صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

روه گزارش/

همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ چهارشنبه 19 آذر وزارت آموزش و پرورش سه نشست رسانه ای حضوری را پس از یک تعطیلی طولانی مدت برگزار کرد .

نشست سوم در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار گردید .

« صدای معلم » پیش تر مطرح کرد :

« طبق مصوبه چهل و چهارمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ 24 / 8 / 1399 برگزاری جلسات در شهرهای با وضعیت قرمز با رعایت بقیه پروتکل های مربوطه مجاز می باشد . »

با این حال در نشست های پس از آن تاکنون که آخرین آن نشست رسانه ای شنبه 29 آذر مربوط به معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش است دوباره همان وضعیت پیشین تکرار گردید .

این بی برنامگی ، بی نظمی و سلیقه ای عمل کردن که به تازگی به برگزاری آزمون نیم سال اول سال تحصیلی کشیده شده جز تضعیف اقتدار آموزش و پرورش و از بین رفتن اعتماد و سرمایه اجتماعی برون داد دیگری نخواهد داشت .

بخش پایانی پرسش و پاسخ صدای معلم با رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش را می خوانیم.

منتشرشده در گفت و شنود

مشخصات خودشكوفاشدگان از منظر آبراهام مزلو

مزلو، در دو كتاب خود، یكى Motivation and Personality (= انگیزش و شخصیت) (چاپ نخست ۱۹۵۴ و ویراستۀ دوّم ۱۹۷۰)و دیگرى Towards a Psychology of Being (= به سوى یك روان‌شناسی بودن) (چاپ نخست ۱۹۶۲ و ویراستۀ دوّم ۱۹۶۸) كه هر دو نیز به فارسى ترجمه شده اند، این مؤلّفه‌ها را براى خودشكوفاشدگان برمی‌شمرد:

1-  عالم واقع را به نحو كارآمدى ادراك می‌كنند و می‌توانند بی‌یقینى و عدم‌قطعیت را تحمّل كنند و بپذیرند.

2- خود و دیگران را به همان صورتى كه هستند قبول دارند.

3-  چه در مقام فكر و نظر و چه در مقام فعل و عمل به صرافت طبع خود التزام می‌ورزند.

4- در كار و زندگى، همّ و غمّشان معطوف به حلّ مسایل و رفع مشكلات است، نه اینكه خودمحور باشند.

5-  شوخ‌طبعى فراوان دارند.

6-  می‌توانند به زندگى نظر آفاقى (=عینى) داشته باشند.

7-  بسیار خلاّق و اهل ابتكار و نوآورى‌اند.

8-  نسبت به فرهنگ‌آموزى و همرنگ دیگران شدن مقاومت می‌ورزند امّا از صِرْفِ مخالف‌خوانى و خِلافِ‌عُرْف بودن نیز لذّت نمی‌برند، بلكه فقط دغدغۀ این دارند كه فهم و تشخیص خود را براى خاطر دیگران فراموش و فدا نكنند.

مشخصات خودشكوفاشدگان از منظر آبراهام مزلو

9-  دغدغۀ بهروزى و سعادت همۀ انسان‌ها را دارند.

10-  می‌توانند تجارب اساسى زندگى را عمیقاً درك كنند و قدر بگذارند.

11-  فقط با معدودى از انسان‌ها مناسبات و روابط عمیقِ ارضاكننده برقرار می‌كنند.

12-  احساس اوج‌گیرى (Peak Experience) دارند، یعنى احوالى دارند كه در آن‌ها احساس می‌كنند كه قید و بندهاى زمانى و مكانى از هم گسیخته‌اند و از میان برداشته شده‌اند و خود به جذبه و حیرت و خشیت درافتاده‌اند.

13- احساس نیاز شدید به خلوت و حریم خصوصى و تنها ماندن با خود دارند.

14- گرایش‌هاى آزادمنشانه و خالى از جزم و جمود و تعقیب دارند.

15- معیارهاى اخلاقى را به قوّت و شدّت تمام پاس می‌دارند و رعایت می‌كنند.

مصطفی ملکیان،کتاب مهر ماندگار

کانال مصطفی ملکیان


مشخصات خودشكوفاشدگان از منظر آبراهام مزلو

منتشرشده در معرفی کتاب

گروه رسانه/

نظر ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد بازگشایی مدارس

ایرنا نوشت :

رئیسی شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به بررسی آخرین تدابیر برای کنترل کرونا پرداخت و افزود: خوشبختانه به دنبال اقدام های انجام شده در سطح کشور، اکنون هیچ شهر قرمزی نداریم.

او ادامه داد: اکنون ۲۰۵ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۴۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و این نشان دهنده وضعیت مطلوب است و امیدواریم این ۲۰۵ شهر نارنجی هم تبدیل به زرد و زردها هم تبدیل به سفید شوند.

وی افزود: در این میان چهار شهر نیازمند توجه ویژه هستند و امروز هم به استانداران و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه توصیه‌های لازم ارائه شد، این چهار شهر شامل کردکوی در گلستان، بافت در کرمان و آمل و گلوگاه در مازندران هستند بنابراین این چهار شهر نیازمند توجه بسیار ویژه هستند چرا که می‌توانند در آستانه قرمز شدن، باشند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی گفت: به دلیل شرایط کرونا در کشور، این آزمون قبلاً دو بار به تعویق افتاده بود، صد هزار نفر بعد از برگزاری این آزمون جذب مراکز دولتی خواهند شد لذا به همین دلیل با توجه به وضعیت آرامش نسبی که ایجاد شده، این آزمون در بیش از ۲۷۰۰ حوزه امتحانی و با رعایت شیوه نامه‌ها و حداقل جمعیت در موعد مقرر و در دی ماه برگزار خواهد شد.

رئیسی در ادامه به موضوع بازگشایی مدارس اشاره کرد و افزود: تا ٢ هفته آینده در خصوص بازگشایی مدارس تعیین تکلیف می‌شود.

او ادامه داد: همچنین پیشنهاد بازگشایی مدارس برای پایه‌های اول و دوم ابتدایی در شهرهای نارنجی و زرد مطرح شد که این دانش آموزان بتوانند حضوری در کلاس‌های درس شرکت کنند، این بحث مخالفین و موافقینی دارد که در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین با بیان اینکه آموزش مجازی به هیچ وجه تعطیل نشده و هیچ مجوزی در این باره از طرف ستاد ملی کرونا صادر نشده است، افزود: آزمون‌های مدارس برای برگزاری با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نیاز به مجوز دارد.

پایان پیام/


نظر ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد بازگشایی مدارس

گروه گزارش/

انتقاد صدای معلم از بی نظمی و بی برنامگی در مورد برگزاری آزمون و امتحان در نیم سال اول

« صدای معلم » 25 آبان گزارشی انتقادی در مورد اظهارات رئیس مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش و پرورش در مورد " وضعیت برگزاری آزمون ها در نیم سال اول سال تحصیلی " با عنوان « اولویت داشتن آموزش حضوری که بیشتر " شعار " بود ؛ حداقل " امتحانات مدارس " جدی گرفته شوند ! » منتشر کرد . ( این جا )

این رسانه ضمن استناد به یافته های پژوهشی و توصیه های سیاستی « کارگروه مطالعات فوری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش » آورده بود :

« علی رغم تاکید وزیر آموزش و پرورش بر اولویت داشتن آموزش حضوری و نیز اذعان بسیاری از مسئولان و مقامات مبنی بر آن که " مدارس " از جمله مکان هایی هستند که بیشترین میزان پروتکل های بهداشتی در آن رعایت می شوند اما تعطیلی مدارس به بیش از 90 درصد مدارس کشور سرایت کرده است . آن همه شعار و تبلیغات در مورد نقش شورای مدرسه و مدرسه محوری کجا رفت ؟

استمرار این وضعیت موجب لوث شدن بیشتر جریان آموزش خواهد شد .

« صدای معلم » ضمن دعوت از وزارت آموزش و پرورش به شفافیت و اقتدار لازم ؛ برگزاری امتحان به شیوه حضوری را فرصتی مناسب برای ارزیابی نزدیک به واقعیت آموزش های ارائه شده در این مدت ارزیابی می کند .

انتقاد صدای معلم از بی نظمی و بی برنامگی در مورد برگزاری آزمون و امتحان در نیم سال اول

وزارت آموزش و پرورش 23 آذر 99 « شیوه نامه برگزاری امتحانات در نیم سال نخست سال تحصیلی جاری را به مدارس ارسال کرد . ( این جا )

این رسانه پس از ارسال این شیوه نامه در گزارشی نوشت : ( این جا )

« صدای معلم » شیوه نامه ی برگزاری امتحانات وزارت آموزش و پرورش پس از ناکامی در اجرای شیوه نامه بازگشایی مدارس را گامی به پیش ارزیابی می کند و امیدوار است که با پی گیری و تمهیدات لازم و کافی آموزش به روند عادی و طبیعی خود بازگشته و مدارس به شیوه " حضوری " بازگشایی شوند .

انتقاد صدای معلم از بی نظمی و بی برنامگی در مورد برگزاری آزمون و امتحان در نیم سال اول

این رسانه در این گزارش از سلیقه ای عمل کردن مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد در این مورد انتقاد کرده بود .

روابط عمومی آموزش و پرورش این استان که در هفته های اخیر چند جوابیه را در موارد مختلف برای صدای معلم ارسال کرده بود در این مورد سکوت کرد .

این رسانه پرسیده بود :

« نخستین پرسش « صدای معلم » از مدیر کل آموزش و پرورش یزد آن است که پاسخ دهد دقیقا در حال حاضر چند درصد مدارس این استان پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند ؟

آیا وضعیت « مدارس » از « اصناف و کسبه » هم بدتر  است ؟ ! آیا این وضعیت نشان دهنده بی برنامگی ، بی نظمی و هرج و مرج آن هم در مورد یک مساله ساده نیست ؟

میزان سرانه بهداشتی که به مدارس یزد اختصاص داده شده تاکنون به چه میزان بوده است ؟

آن نقش « شورای مدارس » که گفته می شد کجا رفت ؟

مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد توضیح دهد که که تغییرات « چرخه آموزش » در این مدت به چه صورتی بوده است که این چنین حکم به برگزاری غیرحضوری امتحانات داده است ؟

به تازگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران هم مواضعی را اعلام کرده که به نظر می رسد تناسب چندانی با شیوه نامه برگزاری آزمون ها توسط وزارت آموزش و پرورش نداشته باشد .

انتقاد صدای معلم از بی نظمی و بی برنامگی در مورد برگزاری آزمون و امتحان در نیم سال اول

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران گفته «به هیچ عنوان امتحان حضوری در هیچ یک از مقاطع تحصیلی» نداریم و فقط «امتحانات نهایی دی ماه که آن هم مختص بازماندگان امتحانات خرداد و شهریور است به صورت حضوری برگزار می‌شود . »

مسعود ثقفی همچنین گفته که هیچ مدرسه‌ای در تهران حق برگزاری حضوری امتحانات را ندارد و «اگر مدارس غیردولتی از این موضوع تخطی کنند برخورد قانونی می‌شود . »

نکته قابل تامل در این قضایا آن است که به تازگی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با « صدای معلم » به صراحت گفته است : ( این جا )

« مواضع رسمی وزارت آموزش و پرورش از طریق بخشنامه های وزارتی اعلام می شود . اگر تغییری هم بخواهد در آن ها اعلام شود باید روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش آن را توضیح دهد . »

پرسش « صدای معلم » از وزیر آموزش و پرورش آن است ؛ اگر قرار است هر مدیر و مقامی به سلیقه و میل خود عمل کند دیگر چه نیازی به تدوین و ارسال این گونه شیوه نامه ها ست ؟

آیا آقای حاجی میرزایی افکار عمومی معلمان را سر کار گذاشته و یا توانایی مدیریت بر وازرتخانه ای که هر کسی ساز خودش را می زند را ندارد ؟!

آیا این وضعیت نشان دهنده بی برنامگی ، بی نظمی و هرج و مرج آن هم در مورد یک مساله ساده نیست ؟

آن همه شعار و تبلیغات در مورد نقش شورای مدرسه و مدرسه محوری کجا رفت ؟

آیا وزیر آموزش و پرورش انتظار دارد که در آینده رسانه ها و افکار عمومی روی سخنان و مواضع او باز هم حساب کنند ؟

بی اعتمادی در سیستم را تشدید نکنید .

پایان گزارش/


انتقاد صدای معلم از بی نظمی و بی برنامگی در مورد برگزاری آزمون و امتحان در نیم سال اول

منتشرشده در گفت و شنود

تسلیت صدای معلم به سیدحسن الحسینی

جناب آقای " سیدحسن الحسینی "

دبیر کل محترم انجمن اسلامی ایران و مسئول شبکه آموزش دانش آموزی (شاد)

« صدای معلم » درگذشت مادر گرامی تان را تسلیت عرض می کند .

پایان پیام/

گروه گزارش/

همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ چهارشنبه 19 آذر وزارت آموزش و پرورش سه نشست رسانه ای حضوری را پس از یک تعطیلی طولانی مدت برگزار کرد .

نشست سوم در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار گردید .

« صدای معلم » پیش تر مطرح کرد :

« طبق مصوبه چهل و چهارمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ 24 / 8 / 1399 برگزاری جلسات در شهرهای با وضعیت قرمز با رعایت بقیه پروتکل های مربوطه مجاز می باشد . »

با این حال در نشست های پس از آن تاکنون که آخرین آن نشست رسانه ای امروز شنبه 29 آذر مربوط به معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش است دوباره همان وضعیت پیشین تکرار گردید .

این بی برنامگی ، بی نظمی و سلیقه ای عمل کردن که به تازگی به برگزاری آزمون نیم سال اول سال تحصیلی کشیده شده جز تضعیف اقتدار آموزش و پرورش و از بین رفتن اعتماد و سرمایه اجتماعی برون داد دیگری نخواهد داشت .

نخستین بخش پرسش و پاسخ صدای معلم با رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش را می خوانیم.

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

با کدام گزینه موافق هستید ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور