صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه استان ها و شهرستان ها/

پس از انتشار یادداشت « شیرزاد عبداللهی » در مورد واگذاری مدارس " بومهن " ( این جا ) و نیز گفت و گوی صدای معلم با « عبدالرضا فولادوند » مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های تهران ( این جا )  ؛ جمعی از معلمان با ارسال نامه به صدای معلم گفتند که این موضوع صحت داشته است و آنان بدون دلیل مشخصی اخراج شده و نیروهای دیگری جایگزین شده اند .

" چرا این قدر باید در پرداخت حقوق تبعیض وجود داشته باشه؟ چه تفاوتی داره دکتری که در نظام آموزش و پرورش داره خدمت میکنه با دکترایی که در وزارت علوم ؟" / قانون مدیریت خدمات کشوری که اینک مبنای نظام پرداخت ها در کشور است و معیشت و اقتصاد حدود ۵/۰۰۰/۰۰۰ خانواده به آن گره خورده ، در مهر سال ۸۶ برای مدت ۵ سال بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی به طور آزمایشی تصویب شد و در پایان سال ۹۱ مدت اعتبار آن منقضی شده بود/ ه نظر می رسد که آشفتگی و گسستگی در نظام پرداخت ها به حدی است که دولت برای دائمی کردن آن با دو مشکل تامین کسری حقوق بگیران پایین و تعدیل حقوق های بالا مواجه است لذا مشکل بتوان تصور کرد که در هیات دولت به جمع بندی برسد/ نارضایتی عمومی از نظام پرداخت جزیره ای ، فدرالی و سیستم درآمدی هزینه ای دستگاه های مختلف و شیوع اختلالات در کارآمدی سیستم و کاهش انگیزه و بهره وری در بخش اعظم دستگاههای دولتی به حدی است که رفع این مشکلات و تصویب قانون کارآمد که کارکرد خود را نشان دهد اجتناب ناپذیر است

منتشرشده در اقتصاد

همایش ها و سمینارهای بی نتیجه و مساله گواهی حضور   امروزه به مدد فضای مجازی و جست و جو در اینترنت ،اکثریت قشر تحصیل کرده به منابع و مطالب عمومی و تخصصی دسترسی دارند و به همین روی،بدیهی است که حاضر به صرف وقت و هزینه،جهت شرکت در همایش هایی که خود درآن مقوله اطلاعات دارند نیستند.
در این که همایش،سمینار و کنگره های تخصصی موجب افزایش علم و آگاهی و بهبود انگیزه های فعالیت و نشر آخرین دستاوردها می شوند شکی نیست و بالطبع ،همین نتایج را باید از مزایای برگزاری این نوع همایش ها دانست.
بحث در باب معایب همایش هایی است که صرفا جهت رفع تکلیف مسئولیتی، ارایه آمار فعالیت در آن حوزه (گاهی به مقام مافوق، جهت امتیاز) و برای جلوگیری از شائبه کم تحرکی باصرف بودجه هنگفتی از بیت المال  برپا می شود.
سخنرانان این نوع همایش ها،عموما سخنرانانی غیرحرفه ای هستند که با طرح موضوعات عمومی و تکراری،موجب کسل شدن شنوندگان و مدعوین و القای بی ثمر بودن این نشست ها می شوند.
معمولا در پاره ای موارد،این همایش ها با بخشنامه و وعده اعطای "گواهی حضور" برای استفاده های آتی و ایجاد انگیزه در شرکت کنندگان برپا می شود.
برای امتحان ،می توان همایشی با سخنرانی چهره های مشهور،معتبر و محبوب دانشگاهی،اجتماعی،سیاسی و پزشکی  بدون دادن وعده اعطای "گواهی حضوردر همایش" برگزارکرد و با میزان استقبالی که از این همایش ها - با محوریت این سخنرانان - صورت می گیرد، به نتایج واقعی و ملموس دست یافت !

همایش ها و سمینارهای بی نتیجه و مساله گواهی حضور
اقشار فرهیخته حتی حاضرند برای شرکت در این کنگره ها و منتفع شدن از آن و افزایش علم و دانش خود مبلغی به نام حق شرکت نیز بپردازند.
میزان مفید بودن همایش ها را  می توان با تعداد صندلی های خالی و پر سالن برآورد کرد.
به عنوان نمونه ؛ در همایشی شرکت کنندگان بعداز دریافت "گواهی های حضور" با ترک یکباره سالن صحنه ناخوشایندی پدید آوردند و در همایشی دیگر تا دقایق واپسین،شرکت کنندگانی بودند که هنوز سرپا ایستاده بودند !


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

این مدارس کاملا دولتی است و قرار بوده که دانش آموزان آن را فرزندان فرهنگیان تشکیل بدهند/ در یکی دو سال اول به بهانه تعمیر و مرمت و خرید تجهیزات و هوشمند سازی و.... شهریه ای غیر قانونی را تعیین نمودند به این صورت که فرزندان فرهنگیان حدود 400 هزار تومان و غیر فرهنگیان 700 هزار تومان بپردازند/ تجاری شدن آموزش در مدارس فرهنگ تربت حیدریه تا آنجا پیش رفته که مثلا در مدرسه ابتدایی پسرانه از 313 دانش آموز حدود 200 دانش اموز فرهنگی و مابقی غیر فرهنگی یا آزاد (منظور والدین غیر فرهنگی) هستند که دلیل اصلی این امر ،پرداخت شهریه ی بیشتر از مصوبه غیر قانونی و تا 5میلیون تومان (به گفته مدیر فرهنگ ابتدایی) است/ از همه آزار دهنده تر ثبت نام نشدن دانش آموزان فرهنگی (منظور والدین فرهنگی) به بهانه مختلف مانند پر شدن کلاس ها یا ثبت نام نکردن در سایت مدرسه و ...  است تا بدین وسیله دانش آموزان آزاد بیشتری را جذب نمایند/ گردش مالی این مدارس بالای 200 میلیون تومان است اما متاسفانه هیچ نظارت و بازرسی هم انجام نمی شود/ انتخابات انجمن اولیا و مربیان هم به شکل مضحکی برگزار می شود و بدون صورت جلسه و ارائه گزارش در مورد آرا ،بسته می شود

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

آموزش و پرورش در بودجه 97 و رفاه معلم

امروز نشست رسانه ای « علی اللهیار ترکمن » معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در سالن آمفی تئاتر وزارت آموزش و پرورش برگزار گردید .

در این نشست « ترکمن » دیدگاه های خود را در این حوزه و نیز جزییات بودجه 96 مطرح کرد و پس از آن  نمایندگان رسانه ها پرسش های خود را مطرح کردند .

در این نشست ، « صدای معلم » پرسش تفصیلی خود را مطرح کرد .

این پرسش و پاسخ را فردا می خوانید .

( 1 )

صدای معلم :

هر ساله کمک های رفاهی مستقیم و غیر مستقیم برای کارمندان دولت مصوب می شود اما تاکنون در بودجه و... هیچ گاه اعتباری برای " رفاه معلمان " منظور نشده است .

اعلام میزان کمک هزینه غذا، ایاب و ذهاب و کمک هزینه تلفن همراه کارمندان دولت در سال ۹۶ :

مطابق با ماده ۱۲ ضوابط اجرایی قانون بودجه ۹۶ کمکهای رفاهی مستقیم و غیرمستقیم مطابق با موافقت نامه متبادله و برای بانک ها، بیمه ها و شرکت های دولتی در سقف پیش بینی شده در بودجه مصوب و براساس ضوابطی که به تأیید کارگروهی مرکب از رئیس سازمان، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر نیرو می رسد، قابل پرداخت است.


پرداخت کمک های رفاهی مستقیم و غیرمستقیم به کارکنان قرارداد کارمعین (مشخص) و ساعتی و موارد موضوع ماده ۱۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری از محل اعتبارات مصوب پرداخت شده خزانه و با رعایت مفاد موافقت نامه، مجاز است.

تبصره یک این ماده اشعار می دارد که هزینه غذای ایام تعطیل و نوبت کاری شب کارکنان مشمول در دستگاه های اجرایی اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی با تأیید بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف وی به عنوان هزینه های اداری قابل پرداخت است.

هیئت وزیران در جلسات ۱۶ /۱ /۱۳۹۶ و ۲۰ /۱ /۱۳۹۶ به پیشنهاد شماره ۱۵۲۴ مورخ ۵ /۱ /۱۳۹۶ سازمان برنامه و بودجه کشور، ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور را تصویب کرد.

این مقرره در جلسات مورخ ۱۳۹۶/۰۱/۱۶و ۱۳۹۶/۰۱/۲۰هیئت وزیران تصویب و با شماره ۵۷۱۳ مورخ ۱۳۹۶/۰۱/۲۶ از سوی معاون اول رییس جمهور ابلاغ گردید.
تبصره۲ـ کمک هزینه غذای روزانه حداکثر پنجاه و هشت هزار ۰۰۰ر۵۸ ریال، ایاب و ذهاب کارمندانی که از سرویس سازمانی استفاده نمی نمایند در تهران ماهانه حداکثر یک میلیون و دویست هـزار ۰۰۰ر۲۰۰ر۱ ریال و در شهرهای دارای پانصد هزار نفر جمعیت و بالاتر ماهانه حداکثر هشت صدهزار ۰۰۰ر۸۰۰ ریال، مهدکودک برای زنان کارمند دستگاههای اجرایی فاقد مهدکودک دولتی به ازای هر فرزند زیر شش سال، ماهانه حداکثر نهصد و پنجاه هزار ۰۰۰ر۹۵۰ ریال قابل پرداخت است.

تبصره۳ـ دستگاه های اجرایی مستقر در کلان شهرها مجازند هزینه ایاب و ذهاب کارکنان خود را به شکل نقدی پرداخت نموده و یا برای بهره برداری از سرویس کارکنان نسبت به عقد قرارداد با شرکت های حمل و نقل شهری غیردولتی اقدام کنند.

سقف قرارداد مربوط می تواند حداکثر ده درصد (۱۰ % ) بیش از هزینه ایاب و ذهاب پرداختی به کارکنان در سال ۱۳۹۵ باشد.

ماده۱۴ـ پرداخت کمک هزینه تلفن همراه تا سیصد هزار (۰۰۰ر۳۰۰  ) ریال در ماه به مدیران و کارمندانی که بنا به شرایط خاص باید به طور مستمر در دسترس باشند، به تشخیص رئیس دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف وی مجاز است.

پایان پیام/

عدم تمرکز در آموزش‌ و پرورش

وزیر آموزش‌ و پرورش در دفاع از رویکرد و برنامه‌های خود در زمان گرفتن رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی در باب ارزش‌ها و باورهای  خود اذعان داشتند که به‌واسطه گستردگی نظام آموزشی در کشور و وسعت سازمان و ساختارهای آن ایجاب می‌کند که سیاست‌های کاهش تمرکز به‌عنوان روش بهبود نظام تصمیم‌گیری و فرصتی برای رشد خلاقیت‌های مدیران و کارشناسان منطقه‌ای و محلی همواره مورد پیگیری قرار گیرد.

نظریه‌پردازان و حاکمان سیاسی که بر نظم سیاسی حاکمیت و دولت نیرومند و متمرکز تأکید می‌کنند، معمولاً نسبت به توانایی طبع انسان بدگمان‌اند   لذا در این مقوله به بررسی این قول وزیر و ضرورت اجرای تمرکززدایی از آموزش‌ و پرورش با توجه به گستره فضای ملی و فرهنگی و مشکلات و معضلاتی که نظام تمرکزگرای کشور را دچار نخوت و سستی کرده و از طرفی مدیریت‌های سطح کشور را مجری صرف تصمیمات مرکزی نموده است.

با نگاهی به‌نظام مدیریتی کشورهای پیش رفته سطح جهان یا حتی کشورهای در حال‌ توسعه و نیمه توسعه‌ یافته و یا درحال‌ توسعه تصمیم‌گیرندگان سطح مدیریتی بالادست به این نتیجه رسیده‌اند که تصمیم‌گیری تمرکزگرا دیگر جوابگوی نیازهای جامعه امروزی نیست ؛  بر این اساس دستگاه‌های سیاسی که به دنبال تصمیم‌گیری و اداره امور ملی و محلی از یک مرکز و یا از یک نقطه کانونی به یک‌شکل یکسان می‌باشند دیگر کارکرد خود را از دست‌ داده‌اند .

اندرو وینسنت (Andrew Vincent) "معتقد است که نظریه‌پردازان و حاکمان سیاسی که بر نظم سیاسی حاکمیت و دولت نیرومند و متمرکز تأکید می‌کنند، معمولاً نسبت به توانایی طبع انسان بدگمان‌اند"

بنابراین واگذاری وظایفی همچون برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، مدیریت منابع انسانی، هدایت و رهبری و همچنین کنترل و نظارت که با اهداف ارائه خدمات عمومی بهتر به مردم محل و نیروهای زیرمجموعه می‌تواند بسیاری از مشکلات نظام متمرکز و بوروکراسی فعلی آموزش و پرورش را تسهیل کرده و آزمایش و خطای فعلی این وزارتخانه را با تجربیات سطوح محلی و استانی و مقایسه عملکردها و تصمیمات اتخاذ شده  به‌عنوان سازمان‌های موفق مورد استفاده سایر نقاط کشور قرار دهند و از سویی با واگذاری منابع در سطح محلی انتظارات سطح کلان را پیگیری و مطالبه نمایند. اگر چه این تصمیم می تواند نقاط ضعف و قوتی داشته باشد اما با تقویت نقاط مثبت و هم پوشانی نقاط ضعف توسط نقاط قوت که در ادامه بیان می شود نقاط ضعف را نیز مرتفع کرد.

عدم تمرکز در آموزش‌ و پرورش

ازجمله نقاط مثبت این واگذاری‌های می‌تواند مدیریت مشارکتی، محرکی برای توسعه محلی، تحول در نظام آموزشی و بهبود توانایی مدیریتی، تعیین اولویت‌های محلی، انجام اصلاحات به‌واسطه بروز خلاقیت‌ها و دقت در تصمیم‌گیری‌ها و نظارت و اجرای طرح‌ها و از سویی دیگر ایجاد انگیزه برای مدیران محلی و بر اساس نیازهای فرهنگی و اجتماعی و تفاوت‌های قومی در فضای مدیریتی و خواست مردم محلی و تلاش کلیه عوامل و کارشناسان برای دستیابی به اهداف با توجه به امکانات موجود و از همه مهم‌تر سهیم شدن مدیران و عوامل اجرایی و کارشناسان در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی برای خود است و با توجه فضای محدود مدیریتی به بازخوردهای سریع پیرامون هر تصمیمی، سازوکارهای ترمیمی می‌تواند طرح و برنامه‌ها را با اطمینان بیشینه پیگیری کرد.

همچنین یکی دیگر از دغدغه‌های آموزش‌ و پرورش جلب مشارکت و خودیاری عمومی با توجه به محدود بودن منابع و مشارکت افراد محلی که ظرفیت کمی برای آن وجود دارد این مورد را تقویت کرد و با عنایت به نظر "استیوارت" سازمان‌های محلی در مقایسه با حکومت‌های مرکزی نقش فعال‌تری در زمینه تشویق و ترغیب شهروندان و جلب مشارکت‌های شهروندی دارند لذا یکی دیگر از برنامه‌های پیشنهادی وزیر در برنامه ارائه‌شده می‌تواند جامعه عمل به خود گیرد.

همچنین از مواردی که می‌تواند به‌عنوان نقاط ضعف واگذاری‌ها بیان کرد انتخاب مدیران بر اساس مسائل حزبی و سیاسی و تقسیم قدرت بر اساس قرابت‌های خانوادگی و لحاظ نکردن لیاقت‌ها و شایستگی‌ها ضربه مهلکی را به سازمان مربوطه وارد خواهد کرد؛ بنابراین انتخاب مدیران باید از میان کاندیداها برای احراز پست باید بر مبنای شایستگی بوده و از طریق رقابت یا کسب شرایط احراز صورت گیرد و در انتخاب‌ها به جای تأثیرپذیری از فشارهای ملی و محلی و قضاوت حزبی و سیاسی بایستی ویژگی شایسته‌سالاری و برنامه مند بودن متأثر باشد و پس از گذراندن دوره‌های توجیهی و آموزشی لازم صورت بگیرد

لذا آنچه در این برهه از زمان برای آموزش‌ و پرورش اهمیت دارد و با توجه به وسعت این وزارتخانه و عدم موفقیت این وزارتخانه در کوچک کردن بدنه خود تمرکززدایی از پایتخت به مراکز استان‌ها و واگذاری بخشی از اختیارات خود به مدیران سطح میانی و واگذاری اختیارات گسترده‌تر در سنوات آینده با توجه به عملکرد و سنجش عملکردهای گذشته می‌تواند راهکاری برای رهایی از وضعیت موجود در این وزارتخانه عریض و طویل باشد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

آدم های خوب بی تفاوت و حکایت حضرت شعیب پیامبر

روزی خداوند به شعیب وحی کرد که من از مردم تو، صد هزار نفر را عذاب می‌کنم!

چهل هزار نفرش که همان آدم‌های بد هستند و شصت هزار نفر هم خوبان!

شعیب پیامبر جا خورد که آخر چطور؟! این‌ها بدند، درست! باید عذاب شوند، درست! اما این شصت هزار از خوبان چه گناهی کرده‌اند که باید پای این‌ها بسوزند!؟

خداوند جواب داد: گناه خوبان این است که با گناهکاران سازش کردند و به خاطر غضب و خشم من، آن‌ها هم خشم نکردند و هیچ نگفتند!

منبع : تبیان

منتشرشده در یادداشت
گروه اخبار/
وضعیت اجرای سند تحول بنیادین

عصر ديروز سيد محمد بطحايي در گردهمايي معاونين ،مديران كل و جمعي از مديران ارشد  كه در آستانه ششمين سال رونمایی از سند تحول بنیادین در سالن حجاب تهران برگزار شد،اظهاركرد: شورای عالی و معاونت ها تلاش كنند سند تحول را از حالت شعارزدگي به  سمت عمل گرايي سوق دهند و حرکت کنند و در جلسات  فقط از مشکلات و موانع سند سخن نگویید بلکه از دستاوردها و راهکارهای جدید اجرای سند نیز گزارش بدهید.

وي افزود: برگزاري اين نوع نشست ها بسيار ضروري است تا مسير را دائما رصد كنيم پس بايد اين جلسات به صورت مستمر وچارچوب دار تر برگزار شود.

بطحايي تصريح كرد: ما مسير تحول را به اميد رسيدن به يك دشت شكوفا طي مي كنيم اميدواريم آموزش و پرورشي در شان و منزلت اين مردم  داشته باشيم.

وزيرآموزش و پرورش با تاكيد برضرورت عزم ملي براي اجراي تحول در آموزش و پرورش گفت: در اجراي سند تحول بايد علاوه برداشتن باور به اين كار ايمان نيز داشته باشيم.

عضو كابينه تدبير واميد گفت: مشكلات آموزش وپرورش حل نمي شود مگر اينكه تحول عملي شود.

وي افزود: تحول يك مفهوم كلي نيست بلكه آنچه بايد عمل كنيم تحول است اجراي برنامه ها يعني تحول وتحول بايد اجرا وعمل شود.

بطحايي خاطر نشان كرد: بارها از اين موضوع سخن گفتيم كه تا آموزش وپرورش به يك گفتمان ملي تبديل نشود، تحول اتفاق نمي افتد،اما امروز مي گويیم شايد تا زمانی تحول اتفاق نيفتد گفتمان ملي محقق نمي شود ، بنابراین باید تحولات عملی شود آن هم در زمانی که موثر است زیرا اگر اقدامات خود را در زمان ومكان مناسب انجام ندهيم اثر خود را ازدست مي دهد .

وزير آموزش و پرورش اظهاركرد: گاهي كار خوب را انجام مي دهيم اما زمان انجام آن گذشته است بنابراین انجام آن تاثيري ندارد باید در راستای اجرای سند تحول فعاليت ها بايد به نحوي انجام وسند اجرایی شود كه شيريني آن را مردم احساس كنند.

وي ادامه داد: محيط مدرسه باید به گونه ای جذاب باشد كه بچه با شادي و انگیزه مضاعف وارد مدرسه شوند و هنگام خروج، از تعطیلی مدرسه احساس ناراحتی کنند.

بطحايي تصريح كرد: در استقرار سند تحول بنیادین موانع بسياري وجود دارد كه تنها خودمان بايد به دنبال راهکار و رفع موانع باشیم  نباید انتظار داشت دیگران بیایند و این مشکل را برطرف کنند.

وی خطاب به معاونین حوزه ستادی  گفت: توقع  من از شما این نیست که بیایید اینجا مشکلات را مطرح کنید بلکه انتظار من این است شما به ارائه راهکار بپردازید و رفع موانع کنید.

وزيرآموزش و پرورش افزود: در جلسات مختلف بارها بر اجراي مصداقي سند و اجرای با سرعت آن تاكيد كردم مستمرا اجرای سند باید رصد شود تا میزان پیشرفت سند در طول یک دوره زمانی مشخص شود وبا چند ماه قبل مقایسه شودواگر مشکلی هست آن را رفع کنیم.

وي ادامه داد: همواره باید فعاليت هاي اجرا شده مورد بررسي قرار گيرد تا ببينيم اجراي متوازن سند محقق شده يا نه! بايد ببينم پيشرفت سند در كدام حوزه ها بيشتر ودر كدام حوزه ها اجرای آن با مشکل مواجه بوده است.

عضو كابينه تدبير و اميد افزود: جامعه ، آموزش و پرورش با كيفيتي را از ما مي خواهد و اين توقع زيادي نيست، می شود آن را بر آورده کرد.

مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش

شعر برای مدرک گرایی و کردانیسم

حرفی که می زنم به تو گویم سکوت کن
آهی که می کشم که بگویم یموت کن

بیچاره دل اجازه ندارد کند نظر
این را بگویمت که نظر هست در خطر

جایی که مستمع نه بخواهد کند قبول
از بابت چه رنج کشی این همه عقول

دانش ضعیف گشته مدارک خفی ولی
مردان ضعیف و صاحب مدرک قوی ولی

علمی که نیست راه سعادت شقاوتی
من در عَجب که راه شقاوت سعادتی


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور