
رضا قاسم پور (خبرنگار صدای معلم)
آزمون های آنلاین هماهنگ استانی ( آزمون های شبیه ساز نهایی ) پایه دوازدهم با هدف کیفیت بخشی به فعالیتهای آموزشی از ۱۶ الی ۲۵ آذر ۹۹ برای دانش آموزان پایه دوازدهم شامل دروس ریاضی علوم انسانی، سلامت و بهداشت کلیه رشته ها، زبان کلیه رشته ها و علوم و فنون رشته انسانی در استان البرز در حال برگزاری است.
این طرح در دوره رخوت کرونایی و پلشتی آموزش مجازی و بی حساب و کتاب بودن آزمونهای آنلاین قطعا حرکتی به سمت روشنایی و تعالی است لذا بدوا به عنوان خادم کوچک آموزش و پرورش از دست اندرکاران آن در استان البرز سپاسگزارم.
در عین حال نباید از کنار چالش های این آزمون (فرصت ها و تهدیدات) به سادگی رد شد
لذا مطلبی که نوشته می شود نقدی رو به جلو در جهت اصلاح کاستی ها و بهبود تدوام آزمون هاست خاصه آن که سالارقاسمی مدیرکل آموزش و پرورش در مصاحبه ای خبر از تدوام آزمون ها داده اند.
امروز در جلسه با مهریار کرمی معاونت آموزشی سازمان ایشان در پاسخ به انتقاد راقم از کم و کیف آزمون های شبیه ساز گفتند:
حقیقتا ما از میزان استقبال دانش آموزان البرزی غافلگیر شدیم . در 5 دقیقه شروع آزمون ریاضی انسانی ۱۲۰۰ نفر از ۶۰۰۰ دانش آموز جامعه هدف وارد سایت آزمون شده بودند (در حالی که در سایر استان ها این استقبال ناچیز و در حد 4 درصد بوده است) و سرورهای پیش بینی شده کشش چنین حجم بالایی را نداشتند لذا برای رفع خطاها در آزمونهای بعدی از سرورهای پیشرفته آذربایجان شرقی کمک گرفتیم و...
امروز 18 آذر آزمون دوم برگزار گردید . از تعداد شاکیان پرتعداد آزمون اندکی کاسته شده بود ولی کماکان اشکالات فراونی در فرایند آزمون مشهود است و نیازمند اتخاذ تدابیر دیگری است.
در پیگیری و رصد رسانه ای از کیستی و چیستی طراحان ایده آزمون نهایتا به خانم دکتر امیریان سرگروه گروههای آموزشی استان رسیدیم لذا مخاطب اصلی انتقادات و پیشنهادات عملا ایشان بوده و انتظار می رود در خصوص انتقادات متناسب با مسئولیت خود پاسخ گو باشند.
شایسته بود قبل از اقدام به برگزاری آزمون با مشاوران فنی ذی صلاح مشورت شده و حداقل ثبت نام دانش آموزان چند روز قبل از شروع آزمون انجام می گرفت تا حداقل اشکالات و ایرادت ثبتی خود را نشان می داد.
مطلب دوم آن که ؛
چرا در برگزاری آزمون های شبیه ساز به جای تکیه به توانمندی های داخل استان به سرورهای غیربومی متوسل شده و طرح را بومی استانی اجرا نکرده ایم؟
ظاهرن سایت معرفی شده برای آزمون قبلا آنالیز نشده و نسخه ای از نرم افزاری تجربه نشده می باشد و حفره های موجود در طراحی سایت دقیقا تبدیل به خطاهایی شده که دانش آموزان بسیاری با آن مواجه بوده اند.
با تمسک به ضرب المثل "چون عیبش بگفتی حسنش را نیز بگو" از مزایای مثبت این آزمون می توان به طراحی سوال توسط شخص ثالثی غیر از دبیر مربوطه اشاره نمود که می تواند به استاندارد بودن آزمون کمک می کند.
عمده اشکالات آزمون نیز بیشتر معطوف به سرورهای ضعیف،عدم کنترل نهایی سوالات و داشتن ایراداتی در تدوین و انتخاب گزینه هاست.
یکی از مدیران معتقد است کاش یک کلاس آزمون سازی (test making) قبل از اجرای آزمون می گذاشتند و برخی از برگزارکنندگان از تعصب بی جهت نسبت به آزمون دوری می کردند و اشکالاتی که ارسال می شد را پذیرفته و بررسی می کردند.
راستش فکر می کردم دانش آموزان بچه های ما درگیر اشکالات آزمون بودند ، وقتی مسئله را در گروه مدیران استانی طرح موضوع نمودم با سینه مالامال از درد و انتقاد همکاران مواجه شدم .
در زیر چند مورد از نظرات همکاران و دانش اموزان را بدون ذکر نام و بدون ویرایش درج می کنیم . امیدواریم به زودی جوابیه اقناعی گروه های آموزشی را شاهد باشیم.
***
- ساختارش فراهم باشه خوبه .ولی این مدلی فقط آبروی ما رو میبره .واسترس بچه ها رو زیاد میکنه
- این آزمون در آعاز در حین آزمون وحتی در پایان آزمون هنگام ثبت نمره فقط به بچه ها وما استرس داد .ترو خدا تکرار نکنید .
- آقای قاسم پور گرامی سوالات را هم میتونید توسط چند دبیر تحلیل کنید و ای کاش قبل از برگزاری این کار انجام بشه .
- چرا کاری انجام نمیدن بیچاره بچه ها. گریه می کنند.
این چه امتحانی هست که اول زیر ساخت اون رو درست نکردن
- اگر سرورها تقویت بشه و کمی هم بررسی های در دو زمینه فناوری و *طراحی سوال* قویتر انجام بشه طرح خوبیه .
- به دانش اموزان دلگرمی بدید که قرار نیست با این ازمون نمره ای ازشون کم بشه با ارامش وارد بشن.
نمره امتیازی براشون درنظر بگیرید
- با سلام خدمت همکاران عزیز بخصوص دوست عزیزم جناب قاسم پور که تمام زحمات مارا به تنهایی به دوش می کشد .در خصوص این آزمون علاوه بر دانش آموزان ,؛ معلمان و اولیای هم در عذاب هستند و همه به مدیران فشار میآورند چون کاری از دست ما بر نمیآید مجبوریم در مقابل این همه سوال و پرسش کرنش کنیم و یا بگیم این آزمون مهم نیس جدی نگیرید که در این صورت خود و اداره را زیر سوال می بریم و گرفتاریهای دیگر....
- سلام خانم
خانم ...... ۲۰دقیقه کلا زمان بود ۱۰دقیقه ای جواب دادم همرو منتظر بودم ثبت بشه ۱۰ دقیقه منتظر موندم ثبت بشه نصفش ثبت شد ۷تاش ثبت شده بقیش ثبت نشده چیکار کنم من الان؟
- جسارتا من فکر می کنم اگه میزاشتن مدیرا ازمون بدهند به جای بچه ها ما قطعا راحتر بودیم واقعا در مقابل این همه. پیام اعتراضی و وویس نمی دونیم چی بگیم
- خانم من دیگه خیلی کلافه شدم گوشیم داره میترکه انقدر که داغه با کوشی مادرم هم امتحان کردم نشد .
با کلاس برادرم هم تو ی ساعت شد گوشی داره منفجر میشه چشمام داره درمیاد سرم درد میکنه من دیگه نمیتونم ادامه بدم و هیچ چیزی نمیاره
- با درود و سلام خدمت همکاران بزرگوار.ضعیف بودن سرور ایراد اساسی است که روز اول امتحان رشته انسانی مشکلات زیادی بوجود اورد .امتحان امروز نواحی تقسیم شد و تا حدی مشکلات امروز کمتر بود.لطفا به دانش اموزان بفرمایید ازمون نیاز به نت قوی دارد و مشکلات ناشی از عدم ثبت یا عدم ثبت گزینه انتخابی مربوط به قطعی نت است .دانش اموزان ثبت نام خود را یک روز قبل از امتحان انجام دهند.این ازمون ها ازمایشی اجرا میگردد تا مسوولین .اولیای مدارس و دانش اموزان هر کدام در جایگاه خود طرح را ازمایش نمایند ودانش اموز یاد بگیرد ومهارت پیدا کند نگران امتحان نباشند چون نگرانی موجب استرس می شود ولمس یا زدن یک دگمه در کیبرد موجب مشکلات بعدی انان می گردد دراین ازمونها مهارت بسیار مهم است دانش اموز قبل از امتحان باید نسبت به تمام مراحل اموزش داده شود.
- همکاران عزیز مثل اینکه آزمایشی بوده اونم که نمره ی قبولی نگرفت جدی نگیرید .
- پیام یکی از بچه های ما برای دوستانش زیر همه سوالا باید بزنه پاسخ با موفقیت ثبت شد یکپارچه کن اگه نزده بود و ارور داده بود یه بار دیگه گزینه رو انتخاب کن. در غیر اینصورت پاسخات نصفه ثبت می شه .
- جالب تر اینکه برق برخی مناطق از شهرستان ما قطع شده و مودم هایی که با برق کار می کنند قطع نت را هم نجربه کردند .
- خواهر خوبم من ب تمام اولیا زنگ زدم که باید بچه ها شرکت کنن وگرنه .....بعد الان شدم چوب سه سر ...... درسته ناهید کار خوبه ولی کاش اول در ی مدرسه آزمایشی انجام میشد اشکالات در می آمد بعد در ی ناحیه اجرا میشد بعد استان که .....
- از طرفی با برگزاری هر ازمون مسوولین هم ایرادات را شناسایی در جهت حل ان اقدام می نمایند در حال حاضر برگزاری ازمون ها بطور هماهنگ یا اموزشگاهی یکی از ابزارهای سنجش است .با صبوری خودمان به دانش اموزانمان کمک کنیم
- سلام همکاران عزیز من با داشتن ۲۷۰ دانش آموز سال دوازدهم الان و یکشنبه زیر رگبار و تیربار اولیا دانش آموز و . . .
- سلام خانم
ماهم همین مشکلو داریم یسری از بچه ها نتونستن وارد بشن یسری دیگه هم که ازمون دادن وسط ازمون سایت پریده همه استرس دارن و واس خود من سایت بالا نمیاد کلا میشه بگید که چیکار کنیم؟
- همکاران محترم سلام ادب و احترام. شب بخیر.خداقوت. دانش آموزان دبیرستان نمونه دولتی..... هم مین مشکلات و برای آزمون دارند...
- سلام ببخشید ما یک تعدادی از بچه های کلاسمون نمیتوانند وارد ازمون بشوند و یک سری دیگر هم از بچه ها به نتیجه اعتراض دارن ممنون میشم اگر راهنمایی کنید .
- بله دقیقا صبر ایوب میخواد و اعصاب آرام و . . .
آزمونی سرشار از استرس و اضطراب و اعصاب خردکن
- سلامی دوباره
خانم من بعد یه عالمه سعی کردن
تونستم ثبت نام کنم
ولی وارد آزمون نشده برام کارنامه صادر شد
- من آزمون رو دادم
از لحظه به لحظه آزمون هم اسکیرین گرفتم (چون سایت قطع و وصل میشد )
همه پاسخ ها رو هم درست زدم
حتی یه سوالم بی جواب نذاشتم
الان زده ۶ تا بی پاسخ
الان دانش آموزان دوازدهم همه مشکل دارن
یا تو سایت نمیره
یا وسط امتحان میپره بیرون
...
- خبر جدید و دست اول
بچه ها دارن با کدملی افراد دیگه ثبت نام میکنند سوالات را اسکرین می گیرن و بعد خودشون وارد می شن
کرج ناحیه....
هم اینک !







این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/

نشست خبری « علی اللهیار ترکمن » معاون برنامه ریزی و توسعه منابع با موضوع « لایحه بودجه سال 1400 » امروز چهارشنبه نوزدهم آذر در سالن جلسات این معاونت و با حضور خبرنگاران برگزار گردید .
پیش تر ؛ « صدای معلم » در گزارش خود نوشت : ( این جا )
« مدت زمان زیادی است که وزارت آموزش و پرورش نشست های رسانه ای با خبرنگاران را تعطیل کرده و به جای آن روش غیرحضوری را برگزیده است .
این در حالی است که نشست های اداری و ستادی در این وزارتخانه و سایر ادارات کماکان به قوت خود باقی است .
طبق مصوبه چهل و چهارمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ 24 / 8 / 1399 برگزاری جلسات در شهرهای با وضعیت قرمز با رعایت بقیه پروتکل های مربوطه مجاز می باشد .
این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش از زمان شیوع کرونا برنامه مشخص و منسجمی برای تشکیل نشست های رسانه ای نداشته و حتی در وضعیت های غیرقرمز هم این گونه نشست ها را بدون پاسخ گویی و دلیل موجه تعطیل کرده است .
از سوی دیگر و بر اساس تجربیات و مشاهدات ، نشست های رسانه ای معمولا با عددی کم از این تشکیل شده است .
این رسانه خواهان پاسخ گویی صریح و قانونی در این مورد می باشد . »
مدیر صدای معلم در ابتدای این نشست از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و نیز معاون برنامه ریزی و توسعه منابع این وزارتخانه به جهت توجه و تامین این مطالبه یعنی برگزاری نشست به صورت حضوری تشکر کرد .

اما اللهیار ترکمن با هفت دقیقه تاخیر وارد نشست شد و از یک ساعت و نیم وقت اختصاص یافته برای نشست خبری به میزان 26 دقیقه به ارائه نظرات خود پرداخت .
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع گفت : در بودجه 1400 درآمدهای دولت ده درصد رشد دارند ، واگذاری های دارایی های سرمایه ای حدود صد و ده درصد رشد دارند و واگذاری دارایی های مالی هم حدود 71 درصد. در مقابل هزینه ها 46 درصد رشد دارند . تملک دارایی های سرمایه ای 18 درصد و اعتبارات تملک دارایی های مالی 4 / 113 رشد دارند .
به طور خلاصه ، بودجه عمومی کشور نسبت به سال 1399 ؛ 3 / 47 درصد در لایحه رشد داشته است .
اللهیار ترکمن در ادامه افزود : اگر بخواهیم عملکرد دولت را در این زمینه بسنجیم که برای آموزش و پرورش چه کار کرده است باید بگویم با توجه به این که ما تنها شاخص مالی مان وضعیت سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت است و هنوز نتوانسته ایم سهم آموزش و پرورش از GDP ( 1 )را محقق کنیم . در قبال رشد 5 / 47 درصد رشد 5 / 72 درصد برای بخش آموزش و پرورش در سقف همین مقدوراتی است که عرض می کنم یک رشد قابل قبول است اما متناسب با رشد نیازهای ما نیست . حتما نیاز به تقویت دارد .
در ادامه فهیمه طباطبایی خبرنگار روزنامه همشهری در مورد میزان رشد بودجه مدارس غیردولتی پرسید .
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ گفت : سازمان مدارس غیردولتی جزء سازمان های مستقل وزارت آموزش و پرورش است و من خیلی در جریان ریز جزئیات آن نیستم . همان طور که ریز و جزئیات سازمان آموزش و پرورش استثنایی ، نهضت ، سازمان پژوهش و.. را نمی دانم .

این ها سازمان های مستقل هستند و این ها بودجه خود را به طور مستقل به سازمان برنامه و بودجه اعلام می کنند و اطلاعات من در این زمینه به روز نیست و جمله ای خاص در این مورد بیان کنم .
یازده ردیف مستقل در این زمینه بودجه خود را مستقیم ارائه می کنند .
پورسلیمان اما خطاب به معاون برنامه ریزی و توسعه منابع عنوان کرد که بر اساس آمار ، بودجه صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی بیش از 200 درصد نسبت به سال پیش افزایش داشته اما بودجه کیفیت بخشی به فعالیت های آموزشی و عدالت آموزشی تنها 28 درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته است .
عابدینی خبرنگار فارس از میزان کسری بودجه در سال 1400 پرسید .
اللهیار ترکمن در پاسخ گفت : بودجه آموزش و پرورش چند مرحله ای تامین می شود و مشخصا سه مرحله دارد . حدود 70 تا 75 درصد در حین تصویب بودجه در لایحه پیش بینی می شود . 10 درصد به استناد قوانینی که موجود هست از محل سرجمع قابل افزایش است و در تخصیص ها افزایش پیدا می کند . حدود پنج تا 10 درصد به قولی " کسری " می شود . و واقعا یکی از مشکلات عدیده ای است که با آن مواجه هستیم .
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش میزان کسری بودجه در سال آینده را حدود شش هزار میلیارد تومان بیان کرد و تصریح کرد که ساز و کارهای تامین وجود دارند و باید صبر کنیم و ببنیم تا اسفند 99 چه اتفاقی می افتد .
مدیر صدای معلم در این جا به سخنان علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش مجلس اشاره کرد که گفته بود در سال 1399 ، آموزش و پرورش 15 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت .
در این نشست « علی پورسلیمان » از میان 4 پرسش خود فقط موفق شد تا دو مورد را بیان کند که مشروح پرسش و پاسخ منتشر خواهد شد .
* ( 1 )
سادهترین شکل تعریف تولید ناخالص داخلی (GDP) به شرح زیر است:
تولید ناخالص داخلی، حاصل جمع ارزش ریالی (یا دلاری) کل کالاها و خدمات نهایی عرضه شده در یک کشور در طول یک بازهی زمانی مشخص (معمولاً یکسال) است.
به عبارتی ما وقتی از GDP حرف میزنیم، میخواهیم بدانیم در طول یکسال، چند ریال یا چند تومان یا چند دلار در کل کشور، کالا و خدمت فروخته شده است.
در اینجا باید به واژهی نهایی توجه خاص داشته باشید:
خدمت یا کالای نهایی، چیزی است که برای مصرف نهایی خریده شده و خود در یک خدمت یا محصول دیگر به کار برده نمیشود. ( این جا )
پایان گزارش/

طهران
حاج میرزا حسن رشدیه
موسس مدارس جدیده ایران
در سنه 1301 هجری قمری
18 دی ماه 1305
مقام منیع هیأت وزراء عظام دامت برکاتهم
حال که ادارۀ هیأت دولت تصمیم یافته است که خرابی های املاک خالصه را خاتمه دهد، این بنده، قریۀ فیروزآباد را مشتری می باشد که بر طبق مقررات قانون خریداری نماید.
بنده تمام موارد ذیل را در این ده معمول میدارد. اولیای دولت هر یک از آنها را شرط شرای دیگر املاک خالصه مقرر بدارد یا ندارد مختار است:

«والله علی مانقول وکیل»پیر معارف رشدیه
(مجموعه اسناد میرزا حسن رشدیه، به کوشش سید رضا باقریان موحد، در دست انتشار)
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

عنوان دو پژوهشی که در درس جامعهشناسی شهری با دانشجویانم پیش میبرم « خانه و کرونا» و « شهر و کرونا» است. دانشجویان در این تحقیق به طرق مختلف تلاش میکنند تا با افراد مصاحبۀ عمیق داشته باشند و تجربۀ آنان را دربارۀ «از شهرراندگی» و «درخانه ماندگی» و به طور خاص، کاهش ارتباط با جامعه بشنوند.
به تدریج یافتههای برخی از مصاحبهها را مرور و بررسی میکنم. در لابهلای سطور و گفتههای مصاحبهشوندگان، به ویژه آنان که تحصیل کردهاند، نوعی اضطراب از مواجهشدن با جامعۀ پساکرونایی مشاهده میشود. منظور آنکه در وضعیت فعلی افراد عالما و عامدا از همدیگر فاصله میگیرند و سیاست «جداییگزینی» را برگزیدهاند ولی احساس و برداشتشان آن است که در این دوران مهارتهای اجتماعیشان به تدریج رو به تحلیل میرود. آنان نگراناند که در عصر پساکرونایی نتوانند همچون گذشته با جامعه ارتباط برقرار کنند. برخی از آنان از هم اکنون نشانههای اضطراب از حضور در جمع، نه به دلیل ویروس کرونا، بلکه اضطراب از مواجهه با سایر افراد بهویژه جمعهای چندنفره را در خود میبینند. نوعی عشق و نفرت، نوعی آشنایی و بیگانگی، نسبت به جامعه در خود می یابند به این معنا که همزمان هم دلشان برای جامعه (در برداشتی کلی) تنگ شده است و هم از مواجه با آن واهمه دارند.

جدای از این پژوهش، این یافته را به شکل جستهگریخته از زبان دوستان و آشنایان نیز میشنوم. برخی از آنان تصدیق میکنند که وقتی در جمعهای محدود خانوادگی هستند خیلی زودتر از گذشته خسته و دلزده میشوند و ترجیح میدهند تا زودتر به خلوت و حصار خود بازگردند. حتی برخی از والدین، به ویژه والدین تکفرزند، در خصوص فرزندشان دچار نگرانیهای جدی شدهاند. آنان بر حسب شواهدی که میبینند معتقدند که با ترک مهدکودک و با دور شدن از بازیهای کودکانه، کودکانشان کمتر از گذشته حرف میزنند و به ظاهر درونگراتر شدهاند.
در فیلمهای سینمایی، در زندگی نامهها و در کتب خاطرات نیز «جامعههراسی» و «جامعهستیزی» پس از زندگی طولانیمدت در یک فضای محدود و خاصِ اجتماعی نظیر اردوگاه و زندان، و یا زیستن در دورانی خاص نظیر جنگ یا قحطی، بازگو شده است. به یک معنا، از منظر اجتماعی، همان گونه که «فوبیای فضای بسته» وجود دارد در دوران پساکرونا «فوبیای فضای باز» نیز قابل تأمل و بررسی است.
با مرور چنین یافتههایی این سؤال جدی شکل میگیرد که آیا تجربۀ زیستن در جامعۀ کرونازده، موجب خواهد شد تا شاهد ظهور افرادی خلوتگزین، انزواطلب و در برداشتی بدبینانه، افرادی «جامعهگریز» باشیم؟
با توجه به آنچه بیان شد به نظر میرسد که توانبخشی و توانمندسازی برخی گروههای اجتماعی می تواند مورد توجه متخصصان علوم تربیتی، روانشناسان و رسانههای جمعی باشد.
فردین علیخواه|گروه جامعهشناسی دانشگاه گیلان

امروز 18 آذر سالروز درگذشت میرزاحسن رشدیه بنیانگذار مدارس نوین ایران است . خوشبختانه اسناد مربوط به 23 سال آخر زندگی این مرد بزرگ در آرشیو سازمان ملی ایران موجود است. اخیرا آنها را تورق می کردم / یکی از این سندها به نظرم خیلی جالب آمد و نشان می دهد این مرد چقدر از زمان خودش جلوتر بوده و برای هر ایرانی غرورانگیز است!
این سند مربوط به این است که در 18 دی ماه 1305هیات دولت تصمیم می گیرد به منظور رفع خرابی های املاک خالصه، آنها را به مزایده بگذارد و میرزاحسن رشدیه داوطلب می گردد قریه فیروزآباد را بخرد و در نامه خود، 24 تا مورد و شرط ذکر می کند و قول می دهد که اگر دولت، روستا را به او بفروشد رشدیه به این 24 مورد عمل خواهد کرد.
تصویر این سند را در زیر این نوشته می آورم و در اینجا تنها به چند مورد از این 24 مورد اشاره می کنم که تقریبا یک صد سال پیش نوشته شده و شبیه مدینه فاضله افلاطون است اما نه در دنیای مثالی بلکه در روی زمین!
در بند 10 این نامه، رشدیه قول می دهد که اگر این روستا را تحویل بگیرد در این روستا بی سوادی را ریشه کن خواهد کرد و می نویسد:
« از تمام ذکور در این ده حتی یک نفر هفت ساله تا چهل ساله بی سواد نباشد برای دائم یک یا چند مدرسه ابتدایی به خرج صندوق تاسیس شود».
در بند 20 میرزاحسن رشدیه قول می دهد که این روستا همیشه 8 نفر اعزام به خارج داشته باشد و می نویسد:
«همیشه به خرج صندوق عمومی روستا دو نفر در نجف، دو نفر در مدارس عالیه طب، دو نفر در مدرسه فلاحت، دو نفر در فرنگ مشغول تحصیل می شوند»
بندهای 17 و 18 مربوطه می شود به ممانعت از اسراف و تشریفات کاذب و می نویسد:
« پس از آنکه اهالی نویسنده (با سواد) شدند از طرف انجمن دفاتری به عموم توزیع می شود که تمام دارایی و دخل و خرج خود را هر کس قید دفتر بکند... در میانه سکنه این ده، افتخار با کسی می شود که سالش را به کمتر مخارج به آخر رسانیده باشد».
در بند 12 نامه، رشدیه قول می دهد که بیکاری و فقر را در قریه ریشه کن نماید:
«در این ده یک گدا و بیکار پیدا نمی شود».
اما بند 7 از همه جالب تر است و نشان می دهد که یک صد سال پیش که حتی در جهان، کمتر کسی به فکر محیط زیست و تخریب آن بوده میرزا حسن رشدیه می نویسد:
«در این دِه هر مولودی متولد شود به سعی عموم هزار درخت به نام آن غرس و به تصرف ولیش داده می شود. اگر قبل البلوغ بمیرد متعلق به صندوق عمومی می شود».
کانال تاریخ تحلیلی ایران

کووید-19 جهان را غافلگیر کرد، جهان شوکهشده از این همهگیری تصمیم به تعطیلاترفتن مدارس گرفت. اواخر مارس 2020 بود که بیش از 105میلیارد زبانآموز دنیا تحت تأثیر این پاندمی خانهنشین شدند. آموزش مجازی شد اما زیرساختها زورشان به مهیاکردن شرایط نمیرسید تا این سوال زیر لبها زمزمه شود؛ چرا مدارس یک سال تعطیل نشد؟
سوالی که به باور علی پورسلیمان ریشه در بی مهری جامعه به جایگاه مدرسه دارد. «این سوالات بحثهای دمدستی در مورد جایگاه مدرسه است.» این معلم مدرسه را قلب آموزش میداند؛ قلبی که نقش بنیادی در جامعه به عهده گرفته است. «رودربایستی را بگذاریم کنار، آموزش مهم است.»
آموزش مجازی اولین تجربههایش را با کرونا در ایران شروع کرد؛ آموزشی با گلایههای بسیار. «این نوع آموزش نوعی رفع تکلیف است.» کیفیت پایین آموزش صدای بسیاری را درآورد اما همین حضور نیمبند هم بهانهای است برای ادامه حیات آموزش. «ما بعد از کرونا متوجه آموزشی به نام مجازی شدیم؛ آموزشی که نمیتوان نواقص آن را نفی کرد.» آموزش مجازی شده و حتی مناطقی که کلاسهای حضوری را به خود میدیدند حالا غیرحضوریشدن را تمرین میکنند.
حضور نیمبند مجازی با همه نواقصش کمک میکند تا مدارس با بحران ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل روبهرو نشود. آموزشی که با کیفیت پایینش معضلاتی را در آینده به آموزش تحمیل خواهد کرد. «افت تحصیلی تأثیرش را بر نظام آموزشی خواهد گذاشت.»

به باور پورسلیمان با قبول شرایط موجود بنا گذاشتن بر تعطیلی مدارس نشان دهنده این است که آموزش اولویت ندارد. «با بلاتکلیفی روبهرویم. کرونا ناخوانده بود و برنامه خاصی برای مواجهه اصولی با آن نداریم. آموزش در شاد با همه کاستیها خلاصه شده.» او از شیوهنامهای میگوید که اجراییشدن را به خود ندید. «همه این موارد باعث شده اذهان عمومی از تعطیلی آموزش بگویند.»
ابراهیمی البته معتقد است هیچگاه این اولویت وجود نداشته. «در همه دولتها هم همین بوده. آموزش پروژه اول دولتها نیست.» آموزش که مجازی شد فیلمهایی در شبکههای مجازی دستبه دست شد؛ دانشآموزانی که بالای کوه و درخت به دنبال شاد بودند. «قطعا اگر اولویت بود به تکنولوژی آموزش توجه میشد و نیاز به بالای کوه و… رفتن نبود.»
کشورگشایی کووید-19 مدارس 191 کشور را به تعطیلی برد. هر چند مدارس ترکمنستان و تایوان تعطیلی به خود ندیدند. ترکمنستان از همان ابتدا مرزهایش را محدود کرد و تایوان هم پروتکلهای ویژه را راهکار تعطیلنشدن مدارس دید.
زنگ تعطیلی مدارس ایران اسفند به صدا درآمد، هر چند مهر زودهنگام بود و شهریور جور مهر را کشید.یک سال تحصیلی جدید با اما و اگرهای بسیار کارش را شروع کرد. پدرومادرهای نگران پای تعطیلی یک ساله مدارس را پیش کشیدند. بحثی که به باور جعفر ابراهیمی مسألهای دوسویه است و باید به تبعات آن نگاه عمیقی داشت.
آموزش مجازی دستوپا شکسته معضلات کوتاهمدت و بلندمدتی به خود میبیند هر چند غیبت همین آموزش نیمبند هم معضلاتی به خود میدید. به باور این معلم دوربودن از فضای آموزشی معضلات خاص خودش را دارد. «احساس میکنم آموزش و پرورش در اولویت وظایف دولت نیست.»
ابراهیمی البته معتقد است هیچگاه این اولویت وجود نداشته. «در همه دولتها هم همین بوده. آموزش پروژه اول دولتها نیست.» آموزش که مجازی شد فیلمهایی در شبکههای مجازی دست به دست شد؛ دانشآموزانی که بالای کوه و درخت به دنبال شاد بودند. «قطعا اگر اولویت بود به تکنولوژی آموزش توجه میشد و نیاز به بالای کوه و… رفتن نبود.»
ابراهیمی معتقد است بعد از کرونا شاهد شکاف آموزشی خواهیم بود. «در آینده فاصله معناداری خواهیم داشت.» شکاف آموزشی که نتیجه تفاوت فاحش امکانات مدارس خاص با سایر مدارس است.
«اما با وجود این ادامه حیات این آموزش مجازی با وجود همه کاستیهایش ضروری است چون نبودش بیشک آسیبهای اجتماعی را در بر خواهد داشت.»

«حداکثر آموزش مجازی برای متوسطه اول 35دقیقه و دوره ابتدایی 25دقیقه است.» برنامهای که عبدالرضا فولادوند از آن گفته بود. مدیر کل آموزشوپرورش شهر تهران بر این باور است مدارس غیردولتی وارد رقابت شدهاند. «کتابهای غیردرسی را آموزش میدهند.»
فولادوند تأکید آموزش و پرورش را بر درس ملی دانسته. «به مدارس خاص هشدار میدهیم مراقب سلامت دانشآموزان باشند.» «ما به جای 35دقیقه یک ساعت درس میدهیم اما عملا سر کلاس دانشآموز چیزی یاد نمیگیرد.» بابک آزادبخت بر اساس تجربهاش این را میگوید. به باور این معلم این شیوه آموزش سرگرمکننده است. «وگرنه کاری در آموزش انجام نمیشود.»
آزادبخت معتقد است با این شیوه تنها 5 درصد و در خوش بینانهترین حالت در مدارس خاص 25 درصد آموزش انجام میشود.
این معلم از کلافگی بچهها میگوید. «فشار روحی دارند. از منظر آموزشی این شیوه کارایی ندارد اما از جنبه تربیتی چرا.»
یکی از بهترین راهکارها بهروزشدن است. «با شاد مخالفم اما باورم این است آموزش باید ادامه بیابد.» آموزش مجازی یا همان شاد کاستیها و ایراداتی به خود میبیند. بچهها تیک حضوری را میزنند اما سر کلاس حاضر نمیشوند. فصل امتحانات که از راه برسد راهکارهای تقلب مجازی هم باب میشود. «با همه ایرادات آموزش نباید تعطیل شود.»

«یک سال را هدر بدهیم که چه؟» زهرا علیاکبری آموزش مجازی را دور از اشکال نمیداند اما معتقد است نمیتوان از آموزش باز ماند. «نمیشود دست روی دست گذاشت.» سال تحصیلی گذشته با کرونا تمام شد تا مهر دوم هم کرونا را تجربه کند.
مهری که میخواهد اشکالات آموزش مجازی را برطرف کند و اولیا را با آموزش همراه کند. «سیاستگذار باید حواسش به کاستیها باشد.» این معلم معتقد است یکی از بهترین راهکارها بهروز شدن است. «با شاد مخالفم اما باورم این است آموزش باید ادامه بیابد.»
آموزش مجازی یا همان شاد کاستیها و ایراداتی به خود میبیند. بچهها تیک حضوری را میزنند اما سر کلاس حاضر نمیشوند. فصل امتحانات که از راه برسد راهکارهای تقلب مجازی هم باب میشود. «با همه ایرادات آموزش نباید تعطیل شود.»
پایان گزارش/
گروه گزارش/

سرانجام رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به تحریف کتاب های درسی توسط سازمانش پاسخ داد .
پرتال این سازمان نوشت : ( این جا )
« رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص اندک تغییرات ایجاد شده در متن هوشنگ مرادی کرمانی در کتاب فارسی پایه هفتم توضیحاتی ارائه و تاکید کرد این متن در کتاب های سال آینده اصلاح خواهد شد. آن چه از سخنان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر می آید ، " کوچک سازی و کم اهمیت شماری " این فعل غیراخلاقی و غیرحرفه ای است که به هیچ وجه جای توجیه ندارد .
دکتر حسن ملکی در گفت و گو با روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش در ارتباط با چند کلمهی تغییر یافته در مطلب سفرنامهی اصفهان گفت : به جهت اینکه در حال حاضر بنده مسوولیت سازمان را به عهده دارم، مسوولیت این تغییر را که در زمان مدیریت بنده نبوده، میپذیرم.
وی افزود: در این تغییرات متن "وضو گرفتم و نماز خواندم" اضافه شده که شاید تصور فرد تغییر دهنده این بود که متن را کامل کند و با این تغییرات اثر عبادی و معنویاش بر دانش آموز بیشتر باشد اما باید تاکید کنم اینگونه تغییر در متن یک نویسنده مورد تایید ما نیست و برای سال آینده هم قطعا اصلاح و به متن اصیل خودش باز خواهد شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در پایان متن کتاب هم که این متن با اندک تغییر نوشته شده گفت: این نوشته در جهت اطلاع نویسنده و مخاطب از تغییرات بوده اما باز هم میگویم که مورد تایید ما نبوده و با توجه به اینکه کتابهای سال تحصیلی آتی هنوز چاپسپاری نشده است اصلاحات لازم برای سال آینده انجام خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: به جهت شفاف سازی رسانهها و مخاطبان از این طریق اعلام میکنم در قالب ماموریت ویژه به همکارانم دستور دادهام کلیه تغییرات که مبتنی با استانداردها و شاخصهای تالیف کتاب درسی نبوده است مورد بررسی و اصلاح قرارگیرد و این شامل همهی مطالب کتابهای درسی میشود. رسالت ما در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تالیف کتابهای درسی بر مبنای اسناد تحولی و شاخصهای علمی و تربیتی این حوزه است و با توجه به حساسیت این محتواها رصد کتابهای درسی با دقت بیشتری انجام میشود. » به نظر می رسد سخت ترین و شاق ترین کار برای ایشان و نیز بسیاری از مسئولان و نیز جامعه ایرانی عذرخواهی در برابر اشتباهات و خطاها باشد .
پیش از این هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده قصه های مجید به تغییر متن کتابش اعتراض کرده و گفته بود :

« این داستان مانند خانه من است، انگار که آمدهاند و بدون اجازه من در بخشی از خانهام اتاق ساختهاند.
آیا این کار درست است که بدون اجازه چنین کاری کنند؟
باید از من دو خط اجازه میگرفتند که با تغییر منتشر میکنیم.
مجید به سنی نرسیده که نماز بخواند.
در هیچکدام از داستانها هم نماز نخوانده است اما بیبی نماز میخواند و چندجای داستان سر سجاده است که کار خیلی خوبی هم هست.
میتوانند داستان را بردارند و داستان دیگری بگذارند.
«قصههای مجید» ۳۸ داستان است و زمانی که مخاطب این داستان را به همراه داستانهای دیگر میخواند متوجه میشود با شخصیت داستان متضاد است.
در داستان دست میبرند و میخواهند از این راه بچهها را نمازخوان کنند اما این کار تاثیر آموزشی و تربیتی برای بچهها ندارد.
این داستان، داستانی ادبی است. »
آن چه از سخنان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر می آید ، " کوچک سازی و کم اهمیت شماری " این فعل غیراخلاقی و غیرحرفه ای است که به هیچ وجه جای توجیه ندارد .
نکته قابل تامل آن است که همچون دو مورد پیشین ، حسن ملکی حاضر به عذرخواهی در این موارد نشده است .

به نظر می رسد سخت ترین و شاق ترین کار برای ایشان و نیز بسیاری از مسئولان و نیز جامعه ایرانی عذرخواهی در برابر اشتباهات و خطاها باشد .
پیش تر ؛ این رسانه در گزارشی در ارتباط با حذف عکس دختران از جلد روی کتاب ریاضی سوم دبستان نوشت : ( این جا )
« آیا سازمان مذکور و وزارت آموزش و پرورش مسئولیت خود را در این چالش ها می پذیرد ؟
آیا بهتر نیست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به جای تفسیر خاص خودش از " معنویت " به فکر طراحی برنامه و فلسفه ای پایدار با در نظر گرفتن سه ضلع " اخلاق مداری ، خردگرایی و عمل گرایی " در تدوین کتاب های درسی و عینیت بخشیدن به برنامه درسی ملی با این رویکرد باشد ؟ »
پرسش " صدای معلم " آن است که آیا آن " معنویت " مورد نظر این مقام وزارت آموزش و پرورش قرار است با تغییر جلد یک کتاب که در تضاد با بدیهی ترین و ابتدایی ترین حقوق شهروندی است جامه عمل بپوشد ؟ »
جوابیه ای که این سازمان در برابر انتقادات گسترده مخاطبان صادر کرد عصبانیت جامعه را افزون نموده و حتی موجب تمسخر و دست مایه طنز در شبکه های اجتماعی شد .
این رسانه در پایان گزارش خود آورده است »
« ضعف اصلی سازمان پژوهش این است که در یک فضای انتزاعی به طراحی و تدوین برنامه درسی می پردازد و از پیامدهای طرح و برنامه خود بی خبر است. شایسته است رییس سازمان پژوهش به خاطر بی اطلاعی از ویژگی های برونداد نظام آموزشی استیضاح شود.

عذرخواهی نشانه ضعف نیست !
بلکه می تواند موید بالندگی روحی و معنوی در فرد و مدیر یک سازمان باشد .
پیشنهاد می کنیم سرفصل جداگانه ای در دروس به ویژه در دوره ابتدایی با عنوان " فرهنگ عذرخواهی " زیرمجموعه " مهارت های زندگی " گشوده شود و حتما از تجربیات جهانی به ویژه کشورهای آسیایی مانند ژاپن در آن استفاده گردد . »
پایان گزارش/
گروه گزارش/
اخیرا وزیر علوم ، تحقیقات و فن آوری نامه ای به رهبر انقلاب در مورد دانشگاه فرهنگیان نگاشته است .
این نامه واکنش های مختلفی را در میان دانشجو معلمان ، تشکل های دانشجویی و فرهنگیان ایجاد کرده است .
« صدای معلم » در این راستا گفت و گوهایی را با برخی چهره های علمی و اجرایی انجام داده است که منتشر خواهد گردید .
با عنایت بر نقش بی بدیل « تربیت معلم » و « معلم حرفه ای » در ارتقای کیفیت و جایگاه آموزش این رسانه از همه کنش گران و صاحب نظران برای مشارکت در این حوزه دعوت می کند تا یادداشت ها و مقالات خود را برای صدای معلم ارسال نمایند .
در این بخش « صدای معلم » گفت و گویی را با « رضوان حکیم زاده » معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش انجام داده است .