صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
نبود فرهنگ مطالبه گری و پرسشگری در دانشگاه فرهنگیان و در میان دانشجو معلمان
 
بی شک یکی از ملزومات دانشجویی و دانشجو بودن ارائه دیدگاه‌ها، نظرات و دغدغه ها و مطالبه‌گری در حوزه های مختلف به ویژه در عرصه سیاسی و اجتماعی است به نحوی که می‌توان گفت حقا بیان دیدگاه جزیی از ذات دانشجو است.
 با توجه به وضعیت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی حاکم بر دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی و آموزشی که مرکز تضارب آرا و ارائه نظرات موافق و مخالف است می‌توان به میزان دغدغه‌مندی و مطالبه‌گری دانشجویان آن دانشگاه و مراکز علمی و جنس دغدغه آنان پی برد و بی تردید یکی از مهمترین دانشگاه های موجود در کشور لااقل بر طبق اسناد (هر چند نقد به جایگاه فرهنگیان از حرف تا عمل فراوان است) دانشگاه فرهنگیان و جایگاه آن است و به تبع یکی ازشاخص های اصلی سنجش دانشگاه،فعالیت دانشجویان در ابعاد نظری و عملی در خصوص مسائل مختلف دانشگاهی و آموزشی، سیاسی و اجتماعی و... است. اما چیزی که به واقع در بین دانشجو‌معلمان طبق مشاهدات عینی و شخصی ملاحظه می‌شود ابا و پرهیز از بیان دیدگاه‌ها و نظرات و فعالیت‌های هدفمند اجتماعی و سیاسی در بین دانشجویان دانشگاه در شان دانشگاه فرهنگیان است.
 
بایستی چرایی عدم مطالبه‌گری و دغدغه‌مندی در این دانشگاه با یک کار کارشناسی و آسیب‌شناسی دقیق مورد کنکاش قرار گیرد . با عدم مطالبه گری و پیگیری برای اصلاح امور به هیچ وجه اتفاق مثبتی نخواهد افتاد و بهبودی حاصل نخواهد شد و طرز تفکر خاموشی و بی تحرکی در برابر شرایط نامساعد و نامناسب محکوم به شکست است .
چرا دانشجویی که قدم در یک دانشگاه راهبردی گذاشته و به نقش دانشگاه فرهنگیان و دانشجویی واقف است حتی بعضا نسبت به پیگیری و طرح مسائل درون دانشگاهی و صنفی و آموزشی دلسرد و احیانا بی تفاوت است؟
چگونه می‌توان از چنین دانشجویی انتظار داشت موذن جامعه باشد و با خواب غفلت خود جامعه را نیز در غفلت رها نگذارد و مهمتر آنکه چگونه می‌توان انتظار تربیت نسلی کنشگر، فعال و پویا در مواجهه با مشکلات را از چنین طرز فکری توقع داشت؟
علت چیست و از کجا نشات می‌گیرد؟
 
* عدم تمایل خود دانشجویان به ارائه نظرات و راهکار ها با توجه به منطق گفتمانی خود.
* رسیدن به این باور که صدای آنان شنیده نخواهد شد و فعالیت آنان تاثیر گذار نخواهد بود.
* بی تفاوتی جامعه نسبت به موضع‌گیری های دانشجویان و دانشگاه.
* پرهیز از بیان دیدگاه و مطالبه‌گری به دلیل ابا از برخورد های حراستی و انضباطی؟
 
حتی در صورتی که مجموعه‌ای از عوامل مذکور نیز عرصه را بر فعالیت های دانشجویی تنگ کرده باشد تکلیف چیست؟
 اگر ابا از برخورد باشد خود همین نگرش برخورد با دیدگاه دانشجویی آیا نیازمند بازنگری و اصلاح و مطالبه گری نیست؟
چاره سکون و سکوت است یا پیدا کردن راهی عاقلانه،منطقی و قانونی برای پیگیری امور؟
 
 نبود فرهنگ مطالبه گری و پرسشگری در دانشگاه فرهنگیان و در میان دانشجو معلمان

آنچه عیان است از نظر نگارنده این مطلب است کسی که داعیه فرهنگ و فرهنگی بودن دارد نباید و نمی‌تواند نسبت به اوضاع جامعه علی رغم وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی و دیگر عوامل بی تفاوت باشد (هر چند منکر آن نمی‌توان شد که خیل عظیمی از مشکلات رمق از پیکر نیمه جان فرهنگیان گرفته است) لااقل ابتدا در پیشگاه الهی و وجدان خود و سپس برای کسانی که در آینده می‌آیند و در این کسوت قرار می‌گیرند این پاسخ را داریم که در حد خود برای بهبود شرایط در هر جایگاهی که هستیم تلاش کرده‌ایم.
 
به عنوان نمونه مبحث اعمال حداقل حقوق برای دانشجومعلمان شاغل در دانشگاه فرهنگیان ذکر می‌گردد.
زمانی که همین بحث در محافل مختلف و به ویژه فضاهای دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مطرح گردید بودند و شاید هنوز هم هستند کسانی که به هیچ وجه از پیگیری حقوق خود استقبال نکرده و حتی گاها موجبات دلسردی سایرین را نیز فراهم می‌آوردند!
در این نوشتار قصد تحقیر، تخریب و یا دو قطبی کردن فضاهای دانشجویی را نداریم بحث صرفا چرایی و دلیل دلسردی و بی تفاوتی دانشجویان آن هم در این سطح است در حالی که الحمدلله با تلاش و پیگیری های دوستان و البته تک تک حاضرین در پیگیری این مهم چه در فضای مجازی و چه به صورت حضوری دیدیم که با عقلانیت و گفتمان منطقی مستدل مسئولین امر نیز پذیرفتند که این امر صورت پذیرد و ندای به حق دانشجویان را شنیدند.
 
آیا این مورد نمی‌تواند شروعی باشد برای اصلاح اموری که نیازمند اصلاح است؟!
با همراهی همگی دانشجویان و به دور از جو زدگی های موجود ثابت شد با فعالیت هدفمند و به دور از توهین و جنجال های پوشالی مطالبه‌گری می‌تواند راهی درست،قانونی و سهل الوصول برای رسیدن به هدف و احقاق حقوق و اصلاح امور باشد.
به نظر اینجانب آنچه در منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب مورد تاکید و انتظار است به ویژه از جوانان که حقا حلقه گمشده بین مردم و مسئولین است عدالت‌خواهی و مطالبه‌گری قانون‌مدارانه است و کلام آخر :
حقیقت مبرهن غیر قابل انکار این است :
با عدم مطالبه گری و پیگیری برای اصلاح امور به هیچ وجه اتفاق مثبتی نخواهد افتاد و بهبودی حاصل نخواهد شد و طرز تفکر خاموشی و بی تحرکی در برابر شرایط نامساعد و نامناسب محکوم به شکست است.
 
( اصل اساسی و مهم هر مطالبه‌گری:عقلانیت،گفتمان منطقی و قانون‌مندی و قانون مداری است چرا که بی تردید کسی که داد عدالت و مطالبه‌گری سر میدهد ابتدا خود مقید به حق و رعایت قانون باشد. )

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
 
نبود فرهنگ مطالبه گری و پرسشگری در دانشگاه فرهنگیان و در میان دانشجو معلمان
منتشرشده در یادداشت
سه شنبه, 04 شهریور 1398 06:28

آب سردی روی بدنه فرهنگیان!

انتقاد از معرفی محسن حاجی میرزایی برای وزارت آموزش و پرورش  نیک به خاطر دارم در آغاز دور دوم دولت و پس از کنار گذاشتن دانش آشتیانی؛ گزینه های متعددی برای معرفی به مجلس جهت تصدی وزارت مطرح شدند و در نهایت گزینه ای که اصلا کسی فکرش را نمی کرد به مجلس معرفی شد و همگان را در بهت و حیرت فرو برد.

