گروه بازنشستگان/
امروز چهارشنبه سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت دریافت پاداش بازنشستگان گفته است :
" منتظر تخصیص بودجه هستیم اما میدانید که هیچ کدام از دستگاههای اجرایی هنوز پاداش سال ۹۷ را دریافت نکردهاند اما مانند سال گذشته ،دولت این وعده را داده است که اولین دستگاهی که پاداش را خواهد گرفت، آموزش و پرورش است. در سال گذشته هم به همین ترتیب عمل شد و امیدوارم که انشاءالله تا خردادماه، تخصیص ردیفها انجام شود. ما این کار را شروع کردهایم اما الان تاریخ دقیقی را برای این پرداخت نمیتوانم تعیین کنم ولی با صحبتهایی که در سازمان برنامه انجام شده است، امیدوارم این پرداختها ظرف خرداد ماه انجام شود که برای آن میزانی معادل سه هزار و ۷۰۰ میلیارد پیشبینی شده است.
دیروز و پس از تجمع تعدادی از فرهنگیان بازنشسته در برابر وزارت آموزش و پرورش ، علی اللهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به خبرگزاری مهر گفت :
" آموزش و پرورش یک ابر سیستم در درون دولت است و کل کارکنان آموزش و پرورش ۴۰ درصد کارمندان دولت را تشکیل میدهند. هر جا مطالبهای در این سازمان وجود داشته باشد یک عدد بزرگی است.
شکل تأمین اعتبار و پیگیری مطالبات در آموزش و پرورش فرق میکند. ما در کنار شما هستیم و نباید این گونه تلقی شود که در مقابل شما هستیم و بهتر است در چارچوب محدودیتهایی که داریم قضاوت نشویم.
الهیار ترکمن تأکید کرد: چند سالی است که برای تأمین اعتبار پاداش پایان خدمت بازنشستگان، ردیف مستقلی در بودجه پیش بینی کردیم. وقتی ردیف در قانون بودجه تصویب میشود مانند چک بانکی است و دولت مکلف میشود آن را پرداخت کند. ما از سال ۹۷ این پیش بینی را در ردیف بودجه انجام دادیم و سال گذشته پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۶ را به این صورت پرداخت کردیم و در ردیف بودجه سال ۹۸ نیز برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته در سال ۹۷ این بودجه را پیش بینی کردهایم.
در حالی که سابق بر این مجلس مصوب کرده بود که این پاداش از یک درصد سهم شرکتها پرداخت شود. اصلی ترین دغدغه ما این بود که این عدد در بودجه دیده شود و بعد از کلی رایزنی به نتیجه رسید و امروز پاداش پایان خدمت در ردیف ۳۴ جدول شماره ۹ برنامه و بودجه پیش بینی شده است.
اللهیار ترکمن این اظهارات را در حالی عنوان می کند که صدای معلم در گزارش خود که مبتنی بر اظهار نظر همین مسئولان است نوشت : ( این جا )
" سال 95 ردیف مستقلی برای پاداش بازنشستگان در بودجه دیده شده بود اما در سال 96 این ردیف را حذف و مبلغ آن را در " صندوق توسعه ملی " پیش بینی کرده بود .
اللهیار تاکید کرده بود : " حذف مبلغ پیش بینی شده در قانون بودجه به دلیل اینکه از محل منابع عمومی بودجه و در حین اجرای آن قابل پیش بینی نیست، قطعاً این روند را در سال آتی با مشکل بیشتری مواجه می سازد. از سوی دیگر اضافه شدن بازنشستگان سال ۱۳۹۷ نیاز به منابع بیشتری به وجود خواهد آورد که در صورت عدم تدبیر به موقع، مشکلاتی برای دولت و این وزارتخانه ایجاد خواهد کرد..."
معاون مالی وزارتخانه در پاسخ به انتقادات بازنشستگان مثل همیشه توپ را به زمین دیگران انداخته و چنین اظهار نظر می کند :
" الان شما چه تحصن بکنید و چه نه، این پاداش پیش بینی شده و باید دو فرآیند دیگر اداری را طی کند که یکی از آنها ابلاغ از طرف سازمان برنامه و بودجه و تأمین اعتبار از طرف خزانه داری است.
ما در این مدت بارها به سازمان برنامه و بودجه مراجعه کردیم و آنها میگویند اطلاعات بازنشستگان به دست ما نرسیده است.
ما به تفکیک استان، اسم بازنشستگان را اعلام کردهایم. سازمان برنامه و بودجه از ما میخواهد حکم بازنشستگی ۴۱ هزار نفر را اسکن کنیم و برایشان بفرستیم که سر این موضوع اختلاف نظر داریم.
اللهیار ترکمن می گوید :
" من ۲۵ سال است که کارم در حوزه تأمین بودجه است. پیشنهادم این است که شما از میان خود ۵ نفر را به نمایندگی انتخاب کنید و طی هفتههای آینده این ۵ نماینده هر گاه که ما به خزانه داری، سازمان برنامه و بودجه رفتیم، همراه ما حضور داشته باشند و ببینند که ما به چه صورت پیگیر کار شما هستیم و ما را راستی آزمایی کنند. سال گذشته ما ۳,۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان را انجام دادیم و امسال نیز نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان در ردیف بودجه برای همین منظور پیش بینی کردیم. "
حال پرسش از معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آن است که اگر اعتبار مورد نظر در بودجه پیش بینی شده است چرا پرداخت ها به صورت قطره چکانی است ؟
پایان گزارش/
افراد غیر متخصص به هفت دلیل امکان پیشرفت نظام تعلیم و تربیت را سد می کنند:
* افراد غیر متخصص زبان علمی رشته های تعلیم و تربیت را بلد نیستند، لذا امکان گفت و گوهای تخصصی با آن ها دشوار است. آن ها با زبانی سخن می گویند که برای متخصصین عامیانه است یا زبان متخصصین را متوجه نمی شوند. این امر گرفتاری های ارتباطی فراوانی در موسسات آموزشی پدید می آورد و باعث شُبهه، عدم پذیرش، کدورت و اختلال در هم فهمی و همدلی می شود.
* افراد غیر متخصص ایده های شخصی درباره تعلیم و تربیت دارند که متاثر از تجربه های شخصی است. اجرای آن ها ممکن است در سطوح خرد نتیجه بخش باشد اما در سطح کلان تعلیم و تربیت وابسته به آزمایش و خطاست. ضمن اینکه افراد متخصص ایده های ناآزموده و شخصی را از آن ها نمی پذیرند.
* افراد غیر متخصص به دلایل بالا دیواری بین خود و منتقدان و متخصصان تعلیم و تربیت می کشند تا دور از چشمان ناظرین منویات فکری خود را اجرا کنند چرا که آن ها به فکر اجرای عجولانه ی باورهای خود هستند و از متخصصانی که این همه ایده و فکر را به سمت آن ها روانه می کنند بیزارند. به همین دلیل به جای منتقدین، مشاوران علمی و متخصصین، مدیران عملیاتی و اجرایی و اغلب محافظه کار را دور و بر خود جمع می کنند.
* مدیران غیر متخصص کارهای خود را در معرض ارزشیابی و قضاوت متخصصان تعلیم و تربیت قرار نمی دهند به همین دلیل بیشتر در معرض تملق و چاپلوسی قرار دارند.
* مدیران غیر متخصص مسایل پیچیده ی تعلیم و تربیت را ساده فرض می کنند، از این رو راه حل های ساده ای برای حل مشکلات دارند که عمدتا از دور اندیشی و عمق برخوردار نیستند.
* مدیران غیر متخصص پس از شکست های پیاپی می فهمند که این کاره نیستند ولی به جای اعتراف به شکست، برای در امان ماندن از نقد به دشمن تراشی و توجیه موانع زمینی و آسمانی بر سر راه خود می پردازند، لذا جو سازمان آموزشی را با تنش های بیشتر مواجه می سازند.
* حضور طولانی مدیران غیر متخصص تعلیم و تربیت در سازمان های آموزشی باعث دور شدن سازمان از مسایل واقعی خارج از سازمان می شود. مدیران غیر متخصص به حل و فصل کاذب بوروکراسی در سازمان آموزشی عادت می کنند و مسایل تربیتی جامعه همچنان حل ناشده باقی می ماند.
کانال دکتر سعید صفایی موحد
گروه گزارش/
همان گونه که پیش نیز آمد ( این جا ) ؛ دوشنبه 30 اردیبهشت آیین رونمایی از سامانه ثبت شکایات مردمی و تلفن گویای سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی با حضور سید محمد بطحايی وزير آموزش و پرورش و مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در سالن کنفرانس شهید حججی این سازمان برگزار گردید .
ابتدا قرار بود خبرنگاران در سالن کنفرانس حضور داشته باشند اما گفته شد که به طبقه پایین بروند .
تعدادی از خبرنگاران در راهروی طبقه نهم حضور یافتند اما اجازه حضور در اتاق کوچکی که قرار بود وزیر آموزش و پرورش در آن جا حضور یابد داده نشد و این موجب اعتراض خبرنگاران گردید .
در این نشست مجتبی زینی وند و سیدمحمد بطحایی سخنرانی کردند .
پس از سخنان زینی وند و بطحایی نوبت به میرحمایت میزاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نیز عضو شورای سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت مرکزی بر مدارس غیردولتی رسید .
قبل از سخنان میرزاده ، زینی وند با مخاطب قرار دادن وزیر آموزش و پرورش که جلسه ای دارند گفت در خدمت آقای میرزاده هستند .
میرزاده اما برخلاف روند جاری نشست لحن دیگری در پیش گرفت .
مطابق معمول در این گونه نشست ها با آن که مسئولان حاضر دائما و مکررا از حضور اصحاب رسانه تشکر و قدردانی به عمل می آورند اما خبرنگاران حق طرح پرسش را ندارند !
اما میرزاده سعی کرد که این خلا را تا حدودی جبران کند .
در پایان این نشست ، صدای معلم سعی کرد که گفت و گویی اختصاصی با میرزاده داشته باشد .
زینی وند با آن که خود در حال مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما بود دائما به میرزاده تاکید می کرد که جلسه شورای نظارت بر مدارس غیردولتی شروع شده است و خود را به نشست برساند .
گفت و گوی صدای معلم و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به علت تاکیدات زیاد زینی وند برای حضور در نشست مزبور نیمه کاره ماند .
علی رغم حضور میرزاده در نشست شورای سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت مرکزی زینی وند تا مدت ها مشغول مصاحبه با خبرنگار صدا سیما بود و این در حالی بود که ایشان خود مسئولیت نشست مذکور را بر عهده داشت .
آن چه می خوانید مشروح سخنان میرحمایت میرزاده در این نشست است .
گروه اخبار/
حجتالاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم در گفتوگو با تسنیم درباره برخی ادعاها مبنی بر ایدئولوژیک شدن کتابهای درسی اظهار کرد: ایدئولوژیکبودن کتابهای درسی که برخی از آن نام میبرند، تعبیر غلطی است.
وی افزود: اینکه میگویند کتابهای درسی ایدئولوژیک شده به چه معنی است؟ ایدئولوژیکشدن معانی و کاربردهای مختلف دارد، اگر منظور این است که کتابهای درسی نوعی تعصبورزی را به دانشآموزان القا میکند، باید بگویم کتابهای درسی پیش روی شماست، در کدام بخش این کار را انجام میدهند؟!
حجتالاسلام علی ذوعلم تصریح کرد: حتی کتابهای دین و زندگی و هدیههای آسمانی نیز اندیشهورزی، تفکر و پرسشگری را در دانشآموزان رشد میدهد. چون مبنای اندیشه اسلامی بر اساس تفکر و عقلانیت و اندیشهورزی است بنابراین ایدئولوژیک کردن کتابهای درسی حرف درستی نیست و اگر کسی در این رابطه مطلبی میگوید باید بهصورت موردی ارائه دهد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه برخی میگویند در ۴۰ سال اخیر نتوانستهایم به طور کامل در تربیت دانشآموزان مؤثر باشیم را نمی پذیرم، گفت: در جوامع پیشرفته هم ریزشهایی وجود دارد و اختلاف نسل جوان و نوجوان با نظام حاکم بسیار بیشتر است.
وی ادامه داد: برای خانوادهها بسیار مهم است که فرزندشان به کدام مدرسه میرود؛ هماکنون افراد زیادی با بنده تماس و در این رابطه مشورت میگیرند، حتی خانوادههایی که ممکن است به برخی مسائل چندان حساس نباشند هم برایشان مهم است که فرزندشان به چه مدرسهای میرود و چه آموزههایی به او منتقل میشود، برای خانوادهها مهم است که فرزندشان با اخلاق صحیح و توانمند تربیت میشود یا فرادی بدون مسئولیت و بیقید و بند.
حجتالاسلام ذوعلم تأکید کرد: اگر نهاد مدرسه در جامعه ما نبود آن وقت میفهمیدیم که جامعه چه میشود، دانشآموزان در مدارس بسیاری از آداب و مهارتها را به دست میآورند، پس مدرسه نقش مؤثر و کارآمد داشته است اما در یک گستره ۱۴ میلیونی دانشآموزان هرچقدر هم تلاش کنیم باز هم جای کار دارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی متذکر شد: آیا دانشگاهها کاملا توانمند و موثر بودند؟ در تمام عرصههای تبلیغی، فرهنگی، آموزشی، دانشگاهی، حوزوی و آموزش و پرورش این سؤال مطرح است اما مسئولیت آموزش و پرورش بسیار گستردهتر از بقیه است چون ۱۴ میلیون دانشآموز در حساسترین مقطع سنی هر روز چندین ساعت در مدرسه حضور دارند و انتظارات جامعه ـ که به حق است ـ از آموزش و پرورش بسیار است و باید تلاش بیشتری کنیم.
پایان پیام/
یکی از معضلات همیشگی آموزش و پروش کسری بودجه است و حداقل در سالهای اخیر همیشه شاهد بوده ایم که هم دولت و هم مجلس در زمان تصویب و تایید بودجه، بر این نکته تاکید داشته اند که در بودجه سال آتی حتما کسری زیادی را شاهد خواهیم بود که این علاوه بر بدهی های انباشته قبلی است . با این وجود بودجه با کسری بسته می شود و تایید می شود !جالب است حتی مسئولین آموزش و پرورش نیز سعی نمی کنند این تصور غلط را در جامعه اصلاح کنند که فرهنگیان در اصل تعطیلی ندارند .
نکته جالب این است که در چنین حالتی تصور عموم بر این است که آموزش و پرورش می تواند بر مسند مدعی بنشیند و از دولت به خاطر اختصاص کمتر بودجه ( حداقل در حد کار کرد نه بیشتر از آن ) طلبکار بوده و به اصطلاح برگ برنده را در دست داشته باشد ولی متاسفانه اوضاع برعکس است. به خصوص طی چند سال اخیر و پس از استقرار دولت یازدهم بلافاصله بعد از هرگونه اعتراض فرهنگیان به انباشت مطالبات و تاخیر های بسیار زیاد در پرداخت بدهی دولت به فرهنگیان ، این دولتمران هستند که بر جایگاه شاکی می نشینند و به اصطلاح از تمام نشدن درخواست های مالی آموزش و پرورش می نالند !
در ادامه بلافاصله چماقی بلند می شود و اختصاص درصد بیشتر از بودجه مصوب چون پتکی بر سر آموزش و پرورش فرود می آید! انگار نه انگار که خودشان بودجه را بسته اند ( مسئولیت برنامه ریزی و بودجه را عهده دار بوده اند ) و در همان زمان نگارش و اختصاص و صد البته تأیید بودجه بر کسری بودجه مهر تایید زده اند .
لازم به ذکر است وقتی تقریبا تمام بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان آن می شود از همان اول می شود آخر کار را حدس زد . (شاید اختصاص کمتر از بودجه در خیلی از سازمان ها و وزارتخانه ها خیال آنها را راحت تر می کند ! بودجه کمتر یعنی کار کمتر! دردسر کمتر ! ولی حقوق و البته پاداش و اضافه کار و مزایا و پرداخت های مناسبتی و ... سر وقت و بدون تاخیر! انگار نه انگار که منابع بودجه آنها با آموزش و پرورش یکی است و هر دو از یک منبع بودجه دریافت می کنند! )
وقتی اعتراضات فرهنگیان و پیگیری برای دریافت حق و حقوق قانونی شان بالا می گیرد به زیاده خواهی متهم می شوند و حتی گاهی عنوان می شود که اصلا مطالبات آنها تمامی ندارد!
پوشش رسانه ای سراسری و گسترده پرداخت قطره چکانی مطالبات چنان تاثیری در جامعه می گذارد که حتی در نزد افکار عمومی نیز فرهنگیان به زیاده خواهی متهم می شوند .
تمام رسانه ها و شبکه های تلویزیونی باخبر و زیر نویس به استقبال این اخبار می روند و همین کافی است که حداقل در بخشی از جامعه نیز چنین تصوری تقویت شود که فرهنگیانی که همیشه از دولت طلبکار هستند حتما دریافتی های آن چنانی نیز دارند . و اگر این برداشت را در کنار تصور غلط تعطیلی چندین ماهه معلمان در کنار هم بگذاریم اوضاع باز هم بدتر می شود.
جالب است حتی مسئولین آموزش و پرورش نیز سعی نمی کنند این تصور غلط را در جامعه اصلاح کنند که فرهنگیان در اصل تعطیلی ندارند .
کارمندان دیگر تقریبا با تعطیلی اداره فعالیت کاری شان نیز تمام می شود ولی در مورد فرهنگیان موضوع تفاوت دارد . بخش اعظمی از زمان ظاهراً تعطیل در شبانه روز و آخر هفته معلمان به دانش افزایی ، طرح سوال ، تصحیح اوراق امتحانی و ... سپری می شود .
چه بسیارند معلمانی که تا نیمه های شب خواب ندارند فقط به یک دلیل ساده ! دنبال راهی می گردند که دانش آموزی که از لحاظ درسی ضعیف است یا دانش آموزی که از لحاظ رفتاری و تربیتی مشکل دارد ، دانش آموز سرکش و عاصی و ... را با بهترین روش به مسیر درست هدایت کنند . گاهی برای حل مشکلات عاطفی و خانوادگی و مالی دانش آموزان پیشقدم می شوند و ... بگذریم که امتحانات مجدد و حضور در دوره های ضمن خدمت و ... در زمان های تعطیل اتفاق می افتد . پس اگر یک مطالعه جامع و بی طرف انجام شود معلوم می شود که کار معلمان در مقایسه با سایر کارمندان مشابه خود نه کمتر است نه راحت تر !
زمان پرداخت و حتی وعده پرداخت مطالبات هم خود داستانی جالبی دارد :
موعد اول زمان بازگشایی مدارس است. همه می دانیم که در آستانه بازگشایی مدارس یک سری وعده ها در خصوص پرداخت مطالبات داده می شود ولی دولت می داند که اعتراضات در شروع سال تحصیلی چندان جدی نیست ! پس همین وعده پرداخت کافی است تا عده ای از فرهنگیان برای جبران کسری معلم در کلاسها اضافه تدریس را قبول کنند .
موعد دوم در شروع نیمسال دوم تحصیلی و مصادف با بهمن ماه است که وعده های گوناگون پرداخت داده می شود ولی پرداخت های اصلی معمولا در خوش بینانه ترین حالت روزهای آخر اسفند و حتی در تعطیلات نوروز اتفاق می افتد که بسیار کمتر از میزان وعده داده شده است و بخش اعظمی از مطالبات پرداخت نشده باقی می مانند .
موعد سوم هفته بزرگداشت مقام معلم است که این بار با توجه به جدی بوده اعتراضات ، معمولا وعده ها با اعلام رقم های درشت و وعده پرداخت تمامی مطالبات و ... اعلام می شود ولی باز هم اتفاق خاصی نمی افتد و بخش اعظمی از مطالبات پرداخت نشده باقی می ماند . این حکایت تکراری برای سالهای متمادی است گویی که یک سناریوی از پیش نوشته شده است .
کمترین تردیدی نیست که آموزش و پروش تنها راه برنامه ریزی برای آینده بلند مدت کشور است مگر آنکه فقط نگاه ما به موقعیت های ظاهری و زودگذر و به اصطلاح " انتخاباتی " باشد که بحث دیگری است !
ای کاش یکبار برای همیشه آرامش به اردوگاه آموزش و پرورش بازگردد . مسئولین عزیز بدانید که بیشتر از تاخیر در پرداخت های مطالبات بازی های رسانه ای و وعده های دروغ آنهاست که روح و روان فرهنگیان را می آزاد و آنها را بیشتر از پیش دلسرد و ناامید می کند .
پس این چماق را حداقل از سر آموزش و پرورش بردارید و به جای بدهکار بر جایگاه طلبکار ننشینید و به فرهنگیان اتهام زیاده خواهی نزنید !
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
مدتهاست بر اصل تفکیک قوا و استقلال آنها در یک نظام جمهوری تأکید شده و ضرورت تصویب قوانین مورد نیاز منطبق با مقتضیات جامعه از طرف نمایندگان خبره مستقل و اجرای دقیق همه مصوبات مجلس از سوی دولتمردان توصیه می گردد اما همواره چیزی که در عمل اتفاق می افتد برخلاف آن بوده و هرساله نگرانی ها و آشفتگی های بی شماری را مخصوصأ در مورد قانون بودجه دامن می زنند . کسری بودجه ، جابه جایی ردیف های اعتبارات ، غفلت از سازمان های زیربنایی ، در اولویت قراردادن نیازهای غیرضروری و ثانوی بعضی از مؤسسات و بی توجهی مداوم به نهاد تعلیم و تربیت کشور و... اصطلاحاتی هستند که با ذهن و گوش انسان های معمولی هم آشناست .
این بار نیز تناقضات موجود در مصاحبه ها و موضع گیری های ریاست جمهور و ریاست سازمان برنامه و بودجه با بیانات ریاست مجلس و نمایندگان طیف های مختلف مجلس شاهدی بزرگ بر این مدعا هستند که دل هر اندیشمند دلسوز و مآل اندیشی را به درد می آورد به طوری که این مطالب ناهمگون ، ماه ها و بارها در رسانه های واقعی و مجازی به انتشار گذاشته شده اند .
به عنوان مثال موضع گیری علنی و نص صریح و بیان مستقیم جناب نوبخت ، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد عدم اجرای مصوبه مجلس ، اسباب شگفتی و اعجاب عمومی را فراهم آورد و بالاخره بعد از مشاجرات و مجادلات انبوه و نفس گیر مؤافقان و مخالفان ، همان برداشت و تحلیل جناب ایشان جامه عمل پوشید و آرای دیگران یکسره به حاشیه رانده و به بوته فراموشی سپرده شدند .
امید است که اعتراضات برخی از نمایندگان مجلس و ورود دیوان محاسبات کشور در تعامل با تصمیم سازان برنامه و بودجه کشور در مسیر جلوگیری از تضییع حقوق حقه کارکنان دولت ، مفید و مؤثر واقع شوند و احکام حقوقی اصلاحی جدید منطبق با قوانین مجلس صادر و در اختیار آنها قرار گیرند .
آیا افزایش حقوق کارمندان متناسب با تورم موجود در سطح جامعه منظور گردیده است ؟
جهش های افسار گسیخته قیمت ها و فشارهای ناشی از تحریم ها و نابه سامانی ها و آشفتگی های بازار داخلی دقیقأ مورد ارزیابی واقع شده اند ؟ آیا با کدام سازوکار منطقی و مستند و مستدل علمی به عدد و رقم های حقیقی دسترسی یافته اند که با آینده نگری علمی ، تضمین های لازم را در مرتفع نمودن مشکلات معیشتی و شغلی مردم تا پایان سال ۹۸ فراهم نمایند ؟
هرچند که همخوانی شاخص های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در خصوص تورم و مشکلات اقتصادی هم مورد شبهه و تردید اقتصاددانان مستقل و آکادمیک می باشد باز انحرافات و کجروی های مستمری نیز در صدور احکام کارکنان دولت و مخصوصأ فرهنگیان به چشم می خورد که به هیچ عنوان زیبنده نظام اداری و استخدامی کشوری نیستند .
گمانه زنی های مختلفی که مدتها قبل و بعد از تصویب بودجه از طرف نمایندگان مجلس ، وزرا و دیگر کارگزاران نظام هم صورت می گیرند چنان متناقض و متفاوت جلوه می کنند که حتی کارشناسان مستقل و خارج از قوای مذکور هم از تحلیل و تفسیر آنها ناتوان و درمانده می شوند تا چه رسد به اینکه افراد عادی یا کارکنان دولت چه تحلیل و ارزیابی مشخصی از این اظهارات به عمل خواهند آورد .
آیا متون مصوب قوه مقننه ، جزئیات مواد و تبصره های قانونی به قدری از ایهام ، ابهام ، استعاره ، مجاز و دیگر آرایه های ادبی برخوردارند که دریافت معنی واحد را بر دیگران و خاصه دولتیان دشوار ساخته است ؟
آیا اطلاعات مفید علمی و دانشگاهی ، فناوری های نوین ، و تجارب کشورهای مترقی و متمدن راهی به بودجه نویسی ما یافته اند یا مطابق سلایق شخصی و جو حاکم و اندیشه های عوامگرایانه یا شیوه های فرمایشی و نمایشی ، بودجه کشور عملیاتی و اجرایی می گردد ؟
آیا اعداد و ارقامی که نمایندگان مجلس در چهارچوب بندهای مختلف بودجه استفاده می نمایند نشانگر مقیاس یا معیار مشخصی در نزد صاحب نظران و کارشناسان اقتصادی دولتی نیستند و معانی دیگری را روایت می کنند ؟
پیشنهاد می شود به غیر از اصلاح نواقص قانونی ، مدیریتی فوق و آموزش مدیران راهبردی و در راستای پرهیز از هر نوع انحراف در اجرایی کردن قانون بودجه و جلوگیری از تضییع حقوق میلیونها کارمند و افراد تحت تکفل شان ، کارشناسانی بی طرف از حوزه ادبیات و ریاضیات ، نظر نهایی و تکمیلی خود را در مورد کلیات بودجه با زبانی واحد و بیانی متقن و پایدار اعلام نمایند تا در مراحل بعدی ، برداشت ها و دریافت های ضد و نقیض از آنها منتفی گشته و سبب بلاتکلیفی و سردرگمی خیل عظیمی از حقوق بگیران نباشند .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه بازنشستگان/
پرداخت پاداش معلمان بازنشسته هر سال به یک تراژدی تبدیل شده است .
سال 95 ردیف مستقلی برای پاداش بازنشستگان در بودجه دیده شده بود اما در سال 96 این ردیف را حذف و مبلغ آن را در " صندوق توسعه ملی " پیش بینی کرده بود .
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در نشست رسانه ای چهارشنبه 29 آذر ماه 1396 خطاب به خبرنگاران گفت که برای نخستین پاداش بازنشستگان از " صندوق توسعه ملی " پرداخت خواهد شد .
الهیار ترکمن در این نشست تاکید کرد :
اعتبارات آموزش و پرورش در لایحه بودجه از چند ویژگی برخوردار شده است و چهار تبصره مرتبط داریم که بسیار کمک کننده است. منابع اولیه بودجه ثابت و مشخصاند و تبصرهها عمدتا منابع ثانویه هستند که میتوانند راهگشا باشند. یک مورد بند "و" تبصره 4 است که به استناد آن یک میلیارد دلار (معادل 3520 میلیارد تومان) از منابع صندوق توسعه ملی برای پرداخت پاداش خدمت بازنشستگان فرهنگی برداشت میشود و یکی از دغدغههای اصلی ما در زمینه تامین منابع پاداش پایان خدمت از این طریق برطرف میشود.... "
در آن نشست رسانه ای صدای معلم به عملکرد اللهیار ترکمن و همکارانش در این مورد انتقاد کرد هر چند به مذاق ایشان و وزارت آموزش و پرورش خوش نیامد .
« صدای معلم » در گزارشی نوشت : ( این جا )
" حال این پرسش اساسی مطرح است که چرا بطحایی در زمانی که معاون مالی وزارتخانه بود ردیف مستقلی برای پاداش بازنشستگان در بودجه 95 دیده بود اما زمانی که به وزارت رسید و سکان معاونت مالی به دست الهیار ترکمن افتاد به صندوق توسعه ملی نقل مکان کرد ؟
آیا الهیار ترکمن که خود را در نشست ها همواره کارشناس متخصص در بودجه معرفی می کند حتی به احتمال کم پیش بینی نمی کرد که پرداخت بدهی پاداش بازنشستگان آموزش و پرورش از صندوق توسعه ملی حذف شود ؟ ( این جا )
( البته این امر طی فرآیند بررسی لایحه در کمیسیون تلفیق بودجه، مورد تصویب قرار نگرفت و حذف شد . )
به دنبال منتفی شدن پرداخت پاداش بازنشستگی فرهنگیان از محل صندوق توسعه ملی، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نامه ای به رییس مجلس شورای اسلامی از این اقدام انتقاد کرده و می نویسد : ( این جا )
" به استحضار می رساند در سال ۱۳۹۶، ۴۳۰۰۰ نفر از فرهنگیان کشور به افتخار بازنشستگی نائل شده اند که اعتبار مورد نیاز برای پرداخت پاداش پایان خدمت آنان ، ۳۶۰۰۰ میلیارد ریال می باشد. برای تامین این مبلغ، دولت در بند (و) تبصره (۴) لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور معادل ریالی یک میلیارد و شش میلیون دلار با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی پیش بینی کرده بود که این امر طی فرآیند بررسی لایحه در کمیسیون تلفیق بودجه، مورد تصویب قرار نگرفت
همان گونه که استحضار دارید یکی از مشکلاتی که همواره برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان کشور وجود داشته، تاخیرهای قابل توجه در پرداخت بوده که این امر همواره مورد اعتراض آنان قرار داشته است و احساس تبعیض و تفاوت در نحوه و زمان دریافت پاداش پایان خدمت همواره خاطر جامعه شریف معلمان کشور را مکدر می سازد .
حذف مبلغ پیش بینی شده در قانون بودجه به دلیل اینکه از محل منابع عمومی بودجه و در حین اجرای آن قابل پیش بینی نیست، قطعاً این روند را در سال آتی با مشکل بیشتری مواجه می سازد. از سوی دیگر اضافه شدن بازنشستگان سال ۱۳۹۷ نیاز به منابع بیشتری به وجود خواهد آورد که در صورت عدم تدبیر به موقع، مشکلاتی برای دولت و این وزارتخانه ایجاد خواهد کرد... )
الهیار ترکمن هم در پایان اریبهشت ماه 97 ترکمن در مورد پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی سال 96، می گوید :
" تأمین اعتبار مورد نیاز برای پرداخت پاداش پایان خدمت سال 1396 یکی از اصلیترین دغدغههای این معاونت است و با تلاشهای انجام شده در زمان تنظیم لایحه بودجه سال 1397 کل کشور، پیشنهاد تأمین آن از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به دولت ارائه و در تبصره 4 لایحه بودجه آورده شد، متأسفانه در فرآیند بررسی و تصویب لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی این پیشنهاد مورد تصویب قرار نگرفت و محل تأمین اعتبار پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 1396 از محل اعتبار بند (ز) تبصره (16) قانون بودجه یعنی اعتبار حاصل از یک درصد اعتبارات بانکهای دولتی، شرکتهای دولتی سود ده و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت تعیین شد."
فرهنگیان در سال 96 مسیر دشواری را برای دریافت پاداش خود طی کردند. ( این جا )
تعدادی از معلمان بازنشسته امروز سه شنبه 8 خرداد ماه با تجمع در مقابل وزارت آموزش و پرورش خواهان پاسخ گویی مسئولان و عمل به وعده ها برای پرداخت پاداش بازنشستگی خود شدند .
تجمع بعدی معلمان بازنشسته در 29 خرداد 97 در برابر سازمان برنامه و بودجه صورت گرفت . ( این جا )
معلمان بازنشسته سال 97 نیز نخستین تجمع برای دریافت پاداش خود را امروز برگزار کردند .
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، اصلیترین اولویت این معاونت در سال 98 را پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 97 اعلام و تاکید کرد اعتبار این پاداش در لایحه بودجه سال 98 گنجانده شده است. ( این جا )
بر اساس اخبار در تجمع امروز مقام مسئولی برای پاسخ گویی به معلمان حاضر نشد .
این در حالی است که به گفته خود مسئولان وزارت آموزش و پرورش پاداش کارکنان ستادی به دلیل اعتبارات اختصاصی سریعا پرداخت می شود .
چرا باید معلمان شاهد این گونه " تبعیض ها " حتی در درون سازمان خود باشند ؟
آیا در سازمان و دستگاه های برخوردار هم این روال وجود دارد ؟
معلمان می گویند با تورمی که هر روز می بینیم ارزش پول دائما در حال کاهش است . قدرت خرید ما هم هر روز کم تر می شود . حداقل پاداش را سر موقع بدهند .
بازنشستگی برای معلمان در کنار مشکلات ریز و درشتی که به همراه دارد باید پاداش را هم به عنوان یک " استرس " بزرگ و نهادینه شده به آن اضافه کرد .
پایان گزارش/