چند وقتی است در فضای مجازی صفحه شخصی محمد صیدلو را دنبال می کنم ؛ اولین پستی که در صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشته است ناخواسته مرا به یاد محمد بطحایی و سه قول معروفش به فرهنگیان و خانواده ها انداخت با این تفاوت که محمد صیدلو در این ویدئو خواهان و امیدوار به اتفاقات خوب و گام هایی رو به جلو برای آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران بود.
کمی بیشتر که در صفحه او بالا و پایین می کنم می بینم که خوب حرف می زند یا بهتر بگویم حرف های خوب می زند ، رویکرد متفاوتی دارد البته باید دید در نهایت امر قادر به تغییر می باشد یا خود تغییر می کند و هضم در سیستمی می شود که تغییر برای بقا را لازم می داند.
برایم جالب بود ۳۰ دستگاه اتومبیل پلاک قرمز اداره کل را به مناطق تحویل داده است و قرار است هیچ مسئولی در اداره کل از اتومبیل پلاک قرمز استفاده نکند! امیدوارم تصمیمش با درایت باشد و اداره کل را لنگ نگذارد .او که در نهایت مشکلی ندارد آقای مدیر کل است و به آنی همه چیز برایش مهیا خواهد شد؛به چشم بر هم زدنی.
او از هزینه هایی صحبت میکند گویا قرار است مورد صرفه جویی قرار گیردهزینه هایی که به گفته خود ایشان برای هر جلسه استانی ۱۰۰۰۰۰۰۰ تومان که به ازای ۲۴۰ روز کاری در سال مبلغی معادل ۲۴۰۰۰۰۰۰۰۰ خواهد شد .این یعنی امید به حذف جلساتی که در انتهای انها قدمی از قدمی برداشته نشده است گویا "نه خانی آمده و نه خانی رفته است" و فقط آموزش و پرورش متحمل هزینه مالی و معنوی شده است .اتلاف منابع مالی و انسانی و در این شرایط اسفبار مالی و کمبود نیروی انسانی در مدارس خیانت است.
در پست دیگری به حالت ایده آل انتخاب مدیران اشاره کرده است .او خواستار انتخاب سلسه مراتبی مدیران است هرم انتخاب مدیر را با کلمات ، از پایین تا راس هرم را به تصویر کشیده است .یعنی انتخاب مدیر مدسه توسط معلم؛ مدیر منطقه توسط مدیران مدارس و مدیر کل توسط روسای مناطق.
در پایان پرسیده است :
"اگر به این روال باشد مناسبات آموزش و پرورش تغییری خواهد کرد یا خیر؟ و چند نفر از مدیران مناطق و یا مدیران کل استانها در جایگاه خود ابقاء خواهند شد؟"
اصل طرح چنین مسئله ای نیکوست اما کاش این سوال را خود نیز جواب می داد ؟ آیا مدیران مناطق در حالت "اختیار در انتخاب" به ماندن او رای خواهند داد ؟ با این نشانه ها باید گفت صیدلو مدیری ست که صدای معلم مطالبه گر از حنجره اش بیرون می آید و کچ معلمی خورده ایست که هر سرفه اش اعتبار معلمی اش را پر رنگ تر می کند ؛ او هنوز صیدلویی که مدیر کل نشده او خواهان تغییر و رویکرد در آموزش و پرورش است .
اما....
از او پرسیدم بعد از حضورتان در اداره کل شهرستانهای استان تهران چه تفاوتی نسبت به سال قبل ایجاد شد؟ ناباورانه پاسخ داد" ادعایی نداشتم و ندارم ."
آقای مدیر کل ما همکاران از شما توقع داریم که ادعایی داشته باشید و در جهت برآورده شدن آن حرکت کنید .مگر می شود مدیر بود و طرح و برنامه برای پیشرفت سازمان نداشت؟ پس آن طرح "تعالی و تدبیر" که ناشتا به خورد مدیران مدارس تان می دهید چیست؟ حتما عبارت جالب "دایره شایستگی" را شنیده اید .داخل این دایره توانایی هایی هست که در آن مهارت های زیادی دارید، و بیرون از آن مسائلی که یا فقط بخشی از آن را متوجه می شوید یا اصلا چیزی از آن نمیدانید.
آقای مدیر کل شما نیز باید دایره شایستگی تان را بشناسید و به آن پای بند باشید .باور کنید اندازه این دایره اهمیت زیادی ندارد ولی شناختن مرزهای آن بسیار لازم است.
حتما شما به عنوان مدیر در آغاز سال تحصیلی برای خود هدف گذاری کرده اید مهر ماه سال بعد دفتر کاری تان را مرور کنید، چک کنید هر آنچه در توان داشتید در کنارش تیک انجام شد،خورده است یا خیر ؟
دلایل را مرور کنید اگر مشکل از شما بودقبل از عزل استعفا دهید و چرخه مدیریت معیوب را تداوم نبخشید.
ببینید صیدلو در فضای مجازی چقدر با واقعیت خود فاصله دارد؟
بیاندیشید آیا شما هم به جمع مدیران خوش فکر "پشت کیبوردی" پیوسته اید یا خیر؟
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش مصوباتی داشته است .
شاید مهم ترین موضوع تغییر بند (3) ماده (۱۳) قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش استانها، شهرستان ها و مناطق کشور مصوب 26 / 10 / 1372 باشد .
ماده 13 از این قانون به " منابع مالی شوراهای مناطق برای هزینه های جاری و عمرانی " اختصاص دارد .
بند 3 از این ماده می گوید : " تا 5 درصد عوارض صدور پروانه های ساختمانی ، تفکیک زمین ها ، پذیره و نوسازی علاوه بر عوارض مذکور را که شهرداری ها دریافت می کنند . "
و اما در کنار این اقدام انقباضی تصمیم مهم مجلس برای کاهش تنوع مدارس و محدود کردن آن به " دولتی و غیردولتی " باشد . البته اگر ضمانت اجرایی داشته باشد .
گروه گزارش/
پس از برگزاری دومین مرحله انتخابات برای انتخابات تعیین نمایندگان فرهنگیان در شورای عالی آموزش و پرورش ، « صدای معلم » نوشت :
" سرانجام مرحله دوم انتخابات شوراي عالي آموزش و پرورش براي انتخاب سه نماينده از میان منتخبین معلمان پس از نشست دو روزه (سه شنبه) در اردوگاه منظریه ( شهید باهنر تهران ) بدون حضور و یا دعوت از رسانه ها برگزار شد .
" مواضع سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نسبت به رسانه ها شفاف نیست .
در بازدید بطحایی به همراه هیات همراه از مناطق و مدارس سیل زده در استان گلستان وزارت آموزش و پرورش از رسانه ها خواسته بود تا این بازدید پوشش رسانه ای داده شود . ( این جا ) "
در اولين دوره اين انتخابات ١٦٣ نفر انتخاب شدند .
اين ١٦٣ نفر در يك انتخابات داخلي سه عضو اصلي را انتخاب کردند . « صدای معلم » امیدوار است تا این 3 نفر منتخب معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش به سرنوشت منتخبان صندوق ذخیره فرهنگیان دچار نشوند !
افراد منتخب عبارتند از :
١- جواد نوبختي از استان آذر بايجان شرقي عضو فراكسيون مجمع فرهنگيان ايران اسلامي با كسب ٧٧ راي
٢- حبيب اله گودرزي از استان اصفهان عضو فراكسيون مجمع فرهنگيان ايران اسلامي با كسب ٨٥ راي
٣- مريم رنگ آميز طوسي از استان خراسان رضوي با كسب ٧٠ راي
"با این حال و تاکنون و با توجه به جمعیت فرهنگیان کشور میزان مشارکت کم تر از 10 درصد بوده است ؛ پرسش صدای معلم این است حواله دادن این میزان به عواملی مانند درخواست فرهنگیان و مشکلات سخت افزاری و نرم افرازی تا چه حد منطقی و واقع بینانه است ؟
« صدای معلم » در مورد این انتخابات مانند انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان نظر خویش را اعلام کرده است . ( این جا )
زمانی که شورای معلمان و نماینده معلمان در ساختار نظام آموزشی جایگاهی ندارند ، معلمان در منطقه و یا ناحیه آموزشی خود مطابق ماده 5 آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی حتی حق انتخاب سر گروه خود را ندارند و توسط مدیر اداره منصوب می شوند و نیز در شورای معاونین منطقه حتی به اندازه " یک رای " ارزش و جایگاه ندارند ؛ این گونه اقدامات نمی تواند « مساله مشارکت » را در ارکان و اضلاع آموزش حل کند ضمن آن که از نظر ما اعتماد و سرمایه اجتماعی در حال حاضر وضعیت مطلوبی ندارد و پر رنگ شدن فضای امنیتی در زمان وزارت سید محمد بطحایی شکاف " اداره و مدرسه " و یا " صف و ستاد " را به حداکثر خودش رسانده است .
سرانجام و پس از گذشت حدود 6 ماه از برگزاری آن انتخابات ؛ رئیس جمهور اقدام به صدور احکام این منتخبین به علاوه 7 نفر دیگر نموده است .
پرتال وزارت آموزش و پرورش نوشت :
" رئیسجمهور در احکام جداگانهای و با استناد به بند الف ماده 8 و بندهای 10، 12، 13 و 14 ماده 9 و در اجرای ماده 11 لایحه قانونی تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش مصوب سال 1358 (اصلاحی مورخ 1381.7.29 مجلس شورای اسلامی)، 10 عضو شورای عالی آموزش و پرورش را برای یک دوره 4 ساله منصوب کرد.
حجتالاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، با عنایت به معرفی وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، خانم دکتر سیما فردوسی و آقایان دکتر علی اصغر فانی و دکتر محمود مهرمحمدی را بهعنوان «عضو شورای عالی آموزش و پرورش» منصوب کرد.
خانم دکتر طبیه ماهروزاده و آقایان دکتر غلامعلی حدادعادل و دکتر غلامحسین رحیمی نیز با عنایت به معرفی شورای روسای فرهنگستانهای کشور بهعنوان عضو شورای عالی آموزش و پرورش منصوب شدند.
همچنین با عنایت به معرفی شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش، خانم مریم رنگآمیز طوسی و آقایان حبیت الله گودرزی دورکی و جواد نوبختی با حکم رئیس جمهور بهعنوان عضو شورای عالی آموزش و پرورش منصوب شدند.
حجتالاسلاموالمسلمین آقای عبدالکریم بهجت پور نیز با عنایت به معرفی شورای عالی حوزه علمیه قم بهعنوان عضو شورای عالی آموزش و پرورش منصوب شد.
رئیسجمهور در این احکام، توفیق اعضای جدید شورا را در انجام وظایف محوله با رعایت اصول قانونمداری، اعتدالگرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند متعال مسألت کرده است. "
« صدای معلم » امیدوار است تا این 3 نفر منتخب معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش به سرنوشت منتخبان صندوق ذخیره فرهنگیان دچار نشوند !
پایان گزارش/