بطحایی که سال ها بر مهم ترین معاونت وزارتخانه تصدی داشت و به عنوان معاونت پشتیبانی و مالی وزارت مسوول حصول نتایج و وضعیت فشل فعلی عریض و طویل ترین ارگان حیاتی کشور بود و بایست در قبال مسایلی همچون تاراج صندوق ذخیره فرهنگیان و بسیار موارد دیگر پاسخگو می بود؛ به عنوان نوشدارویی شفابخش توسط دولت به مجلس و اذهان عمومی فرهنگیان معرفی شد و متاسفانه با رای بالایی به دلیل برخی ملاحظات نمایندگان تثبیت گردید.

امروز بار دیگر تاریخ در اولویت نبودن و تساهل و تسامح برای آموزش و پرورش تکرار شد و کنار گذاشتن سید جواد حسینی توسط دولت تدبیر و امید نشانگر این واقعیت است که عزمی در جهت بهبود وضعیت آموزش و پرورش در حاکمیت وجود ندارد حتی دایره انتخاب آن قدر محدود شده که داعیه داری احقاق مطالبات معلمان نیز جرم محسوب می گردد. جرمی که به حذف و کنار گذاشتن فردی که از جنس معلمان بود و در همین مجموعه رشد و پرورش یافته بود؛ منجر شد.

بایست روزی که سید جواد حسینی دستور تعیین ارزش معاملاتی املاک و دارایی های صندوق ذخیره را داد و به معلمان این آگاهی را داد که حتی سرمایه های خودشان نیز در بی مدیریتی مسوولان به تاراج رفته است و امثال حاجی بابایی رییس فراکسیون آموزش در برابر وعده اجرای رتبه بندی توسط او جبهه گیری کردند؛ متوجه می شدیم که حسینی دچار اشتباه استراتژیک شده و در چشم منفعلان و منفعت طلبان و تنگ نظران همچون خاری قرار گرفته و همچون فعالان و مطالبه گران صنفی معلمان از خطوط قرمز انفعال و تساهل و تسامح در احقاق حق معلمان عبور کرده و مجرم است.

آری؛ جرم بزرگی مرتکب شده و آن دگراندیشی ست. جرم عدم انفعال و پایمردی در اخذ بودجه و اصلاح مدیریت نیروی انسانی. نگرشی که می توانست با مطالبه گری و پیگیری قاطعانه و مدیریت جهادی اوضاع نابه سامان آموزش و پرورش را دگرگون و امید را به اردوگاه معلمان بازگرداند. امیدی که در آغاز دور دوم دولت تدبیر و امید برای فرهنگیان به نومیدی بدل گشته بود.

دولت روحانی و وآموزش و پرورش

روزی که فرشیدی وزیر دولت احمدی نژاد فرمود که برخی ارکان نظام نسبت به معرفی حسینی ملاحظاتی دارند و قطعا او به عنوان وزیر به مجلس معرفی نمی گردد بایست متوجه می شدیم که باز هم عده ای از پشت پرده در حال اعمال نفوذ بر حیاتی ترین ارگان انسان ساز کشورند و مثل همیشه با ایدیولوژیک نگریستن به قضایا و تحت فشار قرار دادن دولت ؛ تیشه بر ریشه نهاد تعلیم و تربیت زده و خواهد زد. گرچه این تفاسیر هیچ از قصور دولت در هردو مورد معرفی وزیر آموزش و پرورش نخواهد کاست.

تاریخ برای آموزش و پرورش دوباره تکرار شده و باز هم فردی نالایق جهت تصدی وزارت به مجلس معرفی شده اما این بار معلمان از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی خواستارند که با عدم رای اعتماد به گزینه معرفی شده توسط دولت از سید جواد حسینی و افکار عمومی معلمان و میلیون ها دانش آموز؛ اعاده حیثیت نمایند.

قطعا اگر حقی به جهت وکالت مردم بر گردن نمایندگان بوده و هست؛ امیدواریم در این فقره به نیکی مصالح کشور و معلمان و دانش‌آموزان را بر ملاحظات سیاسی و جناحی ارجحیت داده و نگذارند به بهانه نزدیکی مهرماه و شروع سال تحصیلی؛ تساهل و تسامح و بی لیاقتی بر مدیریت آموزش و پرورش منصب دار گردد و بدانند که معلمان قطعا در سال منتهی به انتخابات رای تک تک آنان را رصد خواهند نمود و تایید گزینه پیشنهادی دولت به مثابه مردودی تمام آنان خواهد بود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

انتقاد از معرفی محسن حاجی میرزایی برای وزارت آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

سیستان و بلوچستان

منتشرشده در نامه های دریافتی

معلم حرفه ای و آغاز سال تحصیلی

قاعده بر این است که معلم باید فردی ؛ خونگرم ، هوشیار، متعهد ، منظم ، خلاق و با علاقه باشد.این ها فهرست خطرناکی از ویژگی هایی است که اگر چه بیشتر مناسب حال آموزگاران دبستان است اما با اندکی شدت و ضعف ، رفتار همه معلمان را شامل می شود. به بیان دیگر، معلم کسی است که باید برای دیگران کار فکری کند و به وضع آموزش بچه های مردم برسد و نگران پیشرفت درسی شان باشد و ضمنا مواظب حال و روز زندگی و بچه های خودش هم باشد و این در حالیست که تلاش در جهت حفظ این روحیه ایثارگری و خستگی ناپذیری با این اندازه درآمد در دنیای کنونی اگرنه غیرممکن که مشکل است. برای همین است که می گوئیم ، معلمی و به ویژه معلم دبستان، مثل هیچ یک از مشاغلی که می شناسیم، نیست و کار همه کس هم نیست. با این حال، بخش عمده ای از مردم جامعه، معلمند و به همراه اعضای خانواده هایشان، جمعیت زیادی را تشکیل داده اند.همچنین معلمان ، به طرز عجیبی نجیب و صبورند. در برابر این همه اختلاس و ارتشا و افتضاحی که در جای خالی عدالت ، بین برخی دستگاههای اجرایی شاهدیم، وزارت آموزش و پرورش هنوز تنها مرجع و ملجا پاک زیستی است که هنوز سودای سربلندی فرهنگ را در سر می پروراند و  معلمانش عمری با دلی سربلند و سری سر به زیر زیسته اند و آبروی فقر و قناعت را نگاه داشته اند.

با این حال اگرچه تمام مزدبگیران مدرسه، معلمند اما تنها برخی از آنها واقعا معلمی می کنند.در واقع هنوز برخی هستند که تب تند تنهایی در انبوه جمعیت را دارند و فارغ از قیل و قال های صنفی و سیاسی سایر معلمان، بی سر و صدا سرکلاس می روند و صمیمانه با بچه ها می نشینند و می گویند و می شنوند و خستگی نمی شناسند. با احترام به ساحت این عده ولی باید گفت که متاسفانه در اقلیتند و چه بسا به تیر طعنه و تحقیر باقی معلمان رانده می شوند.

بخش اعظم معلمان اگرچه خاطرات روزهای اول استخدامی خود و حضور در روستا را به یاد می آورند که بی چشم داشت و فارغ از آفرین ها ونفرین های اداری، خالصانه تلاش می نمودند و در تابستان برای اول مهر خود را آماده می کردند و با آمادگی سرکلاس می رفتند و ... اما الان دیگرحس می کننند به سرزندگی دیروز نیستند و غم نان نمی گذارد تا به خانه تکانی روح و جان برسند.

معلم امروز، قبل از هر چیز، یک انسان مدرن است.انسانی که طرز زندگی اش بی سابقه است و در حصار اطلاعات و ارتباطات سریع و وسیع گرفتار افتاده است. انسانی که سخت سعی در فراهم کردن اسباب آسایش می کند و دیگرگونه با دیگران آمیزش می کند و به سبک خویش با خدا نیایش می کند و به طرزی تازه دوستانش را نوازش می کند و عجیب این که بازهم احساس آرامش نمی کند. معلم این جامعه نیز به سبک و سیاقی تازه آموزش می دهد. دیگر نه خود را شمع می داند و نه کارش را شبیه کار انبیا فرض می کند. او خود را درگیر حرفه ای می بیند که به شدت مهارتی و تکنیکی است.او می داند که در قبال کار فنی و تخصصی خویش ، باید دستمزد مناسب بگیرد ولی درآمدی ناچیز ی را دریافت می کند که تنها در لفافه ای از شعر و شعار زیبا در وصف و منقبت معلم  پیچیده شده است.

معلم حرفه ای و آغاز سال تحصیلی

چنین معلمانی علی رغم تمام توصیه ها در مراکز تربیت معلم، پس از اشتغال و در اثر برخی ناکامی ها، به راه خویش می روند. وقتی می بینند مجبورند در شرایط زیر ایده آل کار کنند،حتی اگر رویاها و آرمان هایشان را هم کنار نگذارند، ناچارند روی ایده آل هایشان معامله کنند . به طوری که در رفتارشان با بچه ها، به تدریج کودک محوری کم تر و محافظه کاری بیشتر پیشه می کنند. بچه هایی که برعکس کودکی خودش، تنها پشت نیمکت ساکت نشستن و گوش دادن، عادتشان نیست. بچه هایی که بسیار ولی در هم و برهم می دانند. بچه هایی که در فضای مجازی بیش از محیط واقعی سیر می کنند. بچه هایی که در کار با ابزار ارتباطی و اینترنتی از معلمها ماهرترند و معلمان می بینند چیز زیادی برای گفتن به آنها ندارند. در نتیجه این وضعیت است که معلم لازم نمی بینند خود را مثل پیش ترها برای اول مهر آماده کند. او حتی اگر بخواهد هم نمی تواند پا به پای پیشرفت های غیردرسی بچه ها راه بیاید. برای همین به راحتی و به عادت معمول سرکلاس می رود. می داند که بیشتر وقت او به جای فرایند آموزش ، صرف امر و نهی و تهدید و تشویق خواهد گذشت و لذا خود را با شرایط نامناسب مدرسه ، کمبود فضا و امکانات ، شلوغی کلاس ها و یا در هم بودن برنامه کلاسی وفق می دهد .

به خاطر همین تعارض هاست که معلمان حس می کنند شغلشان استرس زاست.همین که  علی رغم آن همه بی اعتنایی و بی تفاوتی معنی دار کاربدستان در برابر اعتراضات صنفی شان، باید با حداقل امکانات ، حداکثر انتظارات اداره و اولیا را برآورده کنند؛ از یک سو باید با شاگردان، مدیر و سایر همکاران در تعامل جدی باشند. از طرفی باید نه فقط به بسیاری از والدین از خود راضی و ناراضی از مدرسه که به مدیران بالا دستی و مسئولان کلاس ندیده و گچ نخورده، جواب دهند.

قابل تامل این که در اوج این همه هجمه، همچنان باید در کسب معاش و تامین مایحتاج زن و فرزند خویش بکوشند. بنا براین در پایان هر روز فقط درب مدرسه محل کارشان بسته می شود اما دروازه دهن آشفته شان همچنان باز می ماند تا چگونه باز از بین برزخ های وجدان خود و سازمان مربوطه و بازار نابه سامان جامعه ، گلیم خویش را بیرون بکشند و... نقطه، سرخط!


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

معلم حرفه ای و آغاز سال تحصیلی

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

پرسش های صدای معلم از علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و کتاب های درسی

امروز یکشنبه 3 شهریور 1398 نشست خبری « علی ذوعلم » رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با حضور خبرنگاران برگزار گردید .

این از معدود نشست هایی است که خبر آن توسط پرتال وزارت آموزش و پرورش اطلاع رسانی شده است .

شاید در میان معاونین فعلی وزارتخانه تنها دو نفر هستند که تعامل رسانه ای قابل قبولی با خبرنگاران و رسانه ها دارند .

رضوان حکیم زاده و علی ذوعلم .

البته این حجم نشست رسانه ای در زمان مدیریت علی ذوعلم قابل مقایسه با مدیریت های قبلی نیست و این یک خصوصیت مثبت برای رئیس جدید است .

جالب است بدانیم که علی عسکری معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش علی رغم کثرت مسائل و پرسش در حوزه  فعالیت اش نشستی با خبرنگاران نداشته است ضمن آن که اکثر مواقع در دسترس هم نیست .

ابتدا « علی ذوعلم » رئیس  سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن گرامی داشت هفته دولت گفت :

هفته دولت به مناسبت شهادت شهیدان رجایی و باهنر نام گذاری شده است . برای آموزش و پرورش این دو شهید بزرگوار به عنوان دو الگو ، خط نما و جهت دهنده به تعلیم و تربیت مطلوب تلقی می شوند در کنار شهیدانی مانند شهید مطهری ، شهید بهشتی و...

امیدواریم که آموزش و پرورش بتواند همان نگاه ، همان مبانی و همان اهتمام را نسبت به تعلیم و تربیت دنبال کند .

اگر امروز ما شاهد کم توجهی به مقوله تعلیم و تربیت در کشورمان هستیم و برخی از چالش ها و مسائلی که بر اثر این کم اهتمامی مزمن ایجاد شده است بتواند با تاسی به نگاه شهیدان رجایی و باهنر اصلاح شود .

مدیر صدای معلم با آن که نخستین نفر بود که برای نشست رسانه ای حضور یافته بود اما با مدیریت آقای محمدی در بخش روابط عمومی به عنوان آخرین نفر پرسش خویش را مطرح کرد .

زمانی که مدیر صدای معلم این موضوع را مطرح کرد این امر مورد اعتراض خبرنگار خبرگزاری پانا قرار گرفت که با تاخیر قابل ملاحظه ای در نشست حضور یافته بود .

این خبرنگار گفت که شما قبلا به جای همه ما سوال پرسیدید .

پرسش های صدای معلم از علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و کتاب های درسی

پورسلیمان در پاسخ گفت که شما اولا با تاخیر در این نشست حضور پیدا کرده اید و دیگر آن که شما در نوبت خود سوال را مطرح کرده اید .

این حق قانونی من آن است که از نوبت خود استفاده کنم و پرسشم را مطرح کنم و انتقاد شما منطقی و وارد نیست .

مدیر صدای معلم در ابتدا عنوان کرد که اکثر پرسش های خبرنگاران در حوزه کتاب های درسی است اما کسی این پرسش را مطرح نمی کند که وقتی یک کتاب کاغذی منتشر می شود حتی اگر از منابع داخلی باشد چند درخت باید قطع شود و از بین برود و این چرخه هر سال تکرار می شود .

پورسلیمان در ادامه تصریح کرد که این شیوه منطقی نیست و باید جایگزین مناسبی برای این وضعیت انتخاب شود به ویژه آن که ما دچار بحران محیط زیست هستیم . چاره ای جز استفاده از تجربیات کشورهای موفق و پیشرو در این زمینه نداریم .

مدیر صدای معلم سپس به طرح پرسش های خویش پرداخت .

در نشست رسانه ای یکم تیرماه سال جاری بنده از شما پرسش کردم :

جنابعالی ریاست بخش مهم پژوهش در وزارت آموزش و پرورش را برعهده دارید .

کسی که در این حوزه فعالیت می کند باید با ادبیات پژوهش مدار با مخاطبان سخن بگوید .

شما پس از استعفای آقای بطحایی در دومین نشست  کارشناسی سازمان پژوهش‌ و برنامه‌ریزی آموزشی  با موضوع"  تبیین منطق و فرآیند باز آرایی تشکیلات " با اشاره به شرایط فعلی وزارت آموزش‌ و پرورش و تاکید بر اینکه  تغییرات مدیریتی نباید خللی در کار ایجاد کند، فرمودید :

" متاسفانه آقای بطحایی کناره‌گیری کرد، ایشان فردی سخت‌کوش، انقلابی و معتقد به تحول بود. او بسیار صریح و با قدرت در مقابله با سند 2030 موضع‌گیری و از ارزش‌های اسلامی و انقلابی دفاع کرد که برخی از این اقدام خوششان نیامد البته مجموعه آموزش و پرورش از کناره‌گیری ایشان راضی نبودند ... "

صدای معلم از شما پرسش کرد : این حکم شما بر اساس کدامین قرائن و یافته های پژوهشی استوار است ؟

 شما پاسخ دادید :

" از این به بعد حواسم را جمع کنم که دقیق تر حرف بزنم. "

پرسش های صدای معلم از علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و کتاب های درسی

جنابعالی در هفدهمین گردهمایی دبیران کانون تربیت اسلامی استان‌های کشور گفته اید :

" جمهوری اسلامی همان طور که حضرت آقا فرمودند در عدم استفاده از ظرفیت‌ها رتبه اول را دارد. حضرت امام یک سرمایه اجتماعی مهم برای ما هستند، هیچ کسی نیست که بگوید من با امام موافق نیستم، این سرمایه‌های عظیم معنوی و مادی در کشور ما جود دارد. "

در ادامه هم می گویید :

" کدام یک از مدیران ما هستند که براساس پژوهش‌های انجام گرفته کار کند؟ "

من وارد بحث محتوایی نمی شوم .

فقط می خواهم مستندات پژوهشی این گزاره ی شما را بدانم .

برای بنده مهم است که رئیس مهم ترین بخش آموزشی کشور که پژوهش نام دارد با ادبیات پژوهش مدار سخن بگوید .

البته مهمان هایی که بنده تاکنون و ظرف این چندماه  موفق به زیارت شان در بزم اندیشه شده ام علی رغم ادعای سمت های مهم  و راهبردی پژوهشی هنوز با الفبای پژوهش بیگانه اند !

2-

آيا براي تغيير محتواي كتابهاي درسي  مصمم هستید ؟ باوجود هزينه‌هاي زياد، چرا مي‌خواهید محتواي كتابهاي درسي را تغيير دهید؟ اگر قصد انجام چنین کاری را دارید زمان، وسعت و چگونگي اين تغييرات را توضيح دهید؟

آيا اين تغييرات به افزايش مقدار تبليغات ايدئولوژيك در محتواي دروس منجر خواهد شد؟

3)

برداشت آقاي ذوعلم از سند تحول بنیادین يك برداشت راديكال است. ايشان تصور مي‌كند با اجراي اين سند مي‌توان به پرورش انسانهايي با هويت اسلامي و انقلابي و ايجاد تمدن نوين اسلامي،موفق شد ولي اولا اين سند از هماهنگي دروني كافي برخوردار نيست و ثانياً بدنه آموزش و پرورش و صاحب‌نظران تعليم و تربيت و همچنين خانواده‌ها با آقاي ذوعلم همدل و هم نظر نيستند.

 از شما سوال می کنم :

 فكر مي‌كنید مي‌تواند بدنه آموزش و پرورش(كارشناسان ستادي، معلمان و...)  و ساير گروه‌هاي ذي ربط و ذي نفوذ را براي اجراي سند تحول آموزش و پرورش با خود همراه كنید؟

پس از اتمام رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن تشکر از مدیر صدای معلم خواست تا حاضران ایشان را تشویق کنند .

پرسش های صدای معلم از علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و کتاب های درسی

ذوعلم در پاسخ گفت که آقای پورسلیمان همیشه از ما سوال می کرد ، من هم یک بار از او سوال کنم .

ذوعلم تاکید کرد :

شما که صدای معلم هستید در این نشست باید مهم ترین مسائل آموزش و پرورش را از ما سوال کنید .

درست است ؟

بر اساس چه پژوهشی به این رسیدید این سوالاتی که مطرح کردید اصلا سوال آموزش و پرورش است ؟

آیا پژوهشی کردید ؟

مدیر صدای معلم پاسخ داد که این پرسش ها بر اساس سخنان ، عملکرد شما و وظایف سازمانی شما بوده است .

ذوعلم گفت که هم ما باید پژوهش مدار سخن بگوییم و هم پورسلیمان .

پورسلیمان نمی تواند بگوید که من هر چه دلم می خواهد می گویم و شما باید بر اساس مر پژوهش حرف بزنید .

این مطلب را من قبول نمی کنم .

این واقعا تبعیض است !

برداشتم این است سوالاتی که دوستان مطرح کردند کم و بیش سوالاتی است که در صحنه آموزش و پرورش و میان دانش آموزان و بین معلمان مطرح است .

شما که نمی توانید مرا مواخذه کنید !

مدیر صدای معلم پاسخ داد که کار خبرنگار همین است .

ذوعلم در ادامه گفت که من حرف شما شنیدم و بعد شروع به صحبت کردم .

شما در وسط حرف بنده 4 بار وارد شدید .

( این سخنان در حالی بیان می شود که پاسخ های مدیر صدای معلم بر اساس درخواستی بود که آقای ذوعلم و به صورت پرسش از ایشان مطرح کرد و قصد پاسخ گویی بود )

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه عنوان کرد :

این تعابیری که شما به کار می برید مثلا شما رادیکال هستید ، ایدئولوژیک هستید ... این تعابیر اصلا تعابیر استانداری نیست .

شما به فرهنگ نامه های واژه های اجتماعی مراجعه کنید .

برای ایدئولوژی چندین تعریف شده است .

رادیکال بودن چندرین تعریف دارد .

آیا رادیکال بودن خوب است ؟ بد است ؟

ایدئولوژیک خوب است ؛ بد است ؟

پرسش های صدای معلم از علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و کتاب های درسی

من حرفی ندارم . یک موقعی بنشینیم به صورت اندیشه ای و نه به عنوان  رئیس سازمان پژوهش و یا هر کسی شما معرفی کنید . آقای محمدی هم دنبال کنند .

ایدئولوژیک بودن کتاب های درسی .

بنده نه به عنوان رئیس  سازمان پژوهش بلکه به عنوان یک طلبه و آقای پورسلیمان که مدعی است ایدئولوژیک است بنشینیم و با هم بحث کنیم .

اساسا به یک معنایی  از ایدئولوژی هیچ نظام تربیتی نمی تواند ایدئولوژیک نباشد .

بر اساس یک تعریفی از ایدئولوژی هیچ نظام تربیتی نمی تواند ایدئولوژیک نباشد .

نظام تربیتی ژاپن به این معنا ایدئولوژیک است . نظام تربیتی استرالیا ایدئولوژیک است .

نظام تربیتی آمریکا ایدئولوژیک است ولی این که ایدئولوژی اش چیست این تفاوت دارد .

بنابراین شما در این بحث یک مقداری بر اساس پژوهش سوال کنید و بنده هم بتوانم جواب دهم .

یک جمله آخر هم بگویم .

ما اراده ای نداریم مبنی بر این که کتاب های درسی را تغییر بدهیم و یا تغییر ندهیم .

مثلا ما از اول فکر کردیم و یا تصمیم گرفتیم کتاب درسی را تغییر دهیم .

کتاب های درسی که الان وجود دارد . دوستان پژوهشگاهی ما و آن هسته های تحلیل محتوا که ما در استان ها داریم ؛ این ها بررسی می کنند ، همایش می گذارند ، هم اندیشی می گذارند و برای ما می فرستند .

کتاب ها و جزواتی را می فرستند .

این کارشناسان ما در حوزه های مختلف می نشینند و این ها را بررسی می کنند .

می بینند بله ، یک جا واقعا اشکالی وجود دارد و یا این که یک جا ادبیات بهتری می تواند داشته باشد و آن را اصلاح و یا تغییر می دهند .

یک نکته ای که من با شما کاملا همدل هستم بحث قطع درختان برای تولید کاغذ است .

ما معتقدیم که برای تولید کاغذ باید در یک مسیری پیش برویم که واقعا مصرف کاغذ را در تولید بسته های آموزشی مان کاهش دهیم .

به همین جهت در سازمان پژوهش هم یک چشم اندازی مطرح است اما به حد برنامه نرسیده است که ما بتوانیم طی 5 سال آینده مصرف کاغذمان برای تولید کتاب های درسی به 50 درصد میزان فعلی کاهش دهیم .

این که ما سرمایه کشور ار بیرون بدهیم به شرطی که بتوانیم به جایگزین مناسب تری برسیم .

جایگزینی که مخالف با عدالت آموزشی نباشد .

پایان گزارش/


پرسش های صدای معلم از علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و کتاب های درسی

منتشرشده در گفت و شنود

گروه اخبار/

پژوهش و مدیران و در جامعه ایران

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی سوال کرد که کدام یک از مدیران ما هستند که براساس پژوهش‌های انجام گرفته کار کند؟

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت‌الاسلام و المسلمین علی ذوعلم در هفدهمین گردهمایی دبیران کانون تربیت اسلامی استان‌های کشور اظهارداشت: خودسازی که حضرت آقا مطرح کردند یک امر جدی است از خودسازی فردی شروع می‌شود که همه ما موظف هستیم تمرین کنیم و ما تا آخرین لحظه عمرمان نیاز داریم که به حساب‌کشی از نفسمان بپردازیم.

وی افزود: کسانی را می‌بینیم تا زمانی که شهرتی در اختیارشان نیست آدم خوب و انقلابی هستند و یک کار مختصر موجب لغزش آنان می‌شود و این نیاز به خودسازی است. واقعاً بعضی مواقع احساس می‌کنیم شعارها و تظاهرها و ویترین‌ها با چیزی که پشت ویترین هست خیلی تفاوت دارد. خودسازی تشکیلاتی، خودسازی فردی، فکری و انقلابی خیلی مهم است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کتب درسی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان کرد: آن چیزی که در گام دوم انقلاب آمده در روش و سلوک مدیریتی یک آموزش عمیق بسیار مهم وجود دارد و آن این است که همان طور که رهبر انقلاب وظیفه خود دانستند که با توجه به تجارب، سلوک، معنویت و انگیزه این بیانیه را ترسیم کردند و این درسی برای ما است که گام دوم را برای خود تعریف کنیم و کانون تربیت اسلامی باید گام دومی را برای خود تعریف کند. کانون تربیت اسلامی با توجه به بر عهده گرفتن بار و سهم عمده‌تری از تعلیم و تربیت کشور باید جدی‌تر وارد میدان شود.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم گفت: در این گام دوم که کانون باید در پیش بگیرد چند نکته وجود دارد. نکته اول بررسی و ارزیابی این چند دهه که کانون تربیت اسلامی در عرصه تعلیم و تربیت حضور داشت یعنی از سال 1377 تا الان که بیش از 20 سال و 2 نسل گذشته است و باید کانون ببیند که چه نقاط ضعفی دارد، چه کارهایی انجام داده، چه کارهایی باید انجام دهد. 

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی همان طور که حضرت آقا فرمودند در عدم استفاده از ظرفیت‌ها رتبه اول را دارد. حضرت امام یک سرمایه اجتماعی مهم برای ما هستند، هیچ کسی نیست که بگوید من با امام موافق نیستم، این سرمایه‌های عظیم معنوی و مادی در کشور ما جود دارد. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد:کانون تربیت اسلامی از نظر ظرفیت‌های انسانی و فکری در عرصه تعلیم و تربیت خیلی ظرفیت‌های زیادی دارد. تاکنون نشده که کانون تربیت اسلامی با وزیری نشستی بگذارد و آن وزیر این نشست را نپذیرد و این ظرفیت بسیار بزرگی است. در 32 اداره کل آموزش و پرورشی که در کشور داریم هرکدام یک وزارتخانه می‌طلبد. فرصت‌ها و اقتضائات، راهبردهای متفاوت باید ارائه شود و این کار را باید خود استان‌ها انجام دهند. 

حجت‌الاسلام ذوعلم گفت: نکته دوم بحث جوان گرایی است. مخاطب اصلی بیانیه گام دوم جوانان هستند. حدود 40 بار واژه جوان و جوانان تکرار شده و تنها نقطه واقعی حضرت آقا همین جوانان کشور هستند که یک نگاه وحدت‌بخش است. ذیل این بیانیه جوانان را دعوت کردند که بیایند مشارکت کنند. 

وی افزود: بعضی می‌گویند که حضرت آقا نگفته‌اند که فقط جوانان 20 ساله؛ این تحریف است. ایشان صریحاً فرموده‌اند که جوانان به میدان بیایند. عرض بنده این است که کانون تربیت اسلامی باید دهه هفتادی بشود نه اینکه در دهه چهل بماند، ما هم باید کمک کنیم. 

پژوهش و مدیران و در جامعه ایران

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه کانون تربیت اسلامی یک چرخش جدی نیاز دارد تا به بحث جوانان بپردازد، اظهار کرد: ما به هر استانی که می‌رویم بیش از نیمی از معلمان حاضر در آنجا جوان هستند. بحث جوان گرایی و اینکه یک چرخش اساسی شکل بگیرد خیلی مهم است.

حجت‌الاسلام و المسلمین ذوعلم با تأکید بر اینکه سومین نکته، نگاه به آتش به اختیار است، اضافه کرد: زمانی که ما در شورای مرکزی هم بودیم تأکید می‌کردیم که بگذارید هر استان آتش به اختیار باشند چرا که استان‌ها از تجربه و اعتماد کافی برخوردار هستند. 

وی اضافه کرد: نکته چهارم نگاه نکردن به مرزهای سیاسی رایج است. در بیان حضرت آقا صریحاً چندین بار مطرح شده که این دسته‌بندی‌های رایج مانند چپ و راست که در جامعه وجود دارد را ایشان رد کرده‌اند و فرموده‌اند نباید این دسته‌بندی‌ها را قبول داشته باشیم و ما هم چندین بار اعلام کردیم که دسته‌بندی‌های سیاسی را قبول نداریم. این مسأله برای یک تشکیلات فرهنگی یک سم مهلکی است. به همین جهت اگر در هر استانی یک مدیرکل یا معاونی همسو و همگام با نگاه‌های اعتقادی و تربیت انقلابی بود باید از آن استفاده کنیم و نباید خط‌کشی کنیم و باید در گام دوم حرکت کانون خیلی بیشتر باید به این موضوع پرداخته شود. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه نکته بعدی بحث هزینه کردن، مجاهدت و قیام لله است، گفت: ما باید برای اسلام هزینه شویم و هزینه بدهیم. حضرت امام (ره) هم بارها این مسأله را مطرح کردند که ما باید برای اسلام هزینه شویم همانطور که امام حسین (ع) برای اسلام شهید شدند. ما در این مسأله هم گاهی سستی داریم و کسانی که نه چندان درست کار می‌کنند بیشتر از نفوذ، ارتباطات و سرمایه‌های خود هزینه می‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ذوعلم گفت: 2 سال قبل در کرمان برای تبیین سند تحول یک کار بسیار مفیدی بود و خیلی هم اسم کانون تربیت اسلامی مطرح نبود برخلاف تشکل‌هایی که مادی‌گرا هستند و این مایه‌گذاشتن و اهمیت به کار بسیار مهم است. ممکن است دوستان در سطح استان و کشور مباحثه کنند و خود کانون به یک منشوری در باب گام دوم انقلاب برسد و یک چشم‌انداز خوب و درستی را تبیین کنند، تشکل‌هایی از قبیل تربیت اسلامی که محور آنها تربیت و نگاه اسلامی واقعی که هیچ زمانی بیکار و بدون کارکرد نمی‌شوند.

وی افزود: واقعاً متن بیانیه گام دوم یک متن بدون استثنایی است. در یک جایی از این بیانیه 8 ارزش اسلامی به عنوان 8 آرمان همیشگی انقلاب اسلامی مطرح شده است که 8 کلمه است اما من هرچقدر به این 8 کلمه فکر می‌کنم می‌بینم انتخاب بسیار دقیق و پشتوانه بسیار محکمی از نظر مبانی دینی، انقلاب و نیازهای امروز ما است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: کانون می‌تواند برای این 8 ارزش راهکارهای نظری انجام دهد و بر روی آن کار شود و هم آموزش و پرورش ما متخلق به این 8 ارزش بشوند و بشویم و این ارزش‌ها دنبال شود. این 8 ارزش از آزادی شروع می‌شود و به برادری ختم می‌شود. این چینش از روی غفلت و تصادفی نبوده است.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم ادامه داد: این نگاه برخلاف آنچه که در ابعاد فکری تبلیغ می‌شود و می‌گویند آزادی، غرب سردمدار آن بوده و خیلی‌ها نگاهشان به آزادی همین است. ما مدافع آزادی هستیم و آن را یک ارزش می‌دانیم، آزادی از نگاه اسلام یک ارزش است و به تعبیر امام (ره) یک ارزش انسانی است. مگر ما با آزادی اسم خود را انتخاب نکردیم؟ مگر با آزادی به این راه قدم نگذاشتیم؟

وی گفت: یکی از عواملی که گاهی موجب می‌شود خسارت و زیان‌های ظاهری در اجتماع بوجود آید این است که عموماً مسلمانان تربیت شده اهل بیت، آزادی‌گرا و آزادی خواه هستند. بعد از آزادی، معنویت است مانند معنویتِ ارتباط با خدا، توسل و دعا که این هم یک ارزش اسلامی است بعد از معنویت، اخلاق، عدالت، عقلانیت، استقلال، عزت و برادری است. برادری و این عاطفه هم‌وطن بودن خیلی مهم است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهارداشت: این 8 ارزش بیانیه گام دوم انقلاب است. توصیه ائمه معصومین در تعامل پیروان و شیعیانشان با اهل سنت چه بوده؟ این بوده که با آنها تعامل داشته باشید. این 8 ارزش را حضرت آقا مطرح کردند که در یک نگاه جامع این 8 عنصر ضلع یک منظومه ارزشی است. اگر ما همین‌ها را در عرصه تعلیم و تربیت برای بچه‌هایمان جا بیاندازیم و باید فضای تعلیم و تربیت به این 8 عمل ملتزم باشد. 

حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم اضافه کرد: در جامعه ما عدالت آموزشی به شدت ضعیف است و اصلاً در حد عدالت آموزشی نیست و آدم تعجب می‌کند که در این 40 سال هنوز نتوانستیم شکاف در مناطق محروم را از بین ببریم. ضعف عقلانیت در مدیریت امروز جامعه ما به شدت نمایان است. ما کمبود پژوهش نداریم، کدام یک از مدیران ما هستند که براساس پژوهش‌های انجام گرفته کار کند؟ این 8 ارزش، همان ارزش‌های اسلامی است. 

وی افزود: در بیانیه گام دوم می‌تواند برای تعلیم و تربیت ما آورده بسیار زیادی داشته باشد از جمله این 8 ارزش بعنوان 8 آرمان اسلامی در مبانی ارزش‌شناسی، کاربردی است و امیدواریم کانون تربیت اسلامی هم بتواند در اشاعه و تبیین این مفاهیم رسالت خود را بیش از گذشته انجام دهد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهارداشت: این ظرفیتی که امروز در پایه 4 تا 6 دبستان و 7 تا 9 متوسطه وجود دارد باید نیازها را در حوزه‌های مغفول مانده را مورد توجه قرار دهد. در حوزه تربیت سبک زندگی و خانواده ما خیلی کمبود داریم و این از باقیات الصالحات آقای بطحائی است و توانست این طرح بوم را ابلاغ کند و در سال گذشته نیز اجرا شد و در سال آینده تحصیلی نیز همچنان اجرا خواهد شد و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی مسئولانه و فعالانه حضور دارد.

حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم با تأکید بر این نکته که کارگاه آموزشی برای مدرسین طرح بوم تشکیل دادیم و این یک دریچه‌ای است که آموزش و پرورش بتواند مشارکت جدی در بخش توانمند تربیتی را جامه عمل بپوشاند، گفت: شاخه جوانان کانون تربیت اسلامی می‌تواند در حوزه طرح بوم نقش بسزایی ایفا کند. 

وی در پایان اظهار کرد: عفاف و حجاب دغدغه جامعه ما است و قطعاً مدارس ما می‌توانند نقش به سزایی ایفا کنند و باید برنامه‌های نمایشی، پرسش و پاسخ و تفکرهای خلاقانه در زمینه عفاف و حجاب اجرا شود. در سال اولی که طرح بوم به صورت نصفه و نیمه اجرا شد استقبال بسیاری از این طرح شد و امیدواریم که طرح بوم در استان‌ها نیز با جدیت دنبال شود.

منبع: خبرگزاری فارس


پژوهش و مدیران و در جامعه ایران

گروه گزارش/

همان گونه که پیش تر آمد ؛ پس از گذشت بیش از 2 ماه از انتصاب سیدجواد حسینی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش و به مناسبت روز خبرنگار نشستی با حضور خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش در اردوگاه منظریه ( شید باهنر ) تهران برگزار گردید .

در این نشست تعاملی ؛ اکثریت خبرنگاران به وضعیت پاسخ گویی معاونین وزارتخانه به ویژه آقایان علیرضا کمرئی و علی اللهیار ترکمن انتقاد کردند .

حسینی در این نشست گفت :

" مهم ترین نقش را در کاهش شکاف دولت – ملت ؛ مهم ترین نقش را در افزایش سرمایه اجتماعی و مهم ترین نقش را به نظرم در حکمرانی خوب خبرنگاران و اصحاب رسانه ایفا می کنند .

منظر سوم این است که در آموزش و پرورش یکی از اساسی ترین کارهایی که ما باید هدف گذاری کنیم پیوند آموزش و پرورش با جامعه و دولت است و یکی از ارکانی که این پیوند را می تواند به خوبی موفق کند اصحاب رسانه و خبرنگاران هستند .

جامعه را باید نسبت به آموزش و پرورش حساس کنیم . مشارکت جامعه و اولیا و بخش خصوصی و عمومی و دولت را برانگیزانیم .خبرنگاران می توانند چشم بینای جامعه و اولیا باشند . گوش شنوای مخاطبین و صاحب نظران باشند و  برای انتقال هوش ادارکی جامعه به برنامه ریزان نظام تعلیم و تربیت باشند .

مجدد می گویم عامل اصلی پیوند صاحب نظران ، مردم و جامعه و اولیا به بدنه نظام تعلیم و تربیت می توانند باشند .ما اگر خواسته باشیم مدارس و آموزش و پرورش باکیفیت داشته باشیم شک نکنید که باید مدارس را به جامعه و جامعه مان را به مدرسه تبدیل کنیم .برای این که مدارس ما جامعه شود و جامعه ما مدرسه شود خبرنگاران و اصحاب رسانه بیشترین نقش را می توانند ایفا کنند اما وظیفه ما این است که ضمن آن که مقام خبرنگار و اصحاب رسانه را ارج می نهیم و پاس می داریم و ضمن آن که به آن ها دسته گل به عنوان تقدیر باید دهیم و قدرشان را بشناسیم ؛ قدرشناسی مهم تر برای خبرنگار آن است که زمینه اتصال آن ها را به همه ابعاد لایه های ارتباطی اتصالی سازان فراهم کنیم .خبرنگاران این انتظار را از ما دارند همچنان که جامعه از خبرنگاران چنین اننظاری دارند سازمان هایی را شاهد باشند سازمان شیشه ای شکل نه سازمان های قابی شکل و یا کلبه ای شکل .

بهترین هدیه ما به خبرنگاران این است که سازمان مان را  شیشه ای کنیم .

در همه لایه های اطلاعاتی آن ها را متصل کنیم و سهولت اطلاعات را برای آن ها تامین کنیم و ما این کار را خواهیم کرد .به همین دلیل اولین اقدام من در وزارت آموزش و پرورش استقلال روابط عمومی و شورای اطلاع رسانی بود .یک کاری که آن می تواند انجام دهد این اتصال شما را بهتر برقرار کند .

دومین کاری که کردیم به تمام مدیران کل و مدیران سازمانی ابلاغ کردیم به هیچ عنوان از رسانه و خبرنگاری حق شکایت و پی گیری های قضایی را نخواهید داشت . یکی دو مورد هم بود که آن را لغو کردیم .بعد گفتیم یک کمیته ای در وزارت تشکیل بشود که اگر شما به خبرنگاری اعتراض دارید که اصلا نباید داشته باشید در آن کارگروه با روش " متقاعد سازی " و " مفاهمه " حل بشود و از پی گیری قضایی پرهیز کنید .یک اشکالی که همیشه دولت مردان را تهدید می کند انتقاد خوب است اما سازنده اش !شما هر انتقادی هم بکنید می گویند سازنده نیست !ما اصلا می گوییم انتقاد خوب است ! نمی گوییم حتی سازنده اش !

بنابراین شما دائم به ما کاستی ها یمان را هدیه کنید .ما از شما خواهش می کنیم تمام ناراستی های نظام تعلیم و تربیت را – کم هم نیستند – مرتب به ما گوشزد کنید . به جامعه گوشزد کنید .همچنان بهترین هدیه ما به شما دسترسی شما به سطوح مختلف اطلاعات سازمانی است .بهترین هدیه شما به ما هم روش کردن کاستی های ما در امر برنامه ریزی پیرامون بحث تعلیم و تربیت است که ما به شدت از آن استقبال می کنیم .

« صدای معلم » بخش دوم از مشروح سخنان سرپرست وزارت آموزش و پرورش را منتشر می کند .

منتشرشده در گفت و شنود
شنبه, 01 شهریور 1398 11:02

بررسي چالش هاي سيل نوروز 98 ( 2 )

چالش هاي سيل نوروز 98 و مدیریت بحران

عليرغم  گذر ِ زمان از وقوع حادثه دلخراش سيل ِ بهار 98، پرداختن به زواياي گوناگون آن جهت پيشگيري ، ضرورتي  اجتناب ناپذير است .

هر چند ، توجه به چالش ِ شهرهای بي پناه در مقابل بلاياي طبيعي ، وظيفه هميشگي مسولين ، نهادهاي مدني ، رسانه ها ، آموزش و پرورش ، متخصصين ، شهروندان و ...مي باشد ولي زمان وقوع بحران و در بحبوحه امداد رساني ، تمرکز بر اصول اساسي و ريشه يابي چالش ها ممکن است به روند امداد رساني لطمه وارد کند لذا بررسي هاي کارشناسي و ريشه اي به آينده موکول مي شود !  

اميد است اين گفت و گوي مجازي ،  يادآور ِ مسوليت ها باشد ! تا مرور زمان و طرح موضعات جديد  ، موضوع مهم تاب آور نمودن شهر ها در برابر بلاياي طبيعي را به محاق نراند !

خلاصه قسمت قبل :

در مورد سيل نوروز 98 ،  مطالب فراوان در رسانه ها بيان شده است : 

در اين رابطه مطالب بسياري از رسانه هاي گوناگون مطالعه کردم که دو موضوع مهم توجه ام را جلب نمود و تصميم گرفتم به جاي پرداختن به همه مطالب ِ فوق ، فقط به اين دو  موضوع اشاره کنم . 

موضوع اول : بحران مديريت بحران 

در زمان مناسب باید کوتاهی‌های گذشته مسئولین، که اگر با درایت و آینده نگری به وظایف ذاتی خود عمل کرده بودند، امروز خسارت سیل بسیار کمتر بود، به تفصیل مورد بررسی قرار گیرد. ( 1 )

 نمایندگان مجلس هم، که امروز قرار است توضیحات چهار وزیر را در مورد حوادث و عوارض سیل اخیر بشنوند، باید به این سوال پاسخ بدهند که برای این قبیل حوادث چه قوانینی وضع کرده‌اند و در 20 روز تعطیلات نوروز 98 که مردم بسیاری از استان‌ها در سیل دست و پا می‌زدند چند جلسه فوق‌العاده برای این موضوع تشکیل داده‌اند؟ ( 1 )
فقدان مدیریت به قدری مشهود و آزاردهنده است که حتی تهیه غذا در مواردی بیش از اندازه نیاز است و در عین حال عده‌ای بی‌غذا می‌مانند! ( 1 )

موضوع دوم و مهم تر : استاندار هاي پيشگيري و مواجهه با بحران چيست ؟

مي گويند : 

هواپيما به دليل رعايت استاندارد هاي پرواز ، به ايمن ترين وسيله نقليه تبديل مي شود  !

اميد است با رعايت استانداردها ، شهرها و روستاهاي کشورمان ايمن شوند !

اولین دفتر هماهنگی منطقه اي شهرهاي تاب آور ایران در مرداد ماه 1391 در مشهد افتتاح گردیده، تا ضمن ارائه تجربیات کلان شهر مشهد به عنوان اولین شهر ایرانی عضو کمپین جهانی شهرهاي تاب آور و آماده ، براي نخستین بار در جهان با ترجمه کتاب حاضر (چگونه می توان شهرها را تاب آور نمود ؟ )  به زبان فارسی ، نسبت به انتقال دانش و تجربیات، عضوگیري و آموزش به دیگر شهر هاي ایران و سایر کشورهاي فارسی زبان اقدام نمایند." ( 2 )

 

بخش دوم :

سئوال کننده :  

پيام اصلي کتاب ِ چگونه می توان شهرها را تاب آور نمود ؛ چيست ؟ شهرها براي توسعه پايدار ، چه ويژگي بايد داشته باشند ؟

 

پاسخ دهنده : ( 2 ) 

پیام این است: 

تاب آوري و کاهش خطرپذیري بلایا باید بخشی از طراحی شهري و استراتژي هاي دستیابی به توسعه پایدار باشد. 

 شهرها نیاز به اتحاد قوي و مشارکتی گسترده دارند.  به کار بستن اصول راهنماي " کمپین تاب آور سازي  " و اطلاعات موجود در این کتاب، به شهرها و دولت هاي محلی در به اشتراك گذاشتن آموزش ، دسترسی  شهرها به اطلاعات ، توسعه شاخص ها و اندازه گیري عملکرد و حرکت در مسیر پیشرفت کمک خواهد کرد.

ما از عقل و درایت همه کسانی که در این کمپین شرکت کرده اند تقدیر می کنیم و با آغوش باز از بسیاري دیگر می خواهیم تا به ما بپیوندند.

 

سئوال کننده :  

دولت هاي محلي چگونه مي توانند به کمپين جهاني بپيوندند ؟

چه عواملي میزان آسیب پذیري شهر در برابر حوادث و خطرپذیري شدید را افزایش می دهند ؟

 

پاسخ دهنده : ( 2 )

  • یک پلت فرم ِ * اطلاعات مبتنی بر وب که در آن ،  شهرها و دولت هاي محلی می توانند ابزارها وطرح ها ، مقررات و روش هاي خود را به اشتراك بگذارند ، مکمل این کتاب است و از طریق وب سایت کمپین جهانی به نشانی : www.unisdr.org/campaignمتعلق به سازمان استراتژي بین المللی سازمان ملل متحد براي کاهش خطرپذیري بلایا در دسترس است.

شهرداران ، مقامات و تصمیم گیرندگان دولت محلی در بیشتر موارد مجبور می شوند با اثرات بلایاي کوچک و متوسط و بعضاً با حوادث بزرگ که از خطرپذیري ساخته طبیعت و یا انسان ناشی می شوند مقابله کنند.  تغییرات جوي و رویدادهاي آب و هوایی شدید به احتمال زیاد میزان آسیب پذیري شهر در برابر حوادث و خطرپذیري شدید را افزایش می دهند.  آن چه کمتر آشکار است این است که شیوه هاي توسعه منظم نیز ممکن است تغییرات زیست محیطی پیچیده اي ایجاد کنند که در صورت عدم توجه به آنها و اتخاذ تدابیر لازم ، می توانند منجر به افزایش خطرپذیري شوند.

چالش هاي سيل نوروز 98 و مدیریت بحران

سئوال کننده :  

خطر پذيري بلايا ، تابع چه عواملي است ؟

 

پاسخ دهنده : ( 2 )

 " در نظر گرفتن عناصر خطرپذیري براي درك این که بلایا طبيعي نیستند ، بسیار اهمیت دارد. خطرپذیري تابعی از مخاطره (به عنوان مثال طوفان، زلزله، سیل، یا آتش سوزي)  یعنی قرار گرفتن اشخاص و دارایی ها در معرض خطرپذیري و شرایط آسیب پذیري جامعه یا اموال مي باشد . 

این عوامل ایستا و ثابت نیستند و می توان آنها را با توجه به ظرفیت هاي نهادي و فردي براي مقابله و یا اقدام به منظور کاهش خطرپذیري بهبود بخشید. 

الگوهاي توسعه اجتماعی و زیست محیطی می توانند در "معرض حوادث قرار گرفتن و آسیب پذیري" را افزایش دهند و در نتیجه منجر به افزایش خطرپذیري شوند."

رابطه ذيل نشان مي دهد که سه عامل  :  

  •  قرار گرفتن در معرض حوادث

  •  آسیب پذیري 

  • مخاطره 

  خطر پذيري بلايا را افزايش مي دهد ! 

در صورتي که تاب آوري و يا ظرفيت مقابله ، خطر پذيري بلايا را کاهش مي دهد .

چالش هاي سيل نوروز 98 و مدیریت بحران

سئوال کننده :  

مهمترین علل به وجود آورنده خطرپذیري کدامند ؟

 

پاسخ دهنده : ( 2 )

برخی از مهمترین علل به وجود آورنده خطرپذیري عبارتند از:

  • جمعیت شهري در حال رشد و افزایش تراکم  که بر اراضی و خدمات شهري فشار می آورد .  این امر باعث افزایش اسکان در مناطق ساحلی ، در امتداد دامنه هاي ناپایدار و در مناطق مستعد خطرپذیري می شود.

  • تمرکز منابع و ظرفیت ها در سطح ملی و فقدان منابع و ظرفیت هاي پولی و انسانی در دولت هاي محلی، از جمله شرح اختیارات و وظایف مبهم در رابطه با کاهش خطرپذیري بلایا و واکنش به آنها موجب افزايش خطر پذيري مي شود .

  • حکومت هاي محلی ضعیف، مشارکت ناکافی توسط ذي نفعان محلی در برنامه ریزي و مدیریت شهري را به دنبال مي آورند .

  • بی کفایتی در مدیریت منابع آب، کمبود سیستم هاي زه کشی و کانال هاي انتقال آب ، عدم مدیریت مواد زائد جامد ، که این موارد باعث بروز شرایط غیر بهداشتی ، سیل و رانش زمین می شوند .

  • کاهش زیست بوم ها ، به دلیل فعالیت هاي انسانی از قبیل راه سازي ، آلودگی ، احیاي تالاب ها و استخراج منابع ناپایدار  که توانایی ارائه خدمات ضروري مانند مقررات و حفاظت در برابر سیل را تهدید می کند .

  • فرسودگی زیرساخت ها و مصالح ساختمانی ناایمن  که ممکن است منجر به ریزش ساختمان شود .

  • خدمات اورژانس ناهماهنگ که باعث کاهش ظرفیت براي واکنش سریع و آمادگی می شود.  عوارض ناگوار تغییرات آب و هوایی که با توجه به شرایط محلی به احتمال زیاد منجر به افزایش و یا کاهش شدید دما و بارندگی می شود و بر تواتر، شدت و محل سیل و سایر بلایاي طبیعی مربوط به آب و هوا تاثیر می گذارند .

 

سئوال کننده : 

شهر تاب آور در برابر بلایا چگونه شهري است؟

گفت و گو ادامه دارد .

 

توضيحات :

  • پلت فرم * :

در تعریف تئوری ،  " platform " به مجموعه ای از سخت افزار، نرم افزار و سیستم عامل(که خود سیستم عامل هم عضوی از نرم افزار است)گفته می شود.   

منابع : 

  1. تهران – ايرانا

  1. چگونه مي توان شهر ها را تاب آور تر نمود ؟                                                                                                                                                                                                

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

تصرفات و ساخت و ساز در اردوگاه میرزاکوچک خان جنگلی رامسر

هنوز پرونده اردوگاه منظریه ( شهیدباهنر ) تهران به وضعیت مشخص و پایداری به نفع وزارت آموزش و پرورش نرسیده است و اخبار امیدوارکننده ای به گوش نمی رسد.

در آخرین اظهارنظرها ،  بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به بررسی وضعیت اردوگاه شهید باهنر در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می گوید ( این جا ): ماه‌ها این موضوع در مجلس مطرح بود و نسبت به نحوه واگذاری اردوگاه شهید باهنر ابهاماتی وجود داشت، بر اساس اطلاعاتی که واصل شد، تخلفات بزرگی در این رابطه انجام شده است.

کمیسیون اصل ۹۰ از مراجع ذیربط استعلام کرد و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم؛ طبق مستندات موجود، تخلف بزرگی در نحوه واگذاری اردوگاه شهید باهنر صورت گرفته است و این تخلف در سال ۹۵ حدود ۸ هزار میلیارد تومان بود.

تصرفات و ساخت و ساز در اردوگاه میرزاکوچک خان جنگلی رامسر

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در ادامه اظهار می دارد: وزیر قبلی آموزش‌ و پرورش اذعان داشت که این معامله فسخ شده است اما طبق اطلاعاتی که در کمیسیون به دست آورده‌ایم این معامله همچنان به قوت خود باقی است و حتی در این مسیر قرار می‌گیرد که با فروش سهام آن شرکت، جمعیت بیشتری را درگیر موضوع و فسخ معامله را با مشکل مواجه کنند.

اردوگاه باهنر جزو اموال بیت‌المال و از حقوق جامعه فرهنگیان و دانش‌آموزان است بنابراین کمیسیون اصل ۹۰ و نهادهای نظارتی نهایت دقت را می‌کنند تا اجحافی که صورت گرفته است، اصلاح شود.

پارسایی در پایان تأکید می کند : قطعاً جلوی این معامله گرفته خواهد شد و واگذاری انجام نمی‌شود.

نکته ای که از سخنان بهرام پارسایی استنتاج می شود این است که مسئولان وزارت آموزش و پرورش به ویژه شخص بطحایی در این مدت اطلاعات غلط و غیرواقعی به جامعه داده است و بخش مهمی از زمان برای استیفای حقوق قانونی و حساس سازی افکار عمومی از بین رفته است .

اخباری که شنیده می شود نشان از آن دارد که اردوگاه میرزاکوچک خان جنگلی رامسر نیز در حال حاضر دچار مشکلاتی مانند دخل و تصرفات و ساخت و ساز شده است .

معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره اختلاف ملکی مربوط به اردوگاه دانش آموزی رامسر  به باشگاه خبرنگاران این گونه توضیح می دهد :

درباره مسئله اردوگاه رامسر با اختلاف ملکی مواجه هستیم  و بخشی از آن مربوط به بسیج و سپاه می‌شود که این پرونده هنوز در جریان است.

بسیج معتقد است که بخشی از اردوگاه مشاع است که البته این مشاع بودن در دادگاه به اثبات رسیده است اما به دنبال آن هستیم که این ملکیت را تعیین تکلیف کنیم اما اختلاف به این دلیل است که ملکیت مربوط به بخشی  است که دیگران بدون سند آن را تصرف کرده‌اند و اکنون هم در آن قسمت ساخت و ساز انجام شده است.

تصرفات و ساخت و ساز در اردوگاه میرزاکوچک خان جنگلی رامسر

معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح می کند: این مشاع بودن باید از قسمت مذکور باشد اما طرف مقابل آن را نمی‌پذیرد و دادگاه هم اکنون به گونه‌ای رای داده است که باید از بخش ساحلی قسمتی به بسیح و سپاه داده شود.

« صدای معلم » برای روشن شدن موضوع و ابعاد مختاف آن با علی عسکری معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش تماس می گیرد .

طبق معمول ایشان در دسترس نیست .

در نشست رسانه ای سرپرست وزارت آموزش و پرروش به مناسبت " روز خبرنگار " تقریبا همه خبرنگاران به نحوه پاسخ گویی معاونین انتقاد داشتند .

به اذعان خبرنگاران تنها معاونی که  پاسخ گو و در دسترس است ، « رضوان حکیم زاده » معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش است .

از سیدجواد حسینی انتظار می رود همان گونه که به خبرنگاران قول داده بود سریع نسبت به احیای روابط عمومی اقدام و فردی متخصص و کارآمد را برای ریاست آن انتخاب نماید .

پایان گزارش/


تصرفات و ساخت و ساز در اردوگاه میرزاکوچک خان جنگلی رامسر

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

با کدام گزینه موافق هستید ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور