گروه گزارش/
امروز سه شنبه 23 مهر با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیرآموزش و پرورش ، 1982 پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی با 10هزار کلاس درس در سراسر کشور از طریق ویدئو کنفرانس در دماوند افتتاح شد.
پرتال وزارت آموزش و پرورش نوشت :
صبح امروز طی مراسمی که به صورت نمادین و با حضور اسحاق جهانگیری و محسن حاجی میرزایی در شهرستان دماوند برگزار شد 1982پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی با 10هزارکلاس درس در سراسرکشور از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح و به بهرهبرداری رسید.
براساس این گزارش این پروژه ها با اعتباری بالغ بر ۳هزار و ۱۰۰میلیارد تومان احداث شده است که ۴۷درصد منابع مالی آن توسط خیرین و ۵۳درصد نیز از منابع دولتی تامین و هزینه شده است.
شایان ذکراست؛ استانهای خوزستان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و تهران دارای بیشترین پروژه می باشند .
پرسش « صدای معلم » از وزیر آموزش و پرورش در راستای شفاف سازی و تنویر افکار عمومی آن است که لیست مدارس و تعداد کلاس هر مدرسه، به تفکیک استان، شهرستان و منطقه آموزش و پرورش در اختیار تمامی اصحاب رسانه قرار گیرد.
پایان پیام/
یادش به خیر
در دهه شصت در نیمکتهای سه نفره مینشستیم. سمت راستم یکی از خانزادههای مشهور و هم تختی دست چپ پسر استاندار وقت زنجان بود.
در آن سالها نه تبعیض خاصی بود و نه مهمتر از آن حس تبعیض!
فقیر و غنی، باهوش و کم هوش، روستایی و شهری ... همه و همه زیر یک سقف در یک کلاس و در یک مدرسه تنفس میکردیم.
عدالت بر باد رفته
عدالت آموزشی از زمانی زیر رادیکال رفت که مدارس رنگارنگ سمپاد، نمونه دولتی، هیأت امنایی، شاهد، غیر انتفاعی و ... با رشد قارچگونه خود هر روز بر گلوی نحیف عدالت آموزشی فشار آورده و عرصه را بر دانشآموزان عادی تنگ و تنگتر نمود.در سیستم آموزشی فعلی متأسفانه با بیست و چند نوع مدرسه رنگارنگ و به شدت تبعیضآمیز مواجه هستیم که یک سر آن مدارس سمپاد و غیرانتفاعی بوده و سر دیگر آن مدارس کاردانش و کپَری است.
تراژدی کنکور
نگاهی به نامآوران کنکور امسال خود تأییدی بر ادعای سیستم تبعیضآمیز آموزشی ماست.
از بیست نفر از رتبههای یک تا چهار کنکور در رشتههای ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، زبانهای خارجی و هنر، ۹ نفر تهرانی بوده و ۶ نفر دیگر از سایر کلانشهرها میباشند، یعنی ۱۵ نفر برتر کنکور ۹۸ متعلق به پنج کلانشهر هستند که این خود نشاندهنده توزیع ناعادلانه امکانات بین استانها و تجمیع و انباشت داراییهای مادی و معنوی کشور در پایتخت میباشد.
صفر مطلق سهم ماست
از منظری دیگر ۱۵ نفر از بیست نفر رتبه برتر کنکور ۹۸ متعلق به مدارس سمپاد (استعدادهای درخشان_تیزهوشان) هستند، ۳ نفر غیرانتفاعی، و سهم مدارس نمونه دولتی و هیأت امنایی هر کدام یک نفر است.
به عبارت روشنتر بهرهی مدارس دولتی که در برگیرنده بیش از نود درصد دانشآموزان کشور هستند، صفر مطلق می باشد!
پداگوژیک انحصارطلبانه
"در جغرافیای آموزش و پرورش در کنار مافیای کنکور، آموزشگاههای علمی و آزاد، گروههای مافیایی جدیدی در حال شکلگیری است تا بازار پر مشتری آینده را از آموزش زبانهای خارجه گرفته تا تربیت معلم، مدرکفروشی به بهانه پایش و سنجش مستمر و سالیانه صلاحیتهای شغلی و حرفهای معلمان و دیگر آموزشهای کوتاهمدت، کارگاههای رنگارنگ آموزشی و نشستهای به اصطلاح علمی در حوزه دانش پداگوژیک را در انحصار خویش بگیرد. نمونهای از فلان مجتمع آموزشی در شمال تهران که با اخذ مجوزهای لازم، آموزش نیروی انسانی را در انحصار خود گرفته تا برای برخی از همکاران خود، چک سفید امضا به عنوان پاداش تقدیم کند"
تیر خلاص بر تبعیضها
در وانفسای طرح نابخردانه ۵۷ تن از نمایندگان مجلس مبنی بر رفع انحصار از زبان انگلیسی از مدارس (بخوانید حذف زبان انگلیسی)، مصوبه میمونی با ۱۵۷ رأی موافق تحت عنوان یکسان سازی مدارس دولتی و حذف تنوع و تکثر بیست و چندگانه مدارس از مجلس برون زد. طبق این طرح، آموزش و پرورش موظف است تا پایان سال تحصیلی ۹۹-۹۸ با حذف مدارس گوناگون (و انتخاب مدرسه تنها با معیار محل سکونت و نزدیکی به محیط آموزشی) در واقع به سمت عدالت آموزشی و فرو کاستن از تبعیضات جامعه طبقاتی قدم بردارد.
چشمانداز یکسانسازی آموزشی
در چشمانداز طرح یکسانسازی آموزشی بر اساس دوآلیته (مدارس دولتی و غیر دولتی) ضمن کاسته شدن از سرعت انفجاری طبقاتی شدن جامعه، در تقلیل و روانی ترافیک و کم شدن آلودگی هوا، کاهش آسیبهای اجتماعیِ معطوف به تبعیضهای ناروا نیز دورنمای روشنی قابل تصور میباشد. چرا که با یکسانسازی آموزشی مدارس متنوع که در عمل پول بما هو پول تنهاترین سردار بیرقیب عرصه تصمیم و اقدام بود، از حیز انتفاع ساقط خواهد شد.
امیدواریم با تصویب و البته اجرایی شدن مصوبه مجلس(در صورتی که مافیای قدرت اجازه حذف مدارس رنگارنگ را بدهد) مبنی بر حذف مدارس رنگارنگ و تقسیم مدارس به دوگانه دکارتی دولتی و غیر دولتی، این بازی ناعادلانه و تبعیضآمیز به نفع اکثریت دانشآموزان رقم خورده و ما شاهد روزهای آفتابیتر و عادلانه تر در مدارس دولتی خود باشیم.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
سیستان و بلوچستان
گروه اخبار/
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، رضا مددی در گردهمایی تخصصی روسای ادارات، کارشناس مسئولان و کارشناسان فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: هر برنامه ای در مدرسه نمود نداشته باشد و ریشه در مدرسه نداشته باشد به اهداف نزدیک نمیشود .
او ادامه داد: ملاک برنامههای خود را مدرسه قرار دهید اگر فعالیت های پرورشی و فرهنگی در مدارس کمرنگ شود نشاط و شادابی از مدارس رخت بر می بندد .
مددی افزود: تمام وقت بچه ها نباید در کلاس محدود شود بلکه فعالیت ها تربیتی خارج از ساعات رسمی به صورت مکمل درس رسمی باشد .
مشاور وزیر گفت: با نگاه به سند تحول بنیادین وجود برنامه های فرهنگی هنری پرورشی اجتماعی و سیاسی به شدت مورد نیاز است و ضرورت آنها احساس می شود.
او خاطر نشان کرد: کمرنگ شدن فعالیتهای فرهنگی هنری ورزشی اجتماعی شادابی و نشاط دانش آموزان را کاهش میدهد و این به ضرر آموزش و پرورش است دانشآموزان باید در تمام عرصههای فرهنگی آموزش و اجتماعی حضور داشته باشند تا زمینه تحقق تربیت تمام ساحتی به وجود بیاید.
رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین گفت: معاونت پرورشی باید در سرنوشت مدرسه ورود پیدا کند و مدیران مدرسه خود را تحت امر تفکر معاونت پرورشی و فرهنگی هم بدانند و نباید فقط در یک جهت و فقط آموزش حرکت کند.
پایان پیام/
گروه گزارش/
پس از گذشت چندین روز از رسانه ای شدن طرح حذف آموزش زبان انگلیسی از برنامه مدارس موسوم به « رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش کشور» ؛ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توضیحاتی در این مورد ارائه کرده است . ( 1 )
میرزاده گفته این طرح نیاز به چکشکاری جدی دارد و آن را نیازمند بررسیهای کارشناسی دانسته است .
اگر آن گونه که میرزاده می گوید درست باشد پس ارائه این طرح در قالب طرح یک فوریتی چیست ؟
این چه طرحی است که باید خارج از نوبت مورد بررسی قرار گیرد ؟
آیا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و سایر نمایندگان امضا کننده سایر طرح های مرتبط مانند آموزش و پرورش مانند تصویب سازمان نظام معلمی و نیز طرح های معیشتی و اقتصادی آن را نیز در قالب طرح های یک فوریتی و یا دو فوریتی ارائه کرده اند ؟
پرسش « صدای معلم » این است که وقتی طرح تبدیل به قانون شد دیگر بحث کردن در مورد آن چه فایده ای دارد ؟
درخواست این رسانه ی معلمی به آقای میرزاده و دوستانشان در مورد توصیه به رسانه ها آن است که خیلی در مورد ارائه این طرح های غیرکارشناسی و غیرعلمی عجله نکنند و موضوعات مهم تر و راهبردی تر را در دستور کار قرار دهند .
( 1 ) سخنگوی کمسیون آموزش مجلس طرح « رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش کشور» را نیازمند بررسیهای کارشناسی دانست و تاکید کرد که هدف از امضای این طرح اولویت دادن و در دستور کار قرار دادن در مجلس است و محتوای آن به طور کامل مورد تایید نیست.
میرحمایت میرزاده درباره طرح «رفع انحصار زبان انگلیسی در نظام آموزش کشور» که قرار است در مجلس بررسی شود، گفت: «مقام معظم رهبری به این نکته اشاره کردهاند که اصرار بر ترویج زبان انگلیسی در کشور ما یک کار ناسالم است. باید زبان خارجی و زبان علم بلد بود اما زبان خارجی و زبان علم فقط انگلیسی نیست.»
او ادامه داد: «منابع ارزشمند زیادی در دیگر زبانهای زنده دنیا وجود دارد که باید به آنها پرداخته و به دانشآموزان آموزش داده شود. به غیر از آن طبق اصل 15 قانون اساسی هم باید ابتدا به زبان های قومی و محلی خود بها دهیم.»
میرزاده گفت: «از طرف دیگر زبانهای بین المللی زیادی در محافل علمی دنیا مورد استفاده قرار میگیرد اما ما دست و پای خود را بستهایم و تمام تمرکز خود را بر روی زبان انگلیسی گذاشتهایم در حالی که این زبان فقط یکی از چند زبان بینالمللی زنده و پرکاربرد در دنیاست.»
او افزود: «این طرح در صورت تصویب قرار است این امکان را به دانشگاهها و مراکز آموزشی ما بدهد که فرصت برابر برای آموزش همه زبانها را فراهم کنند.»
سخنگوی کمسیون آموزش مجلس درباره انتقادهایی که به این طرح وارد میشود، گفت: «نکته اول در این باره این است که این طرح نیاز به چکشکاری جدی دارد و باید در کمسیون آموزش مجلس بررسی شود. حرف اصلی ما این است که نباید آموزش زبانهای بین المللی در مدارس و موسسات آموزشی و دانشگاهها حالت اجباری به خود بگیرد. هر منطقهای که پتانسیل، ظرفیت و متقاضی و مشتری برای آموزش یک زبان بینالمللی و یا قومی و محلی را دارد به آن بپردازد.»
او درباره انتقاد از برخی مفاد این طرح که آموزش زبان را کاملا خصوصی میکند نیز گفت: «قرار نیست آموزش زبان خصوصی شود. مدارس دولتی طبق قانون اساسی در تمام نقاط کشور هست و خواهد بود. اما تعداد داوطلب برای آموزش زبان دوم مهم است. به طور مثال در یک منطقه تقاضا برای یادگیری زبان آلمانی فراهم است و اما برای زبان انگلیسی یا فرانسوی نیست. خب لزومی ندارد در آن منطقه زبانی که متقاضی ندارد آموزش داده شود.»
میرزاده که خود یکی از امضاکنندگان این طرح است در ادامه گفت: «این قانون نیست و یک طرح اولیه است. این طرح اولیه از 10 کانال تخصصی رد میشود و در آن جا به طور کامل بررسی می شود. امضای ما پای این طرح صرفا برای این است که این طرح در اولویت بررسی قرار گیرد. ممکن است امضاکنندگان این طرح چند صفحه اصلاحیه و یا نظر کارشناسی جدید داشته باشند که بخواهند به آن اضافه کنند.»
او این طرح را نیازمند بحثهای جدی کارشناسی دانست و گفت: «هدف از امضای این طرح اولویت دادن و در دستور کار قرار دادن است نه اینکه محتوای آن را صد در صد تایید کنیم. تک تک امضاکنندگان این طرح پیشنهادهایی دارند و هنگام بررسی در کمیسیون تخصصی درباره آن بحث میشود و نظرات کارشناسی اعمال میشود. بعد که این طرح تبدیل به قانون شد می توان بر روی آن بحث کرد.»
میرزاده در پایان گفت: «احساس من این است که تغییراتی در این طرح رخ میدهد که امکان اجرایی شدن آن در تمامی مناطق کشور باشد. کارشناسان دستگاههای ذیربط مانند آموزش و پرورش و آموزش عالی و تالیف کتب درسی و... نیز باید در این باره نظر دهند.
تا تصویب این طرح کار زیاد است نظر من این است که دوستان رسانه در رسانهای کردن این طرح خیلی عجله نکنند و بگذارند این طرح بررسی و کارشناسی دقیق شود.»