گروه گزارش/
علی اصغرعنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس با اشاره به مهمترین موارد در طرح جوانی جمعیت می گوید: ( این جا )
« بحث افزایش تسهیلات ازدواج به رقم حداقل ۱۰۰میلیون تومان و برنامه ریزی برای ارائه زمین و مسکن مناسب با اولویت زوج های جوان و خانواده های دارای فرزند از جمله مهمترین موارد تشویقی این طرح است. ضمن اینکه مجلس برنامه ریزی کرده تا با تولد فرزندان سوم به بعد، مبلغ قابل توجهی سهام در اختیار خانواده ها قرار بگیرد.
چنانچه برای تداوم رشد جمعیت و تسهیل ازدواج فکر عاجلی نشود ، با بسته شدن پنجره جمعیتی کشور، جبران خسارات برآمده از آن برای اقتصاد، معیشت و اساسا تمدن ایرانی و اسلامی بسیار دشوار خواهد بود. اعداد، ارقام و آمارها هم به شکل تاسف آوری حاکی از آن است که متاسفانه ایران به سمت کاهش دامنه های جمعیت پیش می رود. »
یوسفی نماینده دیگر مجلس در یک شبکه تلویزیونی چنین مطرح می کند :
« به خانواده هایی که برای فرزند سوم و بیشتر اقدام کنند، ۲۵ درصد بیشتر از سقف مبلغ، وام مسکن می دهیم.. بابت هر فرزند، بدون اینکه وام قبلی تسویه شده باشد، وام جدید می دهیم. » ( 1 )
« فاطمه محمدبیگی » نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی هم می گوید : « دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در راستای فرزندآوری پیش بینی کرده تا تسهیلات قرض الحسنه ودیعه ۷۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۲۰ ساله به خانوادههای دارای فرزند سوم پرداخت شود هر میزان رقم این تسهیلات بیشتر باشد بدون شک زودتر به هدف نزدیکتر میشویم اما باید در نظر بگیریم که بودجه سال ۱۴۰۰ را در سختترین شرایط در اوج تحریمها میبندیم و فروش نفت هم بسیار ناچیز است. » جمعیت زیاد سعادت نیست. قاره آسیا بیش از سه میلیارد جمعیت دارد و سوئیس کمتر از شش میلیون. اما آرزوی اکثریت مردم آسیا زندگی در کشوری مانند سوئیس است !
در بند ه تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده است: در اجرای بندهای ت و ث ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه موضوع پشتیبانی از فرزند آوری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است با اختصاص مبلغ ۲ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال از طریق بانکهای عامل و از محل سپردههای جاری و قرض الحسنه نظام بانکی، نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن به میزان ۷۰۰ میلیون ریال با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله برای خانوارهای فاقد مسکن که صاحب فرزند سوم در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شده و یا میشوند، اقدام کند.
« فرهاد قنبری » منتقد در کانال خود ( خرمگس ) نوشت :
« حالا نمی شود همین وام و تسهیلات را برای فرزندان اول و دومی که الان به دنیا آمده و سر چهار راه ها و پارک ها مشغول گدایی هستند اختصاص دهید، تا آنها هم بتوانند به مدرسه بروند و مثل انسان رشد یافته و پر از عقده بزرگ نشوند؟
حالا نمی شود این تسهیلات را صرف همین کودکان سیستان و بلوچستانی و کرمانی و اردبیلی و.. بکنید که بتوانند یک مدرسه کوچک برای تحصیل و ذره ای آب آشامیدنی سالم داشته باشند؟
آیا نمی شود این پول را صرف خرید موبایل و تبلت برای کودکانی کرد که در این شرایط مجبور به کولبری و خودکشی نشوند؟
آیا امکانش نیست که با این تسهیلات کیفیت آموزش و بهداشت همین کودکان فعلی را ارتقاء داد و در راستای بهبود زندگی صدها هزار کودک بد سرپرست و بی سرپرست قدمی برداشت؟
جمعیت زیاد سعادت نیست. قاره آسیا بیش از سه میلیارد جمعیت دارد و سوئیس کمتر از شش میلیون. اما آرزوی اکثریت مردم آسیا زندگی در کشوری مانند سوئیس است... »
پایان گزارش/
( کلیپ ویدئویی را مشاهده فرمایید )
گروه گزارش/
در نشست رسانه ای معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش که با موضوع « لایحه بودجه سال 1400 » برگزار گردید ( این جا ) ( این جا ) ؛ « صدای معلم » از اللهیار ترکمن پرسید :
« بر اساس آمار ، بودجه صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی بیش از 200 درصد نسبت به سال پیش افزایش داشته اما بودجه کیفیت بخشی به فعالیت های آموزشی و عدالت آموزشی تنها 28 درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته است . »
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع پاسخ مشخص و شفافی در مورد دلایل پایین بودن بودجه کیفیت بخشی ارائه نکرد ضمن آن که به صراحت گفت: « سازمان مدارس غیردولتی جزء سازمان های مستقل وزارت آموزش و پرورش است و من خیلی در جریان ریز جزئیات آن نیستم . همان طور که ریز و جزئیات سازمان آموزش و پرورش استثنایی ، نهضت ، سازمان پژوهش و.. را نمی دانم .»
در این خصوص ، « علی پورسلیمان » مدیر صدای معلم به روزنامه همشهری گفت : ( این جا )
« اصرار الهیار ترکمن به بیاطلاعی در خصوص افزایش 233 درصدی بودجه صندوق حمایت از مدارس غیردولتی را بهمعنای «فرار از پاسخگویی» میداند و میگوید افکار عمومی انتظار پاسخ روشن در این زمینه دارند بهویژه از معاون برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش که بودجه زیر نظر مستقیم او به دولت و سپس مجلس پیشنهاد میشود. »
یکی از موارد مهم در بحث راهبردی کیفیت آموزشی توجه به ارتقای صلاحیت های حرفه ای معلمان است که بخشی از آن می تواند از طریق آموزش های ضمن خدمت معلمان تحقق یابد .
وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر با برگزاری " آزمون رتبه بندی معلمان " در مورد صلاحیت های حرفه ای معلمان تصمیم می گیرد .
« صدای معلم » بارها و در گزارش های متعدد به مبانی علمی ، کارشناسی و قرینه آن در آموزش تطبیقی نظام های آموزشی توسعه یافته و موفق ، انتقادات فراوانی را مطرح کرده است .
حتی اخیرا این وزارتخانه به کاربران سامانه ضمن خدمت فرهنگیان ( LTMS ) اعلام کرده است که فقط از طریق گوشی موبایل می توانند در آزمون های این سامانه شرکت کنند .
( در این اطلاعیه آمده است : از روز شنبه مورخ ۲۲ / ۹ / ۱۳۹۹ تمامی آزمون ها ( دوره های ضمن خدمت – مسابقات و جشنواره ها – رتبه بندی و … ) که از روی سامانه جامع مدیریت آموزش فرهنگیان برگزار می گردد فقط از طریق گوشی همراه اجرا خواهد شد )
پرسش « صدای معلم » از وزارت آموزش و پرورش آن است : این مدلی که در حال حاضر در این وزارتخانه در حال اجراست و همه چیز را به فضای مجازی احاله داده و حتی در برخی موارد برای آموزش ضمن خدمت معلمان از آنان پول می گیرد در کدام یک از مدل های موفق آموزشی جهان قرینه و یا نمونه مشابهی دارد ؟
پرسش این رسانه آن است که آیا وزارت آموزش و پرورش بودجه مشخص ، مستقلی و پایداری را برای ارتقای صلاحیت های حرفه ای معلمان تخصیص داده است ؟ مگر نه این که این موضوع یعنی ارتقای صلاحیت های حرفه ای معلمان بارها در سند تحول بنیادین هم دیده شده است .
پرسش « صدای معلم » آن است ؛ افراد و جریاناتی که در برابر اختصاص ردیف بودجه ای برای سند 2030 که معلوم نیست چقدر مقرون به واقعیت باشد برمی آشوبند و جو سازی می کنند چرا در برابر این موضوعات مهم و راهبردی و پسرفت مداوم کیفیت آموزشی که مهم ترین آن عملكرد بسیار ضعیف دانش آموزان ايراني در نتايج اوليه مطالعه بين المللي تيمز 2019 است سکوت اختیار می کنند ؟! ( این جا )
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در چهاردهمین برنامه گفتوگوی هفته وزارت آموزش و پرورش آمادگی نظام آموزش عالی کشور را برای برگزاری دورههای تکمیلی برای معلمان اعلام کرد. ( این جا )
چرا مسئولان وزارت آموزش و پرورش از این فرصت ها برای بازسازی و نوسازی پیکر و کالبد نظام آموزشی کشور استفاده نمی کنند ؟
فرصت سوزی ، انفعال و روزمرگی تا کجا و کی باید ادامه یابد ؟
پایان گزارش/
روه گزارش/
همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ چهارشنبه 19 آذر وزارت آموزش و پرورش سه نشست رسانه ای حضوری را پس از یک تعطیلی طولانی مدت برگزار کرد .
نشست سوم در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار گردید .
« صدای معلم » پیش تر مطرح کرد :
« طبق مصوبه چهل و چهارمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ 24 / 8 / 1399 برگزاری جلسات در شهرهای با وضعیت قرمز با رعایت بقیه پروتکل های مربوطه مجاز می باشد . »
با این حال در نشست های پس از آن تاکنون که آخرین آن نشست رسانه ای شنبه 29 آذر مربوط به معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش است دوباره همان وضعیت پیشین تکرار گردید .
این بی برنامگی ، بی نظمی و سلیقه ای عمل کردن که به تازگی به برگزاری آزمون نیم سال اول سال تحصیلی کشیده شده جز تضعیف اقتدار آموزش و پرورش و از بین رفتن اعتماد و سرمایه اجتماعی برون داد دیگری نخواهد داشت .
بخش پایانی پرسش و پاسخ صدای معلم با رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش را می خوانیم.
مزلو، در دو كتاب خود، یكى Motivation and Personality (= انگیزش و شخصیت) (چاپ نخست ۱۹۵۴ و ویراستۀ دوّم ۱۹۷۰)و دیگرى Towards a Psychology of Being (= به سوى یك روانشناسی بودن) (چاپ نخست ۱۹۶۲ و ویراستۀ دوّم ۱۹۶۸) كه هر دو نیز به فارسى ترجمه شده اند، این مؤلّفهها را براى خودشكوفاشدگان برمیشمرد:
1- عالم واقع را به نحو كارآمدى ادراك میكنند و میتوانند بییقینى و عدمقطعیت را تحمّل كنند و بپذیرند.
2- خود و دیگران را به همان صورتى كه هستند قبول دارند.
3- چه در مقام فكر و نظر و چه در مقام فعل و عمل به صرافت طبع خود التزام میورزند.
4- در كار و زندگى، همّ و غمّشان معطوف به حلّ مسایل و رفع مشكلات است، نه اینكه خودمحور باشند.
5- شوخطبعى فراوان دارند.
6- میتوانند به زندگى نظر آفاقى (=عینى) داشته باشند.
7- بسیار خلاّق و اهل ابتكار و نوآورىاند.
8- نسبت به فرهنگآموزى و همرنگ دیگران شدن مقاومت میورزند امّا از صِرْفِ مخالفخوانى و خِلافِعُرْف بودن نیز لذّت نمیبرند، بلكه فقط دغدغۀ این دارند كه فهم و تشخیص خود را براى خاطر دیگران فراموش و فدا نكنند.
9- دغدغۀ بهروزى و سعادت همۀ انسانها را دارند.
10- میتوانند تجارب اساسى زندگى را عمیقاً درك كنند و قدر بگذارند.
11- فقط با معدودى از انسانها مناسبات و روابط عمیقِ ارضاكننده برقرار میكنند.
12- احساس اوجگیرى (Peak Experience) دارند، یعنى احوالى دارند كه در آنها احساس میكنند كه قید و بندهاى زمانى و مكانى از هم گسیختهاند و از میان برداشته شدهاند و خود به جذبه و حیرت و خشیت درافتادهاند.
13- احساس نیاز شدید به خلوت و حریم خصوصى و تنها ماندن با خود دارند.
14- گرایشهاى آزادمنشانه و خالى از جزم و جمود و تعقیب دارند.
15- معیارهاى اخلاقى را به قوّت و شدّت تمام پاس میدارند و رعایت میكنند.
مصطفی ملکیان،کتاب مهر ماندگار
کانال مصطفی ملکیان
گروه رسانه/
ایرنا نوشت :
رئیسی شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به بررسی آخرین تدابیر برای کنترل کرونا پرداخت و افزود: خوشبختانه به دنبال اقدام های انجام شده در سطح کشور، اکنون هیچ شهر قرمزی نداریم.
او ادامه داد: اکنون ۲۰۵ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۴۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و این نشان دهنده وضعیت مطلوب است و امیدواریم این ۲۰۵ شهر نارنجی هم تبدیل به زرد و زردها هم تبدیل به سفید شوند.
وی افزود: در این میان چهار شهر نیازمند توجه ویژه هستند و امروز هم به استانداران و رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی در این زمینه توصیههای لازم ارائه شد، این چهار شهر شامل کردکوی در گلستان، بافت در کرمان و آمل و گلوگاه در مازندران هستند بنابراین این چهار شهر نیازمند توجه بسیار ویژه هستند چرا که میتوانند در آستانه قرمز شدن، باشند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی گفت: به دلیل شرایط کرونا در کشور، این آزمون قبلاً دو بار به تعویق افتاده بود، صد هزار نفر بعد از برگزاری این آزمون جذب مراکز دولتی خواهند شد لذا به همین دلیل با توجه به وضعیت آرامش نسبی که ایجاد شده، این آزمون در بیش از ۲۷۰۰ حوزه امتحانی و با رعایت شیوه نامهها و حداقل جمعیت در موعد مقرر و در دی ماه برگزار خواهد شد.
رئیسی در ادامه به موضوع بازگشایی مدارس اشاره کرد و افزود: تا ٢ هفته آینده در خصوص بازگشایی مدارس تعیین تکلیف میشود.
او ادامه داد: همچنین پیشنهاد بازگشایی مدارس برای پایههای اول و دوم ابتدایی در شهرهای نارنجی و زرد مطرح شد که این دانش آموزان بتوانند حضوری در کلاسهای درس شرکت کنند، این بحث مخالفین و موافقینی دارد که در این خصوص تصمیمگیری خواهد شد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین با بیان اینکه آموزش مجازی به هیچ وجه تعطیل نشده و هیچ مجوزی در این باره از طرف ستاد ملی کرونا صادر نشده است، افزود: آزمونهای مدارس برای برگزاری با رعایت شیوه نامههای بهداشتی نیاز به مجوز دارد.
پایان پیام/