سعدی آموزگار سازگاری است. او در هر چیز کمالی مییابد و از هر چیز لذتی میجوید و با هر وجودی صنمی دارد؛ جز فقر که در «جدال با مدعی» در دیباچۀ گلستان با آن درمیآویزد. گشته است و در متون دینی، آنچه به کار زندگی خوش و پیراسته میآید، به نثر دلکش و نظم دلاویز درآورده است. از فرهنگ عامه، خردمندیهای آن را در قاب توجه نشانده و میراث گذشتگان را رنگ و روی انسانی داده است. به جهان خرم از آن است که جهان خرم از اوست، و همه را جویای یار میبیند و مشتاق دوست. از نظامیه به شیراز که بازمیگشت، نوید داد که «مفتی ملت اصحاب نظر بازآمد» نه دانشآموختهای از آن جماعت «که نظر حرام بکردند و خون خلق حلال.»
سازگاری سعدی، نه از روی بیمزاجی است؛ از سر خردمندی و دانایی است. میداند که همۀ رودهای عالم را آبهای نرم و زلال در زمین سخت و در دل صخرههای بدقواره شکافتهاند. میداند که زندگی کوتاهتر از آن است که از درخت ستیز، برگ و بار گیرد.
سعدی سوهان ذوق بر نوک تیزیهای حیات میکشد، نه بر کنارههای آن که برندهتر شود. دیدۀ پاک و خطاپوشش، در هر خاری گلی میبیند و در حافظۀ چوب، بيشۀ شور ابدی.

سازگاری سعدی، رندی حافظ و تیزبینیهای مولانا، بر فارسیزبانان جهان گوارا باد.
کانال یادداشت ها
گروه بازنشستگان - گنجه ای/

با وجود اینکه ماده (90) قانون مدیریت خدمات کشوری تاکید دارد بر اینکه : " کارمندان دستگاههای اجرایی موظف می باشند با گشاده رویی و انصاف پاسخگوی عموم مراجعین باشند " , روز چهارشنبه 29/ 1/ 97 گروهی از بازنشستگان آموزش و پرورش برای پرسش و یادآوری تأخیر در پرداخت حقوق فروردین ماه به سازمان برنامه و بودجه مراجعه کردند (70% مبلغ کسری بودجه صندوق را برای پرداخت حقوق بازنشستگان باید سازمان برنامه واریز کند تا حقوق پرداخت شود ) که با گشاده رویی شایان و قابل تقدیر مواجه گردیدند !
لازم به ذکر است این قشر ستم کشیده با توجه به مشکلات بیشمار اقتصادی خود بارها و بارها و مدتهای مدید از مسؤولین ذیربط درخواست کرده اندکه لا اقل همین حقوق ناجیز و ناعادلانه را نهایتا" تا بیست و هشتم هر ماه پرداخت نمایند و نیز تذکر داده اند که در صورت تآخیر فردای آن روز ( 29 هر ماه ) برای پی گیری به آنان مراجعه خواهند کرد .
متاسفانه این بار به جای برقراری ملاقات با مسؤولان ، ابتدا به امر حراست نرده های در ورودی را بسته و قفل شیک و جانانه ای هم بر آن زدند که در تصویر ملاحظه می فرمایید !

البته پس از مدتی ملاقات و مذاکراتی با یکی از مسؤولین انجام گرفت و خوشبختانه تا شب دوستان محترمی که کم لطفی شان در عدم همراهی منجر به چفت و بست و قفل در شد !با کمال مسرت حقوقشان را دریافت کردند .
نوش جان و گوارای وجود شان و به امید همراهی بیشتر.
پایان گزارش/

در جامعه همه از اولویت آموزش و پرورش سخن گفته و استدلال می نمایند . مبرهن است که در این معنا هیچ چالش و تزاحمی وجود ندارد .
روشنفکران و دانشگاهیان رسالت خود را در این راستا به معنی واقعی انجام نداده اند و نوع تعاملات و اقدامات آنان درپاره ای از مواقع نه تنها به نفع آموزش و پرورش نبوده اند بلکه تقابل نیز ایجاد کرده است در مباحث تئوریک و نظری توجه و امعان نظر به آموزش و پرورش یک حقیقت پذیرفته شده می باشد که همگان به آن اذعان داشته و معتقدند برای تحقق و نیل به آن و اهدافش باید اقدام نمود . اما در مرحله ی دینامیک و عمل چالش و ضعف جدی هم در بخش تصمیم سازان و سیاست ورزان وجود دارد و هم در آحاد و متن جامعه خود را نشان می دهد .
عوامل و علل عدیده ای از جمله ، محیط ، آموزش ژنتیک ، رفتار ، تصمیم سازی و سیاست ورزی ، استمعار و استکبار و ... سبب شکل گیری و نضج چنین نگرش و رفتار در دید و عمل شده است و جامعه ی ایران از این جهت رنج مضاعفی را همواره تحمل و تجربه می کند .
در تصمیم سازان و رقم زنندگان امور در مجلس و دولت و حتی در قوه ی قضائیه به صورت عام و در میان کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی به طور خاص ضعف جدی در نگاه و پیگیری در حل معضلات و مشکلات آموزش و پرورش دیده می شود ؛ در طبقه و در میان روشنفکران و دانشگاهیان جامعه ی ما در ایده و در عمل ، در میان روحانیون و حتی مراجع محترم عظام تقلید فقدان نگاه ملی و اثر بخش و تاثیر گذار که به صورت حرکتی نهادی و تربیتی باورها را تغییر داده و نوع دید و عمل را در پرداختن به آموزش و پرورش در جامعه دچار و دستخوش تحول و تغییر اساسی نماید متأسفانه وجود نداشته و دیده نمی شود .
در وزارت آموزش و پرورش ، در برنامه ریزی آموزشی و درسی و محتوای کتب درسی ضعف جدی در پرداختن به آموزش و پرورش به عنوان مسئله اصلی کشور و حلقه ی مفقوده ی توسعه و پیشرفت پایدار در عرصه های فرهنگی ،اقتصادی، اجتماعی ، سیاسی ، رفتاری ، فکری ، و رویکردی و نهادینه نمودن آنها در اندیشه و رفتار و گفتار مشاهده می شود . نوع نگرش جزیره ی و نه سیستمی در این راستا قابل مشاهده می باشد
رقم زنندگان و محتوا بخشان به درس ملی و به صورت مشخص چرخانندگان سازمان پژوهش در وزارت آموزش و پرورش نتوانسته اند در تنظیم و تبیین مطالب کتب درسی توجه و حمیت لازم را به فرهنگ سازی و ایجاد باورمندی به عنایت به مصالح و منافع ملی در دانش آموزان به وجود آورده و به این سیاق و معنا آنان راتربیت و توجیه نمایند .
صدا و سیما به عنوان یک دانشگاه عمومی که نقش به سزایی در آشتی ملی و پرداختن و نگاه مثبت به آموزش و پرورش باید داشته باشد نیز متاسفانه به بلند گویی برای تقابل ونه تفاهم با آموزش و پرورش و نیز وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است که هم پرورش هم آموزش را و هم وزارت مربوط رادر موضع چالش و تقابل با جامعه و مردم قرار داده و راه ناصوابی را می رود که نقض غرض بوده و با فلسفه ی وجودی صدا وسیما در تعارض می باشد .
نوع برنامه ها و بعضاً محتوای پاره ای از سریال ها به گونه ای است که نقش تخریبی برای آموزش و پرورش و معلمان طراحی می نماید ؛ به عنوان مثال در سریال پایتخت 5 با اشاره به سیلی خوردن به هنر پیشه توسط معلمش که یک اتفاق بسیار نادر در مدارس است کام بیننده را تلخ و نوعی گستاخی را به جامعه معلمان و آموزش .و پرورش پدید می آورد که کنش ناشیانه و نادرستی است که به ایجاد اتفاق و حمیت لازم برای پرداختن مثبت به آموزش و پرورش آسیب و لطمه جدی و اساسی وارد می نماید.
قوه ی قضائیه به راحتی حکم تخلیه مدارس را صادر و با آمدن مدعیان از خارج و یا در داخل به نفع آنان رای می دهد که این انتقاد بزرگ هم به آنان وهم به نمایندگان در خانه ی ملت وارد است چنان چه عواملی که در فوق به آنها اشاره شد به عنوان عوامل فرادستی که نقش و جایگاه تصمیم سازی و فرهنگ سازی در ایده و عمل جامعه را دارا بوده و اثر بخشی نموده و جنبه ی راهبردی داشته ، فرض کنیم که به نظر حقیر فرض درستی است نمی توان از عوامل فرو دستی که نقش در تصمیم سازی و سیاست ورزی نداشته که آنان آحاد جامعه را تشکیل می دهند ، انتظار تغییرات و تحولات اساسی در ایده و عمل را نسبت آموزش و پرورش در کشور داشت .
در ادامه به صورت مصداقی و میدانی به نقش اثر بخش و راهبردی بخشی از عوامل فرادستی تصمیم ساز و سیاست ورز در جامعه ی ایرانی که در فوق به آنها اشاره نمودم ورود نموده و مثال می زنم . البته در مثال مناقشه نیست مبرهن است که بحث دینامیک و عمل گرایانه در اینجا و در مقطع فعلی در جامعه ی ما خیلی صورت ضروری به خود می گیرد و ما باید بر اساس فرمایش رهبرفرزانه ی و انقلاب شکوهمند اسلامی به اقدام و عمل پرداخته و بر اساس فرمایش ریاست محترم جمهورآموزش و پرورش پایه های اولیه رشد و توسعه ی جامعه ما است عنایت ویژه نمود و به آن پرداخت که در رویکرد و اقدام و عمل مشکل داریم و باید به گونه ای عملیاتی به مواجهه ی با مسائل برویم که متاسفانه به نظر می رسد در شعار و مباحث تئوریک مانده و به انها غره و غافل شده ایم .
اما بحث و موضوع مصادیق و مثال ها :
الف : در موضوع صدا و سیما و نقش مخرب و منفی آن نسبت به آموزش و پرورش در بالا اشاره یه موجزو مختصری ارائه نمودم .
ب : مجلس ، دولت و قوه قضائیه دید اولویت بخشیدن در تامین و اختصاص منابع و مدیریت و هدایت هزینه ها در کلان کشور به گونه ای که آموزش و پرورش در ابتدا دیده و تامین گردد نیاز به شکل گیری به معنی واقعی دارد که به نظر می رسد با مداقه و تامل در رویکرد و کارکرد قوای موجود کشور به ویژه مجلس شورای اسلامی در جایگاه خود قرار نگرفته و دید و نگاه لازم و راهبردی در تامین نیازها و رفعمشکلات آموزش و پرورش وجود ندارد .
نوع نگرش جزیره ی و نه سیستمی در این راستا قابل مشاهده می باشد ؛ وزراء تشویق به صرفه جویی می شوند ولی مبالغ و اعتبارات پدیده آمده از صرفه جویی صرف خود آن وزارت خانه می گردد و در این میان وزیر یا وزارت خانه ی را نمی یابیم که این فرهنگ و حمیت را داشته باشد که صرفه جویی انجام شده در حوزه ی کاری خود را به آموزش و پرورش تقدیم نموده و برای آن کار سازی نماید و یا قوه ی قضائیه به راحتی حکم تخلیه مدارس را صادر و با آمدن مدعیان از خارج و یا در داخل به نفع آنان رای می دهد که این انتقاد بزرگ هم به آنان وهم به نمایندگان در خانه ی ملت وارد است که با رویکردی انقلابی و اقتضائی قادر به ایجاد راهکارهای لازم و قانونی برای تقابل با آنان نبوده اند . و این بیانگر عدم تربیت و شکل گیری دیدگاه و نظر گاهی است که باید به وجود می آمده و نضج می گرفته است تا با ان دید و نظر آموزش و پرورش همواره به عنوان یک موضوع و مسئله با اولویت اول در کشور دیده شود و در تمامی کنش ها و واگنش ها در همه ابعاد ابتدا مصلحت آموزش و پرورش دیده شود و سپس با امور دیگر نگریسته و پرداخته گردد .

ج : طبقه ی روشنفکران و روحانیون بر جسته ی کشور نیز نتواسته اند یا اینگونه نمی اندیشند و عمل نمی کنند که آموزش و پرورش را به عنوان محوری ترین موضوع کشور مطرح نمایند ؛ به عنوان مثال روحانیون عظام که تاثیر فراوانی بر انکار و اعمال مردم دارند پرداختن به آموزش و پرورش را از منظر عمل خیر و پرداختن به یک امر شرعی دنبال ننموده اند یابه طوری جدی و اساسی برای جامعه به عنوان یک موضوع قابل پی گیری مطرح ننموده اند.
گروهی افتخار می کند که بارها به مکه معظمه رفته و یا به زیارت عتبات شریفه توفیق یافته اند اما مرجع و روحانی عظامی را نمی یابیم که تشویق کنند که زیارات را به حداقل آن رسانده و هزینه های موارد بعدی را به آموزش و پرورش اختصاص دهند .
روشنفکران و دانشگاهیان رسالت خود را در این راستا به معنی واقعی انجام نداده اند و نوع تعاملات و اقدامات آنان درپاره ای از مواقع نه تنها به نفع آموزش و پرورش نبوده اند بلکه تقابل نیز ایجاد کرده است .
به نظر می رسد با عنایت به مطالب بسیار کلی و موجز که در فوق به تحریر در آمده فقدان تربیت درست و اثر بخش در نگاه به مصالح و منافع ملی به ویژه آموزش و پرورش به شدت خود نمایی می کند و باید همگان در شکل کیری و ایجاد دید منطبق بر منافع و مصالح ملی و تقویت آن به خصوص در مورد آموزش و پرورش در افکار و دیدگاه افراد در جامعه بسیار تلاش و وافری را بوجود آورند تا این دید و نظربه باور ، رفتار و حمیت در آحاد جامعه تبدیل نگردد .
مشکل و معضلی حل نمی شود و دغدغه ها هم چنان به عنوان چالشی مزمن در جامعه ایران باقی خواهد ماند .
* مدیر اداره آموزش و پرورش منطقه 18 تهران
گروه اخبار/ عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس به وضعیت مربیان پیشدبستانی اشاره کرد و گفت که میانگین مدرک تحصیلی مربیان پیش از دبستان دیپلم و حداکثر فوق دیپلم است زیرا میزان حقوقی که دریافت میکنند در شهرستانها 450 هزار تومان و در تهران 600 هزار تومان در سال گذشته بود.
گروه اخبار/

مصوبه «انتخاب نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی برای عضویت در شورای سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت مرکزی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» که در جلسه ۸۰۱ مورخ ۱۳۹۶/۸/۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ میشود:
«در اجرای بند (ت) ماده ۴ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی،
آقای غلامعلی حدادعادل بهعنوان نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی برای عضویت در شورای سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت مرکزی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، انتخاب میشود.»
ص/۸۰۱.۲
حسن روحانی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی
رونوشت به انضمام یک نسخه مصوبه، به :
دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
دفتر رئیس جمهور
مجلس شورای اسلامی
اداره کل تدوین و تنقیح قوانین و مقررات نهاد ریاست جمهوری
دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور
وزارت دادگستری (برای درج در روزنامه رسمی کشور)
هیئت نظارت و بازرسی
دفتر دبیر شورای عالی
هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی
معاونت نظارت و راهبری مصوبات
معاونت حقوقی و تدوین و تنقیح مصوبات
دیوان محاسبات کشور
معاونت حقوقی ریاست جمهوری
و معاونت و امورمجلس ریاست جمهوری، ابلاغ میشود.
معلم ایرانی
گروه استان ها و شهرستان ها/

مدتی است وزیر آموزش و پرورش در مورد "حذف آزمون مدارس خاص" و " حذف هرگونه آزمون ورودی برای مدارس پایه ی هفتم " سخنرانی کرده و مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش را لازم الاجرا می داند .
« صدای معلم » پیش تر در مطلبی با عنوان :
" مصوبه حذف مدارس سمپاد و نمونه؛ تصمیم آموزشی یا حماسه سیاسی ؟! ( این جا) نوشت :
" تصمیم اخیر وزارت آموزش و پرورش مبنی بر حذف هرگونه آزمون ورودی برای مدارس پایه ی هفتم و استفاده اجباری از کتاب های کمک آموزشی در دوره ابتدایی و.. واکنش های متفاوتی را در میان جامعه بزرگ آموزش و پرورش و نیز افکار عمومی و رسانه ها ایجاد کرده است.
فارغ از محتوای این مطالب آن چه مهم است این است که سند و نیز پشتوانه پژوهشی این تصمیم تاکنون برای افکار عمومی مشخص و شفاف نشده است و مخالفتها و موافقت ها بر مبنای سخنرانی و مصاحبه مقامات صورت می گیرد و دفاع از این مصوبه در قالب شعارهای حماسی بیان می گردد.
به نظر می رسد این تصمیم نیز مانند ده ها و صدها تصمیمات دیگر که در حلقه بسته مدیران و پشت دیوارهای غیرقابل نفوذ ستاد وزارت آموزش و پرورش اخذ شده است متصف به صفاتی همچون " شتاب زدگی " می باشد .افراد ، فعالان و مدیرانی که تا دیروز طرح هایی مانند 3 – 3 – 6 را عجولانه معرفی می کردند هلهله کنان به صف " ستایشگران " این تصمیم پیوسته اند.
مدیران آموزش و پرورش به جای برخوردهای احساسی و تبلیغاتی باید ابعاد این تصمیم و تاثیرات و نتایج آن را به شکل کارشناسی مطرح کنند تا از عواقب سوء این تصمیم بکاهند و جنبه های مثبت آن را تقویت کنند. برخودهای تبلیغاتی مسئولان وزارتخانه بدون اینکه متن مصوبه را منتشر کنند، شبهاتی در مورد دلایل اتخاذ این تصمیم ایجاد کرده است... "
با وجود آن این تصمیم در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شده است اما همان گونه که پیش بینی می کردیم این مصوبه نیز همانند سایر مصوبات و تصمیمات ضمانت اجرایی نداشته و در حد " شعار " باقی خواهد ماند .
گزارش ها و اخباری که در این مدت به « صدای معلم » رسیده است گواه آن است که برخی مدارس ارزش و جایگاهی برای این گونه مصوبات و نیز صحبت های بالاترین مقام آموزش و پرورش قائل نیستند ...
« دبیرستان دوره اول دخترانه امام رضا ( ع ) » واحد 12 واقع در " خراسان رضوی- مشهد مقدس- منطقه تبادکان " ( این جا )
در زمره این گونه مدارس است .
در اطلاعیه مهم این واحد آموزشی چنین آمده است :
" زمان آزمون سنجش ورودی: جمعه21 اردیبهشت ماه 97 ساعت 9 صبح
مواد آزمون: قرآن، هدیه های آسمان، ادبیات فارسی، ریاضی، علوم تجربی، هوش در سطح معلومات دوره دوم ابتدایی
به اطلاع می رساند مصاحبه حضوری از اولیا و دانش آموز بر اساس حروف الفبا صورت می گیرد.
جهت مشاهده تاریخ و زمان مصاحبه اینجا کلیک نمایید.
بسیار مهم: شرکت در مصاحبه هیچ حقی جهت پذیرش ایجاد نمی کند و پذیرش نهایی دانش آموز منوط به کسب امتیازات لازم در مصاحبه و پذیرش در سنجش ورودی خواهد بود.
« صدای معلم » آمادگی خود را برای انتشار پاسخ احتمالی مسئولان اعلام می دارد .

پایان گزارش/