صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

طرح استمرار بازنشستگان در صندوق ذخیره فرهنگیان با سلام

مدیر محترم  صدای  معلم

اینجانب یکی اعضاء طرح استمرار هستم که بعد از گذشت 23 ماه از ادامه عضویت نه سودی برای من عاید شده و نه وضعیت پرداخت حق عضویت 5 درصد حقوق و اقساط پرداختی از بابت دریافت وام در صورت وضعیت اعضا مشخص است .

هرچه هم به به صندوق زنگ می زنیم کسی جوابگو نیست ولی بر اساس شنیده ها برای جلوگیری از ورشکستگی بیمه معلم این طرح استمرار را به وجود آورده اند. بدین صورت که برای حق عضویت اعضا طرح استمرار بازنشستگان از بیمه معلم برای آنها بیمه عمر پنج ساله خریداری کرده اند در صورتی که هیچ کس از این موضوع نه اطلاع دارد و نه راضی است .
تصویر صورت وضعیت اینجانب که در سایت صندوق موجود است (ضمیمه) .

بنده بازنشسته 94  هستم و الان اسفند 96 است .در صورت وضعیت نه بدهی مشخص است ، نه سود ، نه حق عضویت .

بنده تاحال 22 قسط وام پرداخت کرده ام .

لطفا این موضوع را پی گیری فرمائید.

طرح استمرار بازنشستگان در صندوق ذخیره فرهنگیان


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در بازنشستگان
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

کمک هزینه ازدواج

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار/

استخدام روحانی و طلبه در آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران به منظور تكميل كادر آموزشي خود (به عنوان معلّم رسمي)، اقدام به برگزاري آزمون استخدامي با ظرفيت پذيرش 18 هزار نفر در فروردين ماه 1397 خواهد نمود. لذا برادران و خواهران طلبه و روحاني علاقه‌مند و واجد شرايط مي‌توانند براي شركت در آزمون معلمي در رشته‌هاي الهيات و معارف اسلامي، ادبيات عرب و .... اقدام نمايند.
 
 شرايط استخدام :
* مدرك معادل ليسانس (مدرك سطح2)
* كارت پايان خدمت يا معافيت دائم

 تذكر: طلاب محترمي كه داراي معافيت پزشكي مي‌باشند، در صورتي قبولي در آزمون، به كميسيون پزشكي معرفي و در صورت تأييد كميسيون، به مراحل بعدي استخدام راه خواهند يافت.

اطلاعات تكميلي (شرايط اختصاصي، منابع آزمون، ظرفيت مناطق، زمان ثبت‌نام و ....) به زودي در كانال حوزه‌هاي علميه منتشر خواهد شد .

استخدام روحانی و طلبه در آموزش و پرورش


كانال حوزه هاي علميه
 @Howzehha

http://telegram.me/joinchat/AAAAADw-I1JhL1mQF9JaPQ

پرخاشگری معلمان و تنبیه دانش آموزان و کم کاری غذه تیروئید از آغاز سال تحصیلی جدید تاکنون که قریب شش ماهی می­ گذرد .

بارها در رسانه­ ها و مطبوعات شاهد اخبار مربوط به تنبیه شدید دانش ­آموزان توسط اولیاء امور آموزشگاهی، اعم از معلم یا معاون مدرسه بودیم. هرچند در لابه­ لای اخبار نیز مواردی از برخورد خشن برخی دانش­ آموزان با معلمان نیز اطلاع رسانی شد که خود موضوع جداگانه­ ای است و چرایی آن یادداشت دیگری را می ­طلبد.
ایده نگارش این یادداشت از جملات یک پزشک فوق تخصص غدد داخلی گرفته شد که هنگام معاینه غده تیروئید نگارنده بیان کردند که یکی از مهمترین نشانه­ های کم­ کاری تیروئید «پرخاشگری و عصبانیت» است.


اگر پای صحبت­های معلمان بنشینیم، آنها که باسابقه­ تر هستند، کیفیت ادب و احترام دانش ­آموزان نسبت به معلمان را در حال حاضر بسیار پایین ارزیابی می­ کنند.

در کنار این موضوع، کیفیت معیشت معلمان است که از قرار معلوم با رضایت قشر معلمان همراه نیست. این دو عامل در کنار ده­ها موضوع پیرامونی، مثل امکانات آموزشگاه، مسیر طولانی و پر ترافیک ایاب و ذهاب معلمان و دانش­ آموزان از خانه به مدرسه، اختلافات موجود میان معلمان و مسئولان آموزشگاه، کلاس­های غیر­استاندارد از نظر تعداد دانش ­آموز و امکانات کمک آموزشی، توقع اولیای دانش­آموزان از نقش تربیتی مدرسه، انتظارات معلمان از مسئولان آموزش و پرورش در مورد مسائل رفاهی و بیمه­ ای و ... همه دست­ به­ دست هم می ­دهند تا طاقت یک معلم را در یک کلاس 35 نفره به یک چالش روزمره بکشاند.

از این رو ست که شاید به جرأت بتوان گفت که یک معلم در طول یک سال تحصیلی ممکن است بارها در مرز این چالش­ها قرار گیرد و با نصیحت، گذشت و خویشتن­داری و یا عصبانیت، نهیب، پرخاشگری و جملات امری و یا اخراج دانش­ آموز از کلاس و معرفی آن به دفتر و در نهایت خواستن اولیاء دانش­ آموز، کنترل کلاس را حفظ کند.


حال اگر به بیماری کم ­کاری تیروئید توجه کنیم می­ بینیم که کم­ کاری غده تیروئید یک اختلال شایع است که اکثر افراد جامعه از علایم آن آگاه نیستند.

معلمان نیز با نوع کار پر­مسئولیت خود بخشی از افراد جامعه هستند که ممکن است نسبت به این اختلال شایع آگاهی نداشته باشند، به خصوص همان­طور که در ابتدای یادداشت بیان شد، یکی از مهمترین نشانه­های کم­کاری تیروئید «پرخاشگری و عصبانیت» است.

حال برای معلمی که احتمالاً با اختلال کم­ کاری غده تیروئید مواجه است و نسبت به آن آگاهی ندارد، چالش هر روزة مواجهه با 35 دانش ­آموز در کنار معضلات گفته شده ممکن است منجر به پرخاشگری ­هایی شود که  نمونه­ هایی از آن را در خبرهای رسانه­ای و مطبوعاتی امسال شاهد بودیم.


غدة تیروئید که در ناحیه گردن قرار دارد، مسئول ترشح دو هورمون مهم T3 و T4 است. هورمون­های ترشح شده توسط تیروئید توسط جریان خون در سراسر بدن حرکت می­ کنند و وظایف مهمی چون متابولیسم بدن را کنترل می ­کنند. ضمن آن­که اختلالات مربوط به غده تیرویید با یک آزمایش ساده خون قابل تشخیص است و با داروهای هورمونی درمان می شود.

پرخاشگری معلمان و تنبیه دانش آموزان و کم کاری غذه تیروئید

حاصل این یادداشت این پیشنهاد است که لازم است مشاغلی که با کودکان، نوجوانان و جوانان در محیط ­های آموزشگاهی سروکار دارند، به ­خصوص معلمان و معاونین آموزشی(ناظم­ ها)­ که بیش از 15 سال سابقه اینگونه مشاغل را دارند با توجه به سن خود سالی یک­ بار موظف به انجام این آزمایش خون ساده و بایگانی نتایج آن در پرونده ­اداری­شان گردند تا با همین یک آزمایش ساده احتمال بروز پرخاشگری در این مشاغل حساس پیشگیری شود.

از آنجا که انجام این آزمایش نیاز به ناشتا بودن ندارد ذی­نفعان می­ توانند در هر زمان برای انجام این آزمایش اقدام کنند. ضمن آن­که اگر آموزش و پرورش با همه مشکلات خود به این مسایل نیز نیم ­نگاهی واقع بینانه داشته باشد، می ­تواند از طریق مراکز درمانی خود این آزمایش مختصر و مفید را برای اولیاء آموزشی به رایگان انجام دهد تا یک بُعد از سلامت جسمی معلمان خود را با رفتن به کلاس­ های درس و محیط­ های آموزشی در کنترل داشته باشد.

انسان شناسی و فرهنگ

منتشرشده در یادداشت

دکتر محمود سریع القلم، استاد دانشگاه شهیدبهشتی در یادداشتی برای نوروز ۱۳۹۷، سی ویژگی یک شهروند مسوولیت‌شناس را توضیح داد.

منتشرشده در یادداشت

شعر برای پوپولیسم و عوام فریبی

در گذر گاهِ عابران سرِ راه.
بر دری ظاهراً عبادتگاه.
رِند مردی بنامِ عیسایی.
دور زد بیست و پنج سی تایی.
گَرد بر داشت رویِ چشم گذاشت.
غافل از اینکه دستشویی داشت.
چونکه همّت به ختمِ چرخش بست.
خِشتکش دید تا کمر خیس است.
پیش از آنکه کسی بر آشوبد.
کافرش خوانَد و بر او توپد.
داد زد گوش، ایهاالزّوار.
می کنم فاش من کنون اَسرار.
حکمتی هست بنده در کارم.
بسته بوده مسیرِ  اِدرارم.
دورِ آ خر مرا چو سر برسید.
همچو فواره ناگهان بجهید!
این شفایی که دستِ غیبم داد.
بر من و بر شما  مبارک باد.
ساعتی بعد دید شاهین اش.
لُخت بر رویِ اسبِ بی زین اش.
                                                  (شاهین)


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

درخت آموزش و پرورش و ضرورت تغییر مدیریت و مدیران  وعده و وعید زیاده گردید و از وفای به عهد خبری نشد. یک سال دیگر را نیز با تمامی فراز و نشیب اش پشت سر گذاشتیم. ما شدیم اکثریت ندار و عده ای شدند اقلیت دارا. سهم ما از تمامی نعمات الهی که مسیر دریافتش از اراده شما مسئولین می گذرد روز به روز کمتر و کمتر گردید و اگر برکت روزی حلال مان نبود قطع یقین ما معلمان به همراهی اهل و عیال خود، مدتها پیش دارفانی را وداع گفته بودیم.

سالی دیگر پر از استرس و دلشوره و نگرانی و نومیدی نصیب ما معلمان شد و به جای یک سال واقعی ، خدا داند چند سال مجازی از عمرمان کم گردید. آخر می گویند خوشی و شادی و رفاه و رضایت از زندگی عمر آدمی را دراز و فلاکت و بدبختی و زانوی غم در بغل گرفتن ، طول عمر را کوتاه می سازد. هر چند ما خردمندان عرض زندگی طویلی داریم اما با خون جگر خوردن ، دیگر نفسی برای برآمدن نمانده است.
افزایش امید به زندگی یکی از شاخص‌های رفاه اجتماعی به حساب می‌آید با وجود این زمانی می‌توان ادعا کرد عمر بیشتر به معنای بالا رفتن سطح رفاه یک جامعه است که از سال‌های طولانی بیماری افراد کاسته شود اما ما معلمان به دلیل اوضاع نامساعد زندگی هم طول عمرمان کم است و هم بیماری مان بیشتر خصوصا بعد دوران بازنشستگی.

معلمان شاغل و بازنشسته و خانواده های آنان از حیاتی ترین و ابتدایی ترین نیاز حیات بشری یعنی رفاه و آسایش محرومند.

نمایندگان مجلس شما به وقت انتخابات از معلم گرامی تر نمی یابید اما تا قدوم مبارک تان بر صحن مجلس وارد می شود اولین قشری را که فراموش می کنید معلمان هستند. گویی برای جابه جایی خود بر روی صندلی های راحت مجلس به چهار سال فرصت نیازمندید چون بسیاری از شماها طی این مدت هنوز خود را نمی یابید. شاید ایراد از صندلی هاست!! اما اعتقادم بر این است که اگر فرد بایسته و شایسته باشد او بر مضرات میز و صندلی مستولی می گردد نه برعکس.  متأسفانه به جای حل و فصل مشکلات فرهنگیان یا معضلات آموزش و پرورش آنان نیز گویی برای ژست های مدیریتی آمده اند

از اول انقلاب وزرای زیادی پشت میز وزارت نشستند و برخاستند اما آب از آسیاب تکان نخورد. سیاست خرد وکلان آنها هیچ کدام در جهت نیل به توسعه پایدار آموزشی یا ایجاد بهبود اوضاع معیشیتی فرهنگیان نبود. گویی آنها آمدند فقط برای این که صندلی وزارت خالی نباشد. همه ما تجربه کرده ایم شرایطی را که برخی از افراد با آمدن خود محفل مهمانی را به شوق می آورند و همه در تکاپوی حرمت برمی آیند اما عده ای انگار نه انگار که از دعوت شدگان این مهمانی اند! خنثی و بی رنگ و بو.

درخت آموزش و پرورش و ضرورت تغییر مدیریت و مدیران

متأسفانه به جای حل و فصل مشکلات فرهنگیان یا معضلات آموزش و پرورش آنان نیز گویی برای ژست های مدیریتی آمده اند. نه تحرکی ، نه حذف پارازیت های مزاحم و نه .... و مشکلات همچنان بر روی هم مربوط یا نامربوط انباشته شده اند.
اگر بگوییم انسانها برای سربلندی کشور شان فعالیت اقتصادی می نمایند تعارفی بیش نکرده ایم. انسانها برای کسب درآمد و رفع نیازهای زندگی خود تلاش می کنند که به تولید کالا و خدمات و در نهایت توسعه و پیشرفت کشور منجر می شود. سی سال و گاه کمتر یا بیشتر عمر یک شاغل، برای تأمین مایحتاج زندگی سپری می شود. تلاطم های شغلی یا عدم تأمین نیازها ، باعث خستگی روحی – جسمی او می گردد. رفاه و آسایش دو مقوله ای است که هر فردی در تمامی سنین بدانها نیازمند است ، چه ایام اشتغال و چه دوران بازنشستگی، او انسانی است که به حقوق انسانی محتاج است ، ما معلمان چرا رنگ و بویی از این حقوق نمی بینیم ؟ ما چه زمانی بدون دغدغه ریال جیب مان از امروز تا سی روز یک ماه را در آسایش و رفاه و اطمینان خاطر خواهیم گذراند؟!!

اگر تعداد جمعیت فرهنگیان را ضربدر عدد 3/3 کنیم ( بُعد خانوار در ایران در سرشماری سال 95 ، 3/3 نفر بوده است) درصد افراد نابرخوردار از رفاه و آسایش خانواده های آنان رقم قابل توجهی خواهد بود.

درخت آموزش و پرورش و ضرورت تغییر مدیریت و مدیران

راستی ما برای کدام هدف یا انگیزه از خود گذشتگی داشته باشیم؟! فقط بر پاشنه وجدان و تعهد شغلی که نمی توان کار کرد یا این دو به تنهایی زیربنای فعالیت اجتماعی – اقتصادی هیچ کشوری نیست. با ترس از عذاب خدا و جهنم که نمی توان معلم خوب شد. معلم خوب بودن هم برای خود آدابی دارد که تأمین معیشیت در خور انسانی او یک فاکتور هست. ایمان بازدارنده آدمی از شر پلیدی هاست اما طیق فرمایش امام جعفر صادق "ع" مراقب باشید که فقر منجر به کُفر نگردد.

جناب وزیر

ما چرا مجبور هستیم روند بیمار و فلج گونه نامتقن فعلی وزارت آموزش و پرورش را ابدالدهر ادامه دهیم؟! در هنر باغبانی یا کشاورزی اگر علف هرز یا آفات دفع نگردد دیگر حاصلی برای مصرف باقی نمی ماند. چرا وزارت آموزش و پرورش را با تمامی کاستی ها و ضعف هایش اصرار داریم تا سر پا نگه داریم؟! بیمار فردی است که با معالجه و درمان و استراحت بهبود یافته و در واقع recovery می شود ، این وزارتخانه پیر و فرسوده هم واقعا به recovery نیازمند است. آموزش و پرورش امروز نیازمند جوانه زدن است باید با کاشت نهالی جوانتر ، طراوت و شادابی را به کالبد مستهلک آن ارمغان بخشیم و این ممکن نیست مگر در سایه قبول این واقعیت که :

اگر فرد بایسته و شایسته باشد او بر مضرات میز و صندلی مستولی می گردد نه برعکس   قبلا یکبار دیگر نیز در هشتم شهریور 96 نوشته بودم که اگر ما را به فرزندی خویش قبول ندارید یا فرزندی ما ، مایه ی ذلت شماست (که چون ما فرزندانی خردمند ناتوان در برآورده ساختن نیازهای اولیۀ حیات بشری دارید) بفرمایید تا همگی به فرزند خواندگی حداقل وزرات انرژی درآئیم تا از سرمایه های نجومی کشور در آن وزراتخانه توشه ی دنیوی و اخروی ببریم. لذا آموزش و پرورش را یا در آموزش عالی ادغام و یا به وزارت نفت و انرژی واگذار نمائیم تا حداقل از امکانات سرمایه گذاری آن جهت بهبود اوضاع معیشیتی فرهنگیان و اصلاح ساختار نظام آموزشی استفاده بهینه نمائیم ، چون کمک و حمایت وزارتخانه های دیگر با موجودیت این وزارتخانه غیر ممکن است اما در صورت ادغام یا واگذاری مجبور به انجام وظیفه اند.

متأسفانه به جای حل و فصل مشکلات فرهنگیان یا معضلات آموزش و پرورش آنان نیز گویی برای ژست های مدیریتی آمده اند
اگر آموزش عالی را تأیید اما بر وزارت نفت و انرژی ایراد می گیرید که چه ربطی دارد باید گفت هیچ کشوری به تنهایی آموزش و پرورش کشور خود را اداره نمی نماید و ما نیز بهتر است از پتانسیل های مالی کشور استفاده لازم را به عمل آوریم. در این هنگامه تولدی نو برای آموزش و پرورش شکل خواهد گرفت که چارچوب یا زیربنای آن تا ثریا دیگر کج نخواهد رفت. آموزش و پرورش ما نیاز به ظهور و تازگی ایده ها و اندیشه ها و ساختار و بافت آموزشی دارد .
امسال نیز با غفلت های بسیار گذشت ، طبق معمول سخن زیاد گفته شد اما عمل فوق العاده کم بود. ما باید مبنای فرهنگ خود را از حرف به عمل تبدیل سازیم و گر نه سالهای دیگر نیز همچنان بی حاصل خواهند آمد و بی نتیجه پایان خواهند یافت.

به قول سعدی :

سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی
به عمل کار برآید به سخندانی نیست

درخت تنومند آموزش و پرورش پیر و فرسوده گردیده است و امروز زمان کاشت نهالی جوان و شاداب به جای آن است. امیدوارم از ابتدای سال 97 شاهد تحولات عملی مفیدی در تمامی ابعاد وزارت آموزش و پرورش باشیم.

به امید روزهای بهتر .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نقش زنان روستایی در تامین امنیت غذایی جوامع انسانی  یک از محورهای 17 گانه توسعه پایدار تامین امنیت غذایی جوامع و مبارزه با گرسنگی از طریق کشاورزی پایدار است. امروزه پس از تجربه دو مدل کشاورزی معیشتی و صنعتی ، کشاورزی پایدار به عنوان مدل مرجحی برای تامین امنیت غذایی جوامع مورد توجه قرار گرفته است.

امنیت غذایی یک جامعه به این معنی است که مردم در تمامی اوقات امکان دسترسی به غذای کافی جهت داشتن یک زندگی سالم را داشته باشند.از آن جایی که ناامنی غذایی یکی از بنیادی ترین سدها توسعه نیافتگی در جوامع می باشد،حذف گرسنگی و مبارزه با سوء تغذیه جایگاه مهمی در برنامه های توسعه ای هر کشور دارد.در جهان  870 میلیون گرسنه وجود دارد که بیشتر آن ها در آسیا و افریقا هستند.

زنان در همه جهان در تولید،فراوری و مصرف مواد غذایی به صور گوناگون مشارکت دارند اما توانمندی آنها در دست یابی به امنیت غذایی جوامع از حلقه های مفقوده برنامه ریزی های توسعه ای است.در این میان نقش زنان روستایی در تضمین امنیت غذایی جوامع انسانی  به جهت تولید 40 درصد از محصولات کشاورزی توسط آنان بسیار حائز اهمیت است. از این منظر تاکید بر توانمندسازی زنان روستایی جهت بالا بردن قدرت سازندگی و خلاقیت آنها یکی از عناصر توسعه ای مهم است.

پیامد این روند سبب خواهد شد که زنان روستایی به عاملانی اثربخش برای ایجاد تغییر تبدیل شوند.

علاوه بر این زنان روستایی در مواقع بحرانی - نظیر خشکسالی که مردان به شهر مهاجرت می کنند- نقش کلیدی در تضمین امنیت غذایی جوامع ایفا می کنند. با وجود همه این ها در راهبردهای توسعه ای  چون مردان تولید کنندگان صرف محصولات کشاورزی لحاظ می شوند ، توانایی زنان روستایی مورد غفلت برنامه ریزان قرار می گیرد. در نتیجه امکانات توزیع شده براساس برنامه های توسعه ای ،به دست زنان روستایی نمی رسد. این نگرش اثری کاملا منفی در تامین امنیت غذایی جوامع در بر دارد.لذا هر کشوری برای اینکه امنیت غذایی خود را در دنیای پرمخاطره امروز تضمین کند،باید در سه سطح اقتصادی،اجتماعی، روانشناختی مبادرت به توانمندسازی زنان روستایی کند.

نقش زنان روستایی در تامین امنیت غذایی جوامع انسانی

بستر سازی دولت برای کارآفرینی و اشتغال زنان روستایی موجب توسعه توانایی اقتصادی آنها و تضمین امنیت غذایی جامعه خواهد شد.حمایت سازمان های دولتی و غیر دولتی در آموزش و راه اندازی کارگاه های تولیدی مانند قالی بافی،صنایع دستی بومی هر منطقه،پرورش قارچ ، پرواربندی، عرق گیری از گیاهان دارویی و سنتی....را می توان از جمله این اقدامات دانست.

پژوهش ها نشان می دهند کنترل مادر خانوار بر منابع مالی و تولیدی خانوار، فعالیت اقتصادی غیر زراعی زنان خانوار، عضویت زنان روستایی در تعاونی ها از آن جایی که منجر به توانمندی اقتصادی زنان روستایی می شوند نقش مثبتی در تامین امنیت غذایی جامعه خواهند داشت.

توسعه توانمندی های اجتماعی زنان روستایی هم بی شک پشتوانه آتی مهم در تضمین امنیت غذایی جامعه است. به کارگیری محرک ها و مشوق های دولتی و غیر دولتی که منجر به عضویت زنان روستایی در تعاونی ها ،صندوق های اعتباری خرد،انواع انجمن ها و تشکل ها با رویکرد زیست محیطی، بهداشتی، آموزش مهارت های زندگی...شیوه هایی هستند که موجب توسعه توانمندی زنان روستایی خواهد شد.

و نهایتا با به کارگیری فعالیت های متناسب با فرهنگ بومی و خواسته های زنان روستایی می توان اعتماد به نفس و قدرت تصمیم سازی و تصمیم گیری آنها را تقویت کرد و به این ترتیب توانمندی روانی آنها در را در جهت تضمین امنیت غذایی جوامع توسعه داد.

امید است در دولت دوازدهم ،تدبیر متولیان امر سبب ساز بهره گیری از ظرفیت عظیم جامعه زنان روستایی در تضمین امنیت غذایی ایران عزیز شود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

شعر روز درختکاری

سوره ابراهیم

24

رسول ام بدانی چگونه خدا
درختی چه زیبا مثل روح را

که تن ریشه را در زمین استوار
همان شاخ و برگش به بالا قرار

زمین آسمانی سماع آسمان
چو جان پاک آید برقصد همان

25

درختی چه زیبا به اذن خدا
که اثمار دارد ملّون به ما

که هر وقت دارد ثمر مؤمنان
تمامی ندارد خدایی بدان

که چون جان پاکی به ایمان به علم
به دانش معارف نکو بوده حلم

بخود دیگران هم چه نعمت دهد
درختی چه زیبا سعادت دهد

شما را مثل زد خداوندگار
که ایمان هر کس درختی شمار

26

بدان روح فاسد به کفری مثل
درخت پلیدی بدان ما حصل

که ریشه به قلب زمین لا فرو
بیفتد به روی زمین رو به رو

بقایی ندارد ثباتی همین
که محکم نباشد به روی زمین

سوره حجر

19

بگسترده این پهن دشت زمین
نهاده چه کوهی فراوان همین

به رویانده در خود نباتی گیاه
به حکمت ببین با عنایت نگاه

سوره نحل

10

همان مهربانی که آب آسمان
فرو شد زمین تا بنوشند شان

بنوشی بنوشان طبیعت سرا
طبیعت سرایی است محبوب ما

درختان ببینی چه سرسبز دل
که از دل طبیعت برون شد ز گِل

چه الوان ثمر داردش بر شما
چه سرسبز برگی به بویش هوا

11

زمین شد زراعی به آبی روان
که او خالقی دان که روزی رسان

درختان انگور و زیتون عنب
ببینی چه سرسبز باشد به تب

حرارت مناسب طبیعت سرشت
طبیعت به دامان ببین چون بهشت

چو دانا طبیعت نگر شد ولی
چه آیت بدیدش که قدرت غنی

خردمند بینی طبیعت نگر
به انگشت ماندش طبایع گهر

چه گنجی نهان آشکارا نگار
در انسان ببینی که انسان بهار

تفکّر به اندیشه سازی ولی
بکن شکر نعمت تو صاحبدلی

67

شما را حلالی نکو باشدش
که آن سان نباشد که شکر آورش

خردمند را آیتی آشکار
که یک رهنمودی است از کردگار

درختان انگور و خرما ببین
ز آبش بنوشی چه شیرین همین

68

به زنبور شیرین خدا وحی کرد
که محصول باشد چه شیرین چو شهد

که مسکن گزیند به کوهی درخت
رفیع سقف هایی به منزل نشست

69

ز گل های خوشبو درختان بار
طعامی بگیرند چه شیرین نگار

بپویند شان راه را در مسیر
برون آورند از شکوفه عصیر

مُلوّن ببینی تو شهدآب را
چه نافع شود مردمان را شفا

که این کار نیز آیتی از خدا
تفکر کنان را بباشد ثنا

سوره اسرا

60

رسول ام به یاد آر آن لحظه را
بگفتیم ما بر شما ماجرا

که آگاه خالق به احوال ما
به افعال مردم به اعمال ما

بدادیم رویا تو را ای رسول
که سنجش شود مردمان حق قبول

درختی که ذکرش به لعن در قرآن
امیه وآلش ستم پیشگان

همان ظالمان جهان در زمین
به نفرین قرآن تو مصداق بین

به ذکر همین آیه های عظیم
هدایت کنیمش به سوی حکیم

ولی حیف آنان که طاغی شدند
در انکارشان سخت یاغی شدند

سوره مریم

25

به او گفته شد شاخه ای را تکان
رطب تازه دارد بیفتد همان

تناول کنی سیر گردی همان
چه نعمت تو را می دهد آسمان

26

رطب را تناول ز آبی بنوش
به عیسی نگاهی بکن رو بپوش

چو مردم ببینی به ایما بگو
سکوتی بکن نذر خالق نکو

که تا روزه داری نگویی سخن
چه یک فرد باشد و یا انجمن

سوره حج

18

بصیرت نداری ببینی تو خلق
که هستی خدا را عبادت به حق

زمین آسمان ماه و خورشید وکوه
درختان و انجم به چشمک شکوه

تو جنبنده بینی و آدم بسی
به طاعت سجودی خدا را ولی

گروهی که عاصی به پروردگار
عذابی ببینند از کردگار

خدا هر که را کرد خوار و ذلیل
کسی را نباشد عزیزش خلیل

مشیت تعلق پذیرد دلا
خدا دوست دارد طبیعت سرا

سوره نور

35

خدا نور بخش زمین آسمان
که نورش چراغی بدان در عیان

درون شیشه ای دان درخشان نظر
که گویی چو انجم به نوری ثمر

که چون دُر درخشد به هنگام شب
محیطی کند روشنایی ز رب

درختی مبارک که زیتون نام
نه غربی نه شرقی ببینی تمام

فروزان کند کل هستی بدان
که خود سوز باشد نه زیتی در آن

که آن نور حق پرتوش نور عرف
خدا هر که را خواهدش داده شرف

هدایت کند خالقی مهربان
به نوری که اشراق باشد همان

به مؤمن مثل های خالق رسد
به هر فرد خالق منافق رسد

هدایت کند مؤمنش را خدا
به راهی کشاند در آنجا ثنا

خدا واحدی مطلق است ای بشر
که دانای مطلق به پاکی هنر

لیاقت هنر آمدش معرفت
تو را در هدایت دهد منزلت

مثل های خالق چنین گفته شد
صراطی که پیموده ای دیده شد

سوره نمل

60

زمین آسمان هر چه ما بین آن
ز فرشی گذر تا رسی عرشیان

به هستی نهان آشکارا بدان
چه قدرت خداوند دارد زمان

ا ز آن توده ابری فرستد نمی
شود قطره ای تا برآید زَمی

به نم نم ببین قطره باران دلا
طبیعت به سبزینه الوان صفا

درختان ببینی به باغی دمن
چه نخلی و سروی به پایش چمن
تمامی ببین قدرت از آن خدا
که هر ذره جنبد بگوید ثنا

بدان کائنات از خدا گشت پدید
که هر چیز هستی خدا آفرید

ولی حیف آن مشرکان کافران
جهالت گزیدند شان هر زمان

سوره یس

تو قدرت خدا را ببین آتشی
که از تَر درختی چه شعله بسی

شما را ثمرها دهد ای بشر
تَری همچو خشکی بسوزد به بَر

سوره رحمن

6

زمین را درختان سما را نجوم
به طاعت رکوعی سجودی عموم

46

هر آن کس که تقوا دلی پیشه کرد
بشارت به انذار را حرفه کرد

دو باغ بهشتی برایش عیان
چه پاداش حُسنی ز خالق جهان

47

کدامین نعمت به تکذیب هان
مرا زود گویید ای راهیان

48

چه انواع نعمت در آن باغ ها
برایت دهندت تو را ای دلا

68

درختان ببینی به خرما انار
چنان شهد و شیرین تناول نگار

واقعه

23

به مانند دُری چه مکنون درشت
چو سروی به قامت چه زیبا درست

28

که در سایه ای از درختی که سدر
که محصول بی خار دادش سپهر

29

درختان پر برگ چون سایبان
صفایی به زیرش شوی شادمان

30

درختان ببینی تنومند بلند
صفا در طبیعت چه نعمت چو قند

71

شما آتشی را که روشن نظر
نگاهی اگر چه بباشد خطر

72

شما آفریدید جنگل درخت
چه انواع نعمت به هستی چه سخت

و یا خالق هر چه هستی خدا
طبیعت نگر ذکر گوید ثنا

سوره دهر

12

چه پاداش کامل بر ایثارشان
بهشتی لباسی حریری همان

چه باغی مصفا چه الوان حریر
سرا پرده هایی مُزیّن سریر

13

زنند تکیه بر تخت هایی روان
نه مهری که سوزان نه سرما در آن

14

درختان سر سبز چون سایبان
چه نعمت فراوان در اطراف مان


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور