صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار/

استقرار دبیرخانه کشوری ایفای نقش تربیتی معلمان و کارکرد نهاد پرورشی و امور تربیتی

تجربه ی بیش از 4 دهه فعالیت برخی نهادها در سازمان آموزش و پرورش موید ضرورت بازاندیشی و نوسازی در برخی پارادایم ها و نیز در فلسفه ی وجودی این نهادها است .

یکی از این نهادها که بودجه ، اعتبارات و نیروی انسانی قابل توجهی را به خود اختصاص داده است ، نهاد پرورشی و یا امور تربیتی است .

« علی پورسلیمان » مدیر صدای معلم در گفت و گوی اخیر با انصاف نیوز تصریح می کند : ( این جا )

" ما باید آموزش و پرورش و ارکانش را بازتعریف کنیم و این تعریف باید به دور از عناصر و آموزه‌های ایدئولوژیک باشد. مهمترین دیدی که در جامعه‌ی ما نسبت به دانش‌آموز و معلم وجود دارد، دید ابزاری است که در ترکیب با دید ایدئولوژیک باعث انحراف دستگاه آموزش و پرورش ما می‌شود. "

مهین برخورداری، استاد دانشگاه و دکترای علوم تربیتی در این‌باره می گوید: ( این جا ) «معاونت پرورشی به مناسک‌گرایی محدود شده و مربیان پرورشی ما تنها درگیر مسائلی مانند رسیدگی به حجاب و لباس کودکان و نوجوانان، نماز جماعت، سرودها، مسابقات و... هستند و آموزش اصول اخلاقی دیگر مانند رعایت حقوق دیگران، آموزش مسائل زیست‌محیطی، مهارت‌های زندگی، ترویج صلح و دوستی را در زمره وظایف خود نمی‌دانند.»
او با بیان اینکه جدا کردن و منفک دیدن آموزش از پرورش اصولا اشتباه است و نباید برای تربیت جایگاهی متفاوت از آموزش درنظر گرفت، اظهار داشت: «درواقع وظیفه نظام آموزشی در همه جای دنیا یک چیز است و آن رشد انسان متعالی است، اما در ایران این دو مفهوم را از هم جدا کرده‌اند که ضربه زیادی به مدارس ما زده است؛ به‌طور مثال مگر می‌شود معلم ریاضی یا علوم در کلاس فقط به فکر آموزش یک سری مواد تئوری خام باشد و به ارتقا و رشد دانش‌آموز فکر نکند؟ آیا وظیفه آنها نیست که کارگروهی، همدلی و صبوری در یادگیری، خلاقیت و نوآوری، آموزش اخلاق فردی و اجتماعی را به دانش‌آموز آموزش دهند؟ آیا نیاز نیست که حین آموزش مسائل تربیتی هم لحاظ شود؟»

به عقیده برخورداری این جداسازی علاوه بر هزینه‌های گزافی که بر دوش دولت‌ها گذاشته، در عمل ناکام هم بوده است: «از سوی دیگر نظام آموزشی کشور در 40 سال اخیر هیچ تغییر بنیادی نکرده و این در حالی است که همه‌‌چیز در جامعه به سرعت در حال تغییر است. برنامه‌ریزان تربیتی و حتی آموزشی باید باور کنند لباسی که 40 سال پیش می‌شد تن دانش‌آموزی کرد، امسال به تن او نمی‌رود و حتی گاهی اوقات آن قدر مندرس است که هر لحظه احتمال می‌رود پاره شود و نیاز به تعویض دارد.»
این استاد دانشگاه با تأکید براینکه آسیب‌های اجتماعی روند رو به رشدی در سال‌های اخیر پیدا کرده‌اند، اظهار داشت: « مدیران ارشد معاونت پرورشی سری به مدارس بزنند و ببینند که دانش‌آموزان با چه مسائل و مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ رابطه‌های خطرناک، مصرف مواد‌مخدر، رفتارهای فردگرایانه به‌شدت منفی مانند خودخواهی، خشونت کلامی و رفتاری، چاقی مفرط نوجوانان و ده‌ها نمونه دیگر را ببینند و بعد قضاوت کنند که آیا برنامه‌هایی که برای اجرا به مدارس ارائه می‌دهند، مؤثر است یا خیر؟»

استقرار دبیرخانه کشوری ایفای نقش تربیتی معلمان و کارکرد نهاد پرورشی و امور تربیتی

« عبدالله افراسیابی » معاون پرورشی مدارس در صدای معلم می نویسد : ( این جا )

"در آسیب شناسی و تیپولوژی نهاد پرورشی یا تربیتی و باید و نبایدهای این مقوله، فاکتورهای ذیل مطرح و قابل تدقیق و ارزیابی است:


1- اغلب به این نهاد از منظر تک ساحتی و منقطع از سایر مقولات و پارادایم ها نگریسته می شود و اصل تاثیر و تاثر نادیده انگاشته شده و متاسفانه این اپیدمی همراه با جزئی نگری بر تصمیمات، برنامه ریزی و قضاوت ها و اقدامات مسئولین و بدنه پرورشی سخت سایه افکنده است. چگونه می توان به سلامت و موفقیت امور تربیتی - پرورشی امیدوار بود و حال آن که پاشنه های آشیل فراوانی فراروی جامعه و این نهاد وجود دارد ؟

تبعیضات جایگاه عدیده در ابعاد مختلف، رانت های شکننده و فلج کننده، معضلات معیشتی، بهداشتی ، درمانی ، برخی دیدگاه های الیگارک و آمرانه ، پردازش های عجولانه و فصلی و مقطعی ، عدم تطابق حرف و عمل " لم تقولون ما لا تفعلون ..." عدم اشراف و وقوف بر دنیای پیچیده جوان ، رخنه نفاق و ریا و تملق در جامعه و سیستم های تاثیر گذار و دیدگاه های صرفا منتقدانه برخی متولیان امر، از جمله پاشنه های آشیل این نهاد و کلیت جامعه قلمداد می گردد.


2- متاسفانه تافته جدابافته تلقی کردن نهاد فوق، تلقی غلط ، شتاب زده، طبقاتی و انتزاعی از آن، معضل دیگر فرا راه توفیق و سلامت این نهاد قلمداد شده و همین موضوع، به نوعی به شکاف در میان اقشار و طبقات جامعه و نهادینه شدن یاس و بدبینی و به نوعی آگراندیسمان و القاء پاتریمونال و اقتدارگرایانه دامن زده است.

اساسا می بایستی چه به لحاظ علمی و نظری و چه عملی و کاربردی به امور تربیتی به مثابه یک پروسه و امر جامع الاطرف نگریست. این معضل تا حدی به موضوع عدم شناخت و استنتاج درست از آموزش و پرورش و یا علم و تربیت دارد. نسبت دادن های تقدم و تاخر بدون ارزیابی های عالمانه و مدققانه و فروکاستن شان و جایگاه علم و معلم و برخی قداست بخشیدن های افراطی و یا نابه جا ، نه تنها به مقولات علم، جامعه، انسان، مدرسه، دانشگاه و توسعه و پیشرفت و امنیت جامعه صدمه وارد می سازد، بلکه خود امر تربیت و پرورش را به ورطه نابودی و محاق می کشاند.

در یک اپیتمولوژی واقع بینانه و راستین همراه با غور و تفحص شناخت شناسانه می توان گفت آموزش و پرورش و به عبارتی علم و تهذیب- تربیت، مقولات منفک از هم نبوده و به شدت در هم تنیده و به هم پیوسته می باشند.
پردازش و پالایش و تعمیق های علمی با مدنظر قرار دادن رسالت و فلسفه و کنه علم و غایت القصوای علوم که هیچ گونه شائبه و انتفاع مغرضانه و بلهوسانه را بر نمی تابد، خود به نوعی پرورش و تربیت و حتی تهذیب مبدل می گردد.

بهتر است این گونه عنوان شود که چه بسا پرورش منتج از علم به معنای حقیقی و محققانه آن است و لذا باید گفت یک معلم با آن شان والای خود یک مربی، نیز یک مربی موفق و راستین یک معلم در مفهوم متعالی آن می باشد. جدا سازی این مقولات به ظاهر علی حده یک قضاوت عجولانه، جاهلانه و چه بسا مغرضانه محسوب می گردد.


3- تحقق مقوله تربیت، منوط به آن است که آن را یک موضوع دستوری، بخشنامه ای و آمرانه ای ندانیم و چنین فکر نکنیم که تربیت یک امر آنی و خلق الساعه بوده و با امر و نهی محقق می گردد. "

در این زمینه مسئولان ، برنامه ریزان و سیاست گذاران به جای توجه به این آموزه ها و نیز اصلاح ساختار آموزش و پرورش سعی در فربه کردن این ساختار ناکارآمد ، زائد و غیرپاسخ گو دارند .

استقرار دبیرخانه کشوری ایفای نقش تربیتی معلمان و کارکرد نهاد پرورشی و امور تربیتی

پرتال اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران نوشت :

" «محمد شعبانی» از استقرار دبیرخانه کشوری ایفای نقش تربیتی معلمان در معاونت پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان خبر داد.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران، «شعبانی»  گفت: بر اساس ابلاغ معاونت پرورشی و فرهنگی وزارات آموزش و پرورش، دبیرخانه ایفای نقش تربیتی معلمان به استان مازندران واگذار شد.

وی همچنین گفت:  باتوجه به رویکرد اسناد بالادستی تعلیم و تربیت و توجه به نقش برجسته تربیتی همه معلمان آموزش و پرورش و مرادف بودن «معلم» و «مربی» در این اسناد، این دبیرخانه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

 معاون فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران افزودند: این دبیرخانه با حضور صاحب‌نظران تعلیم و تربیت استان تشکیل شده و در نظر دارد سیاست‌گذاری لازم  برای ایفای این نقش برجسته در سراسر کشور اتخاذ کند  و برنامه‌ها و فعالیت‌های پیشنهادی را جهت دستیابی به اهداف مورد نظر به وزارت‌خانه  و همچنین ادارات کل آموزش و پرورش  استان‌ها اعلام کند.

گفتنی است آموزش و پرورش مازندران ازجمله ادارات پیش‌تاز کشور در حوزه برنامه‌های پرورشی و فرهنگی است که چندین دبیرخانه ملی در آن استقرار دارد و در سال جاری میزبانی سه برنامه معظَم ملی را عهده‌دار بود که با حضور وزیر آموزش و پرورش  و معاون پرورشی و فرهنگی این وزارت‌خانه و مدیران و معاونان پرورشی ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور در سطحی قابل توجه  به انجام  رسید."

پرسش « صدای معلم » آن است که آیا می توان همچنان یک نهاد متولی و مجزای امور تربیتی در مدارس را با همان ذهنیت های پیشین تعریف و تبیین کرد و از سوی دیگر از معلمان خواست تا نقش های خود را تغییر دهند بدون آن که تعریف شفافی از این مفاهیم و آموزه ها صورت گیرد ؟

آیا اضافه کردن دبیرخانه و فربه کردن بدنه اداری و زائد می تواند نقش تربیتی معلمان را احیا و به آنان بازگرداند ؟

پایان گزارش/


استقرار دبیرخانه کشوری ایفای نقش تربیتی معلمان و کارکرد نهاد پرورشی و امور تربیتی

منتشرشده در گفت و شنود

گروه استان ها و شهرستان ها/

جمعی از بازنشستگان آموزش و پرورش شهرستان دزفول با ارسال نامه ای به صدای معلم خواهان توجه به مطالبات خود شدند .

منتشرشده در بازنشستگان

گروه اخبار/

تسلیت صدای معلم به مناسبت شهادت سردار قاسم سلیمانی

« صدای معلم » شهادت سردار  « قاسم سلیمانی » را تسلیت می گوید .

پایان پیام/

 

گروه دانش آموزی/

علی رغم انتشار گزارش های قابل توجه و البته قابل تامل در مورد سازمان دانش آموزی و مجلس دانش آموزی تاکنون مسئولان این نهادهای مدافع " حقوق دانش آموز " در موارد مطروحه پاسخ گو نبوده اند .

 مدیر صدای معلم در آخرین اظهار نطر در گفت و گو با انصاف نیوز گفته است :

" «این خبرگزاری ( پانا ) متعلق به سازمان دانش‌آموزی است. این سازمان هم با وجود اینکه اسم دانش‌آموز را یدک می‌کشد اما به دلیل ساختار بوروکراتیکی که پیدا کرده است، تبدیل به یکی از سازمان‌های زیر مجموعه‌ی وزارت آموزش و پرورش شده است. درحقیقت در این زمینه که صدای دانش‌آموزان باشد و مطالبات دانش آموزان را منعکس کند و به دنبال تعامل مناسب و سازنده با دانش آموز به عنوان یکی از ارکان مهم آموزش و پروش باشد، نتوانسته در رسالت خود موفق باشد.

برای اثبات این ادعا فقط کافی است که به نحوه‌ی انعکاس اخبار مجلس دانش‌آموزی در این خبرگزاری رجوع کنید. در انعکاس این اخبار به جای آن که همه‌ی گفته دانش آموزان چه موافق و چه مخالف گفته شود فقط تعدادی از آنها را  گلچین می‌کنند و پخش می‌کنند که از نظر خودشان چالش برانگیز نباشد.

این خبرگزاری همین طور بیشتر گفته‌ی مسوولان را منتشر می‌کند و بیشتر وزنه به سمت انعکاس صحبت مسوولان است.»پورسلیمان در ادامه افزود: «به نظر من اگر بخواهیم نمره‌ای به خبرگزاری پانا در مورد فعالیت آن بدهیم، این سایت نمره قبولی را حداقل در حوزه‌ای که در آن تخصص دارد و نام دانش آموز را با خود همراه می‌کند، نمی‌گیرد. "

مجلس دانش آموزی نیز وضعیت بهتری ندارد .

« صدای معلم » پیش تر در گزارشی از مسئولان ، برنامه ریزان و تصمیم گیران خواست تا " منشور حقوق ملی دانش آموز " و " منشور حقوق فرهنگیان " تعیین تکلیف شوند . ( این جا )

سوشیانت بیگلی نماینده استان زنجان در مجلس دانش آموزی و مشاور دانش آموزی مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت و گویی را با پانای زنجان انجام داده است .

به نظر می رسد هنوز مسئولان ترجیح می دهند از واژه " صمیمیت " به جای " انتقاد و " تفکر نقاد " بهره ببرند !

منتشرشده در دانش آموز

گروه گزارش/

همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ یکشنبه 1 دی نشست خبری " شاپور محمدزاده " معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی " به مناسبت سالگرد تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی با موضوع " سواد آموزی و رسانه " برگزار گردید .

در پایان این نشست ؛ « صدای معلم » نشستی را با " پرویز کوثری " معاون پشتیبانی سازمان نهضت سواد آموزی انجام داد .

شما را به مطالعه این گفت و گو دعوت می کنیم .

منتشرشده در گفت و شنود
بوق و کرنای اخبار مطالبات فرهنگیان و رتبه بندی معلمان
 
پس از مدت‌ها بحث و بررسی پیرامون مطالبات کهنه‌ی فرهنگیان در خصوص مسائل حقوقی و معیشتی سر انجام طرحی موسوم به "طرح رتبه‌بندی معلمان" طراحی و در دستور کار قرار گرفته تا عملیاتی شود.
طرحی که به گفته‌ی مسئولین امر هدف آن لااقل تنها بهبود وضعیت اقتصادی جامعه فرهنگیان نیست و به دنبال کیفی سازی آموزش و توسعه حرفه‌ای معلم است که بی تردید با همه‌ی نقاط قوت و کاستی‌ها و با توجه به شرایط مورد امتنان است اما گویا حاشیه‌های پر رنگ تر از متن قرار نیست دست از سر این طرح بردارد، از وعده‌ های وزاری مختلف برای اجرایی کردن این طرح تا تاریخ هایی که تاریخ مصرف‌شان تمام می‌شود ،تا اصرار مجلس به تدوین لایحه ویژه این طرح و ارسال به مجلس و نبود همیشگی اعتبارات و بودجه! اما در این نوشتار قصد آن را نداریم تا به چرایی عدم تعلق بودجه مکفی به دستگاه تعلیم و تربیت بپردازیم تا خدایی ناکرده محکوم به عدم درک شرایط ویژه کشور و بحث بودجه نشویم! مدت‌هاست فرهنگیان از فقر می‌نویسند و کسی نیست که آن را فرق بخواند!
 
موضوع مورد بحث در این متن نحوه اطلاع‌رسانی و عملکرد در خصوص نحوه و زمان اجرای طرح است که حقا شایسته فرهنگیان نیست.
به ویژه در چند روز اخیر از زیرنویس تا سر تیتر از صدا و سیما تا فضای مجازی از برنامه ویژه تا هر بوق و کرنای دیگری برای اطلاع‌رسانی این طرح استفاده شده است.
از همگی کسانی که به رسالت خبری خود واقفند و با پوشش اخبار و مسائل  فرهنگیان به کمک دستگاه تعلیم و تربیت مملکت آمده‌اند کمال قدردانی را داریم ولی نقد در خصوص اینگونه عملکرد و اطلاع‌رسانی بر اصل موضوع سایه افکنده است.
 
اگر قصد به اطلاع رساندن عموم و به ویژه فرهنگیان از زمان و نحوه اجرای این طرح است اینجانب به عنوان قطره‌ای از  دریای بیکرانه آموزش و پرورش به نمایندگی از همگی فرهنگیان اعلام می‌دارم، متوجه شدیم! 
اما گویا شیطنت هایی هم در گوشه و کنار، خواسته یا ناخواسته با این خبر همراه است که از تب و تاب نمی‌افتد و به ویژه در چند روز اخیر مرتبا بازنشر داده می‌شود و بحث درصد افزایش حقوق آن برجسته می‌شود!
 
خدمت مسئولین گرامی و اهالی رسانه بایستی عرض کنیم  تکرار مکرر این خبر شور شیرینی آن را در آورده‌است!
 
بوق و کرنای اخبار مطالبات فرهنگیان و رتبه بندی معلمان
 
آیا افزایش تا پنجاه درصد حقوق و مزایای برخی مشاغل دیگر به صورت چراغ خاموش اهمیت خبری ندارد؟
چگونه است که صرفا بایستی افزایش حقوق معلمان حتی به صورت حداقلی بایستی سرتیتر اخبار قرار گیرد؟
آیا برجسته کردن این خبر بیش از اندازه و ظرفیت خبر و طرح رتبه‌بندی با هدف خاصی دنبال می‌شود؟!
آیا با این حجم از پوشش یک طرح چنین به جامعه القا نمی‌شود که قشر فرهنگی قشری دائم المطالبه و متوقع است؟
آیا جدای از بحث کارشناسی نحوه و مفاد این طرح،این نحوه اطلاع‌رسانی کارشناسی و احیانا آسیب‌شناسی شده است؟
 
فرهنگیان همواره سخن و عمل‌شان واضح و مبرهن بوده و هست.
مدت‌هاست فرهنگیان از فقر می‌نویسند و کسی نیست که آن را فرق بخواند!
بی تردید اجرای طرح رتبه‌بندی نیازمند اعتبارات، دقت و عملکرد دقیق و کافی است تا تسکینی بر درد های دستگاه آموزش و پرورش باشد.
 
 امید است اصحاب رسانه همان طور که به هر طریقی این چنین افزایش چند درصدی حقوق فرهنگیان را تیتر می‌کنند همواره ندای مطالبات فرهنگیان و پوشش دهنده مطالبات آنان باشند و مسئولین محترم نیز با طمانینه بیشتری به ابراز دستاورد‌هایشان بپردازند دستاوردی که هنوز هم به طور کامل اجرایی نشده و به گمان نگارنده دستاورد شخصی احدی نیست.
این گونه اطلاع رسانی یقینا با آسیب هایی همراه است کافی است مسئولین در این خصوص اندکی تامل کنند!
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
 بوق و کرنای اخبار مطالبات فرهنگیان و رتبه بندی معلمان
منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

با کدام گزینه موافق هستید ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور