صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

معاون حاجی بابایی و گلزار شهدا و سند 2030  گروه اخبار/

ابراهیم سحرخیز معاون سابق وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در رابطه برخی کج‌سلیقگی‌هایی که گاه در آموزش و پرورش صورت می‌گیرد و بازتاب اجتماعی نامناسبی دارد، اظهار داشت: آموزش و پرورش به‌عنوان مرجع در جامعه شناخته می‌شود و ناظران متعددی برای صدور نامه‌های اداری یا انتشار کتب در آن وجود دارد، به‌همین خاطر از اشتباهات این حوزه نمی‌توان به سادگی گذشت. 

وی افزود:‌ صدور بخشنامه در آموزش و پرورش بدین روال است که هر نامه‌ باید از مجرای گروه مستندسازی عبور کند که هریک از معاونت‌ها در آن نماینده‌ای دارند؛ زیرا این بخشنامه‌ها تبعات سیاسی و اجتماعی فراوانی دارند. 

سحرخیز اضافه کرد: اشتباهاتی که در کتاب‌های درسی یا جزوه‌هایی که در مدارس توزیع می‌شود، می‌افتد به‌دلیل کوتاهی در نظارت‌هاست چون نمی‌توان خطای انسانی را در آموزش و پرورش با وجود ناظران متعدد، توجیه کرد.

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد روح حاکم بر 2030 بر تفکر برخی از مدیران همچنان حاکم است، گفت: به‌ بهانه روحیه لطیف کودکان با توجیهات غیرعلمی نباید حضور آنها را در برخی اماکن ممنوع کرد.

وی با اشاره به بخشنامه‌ای که حضور نوآموزان پیش دبستانی و پایه اول و دوم دبستان را در گلزار شهدا ممنوع می‌‌کند، ادامه داد: گذاشتن نام گلزار شهدا کنار برخی عناوین دیگر صحیح نیست و بازدید از اماکنی این چنین به لطافت روح کمک می‌کند.

سحرخیز تصریح کرد: این قبیل اشتباهات در نامه‌های رسمی آموزش و پرورش قابل گذشت نیست و باید توضیح قابل قبول و دقیقی برای این مسئله داده شود، با توصیه یک روان‌شناس غرب‌زده نمی‌توان برای دانش‌آموزانی که قرار است بر مبنای سند تحول بنیادین تربیت شوند نسخه پیچید.

انتهای پیام/

 اقدامی که جز گروگان گرفته شدن معلمان جهت حل و فصل بحران صندوق های بازنشستگی و کاهش نیروی انسانی در سال های آینده معنایی نداشته و نشانه ای دیگر از شکسته شدن میثاق های ملی میان شهروندان و حکومت محسوب می شود/ اگر بخشی از بحران موجود در صندوق های بازنشستگی به طرح غیر کارشناسی بازنشستگی پیش از موعد در دولت نهم باز می گردد چرا باید فرهنگیان هزینه آن را بپردازند/ واقعا چرا وضعیتی ایجاد شده است که بخش مهمی از ارزشمندترین نسل های معلمان آموزش و پرورش ( کسانی که صرفا به دلیل بیکاری معلم نشده اند)، حاضر نیستند حتی یک ساعت بیشتر به خدمت ادامه دهند/ حجم بیگانگی فرهنگیان از نظام آموزشی و ناامیدی از بهبود عملکرد آن به مرزهای مخاطره آمیزی رسیده است/ مجموعه هایی که به باور ایشان هرگز روی تحول را به خود ندیده و به بنگاه های آموزشی ورشکسته و سرمایه سوز تبدیل شده اند/ شکست اخلاقی آموزش و پرورش هم اینجا نمایان می شود که قرار است با خلف وعده پیشین، معلمانی را به اجبار به سر کلاس های درس بکشاند تا مبلغ اخلاق مداری در جامعه باشند

منتشرشده در یادداشت

گروه استان ها و شهرستان ها/

torkmantabrizs1

دومین روز گردهمایی روسای بودجه آموزش و پرورش استان های سراسر کشور با حضور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در باشگاه فرهنگیان تبریز برگزار شد .

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در این نشست گفت بیشتر منابع مالی کشور ناشی از صادرات نفت است.

وی تاکید کرد : تغییر شکل در نظام بودجه ریزی و بودجه بندی مبتنی به عملکرد، تنها راه برون رفت از شرایط فعلی است.

الهیار ترکمن با عنوان این که بیش از 75 درصد اعتبارات ما به سمت هزینه های مصرفی پیش می رود تصریح کرد برای حل کسری بودجه بایستی  برنامه راهبردی داشته و تمامی هزینه های اضافی و غیر مفید حذف شود .

در پایان این گردهمایی دو روزه با اعطا لوح سپاس از سوی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از مسئولین و روسا فعال این حوزه تجلیل شد.

پایان پیام/

ما آنقدر که نگران یادگیری کم دانش آموزان هستیم ،به همان اندازه نگران یادگیری کافی آنها نیستیم/ آیا ارتباط میان سازمانی آموزش و پرورش با این سازمانها از نوع اعتمادورزی و خِردورزی هست یا خیر/ در آموزش و پرورش خود تقریبا دو بُعد دین و تا حدودی اخلاق را فقط تثبیت کرده ایم و از سایر ابعاد فرهنگ یا غفلت کرده ایم یا خیلی کم اثر بدانها پرداخته ایم، لذا امروز از لحاظ فرهنگی موفق نیستیم. جای ارزشهای اجتماعی ، هنجارها،عادات و عقاید و باور و مقررات اجتماعی و نمادها و هنر در بطن نظام آموزش رسمی کشور خالی است/ در ساماندهی نیروی انسانی شاغل در آموزش و پرورش ابتدا باید تعداد نقش های موجود را کاست. جدایی پرورش از آموزش ، روح و ذهن کودکان و نوجوانان را برای نفوذ معنوی معلم از بین برده است/ جذب معلم از مراکز تربیت معلم و دانشگاه های معتبر کشور با تعلیمات کسب کرده تنها طریق کفایت و قابلیت آنان خواهد بود اما ساختار دانشگاه فرهنگیان چیزی بیشتر از مدارس ما ندارد/ معلمان خرید خدماتی ، معلمان آزاد، آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی ،حق التدریس آزاد ، حق التدریس لابد غیر آزاد یا دولتی ، سرباز معلمین و..... تقابل توانایی یا اسمی این تنوع معلمین، امروز آزار دهنده شده است و برخی از معلمین رسمی آنان را به رسمیت نمی شناسند

منتشرشده در یادداشت

انتقاد از عملکرد معاونت آموزش ابتدایی

دانش آموزان و معلمان ابتدایی قربانی سیاستهای آموزشی معاونت ابتدایی شده اند. معاونتی که با تحمیل طرح های شتاب زده و خام و غیر کارشناسی آموزش کودکان را به ابتذال کشانده است...

معلم ابتدایی یک میرزا بنویس به تمام معنی است... وقت و بی وقت باید فرم هایی را پر کند که از اداره کل ارسال می شود.
با این همه فرم آیا معلم وقت می کند به کلاس و دانش آموز برسد.

معلم باید کارنامه توصیفی را برای 40 نفر پر کند. سال گذشته بعد از آنکه معلمان چتد روز وقت گذاشتند و کارنامه توصیفی نوشتند در اواخر دی ماه مسئولان ذی ربط یادشان افتاد نگارش جدید به مدارس بفرستند. فرم کارنامه عوض شد. معلم بی پناه ابتدایی مجبور شد از اول کارنامه بنویسد.
هیچ کس هم جوابگو نیست !

چرا بعد از صرف هزینه و چاپ آن همه کارنامه و صرف وقت و نگارش آن همه کارنامه چرا باید دوباره کارنامه تغییر کند ؟ مگر مسئولان مربوطه نمی دانند زمان نوشتن کارنامه چه وقت است چرا در ارسال به موقع نگارش کوتاهی میکنند؟

معلم باید فرم شهاب را پر کند و به 80 سوال تخصصی برای هر دانش آموز پاسخ دهد. بعد میانگین بگیرد و در آخر نتیجه نهایی را وارد سامانه کند.

هنوز فرم های شهاب و کارنامه تمام نشده است، معلم باید فرم های طرح جابر را پر کند.
و بعد نوبت به اجرای درس پژوهی و نگارش فرم هایش می رسد .

بعد فرم قصه نویسی...
فرم کارنامه نماز...
فرم اقدام پژوهی
فرم های مربوط به پوشه کار 40 دانش آموز!

اینها یک طرف داستان است.... در طرف دیگر، تدریس کتابهای دشوار و غیر استاندارد به بچه ها و برگه هایی است که باید تصحیح شود و دیکته هایی که هر هفته باید گرفته و تصحیح شود..
و برگه های کار عملی برای پوشه کار بچه ها که باید امضا شود..
طراحی سوال و چک لیست...
طراحی پیک هفتگی....
طراحی پیک نوروزی...

جدیدا هم فرم معرفی دانش آموزان نیازمند به تلاش و قابل قبول....
یک ماه پیش این فرم آمد مدرسه و پر کردیم. هر معلم ده تا 20 دانش آموز نیازمند به تلاش و قابل قبول فرم ها را پر کرد...
بعد از یک ماه خانمها و آقایان مدیر تازه متوجه شدند شکل و محتوای فرم اشکال دارد. بنابراین دوباره فرم جدید طراحی کردند و به مدرسه فرستاده اند و معلمان را اجبار کرده اند که باید این فرم سه برگی را پر کنید.

بسیاری از معلمان که از این بازی ها خسته شده اند ، تصمیم گرفتند برای هیچ دانش آموزی رتبه نیاز به تلاش و قابل قبول نگذارند تا از شر این فرمها خلاصی پیدا کنند.
این فرمها چاره ای برای معلمان ابتدایی نمی گذارد جز آنکه کارنامه ای صوری با نمرات خوب و خیلی خوب برای دانش آموزان بنویسند تا خود را از شر عواقب این فرم محفوظ نگه دارند و دود این کار تنها به چشم کودکان این مرز و بوم می رود.

من از هر کسی که می تواند دست یاری به سوی معلمان ابتدایی دراز کند، یاری می خواهم.

آیا کسی هست که ما معلمان مظلوم و غریب مقطع ابتدایی را یاری دهد؟

آیا کسی هست کودکان این مرز و بوم را از شر آفات چنین طرح های نادرستی نجات دهد...

معاونت آموزش ابتدایی چه می کند؟
بعد از بلاهایی که حاجی بابایی و فانی و و دیمه ور بر سر آموزش ابتدایی و معلمان و دانش آموزان آوردند اکنون نوبت خانم حکیم زاده است؟

خانم حکیم زاده خبر دارد چه بر سر معلمان ابتدایی می آورد؟
بر چه اساسی من معلم باید ساعتها وقت بر سر پر کردن چنین فرم ها بگذارم؛ فرم هایی بسیار تخصصی که پاسخ به سوالهای آن نیاز به تخصص های شنوایی سنجی، بینایی سنجی، مشاوره و روانشناسی دارد.
آیا پر کردن دقیق چنین فرمهایی از عهده معلم بر می آید ؟

وظیفه معلم تدریس است و رصد فرآیند رشد و تغییرات یادگیری و در نهایت نوشتن کارنامه.
کارنامه خود گویای وضعیت درسی دانش آموزان است. کارنامه ها به رویت ادارات آموزش و پرورش می رسند و خودشان می توانند دانش آموزان ضعیف را به مراکز مشاوره و پزشکی معرفی کنند و علت افت تحصیلی را از طریق افراد متخصص بررسی کنند.
آخر مگر معلم مشاور است. مگر معلم شنوایی سنج است. مگر معلم بینایی سنج است ؟
ممکن است یک کودک که اختلالات شنوایی و بینایی و گفتاری حاد دارد قابل شناسایی باشد اما در میان 40 دانش آموز مگر می توان افرادی که مشکلاتشان چندان حاد نیست شناسایی دقیق کرد و به پرسش های تخصصی پاسخ داد ؟

در کدام ساعت معلم باید چنین کاری را انجام دهد. آیا باید تمام وقتی که در خانه است صرف پر کردن فرم و طرح سوال و تصحیح برگه کند. در آن صورت خانواده خود را چه کند؟

آیا باید در ساعت مدرسه که ساعت آموزش دانش آموزان است چنین فرم هایی پر شود، اصلا امکان پذیر است؟ با چهل دانش آموز شلوغ که لحظه ای آرام و قرار ندارند ؟

آیا باید ساعت تدریس فدای چنین کارهایی شود؟

آقایان
خانم ها !
حضراتی که پشت میزهای خود می نشینید و بعد از صرف چای و میوه، بی خبر از واقعیت کلاسهای درس طرح جدید می نویسید و بلافاصله به مدارس ابلاغ می کنید ؛ آن قدر سریع که یادتان می رود فرم را نهایی کنید و بعد از یک ماه تازه متوجه عیب کار خود می شوید و درصدد اصلاح بر می آیید و با این اهمال کاری ها کار معلم را چند برابر می کنید.

آیا به عواقب کار خود می اندیشید؟

آیا یک لحظه فکر می کنید معلم چگونه باید این همه فرم های رنگارنگ را پر کند؟
آیا از کارآمدی طرح های خود مطمئن هستید؟

ما درد خود را به که بگوییم.
ما معلمان مقطع ابتدایی شکایت مان را به کجا ببریم؟

شرح بی فکری و بی کفایتی معاونت آموزش ابتدایی را با که بگوییم ؟

معلم ابتدایی وظیفه اش چیست؟ پر کردن فرمها !
معلم ابتدایی وظیفه اش چیست؟ انجام طرح هایی که تقدیرنامه هایش نصیب صاحبان طرح می شود.

به کجا پناه ببریم؟

ما چه گناهی کردیم که گرفتار مدیران بی لیاقت آموزش و پرورش شده ایم ؟

معاونت ابتدایی چه می کند ؟ چرا ما معلمان باید قربانی طرح های بی محتوای معاونت ابتدایی و سازمان نخبگان و ... شویم ؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه و تشکل/

بیش از 20 تشکل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کشور در نامه ای که به رییس مجلس درباره لایحه حذف سابقه تحصیلی تعهد خدمت قبل از استخدام یا حین خدمت کارکنان آموزش و پرورش برای بازنشستگی نگارش و برای صدای معلم ارسال کرده اند نسبت به تبعات این اقدام هشدار داده اند .

انتظار « صدای معلم » توجه لازم و کافی و پاسخ گویی نسبت به صداهایی است که بیان می شود

 علی اصغر یوسف نژادسخنگوی کمیسیون تلفیق از مجوز مقام معظم رهبری برای برداشت 4 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی خبرداد/رقم پیشنهادی دولت 5 میلیارد و 800 میلیون دلار بود/ کمیسیون تلفیق مبلغ یک میلیارد و 6 میلیون دلار برداشت از منابع صندوق برای کمک به تسویه بدهی پاداش پایان خدمت بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش را از جدول حذف کرد/ ردیف حمل و نقل ریلی هم از جدول حذف شد/ در کمیسیون تلفیق کمک به صدا و سیما از منابع صندوق توسعه ملی از 100 میلیون دلار پیشنهادی دولت به 150 میلیون دلار افزایش یافت/ در کمیسیون تلفیق مجلس، ردیف بنیه دفاعی از منابع صندوق توسعه ملی از 1میلیارد و 300 هزار دلار پیشنهادی دولت به 2 میلیارد و 500 میلیون دلار افزایش یافت و تقریبا دو برابر شد/ آقای تاجگردون رییس کمیسیون تلفیق و فاطمه سعیدی، محمود نگهبان سلامی و  جبار کوچکی‌نژاد اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات در کمیسیون تلفیق جواب بدهند که چرا ردیف آموزش و پرورش حذف شد/ چرا صدایی از حاجی بابایی بلند نمی شود/  مجلس جواب بدهد که چرا ردیف صدا و سیما در تبصره چهار، 50 درصد اضافه شد و سهم آموزش و پرورش صفر شد/ صندوق توسعه ملی یک نهاد حکومتی است که در سال 92 جایگزین صندوق ذخیره ارزی گردید/ 30 درصد از منابع حاصل از فروش نفت و گاز به صندوق توسعه ملی واریز می شود/ استفاده دولت از منابع صندوق توسعه برای هزینه های جاری خلاف فلسفه تاسیس این صندوق است/ این تبعیض پذیرفتنی نیست که صدا و سیما از صندوق سهم ببرد و آموزش و پرورش محروم شود/ آموزش و پرورش از تبعیض و فراموشی رنج می برد/  برداشت از صندوق مثل این است که خانواده ای از حساب پس انداز مسکن خانواده برای خرید مواد غذایی و پرداخت فیش آب و برق وگاز، هزینه درمان و... برداشت کنند/ اگر مدیران کشور با همین فرمان پیش بروند تا چندسال دیگر نه تنها پس اندازی  برای آینده از محل درآمدهای نفتی غیرممکن می شود بلکه کارهای عمرانی هم باید تعطیل شود/ هزینه های جاری دولت تا سه سال دیگر  تمام منابع کشور را می بلعد/ همان اتفاقی که برای اقتصاد خانواده پیش آمده گریبان دولت را هم گرفته است/ مخارج خانواده چند برابر درآمد خانواده و هزینه های حقیقی دولت چند برابر درآمدهای آن است/  اگر مشکلی برای درآمدهای نفتی پیش بیاید ، دولت حتی قادر به پرداخت حقوق کارکنان خودش هم نخواهد بود/ کشور با بحران های بزرگی مانند نابودی منابع آب و محیط زیست مواجه است که پیامدهای غیرقابل پیش بینی دارد/ روحانی و علی لاریجانی اداره کشور را به این شکل تقریبا غیرممکن می دانند/ مدیریت کشور نه تنها سهم نسل های آینده را پیش خور می کند حتی قادر به تامین رضایت همین نسل هم نیست

منتشرشده در بازنشستگان

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور