بالاخره پس از سال ها انتظار شورای عالی آموزش و پرورش حذف امتحانات ورودی پایه ی هفتم برای مدارس تیز هوشان ، نمونه دولتی و مدارس خاص را تصویب کرد و نیز تجویز کتاب های کمک درسی ممنوع شد.
این جای خوشحالی است که چنین قانونی توسط مرجع قانون گذار نظام آموزشی تصویب شده است و تصویب این قانون نیز ضرورت داشت اما کافی نیست .
براساس آنچه شاهد بوده ایم برای محقق شدن واقعی این قانون باید به سراغ دو عنصر معلم و اولیای دانش آموز رفت و این نگاه را ابتدا در خود معلم تغییر داد تا بتواند در کف کلاس و صف مقدم سنگر تعلیم و تربیت، خود مفهوم اررشیابی را به درستی درک کند و آن را مترادف با امتحان نداند بلکه توام بافرایند تدریس هریک از ارزشیابی های آغازین ، سنجشی و فرایندی را آگاهانه و به منظور تشخیص و کمک به بهبود نقایص در سفر یادگیری انجام دهد و نیز از عنصر دیگر یعنی اولیای محترم دانش آموزان نیز نباید غافل شد و در آگاهی بخشی به اهداف ، نگاه آنها را تغییر داد.
چرا که اولیای محترم دانش آموزان نیز ذی نفعان ارزشیابی کیفی- توصیفی هستند و اگر به اهداف این رویکرد آشنا نباشند همراهی آنها کمکی به مسافران سفریادگیری نخواهد کرد.
اولیای محترم و نیز خود همکاران محصول تفکر آن سیستم آموزشی هستند که دیدگاهشان نسبت به رقابت و انگیزه می بایست تغییر کند تا دست مافیا و سودجویانی که با تشکیل موسسات آموزشی بازار تجارت باز کرده اند از جیب آنها کوتاه شود و فریب تبلیغات دروغین آنها را برای استفاده از سوالات شبه کنکور و کتاب های کمک درسی شان نخورند.
این آگاهی عمومی ضروری است و می بایست به طور جدی تر کار شود و کارگاه هایی در سراسرمدارس کشور توسط متخصصین عالم به برنامه گذاشته شود .
در غیر این صورت اگر معلم هم اصل برنامه گرفته باشد و بخواهد درست و اصولی آن را انجام دهد از سوی والدین و حتی برخی نیروهای ستادی خود آموزش و پرورش متهم به کم کاری می شود واین فاجعه بزرگی است .
اگر می خواهیم عقلانیت تربیتی برجامعه حاکم شود و تب بازار مکاره محصولات مضر آموزشی از قبیل آزمون ها و کتاب های کمک درسی فروکش کند نیاز به یک انقلاب است.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
از مدیرانی نام می برد که در بخش های دولتی شاغل هستند و یا در سال های اخیر بازنشست شده اند و خود در حال حاضر از مدیران ارشد مدارس غیرانتفاعی مناطق بالاشهر شهر تهران هستند/ مدارس غیر انتفاعی بالاشهر تهران و مدیران نقش آفرین آن در سیاستگذاری های آموزش و پروش، در حال حاضر و بر اساس منافع شخصی خود سیاست های کلان آموزش و پرورش کشور را هدایت می کنند و معنای این موضوع آن است که منافع میلیونی مردم ایران قربانی منافع جمع اندکی از مدیران پر نفوذ مدارس غیر انتفاعی می شود/ در همه کشورهای جهان و به ویژه کشورهای توسعه یافته دنیا دو بخش آموزش و بهداشت را فضایی برای خدمات عمومی معرفی می کنند که بخش خصوصی اجازه چندانی برای فعالیت و سودآوری در آن ندارد، اما در ایران این فضاها و به ویژه آموزش و پرورش به محلی برای افزایش منافع مادی برخی افراد خاص تبدیل شده است/ برخی افراد متخلف و پرنفوذ در شرایط کنونی آموزش و پرورش کشور را به ابزاری برای کسب درآمد خود تبدیل کرده اند و تنها چیزی که برای آنها اهمیت ندارد، منافع ملی و آینده روشن ایران است
فرضیه هایی که می توان مطرح کرد . نخستین گزینه می تواند این باشد که مشارکت و استقبال در حد انتظار نبوده است/ نگارنده قبلا در یادداشتی نظرات خود را در این مورد با عنوان " صدایی که دیر شنیده شد ... صندوق ذخیره فرهنگیان به جای افزایش حق السهم اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان و... شفاف سازی و اعتماد سازی کند ؛ مسئولان وزارت آموزش و پرورش با معلمان بازی نکنند ! " اعلام کرده است/ واقعیت این است که صندوق به مرکزی برای تولید رانت تبدیل شده و سوء استفاده و اختلاس و فساد در آن ساختاری است و ربطی به این دولت و آن دولت و این مدیرعامل و آن مدیرعامل ندارد/ بر اساس نظرسنجی صدای معلم 90 درصد معلمان از عملکرد صندوق ناراضی هستند/ مزیت صندوق برای اعضا در تعهد دولت به پرداخت حق السهمی معادل سهم پرداختی عضو به صندوق است. اگر این کمک را دولت به شکل دیگری به فرهنگیان ارائه دهد، موثر تر و مفیدتر خواهد بود/ پیشنهاد اول صدای معلم / پرسش نخست آن که اگر قرار است دولت به تکالیف خود عمل نکند و از سوی دیگر معلمان دائما در حال شنیدن اخبار ناگوار و نگران کننده ای مانند اختلاس و... از این صندوق باشند و نتایج نهایی تحقیق و تفحص هم ماه ها بلاتکلیف باشد و حرف کامل و درستی شنیده نشود؛ آیا ادامه کار این صندوق منطقی و عقلایی است/ فردی که وارد پنل این سامانه می شود نخست باید " میثاق نامه " را تایید و به عبارتی امضا کند / نخستین شرط این است که داوطلب فاقد رأی محکومیت قطعی از هیات رسیدگی به تخلفات اداری و یا محکومیت در مراجع ذیصلاح قضایی باشد/ زمانی که عضو کار گروه تشکیل « سازمان نظام معلمی » بودم ماده 21 این طرح به " شرایط نامزدهای هیات مدیره استان ها و شهرستان ها و شورای مرکزی استان " اختصاص داشت/ یک نیروی آموزش و پرورش که به خاطر فعالیت صنفی و یا گزارش های خلاف واقع حراست پرونده ای برایش تشکیل شده و حکم گرفته است آیا نباید با کس دیگری که فرضا در انجام وظایف شغلی و بدیهی خود کوتاهی کرده است و یا مشکلات اخلاقی و... داشته است تفاوتی داشته باشد/ به نظر می رسد طراحان انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان با همان " ذهنیت " که متاسفانه در ستاد و بدنه تصمیم گیری وزارت آموزش و پرورش در اکثریت هستند بند اول را به " میثاق نامه " بدون هر گونه تبصره ای آورده اند تا این بخشی از " مدیریت و مهندسی انتخابات " باشد/ واقعا متجب و در شگفتم که نیروهای ستادی و اداری گاه و بیگاه از بحران بی اعتمادی معلمان نسبت به خودشان گلایه می کنند و شعار " همدلی " و " اتحاد " سر می دهند اما حاضر نیستند که تحولی حتی خرد در آموزه ها و مفاهیم فکری خویش به وجود آورند/ تعدادی از نیروها که همیشه این بنگاه های اقتصادی را در اختیار دارند از " انفعال پایدار " معلمان استفاده کرده و با استفاده از نرخ مشارکت پایین بدنه استیلای خود و حامیانشان را بر این موسسات استمرار بخشیده اند/ در این وضعیت دو 2 حالت متصور خواهد بود/ از آن جایی که سیستم مدیریتی ما غالبا " برنامه محور " نیست و بر اساس سلایق و تصمیمات شخصی و حداکثر باندی تنظیم شده است تضمینی برای نهادینه کردن آن در آینده نخواهد بود/ تجارب تلخ موسسات اعتباری و پولی که حتی از بانک مرکزی مجوز داشتند پیش روی ماست
مشروعيت اين آزمون ها تا زماني هست كه به عنوان يك داده بازخوردي در اختيار معلمان، دانش آموزان و والدين جهت سنجش ميزان حصول دانش آموزان به هدف هاي آموزشي و اصلاح فرايندهاي آموزشي و پرورشي مورد توجه قرار گيرند/ دير زماني هست كه آزمون هاي مورد نظر به خصوص آزمون هاي مدارس تيزهوشان، نمونه دولتي، آزمون هاي بنگاه هاي مالي و .... از طريق تبديل شدن به هدف هاي اصلي برخي از مدارس، مسير اصلي تعليم و تربيت رسمي را از مدار خود خارج كرده كه هشدارهاي متعدد كارشناسان و متخصصان تعليم و تربيت نيز در اين ميان، موثر واقع نمي شد/ امروزه صحبت كردن از اثر بخشي مدارس، امري بسيار سخت و متناقض مي باشد؛ به خصوص زماني كه بسياري از مديران از طريق كيفيت سنجي هاي ظاهري و درصدهاي قبولي غيروافع بينانه سعي در توجيه عملكردهاي خويش مي نمايند/ ارزشيابي توصيفي هر چند كه از لحاظ علمي قابل توجيه و تبيين مي باشد و جزء ويژگي نظام هاي آموزشي پيشرو مي باشد، اما در جامعه ما بنابه دلايلي مانند آشنايي كمتر معلمان به شيوه هاي ارزشيابي توصيفي و فقدان مكانيسم هاي سنجش اثربخشي بر مدار درست قرار نگرفته است/ يكي از عوامل اصلي نفوذ آزمون ها با شكل هاي مختلف به مدارس مخصوصا مدارس ابتدايي، سايه سنگين كنكور بر برنامه هاي مدارس و ذهنيت خانواده ها مي باشد، پس تا زماني كه جامعه به رويكرد مناسب در مورد كنكور دست نيابد، اين آزمون ها در شكل هاي جديد نيز بر فرايندهاي تعليمي و تربيتي مدارس اثر خواهند گذاشت/ نبايد از نيت هاي قوي موسسات اقتصادي و برخي از متوليان آموزش و پرورش غفلت نمود، چرا كه چنين گروهي در موقعيت هاي بعدي با شيوه هاي جديد و اغوا كننده اي مانند ارتقاي نمره، افزايش كيفيت آموزشي، آمادگي براي كنكور، پرورش خلاقيت و .... سعي در ايجاد پا و نفوذي براي خود در مدارس خواهند بود
گروه گزارش/
ثبت نام داوطلبان عضویت در هیات امنا و نیز بازرس افتخاری صندوق ذخیره فرهنگیان امروز به پایان می رسد .
به گفته مسئولان ، رای گیری الکترونیکی از طریق سامانه از ساعت 8:00 الی 20:00 در روزهای 1396/11/18 الی 1396/11/20 انجام شده و اعلام نتایج مرحله اول انتخابات در 1396/11/21 خواهد بود .
« صدای معلم » نظر خود را پیش تر بیان کرده است . ( این جا )
از نظر ما ، در حال حاضر افق روشنی پیش روی این صندوق موجود ندارد. اقداماتی مانند برگزاری انتخابات الکترونیکی برای انتخاب نماینده اعضا در هیات مدیره و هیات امنا با ترتیب و کیفیتی که اعلام شده است هم احتمالا نمی تواند تاثیری در اصلاح مدیریت صندوق داشته باشد.
« صدای معلم » با تاکید بر حفظ منافع صاحبان این صندوق راه چاره را در انحلال و بازگشت همه مطالبات قانونی اعضا به آنان می داند .
« رضا قاسم پور » از فرهنگیان زنجان نظر خود را در این مورد برای صدای معلم ارسال کرده است .