صدای معلم - گروه استان ها و شهرستان ها/
امروز ۲۲ مرداد مراسم اهدای هفتاد دست لباس فضایی آفتاب با حضور دکتر حسینی معاون وزیر و ریاست آموزش و پرورش استثنایی کشور ،دکتر قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز و هیئت همراه در مرکز مدرسه آفتاب گوهردشت کرج برگزار گردید.
برای پیگیری چرایی و چگونگی ثبت معنوی اختراع لباس ویژه کودکان معلول و اهدای آن به کلیه مدارس ابتدایی جسمی حرکتی استثنایی کشور ، با قرار قبلی دیداری از مجموعه آفتاب و خانم دکتر بهاره آذر تنظیم می کنم.
مجموعه آفتاب به همت زوج خیرخواه و انساندوست از سال ۱۳۸۳ شروع به کار کرده است.
مرکز متشکل از سه بخش مکمل زیر میباشد:
۱- پیشدبستانی، دبستان جسمی حرکتی و چند معلولیتی استثنایی آفتاب (ارائه محتوای استاندارد آموزش و پرورش)
۲- مرکز جامع توانبخشی چندمعلولیتی معلولان (جسمی حرکتی- ناتوانی ذهنی- اوتیسم) روزانه آفتاب (ارائه خدمات توانبخشی از مسیر بهزیستی)
۳- انجمن حمایت از حقوق کودکان معلول جسمی حرکتی و چند معلولیتی آفتاب سبز (تسهیلگری و حذف چالشهای احتمالی پیش روی جامعه معلولین)
حوزه فعالیت مرکز آفتاب با ۲۲ پرسنل، پوشش استانی و با قبول میهمان فرااستانی است. آفتاب با ۹۴ توانخواه در حال فعالیت بوده و خانم دکتر بهاره آذر به عنوان مسئول فنی و همسرشان دکتر سیدعلی حسینی تهرانی به عنوان مؤسس در این مرکز حضور دارند.
در سال ۹۶ به همت مسئولان مرکز و با الهام از لباس فضایی به منطور کمک به ایستایی و راستایی حفظ بدن معلولان حرکتی، و با کمک سیستم تعلیق زیروگراویتی (به صفر رساندن جاذبه) تغییراتی در لباس معلولان دنیا ایجاد شد. این خلاقیت و اختراع ثبت معنوی شده و امروزه به همت مسئولان و پرسنل مرکز در حال تولید انبوه این اختراع پوششی هستند.
به گفته خانم دکتر ۵۶ مدرسه و ۲۰۰ مرکز همانند آفتاب در کل کشور در حال فعالیت بوده و مرکز آفتاب آماده اهدای رایگان لباس به ثبت رسانده خود، به تمامی مدارس مشابه در ایران میباشد.
وی هدف از ورود خود به عرصه خدمترسانی به جامعه معلولین استان را ایجاد حال خوب برای خود و جامعه با توانمندسازی و مشارکت اجتماعی عنوان میکند و تعامل مسئولین بهزیستی، آموزش و پرورش، شورا و شهرداری و مدیریت عالی استان را در جهت بهینهسازی خدمت به جامعه معلولین، سازنده و مفید ارزیابی مینماید.
لازم به ذکر است که مراکز جسمی حرکتی محدودیت سنی نداشته و به منظور برقراری عدالت آموزشی و دسترسی آسان آموزش برای کودکان معلول در سراسر کشور فعالیت مینمایند.
پایان پیام/
گروه گزارش/
دوشنبه 20 مرداد ، " صدای معلم " گزارشی را خطاب به رئیس سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور با عنوان : " نشست رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با برخی رسانه ها و به مناسبت " روز خبرنگار " ! " منتشر کرد . ( این جا )
پرتال این سازمان پس از گذشت حدود 24 ساعت از برگزاری این نشست خبر آن را منتشر کرده است . ( این جا )
عنوان خبر چنین است :
" رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تاکید کرد:
خلق منابع پایدار برای مدرسه سازی ضرورت دارد "
در محتوای خبر سازمان نوسازی مدارس چنین آمده است :
« حقیقتا من از پیشنهادات و نقدهای سازنده شما استقبال می کنم و آن را برای شناخت بهتر و رفع کاستی ها لازم می دانم. »
پرسش " صدای معلم " از آقای رخشانی مهر آن است که رسانه های مدعو در این مدت کدام پیشنهاد را مطرح کرده و یا نقد صریح و شفافی نسبت به عملکرد مجموعه شما را داشته اند ؟
به جز پیشنهاد " صدای معلم " که به جد خواهان " الزام دعوت از رسانه ها و خبرنگاران در تمامی جلسات مجمع خیرین " در سراسر کشور شد ( این جا ) کدام پیشنهاد جدی و عملیاتی مطرح گردیده است ؟
آیا همان " رسانه های خاص " در این مدت پی گیر این موضوع بوده اند که چرا دستور العمل صادره توسط سازمان شما در بسیاری از استان ها اجرا نمی شود ؟
در خبر این سازمان آمده است :
« در ادامه خبرنگاران به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداخته و از زحمات آنان توسط رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تقدیر به عمل آمد. » آن چه یک کشور و جامعه را می سازد نه مدارس نو که فکر نو ، اندیشه نقدپذیر و ذهنی آزاد و خلاق است .
رئیس سازمان نوسازی مدارس در پیام خود به مناسبت " روز خبرنگار " از " مسئولیت حرفه ای " خبرنگاران گفته بود که نباید تحت هیچ شرایطی فراموش شود .
خبرنگاران در این نشست چه گفتند ؟
کدام آسیب ها را مطرح کرده اند ؟
اگر این نشست به مناسبت " روز خبرنگار " بوده چرا هیچ عکسی از خبرنگاران حاضر منتشر نشده است ؟
نکته تاسف آور آن که این خبرنگاران هم هیچ خبری از این نشست را مطرح نکرده اند .
حداقل می توانستند مانند سایر گزارش ها و اخبار که در مدت بسیار کوتاهی اخبار نشست ها را منتشر می کنند خلاصه ای از نقدها و پیشنهادات خود را هم مطرح کنند .
در نشست خبری سه شنبه 15 بهمن 1398 « صدای معلم » از رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور پرسید : ( این جا )
« " آقای رخشانی مهر شما بیش از 2 سال است که معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هستید .
به جز نشست هم اندیشی و خبری مرحوم محمدرضاحافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز و جنابعالی در 8 خرداد 1397 نشست دیگری برگزار نشده است .
آیا شما نمی خواهید در برابر عملکرد خویش پاسخ گو باشید ؟"
در نشست خبری امروز مجری جلسه در ابتدا بیان کرد که آقای رخشانی مهر و معاونین ایشان به مدت 1 ساعت به بیان عملکرد و کارنامه خویش خواهند پرداخت .
مدیر صدای معلم ضمن انتقاد از این تصمیم بیان کرد که آیا قرار است یک ساعت سخنرانی باشد و فقط نیم ساعت پرسش و پاسخ ؟
این اعتراض مورد قبول رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور قرار گرفته و عنوان کرد که او دیگر حرف نمی زند و فقط پاسخ گوی پرسش های خبرنگاران خواهد بود . »
آیا بهتر نبود رئیس سازمان نوسازی مدارس در نشست امروز باز هم به جای تکرار همان حرف های پیشین که بارها در تربیون های مختلف بیان شده است اجازه می داد تا خبرنگاران و رسانه ها از مشکلات و مسائل خویش بگویند و روز خبرنگار به " نوعی دیگر " و به صورت واقعی برگزار گردد .
به نظر می رسد که سازمان نوسازی مدارس پیش از اقدام برای نوساختن مدارس ابتدا افکار و نگرش خود را در این زمینه ها " نوسازی " کرده و خود را به " تفکر انتقادی " ، " پاسخ گویی " و " شفافیت " توسعه و تجهیز نماید .
آن چه یک کشور و جامعه را می سازد نه مدارس نو که فکر نو ، اندیشه نقدپذیر و ذهنی آزاد و خلاق است .
پایان گزارش/
گروه گزارش/
پرتال وزارت آموزش و پرورش می نویسد : ( این جا )
« در آستانه شروع سال تحصیلی جدید از سوی معاونت متوسطه برنامه نظارتی پروژه مهر 1400-1399 به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ شد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در آستانه شروع سال تحصیلی جدید و با توجه به تقارن دهه دوم فعالیت مدارس با چهلمین سالگرد دفاع مقدس، شیوع بیماری کووید19 و تأثیر آن بر همه فعالیتها، مخصوصاً نظام آموزشی، از سوی معاونت متوسطه دستورالعمل نظارت بر روند اجرایی شدن برنامههای پروژه مهر 1400-1399، به ادارات کل سراسر کشور ارسال شد.
در بخشهایی از این برنامه نظارتی بر ضرورت اجرا، اهمیت و اهداف پروژه بازگشایی مهر، اهم محورهای فعالیتهای مورد انتظار از استانها مناطق و مدارس، ساختار اجرایی و نتایج مورد انتظار، ساختار و روشهای نظارت بر عملکرد استانها مناطق و مدارس در پروژه بازگشایی تأکید شده است.
بر اساس این دستورالعمل، معاون آموزش متوسطه بهعنوان رئیس ستاد پروژه مهر و معاونین وزیر و روسای سازمانها، رئیس مرکز حراست و مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات عضو اصلی ستاد نظارتی میباشند و سایر مدیران برحسب ضرورت دعوت خواهند شد.»
این بخشنامه مشتمل بر 12 صفحه می باشد . ( این جا )
در بخش " اهمیت و اهداف " پروژه مهر امسال چنین آمده است :
- هم افزایی علمی و تجربی در بین مدیران آموزشی و اداری
- پیش نگری در ماموریت های اصلی مدیران و اقدامات پیش دستانه برای رفع کمبودها و مدیریت هوشمندانه برنامه ها
- نیل به مفهوم واقعی مشارکت در آموزش و پرورش به معنای مشارکت عاطفی و فکری همگان در موضوع تعلیم و تربیت
- بهره گیری از ظرفیت سایر دستگاه ها به ویژه استانداری ها در بازگشایی مطلوب مدارس
- تنظیم یک برنامه منعطف و موثر برای مواجهه با شرایط ناپایدار ماه های آتی و عدم قطعیت آینده ، با توجه به « دستور العمل برنامه ریزی منعطف سال 1399 » در محتوای این دستورالعمل نقش خاص و قابل پرسشی برای " استانداران " به عنوان روسای شوراهای آموزش و پرورش تعریف نشده است و این در حالی است که این مقامات مطابق " قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش " و بر اساس ماده 1 این قانون ، مسئولیت تحقق مشارکت و نظارت مردم در امر آموزش و پرورش و بهره گیری از کلیه منابع و امکانات جهت تاسیس ، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی و تسهیل در فعالیت های اجرایی آموزش و پرورش بر عهده آنان گذارده شده است .
« نتیجه مورد انتظار " بر اساس این بخشنامه نیز چنین بیان شده است :
« شروع شوق انگیز و مطلوب فعالیت آموزشی و تربیتی نظام آموزش عمومی کشور در پرتو مشارکت عمومی همه ذی نفعان »
و اما بخش مهم تر و قابل توجه این بخشنامه ، " اهم فعالیت مورد انتظار از استان ها ، مناطق و مدارس " است که چنین آمده است :
« - بهبود وضعیت فیزیکی مدارس از نظر استحکام ، نمای ظاهری ، زیباسازی ، بهداشتی ، تجهیزاتی و...
- سامان دهی نیروی انسانی ( مدیران ، معلمان و سایر همکاران ) در مطلوب ترین شکل ممکن
- اطمینان از کفایت امکانات ( تامین کتب درسی ، تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی ، ورزشی ، پرورشی و آموزشی )
- اطمینان از تامین پروتکل های بهداشتی جهت سلامت دانش آموزان در مدارس و کلاس های درس
- سامان دهی دانش آموزان و پیش بینی الزامات شروع سال تحصیلی ، کلاس بندی و تعیین نیاز واقعی و تامین منابع
- توجه به ابعاد ترویجی - تبلیغی و اطلاع رسانی پیرامون بازگشایی مدارس و برنامه ها و چهلمین سالگرد دفاع مقدس
- پیش بینی ملاحظات لازم بر مبنای دستور العمل برنامه ریزی منعطف سال 1399 »
نکته قابل تامل آن است که این گونه بخشنامه ها با محتوای اکثرا " تکراری " هر سال توسط وزارت آموزش و پرورش به واحدهای مربوطه ارسال می گردد .
آیا اگر وزارت آموزش و پرورش به ماموریت های اصلی مدیران و مدیریت هوشمندانه آنان واقف بوده و باور دارد نیازی به این گونه تکرار مکررات هست ؟
پرسش " صدای معلم " از " علیرضا کمره ای " به عنوان معاون آموزش متوسطه و رئیس ستاد پروژه مهر این است که دقیقا بگویند و توضیح دهند که برای اجرای جامع و کیفی این دستور العمل چه میزان اعتبارات و بودجه با توجه وضعیت خاص امسال که با شیوع کرونا توام شده تخصیص داده شده است ؟
نظارت در این مورد زمانی معنا و مفهوم پیدا می کند که مطابق اصول مصرح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، وسایل آموزش و پرورش رایگان برای همه ملت فراهم شود .
آیا وزارت آموزش و پرورش و حاکمیت به وظایف ذاتی خویش در این مورد عمل کرده اند که بخواهند در آن راستا نظارت خود را اعمال کنند ؟
چند پیش در اخبار آمده بود فراکسیون جمهوریخواه سنای آمریکا برنامه ای شامل کمک یک صد میلیارد دلاری به مدارس و پرداخت پول نقد تا ۱۲۰۰ دلار به اکثر شهروندان پیش بینی کرده است .
مدیر یک مدرسه در منطقه 5 تهران به صدای معلم می گوید :
" این بخشنامه را ابلاغ کرده اند اما از طورف دیگر گفته اند که از اولیا نباید پولی بگیری . در واقع حتی کمک های داوطلبانه را هم ممنوع کرده اند . من مدیر مدرسه برای بازگشایی مدارس باید از کجا هزینه کنم ؟ مگر با " جیب خالی " می شود مدرسه را آماده کرد ؟ "
مدیر دیگری از منطقه 9 تهران به این رسانه چنین می گوید : " تازه وقتی از اولیا درخواست کمک می کنیم آن ها متقابلا می گویند وقتی مدرسه ماه هاست " تعطیل " است و ما خودمان داریم دانش آموزان را ساپورت می کنیم بابت چه چیزی باید پول بدهیم ؟ "
در محتوای این دستورالعمل نقش خاص و قابل پرسشی برای " استانداران " به عنوان روسای شوراهای آموزش و پرورش تعریف نشده است و این در حالی است که این مقامات مطابق " قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش " و بر اساس ماده 1 این قانون ، مسئولیت تحقق مشارکت و نظارت مردم در امر آموزش و پرورش و بهره گیری از کلیه منابع و امکانات جهت تاسیس ، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی و تسهیل در فعالیت های اجرایی آموزش و پرورش بر عهده آنان گذارده شده است .
و این در صورتی است که استانداران بر اساس تجارب در این مدت نقش پررنگی در عزل و نصب ها و انتصابات آموزش و پرورش داشته اند .
« صدای معلم » از ابتدای تعطیلی مدارس به خاطر کرونا منتقد سیاست های وزارت آموزش و پرورش در این بخش و به ویژه " تعطیلی مدارس " بدون برنامه ریزی خاص و آینده نگرانه و رها از " روزمرگی " بوده و بر این باور است که ادامه تعطیلی مدارس ضمن گسترش آسیب های اجتماعی و در وجه مهم تر ، اتوریته مدرسه را دچار ضعف های اساسی و بحران خواهد کرد .
این رسانه از مسئولان وزارت آموزش و پرورش می خواهد ضمن احترام به بخش مدنی آموزش و پرورش و استقلال حرفه ای این نهاد مادر به وظایف حاکمیتی و قانونی خویش در این مورد عمل نمایند .
پایان گزارش/
گروه گزارش/
دوشنبه 13 مرداد 1399 خبرگزاری ایسنا خبری را با عنوان " برنامه امتحانی شهریورماه دانش آموزان اعلام شد " منتشر کرد . ( این جا )
خبر به گونه ای تنظیم شده بود که به نظر می رسید در موضوع " امتحانات داخلی " مدارس شیوه ارزشیابی دروس در امتحانات شهریور ماه به صورت حضوری باشد .
بر اساس اخبار رسیده به صدای معلم برخی مدارس متوسطه به معلمان و دانش آموزان اعلام کردند که امتحانات شهریور ماه به صورت حضوری برگزار خواهد شد .
بر این اساس ؛ « صدای معلم » در گزارشی به آن پرداخت . ( این جا )
اما بعدا مشخص شد که وضعیت تغییر چندانی نکرده و روال همان شیوه سابق است .
جهت تنویر افکار عمومی و شفاف سازی در مورد عملکرد مسئولان وزارت آموزش و پرورش ، تصمیم گرفتیم تا گفت و گویی را با " خسروساکی " رئیس مرکز سنجش و پایش این وزارتخانه انجام دهیم .
به تازگی، وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد کردهاند که طی بخشنامهای، به مدیران مدارس ابلاغ شود تا به دبیران، آموزگاران و هنرآموزان اطلاع دهند که از ابتدای سالتحصیلی آینده، تحت هر شرایطی باید در مدارس حاضر شوند. با کمال میل از این پیشنهاد استقبال میکنیم، هرچند میدانیم هیچ برنامهای برای نحوه آموزش، اینترنت، سیستمهای آموزشی و سبک برگزاری امتحان نکردهاند.
با اطمینان میگویم که ارائه دهندگان چنین طرحها و بخشنامههایی، حتی با اصول اولیه آموزش و تکنیکهای ارزیابی آموزش، آشنایی نداشته و این موضوع هم مانند تمام برنامههای گذشته، ابنالوقت و بدون پشتوانه کارشناسی است.
قطعا در آینده و احتمالا قبل از شروع سالتحصیلی، شاهد تغییرات شدید در این امر خواهیم بود اما شدیداً از این پیشنهاد استقبال میکنیم چون از این پس با خیال آسوده منتظر شروع سالتحصیلی خواهیم ماند تا نتیجه بیبرنامگیها و آشفتگیهای وزارتخانه را مشاهده کنیم.
جناب وزیر
مدارس موظفند زمینهها و زیرساختهای آموزش الکترونیک را آماده کنند و عواقب عدم آمادگی مدارس، مستقیما با شماست.
در مورد رعایت پروتکلهای بهداشتی هم هیچ امیدی به وزارتخانه نیست ، پس، معلمان در زمان و ساعات موظف خود و طبق برنامه درسی، در مدارس حاضر شده و در کلاسهایی که توسط اداره کل، ادارات یا مدارس تشکیل میشوند و دانش آموزان به آن کلاسها هدایت شدهاند، با خیال آسوده و با استفاده از سیستمهای پیشرفته و اینترنت پرسرعت مدارس، کار آموزش را انجام میدهند؟
تأئید مینمائید یا باید منتظر شروع سالتحصیلی باشیم تا چه پیش آید؟
بنابراین به استحضار میرساند، جهت عدم تداخل برنامههای معلمان با برنامههای مورد نظر شما و براساس قوانین:
یک: استفاده از گوشی تلفن همراه و سیستمهای شخصی در مدارس ممنوع است. معلمان نیز سعی خواهند کرد از سیستمهای تعبیه شده در مدارس به شیوه احسن استفاده کنند و از همراه داشتن گوشی در مدارس، پرهیز کنند.
دو: استفاده از اینترنت شخصی ممنوع است. لذا اختصاص اینترنت رایگان به معلمان ضرورتی ندارد یعنی معلمان نیازی به خرید بستههای اینترنت گرانقیمت پرهیز کنند
سه: تدریس در خارج از شیفت مدارس، انجام نخواهدشد و معلمان برای هماهنگی با طرحها و برنامههای وزارتخانه، از تدریس در خارج از زمان حضور در مدارس، خودداری خواهند کرد.منطقیترین حرف وزارتخانه همین است که بیان کردهاید، حضور معلمان در مدارس است، چون: یک، دیگر نمیتوان عقب ماندگی و یا تعطیلی آموزش و تربیت اجتماعی دانشآموزان را به معلمان نسبت داد. دو، سایر نهادهایی که تا کنون شمشیر تخریب معلم در دست داشتند، نمیتوانند نسبت به عدم حضور معلم در مدارس، اعتراض کنند. به نظر میرسد هدف این پیشنهاد، فقط حضور در مدارس است و نتیجه کار مهم نیست.سه، نیازی به خرید سیستم، گوشی و اینترنت و به روز آوری آنها توسط معلم نیست.چهار، هماهنگی حضور دانشآموزان در کلاس درس، با مدیریت مداری، ادارات و وزارتخانه است.پنج، عواقب عدم حضور دانشآموزان در کلاس درس به هر دلیلی، بر عهده طراح این پیشنهاد است.
و در نهایت چند سوال ؛
۱. آیا برای برگزاری امتحان و ارزشیابیهای ورودی، تکوینی و نهایی کردهاید؟
۲. برای مناطقی که تحت پوشش آنتن مخابرات نیست، فکری شده است؟
۳. برای آموزش معلمان جهت آموزش الکترونیک و مجازی، به شش ساعت آموزش مجازی، اکتفا کردهاید یا برنامه دیگری دارید؟
۴. هزینههای آموزش و پرورش، طبق اصل سیام قانون اساسی با شماست، امسال خیلی روی شهریه مدارس، حساب باز نکنید، برای این هزینهها فکری شده است؟
۵. برای آموزش هنرستانهای فنی یا کارودانش، چه برنامهای دارید؟ اصولاً آموزش چنین هنرآموزانی، چگونه از طریق سامانه های اینترنتی، آموزش خواهند دید و با دستگاه ها و سیستمها آشنا خواهند شد؟
۶. تدریس در پایههایی مانند اول ابتدایی و مدارس خاصی از قبیل نیازمندان به آموزشهای خاص، چه برنامه دارید؟ برای چنین مدارسی هم حضور معلم در مدارس کفایت خواهد کرد.
۷. در مورد مدارس کپری، کانتینری و ...، که در مناطق صعبالعبور قرار دارند، چه باید کرد؟ قطعا در جریان هستید که حضور معلم در آن مناطق، می تواند باعث انتقال کرونا به آن مناطق باشد
.۸. در مورد مدارس عشایری، کدام فرآیند آموزشی مدنظر برنامهریزان است؟ متاسفانه این حوزه آموزشی، سالهاست که مورد بیمهری قرار گرفته و گاهی ادارات آموزش عشایر، کلا به فراموشی سپرده شدهاست.
جناب وزیر
خواهشمندیم :
روی طرحهای معاونان و کارشناسان کلاس نرفته خود، حسابی باز نکنید که اگر قرار بود مشکلی توسط آنها حل شود، وضع آموزش و پرورش این چنین تأسفبار نبود و نوبت وزارت به شما نمیرسید. البته ناگفته پیداست که مقصر بخشی از این نابه سامانیها، ما معلمان هستیم.
در نهایت یک هشدار ؛
هیچ برنامهای بدون حضور واقعی دانشآموزان، خانوادهها و معلمان، پیشاپیش محکوم به شکست است. بنابراین درخواست میکنیم که از معلمان دارای سابقه تدریس در کلاس، برای برنامهریزیها استفاده شود، تا نتایج طرحها به واقعیت نزدیک باشد.
برای برون رفت از چالش جهانی کروناویروس، همانند متولیان آموزش در کشورهای توسعهیافته، به خرد جمعی معلمان مراجعه کنید که قطعا راهگشای تمام مشکلات خواهدبود.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید