صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

حال بد آموزش و پرورش

لرستان

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار/

بحران های جامعه و بحران مهربانی و آسیب های نظام آموزشی

پروفسور داریوش فرهود در مراسمی که برای بزرگداشت وی تدارک دیده شده بود با اشاره به اینکه امروزه ژن بخشندگی و مهربانی در جامعه ما به سمت کمیابی می‌‌‌رود، گفت: بخشندگی و مهربانی به قدری مهم است که در قرآن کریم، آغازکننده همه سوره‌‌ها است ضمن اینکه خدمت‌‌گزاری به مردم (که باید همراه با دانش باشد) به عنوان اولین اصل در جامعه و اخلاق نیز از جمله مسائل بسیار مهم دیگر هستند.

نظام آموزشی ما در حال حاضر یک نظام مدرسه است و بهترین دانش‌آموز آن است که حفظ کند و بدترین دانش‌آموز آن است که سوال کند   مراسم بزرگداشت پروفسور داریوش فرهود، استاد نخبه علم ژنتیک ایران و جهان با حضور استادان رشته‌های مختلف، پنج‌شنبه، ۳۰ فروردین به همت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران، فرهنگستان علوم پزشکی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، انستیتو پاستور، انجمن هم‌‌اندیشان ایران فرهنگی و جمعی از دوستداران وی در سالن آمفی تئاتر دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

در این نشست، پروفسور داریوش فرهود، استاد نخبه علم ژنتیک ایران و جهان از استادان اخلاق خود سخن گفت و اظهار کرد: اخلاق اول را از مرحوم پدرم گرفتم، اخلاقی که از او در عمل و زندگی آموختم، شوق خدمت‌‌گزاری را در من ایجاد کرد ضمن اینکه استادان دیگر من حضرت سعدی و حضرت مولانا بوده‌‌اند.

او با اشاره به اینکه امروزه ژن بخشندگی و مهربانی در جامعه ما به سمت کمیابی می‌‌‌رود، گفت: بخشندگی و مهربانی به قدری مهم است که در قرآن کریم، آغازکننده همه سوره‌‌ها است ضمن اینکه خدمت‌‌گزاری به مردم (باید همراه با دانش باشد) به عنوان اولین اصل در جامعه و اخلاق نیز از جمله مسائل بسیار مهم دیگر هستند.

فرهود ادامه داد: اگر جامعه‌ای می‌خواهد مهربان و سازنده باشد، باید مدیریت را به خانم‌ها واگذار کند، خانم‌ها مدیرهای بسیار لایقی هستند که در ابتدا فرزندان و سپس همسر خود را به خوبی تربیت و مدیریت می‌کنند بنابراین باید به آنها فرصت بیشتری داده شود چراکه آنها قطب‌های مهربانی هستند. اکنون ۸۰ درصد از بیماری‌ها از جمله سرطان، مشکلات قلبی و عروقی، دیابت، چاقی و مواردی از این قبیل ناشی از سبک زندگی نادرست است

او افزود: وزرای دفاع در پنج کشور اروپایی ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، انگلستان و آلمان، زن هستند، این کشورها می‌خواهند نشان دهند که جو اروپا جو جنگ نیست بلکه جو مهربانی است، در همین دولت قرار بر این بود تا ۳۰ درصد از مدیریت مسائل مملکتی را به خانم‌ها بسپارند که متاسفانه به ۳ درصد هم نرسید.

استاد نخبه علم ژنتیک ایران و جهان با بیان اینکه مادرها نقش بسیار بزرگی در تربیت فرزندان صالح و مهربان دارند، گفت: هر کسی در خانم‌ها وجود مادر عزیز خود را حس می‌کند و همین منجر می‌شود تا به او احترام بگذارد.

او ادامه داد: اعتقاد من بر این است که برای اصلاح یک جامعه باید در ابتدا از دبیرستان دخترانه شروع کرد چون این دختران، همان مادرانی هستند که نسل بعدی را تربیت می‌کنند و این نیازمند فرهنگ‌سازی است؛ همانطور که بهشت زیرپای مادران است، جهنم هم زیرپای مادران است؛ داستان تخم مرغ دزد، شتردزد می شود در کشور ما در حال گسترش است و از کارهای کوچک معاونت شروع می‌شود تا به سمت‌های بالاتر می‌رسد.

فرهود خاطرنشان کرد: تشویق‌ها و حمایت‌های اطرافیان و حاضران نشان می‌دهد که من راه درست را آمده‌ام و دیگران هم در این راه قدم گذارند.

بحران های جامعه و بحران مهربانی و آسیب های نظام آموزشی

استاد نخبه علم ژنتیک ایران و جهان به بحران‌های موجود در جامعه اشاره کرد و گفت: سبک زندگی (سرگشتگی بین سبک زندگی اروپایی و عادات ایرانی) غلط پایه بسیاری از بیماری‌ها است به گونه‌ای که اکنون ۸۰ درصد از بیماری‌ها از جمله سرطان، مشکلات قلبی و عروقی، دیابت، چاقی و مواردی از این قبیل ناشی از سبک زندگی نادرست است.

او ادامه داد: بحران دیگر، بحران مهربانی است که امروزه جای خود را به خشونت داده است، مهربانی با تظاهر نیست بلکه با عمل است به طور مثال مهربانی این است که نباید ماشین خود را در وسط پیاده‌رو پارک کنم؛ مهربانی تنها زبانی است که همه مردم جهان حتی جانوران آن را می‌فهمند.

فرهود افزود: حمایت از محیط زیست که اکنون با نادانی در حال از بین بردن آن هستیم و اصلاح نظام آموزشی از جمله بحران‌های دیگر است، نظام آموزشی ما در حال حاضر یک نظام مدرسه است و بهترین دانش‌آموز آن است که حفظ کند و بدترین دانش‌آموز آن است که سوال کند. در همین دولت قرار بر این بود تا ۳۰ درصد از مدیریت مسائل مملکتی را به خانم‌ها بسپارند که متاسفانه به ۳ درصد هم نرسید

او تصریح کرد: ما سوال احمقانه نداشته بلکه پاسخ‌های احمقانه داریم. من اگر ۱۰ درصد از علمم را در دانشگاه یاد گرفته باشم ۹۰ درصد دیگر را از دانشجو در دانشگاه یاد گرفته‌ام. نظام آموزشی ما دارای خلاقیت و نوآوری نیست.

استاد نخبه علم ژنتیک ایران و جهان سایر بحران‌ها را این چنین برشمرد: توجه به همگرایی در علوم، آب، اعتیاد (مسائل خانوادگی و اعتیاد رابطه متقابل دارند)، خانواده (از هم‌گسیختگی و طلاق‌های عاطفی و سپس بحران سالمندی) و بحران اخلاق به عنوان مادر همه بحران‌ها.

او در پایان سخنانش با فرستادن درود به همه اقوام و گروه‌های مذهبی در ایران پهناور، داشتن یک ایران همبسته، هم‌فکر و هم‌کلام را آرزو کرد.

عطنا

ویژگی های افراد کتابخوان  دکتر محمود سریع‌القلم در وبسایت شخصی‌اش، سی ویژگی کسانی که کتاب نمی‌خوانند را به ترتیب زیر فهرست کرده است:


1. خیلی راحت تحت تأثیر تبلیغات و Propaganda قرار می‌گیرند.
2. حرف‌های تکراری می زنند.
3. دایره واژگان آنها بسیار محدود است.
4. خود را نمی شناسند.
5. با هیجان و احساس زندگی می کنند.
6. بخش استدلالی ذهن آنها تقریباً تعطیل است.
7. استعداد پوپولیست شدن را پیدا می کنند.
8. قوای عقلی آنها پرورش نیافته است.
9. بر آن چه می گویند خیلی کنترل ندارند.
10. گوش کردن به دیگران را نمی آموزند.
11. مستعد پذیرش شایعات هستند.
12. اهمیت متفاوت بودن انسان‌ها را کشف نمی‌کنند.
13. مغز، حالت سولفاته پیدا می کند.
14. غلظت یادگیری آنها به شدت کاهش می یابد.
15. فرصت فکر کردن در زندگی را از دست می دهند.
16. با واژه «انتقاد» بیگانه‌اند.
17. زمینه های تداوم اقتدارگرایی را فراهم می آورند.
18. حرف های نسنجیده زیاد می زنند.
19. منافع خود را به خوبی تشخیص نمی‌دهند.
20. با واژه «مشورت» ناآشنا هستند.
21. حکومت ها را خوشحال می کنند.
22. باعث می شوند که نظام حزبی در یک کشور شکل نگیرد.
23. زود عصبانی می شوند.
24. از حقوق شهروندی خود و دیگران ناآگاه هستند.
25. برای رشد فکری و شخصیتی، احساس نیاز نمی کنند.
26. در همه زمینه‌ها اظهار نظر می کنند.
27. راحت بر دیگران القاب می گذارند.
28. تفاوت بین توهم و غیر توهم را نمی‌دانند.
29. تعریف‌شان در خصوص زندگی از غرایز انسانی فراتر نمی‌رود.
30. نمی‌دانند جهل چیست.
ویژگی های افراد کتابخوان
منتشرشده در یادداشت
شنبه, 14 ارديبهشت 1397 10:50

چوپانی گرگ

شعر چوپانی گرگ

به نقل آمد حکایت های موسا
که روزی دام را بردش به صحرا

در آن وادی زیادی گرگ گویا
ز یک سو در گمان گفتش خدایا

نیاز خواب دارم گله ویلان
سما را در نوردیدش به اذهان

خدایا عالمی نافذ اراده
به تقدیرت بکن گله اداره

مناجاتی و خوابی کرد موسا
چو از خوابی بجستش هان قضایا

که گرگی دید موسی گشت حیران
عصایش را به دوشش دید گویان

خداوندا چه گویم مهربانی
تویی حافظ نگهدارم کماهی

برایم باش تا من هم برایت
تو را هر چیز بخشم کن ثنایت

خطاب آمد چنین از رب توحید
توکل کرده ای بر من به امید


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

فرهنگ سازمانی در آموزش و پرورش  محمد بطحایی گفت :

" تغییرات در آموزش و پرورش بر اساس سند تحول در دو بخش صورت می‌گیرد که یکی از این بخش‌ها ، بخش محتوایی است. در این زمینه باید محتوای برنامه‌های آموزشی و پرورشی را اصلاح کنیم. وی با اشاره به برخی از موارد اصلاحی ، افزود: یکی از این موارد که اخیرا نیز مورد توجه قرار گرفت، درباره حذف آزمون‌ها و کتب کمک آموزشی در دوره ابتدایی بود. پس از انجام این اصلاح، مخالفت‌ها و مقاومت‌های بسیاری صورت گرفت حال ممکن است برخی از این مخالفت‌ها به دلیل به خطر افتادن منافع عده‌ای یا مخالفت‌های کارشناسانه از منظر علمی باشد. وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: من در این باره گفته‌ام که تغییرات در آموزش و پرورش از این جهت که مقاومت در آن زیاد است، مقداری مشکل است و ما باید با توجیه و تشریح کردن موضوعات و همچنین توضیح دادن، این مقاومت‌ها را کاهش دهیم و کار را به سمت جلو پیش ببریم. بطحایی با تاکید بر اینکه این مقاومت‌ها و فشارها از سوی مرجع یا بخش خاصی از نظام نبوده، بلکه " فرهنگ سازمانی " آموزش و پرورش با این تغییرات مقاومت می‌کند، گفت: فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش به نحوی است که تغییرات در آن با مقاومت‌هایی مواجه است " (1) این فرهنگ سازمانی نیست که در برابر تغییرات آموزش و پرورش مقاومت می کند ، این تسلیم بلامنازع وزاری انتخاب شدۀ آموزش و پرورش در مجلس هست که احتمال هر نوع تغییری را لاممکن می نماید

جناب وزیر

ما ملت انقلاب کرده ای هستیم . ما وارث خون شهدای انقلابی هستیم که برای آزادی و روشنگری و شفاف سازی سیاست های کشور جان باخته اند. حال شما سخن در لفافه پیچیده و تحویل قشری می دهید که پیشروی هر حرکت خردمندانه ایست؟!
طرح فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش به عنوان عامل مقاومت کننده در برابر تغییرات ، استفاده بهینه از بی اطلاعی کسانی است که در این خصوص اطلاعات یا دانش لازم را ندارند و با تلفظ واژگانی با مسما و گُنگ ، راضی و خاموش می گردند . لذا برای تحلیل فرهنگ سازمانی و شناسایی کارکرد مقاومتی مورد نظر حضرتعالی ناشی از این حیطه جدید دانش مدیریت ، به طرح و بررسی تعریف و ویژگی های آن می پردازم.

تعریف فرهنگ سازمانی
"مقصود از فرهنگ سازمانی ، سیستمی از استنباط مشترك است كه اعضاء نسبت به یك سازمان دارند و همین ویژگی موجب تفكیك دو سازمان از یكدیگر می‌شود. كریس آرجریس، " فرهنگ سازمانی را نظامی زنده می‌خواند و آن را در قالب رفتاری كه مردم در عمل از خود آشكار می‌سازند، راهی كه بر آن پایه به ‌طور واقعی می‌اندیشند و احساس می‌كنند و شیوه‌ای كه به ‌طور واقعی با هم رفتار می‌كنند تعریف می‌كند."
و جیمز پرسی معتقد است كه" افراد یك سازمان دارای ارزشهای مشترك ، عقاید، معیارهای مناسب برای رفتار ، زبان مخصوص ، رمزها و سایر الگوی فكری و رفتاری هستند و به‌ طور خلاصه ، فرهنگ سازمان را الگویی از مقاصد مشترك افراد سازمان تعریف می‌كند." ( 2 )

فرهنگ سازمانی در آموزش و پرورش

جناب وزیر

آیا حقیقتا ما آموزش و پرورشی ها در سه خط ستادی رده بالا ، ستادی معمولی و صفی ها ، استنباط مشترکی نسبت به سازمان آموزش و پرورش داریم یا درگیر منازعه مشهور شعر مولوی هستیم در : منازعت چهار کس جهت انگور که هر یکی به نام دیگر فهم کرده بود آن را ( عنب عربی و انگور فارسی و اُزم تُرک و استافیل رومی) .
از اشکالات و ایرادات اساسی ما آموزش و پرورشی ها نبود وحدت نگرشی و بینشی و عملکردی است. اگر غیر این است چرا هر تصمیمی که می گیرید با دخالت یا مقاومت سایر گروهها اعم از کانال های داخل یا خارج نظام آموزشی ، مواجه می شوید؟
ما با زبانی واحد سخن نمی گوئیم و اگر وزیری چون شما هم امروز درد را شناخته و جسارت ارائه راه حل دردمندی را یافته ، امکان تحقق آن را نمی یابید، به همان دلیل نبود استنباط مشترک.

دردمندی آموزش و پرورش دو وجهی است : هم از داخل استنباط مشترک وجود ندارد و هم از خارج امکان دخول فشار یا تحمیل نظر وجود دارد. قبول فرمائید که وزارت آموزش و پرورش همانند سایر وزارتخانه ها مستقل نیست و تابع عمل و نظر خیلی از گروه ها و سازمان هاست .
ما آموزش و پرورشی ها الگو و مقاصد مشترکی نداریم . داستان ما همان داستان فیل و مردان نابینا یا فیل و کوران است که به عنوان داستان تمثیلی و عارفانه ، برای روشن کردن نقص کشف حسی به آن استشهاد شده ‌است و به آئین جین ، بودیسم و هندوگرایی نسبت داده شده است و شعر مشهور مولوی برداشتی از این تمثیل است. بستگی دارد که ما دست خود روی کدامین بخش درد و معضل آموزش و پرورش و با کدامین نیت و آرزو گذاشته ایم چون ما دارای استنباط و ارزش های مشترکی نیستیم. همین ماجرای شکسته و بسته حذف سمپاد و نمونه دولتی که از اولی بیشتر اما از دومی کمتر بحث می شود را تبدیل به موضوع شخصی کرده ایم. جهت گیری های کارشناسانه یا بحث های افراد عامه با سوگیری های موقعیتی خودشان ، عجین شده است. حقیقتا تحلیل علمی برای موضوع ارائه نمی دهیم برای همین خیلی ها شهامت و جرأت ابراز نظر می یابند.

ادگار شاین فرهنگ سازمانی را این‌ گونه تعریف می‌كند:

" یك الگویی از مفروضات بنیادی است كه اعضای گروه برای حل مسائل مربوط به تطابق با محیط خارجی و تكامل داخلی آن را یاد می‌گیرند و چنان خوب عمل می‌كند كه معتبر شناخته شده ، سپس به‌ صورت یك روش صحیح برای درك ، اندیشه و احساس كردن در رابطه با حل مسائل سازمان به اعضای جدید آموخته می‌شود." ( 2 )

جناب وزیر

ما همین الگوی مفروضات بنیادی را نداریم لذا فرآیند یادگیری حل مسائل مربوط به تطابق با محیط خارجی و تکامل داخلی آموزش و پرورش را یاد نگرفته ایم. ما آموزش و پرورشی ها با نفوذ و دخالت همگان ، هرگز به یک روش صحیح درک و اندیشه و احساس مشترک حل مسائل سازمانی نرسیده ایم و چون نتیجه ای برای این فرآیند پیش رو نداریم لذا ورودی های جدید نیز سفره فرهنگ سازمانی را همیشه خالی دیده اند و خالی بودن آن را باور کرده اند، یعنی صفر ضربدر صفر.

فرهنگ سازمانی در آموزش و پرورش

فرهنگ سازمانی عبارت است از اندیشۀ مشترك اعضای یك سازمان كه آنها را از سازمان دیگر متمایز می‌كند. اما ما از سایر سازمانها منفک و متمایز نیستیم . ما برای جزئی ترین تصمیم نیز منتظرِ های و هُوی مداخله کنندگان هستیم.

از ویژگی های فرهنگ سازمانی می توان موارد زیر را نام برد :

خلاقیت فردی ، ریسک پذیری ، رهبری ، یکپارچگی ، حمایت مدیریت ، کنترل ، هویت ، سیستم پاداش ، سازش با پدیده تعارض ، الگوی ارتباطی (2)

آیا حقیقتا ما آموزش و پرورشی ها در سه خط ستادی رده بالا ، ستادی معمولی و صفی ها ، استنباط مشترکی نسبت به سازمان آموزش و پرورش داریم   جناب وزیر

پس لطفا از کم دانشی عده ای برای در لفافه قرار دادن مقاومت های موجود با عنوان فرهنگ سازمانی سخن نفرمائید که شما دقیقا روی گِره اصلی دست گذاشته اید یعنی چیزی که واقعیت وجودی ندارد. ما دارای هیچ نوع فرهنگ سازمانی طبق تعاریف نیستیم و برای همین دخالت ها از هر سویی ساری و جاری است.
شما خود قضاوت کنید کدام یک از این 10 ویژگی فرهنگ سازمانی در آموزش و پرورش ما هم در نیروهای صفی و هم ستادی وجود دارد؟ آیا اگر حتی برخی از آنها نیز در نظام آموزش و پرورش ما وجود داشت ، اوضاع ما خیلی بهتر از شرایط فعلی نبود؟
در طی این 40 سال همیشه سخت ترین تأییدیه نمایندگان مجلس برای وزارت آموزش و پرورش بوده است ، اما هیچ گاه ما از سوی هیچ تأیید شونده ای مقاومت در برابر شرایط نامساعد و نابرابر معلمان در برابر نمایندگان مجلس را ندیده ایم  ؛ این فرهنگ سازمانی نیست که در برابر تغییرات آموزش و پرورش مقاومت می کند ، این تسلیم بلامنازع وزاری انتخاب شدۀ آموزش و پرورش در مجلس هست که احتمال هر نوع تغییری را لاممکن می نماید. وزرای آموزش و پرورش هیچ گاه هیچ مطالبه ای از مجلس نداشته اند و برای همین است که امروز در گرداب عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان دست و پا می زند.

آری ، هر نتیجه ای آئینه عبرت عملکرد ماست. قصور و کوتاهی و سکوت وزرای آموزش و پرورش موجب ایجاد مقاومت در برابر تغییرات بهینه و مثبت در آموزش و پرورش شده است. آموزش و پرورش کشور ما امروز به حجامت شاهرگ خود نیاز دارد تا امکان تنفس آسوده ای را داشته باشد. نظام تعلیم و تربیت کشور ما امروز در بحرانی ترین شرایط تصمیم گیری و قانونگذاری قرار دارد و دانش و معلم و دانش آموز سه قربانی این چرخه معیوب سازمانی است. هر سه را دریابیم و گرنه هر سه را به بهای غفلت از دست خواهیم داد.

1 ) پارس نیوز ، کدخبر : 493014 - 1397/01/25
2 ) وبلاگ دکتر حسن بنیانیان ، فرهنگ سازمانی چیست؟ 1389/02/11


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

به نام خدای معلم

جایگاه معلم در جامعه

از دیرباز و در تمام جنگ ها ، سربازان و دلاوران برای حمله و از پای درآوردن کامل و سریع دشمن ، به نقاط حیاتی او حمله می کردند.
در عصر شمشیر و نیزه سه نقطه همیشه مورد حمله مستقیم قرار می گرفت : مغز، قلب و دیگری گلو
مغز: فرماندهی کل بدن را عهده دار است اما به دلیل وجود جمجمه از آن محافظت می شود و کار را سخت می نماید.
قلب : همه میدانیم که قلب مرکز پمپاژ خون به سراسر بدن می باشد و در صورت صدمه به آن سریعا شخص از پا در خواهد آمد و یکی از نقاط حیاتی بدن است.
در جلوی قلب ، قفسه سینه مانند سپر عمل کرده و محافظت مختصری از آن نموده و کار را برای مهاجم کمی سخت می نماید.همچنین چون قلب دیده نمی شود بنابراین احتمال اشتباه را زیاد می کند.
اما :
گلو: نه تنها محل عبور یکی از رگ های اصلی قلب بلکه محل عبور عصب یعنی گذرگاه فرمان های مغز به بدن و بسیاری از عوامل حیاتی دیگر است و کاملا در دید قرار دارد.
با توجه به اینکه گلو بسیار نرم و قابل دسترسی و بدون محافظ می باشد،می توان به راحتی به آن ضربه زد و بهترین جا برای حمله به شمار می رود.
در هر جامعه ای ، مردم همان بدن و اصل جامعه بوده ، مغز و قلب نیز مدیریت کل کشور و بدنه دولت می باشند.
اما گلوگاه یک جامعه که تمامی عوامل حیاتی جامعه از آن عبور می کنند کجاست؟
بدون شک تمام اجزا و اعضای یک جامعه در یک چیز مشترک هستند .
همه در مقطعی از عمر خود در آموزش و پرورش (مدارس) تعلیم دیده اند و پس از آن وارد جامعه شده ، می شوند و خواهند شد.
رهبر، ریاست جمهور، قاضی، وکیل، پلیس، روحانی، کارمند، کارگر، کاسب و ... همه و همه از آموزش و پرورش عبور کرده و خواهند کرد.
مدارس مانند فیلتری هستند که آب از آن عبور می کند و در صورت وجود هر گونه آلودگی در آن ،تمام آب آلوده خواهد شد.
عملکرد آموزش و پرورش مستقیم به کل جامعه بازخواهد گشت.
اگر در جامعه فساد عمومی مشاهده کردیم و پلیس ، کارمند ، قاضی و ... فاسد داشتیم، مطمئنا باید به آن فیلتر و گلوگاه مراجعه کرده و عوامل آلوده کننده را بیابیم.
اگر مملکتی دشمن داشته باشد، مطمئنا آن دشمن به گلوگاه حمله خواهد نمود.
پس باید بسیار به این گلوگاه اهمیت داد و از آن به طرق مختلف محافظت نمود.
در آستانه روز معلم سال 1397 یعنی چهلمین سال برپایی جمهوری اسلامی بر آن شدیم که کمی گلوگاه امروز کشور را توصیف نماییم.
امروز بیش از نیمی از معلمان کشور از درد دندان رنج می برند و از درمان و مرمت دندانهای خود عاجزند زیرا درآمد آنان فقط به خرید یک بسته قرص ایبوپروفن یا مفنامیک اسید جهت تسکین موقت دردهایشان می رسد.
امروز درآمد اکثریت معلمان کشور زیر خط فقر بوده و برای تامین عوامل حیاتی زندگی و پرداخت قبوض مختلف خود دارای دغدغه هستند.
امروز اکثریت معلمان کشور، خود را با شغل دوم و حتی سوم مشغول ساخته تا دست پیش نامحرمان دراز نکرده و آبروی این جایگاه حفظ شود.
امروز اکثریت معلمان کشور از خرید کتاب عاجزند و وای بر کشوری که معلمان آن از کتاب دور شوند.
امروز اکثریت معلمان کشور عصبی و خسته به کلاس درس پا می گذارند .
و امروز ....
آیا یک معلم خسته ،کاسب، عصبی ،دورشده از علم روز و ... می تواند فیلتر مناسبی برای عبور کودکان زلال ما باشد؟

اگر این یک حمله مستقیم توسط دشمنان این کشور به گلوگاه جامعه نیست پس مشکلات محسوس و گسترده جامعه از چیست؟

جایگاه معلم در جامعه

بدون شک ؛
امروز اگر جامعه ای خسته و افسرده داریم ، حاصل خستگی و افسردگی معلمان ماست.
امروز اگر جامعه ای عصبی و خشن داریم ، حاصل عصبیت فکر معلمان ماست.
امروز اگر جامعه ای بی سواد و بخصوص قشر دانشگاهی بی سوادی و در کل عدم علاقه مندی به کسب علم مشاهده می شود حاصل دور شدن معلمان از کتاب و علوم روز دنیاست.
و امروز اگر این همه درد در جامعه دیده می شود برخواسته از همان درد دندانهای پوسیده معلمان ماست.
معلم احتیاج به روز گرامیداشت ، کادوهای یک روزه و دلسوزی های کورکورانه ندارد.
معلم یک جایگاه و یک گلوگاه حساس بوده و جامعه احتیاج به مراقبت و محافظت دائم و پایدار از او را دارد.
اگر می خواهیم جامعه ای پاک و درست کردار داشته باشیم باید نوع نگاه خود را به مدارس عوض کرده و مقام و جایگاه معلمان را هرچه سریعتر دریابیم.
این نه درد دل من معلم است که هشداری برای کل جامعه می باشد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/ عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس از حضور بطحایی وزیر آموزش و پرورش در صحن مجلس و پاسخگویی به سئوالات وی در جلسه علنی خبر داد.

گروه اخبار/

حرف های وزیر آموزش و پرورش در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه تهران

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه تهران ضمن گرامی داشت یاد و خاطره امام خمینی(ره)،  شهیدان دفاع مقدس، شهیدان رجایی و باهنر، شهید مطهری، 5 هزار شهید معلم و 36 هزار شهید دانش‌آموز اظهار داشت: معلمان دلسوز و زحمتکش در کمال اخلاق و عشق به تعلیم و تربیت، چراغ آموزش و پرورش را می افروزند و در دورترین نقاط کشور که حتی برخی مواقع هیچ اداره دولتی فعالیت ندارد، پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز مدرسه استوار است.

وی ادامه داد: 940 هزار معلم در جای جای میهن اسلامی به بیش از 13 میلیون دانش آموز در بیش از 106 هزار مدرسه آموزش می دهند و دانش آموزان را از جهل و  تاریکی به نور و روشنایی رهنمون می سازند و خوب زیستن را به دانش آموزان آموزش می دهند.

بطحایی اضافه کرد: معلمان سخت کوش و فداکار علی رغم کمبود امکانات و برخی مشکلات اقتصادی به پرورش نسل مومن، دانا، کارآفرین و دارای مهارت می پردازند.

وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد، گفت: ما در تلاش هستیم تا با استعانت از الطاف الهی و همکاری فرهنگیان، این سند را به اجرا در آوریم.

وزیر آموزش و پرورش به رویکرد مدرسه محوری اشاره کرد و ادامه داد: یکی از رویکردهای برگرفته از سند تحول بنیادین، مدرسه محوری و کاهش تمرکز در نظام آموزش و پرورش است.

وی افزود: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، کانون اصلی تعلیم و تربیت مدرسه است و تمام سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها در مدرسه که مرکز اصلی تعلیم و تربیت نظام آموزش و پرورش است، محقق می شود؛ از این رو هر آنچه که در آموزش و پرورش انتظار داریم باید از طریق مدرسه محقق شود.

بطحایی با بیان اینکه تشکیلات اداری و  سازمانی برای سیاستگذاری و نظارت است، گفت: در طول سال های متمادی رسمیت نظام اداری بیشتر شده است، به طوری که بخش عمده از تصمیمات خارج از مدرسه است.

وی افزود: رویکرد سپردن اختیارات به مدارس، امکان شکوفایی استعدادها و خلاقیت های منطقه ای و محلی را فراهم می کند؛ به عبارت دیگر سیاست های کلی به مدارس ابلاغ می شود ولی طراحی و نحوه اجرا به عهده مدارس است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در این مسیر از صدور بخشنامه های متعدد خودداری می کنیم و مدیران مدارس صرفا مجری تلقی نمی شوند؛ بلکه کانون اصلی فعالیت، مدرسه است.

وی با بیان اینکه متناسب با سند تحول، اهتمام جدی به بسط و توسعه عدالت آموزشی به عنوان رسالت آموزش و پرورش داریم، اظهار داشت: دستیابی برابر دانش آموزان به آموزش صرف نظر از اینکه کجا زندگی می کنند، یکی از رسالت های نظام تعلیم و تربیت است.

بطحایی بر توسعه مهارت ها، اولویت بخشی به فعالیت های تربیتی و تربیت اسلامی و تلاش برای تکریم حقیقی و واقعی منزلت معلمان به عنوان مهمترین رکن تحول تأکید کرد.

وی همچنین به شعار سال که حمایت از کالای ایرانی نام دارد، اشاره کرد و گفت: از دو منظر مأموریت آموزش و پرورش سنگین است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش حتما به موفقیت خواهد رسید و بر مشکلات عدیده آن که به طور مزمن داشته، فائق خواهد آمد به شرط آنکه آموزه های دینی را مدنظر قرار دهد. ضمن اینکه از همراهی مردم و همدلی آنها بهره مند باشد.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش ما حتما خواهد توانست به قله های پیشرفت و توسعه یافتگی دست یابد به شرط آن‌که همه نهادهایی که دل برای کشور می سوزانند را در کنار خود داشته باشد. ( خبرگزاری فارس )

انتهای پیام/

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور