صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

دیوار کوتاه معلمان

آذربایجان غربی

منتشرشده در نامه های دریافتی

تربیت جنسی کودکان و نوجوانان

برای اسلام، آموختن ادب از هر کاری مهم است .آنچنان که حدیثی از پیامبر اکرم (ص) به روشنی بیان می دارد که آموختن آداب از مرتبه بالایی برخوردار است . تردیدی نیست که این آداب شامل آداب جنسی نیز هست، چرا که اسلام در رابطه با مسائل بسیار جزئی نیز آدابی را آموخته است .هنگامی که اسلام برای مسافر، آدابی دارد و هنگامی که جهت عافیت و سلامت دعایی و ذکری نقل شده و برای هر دردی از جمله گوش درد و سر درد و ناراحتی وضع حمل کردن خانم ها، ترتیبی و آدابی را قائل است، و ظریف تر از این مسائل، زمانی که برای ایمنی از سوختن و حتی رام شدن اسب سرکش دستورالعملی وجود دارد، چطور ممکن است شکی وجود داشته باشد، که اسلام در رابطه با آداب جنسی روش و تربیت خاصی را دنبال نکند  . بعضی مسائل جنسی را بزرگترین دام در راه انسان نامیده اند و غریزه جنسی را نافرمانبرترین غرایز در برابر عقل شمرده اند .

آیا ممکن است اسلام توصیه و قوانین و دستوراتی در این رابطه نداشته باشد تا این مهم از طریقی به خوبی و درستی هدایت شود؟ آن هم درباره غریزه جنسی که بسیاری از مشکلات و مسایل تاریخی از بی تربیتی او حاصل شده است و  گرفتاری های امروزی به جهت نداشتن برنامه ای منظم برای این غریزه بوجود آمده است .آیا با همه این اوصاف می توان تصور کرد این مسئله مهم موجود در انسان ها از نظر اسلام دور مانده باشد و در این رابطه ضرورت تربیت حس نشود؟  از سوی دیگر حضرت علی علیه السلام فرموده اند که افراد بایستی دوش بدوش علم و معرفت وآگاهی  زمان خود پیش روند  . لذا تربیت جنسی نیز بایستی با پیشرفت علم غنی تر شود و ضمن نگهداری از معیارهای اصلی اسلام، پیشرفت های جدید در این علم نیز ملحوظ و در این رابطه بکار گرفته شود.

 

 تعریف تربیت جنسی :

تربیت جنسی را به صورت های گوناگون تعریف کرده اند. گروهی معتقدند تربیت جنسی، «انتقال اطلاعات و مسائل جنسی» است. از این جهت، معلمان و مربیان باید از یک رشته معلومات آگاهی داشته باشند و آنچه را در این باره می دانند، به فرد منتقل کنند. انسان برخوردار از تربیت جنسی نیز کسی است که مجموعه ای از آنچه را درباره مسائل جنسی به آن نیاز دارد، بداند.

برخی دیگر، تربیت جنسی را صرفاً به معنی آموزش جنسی نمی دانند، بلکه تربیت جنسی را «فراهم آوردن زمینه رشد غریزه جنسی به گونه ای می دانند که همراه با استفاده لازم از این غریزه، از انحراف ها و لغزش های جنسی نیز پیش گیری شود».

تعریف دوم کامل تر از تعریف اول باشد؛ زیرا اگر فرد را با مجموعه ای از اطلاعات در زمینه ای خاص رها کنیم، به رشد و کمال او کمکی نشده است. چه بسا همین اطلاعات جنسی، موجب رشد (بلوغ) زودرس غریزه جنسی و در نتیجه انحراف او شود.

 

چیستی تربیت جنسی:

تربیت، شاخه ای از علوم تجربی است که به مجموعه عادت های فکری که باید کسب شود و مجموعه خصایل اخلاقی که باید رشد کند، گفته می شود. همچنین می توان تربیت را فرآیندی از آموزش و پرورش دانست که در آن می کوشند مخاطب را برای شکوفاسازی استعدادها و قابلیت های درونی اش یاری دهند.

جنسیت یا تمایل جنسی در یک معنا، فعالیتی شهوانی است که موجب جذب یک جنس در مقابل جنس دیگر می شود و به لذت یا تولید مثل می انجامد و در معنای دیگر، مفهوم زیست شناسی جنسی را در بر می گیرد.

تربیت جنسی در یک معنای فراتر از احساس جنسی، به رشد شخصیت اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی افراد نیز نظر دارد.

تربیت جنسی کودکان و نوجوانان

اهمیت و ضرورت تربیت جنسی :

با توجه به اینکه انسان دارای ابعاد مختلف جسمی و روحی است، از نظر تأثیر و تأثر متقابل این ابعاد از یکدیگر، تربیت او نیز باید همه جانبه و در عین حال هماهنگ باشد، به ویژه آنکه رشد این ابعاد همراه با هم و به صورت هم زمان اتفاق نمی افتد. ازاین رو، تربیت در هر زمینه ای باید با رشد آن زمینه مناسب باشد..

از سوی دیگر، صاحب نظران و اندیشمندان تربیتی به این نتیجه رسیده اند که در دوران کودکی، پایه های اساسی ساختمان شخصیت انسان شکل می گیرد و دوره نوجوانی به بعد، زمان تثبیت شخصیت انسان است. باید متولیان امر تربیت، به ویژه والدین به این مهم توجه داشته باشند و برای تربیت فرزند خود، از کودکی سرمایه گذاری کنند. امام علی علیه السلام با توجه به همین مسئله، در وصیت خویش به فرزندش امام حسن علیه السلام می فرماید::

همانا قلب نوجوان مانند زمین خالی از کشت است که هر چه در آن بریزی، می پذیرد. ازاین رو، به تربیت و تأدیب تو اقدام کردم پیش از اینکه قلب تو سخت شود (و شخصیت تو شکل بگیرد) و فکر و اندیشه ات، (به چیزی غیر از آنچه به خیر و صلاح توست) مشغول گردد..

اگر تربیت بخواهد به صورت جامع و کامل پیاده شود، باید تربیت جنسی را به عنوان حلقه ای از حلقه های آن به شمار آورد و حتی با توجه به اینکه مسائل جنسی به صورت چشم گیری دیگر ابعاد را تحت تأثیر خود قرار می دهد، توجه به امر تربیت در این زمینه، ضروری تر به نظر می رسد.

با توجه به نقش دوران کودکی، پرداختن به این مهم در این دوران، ضروری است، به گونه ای که برخی صاحب نظران معتقدند حیات جنسی انسان از بدو تولد آغاز می شود. در دوران بلوغ که اوج شکوفایی و رشد غریزه جنسی است، تربیت جنسی بیشتر ضروری به نظر می رسد. بر خلاف تصور مردم، صاحب نظران تربیت، معتقدند مسئله بلوغ را نباید مسکوت گذاشت یا از کنار آن گذشت و نوجوان را در این زمینه به حال خود رها کرد، بلکه باید او را در جریان دگرگونی های جنسی، جسمی و روحی این دوره قرار داد. اگر مربیان و والدین از این مسئله غفلت کنند، آسیب هایی نوجوان را تهدید می کند که از آن جمله می توان موارد زیر را نام برد:

1. استفاده از کانال های اطلاعاتی آلوده در این مورد که در نتیجه ارضا نشدن حس کنجکاوی جنسی صورت می گیرد.

2. احساس گناه و خجلت از مشاهده عوارض طبیعی بلوغ که به انزوا، درون گرایی و خود ارضایی می انجامد.

3. آگاهی نداشتن از تکلیف شرعی و وظایفی که نوجوان از نظر شرعی در برابر عوارض جسمی و جنسی این دوره دارد و در نتیجه، بنیان اخلاقی و اعتقادی وی در اوان تکلیف سست می شود.

پس ضرورت دارد کسانی که به بلوغ می رسند، به وسیله افراد صلاحیت داری که مناسبات دوستانه ای هم با آنها دارند، از این مقوله ها آگاه شوند و احساس و بینش سالم و صحیحی درباره سیر طبیعی رشد خود پیدا کنند.

 

اهداف تربیت جنسی :

1- رشد و تکامل فردی:

اینکه رشد و کمال انسان در چیست، به نوع برداشت انسان از خود و جهانی که در آن زندگی می کند برمی گردد. در واقع، باید دید کدام جهان بینی بر انسان حاکم است و او هدف زندگی خود را چه می داند؟

امام علی علیه السلام فرموده است: «خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجا آمده، در کجاست و به کجا رهسپار است.» برای یک انسان معتقد به خدا و قیامت، رسیدن به مدارج عالی معنوی و قرب الهی، کمال نهایی است، ولی اینکه آدمی چه زمانی و چگونه به کمال خود می رسد، پرسشی است که هر مکتبی به آن پاسخ داده است.

از دین اسلام و سیره نبوی و علوی استفاده می شود که رسیدن به کمال حقیقی، جز برای افرادی که همه افکار، امیال و آرزوها و گفتار و کردار خود را جهت رضایت خدا قرار می دهند، ممکن نیست؛ همان انسان هایی که با اعتقاد به شعار توحیدی: «همه از خداییم و به سوی او باز خواهیم گشت»، به رفتارهای خود جهت الهی می دهند و رضایت خدا را بر همه چیز مقدم می دارند. البته نباید فراموش کرد که صفت قرب و کمال دارای مراتب بسیار زیادی است و هرکس به همان اندازه که در مسیر آن حرکت کند، به کمال نهایی نزدیک می شود.

از یک سو، با توجه به استعداد هایی که انسان برای رسیدن به مقام عالی انسانی و قرب الهی دارد و بدون راهنما و مربی رسیدن به آن ممکن نیست، باید از تربیت مربیان آگاه و دل سوز برخوردار شود و از سوی دیگر، با توجه به مراحلی که برای رشد و تربیت مطرح است، بعضی از انواع تربیت ها از جمله تربیت جنسی و جسمی باید از دوره کودکی به بعد مورد توجه باشد. در غیر این صورت، رها کردن کودک تا دوران نوجوانی و محروم بودن از تربیت صحیح، او را از رسیدن به سعادت که هدف آفرینش انسان است، محروم می کند. امام علی علیه السلام ادب نداشتن و محرومیت از تربیت را عامل همه بدی ها می داند و می فرماید: «نداشتن ادب و تربیت سبب همه شرها است .قلب انسان که مرکز همه نگرش ها و گرایش هاست، اگر از معارف مسائل صحیح پر نشود، خواه ناخواه جایگاه چیزهایی خواهد شد که به زیان اوست و کار تربیتی چندان اثر نخواهد داشت.

 

2. ایجاد نسل سالم :

با توجه به اینکه مهم ترین تحولات شخصیتی در دوره کودکی و اوایل نوجوانی رخ می دهد، هرچه از عمر انسان می گذرد و او به سنین بالاتر می رسد، نقش والدین در برقراری ارتباط با فرزندان ضعیف می شود و والدین کمتر بر فرزندان تأثیر می گذارند. از آن به بعد، انسان بر اساس افکار، امیال و آنچه خود خوب می پندارد، رفتار می کند. اگر والدین توانسته باشند اهداف، افکار، ایده ها و خط مشی کودک و نوجوان را در مورد مسائل جنسی به طور مطلوب، بازسازی و نوسازی کنند و به آن جهت دهند، فرزندشان نیز به موازات خواسته های آنها عمل می کند. چنین فرزندی با چنین کار هایی که از او سرمی زند، دوست داشتنی خواهد بود؛ زیرا از استعدادها و امکانات خود برای رسیدن به اهداف عالی انسان بهره برده است و در واقع، برای رسیدن به کمال انسانی و قرب الهی گام برداشته است. (البته برای پدران و مادرانی که بخواهند فرزندشان در مسیر قرب الهی حرکت کند). در غیر این صورت، انسان مورد نفرت خواهد بود و روز به روز روابط او با والدین تیره تر خواهد شد، تا آنجا که از زندگی در خانه خسته شود و از خانه فرار کند. فرار از خانواده ها امروزه گریبان گیر بسیاری از خانواده هاست و شمار دیگری از خانواده ها را نیز تهدید می کند که مفاسد ریز و درشت فردی و اجتماعی از آن به وجود می آید. بهترین راه پیش گیری از این مسئله، تقویت روابط خانوادگی، ایمان و عمل صالح در میان خانواده ها و به ویژه در دوران کودکی است .

 

3. ایجاد جامعه سالم :

صلاح و فساد جامعه بر اساس صلاح و فساد افراد و روابط آنها با یکدیگر شکل می گیرد. اگر همه یا بیشتر جامعه، سالم باشند و روابط آنها با یکدیگر با ارزش ها و هنجارهای جامعه منطبق باشد، به آن جامعه سالم گفته می شود. اگر همه یا بیشتر مردم در یک جامعه به فساد مبتلا باشند و هنجارها و ارزش های مقبول یک جامعه انسانی بر روابط آنها حاکم نباشد، آن جامعه نیز فاسد و آلوده خواهد بود..

یکی از مسائلی که مردم مرتبط با هم با آن روبه رو هستند، «غریزه جنسی» است. از آنجا که غریزه به صورت یک نیاز در انسان وجود دارد، باید به گونه ای صحیح آن را ارضا کرد. اگر انسان در زمینه مسائل جنسی درست تربیت نشده باشد، برای ارضای این نیاز به راه هایی کشیده می شود که هم خود او را به فساد و تباهی می اندازد و هم جامعه را از بین می برد.

از جمله انحراف هایی که افراد محروم از تربیت جنسی به آن مبتلا می شوند، زنا و لواط است که نقش مهمی در فساد و تباهی و نابودی نسل انسانی و در حقیقت، نابودی جامعه دارند.

امام علی علیه السلام می فرماید :

خداوند، ترک زنا را واجب کرد تا نسبت های میان افراد حفظ شود و ترک لواط را واجب کرد تا نسل انسان تکثیر شود.

* مجتبی دهدار دانشجوی دکتری علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی و مدرس دانشگاه.

* صادق ستوان دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی و مدرس دانشگاه.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

استخدام نیروهای نهضتی

تهران

منتشرشده در نامه های دریافتی
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

معوقات فرهنگیان

آذربایجان غربی

منتشرشده در نامه های دریافتی

 فرماندار دزفول دانشجوی کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود/ فرماندار دزفول فردی را مامور کرد تا به جای  وی در یکی از امتحانات شرکت کند/ مراقبین جلسه فرد متقلب را شناسایی می کنند/ فرد متقلب پس از درگیری با مراقبین فرار می کند/ فرماندار دزفول وعده داد که ماجرا را پیگیری قضایی می کند/ شهنی گفت: "بازی با آبرو همیشه و همه جا منع شده است. بنده قطعا این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری خواهم کرد/ فرماندار سابق دزفول گفت : کارشناسی و کارشناسی ارشد بنده در رشته مدیریت بوده و تمام واحدهای دکتری را پاس کرده‌ام / فرماندار سابق دزفول گفت : بعد از پایان واحدهای درسی در مقطع دکتری، رشته عمران را بدون کنکور ثبت نام کردم/ شهنی: همیشه خود را دانشجو معرفی کرده و هرگز ادعای اتمام تحصیلات را نداشته ام/از دانشگاه شوشتر که محل تحصیل دکتری بنده است استعلام کنید/ فرماندار سابق دزفول: اگر کسی به جای بنده در امتحان شرکت کرده، باید از ورود ایشان و نیز خروج ایشان ممانعت می‌شد/شهنی: قطعا این که فردی به جای من موفق به حضور در جلسه امتحان و سپس فرار از محل امتحان شده را پیگیری قضایی خواهم کرد/ شهنی : فرض کنیم کسی به جای بنده امتحان داده، قاعدتا من باید به کمیته انضباطی خواسته می شدم و اگر اثبات می شد تخلف از جانب بنده بوده، باید بر اساس قوانین برخورد می شد/ فرماندار سابق دزفول : پیشتر نیز در مسایلی دیگر برای بنده حواشی ایجاد کرده بودند و تهمت های فراوانی زده بودند که از طریق قانونی پیگیری کردم و در تمام موارد علیه شایعه پراکنان احکام محکومیت صادر شد/ ظاهرا استاندار خوزستان و شاید مقام بالاتر در دولت برای اینکه گند قضیه بیشتر در نیاید از آقای شهنی خواسته اند استعفا بدهد / در هالیوود اگر یک هنرپیشه زن بگوید 30 سال پیش فلان کارگردان یا تهیه کننده به من چپ نگاه کرده طرف مثل ماست سرش را پایین می اندازد و از هستی ساقط می شود/ فرماندار شهر دزفول  فردی را با کارت دانشجویی خودش فرستاده که به جایش امتحان بدهد حالا که قضیه لو رفته به جای اینکه شرمنده باشد، 6 متر زبان درآورده و تهدید به شکایت هم می کند/ وقتی مسئولین دولتی از شش ابرچالش نام می برند، بحران اخلاقی مدیران را به عنوان چالش هفتم نام ببرند/ یکی از جلوه های ابرچالش هفتم، عطش مدیران برای دست یافتن به مدرک دانشگاهی دکتری  با استفاده از شیوه های متقلبانه است=

منتشرشده در گفت و شنود

چالش های جذب نیرو و معلم در آموزش و پرورش و نقش مجلس

در چند سال آینده تعداد زیادی از معلمان بازنشسته می شوند و این موضوع دغدغه جدی بسیاری از مسئولان شده است. از سویی استقرار نظام جدید نیز اسباب دل مشغولی آموزش و پرورشی ها و نیروی لازم برای این نظام جدید شده است. همچنین سیاست آموزش و پرورش مبنی بر گسترش مهارت آموزی کمبود نیرو در بخشی قسمت ها را محسوس نموده است که به نظر می رسد آموزش و پرورش در حال دگردیسی نیروهای خود است در شرایطی است که اگر سنجیده عمل شود می تواند باری از مشکلات گذشته را از دوش بردارد . وضعیت حساسی است در چابک سازی و افزایش کیفیت کار در آموزش و پرورش.

در این شرایط نمایندگان مجلس که نگران کمبود نیرو در آموزش و پرورش هستند درصدد وضع قانونی برای جذب نیرو درآموزش و پرورش هستند . البته قانونی که سبب ورود نیروهایی غیر از راه پذیرفته شده دانشگاه فرهنگیان یا همان تربیت معلم سابق خواهند بود.

اکنون سوال این است که چه اصراری است نیرو از این طریق جذب گردد؟

مگر نمایندگان عزیز و دغدغه مند مجلس با مشکلات آموزش و پرورش آشنا نیستند ؟

مگر بیشتر اعضای کمیسیون آموزش مجلس خود معلم نبوده اند و نیستند؟

اکنون روی سخنم با ایشان است:

هدف درست = روش ناصواب

کمبود نیرو در آموزش و پرورش = جذب نیرو از طریق یک آزمون

عزیزان جان نمایندگان محترم مجلس خیلی مخلص شما هستیم .

کمیسیون آموزش خیلی بیشتر خدمت شما ارادت داریم .

شما با مشکلات آموزش و پرورش را آشنا هستید.

بزرگواران ورود نیرو به آموزش و پرورش فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان و لاغیر .

شما می دانید با ورود نیرو از غیر روش غیر صحیح و مصوب آن چه بلایی سرآموزش و پرورش و فرزندان این مرز و بوم می آورید؟!

وقتی صحبت از معلمی می شود مثل هر حرفه دیگر یکسری ملاک ها و معیارهایی وجود دارد .

چالش های جذب نیرو و معلم در آموزش و پرورش و نقش مجلس

شاید باورتان نشود اما نیروهای فاقد صلاحیت از ارایه حداقل های کلاس داری ناتوانند این را تجربه گذشته نشان می دهد ، فقط کافی است مقداری از تجربه های زیست شده معلمان در این مورد را بررسی بفرمایید .

بررسی بفرمایید این نیروهای که در گذشته به این روش جذب شده اند ؛ چقدر کیفیت داشته اند؟ بازدهی ایشان چقدر بوده است؟ در چه قسمت هایی مشغول به کار هستند؟ چقدر به عنوان معلم در کلاس درس حاضر شده اند؟

در چه مناطقی از استانها مشغول به کار هستند؟

شما می دانید که اعمال فشار به آموزش و پرورش صدمات جبران ناپذیری به این سیستم وارد می سازد؟

شما که قرار هست نیرو جذب نمایید ؛ چرا حق التدریس های موجود را جذب نمی کنید ؟ هم مشکل این عزیزان حل می شود ، هم باری از دوش آموزش و پرورش برداشته می شود .

نگویید رشته و تخصص ایشان متفاوت است که مرغ پخته از این سخن هم خنده اش می گیرد.

نمایندگان محترم هرچه باشد ایشان چند صباحی در فضای آموزش و پرورش تنفس کرده اند و از نیروهای تازه رسیده کیفیت کاری بیشتری دارند و ...

نیروی جدید غیر از استفاده از نیروهای حق التدریس ، پیش دبستانی ها ، نیروهای نهضت و خرید خدمت ها = بحران تازه در آموزش و پرورش

نمی دانم عزیزان نماینده مجلس با کدام عقل سلیم می خواهند بیش از 100 هزار نیرو وارد آموزش و پرورش نمایند ؟

این روشی که نمایندگان مجلس می خواهند قانون جذب نیرو در آموزش و پرورش را وضع کنند همیشه فرصت برای چنین روشی وجود دارد و دیر نمی شود.

عزیزان !

شما در کمیسیون آموزش هستید تا باری از دوش آموزش و پرورش بردارید نه این که همت مضاعف نمایید در تصویب قوانین دردسر ساز برای آموزش و پرورش !

وبلاگ هنر معلمی


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

مدیریت های ناکارآمد در آموزش و پرورش  امروزه دخالت در امور دیگران از زندگی خصوصی تا عمومی به طور بیمار گونه ای در جامعه ما رواج یافته است. گاه این دخالت از سرسوز است یا مِهر ، گاه برای بیشتر عاقل دانستن خود از دیگران است ، گاه بار فضولی دارد و بیماری روحی است ، اما گاهی هم برای قدرت طلبی و زیاده خواهی و جاه طلبی است.

مفهوم دخالت بار منفی دارد و هیچ کس حتی کودک سه ساله نیز آن را دوست ندارد. کودک دوست ندارد هیچ کسی ولو مادرش حریم تجربه استقلال نظر او را در هم بشکند و در انتخاب هایش یا کارهایش نظر خود را تحمیل کند. علم روانشناسی نیز تحمیل نظر در آغاز سن استقلال جویی برای کودکان 3 سال به بالا را تأیید نمی کند.

نوجوان نیز در سنین بلوغ هر نوع نظر تحمیلی بزرگترها را نوعی دخالت در تصمیماتش می داند برای همین در قبال آن مقاومت و لجاجت نشان می دهد. دلسوزی یا دلرحمی بیش از حد عده ای باعث بر هم ریختن تعادل رفتار فرد می گردد و اصل احترام به نظر شخصی یا انتخاب فردی در روابط اجتماعی زیر پا گذاشته می شود. این روند حتی تبدیل به یک جریان فرهنگی گسترده می گردد و در هر نقشی در جامعه مشاهده می شود. یعنی از نهاد کوچک خانواده به نهادها و سازمانهای رسمی و غیر رسمی نیز تسرّی می یابد.

افراد باهوش به هنگام دخالت در امور دیگران، ابتدا با بیان یک متن اثرگذار به تسخیر اراده و اختیار فرد اقدام و سپس حمله نهایی را عملی می سازند به نحوی که فرد متوجه تسلیم شدن خود نمی گردد. عده ای مستقیما منظور نظر خود را مطرح می سازند که ما به این قشر افرادی ساده و صاف می گوییم و برخی با توطئه چینی و خباثت و طرح نقشه از پیش اندیشیده عمل می نمایند.

در عالم سیاست اگر سیاستمداری قصد دخالت در تصمیم یا رأی مدیری داشته باشد با پاسخگویی به یک خواسته یا دردسر خصوصی یا عمومی او ، اول فرد را مدیون خویش می سازد و بعد هموارسازی بِستر، دلخواسته خود را مطرح می کند و چون مدیر مورد نظر زیر دِین فرد قرار گرفته است به خواسته او موجه یا غیر موجه ، پاسخ مثبت می دهد.

و چنین می شود که انتخاب و انتصاب مدیران یا مدیر کل های نالایق شکل پیچیده و غیر قابل کنترلی به خود می گیرد آن هم برای جایگاهی که هم لیاقت و توانایی بر عهده گرفتن نقش مدیریتی و هم دانش و مهارت کافی برای آن را ندارند و چنین می شود که داستان نارضایتی زیر مجموعه چنین مدیریت هایی در تمامی محافل مربوطه گوش ها را می آزرد و روح ها را می رنجاند.

فقط در سایه یک دِین ناخواسته ، مجموعه آموزش و پرورش یعنی دانش آموز و معلم و مدرسه و نتایج آموزشی و روند آموزشی و... همه و همه در گرداب تمنیّات شخصی می سوزد و کمیت و کیفیت هر دو قربانی یک نفس می گردد. نفس خود خواهانه.

مدیریت سازمانی به برنامه ریزی ، هدایت ، ساماندهی ، تصمیم گیری ،کنترل و اجرا نیازمند است . مدیر یک سازمان باید استقلال رأی و قدرت اجرایی داشته باشد تا تمامی مراحل وظایف خود را اجرا نماید. یکی از نتایج پنهان ناکارآمدی سازمانهای ما در دخالت بین سازمانی یا تداخل ساختاری نهفته است.

با تداخل سازمانی ، تعارض در نقش ها و کارکردها به وجود می آید .قوانین و قواعد در مسیر مشخص عمل نمی نمایند یا با یکدیگر به تعارض بر می خیزند. سازمانی که قدرت سیاسی یا اقتصادی بیشتری دارد بر سازمان دیگر مسلط می شود و سازمان تابع ، چاره ای جز تحمل شرایط تحمیلی و تبعیت بی چون و چرا یا اطاعت ندارد.

همین تسلط یک سویه مانع خلاقیت و نوآوری و پاسخگویی به خواسته ها و نیازهای کارکنان تحت پوشش آن سازمان می گردد. شفافیت در کارکرد اداری نیست و مدام برای استتار خطاها و ضعف ها ، مجبور به پنهان کاری یا دادن وعده و وعید سریالی می گردد. و چنین سازمانی از اصل خدمت رها و در خلاء انجام وظیفه می نماید.

مشکلات موجود لاینحل مانده و به مرور زمان ماهیت دیگری از مشکل را به خود می گیرد. مشکل جدید پیچیده تر از قبلی است و به دلیل نو بودن تا افراد بیایند آن را شناسایی یا درمان کنند باز شکل خود را عوض می کند.

در اداره امور سازمانی دو اصل از اهمیت فوق العاده برخوردار است:

اول قاطعیت در عمل
دوم توجه به عامل انسانی

یک مدیر وقتی اراده ای از خود جهت انجام وظایفش ندارد تبدیل به یک اسباب بازی کوکی می گردد که توسط هر فردی غیر از خودش قابل کنترل و هدایت می گردد. یک مدیر وقتی توانایی نه گفتن در قبال فساد اداری یا مدیریتی ندارد به راحتی قابل خرید می گردد.

مدیریت های ناکارآمد در آموزش و پرورش

جناب وزیر !

نامه حضرت علی " ع" به مالک اشتر دقیقا برای جلوگیری از هر نوع اِعمال نظر یا فساد دیگران بر روی مدیران (والی) سخن می گوید. فراموش نکنید که لیاقت و کفایت مدیران زیر مجموعه آن وزارتخانه باعث سربلندی و توانمندی حضرتعالی است.

لطفا صدای اعتراض استانهایی که با مدیر کل های خود مشکل دارند را بشنوید و آنان را تعویض نمایید. سرنوشت مجموعه عظیمی که برعهده شماست از نتایج کارکردی همه آنان حاصل می شود.

انتظار از من معلم برای تلاش و کوشش بی امان در جهت پیشبرد اهداف ، با تیزبینی و قاطعیت شما پاسخ می دهد. جلوی فامیلی شدن مدیریت ها ، اطلاعات دروغ در مدیریت ها، سوء استفاده از عناوین و نفوذ و قدرت و... را بگیرید. شرط موفقیت سازمانی ابتدا انتخاب و انتصاب افراد شایسته و توانمند است نه وابسته به ....


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

اصلاح واژه تحدید سازی

تهران

منتشرشده در نامه های دریافتی

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور