صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه گزارش/

پس از تعطیلی غیرمنتظره مدارس طبیعت ، « فرنوش اعلامی » عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی نوشت : ( این جا )

" اولین مدرسه طبیعت با عنوان مدارس طبیعت کاوی کنج در سال ١٣٩٣ در مشهد و با ابتکار، خلاقیت و سال‌ها پژوهش دکتر وهاب‌زاده تأسیس و طی تفاهم نامه‌ای با آموزش‌ و پرورش فعالیت خود را آغاز نمود.

در این مدارس، کودکان به‌طور غیرمستقیم در معرض آموزش‌های طبیعت‌گرایانه قرار می‌گیرند.

این مدارس که فقط عنوان مدرسه را به خود گرفته‌اند در واقع مکان‌هایی در سطح شهرند که معمولاً کنار مراکز گیاه شناسی و پارک‌های بزرگ دایر گشتند و کودکان ۴ تا ١٢ سال به تعداد روزهایی که ثبت‌نام می‌شوند از صبح تا ظهر در فضای کاملاً طبیعی و به‌صورت آزادانه مشغول فعالیت‌های متنوعی می‌شوند که خود انتخاب می‌کنند؛ از تاب‌هایی که با درخت و طناب درست شده، بازی در آب، غذادادن و مراقبت از پرندگان و حیوانات، تا اتاقک‌هایی که فعالیت‌های هنری در آن تعریف شده است.

نکتۀ جالب این مراکز، دستشویی‌هایی است که در طبیعت تعبیه شده است.همچنین اتفاق مهم در این مراکز این است که بچه‌ها کمی به جسمشان ریاضت می‌دهند، پیاده باید مسافتی را طی کنند، زیر آفتاب باشند، غذاهای ساده، مفید و ارگانیک نوش جان کنند، زباله‌ها را جمع کنند و مفهوم بازیافت را بهتر درک کنند.

جالب اینجاست که همۀ کودکان تحمل ماندن در آن فضا و تحمل سختی‌های آن را ندارند اما اگر تحمل کنند تجربۀ فعالیت‌های جالبی را به‌دست می‌آورند.این مدارس و یا شاید بهتر بگویم این مراکز و یا کانون‌ها، تسهیل‌کننده و تکمیل‌کنندۀ کار مدارس‌اند و آموزش‌ و پرورش و سازمان محیط زیست باید از حضور این مراکز استقبال کنند که کمی از سنگینی وظایف آن‌ها بکاهد و رسالتی که آن‌ها دست‌کم گرفته‌اند را این نهادهای مردمی به‌دوش بکشند!

تعجب‌آور است که به‌ناگهان در پشت‌پرده چه رخ می‌دهد که سازمان‌ها و نهادهای دولتی از جمله آموزش‌ و پرورش، محیط زیست، مراجع تقلید و وزارت اطلاعات غیرقانونی و غیرشرعی‌بودن آن را اعلام می‌کنند! یا نکتۀ دیگر این مدارس ارتباط با سگ‌ها است. حضور سگ به خودی خود در محیط طبیعی غیرشرعی است! سگ‌هایی که در طبیعت بزرگ شده‌اند و شما تنها باید نحوۀ سازگاری با آن‌ها را بیاموزید. تعامل دختر و پسر زیر سن نوجوانی هم غیرشرعی است! این قدر تفکیک را زیاد کرده‌ایم که کودکان ما تجربۀ چگونگی تعامل با جنس مخالف را ندارند و به سن دانشگاه که می‌رسند انتظار داریم اولین فردی را که دیدند رفتار مناسب را نشان دهند! دل نبندند! فریب نخورند! فریب ندهند!

هنوز دلیل و یا استدلال قانع کننده ای از سوی مسئولان ذی ربط  به ویژه وزارت آموزش و پرورش در مورد تعطیلی مدارس طبیعت به افکار عمومی ارائه نگردیده است .

« صدای معلم » ضمن یادآوری مسئولیت های قانونی و اخلاقی به « مجتبی زینی وند » رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی از ایشان دعوت می کند در جهت اقناع افکار عمومی دلایل خود را توضیح دهد .

گروه استان ها و شهرستان ها/

نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان از استان سیستان و بلوچستان برای صدای معلم ارسال گردیده است .

این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران و شفاف سازی

حدود 2 هفته از انتشار گزارش صدای معلم در مورد اداره آموزش و پرورش مطنقه 5 تهران می گذرد . ( این جا )

تاکنون هیچ مرجعی نسبت به انتشار این گزارش واکنش و یا پاسخی ارائه نکرده است .

مشخص نیست نهادهای نظارتی مانند حراست اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران و حراست اداره کل آموزش و پرورش تهران در کنار دایره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات به چه کاری مشغول هستند ؟

وظیفه و جایگاه روابط عمومی در این سازمان ها و ادارات چیست ؟ و آیا حضور و یا فقدان آن ها تاثیری بر روند " حل مساله " دارد ؟

اخباری که از این  اداره می رسد حاکی است که حتی از ثبت نامه های معمولی و درخواست های ذی نفعان مانند معلمان نیز خودداری می کنند .

یکی از معلمان این منطقه به صدای معلم می گوید :

" درخواستی را برای ثبت به دفتر مدیر منطقه دادم .

گفتند ثبت نمی کنیم .

وقتی دلیل را پرسیدم پاسخ داد که نامه های داخلی ثبت نمی شوند .

پرسش این است ؛ آیا برای چنین اقدامات و رفتارهایی ، مستند و دستورالعمل وجود دارند و یا تابع سلایق و یا صلاحدید افراد هستند ؟

از سوی دیگر ؛ اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران مالک مکان هایی مانند بانک ملی ، تالارها ، خانه های معلم ، اماکن ورزشی ، ملک تعاونی و... بوده که از محل اجاره آن ها درآمدهای قابل توجهی را کسب می کند .

« صدای معلم » از نهادهای نظارتی به ویژه مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش می خواهد تا روند مزایده ، اجاره و درآمدهای کسب شده  در این منطقه به طور کامل شفاف سازی شوند .

در گزارش پیشین صدای معلم چنین آمد : ( این جا )

" ادارات کل آموزش و پرورش در سراسر کشور درصدهای قابل توجهی بین 40 تا 60 را از درآمدهای اختصاصی مناطق و نواحی کسر و در حساب خود نگه می دارند .

این رسانه پرسش کرده بود :

آیا این کار قانونی است ؟

پرسش دیگر این است که مشخص شود چه میزان از درآمدهای اختصاصی اداره آموزش و پرورش منطقه 5 در اختیار اداره کل قرار می گیرد ؟

پایان گزارش/


اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران و شفاف سازی

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

انتخاب وزیر آموزش و پرورش و چرا آموزش و پرورش مساله عمومی نیست

علی رغم آن که آموزش و پرورش با جمعیت پرسنلی 930 هزار نفر و جمعیت دانش آموزی حدود 14 میلیونی مخاطب بیش از 40 میلیون ایرانی در سراسر کشور و حتی خارج از مرزهای آن است اما موضوعات و چالش های آن از دیوارهای مدرسه و اداراتش فراتر نرفته است .

آری !

" آموزش " علی رغم گستردگی و وسعت آن و تاثیر مستقیم آن بر زندگی ایرانی ها حساسیتی برای ذی نفعان تولید نکرده است .

کمی پیش از آغاز مهر ماه و چند روز پس از آن آموزش و پرورش به موضوع مهم و اولویت خانواده ی ایرانی تبدیل می شود اما پس از آن دیگری کسی کاری به آن و بحران هایش ندارد مگر آن که حادثه ای دل خراش و یا مهم توجه افکار عمومی را به خویش جلب کند .

تا زمانی که آموزش و پرورش اولویت دائمی خانواده ها و مردم نشود اواویت دولت و حاکمیت هم نخواهد بود .

در این راستا و بر اساس این خط مشی صدای معلم از جامعه علمی ، دانشگاهی و آکادمیک کشور دعوت می کند تا به این دستگاه و چالش های ورود کنند .

این رسانه بر اساس دکترین خویش گفت و گوی تفصیلی را با دکتر نعمت الله فاضلی استاد دانشگاه و منتقد مسائل آموزشی انجام داده است که در صدای معلم منتشر خواهد گردید .

از ایشان پیش تر مقالات و مصاحبه هایی در صدای معلم منتشر شده است .

( نعمت‌الله فاضلی انسان‌شناس و نویسنده ایرانی است. فاضلی دانشیار پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌ فرهنگی از سال ۱۳۹۱ تاکنون بوده‌ است.

او دکترای خود را در رشته انسان‌شناسی اجتماعی از مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن در سال ۱۳۸۳ اخذ کرده است . )

پایان گزارش/


انتخاب وزیر آموزش و پرورش و چرا آموزش و پرورش مساله عمومی نیست

منتشرشده در گفت و شنود

انتقاد از مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز

بدوا لازم به یادآوریست که در سال ۸۹ در یک تصمیم شتابزده تعدادی از شهرستان‌های غرب استان تهران در قالب استان البرز از تهران منفک گردید.

کلانشهر کرج به عنوان مرکز جوان‌ترین استان کشور از اِلمان‌های یک کلانشهر تنها جمعیتش را داراست و فاقد زیرساخت‌های لازم برای مرکزیت استان آن هم از نوع کلانشهرش می‌باشد.در حوزه آموزش و پرورش نیز استان البرز و ایران کوچک با مشکلات عدیده‌ای چون تراکم شدید دانش‌آموزی به نسبت نُرم کشوری دست و پنجه نرم می کند با این که مدیران قبلی از جمله تیم آقای ساکی در طول پنج سال تلاش‌های گسترده‌ای داشتند، ولی مشکلات حاصل از سیل مهاجران به کرج همواره بر توفیقات غلبه داشته است.
حدود ۹ ماهی از حضور دکتر سالار قاسمی در کسوت مدیرکلی آموزش و پرورش استان البرز می‌گذرد. در این مجال اندک نگاهی گذرا به عملکرد این مدیرکل نوگرا و تازه‌نفس می‌اندازیم.

قاسمی به همراه چند اسم از حدود ۶ ماه قبل از رفتن ساکی در کرج مطرح بود. وی در مراسم معارفه با تسلط و تبحر خاص با سخنرانی سنجیده خود توجه جمع حاضر را به خود جلب کرد.
به راحتی از پچ‌پچ همکاران حاضر می‌شد فهمید که حضور وی را به مثابه پمپاژ هوای تازه در کالبد  آموزش و پرورش البرز تلقی می‌کردند.

قاسمی در مراسمات و دیدارهای بعدی نشان داد که بر آموزش و پرورش و نقاط قوت و ضعف آن اشراف کامل دارد.

وی در مدت حضور خود در البرز، طبعا با افت و خیزهایی مواجه بوده است. خصوصا این که اوضاع عمومی آموزش و پرورش در دولت دوم روحانی اصولاً روز خوشی به خود ندیده است. انتخاب ناشیانه بطحایی به عنوان وزیر و سیاست‌های یک بام و دو هوای ایشان، روزمرگی و بی‌برنامه‌گی را در آموزش و پرورش نهادینه نمود.
به هر حال قاسمی در حداقل زمان ممکن توانست آرامش و رضایت نسبی را بر آموزش و پرورش استان مستولی نماید.از تلاش در جهت تدوین برنامه راهبردی بر اساس سند تحول بنیادین و نیازهای بومی به مثابه نقشه راه مدیریتی، تا تقویت شورای آموزش و پرورش و میدان دادن به جوانان و بانوان در انتصابات را می‌توان به عنوان کارهای مثبت وی ذکر نمود.

برقراری ارتباط مؤثر با سایر ارگان‌ها و صدا و سیما در جهت تبیین و تامین منافع آموزش و پرورش، فهم مدرن از جایگاه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی و تلاش در جهت اشاعه فرهنگ سازمانی در گفتار و کردار نیز از دیگر رویکردهای مثبت قاسمی در ۹ ماه حضورش در البرز قابل ذکرند.
 رایزنی با معاون رییس جمهور و رییس سازمان نوسازی مدارس کشور و تلاش‌هایی از این دست فرصت مناسبی برای برون‌رفت از آچمز تراکم دانش‌آموزی و همچنین توسعه و پیشرفت سازمان آموزش و پرورش البرز می‌باشد.

انتقاد از مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز

از دیگر کار ویژه‌های قاسمی تشکیل شورای نقد درونی در سازمان آموزش و پرورش می‌باشد. بدیهی است که مدیران ریسک‌پذیر و پویا توانایی و جرأت برگزاری جلسه نقد از درون را دارا هستند و این باب میمونی‌ست که در صورت تداوم می‌تواند مشکلاتی که حاصل ناهماهنگی و بعضا ناکارآمدی بخش‌هایی از کلیت سازمان آموزش و پرورش می‌باشند را با نقد از درون روغن‌کاری نماید.
یکی دیگر از کارویژه‌های آقایان قاسمی و مالمیر (معاونت مالی پشتیبانی) تلاش وافر برای احیای ۵ درصد سهم آموزش و پرورش از شهرداری به نفع آ.پ استان می‌باشد.ارتباط حسنه مدیرکل با اهالی رسانه و خبر در مراسم روز خبرنگار سازمان به اوج خود رسید. در این نشست صمیمی قاسمی با تبیین مواضع آموزش و پرورش، حرکت بی‌بدیلی در کارنامه مدیریتی خود رقم زد.
همچنین برگزاری جلسات منظم کمیته جوانان و زنان نیز به نوبه خود شایان توجه و درخور تامل می‌باشند.

بدیهی است که ذکر نقاط قوت نافی قصورات مجموعه نیست. لذا انتظار می‌رود در ماه‌های آتی تلاش‌های جدی‌تری در خصوص موارد زیر رخ دهد:

* قاطعیت در جهت استفاده از نیروهای شایسته، کاردان، باسواد و اعتقاد به نگاه مدرن چرخش در مدیریت و کنار گذاشتن نیروهای_فرسوده از صف و ستاد
* باور عملی به خرد جمعی و استفاده از ظرفیت فکری و اجرایی نیروهای انسانی به صورت فراجناحی
* ارتباط مؤثر با تشکل‌های صنفی فرهنگیان استان و انتقال مطالبات معلمان به مسئولین بالادستی
* ساماندهی شرکت‌های تعاونی مسکن، مصرف، تعاونی اعتبار و صندوق ذخیره فرهنگیان استان
* توجه ویژه به بحث تراکم رو به تزاید کلاس‌ها در نتیجه سیل مهاجران از چهار گوشه کشور به ایران کوچک
* شکستن انحصار مدیریت و تدریس باندهای مافیایی حواشی مدارس خاص استان و...داستان استان شدن البرز بدون فراهم کردن زیرساخت‌های لازم را دوباره یادآور می‌شویم.
تراکم بالا و روزافزون دانش آموزان کرجی با هجوم فزاینده مهاجرین به این کلانشهر خود به تنهایی می‌تواند هر مدیرکلی را با چالش‌های جدی مواجه کرده و موجبات ناکارآمدی وی را فراهم آورد.
لذا در نقد مدیرکل آموزش و پرورش البرز باید تمام قطعات پازل و مجموعه شرایط را در کنار هم دید و سپس به نقد کارشناسی و منصفانه پرداخت.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

انتقاد از مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

هفتمین نشست از سلسله نشست های علمی با عنوان : " بازاندیشی در مساله آموزش و پرورش و حاکمیت ؛ نقطه عزیمت تحول در کیفیت " یکشنبه 3 شهریور 1398 در پژوهش سرای خیام واقع خیابان هشت بهشت اصفهان با سخنرانی « محمود مهرمحمدی » سرپرست پیشین دانشگاه فرهنگیان و به میزبانی " موسسه اندیشه یاوران معین اصفهان ( ایما ) و همکاری اداره کل آموزش و پرورش اصفهان برگزار گردید .

مطابق رسم معمول در جامعه ی ایرانی ، این نشست با 35 دقیقه تاخیر آغاز گردید .

مهرمحمدی در این نشست بیش از 65 دقیقه سخنرانی کرد و تنها 20 دقیقه را به پرسش و پاسخ اختصاص داد که پرسش هر 4 نفر هم خارج از بحث بود .

محمود مهرمحمدی به پرسش های صدای معلم پاسخ نداد. در پاسخ به تنها سوال صدای معلم که راجع به روند " تربیت معلم " در دانشگاه فرهنگیان بود ایشان گفت که در حال حاضر دیگر آنجا حضور ندارد و اطلاعی هم ندارد .

مجری مراسم در این نشست عنوان کرد که سوالات را به صورت ایمیل ارسال کنند تا  آقای مهرمحمدی پاسخ دهد.

« صدای معلم » گزارش این نشست را منتشر می کند .

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

ورود سازمان بازرسی به پرونده اردوگاه شهید باهنر و وضعیت پرداخت اقساط

منصور اردستانی مدیر کل امور حقوقی، املاک و حمایت قضایی آموزش و پرورش درباره ماجرای ورود سازمان بازرسی به پرونده اردوگاه شهید باهنر تهران اظهار کرد: با توجه به پیگیری که برای پرداخت اقساط اردوگاه شهید باهنر انجام شده، تمام این اقساط تا مرداد ماه امسال به طور کامل پرداخت شده  است و تا پایان سال ۹۹ هم به اتمام می‌رسد.

او ادامه داد: اکنون سازمان بازرسی به دلیل آنکه در فرایند واگذاری اردوگاه شهید باهنر ابهاماتی وجود داشته، وارد عمل شده است و کارگروه اجرایی انتشار صکوک در این مورد باید پاسخگو باشند.

اردستانی با اشاره به اینکه مسئولان وقت آموزش و پرورش در فرآیند معرفی وثیقه برای دریافت اوراق صکوک شفاف سازی لازم را انجام ندادند و در اسناد، عرصه و اعیان لحاظ شده است، به دنبال این موضوع سازمان بازرسی به عنوان نهادی نظارتی وارد عمل شده است تا این فرآیند روشن شود.

مدیر کل امور حقوقی، املاک و حمایت قضایی آموزش و پرورش ادامه داد: بر اساس ارزیابی‌های کارشناسی، واگذاری اردوگاه شهید باهنر در انتقال سند فقط مجوز عرصه دارد، در حالی که باید عرصه و اعیان (زمین و ملک) هر دو لحاظ می‌شد.

او با اشاره به اینکه اکنون مشکلی برای پرداخت اقساط و مالکیت اردوگاه وجود ندارد، اظهار کرد: درباره شفاف سازی در فرآیند واگذاری هم با سازمان بازرسی در حال تعامل هستیم تا علت مشخص شود.

باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/


ورود سازمان بازرسی به پرونده اردوگاه شهید باهنر و وضعیت پرداخت اقساط

شعر  معلم و از جهالت رستن

تا به گلدانِ لبِ باغچه ام آب دَهم
تا که در سر بُوَد از وضعِ اسفناک رَهَم
آ روز هست
امید هست
چرا آه کشم ؟
میخک ام گل داده ست
چه گلِ سرخ و قشنگ !
پرچم اش گرده ی خود را بِنمایَد همه رنگ
به گمانم همه پیغام دَهَد صلح
نه جنگ !
زاهدِ عربده کش را که سرِ باورِ خود
خاک را کِشته خَدَنگ
عقل را کرده به زنجیرِ هیولایِ تفنگ
که مبادا رهِ نو خواهد از این عرصه ی تنگ
باورش نیست هنوز
گرده ی پرچمِ میخک ، همه با رنگِ خداست
نه تحجّر ، نه دعاست
گر همه رنگ همان بود ، خدا رنگ شوَد
هیچ اَبزار نبود
طَیَرانِ بَشَر از خاک به افلاکِ خدا
قدمی ، این همه در کار نبود
راهِ ما تا به خداست
نه تحجّر ، نه دعاست
زان به گلدانِ لبِ باغچه ام آب دَهم
تا قَدَح را به سرا پرده ی گل نقش زَنَد
گل اش از چشمه ی خورشید هوایی بِدَمَد
شوق و شوری به درون مایه ی هستی فکنَد
با میِ معرفت از ساقیِ سیمین بدنی
جهل را از در و دیوارِ زمین ریشه کَنَد
بیرقی نو به درِ خانه ی زاهد بِزَنَد
تا ببینَد هستم
از جهالَت رَستم
پرچمِ میخکِ رنگین بِدارَم دستم
از سیاهی که بُوَد رنگ و لُعابش جَستم
آنقَدَر در پیِ گم گشته نگارم گشتم
به خدا پیوستم


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

شعر  معلم و از جهالت رستن

منتشرشده در یادداشت

مقصود فراستخواه :

" در جامعه تعارضاتی زیادی در خصوص باورها به علم وجود دارد. مثلا نتایج پیمایش‌ها مشخص می‌کند 78 درصد مردم در زندگی اجتماعی خود تقدیرگرا هستند؛ در حالی که 20-30 درصد علم گرایی در ایران وجود دارد. 34 درصد دانشجویان و 25 درصد غیردانشجویان به نحو بارزی به نظام معرفتی علم باور دارند. به رقم رشد کمی علم آموزی در ایران، علم هنوز وارد زندگی ما نشده است . " ( 1 )

نقدی بر سرپرستی سیدجواد حسینی در آموزش و پرورش و واکنش معلمان

از زمان معرفی « محسن حاجی میرزایی » به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش واکنش های مختلفی را از سوی معلمان شاهد بوده ایم .

کنش گران فعال در بدنه معلمی از این حرکت دولت ناراحت و عصبانی هستند  اما کم تر کسی به بررسی و نقد دوره کوتاه سرپرستی « سیدجواد حسینی " پرداخته است .

کم تر کسی تصور می کرد که کنار زدن فردی که حدود 3 ماه در سمت " سرپرست " بوده چنین موجب واکنش بخشی از جامعه فرهنگیان شود درست بر عکس عزل محترمانه بطحایی که رفتن ایشان موجی از شادی و مسرت را در میان معلمان ایجاد کرد هر چند برخی مانند علی ذوعلم ، حاجی بابایی ، فرشیدی و... نظر دیگری دارند . شاید اگر سرپرست وزارت آموزش و پرورش از همان ابتدا در کنار احیای تمام  عیار روابط عمومی ارتباط خوب و دو سویه ای با رسانه ها برقرار می کرد اکنون وضعیت به گونه ای دیگر رقم خورده بود .

آیا « سیدجواد حسینی » کار خاصی حداقل در حوزه معیشت و مطالبات برای معلمان انجام داده است ؟

در دوره وزارت سیدمحمد بطحایی که بیشتر با شو و نمایش همراه بود و کار وزیر پیشین اکثرا در سخنرانی و ارائه حرف های اکثر تکراری و روزمره خلاصه شده بود اما فضا و فرهنگ امنیتی در آموزش و پرورش غالب بود .

علیه معلمان منتقد و رسانه های مستقل شکایت می شد اما بطحایی و تیمش در ساختمان بتونی وزارت آموزش و پرورش انگار این چیزها را نمی دیدند .

نقدی بر سرپرستی سیدجواد حسینی در آموزش و پرورش و واکنش معلمان

روابط عمومی که حساس ترین و راهبردی ترین بخش در هر سازمان برای پایش افکار عمومی و حساسیت سنجی بدنه است عملا تحت عنوان " چابک سازی "و  یا " کوچک سازی " تعطیل شده بود .

شاید در وزارت آموزش و پرورش نخستین بخشی که باید تعطیل شود و عملا کارایی و کاآمدی خود را از دست داده است همان ادارات ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات هستند که نظام آموزشی را از محتوا تهی کرده و روزمرگی را در ارکان سیستم نهادینه کرده اند .

این بخش که نامش ظاهرا " بازرسی " است در اکثر موارد چیزی جز تکرار و پاراف همان حرف های سایر بخش ها و دوایر را در سیستم فشل و ناکارآمد اداری انجام نمی دهد .

محصول دایره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات در آموزش و پرورش توجیه ناکارآمدی سیستم و افزایش نارضایتی است .

بهترین گواه برای این مدعا حجم بالای شکایات معلمان در دیوان عدالت اداری است.

( در این مورد بعدا به تفصیل خواهم نوشت )

صدور بخشنامه ممنوعیت شکایت از رسانه ها توسط آقای حسینی که در تاریخ این وزارتخانه بی سابقه بوده است و نیز پس گرفتن شکایت وزارت آموزش و پرورش از دو معلم یکی در سنندج و دیگری در خراسان جنوبی نشان داد که حسینی مدیر عملگرایی است .

این عملگرایی موجب باز شدن روزنه های امید و  کورسوی اعتماد به ایشان گردید .

حسینی در بدو ورود به وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که از استقلال این وازرتخانه دفاع خواهد کرد .

این سخنان موجب شد تا معلمان احساس کنند که سرپرست آموزش و پرورش کمی شبیه به آن ها است .

سال ها ست که استقلال این نهاد توسط برخی نهادها موازی و غیرپاسخ گو به بازی و سخره گرفته شده است و وزیران آن جز سکوت ، انفعال و توجیه کنش خاصی نداشته اند .

نقدی بر سرپرستی سیدجواد حسینی در آموزش و پرورش و واکنش معلمان

بده بستان های غیرمعمول و غیرشفافی که تحت عنوان " تعامل " با برخی نهادها به ویژه نمایندگان مجلس و به خصوص در حوزه عزل و نصب ها صورت می گیرد بی اعتمادی و حتی حس تنفر را نسبت به مسئولان وزارت آموزش و پرورش به ویژه " وزیر " دامن زده است .

البته بسیاری از نمایندگان تحت عنوان " مشورت " و یا " هم اندیشی "  آن را حق طبیعی خود دانسته و از آن دفاع هم می کنند .

گویا این قانون نانوشته ای است که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش قبل از معرفی شدن  باید دل نمایندگان مجلس را به دست بیاورد .

« محمدتقی سبزواری » از اعضای سازمان معلمان ایران در سایت این تشکل می نویسد :

" یکی از انحرافات و شاید اصلی ترین انحراف در میان دولتمردان طی سه دهه گذشته، تعامل وکلا و وزرا بوده است.

 تعامل نشانه فرهیختگی، روشنفکری و ایثارگری است ولی تعریفی که از تعامل بین وکلا و وزرا طی سه دهه گذشته استباط می شود حکایت از نوعی بده و بستان های سیاسی دارد.

وزیر برای کسب رای اعتماد و جلوگیری از استیضاح و نماینده مجلس برای گرفتن امتیاز در حوزه انتخابیه به تعاملاتی می رسند که خیر و برکت جامعه در آن نیست.

هفته گذشته گذرم به پاویون فرودگاه افتاد. تعدادی از نمایندگان مجلس آماده پرواز به تهران بودند. با دو سه نفرشان در مورد سید جواد حسینی گزینه مطرح وزارت صحبت می کردم و احوال می پرسیدم. گرچه می دانستم یکی از آنان تا به حال دو بار به دیدار سرپرست رفته است ولی همگی متفق القول بودند که تاکنون هیج حرکتی از سوی وزیر برای ایجاد ارتباط با نمایندگان صورت نگرفته است.

نقل قول می کردند که حسینی اظهار داشته من در آموزش و پرورش کار سیاسی نمی کنم و به همین علت تلاشی هم برای کسب رای نخواهم داشت.

 اگر نمایندگان پذیرفتند با برنامه به پیش خواهم رفت و برای اهداف مورد نظر نیز به بیش از دو سال زمان نیاز ندارم.

چنین استقلالی طی دو دهه گذشته تنها در وزارت دکتر دانش آشتیانی مشاهده شده است. این استقلال حتی در زمان حاجی بابایی با اما و اگر همراه بود. این صراحت و نداشتن حسی ناخوشایند از بی توجهی سرپرست فعلی توسط نمایندگان و موضع گیری های مکرر بعضی تشکل های معلمی علیه سرپرست و همراهی کجدار و مریز بعضی دیگر از تشکل ها مرا نسبت به پی گیری اخبار مربوط به وزیر پیشنهادی حسن روحانی مصمم کرد.

با یکی از دوستان مطلع صحبت کردم. از قول سرپرست گفت که تا زمان معرفی شدنم هیچ رایزنی در مورد رای اعتماد با نمایندگان نخواهم داشت. صدور بخشنامه ممنوعیت شکایت از رسانه ها توسط آقای حسینی که در تاریخ این وزارتخانه بی سابقه بوده است و نیز پس گرفتن شکایت وزارت آموزش و پرورش از دو معلم یکی در سنندج و دیگری در خراسان جنوبی نشان داد که حسینی مدیر عملگرایی است .

 به نظر می رسد علی رغم از بین رفتن تمامی روزنه های امید بر ثبات هنجارها، فرهنگ ایرانی آماده بازگشت به اصل خویشتن است.     "

حال شما به رفتار محسن حاجی میرزایی بنگرید که ظرف چند روز از معرفی اش با نمایندگان مجلس دیدار می کند و علی عسکری معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش آن را " صمیمانه " و " بسیارنوید بخش " می خواند . ( این جا )

علی عسکری با اشاره به اینکه در مدت حضور و دیدارهای وزیر پیشنهادی همراه ایشان در مجلس بوده است می گوید:

"همان طور که انتظار می رفت حضور ایشان در صحن علنی و دیدارها و تعامل صورت گرفته بسیار نوید بخش بود و اکثر نماینده ها در ارتباط گیری با ایشان ضمن طرح مطالبات ، قول همراهی و همکاری می دادند .                                                                                 

در این مدت چند بار که با آقای حسینی برخورد داشتم به این نتیجه رسیدم که ایشان قدرت بیان خوبی دارد و مفاهیم مورد نظر خود را در بهترین شکل به مخاطب انتقال می دهد .

همه این ها موجب شده است که سیدجواد حسینی در این مدت کوتاه با اقبال بخش قابل توجهی از فرهنگیان رو به رو شود .

اما در کنار این نکات مثبت ، حسینی اشتباهات استراتژیکی هم داشت .

نقدی بر سرپرستی سیدجواد حسینی در آموزش و پرورش و واکنش معلمان

حسینی گفت که می خواهد روابط عمومی را احیا کند اما انتصاب فردی غیرمتخصص و نابلد و ناآشنا به علم " روابط عمومی "  مانند شاپور محمدزاده در راس روابط عمومی غیرقابل توجیه بود .

حسینی تا روز خبرنگار ارتباط منسجم ، تعریف شده و منظمی با رسانه ها و خبرنگاران نداشت .

حسینی در سخنرانی های خویش از همه شرکای آموزش و پرورش نام می برد اما کوچک ترین اشاره ای به جایگاه " رسانه " نمی کرد . شاید در وزارت آموزش و پرورش نخستین بخشی که باید تعطیل شود و عملا کارایی و کاآمدی خود را از دست داده است همان ادارات ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات هستند که نظام آموزشی را از محتوا تهی کرده و روزمرگی را در ارکان سیستم نهادینه کرده اند !

این وضعیت و بی اعتنایی به حوزه " رسانه " بدون دلیل مشخص  و یا قانع کننده موجب تولید نوعی " بی تفاوتی " در خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش نسبت به رویکردها و عملکردهای ایشان شد .

شاید اگر سرپرست وزارت آموزش و پرورش از همان ابتدا در کنار احیای تمام  عیار روابط عمومی ارتباط خوب و دو سویه ای با رسانه ها برقرار می کرد اکنون وضعیت به گونه ای دیگر رقم خورده بود .

همان گونه که پیش تر نیز نوشتم ( این جا ) ؛ سیاست های دولت در زمینه آموزش و پرورش مشخص است و افراد به عنوان " وزیر " بیشتر نقش " مجری " را ایفا می کنند اما با این حال مدیریت هنری است که اگر درست ، منطقی و هدف مند صورت گیرد موجب تحول در سازمان خواهد شد .

شناخت چندانی از حاجی میرزایی وزیر پیبشنهادی در دست نیست اما مرور برخی جملات می تواند واقعیات مهمی را آشکار کند .

حاجی میرزایی به همراه حسینی در شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش چنین می گوید : ( این جا )

" مدتی از آموزش و پرورش دور بوده ام اما امروز در این جمع احساس غربت نمی کنم. علاقه مند بودم که استمرار همکاری سید جواد حسینی را در وزارت آموزش و پرورش داشته باشیم و حداکثر مقاومت را برای آمدن به وزارت آموزش و پرورش داشتم اما تقدیر بر این بود که به عنوان گزینه دولت برای نظام تعلیم و تربیت به مجلس معرفی شوم.

نقدی بر سرپرستی سیدجواد حسینی در آموزش و پرورش و واکنش معلمان

امروز با عزم جدی و مصمم با تمام توان آمده ام و اگر تقدیر الهی بر این باشد که در مجموعه آموزش و پرورش باشم تمام توان و بضاعت خود را در اختیار این مجموعه قرار خواهم داد. "

از فردی که آمدن خود به این مجموعه بزرگ و مهم را محصول و دستاورد " تقدیر " می داند خیلی نباید انتظار تحول و خلاقیت داشت .

خیلی نمی توان روی استقلال ، صلابت شخصیت ، شهامت و کارآمدی وی حساب باز کرد .

خیلی روی مدیریت علمی و اشاعه آن آن که حلقه مفقوده در نظام روابط فردی و میان فردی جامعه و کلید پویایی و  توسعه آن است حساب نکنید !

( 1 ) این جا

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

با کدام گزینه موافق هستید ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور