
متولد شدن و زندگی کردن در جهانی که مرزهای جغرافیایی کشورهایش در سده های اخیر، تبلوری از قدرت برخاسته از دانش است و نه مظهر قدرت امپراطوری، گاهی باورهایی را در ذهنت شکل میدهد که هر چقدر هم به خیال خود آزاد اندیش باشی، آن باورها نقش دیوارهای ناپیدای قطوری را برایت بازی میکنند که تو را از درک درست حقایق باز میدارند.
همواره باور داشتم اگر پیشرفت نمی کنیم و اوضاع مان بهتر نمی شود از این روست که ما جهان سومیها مصرف کننده دانش و علمی هستیم که به قول معروف "آن طرف آب" تولید می شود و امید داشتم که اگر روزی معجزهای رخ دهد و ما هم به جرگه کشورهای تولید کننده علم بپیوندیم حالمان بهتر خواهد شد.
سالها با همین امید واهی سپری شد تا اینکه سال گذشته فرصتی دست داد تا دیداری از سیستم تعلیم و تربیت یکی از همان کشورهای "آن طرف آب" داشته باشم. یکی از مدارسشان با الگوی تفکر و تدریس سقراطی اداره می شد. کلاس های گفت و گو محور با رویکرد کاوش مفاهیم تمام افتخار مدرسه و مایه معروفیتش بود. آن روز و روزهای پس از آن بسیار اندیشیدم که چه چیز خارق العاده ای در این روش نهفته است که مدرسه ای در کشوری (سوئد) با آن اسم و رسم و آن آوازه بلند در تعلیم و تربیت، آن را به عنوان روش غالب آموزشی اش انتخاب کرده است. اکنون دریافته ام آنچه مدیر مدرسه فلسفی سوئد در مورد حق ملت ها گفت، در اصل گفت و گو است که تفکر از بستر سازنده آن متولد می شد.
روز بعد در مدرسه ای دیگر با موضوعی عجیبتر مواجه شدم. هر کلاسی به نام یک فیلسوف نامگذاری شده بود. بازی دانش آموزان هفت ساله و هشت ساله با ماکتی از غار افلاطونی بود که در هنگام بازی، نظریه مثل افلاطونی را برای یکدیگر بازگو میکردند. از مدیرش پرسیدیم چه شد که این مدرسه را تاسیس کردی؟ گفت در کشور من کسی اهل تفکر نیست. مدرسه فلسفه تاسیس کردم که کودکان کشورم از کودکی اهل تفکر و خرد ورزی شوند. سوالی جدی ذهنم را درگیر کرد. از او پرسیدم تو شهروند سوئد هستی و باور داری هم وطنانت اهل تفکر نیستند، من هم که ساکن ایرانم و جهان سومی هستم می دانم که مردم سرزمینم با تفکر بیگانه اند. پس تفاوت ما و شما در چیست؟ پاسخی داد ولی قانعم نکرد. گویی از پرسشم متعجب شده بود. هنگام پاسخ در ذهنش دنبال حلقه مفقوده ای می گشت که خودش و مرا قانع کند که میان تفکر و پیشرفت نسبتی وجود ندارد چرا که پیشرفت خواست دولتهاست و تفکر حق ملت ها. داستان گیج کننده ای بود. ما و آنها که ظاهرا هیچ نسبت و شباهتی با هم نداریم هر دو به دنبال یک گمشده واحدیم. با خود فکر کردم نکند این یک سراب مشترک است برای سرگرم کردن انسانها برای ایجاد یک نظم نوین جهانی یا شاید آنچه ما و آنها به طور مشترک دنبالش هستیم چیز دیگری به جز تفکر است. ظاهرا با جدی ترین پرسش زندگی ام مواجه بودم.

ماه ها گذشت. کرونا آمد. تعلیم و تربیت جهان دچار تغییر پارادایم شد. معلمهای میهنم دچار سردرگمی شدند. می گویم میهنم چون در ابتدای تغییر پارادایم فکر می کردم فقط ما سردرگم هستیم. مثل همیشه که عادت داریم برای چاره جویی در هر زمینه ای سری به کارهای انجام شده آن طرف آب بزنیم، تصمیم گرفتم گشتی در سایتها و وبلاگهای مدارس و معلمانشان بزنم ، ببینم آنان در این روزگار کرونایی با تحولات چه می کنند. در کمال تعجب دیدم جنس دغدغه ها و پرسشها یکی است با این تفاوت که آنجا امکانات بیشتر است. در فضای مجازی چگونه جلب توجه و حفظ توجه کنیم؟ چگونه جلب مشارکت کنیم؟ چگونه سنجش کنیم؟ چگونه محتوای الکترونیکی تعاملی تولید کنیم؟ و دهها پرسش مشترک دیگر. تعجبم زمانی شدت یافت که مشاهده می کردم پاسخ تمام پرسشها در کتابها و مقالات علمی از چند دهه پیش از قبل داده شده است ولی آنها نیز همانند ما پاسخ پرسشهایشان را با به اشتراک گذاری تجارب و از دل تجارب حرفه ای خود استخراج میکنند. برای من باور کردنی نبود. بنیان تصوراتم در خصوص روایت تولید علم و روایت اندیشه ورزی در غرب به شدت متزلزل شده بود. هجمه سوالات بی پاسخ ذهنم را درگیر کرده بود. نیم سال تحصیلی جدید شروع شد و من با درس کنش پژوهی با تعدادی دانشجو معلمان گپ و گفت های طولانی در خصوص این نوع از عمل پژوهشی داشتیم. روزی یکی از آنها گفت در متنی خوانده که کنش پژوهی فاصله میان "دانش سلسله مراتبی" و "دانش مردم سالارانه" را کم میکند و به مرور باعث توسعه و تثبیت "دانش مردم سالارانه" میان مردم میشود. او از من پرسید این دو نوع دانش چیستند و تفاوتشان چیست و من با پرسش او ناگهان وصل شدم به مدارس فلسفی سوئد و همان پرسش بنیادی که ماه ها درگیرم کرده بود. تلاش کردم پاسخ دانشجو را بدهم ولی بسیار دشوار بود؛ نه او و نه هیچ کدام از دوستانش تصوری از دانش مردم سالارانه نداشتند. از کودکی آموختهایم دانش باید در مغز نخبگان جامعه تولید شود و از مغزی به مغز دیگر منتقل شود و در نهایت در آخرین گام از مغز معلم به مغز دانش آموز. چگونه باید به او می گفتم دانش مردم سالار یعنی دانش تولید شده از دل مسائل و پرسشهای انسانها در بستر جاری زندگی. یعنی به هم آمیختن دانایی و توانایی در عرصه عمل و اقدام برای مواجهه با مساله و یافتن و ساختن راه از دل کوره راه.

پس از آن روز و جرقهای که فضای ذهن و اندیشهام را روشن کرد، فکر کردم احتمالا آنچه در مدارس سوئد به دنبالش هستند، راه های ایجاد دانش مردم سالار است. دانش مردم سالار از بطن گفت و گو و از کانون مسائل بشری زاده می شود. دانشی است که حرکتش از بالا به پایین نیست بلکه حرکتی موجی و افزایشی در سطح جامعه دارد. تولیدش مختص نخبگان نیست و کارکردش ساخت بسترهای لازم برای مواجهه با مسائل و مشکلات انسان ها و جوامع انسانی است. آغاز تولید دانش مردم سالار از گفت و گوست و مسیرش از تفکر است و در نهایت پایانی برایش متصور نیست و به شکل تصاعدی در یک فرآیند و چرخه خود اصلاحی باعث توسعه و تعمیق تفکر و افزایش سطح دانش میان عامه مردم می شود.
پس از آن فکر کردم نظریه سازنده گرایی چه از نوع شناختی یا اجتماعی اش، در اصل پاسخی بوده برای یک نیاز اساسی در جوامع که آن هم فراهم کردن امکاناتی برای فاصله گرفتن از دانش سلسله مراتبی و ورود در عرصه تولید دانش مردم سالار است. تولید دانش مردم سالار از طریق گفت و گو، مرزهای قطعیت را در مینوردد و به دانش انسانی و اجتماعی، ماهیتی سیال و تعین ناپذیر می دهد و در نهایت با خود رشد و بالندگی ملتها را به ارمغان میآورد. نظریه سازنده گرایی محلی برای تمرین تصنعی تولید دانش است و تولید طبیعی دانش مردم سالار فقط و فقط از دل گفت و گو و تفکر زاینده و واگرا ممکن می شود.
اکنون دریافته ام آنچه مدیر مدرسه فلسفی سوئد در مورد حق ملت ها گفت، در اصل گفت و گو است که تفکر از بستر سازنده آن متولد می شد.
کانال خرد و بینش

کرونا ویروس به واقع در حال زیر و رو کردن سبک زندگی بشری و در حال شخم زدن هنجارهاست. این روزها حوزه آموزش و پرورش با تأثیرات شگرفی از قِبل ویروس کووید روبه روست. جایگزینی آموزش مجازی به جای آموزش حضوری فارغ از چالشهای مثبت و منفی (فرصتها و تهدیدات) بیشک پدیدهای نادر بوده و نقطه عطفی در تاریخ آموزش و پرورش خواهد بود.
تا دیروز عوامل اجرایی مدارس دنبال رصد کلاسها و پایش دانشآموزانی بودند که وسایل هوشمند و گوشی موبایل به همراه داشتند و امروزه روز کل آموزش و پرورش بسیج شده تا دانشآموز برای آموزش مجازی صاحب تبلت و گوشی هوشمند و امکانات اتصال به فضای لایتناهی مجازی باشد.
بدون شک در آموزش الکترونیکی خیلی از هنجارهای آموزش سنتی زیر رادیکال رفته و بعضا باژگونه شدهاند. امتحانات یکی از مقولاتی است که دستخوش این تغییرات شده است.
اگر تا دیروز ما امتحانات را ناموس آموزش و پرورش تلقی میکردیم، امروز آزمونهای آنلاین عملا اوپن بوک و مشارکتی اجرا میشود و البته پذیرش این سبک آموزش قطعا با مقاومتهایی همراه بوده و ماهیت و سلامت امتحانات از ناحیه برخی دبیران و اولیای مدرسه محل اشکال جدی است.
به هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم با تازش اسب چموش کرونا ویروس هنجارهای ما نیز ژلهای شده و در حال وارونگی برخی از ارزشها هستیم.
در حالی که صاحب نظرانی چون علی پورسلیمان (مدیر صدای معلم) در حال پیگیری آموزش حضوری و امتحانات حضوری هستند و تعطیلی مدارس را به معنی اولویت نداشتن آموزش و آموزش الکترونیکی را رفع تکلیف تلقی می کنند چه بسیارند کسانی که زمان دگردیسی در آموزش و پرورش (هرچند به دست کرونا) را مبارک و میمون تلقی کرده و آموزش مجازی و امتحانات اوپن بوک را همگامی با جهان برمی شمارند .
البته وضعیت آموزش و نوع امتحانات در دانشگاه ها نیز تعریفی ندارد .
امروز دوستی از زنجان ملتمس دعا بود که تورو خدا فلان روز و فلان ساعتت رو خالی کن تا سوالات امتحان ریاضی منو تو واتساپ جواب بدی و....
ذیلا گزارشی کوتاه از اوضاع تحصیل و امتحان در دانشگاه ها را مرور می کنیم.
* شرایط ویژه ای کرونایی و برگزاری کلاس های دانشگاه ها و مدارس به صورت مجازی در ترم و سال جاری با رسیدن به مرحله امتحانات غیر حضوری به مرحله ویژه ای وارد شده است؛ امتحانات آنلاین و با کمترین نظارتی از سوی مسئولین فرصتی شیرین برای دانشجویان و دانش آموزان ایجاد کرده است تا به راحتی به تقلب در امتحانات بپردازند.
امتحان آنلاین و جلوگیری در تقلب در این نوع آزمون ها خود آزمون جدیدی برای دانشگاه ها و آموزش و پرورش در کشور است و صدالبته یکی از مهم ترین چالش های روز دانشگاه ها نیز به حساب می آیند،خصوصا برای نوع ویژه ای از امتحانات که در سطح گسترده در حال برگزاری است و این اولین محک جدی و تجربه غیر حضوری دانشگاه ها و مدارس به حساب می آید.

چند می گیری امتحان بدی؟
این روزها در فضای مجازی پر شده از عکس ها و اطلاعیه های دانشجویی و دانش آموزی که خواستار همراهی در امتحانات با پرداخت پول هستند و از کسانی که درس مورد نظر را خبره هستند برای تقلب در جلسه امتحان دعوت می کنند؛ موردی که به همیار تقلب معروف شده و این روزها به منبع درآمدی برای خیلی ها تبدیل شده است.
گرچه کمپینهای مجازی زیادی توسط دانشجویان و دانش آموزان درباره گلایه از کیفیت آموزش مجازی، لغو امتحانات حضوری به دلیل نگرانی بابت ابتلا به کرونا و لغو هر گونه امتحان به دلیل کیفیت پایین آموزش مجازی تشکیل شد؛ اما در هیچ یک از این کمپینها، هیچ نگرانی بابت کیفیت امتحان یا احتمال تقلب در امتحان از سوی دانشجویان و دانش آموزان ابراز نشده است؛ به نظر می رسد این موضوع جزء دغدغههای دانشجویان و دانش آموزان نیست.گویا از دید برخی دانشجویان و دانش آموزان همیار تقلب در امتحان، راهحل خوشایند و میانبری برای امتحانات مجازی است.
ایدهای متفاوت برای کاهش تقلب در امتحانات مجازی
سیف برقی با اشاره به آموزشهای ارائه شده به اساتید و دبیران برای برگزاری امتحانات پایان ترم، افزود: یکی از شیوههای آزمون به صورت تستی با زمانهای کوتاه است و سوالاتی که پیش از این توسط اساتید طراحی شده است به صورت اختیاری در دسترس دانشجویان و دانش آموزان قرار میگیرد؛ برای مثال ۵۰ سوال توسط استاد طراحی شده و به صورت تصادفی ۲۰ سوال در اختیار دانشجویان و دانش اموزانی که پشت سیستم نشسته اند قرار میگیرد و به این صورت سوالات دو دانشجو و دو دانش اموز هم شکل در نمیآید که با این روش امکان تقلب از دانشجویان و دانش اموزان گرفته میشود.
مجید سلمانی معاون شهیدستان کرج معتقد است استفاده از کتاب و جزوه در آزمون های آنلاین خود بخشی از فرآیند اموزش در سیستم الکترونیکی است ؛ به جای حساسیت بیش از حد روی این مسئله بهتر است همکاران به جای نگرانی صرف در مقوله تقلب در امتحانات خود را به تجهیزات و الزامات آموزش مجازی تسلیح نمایند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا (س) درباره برگزاری امتحانات مقطع ارشد و دکتری دانشجویان، گفت: در روش اول اساتید باید برای دروس تخصصی به خصوص در مقطع تحصیلات تکمیلی مانند کارشناسی ارشد و دکتری با توجه به تعداد کم دانشجویان دوربینها را روشن بگذارند و از آنها آزمون بگیرند و روش دوم این است که قالب سوالات آزمون یکی باشد و دادههای ادبی متفاوت باشد که این نوع روش امکان تقلب از دانشجویان را میگیرد.

دستورالعمل وزارت علوم به دانشگاهها برای افزایش ایمنی و کاهش تقلب در امتحانات آنلاین
معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دستورالعملی را در قالب توصیه نامه، برای افزایش ایمنی و کاهش تقلب در امتحانات آنلاین به دانشگاه ها ابلاغ کرده است.
در این سند راهنمای اجرای آزمونها در دانشگاهها به ۳ روش، آزمونهای حضوری، آزمون برخط غیر همزمان بدون نظارت و آزمون برخط همزمان دارای نظارت اشاره شده و روشهایی برای به حداقل رسیدن خطا در آزمونهای آنلاین پیشنهاد شده است. از جمله اینکه:
- فرآیند آزمون به گونهای باشد که با شروع آزمون توسط دانشجو و دانش آموز در هر لحظه امکان دیدن فقط یک سوال وجود داشته باشد و در صورت پاسخ دادن یا رد کردن سوال، سوال بعدی نمایش داده خواهد شد.
- امکان برگشت به عقب در آزمون برای دانشجو و دانش آموز وجود نداشته باشد تا نتواند جواب های قبلی خود را به دیگران اعلام کند یا تغییر دهد.
- زمان آزمون محدود باشد و هنگامی که زمان به پایان برسد همه پاسخها به صورت خودکار ارسال شود.
- هر دانشجو و دانش آموز فقط یک بار مجاز به شرکت در آزمون باشد.
- یک سوال با پاسخ شفاهی در نظر گرفته شود که دانشجو و دانش آموز در آن خودش را معرفی کند تا اطمینان حاصل شود که خودش در آزمون شرکت کرده است.
- ترتیب سوالات آزمون برای هر دانشجو و دانش آموز متفاوت از دیگران باشد.
- در سوالات چند گزینهای، چینش گزینهها برای دانشجویان و دانش آموزان تغییر خواهد کرد.
- با یک نام کاربری امکان چندین ورود موازی به سیستم وجود نداشته باشد."
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/

امروز چهارشنبه سوم دی ماه و در آستانه برگزاری امتحانات نیم سال اول سال تحصیلی ، تعدادی از دانشآموزان با تجمع در ساختمان آموزش و پرورش ایذه خواستار برگزاری امتحانات به صورت مجازی شدند.
در این رابطه ؛ ایرنا نوشت : ( این جا )
« دانشآموزان در تجمع خود در ساختمان آموزش و پرورش ایذه خواستار برگزاری امتحانات به صورت مجازی شدند.
یکی از این دانشآموزان در گفتوگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ما در طول سال تحصیلی به صورت مجازی آموزش دیدیم و اکنون این با فرا رسیدن موعد امتحانات به ما اعلام کردند که باید به صورت حضوری امتحان دهیم.

ما میخواهیم همان گونه که آموزش ما به صورت مجازی بوده است امتحان ما هم مجازی باشد؛ آیا در طول این چند روز کرونا ریشه کن شده است که از ما میخواهند حضوری امتحان دهیم؟
ما و خانوادههایمان نگران ابتلا به ویروس کرونا هستیم و با توجه به لزوم توجه به سلامتی ، از مسوولان آموزش و پرورش میخواهیم که خواسته ما را عملی کنند و امتحانات ما به روش مجازی برگزار شود.
مدیر آموزش و پرورش ایذه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به مصوبه وزارت آموزش و پرورش اختیار برگزاری امتحانات به صورت مجازی یا حضوری به شورای مدارس واگذار شده و اداره آموزش و پرورش هیچ دخالتی در این کار ندارد.
حسین آقاملاپور ادامه داد: این شورا از مدیر مدرسه، نماینده انجمن اولیا و مربیان، نماینده شورای معلمان و نماینده شورای دانشآموزان تشکیل میشود.
وی ادامه داد: امروز نیز این توضیح به دانشآموزان معترض داده شد؛ شورای هر مدرسه با توجه به شرایط آن تصمیم گیری راجع به برگزاری حضوری یا مجازی امتحانات را میگیرد.
گفتنی است این تجمع پس از ساعتی خاتمه یافت. »
این سخنان مدیر آموزش و پرورش در حالی بیان می شوند که وزارت آموزش و پرورش خود در این زمینه دچار بی برنامگی ، بی نظمی و فقدان راهبرد مشخص و حتی اقتدار لازم برای پیشبرد اهداف و شیوه نامه های خویش است .
وزیر آموزش و پرورش امروز بازدیدی از باشگاه خبرنگاران جوان داشته و مطالبی درباره جزئیات برگزاری امتحانات دانش آموزان گفته است .( این جا )

پرتال وزارت آموزش و پرورش نوشت :
« حاجی میرزایی در پاسخ به این پرسش که موضع آموزش و پرورش نسبت به چگونگی برگزاری امتحانات چیست؟ گفت: ترجیح ما به دلیل افزایش ضریب اطمینان از امتحان، آزمون حضوری است، اما مرجع اجازه دادن به اینکه ما میتوانیم آزمون حضوری برگزار کنیم یا خیر، ستاد ملی کرونا است بنابراین اگر جایی به ما اجازه بدهند آزمون حضوری میسر است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: با استانها هماهنگ کردیم که اگر در بعضی مناطق نگرانی وجود ندارد از طریق آزمون حضوری کار دنبال شود که البته اگر ستاد کرونا اجازه ندهد امتحان غیرحضوری برگزار خواهد شد . »
اما وزیر آموزش و پرورش در جایی دیگر ، حرف دیگری می زند .
حاجی میرزایی در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران می گوید : ( این جا ) « در هر منطقهای که ستاد ملی مقابله با کرونا مخالف برگزاری آزمون حضوری باشد، آزمون های دانش آموزان بهصورت مجازی امتحانات برگزار میشود.
شیوهنامه برگزاری امتحانات ابلاغ شده و اختیار آن به شورای مدارس واگذارشده است.
همچنین روشهای آزمون غیرحضوری هم مشخصشده و در اختیار مناطق و مدارس قرارگرفته است. »
البته رئیس مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش و پرورش که چندی پیش « شیوه نامه برگزاری امتحانات » را به مدارس ارسال کرده است نیز چنین مواضع دوگانه ای دارد .
خسرو ساکی می گوید :
« در اجرای تبصره ذیل بند (ب) این بخشنامه، صرفاً در خصوص برگزاری حضوری ارزشیابی تحصیلی و تربیتی پایههای اول و دوم ابتدایی، صرفاً در مناطق دارای وضعیت زرد و پس از اخذ مجوز کتبی از کارگروه مدیریت و کنترل بیماری کرونا استان امکانپذیر است. »
در ابتدای شیوه نامه چنین آمده است :
« در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان فراهم باشد، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، مطابق آیین نامه هاي مربوط دوره هاي تحصیلی و با رعایت کامل شیوه نامه هاي بهداشتی انجام می گیرد.
در تبصره « دوره ابتدایی » نیز آمده است :
« تبصره- براساس پیشنهاد معاونت محترم آموزش ابتدایی، از دانش آموزان پایه هاي اول و دوم ابتدایی در دروس فارسی (خواندن و نوشتن) و ریاضی، آزمون عملکردي به صورت حضوري در مدرسه، با گروه بندي دانش آموزان و رعایت کامل شیوه نامه هاي بهداشتی به عمل می آید. »
نکته قابل تامل آن است که در این شیوه نامه هیچ گونه اشاره ای به اخذ مجوز از ستاد ملی مبارزه با کرونا نشده است . ( این جا )
همچنین در شیوه نامه مذکور علی رغم شعار و تبلیغات وزیر آموزش و پرورش و سایر هیچ گونه جایگاه مشخص و شفافی برای « شورای مدرسه » تعریف و تببین نشده است .
پرسش « صدای معلم » آن است که چرا مدیران و مقامات آموزش و پرورش با افکار عمومی صداقت ندارند ؟

چرا هر موقع این مدیران کم می آوردند آدرس غلط می دهند و افکار عمومی را گمراه می کنند ؟
این رسانه بارها متذکر شده است فقدان برنامه و اقتدار لازم و کافی برای اجرای برنامه ضمن ایجاد بلاتکلیفی در مخاطبان و جامعه هدف حتی موجب طلبکار شدن آنان از وزارت آموزش و پرورش خواهد شد که مورد " ایذه " گواه محکمی برای تایید این ادعاست .
اگر قرار است همه آدرس ها به ستاد ملی مبارزه با کرونا ختم شود ؛ آیا بهتر نیست اداره آموزش و پرورش را به دست همان ستاد بسپارد تا خودشان هم پاسخ گوی این اعتراضات و سایر عوارض و پیامدهای مخرب ناشی از تعطیلی مدارس باشند ؟
( کلیپ را مشاهده فرمایید )
پایان گزارش/
گروه گزارش/

علی اصغرعنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس با اشاره به مهمترین موارد در طرح جوانی جمعیت می گوید: ( این جا )
« بحث افزایش تسهیلات ازدواج به رقم حداقل ۱۰۰میلیون تومان و برنامه ریزی برای ارائه زمین و مسکن مناسب با اولویت زوج های جوان و خانواده های دارای فرزند از جمله مهمترین موارد تشویقی این طرح است. ضمن اینکه مجلس برنامه ریزی کرده تا با تولد فرزندان سوم به بعد، مبلغ قابل توجهی سهام در اختیار خانواده ها قرار بگیرد.
چنانچه برای تداوم رشد جمعیت و تسهیل ازدواج فکر عاجلی نشود ، با بسته شدن پنجره جمعیتی کشور، جبران خسارات برآمده از آن برای اقتصاد، معیشت و اساسا تمدن ایرانی و اسلامی بسیار دشوار خواهد بود. اعداد، ارقام و آمارها هم به شکل تاسف آوری حاکی از آن است که متاسفانه ایران به سمت کاهش دامنه های جمعیت پیش می رود. »

یوسفی نماینده دیگر مجلس در یک شبکه تلویزیونی چنین مطرح می کند :
« به خانواده هایی که برای فرزند سوم و بیشتر اقدام کنند، ۲۵ درصد بیشتر از سقف مبلغ، وام مسکن می دهیم.. بابت هر فرزند، بدون اینکه وام قبلی تسویه شده باشد، وام جدید می دهیم. » ( 1 )
« فاطمه محمدبیگی » نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی هم می گوید : « دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در راستای فرزندآوری پیش بینی کرده تا تسهیلات قرض الحسنه ودیعه ۷۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۲۰ ساله به خانوادههای دارای فرزند سوم پرداخت شود هر میزان رقم این تسهیلات بیشتر باشد بدون شک زودتر به هدف نزدیکتر میشویم اما باید در نظر بگیریم که بودجه سال ۱۴۰۰ را در سختترین شرایط در اوج تحریمها میبندیم و فروش نفت هم بسیار ناچیز است. » جمعیت زیاد سعادت نیست. قاره آسیا بیش از سه میلیارد جمعیت دارد و سوئیس کمتر از شش میلیون. اما آرزوی اکثریت مردم آسیا زندگی در کشوری مانند سوئیس است !
در بند ه تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده است: در اجرای بندهای ت و ث ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه موضوع پشتیبانی از فرزند آوری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است با اختصاص مبلغ ۲ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال از طریق بانکهای عامل و از محل سپردههای جاری و قرض الحسنه نظام بانکی، نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن به میزان ۷۰۰ میلیون ریال با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله برای خانوارهای فاقد مسکن که صاحب فرزند سوم در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شده و یا میشوند، اقدام کند.
« فرهاد قنبری » منتقد در کانال خود ( خرمگس ) نوشت :
« حالا نمی شود همین وام و تسهیلات را برای فرزندان اول و دومی که الان به دنیا آمده و سر چهار راه ها و پارک ها مشغول گدایی هستند اختصاص دهید، تا آنها هم بتوانند به مدرسه بروند و مثل انسان رشد یافته و پر از عقده بزرگ نشوند؟

حالا نمی شود این تسهیلات را صرف همین کودکان سیستان و بلوچستانی و کرمانی و اردبیلی و.. بکنید که بتوانند یک مدرسه کوچک برای تحصیل و ذره ای آب آشامیدنی سالم داشته باشند؟
آیا نمی شود این پول را صرف خرید موبایل و تبلت برای کودکانی کرد که در این شرایط مجبور به کولبری و خودکشی نشوند؟
آیا امکانش نیست که با این تسهیلات کیفیت آموزش و بهداشت همین کودکان فعلی را ارتقاء داد و در راستای بهبود زندگی صدها هزار کودک بد سرپرست و بی سرپرست قدمی برداشت؟
جمعیت زیاد سعادت نیست. قاره آسیا بیش از سه میلیارد جمعیت دارد و سوئیس کمتر از شش میلیون. اما آرزوی اکثریت مردم آسیا زندگی در کشوری مانند سوئیس است... »
پایان گزارش/
( کلیپ ویدئویی را مشاهده فرمایید )
گروه گزارش/

در نشست رسانه ای معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش که با موضوع « لایحه بودجه سال 1400 » برگزار گردید ( این جا ) ( این جا ) ؛ « صدای معلم » از اللهیار ترکمن پرسید :
« بر اساس آمار ، بودجه صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی بیش از 200 درصد نسبت به سال پیش افزایش داشته اما بودجه کیفیت بخشی به فعالیت های آموزشی و عدالت آموزشی تنها 28 درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته است . »
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع پاسخ مشخص و شفافی در مورد دلایل پایین بودن بودجه کیفیت بخشی ارائه نکرد ضمن آن که به صراحت گفت: « سازمان مدارس غیردولتی جزء سازمان های مستقل وزارت آموزش و پرورش است و من خیلی در جریان ریز جزئیات آن نیستم . همان طور که ریز و جزئیات سازمان آموزش و پرورش استثنایی ، نهضت ، سازمان پژوهش و.. را نمی دانم .»

در این خصوص ، « علی پورسلیمان » مدیر صدای معلم به روزنامه همشهری گفت : ( این جا )
« اصرار الهیار ترکمن به بیاطلاعی در خصوص افزایش 233 درصدی بودجه صندوق حمایت از مدارس غیردولتی را بهمعنای «فرار از پاسخگویی» میداند و میگوید افکار عمومی انتظار پاسخ روشن در این زمینه دارند بهویژه از معاون برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش که بودجه زیر نظر مستقیم او به دولت و سپس مجلس پیشنهاد میشود. »
یکی از موارد مهم در بحث راهبردی کیفیت آموزشی توجه به ارتقای صلاحیت های حرفه ای معلمان است که بخشی از آن می تواند از طریق آموزش های ضمن خدمت معلمان تحقق یابد .
وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر با برگزاری " آزمون رتبه بندی معلمان " در مورد صلاحیت های حرفه ای معلمان تصمیم می گیرد .
« صدای معلم » بارها و در گزارش های متعدد به مبانی علمی ، کارشناسی و قرینه آن در آموزش تطبیقی نظام های آموزشی توسعه یافته و موفق ، انتقادات فراوانی را مطرح کرده است .
حتی اخیرا این وزارتخانه به کاربران سامانه ضمن خدمت فرهنگیان ( LTMS ) اعلام کرده است که فقط از طریق گوشی موبایل می توانند در آزمون های این سامانه شرکت کنند .
( در این اطلاعیه آمده است : از روز شنبه مورخ ۲۲ / ۹ / ۱۳۹۹ تمامی آزمون ها ( دوره های ضمن خدمت – مسابقات و جشنواره ها – رتبه بندی و … ) که از روی سامانه جامع مدیریت آموزش فرهنگیان برگزار می گردد فقط از طریق گوشی همراه اجرا خواهد شد )
پرسش « صدای معلم » از وزارت آموزش و پرورش آن است : این مدلی که در حال حاضر در این وزارتخانه در حال اجراست و همه چیز را به فضای مجازی احاله داده و حتی در برخی موارد برای آموزش ضمن خدمت معلمان از آنان پول می گیرد در کدام یک از مدل های موفق آموزشی جهان قرینه و یا نمونه مشابهی دارد ؟

پرسش این رسانه آن است که آیا وزارت آموزش و پرورش بودجه مشخص ، مستقلی و پایداری را برای ارتقای صلاحیت های حرفه ای معلمان تخصیص داده است ؟ مگر نه این که این موضوع یعنی ارتقای صلاحیت های حرفه ای معلمان بارها در سند تحول بنیادین هم دیده شده است .
پرسش « صدای معلم » آن است ؛ افراد و جریاناتی که در برابر اختصاص ردیف بودجه ای برای سند 2030 که معلوم نیست چقدر مقرون به واقعیت باشد برمی آشوبند و جو سازی می کنند چرا در برابر این موضوعات مهم و راهبردی و پسرفت مداوم کیفیت آموزشی که مهم ترین آن عملكرد بسیار ضعیف دانش آموزان ايراني در نتايج اوليه مطالعه بين المللي تيمز 2019 است سکوت اختیار می کنند ؟! ( این جا )

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در چهاردهمین برنامه گفتوگوی هفته وزارت آموزش و پرورش آمادگی نظام آموزش عالی کشور را برای برگزاری دورههای تکمیلی برای معلمان اعلام کرد. ( این جا )
چرا مسئولان وزارت آموزش و پرورش از این فرصت ها برای بازسازی و نوسازی پیکر و کالبد نظام آموزشی کشور استفاده نمی کنند ؟
فرصت سوزی ، انفعال و روزمرگی تا کجا و کی باید ادامه یابد ؟
پایان گزارش/