
آموزش و پرورش کلکسیون بحران ها و اقیانوس مشکلات:
۱- بحران ناشی از کمبود شدید بودجه.
۲- بحران کمبود معلم حرفه ای و مازاد معلمان غیر حرفه ای و با تحصیلات غیر مرتبط.
۳- بحران دخالت نهادهای غیر متخصص به دلیل انتخاب وزیران ضعیف و غیر تحولی.
۴- بحران مدارس کپری و کانکسی.
۵- بحران محتوای کتب درسی که خیلی مطالب به درد زندگی نمی خورند و در دانش آموزان بی انگیزگی ایجاد میکنند.
۶- بحران تعصّبات و سختگیری ها بر معلمان و دانش آموزان و ایجاد فضای بسته.
۷- بحران مدارس کهنه و فرسوده.
۸- بحران عدم انتخاب مدیران خلّاق و نوآور.
۹- بحران کلاس های کنکور و سهمیه های ناعادلانه کنکور.
۱۰- بحران تبعیض جنسیتی.
۱۱- بحران بخاری های نفت سوز.
۱۲- بحران عدم جذابیت مدارس به دلیل برنامه های غیر شاد و یاس آور.
۱۳- بحران کودکان بی شناسنامه و منع تحصیل.
۱۴- بحران فقر در اکثر معلمان.
۱۵- بحران شکاف معلم- دانش آموز بدلیل محدودیت در گزینش معلمان نو اندیش.
۱۶- بحران نداشتن تبلت برای بسیاری از دانش آموزان.
۱۷- بحران عدم دسترسی بسیاری از دانش آموزان به اینترنت.
۱۸- بحران پایین بودن سرعت اینترنت و بی کیفیتی آموزش آنلاین.
۱۹- بحران کم توجهی به منزلت معلمان.
٢۰- بحران نگرش غیر حرفه ای و غیر علمی بسیاری از مقامات تصمیم گیر و ایدئولوژیک شدن نظام آموزشی.
٢١- بحران حجیم بودن کتب درسی و فقر شدید در دروس تاریخ که تضاد بین مدرسه و جامعه را تشدید میکند.

به عنوان مثال من به این نتیجه رسیدم هر چه در مورد دولت رضاخان ، امیرکبیر و مصدق و.. در مدرسه یادم دادند ناقص و غیر واقعی بود !
به قول امیرکبیر !
به حال خودمان خون گریه کنیم !
اول مهر :
« روز سردرد ملی »
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه رسانه/
تاکنون دو نقد در موضوع " دکتر معلمان " در صدای معلم توسط مدیر این رسانه به رشته تحریر درآمده است . ( این جا ) و ( این جا )
علی اکبر رضا دوست، دکتر معلم ؛ نقدی بر آن نگاشته است .

زمانی که پاییز سال ۹۷ سالار قاسمی سکان مدیریت آموزش و پرورش البرز را به دست گرفت، مدیر هنرستان دستغیب در گوهردشت بودم و اکنون که چهار نعل به سمت تحویل افسار دولت تدبیر و امید به دولت دوازدهم هستیم ، مدیر شهیدستان کرج (مدرسه عادی دولتی) هستم. تاکنون در بیرون از سازمان به عنوان یک سفیر فرهنگی از ساحت آموزش و پرورش در حد توان دفاع کردهام و البته در درون معمولا پلشتیها و ناکارآمدیها را به چالش کشیده و به تیغ نقد نواختهام و بعد از این نیز اگر عمری بود انتقاد از درون و مدافعه در برون، مشی کاری ماست.
حوزه آموزش و پرورش استان البرز با مشکلاتی چون تراکم شدید دانشآموزی به نسبت نُرم کشوری دست و پنجه نرم میکند و شهرستان فردیس با بیش از نیم میلیون جمعیت یکی از متراکمترین نقاط شهری جهان؛ کماکان فاقد آ.پ مستقل میباشد.
حدود دو سال و اندی از حضور سالار قاسمی در کسوت مدیرکلی آموزش و پرورش استان البرز میگذرد. در این مجال اندک نگاهی گذرا به عملکرد این مدیرکل میاندازیم و بدیهی است که ذکر نقاط قوت نافی قصورات و کاستی های احتمالی نیست .
به طور مثال انتطار می رفت سالار قاسمی در چینش کابینه و انتخاب روسای نواحی و مناطق بر اساس اصل شایسته سالاری و همچنین تغییر رویکردها قاطعیت بیشتری نشان می داد و...
قاسمی در مدت حضور خود در البرز، طبعا با افتوخیزهایی مواجه بوده است، خصوصا این که اوضاع عمومی آموزش و پرورش در دولت دوم روحانی اصولاً روز خوشی به خود ندیده است. انتخاب افرادی چون بطحایی به عنوان وزیر و سیاستهای یک بام و دو هوای ایشان، روزمرگی و بیبرنامگی را در آموزش و پرورش نهادینه نمود.
دوره حاجیمیرزایی نیز تاکنون دستاورد ملموس و درخشانی برای کلیت آموزش و پرورش کشور در آموزش کرونایی به ارمغان نیاورده است. در استان البرز نیز بالطبع برنامههای آموزش و پرورش با چالشهایی (فرصتها و تهدیدات) روبرو بوده است.
متعاقب سفر اسفند ۹۹ وزیر آموزش و پرورش به استان، با انعقاد تفاهمنامه سهجانبه بین وزارتخانه، خیرین مدرسهساز و استانداری البرز، اعتبارات ویژهای برای شروع پروژههای جدید به منظور حل کمبود فضاهای آموزشی و تخصیص اعتبار برای اتمام پروژههای نیمهتمام و در دست اقدام در استان در حال وقوع میباشد. این مسئله را باید نقطه عطفی در تاریخ آموزش و پرورش البرز برای کم کردن از تراکم کلاسها با اولویت فردیس و ناحیه ۴ قلمداد نمود.

* کسب رتبه دوم کشوری در ارزیابی شاخصهای عمومی و تخصصی
* ارتقاء رتبه کنکور از ۱۰ به ۷
* امضای تفاهمنامه همکاری با اتاق بازرگانی و همچنین فنی و حرفهای برای تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآفرینی برای هنرجویان هنرستانی
* تمهید مقدمات لازم برای تاسیس هنرستان کشاورزی البرز
* امضای تفاهمنامه با استانداری برای تامین ۷۰۰۰ تبلت برای دانشآموزان نیازمند
* تنظیم نقشه راه آموزش و پرورش استان بر اساس سند تحول بنیادین و برقراری ارتباط مؤثر با سایر ارگانها و صدا و سیما در جهت تبیین و تامین منافع آموزش و پرورش، فهم مدرن از جایگاه روابط عمومی و اطلاعرسانی و تلاش در جهت اشاعه فرهنگ سازمانی در گفتار و کردار نیز از رویکردهای مثبت قاسمی در دو سال حضورش در البرز قابل ذکرند.
* رایزنی گسترده با مقامات ملی و استانی از معاون رییسجمهور تا رییس سازمان نوسازی مدارس کشور و تلاشهایی از این دست فرصت مناسبی برای برونرفت از آچمز تراکم دانشآموزی و همچنین توسعه و پیشرفت سازمان آ.پ البرز میباشد.
* از دیگر کارویژههای قاسمی تشکیل شورای نقد درونی در سازمان آموزش و پرورش میباشد. بدیهی است که مدیران ریسکپذیر و پویا توانایی و جرأت برگزاری جلسه نقد از درون را دارا هستند و این باب میمونیست که در صورت تداوم و جدی گرفتن میتواند مشکلاتی که حاصل ناهماهنگی و بعضا ناکارآمدی بخشهایی از کلیت سازمان آموزش و پرورش میباشند را با نقد از درون روغنکاری نماید.
* یکی دیگر از کارویژههای آقایان قاسمی و معاونتهای پشتیبانی، تلاش وافر برای احیای ۵ درصد سهم آموزش و پرورش از شهرداری به نفع آموزش و پرورش استان میباشد.
ارتباط حسنه و منطقی مدیرکل با اهالی رسانه و خبر و روحیه پاسخ گویی و مدارا با منتقدین از نقاط مثبت مدیر کل میباشد.

* توجه به داستان استان شدن البرز بدون فراهم کردن زیرساختهای لازم در قضاوت از کارنامه مدیران امروز بایسته و شایسته میباشد. تراکم بالا و روزافزون دانشآموزان کرجی با هجوم فزاینده مهاجرین به این کلانشهر خود به تنهایی میتواند هر مدیرکلی را با چالشهای جدی مواجه کرده و موجبات ناکارآمدی وی را فراهم آورد.
لذا در نقد مدیرکل آموزش و پرورش البرز باید تمام قطعات پازل و مجموعه شرایط را در کنار هم دید و سپس به نقد کارشناسی و منصفانه پرداخت.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه تاریخ/
نهم اسفند ۱۳۹۸: يك سال پيش در چنين روزی محمود خيامی در لس آنجلس درگذشت: «هدف ما این است که ضمن تامین رفاه و آسایش بیشتر برای همکاران کارگر، با ساخت تمام قسمتهای اتومبیل و ایجاد صنایع بزرگتر قسمتی از دین خود را به میهن عزیز ادا کرده و نشان دهیم که لیاقت پیشرفت داریم.»