایام قدیم کودکان را بیمارستان و قبرستان نمی بردند تا سلامتی روح و روان آنان در سنین بزرگسالی به قبول واقعیت ها گسیل شان دارد و حال شما اصرار دارید که تمامی ضعف های منطقه و خاورمیانه و کشور از گلزار شهدا نرفتن کودکان است/ هیچ خبر دارید در سفرهای راهیان نور از سراسر کشور به جنوب تا به امروز چندین تصادف صورت گرفته و از آمار تلفات دانش آموزان و معلمان اطلاع دارید؟ از میراث معلولان جا مانده از این سفرهای پرمخاطره چطور/ یک کودک 4 یا 5 ساله به نظر شما چه تصوری می تواند از بیمار بستری شده ،تزریق خون ، جانباز و گلزار شهدا داشته باشد؟ ابتدا اجازه دهید از معانی این واژه ها که در سایه نظارت روحانیون در کتب درسی گنجانده شده است این دانش آموز سواد خواندن و نوشتن اش را بیابد تا بعد مرحله عمل بدان رسالت آید/ بد نیست قدری هم به صلح بیندیشیم. قدری به نوع دوستی و گذشت و مهربانی بیندیشیم/ اجازه دهید آموزش و پرورش کشورمان در سایه کارشناسان و متخصصان اهل فن ساختار خوشایندی از آموزش و پرورش ترسیم نمایند. ما آموزش و پرورشی ها به خود جرأت ورود به مسایل فنی هیچ مرجعی نمی دهیم پس بگذارید تا ما هم آسوده نفس بکشیم

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور