صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار/ وزیر آموزش و پرورش در نامه ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور با اشاره به پرداخت های تا 6 برابر خارج از احکام کارگزینی به سایر کارمندان، خواستار رفع تبعیض بین معلمان و سایر کارکنان دولت شد.

برنامه های بطحایی و اصلاح ساختار تمرکز زدایی در آموزش و پرورش

قدس آنلاین- به گفته کارشناسان، حال آموزش‌ و پرورش خوب نیست. دانش‌آموزان مدارس دولتی حداقل ۱۶هزار ساعت از اول دبستان تا پیش‌دانشگاهی در مدرسه هستند؛ ساعاتی زیاد با کمترین بازده. نمونه این ادعا آموزش زبان انگلیسی است که حدود ۷۰۰ ساعت وقت می‌گیرد، اما خروجی چشمگیری ندارد، در صورتی که میانگین استاندارد این آموزش در دنیا کمتر از ۲۰۰ ساعت است.

حال نامساعدی که وزیر این وزارتخانه هم بر آن اعتراف داشته و بارها در مورد آن سخن گفته است. نمونه آخر این سخنان، سه‌شنبه گذشته بود که وی تأکید کرد: اگر وضعیت فعلی آموزش‌ و پرورش ادامه یابد، در ۳۰ سال آینده وزیر و مدیران وقت با همین مشکلات روبه رو خواهند بود به همین دلیل برای رفع مشکلات موجود در تعلیم و تربیت باید دست به تحول و اصلاح ساختار زد.

 

در ساختار فعلی، دبیر ناراضی است

در انتخابات اخیر هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان که به دستور آقای بطحایی به صورت الکترونیک برگزار شد، پیشنهاد دادیم که از ظرفیت شوراهای معلمان در مدارس استفاده کنید. این کار بدون هیچ دلیل خاصی انجام نشد و انتخابات با تقلب و تخلف بسیار صورت گرفت و تا این لحظه هنوز هم نتایج قطعی آن اعلام نشده است  ساختار فعلی آموزش‌ و پرورش به گفته صاحب‌نظران غیرعالمانه و بدون کارشناسی شکل گرفته است. وزیر اسبق وزارت‌ آموزش‌ و پرورش با بیان این جمله به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه بدون توجه به نیاز روان‌شناسی نوجوانان دوره راهنمایی حذف و دوران تحصیل تبدیل به دو دوره ۶ ساله شد. در همین راستا به سرعت کتاب تهیه شد و حدود پنج سال است که معلمان دبیرستان از اینکه پس از سال‌ها تدریس در دبیرستان باید ابتدایی درس دهند، رنج می‌برند. در ساختار فعلی دبیر ناراضی و ناتوان از تدریس در دبستان است، روان‌شناسی کودک نمی‌داند و با مشکلات زیادی دست به گریبان است.

دکتر سید کاظم اکرمی، اضافه می‌کند: در سند تحول به چهار دوره سه ساله اشاره شده است. لزومی ندارد که این ساختار به لحاظ سند بنیادین و سند تحول تغییر کند. باید دید چه نکته و اشکالی در اجرا وجود دارد که سبب شده نیاز به تغییر احساس شود. اگر بحث محتوایی است باید هم محتوای کتاب‌های درسی و هم شیوه تربیت معلم تغییر پیدا کند.

این کارشناس آموزش‌وپرورش در پایان با بیان اینکه در سه سال آینده حدود ۳۰۰ هزار معلم بازنشسته می‌شوند، تأکید می‌کند: به همین تعداد، معلم تازه وارد نیاز داریم که هنوز مشخص نیست دانشگاه فرهنگیان می‌تواند این تعداد را آماده کند یا نه؟ اگر تهیه این نیروها توسط دانشگاه فرهنگیان صورت نگیرد باید از افرادی که در دانشگاه‌های مختلف علوم‌تربیتی خوانده‌اند بهره برد. البته این افراد برای کسب عنوان معلمی باید آموزش‌هایی ببینند و برای انجام این وظیفه مهم آماده شوند. البته با توجه به تحولات علمی دانش و علوم‌ تربیتی در دنیا، باید هماهنگی‌هایی صورت گیرد تا بتوان برای سه سال آینده معلمان خوبی جذب کرد.

 برنامه های بطحایی و اصلاح ساختار تمرکز زدایی در آموزش و پرورش

وعده‌هایی که عملی نشد

اگر بخواهیم در مورد ساختار آموزش‌ و پرورش قضاوتی عادلانه داشته باشیم، باید برنامه‌های اعلامی وزیر آموزش‌ و پرورش هنگام گرفتن رأی اعتماد به مجلس را مرور کنیم.

یک کارشناس آموزش‌ و پرورش با یادآوری سخنان وزیر آموزش‌ و پرورش و اشاره به احکام برنامه ششم توسعه، به خبرنگار ما می‌گوید: بند ۶ برنامه ششم توسعه به کوچک‌سازی ساختار وزارت آموزش‌ و پرورش و واحدهای تابعه ستادی و استانی به میزان حداقل ۱۵ درصد از طریق واسپاری، برون‌سپاری و خرید خدمات به استثنای مدارس دولتی تأکید دارد. البته ایشان در رویکردهای دولت دوازدهم در حوزه آموزش‌ و پرورش به چابک‌سازی تشکیلات و تمرکز زدایی در سیاست‌های آموزش‌ و پرورش نیز اشاره داشتند که بر مبنای آن دولت برخی از اختیارات خود مانند بخشی از اختیارات خود مانند انتخاب محتوای آموزشی، راهبردهای آموزشی، ابزارهای آموزشی و به کارگیری معلمان و کادر آموزشی به منظور عملیاتی ساختن آن، گسترش هیئت امنایی مدارس و... را به مدارس واگذار کند. اگر واقعاً آقای بطحایی به مدرسه به عنوان واحد و سلول اولیه آموزشی اعتقاد دارد چرا همین طرح را با اصلاحاتی اجرا نکرد؟ چرا معلمان و شورای معلمان را به بازی نگرفت؟

علی پورسلیمان تشریح می‌کند: با وجود تمام آن وعده‌ها تاکنون فقط تعداد مدارس هیئت امنایی آن هم به دلیل کم کردن بار مالی آموزش‌ و پرورش افزایش پیدا کرده است. البته ایشان در خرید خدمات آموزشی نیز تا جایی که توانسته‌اند این کار را انجام داده‌اند. پولی کردن مدارس، پول گرفتن از مردم، کاستن از وابستگی‌های مکانی و بودجه‌ای مدارس به آموزش‌ و پرورش و تلاش بر خودگردانی مدارس از دیگر اقدام‌های وزیر آموزش‌وپرورش بوده است.

وی به انتقادات وارد شده بر این اقدام‌ها اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: معاونت توسعه مدیریت پشتیبانی تأکید دارد که بهره‌وری در آموزش‌ و پرورش پایین است. به گفته وزیر بهره‌وری حدود ۳۰ درصد است. این کارها برای صرفه‌جویی مالی انجام می‌شود. آن‌ها تلاش دارند مدارس را به جای اداره کردن سالانه ۳ میلیون تومان با ۸۰۰ هزار تومان اداره کنند که در این قسمت خوب عمل کرده‌اند.

 

نشانی اشتباه آقای وزیر

پورسلیمان در ادامه می‌گوید: در دیگر حوزه‌ها مانند مدرسه محوری، پُررنگ کردن نقش شوراهای آموزش‌ و پرورش در اداره امور آموزش‌ و پرورش، بهبود مدیریت مدرسه آموزشگاهی، محدود سازی حوزه ستادی و... نه تنها کار خاصی انجام نشده که حتی ضد آن اقدام هایی صورت گرفته است. وزیر آموزش‌ و پرورش بر خلاف صحبت‌هایی که برای اصلاح ساختار می‌کند باید در این قسمت‌ها اقداماتی انجام دهد. برای تمرکز زدایی نباید نشانی اشتباه داد.

این فعال حوزه آموزش‌ و پرورش کشور به دو نمونه از اقدام‌ها صورت گرفته در چند ماهه اخیر اشاره و بیان می‌کند: در انتخابات اخیر هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان که به دستور آقای بطحایی به صورت الکترونیک برگزار شد، پیشنهاد دادیم که از ظرفیت شوراهای معلمان در مدارس استفاده کنید. این کار بدون هیچ دلیل خاصی انجام نشد و انتخابات با تقلب و تخلف بسیار صورت گرفت و تا این لحظه هنوز هم نتایج قطعی آن اعلام نشده است.

وزیر آموزش‌ و پرورش در این خصوص بر خلاف سیاست مدرسه محوری حرکت کرده است. یا انتخاب مدیران مدارس، در زمان وزیر قبل انتخاب مدیران مدارس توسط معلمان اجرایی شد. از هر مدرسه سه نفر انتخاب و به منطقه پیشنهاد می‌شد و رئیس منطقه هم یک نفر را انتخاب می‌کرد. اگر واقعاً آقای بطحایی به مدرسه به عنوان واحد و سلول اولیه آموزشی اعتقاد دارد چرا همین طرح را با اصلاحاتی اجرا نکرد؟ چرا معلمان و شورای معلمان را به بازی نگرفت؟

پورسلیمان در پایان تأکید می‌کند: در مجموع به نظر می‌رسد آقای بطحایی در زمین اصلاح ساختار، نشانی اشتباه می‌دهد و قسمتی را پررنگ کرده که نیاز به آن نیست. او خیلی بهتر می‌توانست عمل کرده و بیشتر مدرسه را به بازی بگیرد.

 

اولویت ایجاد امید، رفاه و نشاط در فرهنگیان

اولویت نخست برای آموزش‌ و پرورش پیگیری مطالبات فرهنگیان است. سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان این جمله به خبرنگار ما می‌گوید: باید حقوق معلمان به موقع پرداخت شود تا برای حضور در کلاس درس انگیزه داشته باشند. تغییر اساسی را معلم‌ها در کلاس‌های درس انجام خواهند داد. آن هم تغییری که بتواند آینده نظام را تغییر و تضمین کند و ایجاد امید کند.

حمایت میرزاده اضافه می‌کند: به نظر می‌رسد تشکیلات آموزش‌ و پرورش گسترده و بزرگ شده است؛ زیرا تفویض اختیار نکرده و همه چیز متمرکز شده است. الآن برای ساده‌ترین تصمیمات در دور افتاده‌ترین روستاها باید وزیر و سازمان آموزش‌ و پرورش نظر دهد. اگر ساختار به مفهوم کوچک‌سازی و تمرکز زدایی است باید تفویض اختیار کرده، برخی حوزه‌ها را حذف و به شهرستان‌ها و استان‌ها اختیارات دهیم. در این صورت هم هزینه‌ها کاهش پیدا کرده و هم سرعت عمل و کیفیت کارها افزایش پیدا می‌کند.

وی توضیح می‌دهد: هر چه این تشکیلات را گسترده‌تر کنیم، کار خراب‌تر می‌شود زیرا هزینه‌ها افزایش پیدا کرده و به نتیجه‌ای نمی‌رسیم. هیچ اولویتی در آموزش‌ و پرورش بالاتر از ایجاد امید، رفاه و نشاط در فرهنگیان نیست. اگر آن‌ها از نظر مالی تأمین نیستند، لااقل اختیارات داشته باشند. باید به آن‌ها اعتماد کرده و بها دهیم. تفویض اختیار کرده تا معلمان خود مدیر مدارس و رئیس آموزش‌وپرورش را انتخاب کنند که قطعاً این شیوه انگیزه و امید را برای افزایش کار دو چندان می‌کند.

میرزاده در پایان با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه فرهنگیان می‌گوید: دانشگاه فرهنگیان همان دانشسراها و مراکز تربیت معلم است که در مقطعی نیروی انسانی آموزش‌ و پرورش برای ۲۰ میلیون دانش‌آموز را تأمین می‌کرد. به نظر می‌رسد اگر به این مراکز بها داده شود و آن‌ها را در اولویت بگذاریم، مناسبت‌ترین کانال برای تربیت نیروی انسانی است.

منبع: روزنامه قدس
منتشرشده در گفت و شنود
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

مدارس نمونه و تیزهوشان ؟

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

شعر معلم و تمدن

هنر دارد دهد طرحی عمل لا
هنر را عرضه سودش را نظرها

گهی انسان شود بازی شکاری
که ما بین اجتماعی تحت یاری

که راضی چشم را معیوب جانا
چنان ذوقی به ظاهر جلوه آرا

که با سلطان کند او همنشینی
خود آرا بین محفل شب نشینی

ادب حکمی کند تعلیم آداب
مرا سودی رساند جلوه شاداب

گذر عمری کنم در جایگاهی
رفاه آسایشی آرام جایی

قلمرو بس تمدن بی شماری
تمدن را دلا باشد حصاری

بسی پروانه را بینی نمایان
به گرد آتش چه رقصان گر چه سوزان

به هر دوران تمدن شد نمایان
جدا از چار چوب اصلی چه پنهان

به دور از سلطنت ساحل نشینی
گزیدم اختیاری بیش بینی

چو بوتیمار گشتم همچو مجنون
به دور از هر تمدن فارغ از خون

ز آزار این و آن حتی خودی هان
رها از اجتماعی ای عزیزان

گذر ایام تا مرگی نمایان
که پیری را نهایت فارغ از جان

دلا اندیشه ای دارم جهانی
چه ناقص هر عملکردی نه غایی


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

نقدی بر نظرسنجی صدای معلم

قزوین

منتشرشده در نامه های دریافتی

جایگاه حقوقی و قانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی

در مورد جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ماهیت حقوقی مصوبات آن و نیز وظایف و کارکردهای آن چالش هایی در گذشته وجود داشته است .

با رد بعضی از مصوبات مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان، به دلیل مغایرت آن با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی این بحث اهمیت پیدا کرده است که با توجه به عدم ذکر شورای مذکور در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیا این نهاد قانونی است؟

بر فرض که این نهاد قانونی باشد، آیا بر مصوبات آن اطلاق «قانون » می شود؟

مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در طبقه بندی منابع حقوقی در چه رتبه ای قرار می گیرد؟

آیا از دیدگاه موازین حقوقی، شورای نگهبان می تواند مصوبه مجلس را به دلیل ناسازگاری آن با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تایید نکند؟ آیا مجلس شورای اسلامی، می تواند مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را نسخ کند؟
سؤالات ذکر شده، اساسی و کاربردی است و لازم است از دیدگاه حقوق مورد بررسی قرار گرفته و پاسخ شایسته خود را بیابد .

یکی از زیر مجموعه های شورای عالی انقلاب فرهنگی موسسات هستند.ولی باید دید آیا موسساتی من جمله جهاد دانشگاهی و دارالقرآن ها و مکتب القرآن ها و دانشکده های غیرانتفاعی توانسته اند آن چیزی باشند که مدنظر بوده است.اتفاقا این شورا فیلترهایی را برایشان مهیا ساخته است که بتوانند در هر زمان راه در رو را داشته باشند و هر گاه در محکمه ای حاضر شدند خود را مبرا کنند.
مگر امکان دارد که کسی بتواند موسسات و آموزشگاه هایی را که با رانت خود را به مرحله ای رسانده اند که جزو مافیای کنکور و آزمون محسوب شوند به این راحتی به پله اول بکشاند؟!
به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای نظارت بر دانشگاه های آزاد باید تبریک گفت.موفق بوده اید.اکثریت مسئولین کشور هم مدارک ارشد و دکتری را با تمام کیفیت گرفته اند !
چه کسی می تواند کانون قلم چی و جهاد دانشگاهی را محکوم کند؟
چه کسی می تواند مکتب القرآن ها را که در چند وجهه با مجوزهای گوناگون کار می کنند زیر سوال ببرد؟
تعهد نامه هایشان با شورای عالی انقلاب فرهنگی را چه کسی دیده است؟

جایگاه حقوقی و قانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی

وزیر آموزش و پرورش هم بهتر است پاسخ دهند که اگر بر حذف این آزمون ها پافشاری دارند چرا در مدارس باید هنوز دانش آموزان در آزمون ها شرکت کنند؟!
انسان عاقل فکرش در چاله های نقض قانون گیر می کند.
این توهم باطل و غلط را باید از سیستم حکومتی کشور حذف کنیم که اگر فضایل معنوی زیادی  برای مجموعه ای بر سر زبان هاست دال بر افزایش اختیارات آن سیستم یا نهاد نیست.
یا مجلس شورای اسلامی باید قانون گذاری کند یا شورای عالی انقلاب فرهنگی.
یک کشور بهتر است یک مدیر کارآمد و موثر داشته باشد نه هزار مشاور !


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

عملکرد حراست ها در آموزش و پرورش و برای معلمان

 محمدحسین کفراشی رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وظایف حراست، اظهار داشت: حراست از پرسنل، اسناد و داده‌های فناوری و حفاظت از امکانات از جمله وظایف مسئولان حراست ادارات آموزش و پرورش است.

وی افزود: سال گذشته از لحاظ مالی، سال سختی بود اما با همه این سختی‌ها، روحیه شادابی و نشاط در بین معلمان و دانش‌آموزان بود و امر تعلیم و تربیت به‌نحو احسن و شایسته انجام شد.

کفراشی، نیروی انسانی را مرکز ثقل و توسعه پایدار کشور قلمداد کرد و ادامه داد: نیروی انسانی، بزرگترین سرمایه کشور است.

رئیس مرکز حراست آموزش و پرورش با اشاره به شعار امسال که حمایت از کالای ایرانی نام دارد، گفت: توسعه صنعت و حمایت از کالای ایرانی با برخورداری از نیروی انسانی متعهد و متدین محقق خواهد شد.

وی تأکید کرد: در آموزش و پرورش یک گنجینه داریم که نیروی انسانی است و با ارزش‌ترین گنجینه نظام است که باید حفظ شود و آموزش و پرورش هم باید از نیروی متدین، متعهد و کارآمد برخوردار باشد؛ البته معلمان ما با دلسوزی و از روی صدق و خالصانه کار می‌کنند و برای ایجاد فضای بهتر برای معلم باید امنیت روانی ایجاد کنیم.

کفراشی اضافه کرد: اگر به دنبال منزلت و معیشت معلمان هستیم باید این امنیت را فراهم کنیم؛ معلمان دلسوز و نجیب هستند و اگر اعتراضی دارند، نجیبانه است و ما باید نجیبانه برخورد کنیم؛ معلمان ما ساختار شکن نیستند و اگر معلمان نگران هستند باید این نگرانی برطرف شود.

وی با بیان اینکه باید به‌گونه ای رفتار کنیم که عملکرد ما موجب دلسردی افراد نشود، گفت: خرید اعتماد کار سخت و هزینه‌بر است و ما باید فضا را به گونه‌ای ایجاد کنیم که حراست به جایگاه واقعی خود یعنی مشاور امین دست یابد و بتوانیم شجاعت را به معلمان انتقال دهیم و آنها نیز دانش‌آموزان شجاع پرورش دهند.

رئیس مرکز حراست آموزش و پرورش تصریح کرد: باید دانش‌آموزانی شاداب داشته باشیم؛ معلم شاداب داشته باشیم؛ معلمان باید حرف خود را بزنند و اگر انتقاد دارند، بپذیریم؛ ما سرمایه‌ای با پنج هزار معلم شهید و ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید داریم. حرمت معلم برای ما مهم است اگر مشکل معیشت دارند حرمت آنها را نشکنیم. ( خبرگزاری فارس )

پایان پیام/

دوشنبه, 26 فروردين 1397 09:40

تسلیت صدای معلم به سید رازی طبیب

گروه  اخبار /

تسلیت صدای معلم به سید رازی طبیب

جناب آقای سید رازی طبیب

عضو محترم شورای نویسندگان صدای معلم

مصیبت وارده را به جناب عالی و خانواده محترم تسلیت گفته ، برای روح آن مرحوم طلب مغفرت و برای  بازماندگان آن معزی صبر و بردباری آرزومندیم .

پایان پیام/

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

آیا هوش مصنوعی موجب تحول مثبت در آموزش و پرورش ایران می شود ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور