ما همه فرهنگیان در کاتاگوری مشخصی از اوضاع خود در هر حیطه ای باخبریم . هر فرد شاغل به نسبت شرح وظایف خود ویژگی های خاص شغلی دارد که نیازهای ویژه ای را برای احساس مفید و ارزنده بودن لازم دارد و همچنین برای تأمین سلامت و بهداشت روح و روان . شاید تنها وزراتخانه محروم از این مزایا ، وزارت آموزش و پرورش است. ما بعد بازنشستگی به حال خود رها می شویم و کسی نگران دندان پوسیده و یا بیماری های استخوان و چشم و.... فرد بازنشسته که جوانی خود را در راه خدمت به وطن و فرزندان آن سپری ساخته اند و یا افسردگی ناشی از بیماری و عدم توانایی در درمان و یا بیماری های روحی – روانی متأثر از آنها و.... نیست. اما همه این موارد مهم با نگاه ارزشی به وجود انسانی انسانها در دیگر وزارتخانه ها بالاخص وزارت نفت موج می زند.
راستی انسانها در این جامعه درجه بندی دارند ؟ پس نگوئیم نظام برده داری برچیده شده است ، هنوز نگاه ارباب – رعیتی با بی رحمی و بی انصافی مدیران در تصمیم گیری و برنامه ریزی ها به حیات موذیانه خود ادامه می دهد. راستی این گناه کبیره هست یا صغیره ؟ برخورداری یک عده ای تا حد رفاه کامل و بی نصیبی قشری با قرار گرفتن در زیر خط فقر؟
این همه شعار ندهید که جایگاه آموزش و پرورش معلم در نگاه و عمل تان ، گویای واقعیت است.
من بازنشسته یک کارت منزلت بلااستفاده دارم که هیچ سازمان و مؤسسه ای به آن سرویس نمی دهد ، از خانه معلم سراسر کشور محرومم ، دو باشگاه رفاهی – تفریحی – فرهنگی در تهران و کرج دارم که 12 باشگاه دیگر ، خدا داند چه زمانی ساخته خواهد شد ، بیمه تکمیلی ام باری از دوشم برنمی دارد ، بیمه درمانم مرا از پزشک و درمان دور ساخته است و واهمه دارم پزشک بروم ، بازنشسته ام و هنوز سقفی بالای سرم نیست و....
ما منکر خدمات ایثارگرایانه و سخت کارکنان وزارت نفت در عرصه کشف و استخراج نفت و گاز نیستیم اما تفاوتها نباید به تبعیض ها منتهی شود و قدر و منزلت هر شغل در حد کفایت خود بود ارج نهاده شود. موارد زیر از منابع گوناگون آورده شده است ، شمای همکار اگر شاخص های دیگری را به یقین می دانید در ذیلِ نوشته ، مرقوم نمایید تا شکاف و فاصله و تفاوت دو انسان در دو وزارتخانه متفاوت در این جامعه بیشتر مشخص شود.
1- بازنشستگان وزارت نفت 600 هزار تومان حق معیشت دریافت می کنند. ( طی سال دو یا سه بار)
2 - حق سفر بازنشستگان آموزش و پرورش سه سفر تا آخر عمر است و برای بازنشستگان نفت به طور چرخشی جهت سفر به اقصی نقاط کشور ، تورهای سفر اعلام و ثبت نام می گردد.
3- کارت چند منظوره پاسارگاد که مثلا مبلغ 400 هزار تومان برای بازنشستگان جهت معیشت رمضان شارژ می گردد.
4 - مستمری و مقرری بازنشستگان صنعت نفت برای امسال 18 درصد افزایش داشته است.
5- تسهیلات تشویقی برای ورزش بازنشستگان وجود دارد.
6- امتیازات ویژه برای استخدام رسمی فرزندان کارکنان صنعت نفت وجود دارد.
7 - انواع وام هایی که به بازنشستگان وزارت نفت داده می شود:
وام مصوبه (با توجه به مشکلات مطروحه فرد بازنشسته برای دیه ، آتش سوزی ، تصادف و..... می باشد و مبلغ آن نسبت به میزان خسارت و یا نوع مشکل توسط واحد مددکاری و سلسله مراتب اداری مشخص می شود.)
وام جامع ( مبلغ 3 میلیون تومان قابل کسر در سی قسط متوالی )
وام ازدواج ( مبلغ 6 میلیون تومان قابل کسر در سی و شش قسط متوالی )
وام تحصیلی دانشجویی ( مبلغ 4 میلیون تومان در سی و شش قسط متوالی )
وام فوت ( مبلغ 3 میلیون تومان فقط به همسر کارمند فوت شده قابل کسردر سی و شش قسط متوالی )
وام ایثارگری (مبلغ 2/5میلیون تومان بدون کارمزد قابل کسر در سی و شش قسط متوالی )
وام ودیعه مسکن ( مبلغ 10 میلیون تومان با کارمزد 12 درصد قابل کسر در 84 ماه متوالی یا 15 سال) .
برای تعمیرات مسکن نیز وامی خاص پرداخت می گردد با شرایط معین.
برای وام های جامع ، ازدواج ، تحصیلی ، فوت و مصوبه ، %2 حق بیمه و % 4 کارمزد تعلق می گیرد.
8 - میانگین حقوق کارکنان نفت 15 میلیون تومان است.
9 - فقط %1 کارکنان وزارت نفت مدرک دکتری دارند.
10- مراکز رفاهی – فرهنگی برای شاغلان و بازنشستگان در سراسر کشور وجود دارد.
11- پرداخت 80 درصدی تمامی هزینه های پزشکی همه بیماری ها برای شاغلان و بازنشستگان اعم از حق ویزیت پزشک و دارو و درمان و......
و ....
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
روند و سیر شتابان تحولات و تغییرات وسیع اجتماعی و اقتصادی در جوامع مختلف میطلبد که آموزشهای مدارس نیز متناسب با نیازهای جامعه به روزرسانی شود.
به همین دلیل آموزش محفوظات بیخاصیت و کماثر باید به آموزش مهارتهای زندگی و اجتماعی و توانمندسازی افراد در مدارس تغییر کند.
اما سیستم آموزشی فرسوده، ناکارآمد، خلاقیتکُش و نامتناسب با نیازهای حال و آینده جامعه توان تحقق چنین امر خطیری را ندارد.
در سیر این تغییرات، مدارس کشور ما نیز باید به مراکز توانمندسازی کودکان و نوجوانان تبدیل شوند، به «سازمانهای یادگیرنده»، که در این نوشتار کوتاه از آنها با عنوان «مدرسه نوآور و کارآفرین» نام برده شده است.
منتقدان و متخصصان علوم تربیتی، اجتماعی و اقتصادی معتقدند آن چه مدارس ما آموزش نمیدهند دقیقاً آن چیزهایی است که فرزندان ما در آینده سخت به آنها نیازمندند.
مدرسه باید بتواند دانشآموزان را برای زندگی فردی و اجتماعی پیشرو آماده کند، یعنی آینده دانشآموزان را بسازد.در این چشمانداز، «آینده» از آن ملتی است که بتواند کودکان خود را توانمند و مجهز به مهارتهای لازم برای زندگی فردی و اجتماعی تربیت نماید.از جمله مهمترین این تغییرات میتوان به دنیای تجارت و تغییر اقتصاد اشاره کرد که الگوهای جدید تجاری را به وجود میآورند.
به عنوان مثال یکی از مهمترین این تغییرات، «کارآفرینی» است.
یک سوم اروپاییها و نیمی از آمریکاییها و چینیها دوست دارند کارآفرین شوند.
در ایران نیز به مرور فرهنگ کارآفرینی در حال رشد است. گرچه افراد زیادی هنوز با مبانی کارآفرینی به خوبی آشنا نیستند و مدارس ما نیز چنین مهارتهایی را به دانشآموزان خود آموزش نمیدهند.
از طرفی، میل به «کارآفرینی» در فرهنگ ما نیز وجود ندارد، چرا که همیشه کارمند شدن راحتتر از آن است که خودتان کسب و کاری راه بیندازید. اما بدانید این وضعیت در حال تغییر است.
اقتصاد جدید در حال تغییر دادن دنیای کسب و کار است و الگوهای جدید تجاری و نوآوریهای سریع را به همراه میآورد و کار مستقل، اقتصاد مشارکتی و شغلهای متعدد طی عمر حرفهای ویژگیهای ماندگار صحنه زندگی اقتصادی آینده خواهد بود.
هم مردم و هم شرکتها باید آماده باشند! همه چیز مدام در حال تغییر است. مدارس ما نیز باید بتوانند خود را با این تغییرات شتابان تطبیق دهند، در غیر این صورت به سرعت از گردونه «توسعه» و «اهمیت» و «تأثیرگذاری» حذف میشوند.یکی از تغییراتی که باید مدارس ما خود را با آن تطبیق بدهند آن است که «کارآفرینی» را به دانشآموزان خود بیاموزند و آنها را تشویق کنند تا در آینده برای خودشان کسب و کار راه بیندازند.
«مدرسه نوآور و کارآفرین» چگونه مدرسهای است؟
«مدرسه نوآور و کارآفرین»، محیطی است برای آموختن مبانی کارآفرینی به کودکان همراه با تفریح و سرگرمی تحقیقات نشان داده احتمال این که کسانی که از کودکی با فوت و فن کارآفرینی آشنا میشوند در آینده کارآفرین بشوند، پنج برابر بیشتر از افراد آموزش ندیده است.«مدرسه نوآور و کارآفرین»، مدرسهای است که کودکان در آن فوت و فن تجارت و کارآفرینی را یاد میگیرند و تشویق میشوند در آینده کسب و کار خودشان را راه بیندازند.در محیط این مدارس، کودکان در سنین ۵ تا ۱۸ سال، حین بازی و سرگرمی کارآفرینی را یادگرفته و تشویق میشوند برای خودشان کسب و کاری راه بیندازند.
آنها تجربه عملی از کارآفرینی هم به دست میآورند. میآموزند که پول و کالا چگونه در زندگی روزمره مبادله میشود و با مسائلی آشنا میشوند که کارآفرینان با آن روبه رو هستند. در این صورت احتمال اینکه این کودکان در آینده به سراغ کارآفرینی و راهاندازی کسب و کار مستقل بروند بسیار بیشتر از دیگر کودکان و نوجوانان آموزش ندیده است.
کودکان حین بازی، مهارتهای کارِ گروهی و مهارتهای ارتباطی را میآموزند و یاد میگیرند که پول چگونه در زندگی روزمره دست به دست میشود. متاسفانه این چیزها را در مدارس به آنها یاد نمیدهیم.به کارآفرینان نیز باید توصیه کرد که با مدارس همکاری نزدیک داشته و شریک خوبی برای مدارس باشند. چون مدارس میدانند که شیوههای آموزشی نیاز به تغییر دارد، اما نمیدانند چگونه این کار را انجام بدهند.
”دهکده کارآفرین“ موسوم به ”بیز استریت“ نمونه موفقی از مدارس نوآور و کارآفرین در شهر «تارتو» دومین شهر بزرگ استونی است که کودکان را با مبانی کارآفرینی و تجارت آشنا میکند.( یورونیوز، ۱۱/۳/ ۲۰۱۷)
سخن پایانی:
ما در نظام آموزشی نوین خود نیازمند اتخاذ رویکردهای جدید زیر در آموزش به کودکان و نوجوانانمان هستیم:
۱_ آموزش خلاقیتمحور و مهارتمحور به جای آموزش محفوظات کم اثر یا بیخاصیت
۲_ مهارت ارتباطسازی موثر با محیط پیرامون خود
۳_ آشنایی با حقوق و وظایف اجتماعی
۴_ توانایی تفکر انتقادی
و در مجموع آموزشها به گونهای باید باشد که بچهها بتوانند استعدادها و تواناییهای خود را پیدا کنند و مدرسه محلی برای «تکامل شخصیت» و «شدن» آنها باشد، چرا که «جامعه توسعهیافته» و فرآیند «توسعه» نیازمند انسانهای توانمند است تا این فرآیند به درستی تحقق یابد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
وقتی می خواهم درس بپرسم دانش آموزانی مضطرب می گویند درس نخوانده اند و وقتی علتش را می خواهم بدانم می گویند:
هنوز کتاب نداریم!
بعضی می گویند برویم کتاب را کپی کنیم یا از اینترنت بگیریم ولی تعدادی از ما یا به اینترنت دسترسی نداریم و بعضی هم گوشی نداریم .
بعضی معلمها برای بچه هایی که کتاب نداشته و نتوانسته اند درس بخوانند جریمه تعیین کرده اند. بعضی از مسئولین مدرسه هم می گویند قرار نیست در دو هفته دانشمند بشوید....
از طرف دیگر مسئولین مدرسه از رفتارهای معترضانه والدین که بعضا توام با پرخاش و گاها با حضور پلیس 110 همراه شده شکایت دارند.
کتابفروشی ها نیز که در سالهای گذشته همراه با فروش کتب درسی، ملزومات آموزشی را می فروختند متضرر شده اند.
امروز هفدهمین روز هست که دانش آموزانی که تعدادشان کم هم نیست کتاب ندارند. پول کتاب را پرداخت کرده اند و والدین که خواهان بازپس گیری وجه پرداختی شده اند تا خود کتاب تهیه کنند، می شنوند که پول به حساب دولت واریز شده است.
مسئولین ذیربط که باعث این تشویش و اضطراب دانش آموز، والدین، معلمان و مسئولین مدرسه شده اند لطفا به جای سکوت و بی توجهی رسما عذرخواهی کنند.
وقتی مسئولین بالاتر نه تنها عذرخواهی نمی کنند بلکه با یکی دو پیام که کتاب تحویل داده شد و به زودی می رسد و .... جواب می دهند معلم هم سر کلاس دانش آموز را به دلیل نداشتن کتاب جریمه می کند و مسئول مدرسه هم می گوید قرار نیست دانشمند شوید.
تعلیم و تربیت را از خودمان آغاز کنیم.
با پذیرش خطا،
جبران آن
و
عذرخواهی از کسانی که با این نوع مدیریت لطمه مادی و عاطفی به آنها زده ایم.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
مرکزی