صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

فرضیه هایی که می توان مطرح کرد . نخستین گزینه می تواند این باشد که مشارکت و استقبال در حد انتظار نبوده است/ نگارنده قبلا در یادداشتی نظرات خود را در این مورد  با عنوان " صدایی که دیر شنیده شد ... صندوق ذخیره فرهنگیان به جای افزایش حق السهم اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان و... شفاف سازی و اعتماد سازی کند ؛ مسئولان وزارت آموزش و پرورش با معلمان بازی نکنند !  " اعلام کرده است/ واقعیت این است که صندوق به مرکزی برای تولید رانت تبدیل شده و سوء استفاده و اختلاس و فساد در آن ساختاری است و ربطی به این دولت و آن دولت و این مدیرعامل و آن مدیرعامل ندارد/ بر اساس نظرسنجی صدای معلم 90 درصد معلمان از عملکرد صندوق ناراضی هستند/ مزیت صندوق برای اعضا در تعهد دولت به  پرداخت حق السهمی معادل سهم پرداختی عضو به صندوق است. اگر این کمک را دولت به شکل دیگری به فرهنگیان ارائه دهد، موثر تر و مفیدتر خواهد بود/  پیشنهاد اول صدای معلم / پرسش نخست آن که اگر قرار است دولت به تکالیف خود عمل نکند و از سوی دیگر معلمان دائما در حال شنیدن اخبار ناگوار و نگران کننده ای مانند اختلاس و... از این صندوق باشند و نتایج نهایی تحقیق و تفحص هم ماه ها  بلاتکلیف باشد و حرف کامل و درستی شنیده نشود؛ آیا ادامه کار این صندوق منطقی و عقلایی است/ فردی که وارد پنل این سامانه می شود نخست باید " میثاق نامه " را تایید و به عبارتی امضا کند / نخستین شرط این است که داوطلب فاقد رأی محکومیت قطعی از هیات رسیدگی به تخلفات اداری و یا محکومیت در مراجع ذی‌صلاح قضایی باشد/ زمانی که عضو کار گروه تشکیل «  سازمان نظام معلمی » بودم ماده 21 این طرح به " شرایط  نامزدهای هیات مدیره استان ها و شهرستان ها و شورای مرکزی استان " اختصاص داشت/ یک نیروی آموزش و پرورش که به خاطر فعالیت صنفی و یا گزارش های خلاف واقع حراست پرونده ای برایش  تشکیل شده و حکم گرفته است  آیا نباید با کس دیگری که فرضا در انجام وظایف شغلی و بدیهی خود کوتاهی کرده است و یا مشکلات اخلاقی و... داشته است تفاوتی داشته باشد/ به نظر می رسد طراحان انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان با همان " ذهنیت " که متاسفانه در ستاد و بدنه تصمیم گیری وزارت آموزش و پرورش در اکثریت هستند بند اول را به  " میثاق نامه " بدون هر گونه تبصره ای آورده اند تا این بخشی از " مدیریت و مهندسی انتخابات " باشد/ واقعا متجب و در شگفتم که نیروهای ستادی و اداری گاه و بیگاه از بحران بی اعتمادی معلمان نسبت به خودشان گلایه می کنند و شعار " همدلی " و " اتحاد " سر می دهند اما حاضر نیستند که تحولی حتی خرد در آموزه ها و مفاهیم فکری خویش به وجود آورند/ تعدادی از نیروها که همیشه این بنگاه های اقتصادی را در اختیار دارند از " انفعال پایدار " معلمان استفاده کرده و با استفاده از نرخ مشارکت پایین بدنه استیلای خود و حامیانشان را  بر این موسسات استمرار بخشیده اند/ در این وضعیت دو 2 حالت متصور خواهد بود/ از آن جایی که سیستم مدیریتی ما غالبا " برنامه محور " نیست و بر اساس سلایق و تصمیمات شخصی و حداکثر باندی تنظیم شده است تضمینی برای نهادینه کردن آن در آینده نخواهد بود/ تجارب تلخ موسسات اعتباری و پولی که حتی از بانک مرکزی مجوز داشتند پیش روی ماست

منتشرشده در یادداشت

مشروعيت اين آزمون ها تا زماني هست كه به عنوان يك داده بازخوردي در اختيار معلمان، دانش آموزان و والدين جهت سنجش ميزان حصول دانش آموزان به هدف هاي آموزشي و اصلاح فرايندهاي آموزشي و پرورشي مورد توجه قرار گيرند/ دير زماني هست كه آزمون هاي مورد نظر به خصوص آزمون هاي مدارس تيزهوشان، نمونه دولتي، آزمون هاي بنگاه هاي مالي و .... از طريق تبديل شدن به هدف هاي اصلي برخي از مدارس، مسير اصلي تعليم و تربيت رسمي را از مدار خود خارج كرده كه هشدارهاي متعدد كارشناسان و متخصصان تعليم و تربيت نيز در اين ميان، موثر واقع نمي شد/ امروزه صحبت كردن از اثر بخشي مدارس، امري بسيار سخت و متناقض مي باشد؛ به خصوص زماني كه بسياري از مديران از طريق كيفيت سنجي هاي ظاهري و درصدهاي قبولي غيروافع بينانه سعي در توجيه عملكردهاي خويش مي نمايند/ ارزشيابي توصيفي هر چند كه از لحاظ علمي قابل توجيه و تبيين مي باشد و جزء ويژگي نظام هاي آموزشي پيشرو مي باشد، اما در جامعه ما بنابه دلايلي مانند آشنايي كمتر معلمان به شيوه هاي ارزشيابي توصيفي و فقدان مكانيسم هاي سنجش اثربخشي بر مدار درست قرار نگرفته است/ يكي از عوامل اصلي نفوذ آزمون ها با شكل هاي مختلف به مدارس مخصوصا مدارس ابتدايي، سايه سنگين كنكور بر برنامه هاي مدارس و ذهنيت خانواده ها مي باشد،‌ پس تا زماني كه جامعه به  رويكرد مناسب در مورد كنكور دست نيابد،‌ اين آزمون ها در شكل هاي جديد نيز بر فرايندهاي تعليمي و تربيتي مدارس اثر خواهند گذاشت/ نبايد از نيت هاي قوي موسسات اقتصادي و برخي از متوليان آموزش و پرورش غفلت نمود، چرا كه چنين گروهي در موقعيت هاي بعدي با شيوه هاي جديد و اغوا كننده اي مانند ارتقاي نمره،‌ افزايش كيفيت آموزشي، آمادگي براي كنكور، پرورش خلاقيت و .... سعي در ايجاد پا و نفوذي براي خود در مدارس خواهند بود

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

ثبت نام داوطلبان عضویت در هیات امنا و نیز بازرس افتخاری صندوق ذخیره فرهنگیان امروز به پایان می رسد .

به گفته مسئولان ، رای گیری الکترونیکی  از طریق سامانه از ساعت 8:00 الی  20:00 در روزهای 1396/11/18 الی 1396/11/20 انجام شده و  اعلام نتایج مرحله اول انتخابات در  1396/11/21 خواهد بود .

« صدای معلم » نظر خود را پیش تر بیان کرده است . ( این جا )

از نظر ما ، در حال حاضر افق روشنی پیش روی این صندوق موجود ندارد. اقداماتی مانند برگزاری انتخابات الکترونیکی برای انتخاب نماینده اعضا در هیات مدیره و هیات امنا  با ترتیب و کیفیتی که اعلام شده است هم احتمالا نمی تواند تاثیری در اصلاح مدیریت صندوق داشته باشد.   

« صدای معلم » با تاکید بر حفظ منافع صاحبان این صندوق راه چاره را در انحلال و بازگشت همه مطالبات قانونی اعضا به آنان می داند .

« رضا قاسم پور » از فرهنگیان زنجان نظر خود را در این مورد برای صدای معلم ارسال کرده است .

منتشرشده در یادداشت
گروه اخبار/ وزير آموزش و پرورش در مصاحبه با خبر ساعت 13 شبكه خبر با اشاره به مصوبه اخير شوراي عالي آموزش و پرورش، گفت: برگزاري هر نوع آزمون در دوره ابتدايي ممنوع شد.
 
ممنوعیت برگزاری آزمون در مدارس ابتدایی

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، ظهر امروز سيدمحمد بطحايي در مصاحبه با اخبار ساعت 13  شبكه خبر با اشاره به مصوبه اخير شوراي عالي آموزش و پرورش، اظهار كرد: به دليل آثار بسيار مخربي كه برگزاري آزمون ها در روحيه دانش آموزان دوره ابتدايي دارد، برگزاري هر نوع آزمون از جمله تيزهوشان ، نمونه دولتي و ساير مدارس خاص، ممنوع است و مدارس مذكور در سال تحصيلي آينده مانند مدارس عادي دانش آموزان را ثبت نام مي كنند؛ بنابراين دانش آموزان  ورودی پايه هفتم در هيچ آزموني شركت نخواهند كرد.

وزير آموزش وپرورش هدف ازاجراي اين طرح را كاهش استرس در دوره ابتدايي اعلام و عنوان كرد: براساس اين مصوبه ورود كليه مؤسسات علمي به بهانه برگزاري آزمون و همچنين تجويز و ارائه كتاب هاي كمك درسي در مقطع ابتدايي ممنوع است و آموزش و پرورش با همكاري ، هم سويي  و هم گرایی خانواده ها تلاش خواهد کرد تا فضاي با نشاطي را بر مدارس ابتدايي حاكم كند.

وي ادامه داد: با حذف آزمون ورودی مدارس خاص، اجراي طرح شهاب در مدارس تقويت و در قالب این طرح ، دانش آموزان داراي استعدادهاي گوناگون ، شناسايي و متناسب با توانایی هایشان در همان مدارس تحت پوشش و هدایت قرار می گیرند.

بطحایی تاکیدکرد: این طرح از جدیدترین وموفق ترین طرح هایی است که در کشورهای توسعه یافته نیز اجرا می شود .

پایان پیام/

آزمون زدگی در آموزش و پرورش و موسسات تجاری و اقتصادی در نظام آموزشی  " آقای بطحایی در توئیتی عنوان کرده اند که دانش آموزان اسیر آزمون های مداوم هستند "

  لازم است چند نکته ای را در این زمینه ارائه کنم .

جناب آقای وزیر ؛از اینکه به حساسیت این موضوع پی برده اید بسیار سپاسگزاریم.
چند سال پیش با جایگزینی "ارزشیابی توصیفی" که خاص مدارس ابتدایی است ، قرار بود اضطراب ناشی از برگزاری امتحانات و بازخوردهای عددی کاهش و یادگیری کیفیت بهتری داشته باشد. هر چند این شیوه یادگیری (با وجود معایب جزئی) با همراهی و مشارکت فعال معلم -دانش آموز و والدین بسیار بهتر از روش سنتی است اما هم چنان تب و تاب امتحانات بر روح و جسم ضعیف دانش آموز ابتدایی پا بر جاست.

البته این امر با شیوع  و گسترش مدارس خاص دولتی و غیر دولتی از ابتدایی و متوسطه اول و در زمینه رقابت های ناسالم دانش آموزی و پرداختن به انواع و اقسام سوالات چند گزینه ای دلهره آور شروع می شود که در اینجا، مافیای موسسات تجاری آموزش غیر رسمی با تبلیغات فراوان تلویزیونی و ... ،باعث جذب دانش آموزان به این موسسات تجاری شده که هدفشان فقط کسب در آمد و کسب در آمد ! است.

بر طبق برخی گزارش ها ،گردش مالی این موسسات بالغ بر بیست هزار میلیارد تومان است یعنی بودجه ای بالاتر از بسیاری وزارتخانه ها!
والدین هم به جهت سرمایه گذاری آینده فرزندان ناچار به پذیرش و قبول هزینه های سر سام آور این موسسات می شوند .

سوال اینجاست که آیا این گردش مالی فراوان کمکی هم به توسعه و ارتقای علمی دانش آموزان این مرز و بوم کرده است یا اینکه فقط مهارت تست زدن و آمادگی برای کنکور را تقویت نموده است؟!


آقای وزیر ؛
به راستی گردانندگان اصلی این موسسات چه کسانی هستند؟
آیا شما به عنوان وزیر قادر به ایستادن در برابر مافیای این موسسات تجاری و اقتصادی هستید؟
باید قبول کنیم که آینده کشور در کنترل این قدرت های مافیایی است که از دبستان تا کنکور ،امنیت روانی و سلامت دانش آموزان ایرانی را تحت تاثیر قرار داده اند.


در همین راستا ،اقدام قابل تامل وزارت متبوع ،برگزاری آزمون های چند گزینه ای تحت عنوان "سنجش هدایت تحصیلی "در برخی استان هاست که شرکت دانش آموزان در این آزمون ها اجباری و همراه  با هزینه هایی است.

آقای وزیر؛ برای شروع کاهش استرس و امنیت روانی دانش آموزان لطفا از خیر این آزمون ها در مدارس بگذرید !

آزمون زدگی در آموزش و پرورش و موسسات تجاری و اقتصادی در نظام آموزشی


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور