صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

تعریف نقد و نقد منصفانه و سازنده

خوب یا بد بودنِ  همسر، همسفر، همخانه، همکار یا هموطن را ابتداء به ساکن نمی‌توان تشخیص داد.
فقط در متن عمل و حین تجربه و در موقعیت‌های عینی است که می‌توان در مورد ارزش چنین مقوله‌هایی قضاوت کرد.
خوبی یا بدی یک همسر را پس از شروع پیمان ازدواج و در متن زندگی و طی مسیر است که می‌توان مورد داوری قرار داد. تا زندگی مشترک شکل نگرفته و طرفینِ زندگی مشترک در موقعیت‌های عمل قرار نگرفته باشند نمی‌توان در مورد موفقیت یا شکست آن قضاوتی کرد یا حکمی صادر نمود.
داستان نقد هم نظیر این مثال‌هاست. معمولا نقد با توصیفاتی همچون خوب، بد، منصفانه، متعهدانه، سازنده و مخرب معرفی می‌شود.
 نکته مهم در این میان آن است که چنین اوصافی را باید در میانه یا انتهای مسیر به نقد و منتقد نسبت داد. قبل از شروع نقد و انتقاد نمی‌توان گفت که چه نقدی سازنده است و چه نقدی مخرب. اینکه نقد باید سازنده باشد یک مطلوب است، ولی اینکه آیا چنین مطلوبی محقق شده است یا نه، فقط در انتهای کار معلوم می‌شود. بر همین اساس، نقد را نباید با هیچ قیدی محدود کرد.

باید از کلیشه رایج و شدیداً نخ‌نما شده‌ی «نقد خوب و لازم است اما باید سازنده و منصفانه باشد» شجاعانه عبور کرد. این کلیشه هیچ خاصیتی غیر از حذف و طردِ نقد و نقادی نداشته است. منتقد راستین را به حاشیه رانده است. شغلی به نام نقادی و هویتی جدید به نام منتقد رسمی ایجاد کرده است. دارای سازمان، دفتر و دستک و آیین‌نامه شده است.
به نقد نمی‌توان فرمان داد؛ رام شدنی نیست. کسی که به فرموده نقد می‌کند، هر که و هر چه باشد، منتقد نیست؛ مُنقاد است و مصلحت اندیشی او را از مسیر حق‌جویی به کژراهه‌ی ملاحظات و محافظه‌کاری پرتاب خواهد کرد.

تعریف نقد و نقد منصفانه و سازنده

روشهای به کار گرفته شده برای حمایت از نقد و تشویق منتقدین، بیشتر از اینکه به جریان اصیل نقد و نقادی کمک کرده باشد آن را دچار آسیب‌های فراوان کرده است.
در چنین فضایی منتقد برای آنکه نقدش مخرب، غیر متعهدانه یا غیرسازنده نامیده نشود، از خیر آن می‌گذرد. چنین شرایطی زمینه‌ای ایده‌آل برای فرصت‌طلبان و میدانی مهیا برای نان به نرخِ روز خوران است تا خود را در قامت متفکر و منتقد معرفی کنند. چنین نقادانی سودجویان و محافظه‌کارانی بیش نیستند که در لباس مبدل پنهان شده‌اند.
نباید منتقد را معادل «نق زن» معرفی کرد و «نقد» را با «نق» یکی دانست. نباید جریان نقد را به بهانه‌های ساختگی به تأخیر انداخت و با بی‌موقع دانستن آن، سرکوبش کرد یا روی خوش بدان نشان نداد. نباید آن را در مقابل مصلحت قرار داد. هیچ مصلحتی برتر از مقدم دانستن و ارجح تلقی کردنِ حقیقت وجود ندارد. حقیقت از بطن نقادی و مواجهه‌ی دلیرانه با نتایج آن  است که متولد می‌شود. جامعه‌ی ما به نقد و جریان گفت و گوی آزاد همان قدر نیاز دارد که به نان شب. سهل است، برای تأمین نان شب و سقف بالای سر؛ نیازمند گفت و گو و نقادی هستیم؛ نقادی راه‌های طی شده؛ روش های به کار گرفته شده.
 این نقد را نباید به انواع ملاحظات آلود. ملاحظه، قید و شرط و اما و اگر، موتور نقد را خاموش و آن را از کار خواهد انداخت؛ همان گونه که تا کنون چنین کرده است. هر شرطی که نقد را مقید و منتقد را محافظه‌کار کرده و او را به ورطه‌ی انواع ملاحظات دراندازد و نسبت به نتایج غیر‌قابل پیش‌بینی کارش اندیشناک کند، در حکم سم مهلک برای جامعه است. باید به وجود نقدِ بد و حتی مخرب در میان نقدهای خوب و سازنده تن داد و هزینه‌ی آن را پرداخت کرد.

  کانال آگورا


تعریف نقد و نقد منصفانه و سازنده

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

آیا اعلام بازگشایی مدارس از 15 شهریور توسط وزیر آموزش و پرورش مبنای قانونی دارد

مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی در تاریخ  هیجدهم شهریور 1376  که به تایید شورای نگهبان نیز رسیده است ؛ زمان بازگشائی مدارس در سراسر کشور همه ساله اول مهر ماه بوده و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد.

‌امتحانات پایان سال بعد از مهلت مقرر و در خرداد ماه انجام خواهد شد.

‌تعیین مناطق گرمسیری که امکان ادامه تحصیل تا پایان اردیبهشت ماه را به دلیل گرمای زودرس ندارند به عهده هیات دولت می‌باشد. اگر قرار باشد برای هر چیزی از " ستاد مبارزه با کرونا " نظرخواهی شود دیگر سایر مراجع دی صلاح و قانونی  چه کاره هستند ضمن آن که این رسانه از مبنای قانونی این ستاد تاکنون چندین بار پرسش کرده است و پاسخ قانع کننده ای تاکنون دریافت نکرده است .

‌تبصره - این قانون از زمان تصویب لازم الاجرا می‌باشد.

از سوی دیگر ؛ مطابق قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش ؛ « تصویب تقویم آموزشی مناطق تابعه با توجه به شرایط اقلیمی و جمعیتی هر منطقه از وظایف و اختیارات شورای هر استان است . »

معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در بهمن 1398 می گوید : ( این جا )

« تغییر تقویم آموزشی سابقه ۹۰ ساله دارد. در این ۹۰ سال حدود ۱۳ بار تقویم آموزشی تغییر کرده است و ۴۰ سال از این مدت آغاز سال تحصیلی از ۱۵ شهریور، یک دوره زمانی ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر بوده است و یک دوره زمانی در دهه ۴۰ شمسی نیز با توجه به تغییرات اقلیمی به استان‌ها سپرده شد.

از سال ۵۴ بازگشایی مدارس از اول مهر ماه بود. سال ۷۴ زمزمه تغییر تقویم به صورت استانی شروع شد، اما مجلس مخالفت کرد و مصوبه‌ای مبنی بر عدم اجازه آموزش و پرورش گذراند. شورای‌ عالی آموزش‌‌ و پرورش نمی‌تواند مصوبه مجلس را تغییر بدهد. دولت دی ماه سال ۹۵ نیز لایحه‌ای را مصوب کرد ولی با این حال پیشنهاد تعطیلات زمستانی و تغییر شروع و پایان سال تحصیلی به تنهایی در دست آموزش و پرورش نیست. »

عابدینی با تأکید بر اینکه زمان تغییر تقویم آموزشی فرا رسیده است، گفت: از سال ۹۵ طرح و سناریوهای مختلف آن در شورای‌ عالی آموزش و پرورش آماده شده است. یک نکته این است که نمی‌توان یک نسخه برای کل کشور پیچید و باید موضوع را به استان‌ها سپرد. »

می توان چنین نتیجه گیری کرد که نظر این مقام مسئول در شورای عالی آموزش و پرورش هم احیای همان قانون شوراهای آموزش و پرورش باشد .

نخستین پرسش « صدای معلم » آن است که استناد کارشناسی و علمی مجلس شورای اسلامی در آن زمان برای شیفت ( تغییر ) از قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش به سمت تصویب آن " ماده واحده " چه بوده است ؟

چرا در این مدت طولانی اراده ای برای اجرای قانون شوراهای آموزش و پرورش که در این زمینه یک " قانون مترقی " است نه از سوی دولت و نه از سوی مجلس دیده نشده است ؟

چرا بحث تعطیلات زمستانی و ساماندهی تعطیلات به فراموشی سپرده شد ؟

تا کی باید " روزمرگی " و " بی برنامگی " بر مدیریت ها حکمرانی کند ؟

آیا اعلام بازگشایی مدارس از 15 شهریور توسط وزیر آموزش و پرورش مبنای قانونی دارد

از زمان شیوع کرونا و متعاقب آن "  تعطیلی مدارس " وزیر آموزش و پرورش مکرر اعلام کرده است که زمان بازگشایی مدارس از 15 شهریور خواهد بود .

پرسش این است که مبنای قانونی برای اعلام این تصمیم چیست ؟

اگر قرار باشد برای هر چیزی از " ستاد مبارزه با کرونا " نظرخواهی شود دیگر سایر مراجع دی صلاح و قانونی  چه کاره هستند ضمن آن که این رسانه از مبنای قانونی این ستاد تاکنون چندین بار پرسش کرده است و پاسخ قانع کننده ای دریافت نکرده است .

بهتر است برای نخستین و آخرین بار تکلیف " تقویم آموزشی " در نظام آموزشی مشخص شود .

آیا اعلام بازگشایی مدارس از 15 شهریور توسط وزیر آموزش و پرورش مبنای قانونی دارد

« مجتبی زینی وند » رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش در نشست رسانه ای در 21 دی 98 و در پاسخ به پرسش صدای معلم در مورد " تقویم آموزشی " چنین گفت : ( این جا )

« من این پیشنهاد را قبلا به دوستان داده ام .

هم به صورت مکتوب به آقای بطحایی داده بودیم . زمانی که آقای محمد زاده در سمت مدیر کل دفتر وزارتی تشریف داشتند پی گیری داشتند اما ظاهرا موفقیتی کسب نکردند ولی باز با توجه به شرایط و اقتضائاتی که پیش آمده است و ما نمی دانیم که تعطیلی مدارس ما چقدر طول می کشد

هفته های آموزشی و زمان آموزش در مدارس ما چگونه است ؟

هم مدیران مدارس و هم آموزش و پرورش نگران است و هم اولیا نگران هستند .

من هم مانند شما معتقدم و هم این پیشنهاد را واحد حقوقی به صورت مکتوب این بند قانونی را به وزیر آموزش و پرورش ارائه که آن را در دستور کار نشست های مشترک مجلس و آموزش و پرورش قرار دهد .

این اختیار به شوراهای آموزش و پرورش مناطق و استان ها در خصوص شروع سال تحصیلی و موضوع تقویم آموزشی داده شود .

آموزش و پرورش مناطق و استان ها متناسب با شرایط آب و هوایی و اقتضائات خاص مناطق شان تصمیم بگیرند .

این پیشنهاد شما بسیار منطقی است . »

پیشنهاد این رسانه به  وزیر آموزش و پرورش آن است با توجه به هم گرایی در ستاد و نیز افکار عمومی مبنی بر احیای " قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش " سریعا اصلاحیه ای به این منظور به مجلس و در قالب " فوریت " ارسال گردد .

پایان گزارش/


آیا اعلام بازگشایی مدارس از 15 شهریور توسط وزیر آموزش و پرورش مبنای قانونی دارد

منتشرشده در گفت و شنود

شبکه شاد و کرونا و وضعیت امتحان نهایی

بدون شک سال تحصیلی گذشته پرمخاطره‌ترین و متفاوت‌ترین سال آموزشی در سه دهه‌ی اخیر بود.
سال قبل در اولین سال حضورم در شهیدستان کرج پنج کلاس دوازدهم داشتیم با ۱۷۶ دانش‌آموز که حساس‌ترین سال آموزشی‌شان مواجه با بلایای آسمانی و زمینی گردید.
آلودگی‌های ممتد هوا، اعتراضات و اغتشاشات خیابانی آبان ماه و نهایتاً کرونا ویروس منحوس که عالمی را زیر و زبر نمود.

با تعطیلی مدارس از آخر بهمن ناچاراً برای تداوم آموزش به شبکه‌های اجتماعی چون تلگرام، واتس اپ و... پناهنده شدیم و در ادامه با ممنوع شدن پیام‌رسان‌های خارجی با اکراه به شاد پیوستیم. شبکه‌ای که شاید با تجهیز و به‌روزرسانی‌های ممتد برای آیندگان گره‌گشا باشد، برای نسل ما که اسباب دردسر و زحمت بود...

به هر حال به سلامت به امتحانات خرداد رسیدیم و لنگ‌لنگان و با واهمه کروناویروس آزمون‌های نهایی را با ترمزهای اساسی چون امتحان دروس فیزیک و زبان پشت سر گداشتیم.

 گویا طراحان سؤال امتحانات فیزیک و زبان از کره‌ی دیگری آمده بودند و اطلاعی از شرایط نابه‌سامان روحی و جسمی مخاطبانشان نداشتند!
البته وسط‌ها شایع شد که سوالات نهایی در استارت کار کاملا لو رفته‌اند و مسئولین آزمون‌ها مجبور شده‌اند سؤالات را تعویض نمایند!

شبکه شاد و کرونا و وضعیت امتحان نهایی

 آقای وزیر !
این هفته که کارنامه دوازدهمی‌ها را توزیع می‌کنیم، بیش از پنجاه درصد دانش‌آموزان مدارس عادی دولتی به خاطر دروس افتاده از خرداد شهریوری هستند، و متأسفانه به خاطر پیک دوم شیوع کووید ۱۹ تمام پایگاه‌های تابستانی به محاق رفته و دانش‌آموزان از داشتن نمره مستمر و آموزش نیم‌بند تابستان محرومند.

پیشنهاد می‌شود با برگزاری پایگاه تابستانی مجازی جهت رفع اشکال (به مدت دو هفته به صورت فوق‌العاده در کلاس‌های شاد مدارس با دبیران مربوطه) به خاطر درک شرایط خاص دانش‌آموزان کشور، امتحانات نهایی شهریورماه را حضوری تلقی کرده و بچه‌های مضطرب را از نمره مستمر محروم نکنیم و البته با طراحی سؤالاتی مانند امتحانات فیزیک و زبان خردادماه به فکر انتقام از دانش‌آموزان مستأصل نباشیم.

بدون شک با این مساعدت و لطف حضرتعالی جان تازه‌ای در کالبد دانش‌آموزان شهریور دمیده خواهد شد.


شبکه شاد و کرونا و وضعیت امتحان نهایی

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه /

اجبار خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش برای عضویت در شبکه شاد

امروز مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در گروه واتس اپ ویژه اطلاع رسانی به خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش اعلام کرد :

« به زودی گروه پوشش خبری وزارت آموزش و پرورش از وات ساپ و تلگرام  به شبکه شاد منتقل می شود . از خبرنگاران عزیز تقاضا داریم از طریق لینک زیر، شبکه شاد را نصب نمایید تا بتوانیم شما را در گروه مورد نظر اضافه نماییم. امید است از طریق شبکه آموزشی شاد بتوانیم ارتباط شایسته ،سازنده و موثر با شما عزیزان در راستای اهداف نظام آموزشی و پوشش اخبار آموزش و پرورش داشته باشیم. »

این اقدام وزارت آموزش و پرورش با مخالفت برخی خبرنگاران حاضر و فعال در این گروه رو به رو شد .

رضایی : « شاد خیلی باگ داره فعلا، به نظرم فعلا واتس آپ بمونیم . پیام‌‌ها در شاد با تاخیر زیادی ارسال میشه . »

چوپانکاره از روزنامه اعتماد : « فکر می‌کنن اینجا هم مدرسه است و ما هم ناچاریم. که خب نه اینجا مدرسه است، نه ما ناچار. »

« سلمانی » : « به نظرم کار خوبی نیست چون بسیاری از مردم که فرزند دانش آموز ندارند لازم نیست که عضو این شبکه باشند و این بار شبکه رو زیاد میکنه حتی برای گروه چند نفره خبری . ن خودم فرزند مدرسه ای دارم تا حالا این شبکه رو نصب نکردم و لازم هم نمیدونم . »

« مهدیه سادات شاهمرادی » : « من الان نصب کردم که فقط شکلش را ببینم اما موافق اطلاع رسانی از طریق شاد نیستم. چون الان خبر همه ارگان ها و وزارتخانه ها از طریق واتس آپ و تلگرام و ایمیل و اپ های ایرانی ارسال میشه که همین چند گانه بودن چک کردن ها به اندازه کافی دردسر ساز هست .
حالا اینکه یک مورد دیگر هم اضافه بشه که فقط برای یک ارگان هست بسیار ستمه. تا پیارسال فقط تلگرام بود و دائم چک میشد اما الان نظم ذهنی مون به اندازه کافی به هم ریخته. »

« آزاده سهرابی » از خبرگزاری مهر : « واقعا تصمیم ناشایسته ای است . امیدوارم در این تصمیم تجدید نظر شود . دلایلش اینقدر واضح است که واقعا توضیحی نمی دم درباره اش. »

« فاطمه امیر قهرمان » از خبرگزاری تسنیم : « گروه هم که تشکیل شده در شاد . مرحله بعدی هم احتمالا برگزاری تمام نشست های خبری در شاد است . »

« فاطمه اسماعیلی از خبرگزاری ایسنا : « به نظر منم داره تحمیل میشه. اینجا گروه داشته باشین، اونورم تشکیل بدین. دلیل این کوچ اجباری را متوجه نمیشم . »

در حالی که مسئولان وزارت آموزش و پرورش تاکنون به کرات اعلام کرده اند عضویت در " شبکه شاد " برای دانش آموزان ، معلمان و مدیران مدارس اجباری نیست ؛ مشخص نیست با این گونه تصمیم های غیرکارشناسی چه اهدافی را دنبال می کنند ؟

پیش تر برنامه ها و نشست های خبری این وزارتخانه به خبرنگاران از طریق تلفن همراه پیامک می شد و هم زمان در تلگرام و سپس واتس اپ اطلاع رسانی می شد .

هنوز « وزارت آموزش و پرورش » به گزارش های انتقادی صدای معلم در این موارد هیچ گونه پاسخی ارائه نکرده است .

پایان پیام/


اجبار خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش برای عضویت در شبکه شاد

گروه اخبار/

تسلیت صدای معلم به خانواده عبدالرحمن ( رضا ) کاکازاده

با خبر شدیم آقای « عبدالرحمن ( رضا ) کاکازاده » به علت ایست قلبی به رحمت خدا رفتند .

« صدای معلم » این واقعه ی تلخ را به خانواده ی محترم ایشان تسلیت می گوید .

کاکازاده پیش تر عضو سازمان معلمان ایران بود و با این رسانه نیز همکاری داشت .

گفت و گوی ایشان با استاد فتح الله شکیبایی مورد توجه بسیاری قرار گرفت . ( این جا )

« کیست آن موجود محرومی که  اندر  روزگار               خاطری  دارد  نژند و  پیکری  دارد  نزار

  باغبانی می کند اما نه اندر بوستان                         جانفشانی می کند  اما  نه   اندر کارزار

روزها گچ می خورد، گاهی هم از طفلی شرور             نوش جان سازد  مفصل فحش های  آبدار

نیست عاشق، لیکن اندر  راه ترفیع حقوق                  ظاهراً  دارای  نام   و   باطناً  بی  اعتبار

گر بخواهی نام این انسان  محبوب  و  صبور              آشکارا  گویمت  کس  نیست  جز " آموزگار "

( شعر از شکیبایی )

روحشان شاد باد .

پایان پیام/

مفهوم زرنگی و آدم زرنگ


* کلمه «زرنگ» در فرهنگ‌ها و لغتنامه‌های معتبری چون لغت نامه دهخدا و فرهنگ نفیسی، از جمله به معنای «چست و چابک و جلدکار و تیز فهم و زیرک» آمده و علامه دهخدا در حاشیه صفحه مذکور نوشته: «گمان می‌کنم اصل این کلمه «زیرک» است و به ترکی رفته و «زِرک» شده و سپس از ترکی به فارسی بازگشته و به آن، صورت جدیدی از فارسی داده زرنگ گفته‌اند.» روشن است که زرنگ به این معنا، مثبت است و از این نظر همه ترجیح می‌دهند که هم زرنگ باشند و هم از دید بقیه نیز زرنگ تلقی شوند. اما در ادبیات کوچه و خیابان روزگار ما تعبیر «زرنگ» و ترکیب برساخته «زرنگ بازی»، یک معنای منفی هم دارد و آن صفت یا ویژگی یا خلق و خوی آدمی است که خودش خیال می‌کند چست و چابک و زیرک است و بنابراین یواشکی سر دیگران را کلاه می‌گذارد.

در این معنا، آدم زرنگ، فردی است که برای بالارفتن از پله‌های «ترقی»، پا بر شانه دیگران می‌گذارد تا اهداف و غایات خودش را پیش ‌برد. آنچه آدم زرنگ به این معنا را از نظر دیگران آزاردهنده و در عین حال مضحک می‌سازد، این تصور احمقانه اوست که خیال می‌کند دیگران متوجه کردار و رفتار ناپسند و غیراخلاقی او نیستند و نمی‌فهمند که او حقوق آنها را پایمال می‌کند یا این تصور ابلهانه که انگار تنها اوست که بلد است یا دریافته که می‌تواند برای رسیدن به مقصود، میان‌بر بزند و بقیه اندازه او فهم و شعور ندارند و نمی‌دانند یا متوجه نیستند که می‌توان مثل او حق دیگران را خورد و پله‌ها را دو تا یکی بالا رفت.

مصداق یا مصادیق آدم‌های زرنگ، به این معنا که گفتیم در اطراف‌مان زیاد است، راننده‌ای که در بزرگراه شلوغ به آمبولانس یا ماشین آتش‌نشانی می‌چسبد یا فردی که در صف خرید نان یا بانک، آشنایی یا عجله داشتن را بهانه می‌کند یا کارمندی که به همکارانش دروغ می‌گوید و به هزار و یک بهانه از زیر کار در می‌رود یا فروشنده‌ای که کم‌فروشی می‌کند یا صاحب خودرویی که در پیاده‌‌رو پارک می‌کند یا موتورسواری که در پیاده‌رو حرکت می‌کند، ... ویژگی مشترک عموم این افراد زرنگ آن است که اولا خودشان را زیرک و باهوش فرض می‌کنند و ثانیا دیگران را احمق و نادان.

مفهوم زرنگی و آدم زرنگ

بنابراین می‌توان دو خطای معرفتی و اخلاقی فرد زرنگ به معنای منفی آن را از یکدیگر متمایز ساخت. اشتباه معرفتی او آن است که دیگران را فاقد عقل و شعور می‌پندارد، یعنی مثل کبک سرش را زیر برف کرده و متوجه نیست که بقیه زشتی عمل او را درک می‌کنند. اما اشتباه اخلاقی او تضییع حقوق دیگران و نادیده گرفتن ایشان است. ترکیب این دو می‌تواند پیامدهای ناپسندی به همراه داشته باشد. مثلا یک پیامد آن است که گاهی آدم زرنگ دچار این توهم می‌شود که انگار فی‌الواقع اجحافی در حق دیگران نمی‌کند و آنچه به دست آورده، حق اوست یا واقعا او توانایی و استعدادی خاص دارد.

در این گونه موارد، فرد زرنگ، بدون ذره‌ای احساس شرمساری، با افتخار زرنگ بازی‌هایش را برای دیگران حکایت می‌کند، حتی به خیال خام خودش می‌خواهد به دیگران یاد بدهد که مثل او باشند. این توهم، باعث می‌شود وجدان اخلاقی فرد آسیب ببیند و تمییز میان خیر و شر برای او ناممکن شود. تعارفات دیگران با فرد زرنگ و تشویق ظاهری او، معمولا به توهم مذکور دامن می‌زند و فرد زرنگ را در اصرار و تکرار زرنگ بازی‌هایش راسخ‌تر می‌سازد.

بسیاری از ما به دلیل رودربایستی به شخصی که با غرور زرنگ بازی‌هایش را تعریف می‌کند نمی‌گوییم که کردارش ناپسند است و همه متوجه آن می‌شوند. در حالی که بهترین راه جلوگیری از بی‌اخلاقی‌های فرد زرنگ آن است که او را متوجه خطاکار بودنش به هر دو معنای اخلاقی و معرفتی مذکور ساخت. در این صورت او حتی اگر به جنبه اخلاقی و وجدانی عملش هم توجه نکند، دست‌کم درمی‌یابد که دیگران احمق و نادان نیستند و در نتیجه شاید برای حفظ وجهه عمومی و آبرو هم که شده، از تکرار زرنگ بازی‌هایش دست بردارد.

کانال یادداشت ها


مفهوم زرنگی و آدم زرنگ

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

پولی بودن شبکه شاد و اظهارات جدید وزیر آموزش و پرورش و پرسش های صدای معلم

نخستین بار مهدی شرفی  شنبه 30 فروردین در گفت و گو با " ایرنا "  درباره استفاده معلمان و دانش آموزان از فضای شبکه شاد اظهار داشت: هم اکنون در حال پیگیری این موضوع هستیم که تا چند روز آینده استفاده از اینترنت در فضای شبکه شاد برای همه دانش آموزان و معلمان رایگان شود.

هر چند آموزش و پرورش با همکاری وزارت ارتباطات اینترنت رایگان برای استفاده معلمان در آموزش مجازی در نظر گرفت، اما با توجه به اینکه اینترنت رایگان براساس کد ملی معلمان اختصاص داده می شد، ممکن است افرادی که خط موبایل آنها به نام شخص دیگری است، از این خدمات بهره مند نشده باشند.

رییس مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش اعلام کرد: با رایگان شدن اینترنت در شبکه شاد، نگرانی معلمان و دانش آموزان برای حجم و هزینه اینترنت از بین می رود.

پس از آن بود که محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری یکشنبه 28 اردیبهشت 99 درباره بهای خریداری اپلیکیشن شاد گفت: ما قرارداد پولی منعقد نکردیم و  پولی تبادل نشده است. قرارداد صلح نوشتیم و اپلیکیشن شاد، هبه بوده است. « از نظر بخش قابل توجهی از معلمان فرصت هاي آموزشی در فضاي مجازي در شکل هاي مختلف آن نمی تواند بدیل مناسبی براي فرصت هاي آموزشی واقعی و حضوري را تلقی شود. می توان این فرصت ها را فرصت هاي مکمل آموزش حضوري مدرسه اي تلقی کرد . »

وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه چرا از اپلیکیشن‌های پیام ‌رسان موجود برای آموزش استفاده نشد؟ پاسخ داد: آموزش امری حاکمیتی است و باید در بستر بومی محقق شود. هزینه اینترنت شبکه شاد هم رایگان شده است. ارزیابی ما این است که دستاوردهای شبکه ‌شاد قابل ارائه است. »

اما حاجی میرزایی به تازگی و در آخرین اظهار نظر در شبکه 1 صد و سیما چنین گفته است :

" من اگر بخواهم سابقه این کار را توضیح دهم ما ابتدا بنایمان این شد که که از طریق شبکه های پیام رسان داخلی استفاده کنیم و از آن ها خواستیم و آن ها را  به مدارس معرفی کردیم و گفتیم که با این شبکه ها اتصال برقرار کنند و کار انجام شود .

اما بعضا دیدیم که محیط برخی از این شبکه ها محیط مورد پسند ما نیست ! تعطیل کردن آموزش حضوری حتی در مناطق " قرمز " به نوعی ستاندن " حق آموزش " از دانش آموزان است و استمرار این وضعیت لطمات جبران ناپذیری بر پیکره آموزش و جامعه وارد خواهد کرد .

یک مشکلاتی دارد که نمی خواهم دقیق تر در موردش صحبت کنم .

مشکلاتی دارد . من همه را صدا زدم و گفتم هر کسی که بتواند کاملا " ایزوله " و " انحصاری " در اختیار ما قرار بدهد ما حاضریم باهاش کار کنیم .

" همراه اول "  آمد و این فضا را در اختیار ما قرار داد .

او انگیزه اش از ترافیکی استفاده می کند فطعا برای او منفعتی دارد .

ما هزینه ای نکردیم ولی او از این ترافیک بهره مند می شود اما یک سرویسی را در اختیار ما قرار داده که ما حدود 14 میلیون نفر داریم به آن سرویس می دهیم و خدمات می دهیم بدون آن ما خرجی کرده باشیم .... »

نخستین پرسش " صدای معلم " از وزیر آموزش و پرورش آن است که این چرخش مواضع از رایگان بودن به پولی شدن شبکه شاد بر چه اساس و منطقی بوده و آیا این به نوعی سوء استفاده از اعتماد معلمان نیست ؟

پولی بودن شبکه شاد و اظهارات جدید وزیر آموزش و پرورش و پرسش های صدای معلم

آیا تحمیل هزینه به معلمان و دانش آموزان برای استمرار آموزش در شبکه شاد در تضاد آشکار با اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد رایگان بودن " تحصیل " برای همه آحاد و اقشار مردم نیست ؟

وزیر آموزش و پرورش و سایر مسئولان در نشست ها و مصاحبه ها دائما از تلاش ها و مجاهدت های معلمان در مورد ادامه آموزش در این شبکه سخن رانده اند .

اکنون و با این مواضع پرسش این است که آیا آن تعریف و تمجیدها واقعی بوده است ؟

آیا وزیر آموزش و پرورش قرار است بر اساس همین رویه و در آغاز سال تحصیلی جدید در مناطق زرد و قرمز هم چنان هزینه آموزش را از جیب معلمان و دانش آموزان پرداخت نماید ؟

هنوز وزارت آموزش و پرورش به آخرین گزارش " صدای معلم " با عنوان " چرا وزارت آموزش و پرورش در مورد پیشنهاد یونسکو برای بازگشایی مدارس سکوت کرده است ؟ " ( این جا ) پاسخی ارائه نکرده است .

در بخشی از این گزارش آمده بود :

" ر گزارشی با عنوان "  بررسی آموزش مجازی توسط معلمان ایران در دوران قرنطینه ناشی از شیوع کرونا " که در خرداد 1399 توسط " پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی " وابسته به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و توسط پژوهشگران " دکتر محمد حسنی ، دکتر احد نویدی ، دکتر سهیلا غلام آزاد ، دکتر فرشته زینی وند نژاد " منتشر شده است در بخش " نتیجه گیری و پیبشنهاد " چنین آمده است : " به نظر می رسد که از نظر بخش قابل توجهی از معلمان فرصت هاي آموزشی در فضاي مجازي در شکل هاي مختلف آن نمی تواند بدیل مناسبی براي فرصت هاي آموزشی واقعی و حضوري را تلقی شود. می توان این فرصت ها را فرصت هاي مکمل آموزش حضوري مدرسه اي تلقی کرد. "

تعطیل کردن آموزش حضوری حتی در مناطق " قرمز " به نوعی ستاندن " حق آموزش " از دانش آموزان است و استمرار این وضعیت لطمات جبران ناپذیری بر پیکره آموزش و جامعه وارد خواهد کرد .

پایان گزارش/


پولی بودن شبکه شاد و اظهارات جدید وزیر آموزش و پرورش و پرسش های صدای معلم

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور